loader image

آب استخر برای سوختگی ضرر دارد؟

خانه | خدمات آب استخر | آب استخر برای سوختگی ضرر دارد؟

آیا آب استخر برای سوختگی ضرر دارد؟

سوختگی پوست یکی از مشکلات رایج پوستی است که ممکن است به دلایل مختلف ایجاد شود. یکی از عوامل اصلی سوختگی پوست، تابش نور خورشید است که می­تواند باعث آسیب به بافت­های پوستی و افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست شود. سوختگی پوست معمولا با علائمی مانند قرمزی، حساسیت، درد، خارش، تورم و تاول­ های آب­دار همراه است. مدت زمان و شدت سوختگی پوست بستگی به نوع و رنگ پوست، مقدار و نوع تابش UVA و UVB خورشید و محافظت ­های انجام شده (مانند لباس، کرم ضد آفتاب و غیره) دارد.

اگر شما هم جزء افرادی هستید که به دلایل مختلف پوستتان سوخته شده و با این وجود، علاقمند به شنا کردن در استخر هستید، ممکن است سوالاتی درباره اینکه آب استخر برای سوختگی ضرر دارد یا نه، چه زمان و چگونه می­توان با وجود سوختگی شنا کرد و چه نکاتی را در این زمینه باید رعایت کرد، در ذهن شما پیش آمده باشد. در این مقاله قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم و نکات مهم و کاربردی را برای شما بیان کنیم. با ما همراه باشید.

آیا آب استخر برای سوختگی ضرر دارد؟

در شرایط سوختگی به استخر برویم؟ آیا آب استخر برای سوختگی ضرر دارد؟

برای پاسخ به این سوال، قصد داریم ابتدا به بررسی اینکه چه ترکیبات شیمیایی خاصی در آب استخرها وجود دارد بپردازیم و به صورت جزء به جزء، با هر کدام آشنا شویم. سپس این موضوع را مورد توجه قرار خواهیم داد که هر یک از این مواد، چگونه با پوست تعامل می­کنند و اثر هر کدام بر پوست درگیر سوختگی به چه صورت است. در نهایت، عوامل موثر در اثرگذاری آب استخر بر سوختگی­های پوستی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

تماس با برکه

ترکیبات شیمیایی آب استخر چیست؟

برای ایجاد کردن شرایط مناسب برای شناگران در استخر، نیاز به استفاده از ترکیبات شیمیایی خاصی وجود دارد. این ترکیبات شیمیایی، برای حفظ بهداشت، تعادل و شفافیت آب استخر مورد نیاز هستند. اما چه مواد شیمیایی باید به آب اضافه شوند و چه اثراتی دارند؟

بررسی ترکیبات شیمیایی موجود در آب استخر

به طور کلی، ترکیبات شیمیایی آب استخر را می­توان به سه دسته تقسیم کرد:

  1. مواد ضد عفونی­ کننده و گندزدا
  2. تنظیم ­کننده ­های pH
  3. مواد القا کننده سختی

مواد ضدعفونی کننده و گندزدا، با از بین بردن باکتری­ها، ویروس­ها، قارچ­ها و سایر موجودات زنده­ی مضر، سلامت شناگران را تضمین می­کنند. معمولا از کلر یا ترکیبات حاوی آن برای این منظور استفاده می­شود. تنظیم­ کننده ­های pH، با تعدیل درجه اسیدیته آب، عملکرد کلر را بهینه­ سازی کرده و از خوردگی لوله ­ها، دستگاه­ها و لوازم استخر در اثر اسیدیته نامناسب جلوگیری می­کنند.

معمولا از اسید سولفوریک (H2SO4) و سود سوزآور (NaOH) برای کاهش یا افزایش pH استفاده می­شود. نهایتا، مواد القا کننده­ی سختی، با افزایش مقدار کلسیم در آب استخر، از بروز رسوبات نامطلوب در کف استخر و همچنین، رنگ­ پریدگی آب جلوگیری می­کنند. عموما از ماده­ ی کلسیم کلرید (CaCl2) برای این منظور استفاده می­شود.

این ترکیبات شیمیایی، باید با دقت و به مقادیر مناسب به آب اضافه شوند تا اثرات مطلوب و مضر ناخواسته ­ای را ایجاد نکنند. برای اندازه­ گیری و کنترل مقادیر این ترکیبات شیمیایی، از دستگاه­های خاصی استفاده می­کنیم و به صورت منظم با نمونه­ برداری و آزمایش، آن­ها را کنترل می­کنیم. اینجاست که مطمئن می­شویم آیا آب استخر برای سوختگی ضرر دارد؟ یا نه. چون اگر این مقادیر بالا و پایین شوند، می­توانند آسیب­زا باشند.

نمونه برداری از آب استخر برای بررسی اینکه آیا آیا آب استخر برای سوختگی ضرر دارد؟

آیا آب استخر برای سوختگی ضرر دارد و به پوست سوخته شده آسیب می­زند یا نه؟

این سوالی است که بسیاری از افرادی که دچار سوختگی پوست شده‌اند، ممکن است با آن مواجه شده باشند. پاسخ به این سوال، بستگی به شدت و نوع سوختگی ایجاد شده روی پوست دارد. برای سوختگی‌های درجه یک و برخی از سوختگی‌های درجه دو که تاول نزده‌اند، شنا در آب استخر ممکن است مشکلی ایجاد نکند، اما باید مراقب باشید که آب استخر کاملا تمیز بوده و حاوی مقادیر مناسبی از کلر باشد.

همچنین لازم است که قبل و بعد از شنا کردن در آب استخر، پوست بدن (خصوصا محل سوخته شده) را با آب و شوینده مناسب (ترجیحا با pH فیزیولوژیک) شستشو داده و از مرطوب­ کننده مناسب استفاده کنید.

اما از طرف دیگر، برای سوختگی‌های درجه دو که تاول زده‌اند و سوختگی‌های درجه سه، شنا کردن در آب استخر اصلا توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است باعث انتقال بیماری، بروز عفونت، تشدید شدن التهاب در محل زخم و نهایتا، تاخیر در بهبود سوختگی پوست شما بشود. در این موارد، ضروری است که از پزشک با تجربه مشورت بگیرید و طبق دستورالعمل‌های او عمل کنید.

عوامل موثر در اثرگذاری آب استخر بر سوختگی

عوامل موثر در اثرگذاری آب استخر بر سوختگی

این اثر، فقط به ترکیبات شیمیایی موجود در درون آب استخر بستگی ندارد؛ بلکه عوامل ديگري نيز هستند كه مي­توانند در ايجاد شدن يا حتی تشديد عوارض ناشی از سوختگي نقش داشته باشند. بعضي از اين عوامل را می­توان به صورت زیر برشمرد:

دما

دمای بالای آب ممکن است باعث گسترش جریان خون در رگ­ های خوني سطح پوست شده و بالطبع، جريان خون را در ناحيه سوختگي افزايش دهد. این مسئله ممکن است در سوختگی­های سطح پایین و عادی سبب تسکین یافتن درد و کاهش التهاب زخم شود، اما در صورتی که سوختگی جدی باشد، می­تواند باعث افزایش خطر انتقال عفونت و تشکیل تاول­های دردناک و پر از آب شود.

برعکس، پایین بودن دمای آب، اثرات قابض (جمع کننده، تنگ کننده) بر روی مویرگ­های خونی پوستی داشته و جریان خون در ناحیه پوست را کاهش می­دهد. در طرف مقابل اثرات دمای بالا، این این مسئله می­تواند خطر عفونت و تشکیل تاول را کاهش دهد، اما همچنین می­تواند باعث افزایش شدت درد و التهاب گردد.

نور خورشید

اشعه­ های ساطع شده از سمت خورشید، خصوصا تابش دو اشعه ­ی UVA و UVB، از عوامل اصلی ایجاد سوختگی بر روی سطح پوست است که البته می­توان از آن جلوگیری کرد. اشعه های فرابنفش موجود در نور خورشید، می­توانند باعث آسیب به DNA سلول­های پوست، تولید رادیکال ­های آزاد، ایجاد التهاب پوستی و حتی افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست شوند.

حالا فرض کنید که می­خواهید به یک استخر روباز بروید و می­خواهید بدانید که آب استخر برای سوختگی ضرر دارد یا نه، اما حواستان به آسیب­ پذیری محل سوختگی در برابر اشعه ­های خورشید نیست. باید بدانید که پوست سوخته شده، پوستی ضعيف و حساس است که نمی­تواند در برابر پرتوهای فرابنفش مقاومت کند. بنابراین، قبل و حین شنا کردن در استخر باید از محافظت های مناسب مانند استفاده از کرم ضدآفتاب، لباس مناسب، کلاه و عینک آفتابی استفاده کنید تا سوختگی شما تشدید نشود.

فشار آب

علاوه بر سایر موارد گفته شده، فشار آب هم می‌تواند روی پوست سوخته شده ­ی شما تاثیرات منفی بگذارد؛ زیرا ممکن است بافت‌های التهابی و تاول­ های موجود در سطح زخم ناشی از سوختگی را فشرده کند و درد، تحریک و ترشح مایعات از محل زخم ایجاد کند. بنابراین، شنا کردن در نقاطی از استخر که فشار آب زیاد است، مانند قسمت­های عمیق برای افراد دارای پوست سوخته شده توصیه نمی­شود.

راهکارهای ایمن برای شنا کردن با سوختگی

اگر شما درگیر سوختگی شده­اید و به دنبال پاسخ سوال آب استخر برای سوختگی ضرر دارد، در حال جستجو هستید، این قسمت از نوشتار ما می­تواند برای شما بسیار راه گشا باشد، چرا که قصد داریم راهنمایی­هایی برای داشتن شنایی ایمن در عین وجود سوختگی به شما ارائه کنیم.

چه زمانی و چگونه می­توان با سوختگی شنا کرد؟

براساس نظر دانشمندان، بهترین زمان برای شنا کردن با سوختگی زمانی است که سوختگی به صورت کامل بهبود یافته باشد!

این بهبود را می­توان با رفع علائم سوختگی مانند قرمزي، حساسيت، درد، خارش، تورم و تاول­ ها دید. معمولا این فرآیند بسته به شدت سوختگی می­تواند از چند روز تا چند هفته طول بکشد. اما اگر شما نمی­توانید صبر کنید و مایل به شنا کردن با وجود سوختگی هستید، باید ابتدا با پزشک خود مشورت کنید و از وضعیت پوست خود مطمئن شوید.

اگر پوست شما سوختگی درجه اول یا دوم داشته باشد و علائم سوختگی آن کاهش یافته باشد، ممکن است بتوانید با رعایت نکات ایمنی به شنا کردن بپردازید؛ اما اگر پوست شما سوختگی درجه سوم دارد، باید حتما از شنا کردن خودداری کنید و به درمان پوست خود اهمیت دهید.

چه نکاتی را باید قبل، حین و بعد از شنا کردن رعایت کرد؟

چه نکاتی را باید قبل، حین و بعد از شنا کردن رعایت کرد؟

اگر قصد بر شنا کردن با سوختگی شد، باید نکات زیر را قبل، حین و بعد از شنا کردن رعایت کنید:

قبل از شنا کردن

  • پوست خود را با آب و صابون ملایم بشویید و خشک کنید.
  • اگر در استخر روباز شنا می­کنید، محل سوختگی را با یک لایه نازک از کرم ضدآفتاب با SPF بالا (حداقل 30) پوشانده و به خوبی ماساژ دهید. ضد آفتاب مذکور باید ضد آب بوده و از روی پوست شما پاک نشود.
  • لباس­های مخصوص استخری بپوشید.

حین شنا کردن

  • به مقدار مناسب آب بخورید تا هيدراته بمانيد و ضعف نکنید. ترجیحا، آب مخلوط با ORS مصرف کنید.
  • در صورت حضور در استخر روباز، حداقل هر یک ساعت، یک بار پوست کرم ضد آفتاب را تجديد نمایید.
  • از شنا کردن در عمق زیاد یا قسمت­هایی از استخر که فشار آب بالاتر است (مثل محل ورودی آب) خودداری کنید.
  • اگر در حین شنا کردن، درد، خارش، سوزش یا هر علامت نامطلوب دیگری احساس کردید، فورا از آب خارج شوید و پوست خود را با آب تمیز شسته و خشک کنید.

بعد از شنا کردن

  • پوست خود را با آب تمیز و صابون ملایم یا شوینده­های مناسب دیگر بشویید تا هرگونه باقیمانده از ترکیبات شیمیایی آب استخر را حذف و پاک کنید.
  • خودتان را با حوله نرم و تمیز به آرامی خشک کنید؛ از سخت و تند خشک کردن پوست جدا بپرهیزید.
  • یک لایه نازک از مرطوب­ کننده یا Body Lotion مناسب روی پوست ریخته و ماساژ دهید تا کاملا جذب شود. مرطوب­ کننده­های حاوی عصاره آلوئه­ورا، چای سبز، ويتامين E و C و Q10 برای پوست شما بسیار مفید هستند.
  • اگر پوستتان تاول جدیدی زد، به هیچ وجه آن را نترکانید، با یک پارچه تمیز بپوشانید و به پزشک مراجعه کنید.
  • از خروج از استخر، يك لايه جديد از كرم ضد آفتاب را بر سطح پوست بزنيد.

استفاده از کرم ضد آفتاب، پس از استفاده از استخر

با رعایت این نکات که در پاسخ به سوال آب استخر برای سوختگی ضرر دارد بیان شدند، می­توانید یک شنای ایمن و همراه با سلامتی را برای خودتان رقم بزنید.

جمع بندی

در این مقاله از berke.ir به این سوال که آیا آب استخر برای سوختگی ضرر دارد یا نه، پاسخ دادیم. براساس منابع معتبری که ما در آن­ ها جستجو کرده ­ایم، پاسخ به این سوال بستگی به شدت و مدت زمان سوختگی پوست دارد. در حالت کلی، توصیه می­شود تا زمانی که سوختگی شما به صورت کامل بهبود نیافته باشد، از شنا کردن در استخر خودداری کنید؛ اما اگر نمی­ خواهید صبر کنید و قصد دارید با پوست سوخته شنا کنید، اول باید با دکترتان صحبت کرده و از وضعیت پوستتان اطمینان حاصل کنید.

همچنین باید قبل و در طول و بعد از شنا کردن، نکات ایمنی ذکر شده در این نوشته را رعایت کنید تا از بدتر یا عفونی شدن محل سوختگی جلوگیری کنید. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده و با استفاده از آن بتوانید همزمان با حفظ سلامتی پوست خود، از شنا کردن در استخر، حداکثر لذت را ببرید.

سوالات متداول

آیا آب استخر برای سوختگی ضرر دارد؟

بله، آب استخر به علت محتوای مواد شیمیایی خود ممکن است باعث تحریک، خشک شدگي، خارش، التهاب و عفونت پوست شما شود.

پس از سوختگی، چه مدت باید از شنا کردن در استخر خودداری کنم؟

تا زمانی که سوختگی به صورت کامل بهبود یافته باشد، بهتر است که شنا نکنید.

آیا می¬توان با سوختگی درجه سوم در استخر شنا کرد؟

نه، حتما از شنا کردن خودداری کرده و روی درمان خود تمرکز کنید.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.7 / 5. تعداد امتیاز : 47

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *