loader image

ساخت حوض با پلاستیک

خانه | خدمات ساخت حوض | ساخت حوض با پلاستیک

ساخت حوض با پلاستیک

ساخت حوض با پلاستیک یک ساختار آبی بسیار جذاب است که بسیاری از ما می‌توانیم از آن به منظور بهبود زیبایی منازل خود بهره ببریم. امروزه حتی می‌توان با کمک پلاستیک نیز یک حوض جذاب و کاربردی در باغ، ویلا و یا حیاط منزل ایجاد کرد. حوض‌های پلاستیکی علی رغم ساده بودنشان می‌‌توانند آرامش خوبی را به محیط مدنظر شما تزریق کنند. اگر قصد دارید در این رابطه اطلاعات بیشتری به دست بیاورید، با ما تا پایان متن همراه باشید!

ساخت حوض با پلاستیک

چرا به سراغ ساخت حوض برویم؟

حوض‌ها در معماری ایرانی نقش مهمی داشته‌اند. یک حوض جذاب به خوبی می‌تواند فضای محیط مدنظر شما را به طور کامل تغییر دهد. در طول تاریخ این ساختارهای آبی نقش‌های مهمی را چه در منازل و چه در محیط‌های مذهبی ایفا کرده‌اند. حتی هم اکنون نیز در اکثر مناطق گردشگری و میدان‌های بزرگ از حوض استفاده می‌شود.

حوض‌ها در بهبود تغییرات آب و هوا نیز نقش دارند. آن‌ها می‌توانند میزان گرمای محیط را کاهش دهند و از سوی دیگر فضای بسیار جذابی برای گسترش اکوسیستم‌های طبیعی به وجود می‌آورند. به همین دلیل است که ساختن حوض در بسیاری از موارد نسبت به ساخت تجهیزات دیگری همچون آبشارها یا آبنماها ترجیح داده می‌شود. یک حوض پلاستیکی می‌تواند به خوبی نیازهای شما را در این زمینه برطرف کند.

تماس با برکه

مراحل ساخت حوض‌های پلاستیکی

ساخت حوض با پلاستیک نیز همانند هر سازه آبی دیگری دارای مراحل مختص به خود است. خوشبختانه می‌توانیم بیان کنیم که ساخت حوض‌های پلاستیکی چندان پیچیده نیست و به همین جهت بسیاری از افراد می‌توانند نسبت به انجام آن اقدام کنند. حتی اگر تاکنون سابقه ساخت سازه‌های آبی را نداشته‌اید نیز لازم نیست نگرانی خاصی به دل خود راه دهید.

تنها کافی است مراحلی که در ادامه به ‌آن‌ها اشاره می‌‌کنیم را به شکل مناسب پیروی کنید تا بتوانید در نهایت یک حوض جذاب و کاربردی را در منزل و یا باغ و ویلای خود بسازید. اگر حس می‌‌کنید تجربه فنی مناسب جهت انجام این کار را ندارید، می‌‌توانید از متخصصان برکه کمک بگیرید. در ادامه قصد داریم هر یک از مراحل مربوط به ساخت حوض‌های پلاستیکی را به دقت مورد بررسی قرار دهیم.

مراحل ساخت حوض‌های پلاستیکی

انتخاب کردن مکان مناسب

اولین و مهم‌ترین مرحله از ساخت حوض پلاستیکی که باید به آن دقت کنید،‌ انتخاب کردن محل مناسب است. حوض‌های پلاستیکی را می‌‌توان در بخش‌های مختلفی از حیاط قرار داد و در این زمینه هیچ محدودیت خاصی وجود ندارد.

این حوض‌ها به خوبی با محیط تناسب پیدا می‌‌کنند و جذابیت خود را به نمایش می‌گذارند، اما به طبع اگر مکان خوبی را برای آن‌ها انتخاب کنید، میزان جذابیت آن‌ها چندین برابر می‌شود.

در ایران به صورت سنتی حوض‌ها را دقیقاً در مرکز حیات قرار می‌دهند. این موضوع می‌تواند منجر به بهتر دیده شدن حوض پلاستیکی شما شود و از این نظر انتخاب مناسبی به شمار می‌رود. حوض‌هایی که در مرکز حیاط قرار می‌گیرند می‌توانند با نشان دادن جریان آب، آرامش محیط را به شکل مناسبی افزایش دهند.

خریداری موارد موردنیاز

پس از یافتن بهترین محل موجود جهت ساخت حوض پلاستیکي،‌ نوبت به خرید مواد اولیه می‌رسد. اگرچه بخش مهمی از حوض شما را پلاستیک تشکیل می‌دهد، اما این بدان معنا نیست که برای تهیه آن به مواد دیگری نیاز ندارید. از جمله مهم‌ترین مصالحی که باید نسبت به خرید آن اقدام کنید، سیمان است، زیرا برای تهیه بتن به آن احتیاج دارید.

علاوه بر این لازم است که نسبت به خرید ابزارهای ساده‌ای همچون بیل و کلنگ نیز اقدام کنید. بدون در دست داشتن این ابزار نمی‌توانید حفره مدنظر برای ساخت حوض را حفر کنید. هزینه خرید مواد و ابزار اولیه کاملاً متغیر است و به همین جهت نمی‌توان رقم خاصی را در رابطه با آن‌ها بیان کرد. شما می‌توانید به جای خرید ابزار‌ آن‌ها را از دوستان و آشنایان خود قرض بگیرید و پس از پایان کار، دوباره این وسایل را به آن‌ها بازگردانید.

طراحی کلی حوض

در گام بعدی،‌ نوبت به طراحی حوض می‌رسد. برای انجام این کار باید ابعاد کلی حوض مدنظر خود را تعیین کنید. اینکه حوض شما چه ابعادی داشته باشد و در نهایت باید به چه شکل نمایش داده شود در همین مرحله مشخص خواهد شد. اندازه حوض پلاستیکی شما باید با اندازه محیط حیات تناسب داشته باشد. ساخت حوض‌هایی که اندازه بسیار بزرگی دارند برای حیات‌هایی با ابعاد کوچک به هیچ وجه مناسب نیست.

عکس این موضوع نیز کاملاً صحت دارد. شما نباید از حوض‌های بسیار کوچک در حیات‌های گسترده استفاده کنید. این کار عملاً کاربرد حوض را زیر سوال می‌برد و منجر به دیده نشدن آن خواهد شد. در این مرحله نوع طراحی گوشه‌های حوض را نیز مشخص کنید به عنوان مثال می‌توانید به سراغ حوض‌های چند ضلعی بروید و یا حوض‌های دایره‌ای را برگزینید.

آماده سازی

در این مرحله نوبت به آماده سازی ساخت حوض با پلاستیک می‌رسد. این موضوع رابطه مستقیمی با نوع پلاستیک مصرفی شما دارد. توصیه می‌کنیم به سراغ پلاستیک‌هایی بروید که از مقاومت بسیار خوبی برخوردار هستند و می‌توان بر روی کیفیت آن‌ها حساب باز کرد. این کار احتمال خراب شدن حوض در آینده را به شکل مناسبی کاهش خواهد داد.

در مرحله آماده سازی ممکن است نیاز باشد تا پلاستیک به قطعات گوناگون بریده شود. این کار باید با ابزارهای مناسبی همچون کاتر صورت بگیرد. در غیر این صورت ممکن است به ساختار پلاستیک آسیب وارد شود و این آسیب بعدها مشکل ساز می‌شود. پلاستیک‌هایی که دارای ضخامت بالاتر هستند برای انجام این کار بهترین گزینه ممکن محسوب می‌شوند. این پلاستیک‌ها به مرور زمان دچار افت کیفیت نمی‌شوند و همواره مقاومت ابتدایی خود را حفظ خواهند کرد.

ساخت ساختار اصلی حوض

پس از کلیه مراحلی که به آن‌ها اشاره کردیم، باید به سراغ تهیه ساختار اصلی حوض برویم. این ساختار در واقع همان فونداسیون حوض شما محسوب می‌شود. در همین مرحله باید حفره مورد نیاز جهت قرارگیری حوض حفر شود. این حفره باید با نوع طراحی حوض که پیش از این به آن اشاره کردیم، همخوانی داشته باشد و به گونه‌ای ساخته شود که بتوان به راحتی در آن قرار گرفت.

ساخت ساختار اصلی حوض

فونداسیون حوض باید به شکل دقیق و با اندازه‌گیری‌های مناسب ساخته شود. هرگونه نقص و کوتاه‌کاری در این مرحله می‌تواند مشکلات متفاوتی را به وجود آورد. ساختار حوض را باید به صورت مداوم مورد بررسی قرار داد تا بتوان از بابت کیفیت بالای آن اطمینان حاصل کرد. توجه به فوندانسیون حوض نه تنها در رابطه با حوض‌های پلاستیکی، بلکه در زمان تهیه حوض‌های دیگری همچون حوض سیمانی نیز حائز اهمیت است و باید آن را جدی گرفت.

عایق‌ بندی حوض

پس از ساخت حوض با کمک پلاستیک و تکمیل فوندانسیون آن، نوبت به عایق‌بندی می‌رسد. این مرحله نیز در زمان ساخت حوض‌های پلاستیکی ارزش بالایی دارد، زیرا اشتباه در انجام آن می‌تواند منجر به ایجاد ایرادات فنی در زماان به کارگیری آن شود. برای عایق برندی حوض‌های پلاستیکی می‌توان از مواد گوناگونی استفاده کرد.

ساده‌ترین و بهترین نمونه از این عایق‌کاری‌ها، بتن است. عایق‌کاری به کمک بتن شاید کمی طول بکشد، اما نتیجه نهایی کاملاً قابل قبول خواهد بود و به همین جهت همواره به عنوان یک گزینه اصلی از آن یاد می‌شود. عایق‌بندی حوض باید به نحوی انجام بگیرد که حتی یک میلی‌متر نقص نیز در آن وجود نداشته باشد. در این صورت پس از مدت کوتاهی شاهد ترک خوردن فوندانسیون حوض و در نتیجه خارج شدن آب از آن خواهیم بود.

تست کردن حوض

بعد از عایق‌کاری، باید نسبت به تست کردن عایق‌ حرارتی حوض و کل ساختار آن اقدام کنیم. برای انجام این کار باید حوض را به آرامی و مرحله به مرحله پر از آب کرد. لازم است که در مرحله به طور کامل هر زاویه از حوض مورد بررسی قرار بگیرد تا هیچ‌گونه اشتباهی در ساختار حوض وجود نداشته باشد.

پس از اینکه مشخص شد حوض مشکلی از نظر عایق‌کاری ندارد، نوبت به رنگ‌کاری فضای داخلی آن می‌رسد. برای انجام این کار می‌توان از رنگ‌‌های مختلفی استفاده کرد و این موضوع کاملاً به سلیقه کاربران بستگی دارد. امکان به کارگیری یک ترکیب رنگی متفاوت نیز وجود دارد و نمی‌توان محدودیت خاصی را در این رابطه بیان کرد. اگر فرایند تست عایق به خوبی پیش رفته باشد، نوبت به گام بعدی یعنی اضافه کردن تجهیزات جانبی می‌رسد.

اضافه کردن تجهیزات جانبی

این همان مرحله‌ای است که در آن از تجهیزاتی همچون چراغ‌های ال ای دی و یا فواره به منظور زیباتر کردن فضای حوض کمک گرفته می‌شود. این چراغ‌ها معمولاً در دور تا دور حوض قرار می‌‌گیرند تا بر زیبایی آن بیفزایند و محیط حوض را در شب بیش از پیش جذاب کنند. برخی از چراغ‌های ال ای دی را می‌توان به صورت مستقیم در زیر آب نیز به کار برد.

نصب کردن چنین تجهیزاتی نیاز به آشنایی با روند به کارگیری الکتریسته دارد. بنابراین، اگر با چنین موردی آشنا نیستید، بهتر است آن را به افرادی بسپارید که در این رابطه دارای مهارت لازم هستند. نصب کردن فواره نیز باید با توجه به همین موضوع انجام بگیرد، در غیر این صورت نتیجه نهایی مناسب نخواهد بود.

راه‌ اندازی حوض

حال به مرحله پایانی از ساخت حوض با پلاستیک رسیده‌ایم. اکنون همه تجهیزات جانبی نیز نصب شده‌اند و می‌توان به راحتی از آن‌ها استفاده کرد. حوض به خوبی پر از آب شده است و می‌توان صدای جوش و خروش آب را در درون آن گوش کرد. اینکه میزان آب موجود در حوض چقدر باشد و یا مواردی شبیه به این به خود شما بستگی دارد. شایان ذکر است که میزان گرمای هوای محیط به صورت مستقیم بر این موضوع اثر می‌گذارد و باید به آن دقت داشته باشید. طبیعتاً در محیط‌های گرم، آب موجود در حوض با سرعت بیشتری تبخیر خواهد شد.

مراقبت از حوض

حوضی که ساخته‌اید قطعاً ظاهر جذابی دارد و می‌تواند  کلیه نیازهای شما را برطرف کند، اما نیاز به نگهداری نیز دارد. اکثر کاربران به همین امر مهم دقت نمی‌کنند و در نتیجه پس از مدت مشخصی زیبایی حوض آن‌ها به طور کامل از دست می‌رود. لازم است که در بازه‌های زمانی مشخص نسبت پاکسازی فضای داخلی حوض اقدام کنید. علاوه بر این، اگر قصد دارید چند ماهی را در درون حوض مدنظرتان قرار دهید، لازم است که از بابت تمیز بودن آب موجود در آن اطمینان داشته باشید.

توجه به نکات ایمنی

در طول روند ساخت حوض پلاستیکی لازم است که ابزارهای مختلفی همچون بیل و یا کلنگ استفاده شود. این ابزارها می‌توانند ساخت حوض را تسریع کنند، اما به کارگیری‌ آن‌ها باید با رعایت کلیه نکات ایمنی انجام بگیرد. در غیر این صورت امکان آسیب رسیدن به شما و افرادی که در کنارتان قرار گرفته‌اند، وجود دارد.

فواید اصلی حوض‌ های پلاستیکی

مهم‌ترین مزیت یا فواید حوض‌های پلاستیکی را می‌توان به روند ساخت سریع آنها ارتباط دارد. این حوض‌ها علی‌رغم ساده بودنشان از زیبایی خاصی برخوردار هستند و به خوبی می‌توانند به جای حوض‌های سیمانی و موارد مشابه آن به کار گرفته شوند.

فواید اصلی حوض‌ های پلاستیکی

هزینه ساخت این حوض‌ ها

هزینه ساخت حوض‌های پلاستیکی با ابعاد آن‌ها ارتباط دارد. حوض‌هایی که اندازه بزرگ‌تری دارند، هزینه ساخت بیشتری را به شما تحمیل می‌کنند. اما به طور کلی می‌توان بیان کرد که هزینه ساخت این سازه‌های آبی نسبت به حوض‌های دیگر کمتر است و مي‌توان با کمک آ‌ن‌‌ها به خوبی در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرد. در برخی از موارد لازم است که پیش از ساخت حوض نسبت به کسب مجوزهای قانونی اقدام کنید که هزینه‌های مختص به خود را دارد.

سخن پایانی

وقتی صحبت از ساخت حوض می‌شود، بسیاری از افراد به ایده‌های گوناگونی فکر می‌کنند، اما یکی از ساده‌ترین روش‌های انجام این امر،‌ کمک گرفتن از پلاستیک است. با استفاده از پلاستیک‌های مقاوم می‌توان حوض‌های بسیار جذاب و کاربردی را ساخت و از آن‌ها به منظور افزایش جذابیت محیط مدنظر بهره برد.

استفاده از این حوض‌ها وقتی اهمیت می‌یابد که قصد داشته باشیم با کمترین هزینه ممکن طراحی باغ، ویلا و یا حیات منزل خود را به طور کامل تغییر دهیم. اگر نیازمند کلیه خدمات مربوط به ساخت حوض هستید، حتماً با کارشناسان مجرب ما در تماس باشید. ما در برکه آماده‌ایم تا شما عزیزان را در این زمینه یاری کنیم.

آیا ساخت حوض با پلاستیک ممکن است؟

بله شما می‌توانید با کمک پلاستیک نسبت به ساخت حوض مدنظر خود اقدام کنید.

حوض پلاستیکی چه مزیت خاصی دارد؟

این نوع حوض‌ها را می‌توان با صرف هزینه پایین به راحتی تهیه کرد.

آیا حوض پلاستیک دوام دارد؟

بله اگر در ساخت این حوض‌ها دقت به خرج داده شود می‌توان نسبت به عمر بالای آن‌ها امیدوار بود.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.7 / 5. تعداد امتیاز : 58

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *