loader image

آب بندی دیوار

خانه | خدمات عمومی آب بندی | آب بندی دیوار

نکات مهم در آب بندی دیوار

هنگامی که صحبت از عایق کاری و آب بندی می شود، اولین چیزی که به ذهن می رسد عایق رطوبتی دیوار است. اما باید بدانید عایق بندی علاوه بر خانه ها و ساختمان ها، در بسیاری از سازه های دیگر مانند پل ها، تونل ها و راهروها نیز اهمیت حیاتی دارد. در بناهای مسکونی و تجاری عایق کاری دیوارهای جانبی ساختمان از مشکلات بسیاری جلوگیری می کند. در این مطلب به بیان اهمیت آب بندی دیوار و عایق کاری دیوارهای جانبی ساختمان با استفاده از مواد مختلف می پردازیم. همچنین مزایا و فواید این کار را شرح می دهیم. با ما همراه باشید.

نکات مهم در آب بندی دیوار و اهمیت عایق کاری دیوارها

آب بندی دیوار چیست؟

آب بندی با هدف چسباندن دو سطح با یکدیگر انجام می گیرد که در آن چسب ها، اپوکسی ها یا مواد دیگر استفادده می شوند. این اتصال در اثر تبخیر یک حلال یا با کمک حرارت، فشار یا در گذر زمان به وجود می آید. هدف از آب بندی جلوگیری از نفوذ رطوبت، خاک، گرد و غبار، مایعات و گازها و محاففظت از سطوح است.

به عنوان مثال، برای محافظت از بتن در برابر آسیب های سطحی، لکه و خوردگی آن را آب بندی می کنند. بتن آب بندی‌شده از مصالح مناسب برای آشپزخانه ها و آزمایشگاه های علمی است.

مواد شیمیایی ضد آب برای محافظت از سازه ها در برابر شرایط مشکل آفرین مورد استفاده قرار می گیرند. آب بندی یا عایق بندی دیوارهای جانبی ساختمان فرآیندی است که در آن از مواد شیمیایی عایق رطوبت استفاده می کنند. این مواد به عنوان مانعی در تماس احتمالی دیوار با آب عمل می کنند و از آسیب به دیوار در اثر رطوبت جلوگیری می نمایند.

دیوارهای خارجی ساختمان از این نظر اهمیت بیشتری دارند زیرا از ساختمان محافظت می کنند و مستقیما تحت تاثیر شرایط آب و هوایی قرار می گیرند. با این حال، دیوارهای داخلی نیز ممکن است در اثر مجاورت با لوله ها یا موارد دیگر به عایق بندی نیاز داشته باشند. در مقررات ساختمان سازی قوانینی برای آب بندی دیوار وجود دارد که شامل دیوارهای کف و سقف، بالکن ها و سطوحی می شود که با خاک و رطوبت در تماس مستقیم هستند.

آب بندی دیوار چیست؟

اهمیت عایق رطوبتی دیوار و مشکلات ناشی از عدم اجرای صحیح آن

تکمیل صحیح فرآیند عایق بندی رطوبتی اهمیت فراوانی دارد و باید از مواد کاملا مناسب برای آن استفاده کنید. در غیر این صورت عایق بندی بی فایده خواهد بود و دیوارها در اثر تماس مداوم با آب دچار خوردگی و پوسیدگی خواهند شد. این می تواند نتایج غیر قابل جبرانی برای ساختمان به همراه بیاورد.

پنجره ها نقاط مهمی در ساختمان هستند. زیرا ارتباط مستقیمی بین فضای خارجی و داخلی ساختمان به وجود می آورند. بنابراین عایق کاری آنها نیازمند توجه ویژه ای است و باید به درستی تکمیل گردد. در صورتی که عایق بندی پنجره ها را به درستی انجام ندهید در هنگام بارندگی و شرایط جوی مشابه، آب و رطوبت به راحتی وارد ساختمان می شود.

نشت احتمالی آب از پنجره ها و عدم آب بندی دیوار به صورت اصولی می تواند زمینه ساز رشد قارچ ها و باکتری ها باشد که خود از جمله عوامل تخریب کننده تدریجی ساختمان ها هستند. علاوه بر این، ممکن است سلامت ساکنان داخل ساختمان را نیز تهدید کنند.

اهمیت عایق رطوبتی دیوار و مشکلات ناشی از عدم اجرای صحیح آن

مواد شیمیایی مناسب برای آب بندی دیوار

هنگام ایجاد عایق رطوبتی دیوار در ساختمان از مواد مختلفی استفاده می کنند. این مواد با توجه به مورد کاربرد در هر بخش از ساختمان انتخاب می شوند. از جمله این مواد می توانیم به لایه محافظ از جنس پلی اتیلن اشاره کنیم که چگالی بالایی دارد و در برابر پوسیدگی ناشی از رشد ریشه گیاهان مقاوم است. این ماده برای عایق بندی قسمت های زیرین ساختمان کاربرد دارد.

همچنین برای عایق بندی شکاف های احتمالی بین پنجره ها و دیوارها باید از موادی استفاده کنید که بر پایه پلی اورتان یا ترکیبات پلیمری هستند. این مواد چسبندگی بالا و مقاومت زیادی در برابر نفوذ آب دارند. همچنین خاصیت ارتجاعی دارند و در شرایط آب و هوایی گوناگون مقاومت می کنند.

مواد شیمیایی مناسب برای آب بندی دیوار

برخی از مواد دیگر برای عایق کاری دیوارهای جانبی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند که در برابر میکروارگانیسم هایی مانند کپک ایمن هستند. این مواد برای سلامتی انسان نیز ضرری ندارند و مکمل عایق رطوبتی دیوار هستند.

فراموش نکنید بیشتر از هر چیز باید از این مطمئن شوید که عایق کاری به درستی و به نحو حرفه ای صورت می گیرد. استفاده از بهترین مواد و محصولات در صورتی که به خوبی انجام نگیرد نمی تواند آب بندی دیوار را به طور کامل انجام دهد.

اگر عایق بندی را با مواد مناسب به شیوه ای اصولی انجام دهید، با مراقبت مناسب، دیوارهای شما تا سالیان متمادی در امان خواهند بود. بهتر است برای این کار از خدمات گروه برکه استفاده نمایید تا خیالتان راحت باشد که کار را به دستان متخصصان باتجربه می سپارید.

تماس با برکه

روش های عایق کاری دیوارهای جانبی ساختمان و دیوارهای داخلی

دیوارهای داخلی و جانبی در برابر نفوذ آب، بسیار آسیب پذیر هستند. بنابراین ایجاد عایق رطوبتی دیوار از مهم ترین اقدامات موثر در نگهداری صحیح از ساختمان است. مهم ترین روش های ایجاد عایق رطوبتی دیوار گچی در ساختمان به صورت زیر است:

رنگ و درزگیر

یکی از مقرون به صرفه ترین و آسان ترین روش ها برای دیوارهای داخلی استفاده از رنگ و درزگیر است. رنگ های عایق رطوبت در تنوع بالایی موجود هستند و نه تنها دیوارها را ضد آب می کنند، بلکه ظاهر زیبایی به آن ها می بخشند. درزگیرها نیز باید روی درزها، شکاف ها و سایر مناطقی که آب از آن نشت می کند، اعمال شوند.

درزگیرهای بتن به جلوگیری از نفوذ آب به سطح کمک می کنند و می توانند در سازه های بتنی جدید مورد استفاده قرار بگیرند. این محصولات در طیف وسیعی از رنگ ها و بافت ها عرضه می‌شوند. بنابراین می توانید محصولی را انتخاب کنید که ظاهر فضای شما را هم بهبود ببخشد و در عین حال، محافظتی عالی جهت آب بندی دیوار ایجاد کند.

پوشش های ضد آب

نصب یک پوشش ضد آب بر روی دیوارهای داخلی یکی دیگر از راه های محبوب برای محافظت از آنها در برابر آسیب آب است. غشاها معمولا از لاستیک یا مواد پلاستیکی ساخته می شوند و به عنوان یک مانع نفوذ ناپذیر در برابر رطوبت عمل می کنند. آنها به صورت رول در رنگ‌ها و بافت‌های مختلف موجود هستند. بنابراین می توانید پوششی را انتخاب کنید که با فضای ساختمان شما بیشتر مطابقت دارد.

روش های عایق کاری دیوارهای جانبی ساختمان و دیوارهای داخلی

تخته های زهکشی

علاوه بر پوشش ضد آب، از تخته های زهکشی می توانید برای محافظت بیشتر از دیوارها در برابر آسیب آب استفاده کنید. تخته های زهکشی دارای سوراخ هایی هستند و در زیر پوشش ضد آب قرار می گیرند.

پوشش سیمانی

پوشش سیمانی یکی دیگر از گزینه های عالی برای آب بندی دیوار های داخلی است. این نوع پوشش از سیمان به عنوان ماده اصلی استفاده می کند و می تواند مستقیماً بر روی دیوارها قرار بگیرد. این پوشش ضخیم و بادوام یک سد ضد آب در برابر رطوبت ایجاد می کند و همچنین از رشد قارچ جلوگیری می نماید. همچنین این پوشش در برابر سایش و آسیب های شیمیایی نیز بسیار مقاوم است.

این ها چند روش رایج برای عایق کاری دیوارهای جانبی ساختمان هستند. با کمک مهندسان باتجربه گروه برکه می توانید اطمینان حاصل کنید که بهترین روش را برای محافظت از ساختمان خود در برابر آسیب های ناشی از رطوبت انتخاب کرده‌اید.

آیا مناطق داخلی خانه هم نیاز به عایق کاری دارند؟

آیا مناطق داخلی خانه هم نیاز به عایق کاری دارند؟

در کنار عایق کاری دیوارهای جانبی ساختمان نباید از عایق کاری دیوارهای داخلی نیز غافل شوید. بهتر است آب بندی دیوار و عایق رطوبتی دیوار گچی را زمانی انجام دهید که خانه در حال ساخت یا بازسازی است. اما در صورت لزوم بدون توجه به سن یا شرایط خانه، این کار را در مواقع دیگر نیز می توان انجام داد. بعضی از مهم ترین مناطق خانه که نیازمند توجه بیشتر برای عایق بندی هستند عبارتند از:

حمام

دیوارهای حمام نیاز به عایق رطوبتی دیوار دارند زیرا روزانه در تماس مستقیم با آب هستند. برای جلوگیری از تجمع رطوبت و نشت آن ضروری است که تمام دیوارها و سطوح این بخش از خانه را ضد آب کنید.

منطقه پشت دوش آب به ویژه آسیب پذیر است. برای کف حمام نیز کاشی یک انتخاب عالی محسوب می شود. زیرا به خوبی می تواند جلوگیری از نفوذ آب به کف را انجام دهند. سقف حمام نیز باید با استفاده از رنگ ضد آب پوشانده‌شود.

بالکن

بالکن بیشترین منطقه ای از خانه است که در معرض عوامل طبیعی مانند باران، برف و باد قرار دارد. بنابراین عایق بندی دیوارهای جانبی ساختمان در منطقه بالکن بسیار مهم است. این موضوع اگر بالکن شما چوبی باشد حتی بیش از قبل اهمیت پیدا می کند. حتی برای بالکن های بتنی نیز می توانید از لایه محافظتی جداگانه ای استفاده کنید که آنها را در برابر ترک، کپک و اشعه ماوراء بنفش خورشید حفظ کند. البته بهتر است کار عایق کاری رطوبتی بالکن را به متخصصان بسپارید.

پشت بام

آب بندی دیوار و کف پشت بام یکی از مهم ترین مواردی است که هنگام ساخت یا بازسازی خانه باید در نظر بگیرید. نفوذ باران و برف از پشت بام به کل خانه می تواند خسارت زیادی به بار بیاورد و تعمیرات پرهزینه زیادی بر دوش شما بگذارد.

آشپزخانه

در آشپزخانه ضد آب کردن پیشخان ها، کابینت ها و مناطقی که در تماس با آب هستند می تواند تاثیر بزرگی داشته باشد. تجمع آب در آشپزخانه منجر به آسیب دیدگی دیوارها و رشد سریع کپک ها می شود. البته عایق بندی دیوارهای آشپزخانه اغلب به صورت سطحی و درزگیری شکاف ها انجام می گیرد.

زیرزمین

کف و دیوارهای جانبی در ناحیه زیرزمین خانه مستعد رطوبت، کپک و آسیب از جریان های آبی سطح زمین (مانند سیل در برخی نواحی) هستند. به ویژه اگر کالاهای مهمی را در زیرزمین خانه خودتان نگهداری می کنید، باید به آب بندی دیوار، کف و سقف آن توجه ویژه ای داشته باشید.

در نهایت، استفاده از عایق رطوبتی مناسب تضمین می کند که دیوارهای داخلی شما بدون توجه به شرایطی که در معرض آن قرار دارند، ایمن و خشک می مانند. با تحقیق و برنامه ریزی مناسب، می توانید مطمئن باشید که خانه شما به خوبی از هرگونه آسیب احتمالی آب تحت حفاظت است.

سخن پایانی

روش های مختلفی برای عایق کاری دیوارهای ساختمان و سایر بناها وجود دارد که بر اساس ساختار و جنس دیوارها متفاوت است. انواع مختلفی از عایق های رطوبتی در بازار موجود هستند که هر کدام از آنها مورد مصرف خود را دارند.

بنابراین لازم است بر اساس نیاز خود و مکانی که قصد عایق بندی دیوارهای آن را دارید، بهترینِ آنها را شناسایی کنید و مورد استفاده قرار دهید. علاوه بر عایق کاری دیوارهای جانبی ساختمان، بخش های مختلفی در خانه همچون حمام، پشت بام، زیرزمین، آشپزخانه و بالکن نیاز به آب بندی دارند.

آب بندی دیوار و یا آب بندی کفشور یک امر مهم در ساختمان است که نیاز به تخصص ویژه و اطلاعات حرفه ای در این زمینه دارد. شما می توانید از مشاوره کارشناسان گروه مهندسی برکه برای عایق کاری دیوارهای جانبی ساختمان، آب بندی کف آشپزخانه و در کل آب بندی کف ساختمان و هر جای دیگری که نیاز به عایق بندی دارد، استفاده ببرید و شاهد بهترین نتیجه با اثربخشی بالا در درازمدت باشید.

رایج ترین روش های آب بندی دیوار و عایق بندی دیوارهای جانبی ساختمان چیست؟

مهم ترین و پرکاربردترین روش های عایق کاری دیوارهای جانبی ساختمان استفاده از رنگ و درزگیر، پوشش های ضد آب، تخته های زهکشی و پوشش سیمانی است. روش مناسب برای عایق بندی دیوار بر اساس محل قرارگیری و کاربرد دیوار تعیین می شود.

آیا فقط عایق بندی دیوارهای جانبی ساختمان ضروری است؟

در هر ساختمان یا بنا لازم است تمام دیوارهایی که در معرض رطوبت یا آب قرار دارند به خوبی عایق بندی شوند. این می تواند شامل دیوارهای خارجی که در معرض باران و برف و رطوبت هستند، دیوارهای داخلی نزدیک به سطوح مرطوب و لوله های آب و همچنین پنجره ها و شکاف هایی باشد که آب و رطوبت را از خود عبور می دهند.

آیا عایق کاری فقط مختص ساختمان هاست؟

به هیچ وجه اینطور نیست. بسیاری از سازه های دیگر همچون پل ها، تونل ها، انبارها، پارکینگ های زیرزمینی، بناهای دارای دیوارهای خاکی و... به عایق بندی در برابر رطوبت نیاز دارند.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد امتیاز : 38

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *