loader image

تصفیه خانه استخر و جکوزی

خانه | خدمات تصفیه خانه استخر | تصفیه خانه استخر و جکوزی

فهرست مطالب

تصفیه خانه استخر و جکوزی، ضرورت اهمیت آن

استخرهای تفریحی از مهم‌ترین سازه‌های آبی هستند که فرایند ساخت و اجرای متفاوتی دارند. این نوع از سازه‌ها متناسب با کاربری‌شان، در انواع سالن‌های ورزشی، باغ‌ها و ویلاها، هتل‌ها و … احداث می‌شوند. نکته مشترک در بین این استخرها، ضرورت داشتن آب سالم و زلال برای جلوگیری از ابتلای شناگران به انواع بیماری‌ها است.

تصفیه خانه استخر فضایی برای تجهیزات مختلف است که برای این کار در نظر گرفته می‌شود. این فضا با استفاده از انواع روش‌های پاک‌سازی آب، سلامت شناگران را تامین می‌کند و با جلوگیری از رشد جلبک‌ها و ایجاد شکاف در کف و دیواره استخر، طول عمر این سازه آبی را افزایش می‌دهد. بر همین اساس در این مطلب از سایت مجموعه برکه با تصفیه خانه استخر و جکوزی آشنا می‌شویم.

تصفیه خانه استخر و جکوزی | افزایش تمیزی آب با نکات جامع تصفیه آب استخر

تصفیه آب استخر چیست؟

تصور کنید هیچ راهکاری برای تمیز کردن آب وجود ندارد. در چنین شرایطی شما اگر مایل به شنا باشید، باید در آب‌ راکد، نامطبوع، کثیف و سرشار از میکروب‌های مضر برای بدن شنا کنید. کاربرد تصفیه آب استخر همین جا است. اگر تصفیه خانه استخر و جکوزی وجود نداشته باشد، عملا امکان شنا برای شناگران به دلیل تهدید سلامتی‌ آن‌ها وجود ندارد.

رشد تکنولوژی و استفاده از فناوری‌های پیشرفته منجر به ساخت دستگاه‌هایی شده است که کار تصفیه آب استخرها را برعهده دارند. این دستگاه‌ها با ایجاد امنیتی کافی برای شنا در یک محیط بهداشتی، سلامت شناگران را تامین می‌کند.

مهم‌ترین اهداف برای استفاده از یک سیستم تصفیه مناسب در استخرها عبارت‌اند از:

  • وجود آب سالم بدون داشتن عوامل بیماری‌زا و میکروبی
  • جلوگیری از تشکیل بوی نامطبوع در آب استخر
  • حفظ پاکیزگی و شفافیت استخر
  • جلوگیری از رشد جلبک‌‌ها
  • جلوگیری از ایجاد رسوبات

تصفیه آب استخر چیست؟

ضرورت استفاده از تصفیه خانه برای استخر و جکوزی

پس از ساخت استخر و انجام فرایندهای مختلف آب‌بندی و عایق‌کاری آن، مهم‌ترین قدم برای استفاده از استخر ضد عفونی کردن آب و راه اندازی تصفیه خانه استخر کوچک و بزرگ است. این فرایند برای صاحبان استخرهای صنعتی و خصوصی اهمیت بالایی دارد و بدون انجام این کار، امکان استفاده از استخر وجود ندارد. احداث یک تصفیه خانه استخر و جکوزی با مکانیزم پیشرفته، راهکار مناسبی پیش روی آن‌ها است.

استفاده فراوان از استخر در طول زمان باعث ورود مواد آرایشی و بهداشتی از بدن انسان به درون آب می‌شود. از سوی دیگر رطوبت موجود در کف و دیواره‌های استخر شرایط رشد جلبک‌ها و باکتری‌ها در این سازه آبی را فراهم می‌کند که می‌توانند رنگ آب را تغییر دهند. در چنین شرایطی ضرورت تصفیه دوره‌ای آب استخر و جلوگیری از راکد بودن آن، موضوع مهمی است که نیاز به احداث تصفیه خانه استخر و جکوزی را بیش از پیش نشان می‌دهد.

تجهیزات مختلفی مانند مبدل‌های حرارتی، سیستم تهویه استخر، پمپ‌های تصفیه و … در زمان احداث تصفیه خانه استخر به کار می‌روند که هر کدام از آن‌ها در پاکیزگی و شفافیت آب و همچنین تعادل مواد شیمیایی موجود در آب استخر تأثیرگذار هستند. در ادامه به مهم‌ترین دلایل احداث تصفیه خانه استخر و جکوزی می‌پردازیم تا شناخت کاملی از اهمیت این دستگاه کاربردی به دست بیاورید.

ضرورت استفاده از تصفیه خانه برای استخر و جکوزی

تامین سلامت شناگران

باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌های فراوانی در آب وجود دارند که باعث کدر شدن آب و آسیب به سلامت شناگران می‌شوند. تصفیه آب استخر با از بین بردن این باکتری‌ها سلامت شناگران را تامین می‌کند. فقط باید توجه داشت که ضد عفونی کردن آب بر اساس استانداردها و نوع کاربری استخرها انجام شوند که علاوه بر پاک‌سازی آب، باعث بیماری‌های پوستی مانند زگیل و تب‌خال در شناگران نشود.

تماس با برکه

کمک به سلامت و ضد عفونی کردن آب استخر

تمیز بودن آب استخر صرفا به معنای شفاف بودن آن نیست. در بسیاری از مواقع استخر آب شفافی دارد؛ اما در بررسی‌های به‌عمل‌آمده مشخص می‌شود که آب استخر سرشار از باکتری‌های ناقل بیماری است که می‌توانند از طریق منافذ پوستی وارد بدن شناگران شوند. احداث تصفیه خانه استخر و جکوزی از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری می‌کند و در استخرهای صنعتی و خانگی، با ایجاد بالاترین شفافیت برای آب، تمام عوامل مزاحم برای سلامتی شناگران را از بین می‌برد.

از سوی دیگر روزانه تعداد بسیاری از افراد در استخرهای عمومی یا پارک‌های آبی شنا می‌کنند و هر کدام از آن‌ها می‌توانند آلودگی‌ها و بیماری‌های خود را به آب انتقال دهند. این آلودگی‌ها می‌تواند ناشی از مواد آلی از ترشحات بزاق دهان، ویروس‌ها، قارچ‌ها و باکتری‌های روی پوست، خون موجود بر روی زخم‌های پوستی، قارچ‌ها و مواد آلی موجود در کرم‌های ضد آفتاب باشند. نصب تصفیه خانه استخر و جکوزی مانع از باقی‌ماندن این عوامل بر روی سطح آب استخرها می‌شود.

جلوگیری از باقی‌ماندن آلاینده‌های آبی در استخرهای روباز

بسیاری از استخرها کاربری‌های خانگی و شخصی دارند و در محیط‌های باز باغ‌ها و ویلاها ساخته می‌شوند. در این شرایط آب استخر به دلیل نداشتن سقف مناسب و عدم جلوگیری از ورود آلاینده‌ها مانند شاخ و برگ درختان، فضولات حیوانات، زباله‌های معلق در هوا و … در معرض آلودگی بیشتری هستند. نبود تصفیه خانه استخر و جکوزی آلایندگی‌های این نوع از استخرها را حفظ کرده و امکان شنای ایمن را سلب می‌کند.

جلوگیری از باقی‌ماندن آلاینده‌های آبی در استخرهای روباز

برای آگاهی از میزان PH آب احداث تصفیه خانه استخر ضروری است

یکی از اساسی‌ترین موضوعات در ساخت استخر و تصفیه استخر خانگی، تنظیم و کنترل PH آب استخر است. این فرایند در شفافیت آب، طول عمر تجهیزات، روش‌های گندزدایی و احساس رضایت شناگران تاثیر بالایی دارد. احداث تصفیه خانه استخر به تنظیم اصولی این موضوع کمک می‌کند و کیفیت آب را افزایش می‌دهد.

در صورت تنظیم نکردن PH آب، این مشکلات برای سازه آبی به وجود می‌آید:

  • کاهش قدرت کشندگی آب
  • رسوب گرفتن تجهیزات
  • کدر شدن رنگ آب
  • کاهش طول عمر فیلتر
  • احساس سوزش در چشم شناگران
  • کاهش قدرت عایق‌کاری دیواره و کف استخر
  • آسیب آب به لوله‌ها و تاسیسات داخلی استخر
  • افزایش رشد جلبک‌ها و باکتری‌های مضر در آب

بدون نصب تصفیه خانه آب استخر، کلسیم آب افزایش پیدا می‌کند

افزایش کلسیم موجود در آب، به معنای سختی بیش از اندازه و کدر شدن آب استخر است. بدون از بین بردن سختی، هیچ راهکاری برای شوک دادن به آب استخر و از بین بردن تیرگی آب وجود ندارد. از سوی دیگر سختی بیش از حد کلسیم بر ایجاد رسوب در کناره‌های استخر و آسیب به پمپ تصفیه آب استخر نیز تاثیرگذار می‌باشد. احداث تصفیه خانه استخر و جکوزی به کنترل میزان سختی آب کمک می‌کند در حفظ میزان این عنصر بین 200 تا 400 ppm تاثیر مستقیم دارد.

کاهش رشد اسید سیانوریک

کاهش رشد اسید سیانوریک

اسید سیانوریک به‌عنوان ماده اصلی تثبیت‌کننده آب استخر شناخته می‌شود که برای ضد عفونی و گندزدایی این سازه‌های آبی کاربردهای بالایی دارد. استفاده از این ماده شیمیایی با صرفه‌جویی در مصرف کلر همراه است و در استخرهای روباز به کار می‌رود. افزایش بیش از اندازه این ماده در استخرها، مشکلات فراوانی را به وجود می‌آورد که با نصب تصفیه خانه آب استخر می‌توان از افزایش آن جلوگیری کرد.

افزایش اسید سیانوریک در استخر مشکلات زیر را به وجود می‌آورد:

  • کاهش مقدار OPR و اثربخشی کلر
  • افزایش زمان لازم برای از بین بردن باکتری‌ها و ویروس‌ها
  • بی‌اثر شدن کلر برای کشتن خطرناک‌ترین میکروارگانیسم‌ها در آب مانند cryptosporidium parvum

از بین رفتن تعادل کلر آزاد

مهم‌ترین هدف تصفیه استخرها، دستیابی به تمیزترین و شفاف‌ترین آب برای استفاده شناگران است. نبود سیستم‌های تصفیه مناسب برای استخرها کلر آب را کاهش می‌دهد و به همین دلیل آب استخر کدر می‌شود. دلیل اصلی این موضوع هم وجود داشتن کلر ترکیبی یا کلرامین در آب است که به دلیل عدم توانایی در از بین بردن باکتری‌های جلبک ساز، رنگ آب را به شیری تغییر می‌دهد.

تصفیه خانه استخر چیست؟

تصفیه خانه استخر چیست؟

طیف وسیعی از علاقه‌مندان به استخرهای صنعتی و خانگی، با مکانیزم کار تصفیه خانه استخر آشنایی ندارند. سوال مشترک آن‌ها این است که اصلا تصفیه خانه استخر چیست و چه کاربردی دارد؟ برای این که بدانید تصفیه خانه استخر چیست باید گفت این مکان شامل تجهیزات مختلفی است که هر یک از آن‌ها وظیفه خاصی را بر عهده دارند. در تمام استخرهای خانگی، استخرهای عمومی، پارک‌های آبی و … تجهیزات تصفیه خانه استخر و جکوزی یکسان است و برای افزایش کیفیت آب و تامین سلامت شناگران وظایف خاصی را انجام می‌دهند.

البته بسیاری از افراد به جای استفاده از تجهیزات مناسب و کاربردی تصفیه خانه آب استخر، از روش‌های سنتی خالی کردن و پر کردن مجدد آن استفاده می‌کنند. این کار علاوه بر هدر دادن مقادیر زیادی از آب، مقرون‌به‌صرفه نیست و موانع زیادی نیز دارد. با احداث و نصب تصفیه خانه استخر و جکوزی در انواع استخرهای بتنی و متناسب با نوع کاربری مسکونی و صنعتی، در ساده‌ترین روش با کم‌ترین زمان می‌تواند آب تمیز را با آب راکد قبلی جایگزین کرد.

اجزای اصلی تصفیه خانه استخر و جکوزی برای پاک‌سازی آب

برای آشنایی با مکانیزم تصفیه آب استخر باید با سیستم‌ها و اجزای اصلی این سازه آبی آشنا باشید. هر یک از تجهیزات استخر در سیستم ضد عفونی کردن آب استخر کارایی ویژه‌ای دارند. به‌طورکلی برای از بین بردن آلودگی‌ها و گندزدایی، آب باید در سیستم تصفیه در گردش باشد. فرایند تصفیه آب استخر با استفاده از یک سیستم سه‌بخشی انجام می‌شود که هر کدام از آن‌ها به تجهیزات خاصی نیاز دارند.

سیستم‌های 3 بخشی فرایند تصفیه آب استخر عبارت‌‌اند از:

  • سیستم مکش: آب را به درون سیستم گردش جریان آب وارد می‌کند و شامل اسکیمرها، خروجی‌های اصلی، لوله‌ها و اتصالات ورودی است
  • سیستم فیلتراسیون: آب ورودی از سیستم مکش را پاک‌سازی می‌کند. تجهیزات این سیستم شامل سیستم گرمایش آب، پمپ، فیلتر و تصفیه‌کننده آب شور است
  • سیستم برگشتی: آب تصفیه‌شده از سیستم فیلتراسیون را دوباره به استخر برمی‌گرداند. خطوط لوله برگشتی و جت‌های برگشتی شامل این سیستم می‌شوند

آگاهی از مکانیزم تصفیه خانه استخر با شناخت کاربردهای تجهیزات آن

بدون شناخت تجهیزات تصفیه خانه استخر و کاربردهای آن‌ها، نمی‌توان نسبت به فرایند پاک‌سازی این سازه‌های آبی شناخت داشت. تجهیزات متعدد سیستم تصفیه آب استخر در کنار یکدیگر سیستم قدرتمندی را تشکیل می‌دهند که از ورود هرگونه آلایندگی و کثیفی به درون آب جلوگیری می‌کنند.

آگاهی از مکانیزم تصفیه خانه استخر با شناخت کاربردهای تجهیزات آن

بر همین اساس مهم‌ترین تجهیزات تصفیه خانه استخر و جکوزی عبارت‌اند از:

  • اسکیمرها: تجهیزاتی پلاستیکی از جنس پلیمر که برای جمع‌آوری انواع مواد زائد درون آب و توزیع کلر در سراسر استخر کاربرد دارند
  • خروجی‌های اصلی: در کف استخر تعبیه ‌شده‌اند و برای تخلیه آب از کف استخر کاربرد دارند
  • خطوط مکش: وظیفه انتقال آب از اسکیمرها و خروجی‌های اصلی را به پمپ برای فرایند فیلتراسیون بر عهده دارند
  • جاروی استخر: برای نظافت استخر مورد استفاده قرار می‌گیرد
  • شیرآلات یک‌طرفه: از برگشت جریان سیال به خط لوله جلوگیری می‌کنند
  • فیلتر استخر: در شفاف‌سازی آب استخر کاربرد دارد
  • هیتر استخر: یک سیستم گرمایشی عالی است که برای تنظیم دمای استخر و ایجاد هوای گرم در فصول سرد سال کاربرد فراوانی دارد
  • بخش تزریق مواد شیمیایی: برای گندزدایی و ضد عفونی کردن آب استفاده می‌شود
  • فلومتر: تجهیزی برای اندازه‌گیری است که میزان سیال عبوری در واحد زمان را اندازه‌گیری می‌کند
  • ناز‌ل‌‌های برگشت آب به استخر و جکوزی: با قدرت بالای خود آب را در سریع‌ترین زمان و با بیشترین قدرت از نقطه‌ای به نقطه دیگر منتقل می‌کنند
  • پمپ استخر: آب را از کاسه استخر مکش می‌کند و از فیلتر و تجهیزات گندزدایی آب عبور می‌دهد. در نهایت نیز آب تصفیه شده را به کاسه استخر برمی‌گرداند
  • لوله‌های هیدروپول: در استخرها، تصفیه خانه‌ها، جکوزی و سونا برای انتقال آب مورد استفاده قرار می‌گیرند

فرایند پاک‌سازی آب توسط تصفیه خانه آب استخر چگونه است؟

پس از شناخت تجهیزات ضروری و سیستم‌های کاربردی در تصفیه خانه استخر و جکوزی، نوبت به شناخت چگونگی پاک‌سازی آب توسط تصفیه خانه آب استخر می‌رسد. فرایند تصفیه آب استخر با عمل آشغال‌زدایی و فیلتراسیون شروع می‌شود و آب با عبور از فیلترهای درشت (آشغال‌گیر) و فیلترهای ریز (فیلتر شنی کربنی) تمام آلاینده‌های خود را از دست می‌دهد. بعد از این مرحله فرایند زلال‌سازی آب در دستور کار قرار می‌گیرد که با استفاده از تزریق مواد شیمیایی و استفاده از روش‌های مختلف تصفیه آب، تمام میکروارگانیسم‌های آب از بین می‌روند.

به‌طورکلی استفاده از دستگاه‌ها و پمپ‌های تصفیه، یک فرایند خودکار برای گندزدایی آب است که با استفاده از سه مرحله اصلی، شفاف‌ترین و سالم‌ترین آب را در اختیار شناگران قرار می‌دهد. بر همین اساس مراحل تصفیه آب توسط تصفیه خانه استخر و جکوزی عبارت‌اند از:

  • فیلتراسیون مکانیکی: حذف تمامی ذرات معلق در آب با استفاده از فیلترهای مختلف از جنس کربن، سیلیس و شن و ماسه
  • ضد عفونی: استفاده از کلر، برومین، اوزون یا فتوکاتالیست‌ها برای از بین بردن باکتری‌ها و ویروس‌ها
  • تصفیه آب با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته: به‌کارگیری فرایندهایی مانند اسمز معکوس، نانوفیلتراسیون و الکترودیالیز برای حذف آلاینده‌ها و ناخالصی‌های موجود در آب استخر

عوامل موثر در کیفیت عملکرد تصفیه خانه استخر

عوامل موثر در کیفیت عملکرد تصفیه خانه استخر

کیفیت نهایی پاک‌سازی آب در تمام استخرهای صنعتی و خانگی یکسان نیست. تصفیه‌ خانه استخر و جکوزی متناسب با برخی شرایط کیفیت متفاوتی را برای گندزدایی آب از خود نشان می‌دهند. مجریان روش‌های پاک‌سازی آب استخر به‌ طور کامل با این عوامل آشنا هستند و پیش از شروع روش‌های گندزدایی آب، به عوامل فراوانی دقت می‌کنند که باعث افزایش تمیزی آب استخر می‌شوند.

این عوامل عبارت‌اند از:

  • ذرات کلوئیدی آب (جلبک، شاخ و برگ درختان)
  • تعیین میزان قلیایی و اسیدی بودن آب
  • مقدار کلر موجود در آب
  • ظرفیت و نوع استخر
  • تعیین مقدار برم آب

دانستن دقیق اندازه این فاکتورها برای رسیدن به یک آب شفاف و سالم بسیار مهم است. بهترین توصیه برای آگاهی از مقدار این عوامل این است که در ابتدا با کمک تجهیزات و روش‌های کاربری ذرات و مواد معلق در آب را جمع کنید. سپس با کمک روش‌های شیمیایی، این فاکتورها را به استانداردهای لازم برسانید.

احداث تصفیه خانه استخر و جکوزی در هفت مرحله

احداث تصفیه خانه استخر اصلا کار پیچیده‌ای نیست؛ اما برای افزایش کیفیت کار بهتر است از مجموعه‌های معتبر در این زمینه کمک بگیرید. سیستم تصفیه آب در استخرها شامل 7 مرحله اصلی است که تمام تجهیزات آن‌ها و عملکردشان برای حذف آلاینده‌های مختلف در آب استخر کاربرد دارند. البته متناسب با نوع دستگاه‌های تصفیه آب استخر ممکن است علاوه بر این هفت مرحله، مراحل دیگری نیز برای پاک‌سازی مناسب آب در نظر گرفته شود. در ادامه به این هفت مرحله اصلی اشاره می‌کنیم.

رساندن آب به دستگاه تصفیه با کمک پمپ آب

رساندن آب به دستگاه تصفیه با کمک پمپ آب

اولین مرحله برای فرایند گندزدایی و پاک‌سازی آب استخر، با آب‌رسانی به دستگاه تصفیه شروع می‌شود. در این مرحله پمپ، آب موجود در استخر را طی فرایندی دقیق به داخل سیستم تصفیه می‌کند و پس از آن آب تصفیه شده با کمک لوله‌های جمع‌کننده به پمپ منتقل می‌شود.

اجرای سیستم فیلتراسیون؛ از مهم‌ترین مراحل ساخت تصفیه خانه استخر و جکوزی

نصب سیستم فیلتراسیون و استریلیزاسیون از مهم‌ترین مراحل احداث تصفیه خانه استخر به‌شمار می‌آید. در این مرحله ذرات بزرگی مانند آلودگی‌های بزرگ‌تر از 20 میکرون، مو، پوست و … با استفاده از فیلترهای قدرتمند مانند فیلتر دیاتومه، فیلتر کربن فعال و فیلتر شنی به دام می‌افتند و از آب حذف می‌شوند. سیستم استریلیزاسیون نیز در این مرحله برای کشتن ویروس‌ها، باکتری‌ها و میکروب‌ها با استفاده از روش‌های مختلفی مانند برومین، کلر کاربرد بسیاری دارد.

نصب دستگاه تنظیم‌کننده تعادل میزان PH آب

مرحله سوم از فرایند احداث تصفیه خانه استخر و جکوزی، به نصب دستگاه تنظیم تعادل PH می‌باشد. تنظیم میزان قلیایی یا اسیدی بودن آب برای جلوگیری از تحریک چشم‌ها و ابتلا به حساسیت‌های پوستی بسیار اهمیت دارد. برای تنظیم PH نیز معمولا از کربنات سدیم یا هیدروکلریک‌اسید استفاده می‌کنند.

اجرای تصفیه بیولوژیکی؛ مرحله چهارم فرایند ساخت تصفیه خانه استخر

اساس کار سیستم تصفیه بیولوژیکی در فرایند ساخت تصفیه خانه استخر به این صورت است که شرایط یک لایه‌ای لجن در کف تصفیه‌خانه تعبیه می‌کنند و با تزریق هوا به داخل مخزن، شرایط تجزیه مواد آلی به وسیله اکسیژن توسط باکتری‌ها را به وجود می‌آورند.

مرحله پنجم احداث تصفیه خانه استخر، پاک‌سازی آب با کمک اشعه فرابنفش است

طراحان استخرها، مخزن فرابنفش را به‌گونه‌ای می‌سازند که آب ابتدا با عبور از سیستم فیلتراسیون به وسیله نور UV ضد عفونی شود. آلودگی‌های موجود در آب با عبور آب از بین شبکه‌های گرافیت از بین می‌رود؛ زیرا در این شبکه‌ها نور فرابنفش تمام میکروارگانیسم‌ها را از بین می‌برد.

تجهیز تصفیه خانه به وسایل کنترل نوسانات دما

تجهیز تصفیه خانه به وسایل کنترل نوسانات دما

کنترل دمای آب استخر از جمله مهم‌ترین اقداماتی است که باید برنامه‌ریزی‌های لازم برای آن در نظر گرفته شود. طراحان و مجریان استخرها، برای این منظور از سیستم‌های متفاوتی مانند پمپ گرمایش، یخچال آب، کولر و گرمکن استفاده می‌کنند.

تعبیه شرایطی مناسب برای خروج آب

مرحله آخر از ساخت تصفیه خانه استخر و جکوزی، برگشت آب از طریق لوله‌های خروجی به داخل استخر است. به همین دلیل طراحان استخرها، برای این کار تجهیزات و لوله‌های خاصی را در نظر می‌گیرند که بتوانند در سریع‌ترین زمان این فرایند را انجام دهند.

انواع روش‌های پاک‌سازی آب

پس از شناخت کامل مزایا، تجهیزات و فرایندهای هفت‌گانه ساخت تصفیه خانه استخر، باید با انواع روش‌های پاک‌سازی و گندزدایی آب آشنا شوید. شناخت این مراحل از آن جهت برای شما اهمیت دارد که با نصب دستگاه‌های تصفیه خانه آب استخر می‌توانید متناسب با نوع استخر، کاربری آن، بودجه خود و عواملی از این دست مهم‌ترین روش‌های تصفیه استخر را انتخاب کنید.

با نصب تصفیه خانه استخر خانگی و صنعتی می‌توانید روش‌های زیر را برای پاک‌سازی آب به کار بگیرید:

  • روش آشغال‌گیر
  • روش فیلتر شنی
  • روش فیلتر کربنی
  • روش سختی‌گیر رزینی
  • روش فیلتر کربنی
  • با دستگاه تصفیه صنعتی RO
  • روش کلرزنی
  • روش ازون زنی
  • با کمک اشعه UN
  • با روش انعقاد و لخته‌سازی

بهره‌مندی از مزایای روش آشغال‌گیری با ساخت تصفیه خانه استخر

یکی از روش‌های موثر برای از بین بردن آلایندگی‌های موجود در آب استخر صنعتی و خانگی، استفاده از روش آشغال‌گیر است. بیشتر آشغال‌گیرها از مواد پلیمری ساخته شده و طریقه نصب آن‌ها در استخرها به‌گونه‌ای که ذرات آشغال به سمتشان هدایت می‌شوند.

آشغال‌گیرها به دلیل قابلیت نصب آسان و ساختار ساده‌ای که دارند، از گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه برای پاک‌سازی آب استخرها به‌شمار می‌روند. البته این تصفیه‌کننده‌ها تاثیر بالایی برای جذب ذرات بزرگ‌تر از چند میکرون را دارند؛ بنابراین برای جمع‌آوری ذرات معلق و میکروب‌های موجود در آب، در کنار آن‌ها باید از روش‌های دیگر تصفیه آب استخر نیز استفاده کرد.

بهره‌مندی از مزایای روش آشغال‌گیری با ساخت تصفیه خانه استخر

مهم‌ترین مزایای استفاده از روش آشغال‌گیر در تصفیه خانه استخر و جکوزی عبارت‌اند از:

  • جلوگیری از ورود برگ‌ها، شاخه‌ها، حشرات و … به داخل استخر
  • افزایش ماندگاری سایر سیستم‌های تصفیه آب با کم‌کردن بار آشغال در آب
  • کاهش مصرف مواد شیمیایی برای تصفیه آب با از بین‌بردن نخاله‌های آب

به‌کارگیری فیلتر شنی برای تمیزی آب استخر

استفاده از انواع فیلترها برای پاک‌سازی آب استخر، روش موثری است که با احداث تصفیه خانه استخر و جکوزی می‌توان از مزایای آن‌ها بهره‌مند شد. به‌کارگیری فیلتر شنی یکی از پرکاربردترین روش‌ها برای پاک‌سازی و گندزدایی آب استخر به‌شمار می‌آید. در این روش آب از طریق لوله‌ای وارد یک فیلتر شنی می‌شود که لایه‌هایی از شن و ماسه با اندازه‌های مختلف درون آن قرار دارند. با عبور آب از این دانه‌ها آلاینده‌های معلق درون آب حذف می‌شوند و آب تصفیه‌شده از طریق لوله خروجی دوباره به استخر برمی‌گردد.

برای عملکرد بهتر فیلتر شنی می‌توان آن را الکترونیکی کرد تا در زمان افزایش فشار آب در فیلتر، این قطعه به طور خودکار شسته شود. همچنین این فیلتر برای از بین بردن کامل آلاینده‌های آب استخر، به سیستم‌های مکمل مانند تصفیه با کمک امواج فراصوت، تصفیه با استفاده از اشعه UV و فیلتراسیون معکوس نیاز دارد.

مزایای استفاده از فیلترهای شنی برای پاک‌سازی آب استخر عبارت‌اند از:

  • ساخت مقرون‌به‌صرفه
  • امکان پاک‌سازی آب تا حد استاندارد
  • توانایی پاک‌سازی آب به میزان استاندارد
  • بدون نیاز به شن و ماسه و سیلیس تازه
  • عملکرد اتوماتیک

 نقش فیلتر کربنی در تصفیه خانه استخر

یکی دیگر از روش‌های تصفیه آب استخر، استفاده از فیلتر کربنی است. در این روش آب با عبور کردن از یک فیلتر کربنی، به درون مخزن می‌ریزد. این فیلتر یک لایه کربن فعال دارد که به‌عنوان یک ماده جذب‌کننده قوی برای مواد آلی، بوی نامطبوع آب و مواد شیمیایی عمل می‌کند. آلاینده‌های آب استخر با ورود به فیلتر کربنی به دلیل داشتن بار الکتریکی مخالف، به سطح کردن می‌چسبند و آب، رنگ، مزه و بوی خود را از دست می‌دهد. در نهایت نیز آب تصفیه شده با کیفیت‌ بسیاری بالایی در استخر قرار می‌گیرد.

کاهش میزان سختی آب با سختی‌گیر رزینی

مهم‌ترین مزایای استفاده از فیلتر کربنی در فرایند ساخت تصفیه خانه استخر و جکوزی عبارت‌اند از:

  • مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی
  • راندمان بالا
  • حذف کامل رنگ، بو و مزه از آب

کاهش میزان سختی آب با سختی‌گیر رزینی

یکی از مهم‌ترین چالش‌ها برای داشتن آبی مناسب و قابل شنا کردن، سختی آب است. نقش سختی‌گیر رزینی در چنین شرایطی کاهش یا حذف میزان سختی آب می‌باشد. در زمان عبور آب از بسترهای آهکی، احتمال ورود یون‌های کلسیم و منیزیم به داخل آب افزایش پیدا می‌کند که باعث سختی آب می‌شود.

سختی آب می‌تواند باعث بروز بیماری‌های پوستی در شناگران  شود و رسوبات فراوانی را در داخل تاسیسات به وجود آورد. احداث تصفیه خانه استخر و بهره‌مندی از مزایای فیلتر شنی در آن، این مشکل را کاملا برطرف می‌کند. روش سختی‌گیر رزینی برای استخرهایی مناسب است که میزان سختی آب بالایی دارند؛ البته این روش به تنهایی جوابگوی کامل تصفیه آب استخر نیست و باید در کنار آن از روش‌های دیگر نیز استفاده شود.

بر همین اساس مهم‌ترین مزایای استفاده از سختی‌گیری رزینی در تصفیه خانه استخر و جکوزی عبار‌ت‌اند از:

  • حذف کامل یون‌های منیزیم و کلسیم داخل آب
  • هزینه پایین تعویض رزین
  • مقرون‌به‌صرفه
  • کارایی بالا
  • طول عمر طولانی
  • وابستگی کم به نگهداری

دستگاه تصفیه آب صنعتی RO؛ تجهیز کاربردی پاک‌سازی آب استخر

یکی از دستگاه‌های مهم برای به‌کارگیری در تصفیه خانه استخر و جکوزی، دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی RO هستند. این دستگاه‌ها با وجود قیمت بالاتر نسبت به سایر روش‌های پاک‌سازی آب، کیفیت بهتری از گندزدایی آب را ارائه‌ می‌دهند. در شرایطی که کیفیت آب بسیار پایین است، نصب و استفاده از این دستگاه بهترین گزینه برای پاک‌سازی آب استخر به‌شمار می‌آید.

استفاده از روش کلرزنی با نصب و اجرای تصفیه خانه استخر و جکوزی

دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی RO برای استخرهای خانگی و کوچک مناسب نیستند؛ زیرا به دلیل نیاز به تعویض فیلتر و آب‌کشی منظم، فشار بالای آب و سایر مشکلات فنی تخصصی، هزینه بالایی برای نصب و نگهداری نیاز دارند. به همین دلیل برای هتل‌ها، شهربازی‌ها، مراکز تجاری، استخرهای شنای بزرگ بهترین گزینه هستند. درون این دستگاه‌ها فیلترهای شنی، کربنی و کارتریجی به همراه ممبران‌های اسمز معکوس تعبیه شده‌اند که فرایند تصفیه آب را با بالاترین کیفیت انجام می‌دهند.

مهم‌ترین مزایای استفاده از دستگاه‌های صنعتی RO در فرایند تصفیه آب استخر عبارت‌اند از:

  • حذف کامل آلاینده‌های آب
  • بالاترین میزان راندمان
  • تصفیه کامل آب

استفاده از روش کلرزنی با نصب و اجرای تصفیه خانه استخر و جکوزی

مسلما با شنیدن ضد عفونی کردن آب، اولین ماده‌ای که به ذهنتان می‌رسد، کلر است. استفاده از کلر یک روش قدیمی و البته رایج برای گندزدایی آب به‌شمار می‌رود. از کلر برای تصفیه خانه فاضلاب، تصفیه خانه آب و تمام فرایندهای پاک‌سازی استفاده می‌شود. کلرزدایی به دلیل ماندگاری بالا در آب، قیمت پایین برای شروع پاک‌سازی آب و از بین بردن کامل میکروارگانیسم‌های آب محبوبیت بالایی در بین صاحبان استخرها دارد. به‌طورکلی از سه نوع کلر متفاوت برای پاک‌سازی آب استخرها استفاده می‌شود که در ادامه به طور خلاصه به کاربردهای هر یک از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

محلول کلر مایع

سدیم هیپوکلریت یا کلر مایع محلولی مایع می‌باشد که دارای 10 تا 15 درصد کلر دارد. استفاده از این محلول مقدار اسیدی یا قلیایی بودن آب را تغییر می‌دهد و برای به حد تعادل رساندن میزان PH و خنثی‌سازی آب، باید از اسید کلریدریک استفاده کرد.

کلر پودری یا قرص کلر؛ ماده‌ای کاربردی که در تصفیه خانه استخر به کار می‌رود

به‌کارگیری کلر پودری یا هیپوکلریک کلسیم یک روش ایمن و مناسب برای شروع فرایند گندزدایی در داخل استخرهای صنعتی و خانگی است که امنیت بیشتری نسبت به محلول کلر مایع دارد. بااین‌حال در استفاده از آن باید شرایط خاصی را مد نظر قرار داد تا ترکیب سمی و خطرناکی را با دیگر ترکیبات موجود در آب تشکیل ندهد.

کلریناتور نمک طبیعی یک روش پیشرفته گندزدایی آب است

مراکز تجاری و استخرهای بزرگ صنعتی کشورهای اروپایی برای استفاده از کلر در فرایند پاک‌سازی آب دستگاهی به نام کلریناتور نمک طبیعی را مورد استفاده قرار می‌دهند. این دستگاه برقی، با استفاده از الکترولیز کنترل‌شده، غلظت کمی نمک در آب را به کلر فعال در غلظت اندازه‌گیری شده تبدیل کرده و آب استخرهای صنعتی و خانگی را ضدعفونی می‌کنند. پس از پایان این مراحل با برگشتن دوباره کلر به نمک محلول این چرخه تکرار می‌شود.

استفاده از روش ازون‌زنی برای تصفیه آب استخر

مهم‌ترین مزایای استفاده از دستگاه کلریناتور نمک طبیعی در تصفیه خانه استخر و جکوزی عبارت‌اند از:

  • کاملا ایمن و بدون عوارض جانبی
  • کنترل سرعت تولید کلر بدون خطر تماس مستقیم با این ماده
  • پاک‌سازی کامل استخر با کم‌ترین میزان مصرف برق
  • طراحی برخی مدل‌ها برای کنترل میزان PH استخر و کلر موجود در آب

استفاده از روش ازون‌زنی برای تصفیه آب استخر

قدرت بالای اکسیداسیون ازون و توانایی بالای آن در حذف کامل میکروب‌ها، ویروس‌ها، جلبک‌ها و قارچ‌های موجود در آب، استفاده از ازون را به یک گزینه مناسب برای فرایند گندزدایی استخرها تبدیل کرده است. برای استفاده از این روش باید در تصفیه خانه استخر و جکوزی یک سیستم ازون ژنراتور نصب شود تا بتواند از هوا یا اکسیژن اوزن مورد استفاده را تولید کند

عملکرد اوزون به‌عنوان یک ماده شیمیایی مفید برای تصفیه آب استخرها، 100 برابر بیشتر از کلر است و فرایند ازوناسیون شامل پنج مرحله آماده‌سازی گاز اکسیژن به‌عنوان منبع تغذیه‌، تولید ازون‌، تماس با ازون‌، واکنش ازون و از بین بردن ازون مازاد می‌شود.

مهم‌ترین مزایای استفاده از روش ازون‌زنی با نصب تصفیه خانه آب استخر عبارت‌اند از:

  • قدرت گندزدایی بالا
  • ایمنی بیشتر نسبت به کلر
  • کاهش میزان تعمیرات و نگهداری از استخر
  • حذف ذرات آلاینده
  • مسدودکننده فیلترهایی مانند روغن
  • بدون تاثیر بر میزان اسیدی یا قلیایی بودن آب

پاک‌سازی آب با اشعه UV؛ روش مناسب تصفیه آب

در میان انواع روش‌های تصفیه آب در تصفیه خانه استخر و جکوزی، ایمن‌ترین، سریع‌ترین و کاربردی‌ترین روش، استفاده از اشعه فرابنفش برای از بین بردن میکروارگانیسم‌های موجود در آب به‌شمار می‌رود. با وجود این که استفاده از این روش هنوز به اندازه دیگر روش‌ها رایج نیست؛ اما سرعت بالای حذف آلاینده‌های آب و کارایی بالای آن، این روش را به یکی از بخش‌های مهم در تجهیزات تصفیه خانه استخرها تبدیل کرده است.

روش کار استفاده از اشعه فرابنفش برای گندزدایی آب استخر به این طریق است که میزان مواد شیمایی موجود در آب را در مقیاس بسیار بالایی کاهش می‌دهد و توسط لامپ‌های UV تعبیه‌شده در سیستم تصفیه، تمام آلاینده‌ها و میکروب‌های استخر را حذف می‌کند. با توجه به کاربرد بالای این روش، قیمت آن نیز مقرون‌به‌صرفه است؛ اما برای اثرگذاری بهتر در کنار این روش باید از سایر روش‌های مکمل نیز برای تصفیه آب استخر استفاده کرد.

نقش روش فلوکولانت‌ها در زلال سازی آب استخرها

نقش روش فلوکولانت‌ها در زلال سازی آب استخرها

در برخی مواقع ممکن است با وجود استفاده از انواع روش‌های پاک‌سازی آب استخر، همچنان کدر بودن آب از بین نرود. علت اصلی این موضوع نیز وجود ذرات کلوئیدی و معلق در آب است که بهترین روش از بین بردن آن‌ها تعبیه کردن شرایطی در تصفیه خانه استخرها برای استفاده از روش انعقاد و لخته‌سازی یا فلوکولانت است.

فلوکولانت‌ها با داشتن بار مثبت منفی یا خنثی، با ورود به آب ذرات باردار را خنثی می‌کنند. سپس برای اتصال آن‌ها به یکدیگر مانند پل بر روی آن‌ها قرار می‌گیرند و لخته‌ای را تولید کرده که روی سطح آب ایجاد می‌شود و آب راکد را به آبی شفاف و زلال تبدیل می‌کنند.

برای اثرگذاری بیشتر فلوکولانت‌ها باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • بررسی شرایط آب استخر با کیت‌های مخصوص
  • اندازه‌گیری مقداری کلسیم، کلر، برم و PH آب
  • استفاده از بوراکس برای تنظیم میزان اسیدی بودن آب در صورت نیاز
  • به‌کارگیری اسیدی فایر و تزریق اسید موریاتیک و سدیم بی‌سولفیت برای تنظیم محیط‌های قلیایی

فیلترها؛ کاربردی‌ترین تجهیزات تصفیه خانه استخر برای پاک‌سازی آب

اشاره کردیم که فیلترها نقشی مهم را در فرایند گندزدایی آب بر عهده دارند. این تجهیزات کاربردی با انواع مختلفشان، در تصفیه خانه استخر و جکوزی صنعتی و خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند و برای مدل‌ها و خصوصیات متفاوتی هستند. به همین دلیل در زمان خرید این فیلترها و تجهیز تصفیه خانه استخر، باید با انواع آن آشنا باشید تا مناسب‌ترین فیلتر را خریداری کنید. در ادامه به معرفی مهم‌ترین انواع فیلترهای تصفیه آب در انواع تصفیه خانه آب استخر اشاره می‌کنیم.

فیلترهای شنی؛ کارآمد و قوی در فرایند گندزدایی آب استخر

در فیلترهای شنی برای پاک‌سازی آب از سیلیس، سنگ‌ریزه و شن برای تصفیه آب استخر استفاده می‌شود. فرایند پاک‌سازی آب در این فیلترها بسیار ساده است. آب آلوده‌ای که از استخر جمع‌آوری شده است از قسمت بالای فیلتر وارد شده و با عبور از لایه‌های سنگ‌ریزه از بخش پایین آن خارج می‌شود. بر همین اساس میزان استانداری از آلاینده‌های آب از بین می‌روند. تفکیک‌سازی آلاینده‌ها در فیلترهای شنی تصفیه خانه استخر و جکوزی به دو روش انجام می‌شود.

این روش‌ها عبارت‌اند از:

  • ذرات درشت‌تر و معلق در آب، در گودال‌های ریزبین و فواصل دانه‌های فیلتر گیر می‌کنند
  • با توجه به قدرت چسبندگی بالای لخته‌ها و مواد ژلاتینی به دانه‌های شن، برای افزایش راندمان فیلتر، به فیلتر را به موادی مانند سولفات آلومینیوم آغشته می‌کنند. به این ترتیب آلودگی‌های استخر به صورت لخته در فیلتر شنی جدا می‌شوند

رابطه میان حجم آب و انتخاب فیلتر برای تصفیه خانه استخر

فیلترهای دیاتومه

دیاتوم‌ها یا خاک سیلیس پودر باقی‌مانده از گیاهان دریایی هستند که قابلیت بالایی در جذب آلودگی دارند. این پودرها می‌توانند ذرات 5 میکرون را به راحتی از یکدیگر جدا کنند. به همین دلیل فیلترهای دیاتوم نقش موثری در تصفیه خانه استخر و جکوزی بر عهده دارند. استفاده از این فیلترها در تصفیه خانه استخر خیلی رایج نیست؛ زیرا سرطان‌زا بودن خاک سیلیس عامل این موضوع شده است.

فیلترهای کارتریجی

فرایند عملکرد فیلترهای کارتریجی، آن‌ها را به گزینه‌ای مناسب برای تصفیه آب استخرهای خانگی تبدیل کرده است. این فیلترها جنسی شبیه به لایه‌های پارچه‌ای دارند که آب با عبور از سطح استخر و رسیدن به این لایه‌ها تصفیه می‌شود. فیلترهای کارتریجی باید در سطح بالاتری از آب نسبت به فیلترهای شنی قرار بگیرند. همچنین کثیفی و گرفتگی این فیلترها در مقایسه با فیلترهای شنی کم‌تر است؛ اما معمولا باید آن‌ها را در هر فصل دو بار تمیز کنید.

رابطه میان حجم آب و انتخاب فیلتر برای تصفیه خانه استخر

انتخاب فیلتر یک موضوع تخصصی است که باید متناسب با میزان واقعی آب استخر انجام شود. معمولا استخرها در چهار شکل مستطیلی، بیضی، دایره‌ای و طرح‌دار تولید می‌شوند که در بین آن‌ها، محاسبه اندازه آب استخر مستطیلی از دیگر استخرها راحت‌تر است.

برای اندازه میزان آب استخرها متناسب با شکل آن‌ها، فرمول‌های ساده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای این کار با محاسبه عمیق‌ترین قسمت استخر و کم‌عمق‌ترین بخش آن، میانگین سطح آب را به دست آورید و متناسب با آن از فیلترهای شنی، کارتریجی یا دیاتومه استفاده کنید. هر کدام از این فیلترهای در سطح مناسبی از آب کارایی دارند که باید بعد از مشورت با کارشناسان و مجریان ساخت استخر، بهترین فیلتر را برای تصفیه خانه استخر و جکوزی خود تهیه کنید. بااین‌حال در ادامه مهم‌ترین نکات برای استفاده فیلترهای مختلف را برای شما آورده‌ایم.

پیش از انتخاب فیلتر مناسب تصفیه خانه، اندازه آن‌ها را بشناسید

اندازه فیلترهای مناسب تصفیه‌خانه‌های استخرهای خانگی و صنعتی به مساحت سطح بستگی دارد. با افزایش قطر فیلتر، عملکرد آن نیز بیشتر می‌شود. بااین‌حال سه نوع فیلتر شنی، دیاتومه و کارتریجی عملکرد متفاوتی در گندزدایی آب دارند و باید با اندازه‌های مناسب آن‌ها آشنا باشید.

به‌طورکلی برای هر نوع از فیلترها 5 سایز فیلتر در بازار موجود است. در میان آن‌ها، فیلترهای سایز کوچک کاربرد بالایی برای استخرهای بالاتر از سطح زمین دارند. این فیلترهای برای استخرهایی با حجم حدود 15 هزار گالن بهترین نوع تصفیه‌کننده‌های آب هستند و فیلترهای بزرگ‌تر نیز برای استخرهایی با حجم 25 هزار گالن گزینه‌هایی مناسب به‌شمار می‌آیند.

اندازه مناسب فیلتر شنی در تصفیه خانه‌های استخر صنعتی و خانگی

از سوی دیگر اندازه فیلتر تصفیه خانه استخر و جکوزی با ابعاد پمپ ارتباط تنگاتنگی دارد. با نصب فیلترهای کوچک بر روی پمپ‌های بزرگ، احتمال خراب شدن آن‌ها یا سوختن پمپ‌ها وجود دارد. در نظر داشته باشید اگر فیلتر خریداری‌شده بزرگ‌تر از پمپ باشد؛ به‌مراتب خطر کم‌تری تاسیسات تصفیه خانه را تهدید می‌کند. از سوی دیگر باید فیلتر را با حداقل ظرفیت پمپاژ پمپ تطبیق دهید. به‌عنوان مثال اگر پمپ 42 GPM است، باید فیلتری تهیه کنید که امتیاز آن یا برابر این مقدار یا بیشتر از آن باشد.

اندازه مناسب فیلتر شنی در تصفیه خانه‌های استخر صنعتی و خانگی

کاربرد بالای فیلترهای شنی، استفاده از آن را به گزینه اول صاحبان استخرها تبدیل کرده است. بااین‌حال انتخاب یک فیلتر مناسب با ابعاد استاندارد چالش مهم بسیاری از آن‌ها به‌شمار می‌رود. بر اساس یک استاندارد کلی می‌توان برای فیلترهای شنی در تصفیه خانه استخر و جکوزی از فیلترهایی با قطر مخزن 30 استفاده کنید. برای استخرهای کوچک (زیر 20 هزار گالن) نیز، استفاده از فیلترهای سایز کوچک‌تر با قطر 24 انتخاب مناسبی برای شما است.

اندازه استاندارد فیلتر کارتریج تصفیه خانه استخر

برای اندازه‌گیری ابعاد فیلتر کارتریج در تصفیه‌خانه‌های استخرهای خانگی و صنعتی، می‌توان از یک قانون کلی استفاده کرد. برای در هر 10 هزار گالن استخر، حداقل 100 فوت مربع سطح فیلتر استفاده شود. فیلترهای کارتریجی 400 فوت مربع نیز می‌توانند گزینه‌ای مناسب برای استخرهای زیرزمین بیش از 25 هزار گالن مناسب باشند.

ابعاد مناسب فیلتر دیاتومه و تاثیر آن در کیفیت پاک‌سازی استخر

برترین نوع فیلتراسیون را می‌توان از فیلترهای دیاتومه انتظار داشت. برای عملکرد بهتر این فیلترها بهتر است که فیلترهای زیر 48 متر مربع را به کار نگیرید. به‌طورکلی اگر بودجه شما محدود نیست، استفاده از فیلتر دیاتومه بزرگ سطح باکیفیت‌تری از آب تصفیه‌شده را به شما ارائه می‌دهد. بااین‌وجود برای استخرهایی با حجم 25 هزار گالن، استفاده از فیلترهای 60 فوتی دیاتومه بهترین انتخاب برای شما به‌شمار می‌آید.

شناخت نقشه تصفیه خانه استخر در احداث این سازه آبی موثر است

نقشه تصفیه خانه استخر به طرحی گفته می‌شود که برای اجرای موتورخانه این سازه آبی طراحی می‌شود. نقشه تصفیه خانه استخر باید توسط مهندسین و متخصصین مجربی طراحی شوند که کاملا با فرایندهای مختلف اجرا و نصب تاسیسات استخر آشنایی دارند.

طراحی نقشه استخر شامل نحوه چیدمان تجهیزات در موتورخانه، نقشه لوله‌کشی استخر و همچنین نقشه تجهیزات تصفیه خانه استخر می‌باشد که  به شما برای اجرای دقیق پروژه ساخت استخر و نظارت بر فرایند انجام این کار کمک فراوانی می‌کند.

ابعاد تصفیه خانه استخر

در زمان طراحی نقشه تصفیه خانه استخر باید به این موارد دقت داشته باشید:

  • چه نوع استفاده از استخر می‌شود؟ چهارفصل بوده یا فقط برای تابستان طراحی شده است؟
  • فیلتر شنی استخر شیر از بالا دارد یا از کنار فیلتر؟
  • ابعاد استخر و ابعاد جکوزی چقدر است؟
  • قصد تجهیز و راه‌اندازی جکوزی را دارید یا خیر؟
  • قصد تنظیم گرمایش آب استخر با پکیج گرمایشی دارید یا با دیگ و مبدل؟

ابعاد تصفیه خانه استخر

برای ساخت تصفیه خانه استخر و جکوزی یکی از مهم‌ترین موضوعات، آگاهی از ابعاد تصفیه خانه استخر است. این ابعاد باید مطابق با استاندارد DIN طراحی شوند که در مورد استخرهای خانگی و صنعتی شرایط متفاوتی دارند. به‌طورکلی ابعاد تصفیه خانه استخرهای صنعتی مطابق با این استاندارد، حداقل باید 2200 سانتی‌متر باشد. البته ارتفاع تصفیه خانه به اندازه فیلترها نیز بستگی دارد و با افزایش سایز فیلترهای بزرگ، ارتفاع تصفیه خانه نیز افزایش می‌یابد.

دانستن ارتفاع و ابعاد تصفیه خانه ازآنجایی اهمیت دارد که شرایط بازرسی و نگهداری فیلترها و بویلرهای استخر تا حد زیادی به آگاهی از ابعاد تصفیه خانه استخر و جکوزی وابسته است. به همین دلیل پیش از تجهیز تصفیه خانه و طراحی نقشه تصفیه خانه استخر باید با کمک مجموعه‌های معتبر و مجریان مجرب ساخت استخر، ابعادی استاندارد را برای ساخت تصفیه خانه مورد استفاده قرار دهید.

ابعاد تصفیه خانه استخر خانگی

استخرهای خانگی نیز مانند استخرهای صنعتی برای ابعاد تصفیه خانه، باید از استاندارد DIN پیروی کنند. بااین‌حال در طراحی نقشه تصفیه خانه استخر و جکوزی خانگی، علاوه بر ارتفاع استخر، ابعاد دیگ گرمایش، ابعاد فیلتر تصفیه و ابعاد مخزن تعادل و سرباز یا سربسته بودن استخر نیز مهم هستند. ابعاد مخزن تعادل در تصفیه خانه استخر خانگی معمولا به اندازه 6 تا 8 درصد از حجم کل آب استخر است و اندازه آن باید کاملا محاسبه شود.

تصفیه آب استخر بدون لوله‌کشی

بسیاری از استخرهای بتنی باغ یا ویلاها از سال‌های قبل ساخته شده‌اند و سیستم لوله‌کشی کف و تصفیه استخر ندارند. به همین دلیل صاحبان استخرها تمایل دارند بدون تخریب آب‌بندی و از بین بردن پوشش کف، آب استخر را تصفیه کنند. بهترین راهکار در چنین شرایطی تصفیه استخر بدون لوله‌کشی است که شرایط خاص خودش را می‌طلبد.

تصفیه آب استخر بدون لوله‌کشی چگونه انجام می‌شود؟

طراحی لوله‌کشی و موتورخانه استخرهای شنی به‌گونه‌ای است که آب از دیواره استخر وارد شده و از کف آن خارج می‌شود. به همین دلیل برای تصفیه آب در این سازه‌های آبی قدیمی نیاز به لوله‌گذاری در مرحله آرماتوربندی نیاز است. روش جدید ساخت استخرهای خانگی و صنعتی، آب را به‌صورت سرریز شدن تخلیه می‌کنند که کارایی بیشتری نسبت به سیستم‌های قدیمی دارند.

تصفیه آب استخر بدون لوله‌کشی چگونه انجام می‌شود؟

مراحل تصفیه آب استخر بدون لوله‌کشی به مشکلات نشتی آب بستگی دارد. اگر هیچ یک از تجهیزات تصفیه خانه استخر و جکوزی شما مشکل نشتی ندارند و فقط باید یک پمپ، کلرزن، فیلتر و سایر تجهیزات تصفیه خانه را نصب کنید، مراحل پیچیده‌ای پیش روی شما نیست. در صورت وجود نشتی ابتدا باید مشکل را به کمک تعمیرکاران و مجریان مجرب عایق‌بندی تاسیسات استخر برطرف کرده و سپس نسبت به ساخت تصفیه خانه استخر بدون لوله‌کشی اقدام کنید. در ادامه به مراحل تصفیه آب بدون لوله‌کشی اشاره می‌کنیم.

ساخت و اجرای گاتر یا گریل در کنار‌ه‌های استخر

اولین مرحله برای ساخت تصفیه خانه استخر و جکوزی بدون لوله‌کشی حفر یک جوب 20 سانتی‌متری در اطراف آن است. این جوب برای هدایت آب سرریز شده استخر به محل تصفیه خانه ایجاد می‌شود. بااین‌حال ساخت این استخر تاثیری در تخریب استخر ندارد.

در زمان ساخت گاتر بهتر است موارد زیر را مد نظر قرار دهید:

  • برای جلوگیری از لوله‌کشی استخر می‌توانید از سیستم‌های گریل‌ آماده استفاده کنید
  • در صورت مهیا نبودن نصب گریل در چهار طرف استخر، می‌توان سیستم گاتر یا گریل را فقط در دو جهت ساخت
  • با استفاده از گریل‌ها یا گاترهای آماده موجود در بازار، سرعت فرایند ساخت تصفیه خانه استخر و جکوزی بدون لوله‌کشی افزایش می‌یابد

در نظر گرفتن محلی برای تجهیزات تصفیه خانه

با نصب گاتر یا شبکه‌های گریل در اطراف استخر، قسمت مربوط به تخلیه استخر آماده می‌شود. مرحله بعدی تعبیه کردن مکانی برای قراردادن تجهیزات تصفیه خانه مانند دستگاه کلرزن، فیلترهای شنی، پمپ و … است. بهتر است برای نصب تجهیزات فضایی در ابعاد 1 متر در 1 متر حفر کنید و باکس تصفیه استخر را درون آن قرار دهید.

هزینه تصفیه خانه استخر چقدر است؟

برای کارایی بیشتر محل تصفیه‌خانه استخر بدون لوله‌کشی به نکات زیر دقت کنید:

  • می‌توانید به‌جای استفاده از باکس پلاستیکی از دیوار چینی استفاده کنید
  • برای تزئین روی باکس آجری تصفیه خانه که درون یک گودال یک متر در یک متر قرار می‌گیرد، می‌توانید از ترموود یا چمن مصنوعی استفاده کنید
  • برای گرم کردن آب استخر یا جکوزی باید ابعاد فضای تصفیه خانه حدود 2 متر در 3 متر باشد تا فضای کافی برای نصب مشعل گرمای استخر و دیگ در اختیار شما قرار بگیرد

نصب و اجرای مخزن بالانس؛ آخرین مرحله از ساخت تصفیه خانه استخر بدون لوله‌کشی

نصب مخزن تعادل یا مخزن بالانس، آخرین مرحله از احداث استخرهای سرریزی و بدون لوله‌کشی است. این مخزن مسئولیت جمع‌آوری آب سرریز شده و رساندن آن به پمپ استخر را بر عهده دارد که درون باکس تصفیه خانه استخر قرار گرفته است. طراحان استخرهای بدون لوله‌کشی برای ابعاد این مخزن به عوامل مختلفی دقت می‌کنند.

به‌طورکلی معمولا برای استخرهای خانگی بدون‌ لوله‌کشی زیر 50 متر مکعب، حجم حدود 1500 تا 2000 لیتر آب برای استفاده چهار نفر، مقدار مناسبی است؛ اما برای کاربردهای دیگر باید با توجه به تعداد نفرات و استانداردهای لازم مخزن مناسبی تعبیه شود. هرچند استفاده از این روش کاربرد بیشتری در فضاهای خانگی دارد تا فضاهای صنعتی؛ اما در صورت استفاده از آن‌ها در محیط‌های تجاری و صنعتی باید به این موضوع توجه داشته باشید.

هزینه تصفیه خانه استخر چقدر است؟

قیمت تصفیه خانه استخر و هزینه راه‌اندازی آن از چالش‌های مهمی است که بیشتر صاحبان استخرهای صنعتی و خانگی با آن روبه‌رو هستند. ساخت تصفیه خانه استخر قیمت متفاوتی دارد و بر اساس سایز اتصالات و تاسیسات، دبی پمپ، کیفیت تجهیزات به‌کاررفته، ابعاد استخر، اعتبار مجری و دستمزد مجریان ساخت تصفیه خانه متفاوت است. بااین‌حال فراموش نکنید که استفاده از انواع روش تصفیه استخر قیمت خاصی را نیاز دارد و باید متناسب با نوع روش به‌کاررفته برای پاک‌سازی آب بهترین پکیج تصفیه آب را در تصفیه خانه خود مورد استفاده قرار دهید.

افزایش ایمنی احداث تصفیه خانه استخر با کمک مجموعه‌های معتبر

فرایند ساخت تصفیه خانه استخر و جکوزی و همچنین تصفيه خانه استخر باغ و ویلا یک فرایند تخصصی و پیچیده است که باید توسط مراکز معتبر انجام شود. با توجه به نوع کاربری استخر، اندازه استخر، تجهیزات مورد استفاده در موتورخانه و تصفیه خانه استخر، بودجه شما، روش‌های مورد نظر برای استریلیزاسیون آب و عواملی دیگر باید مجموعه‌‌ای را برای این کار انتخاب کنید که شناخت کاملی از فرایندهای ساخت تصفیه خانه استخرهای خانگی و صنعتی داشته باشند. همچنین کمک از مجموعه‌های معتبر بسیاری از هزینه‌های شما را کاهش می‌دهد و باعث افزایش اطمینان شما از فرایند ایمن و اصولی ساخت این بخش مهم از استخرها می‌شود.

گروه مهندسی برکه؛ بهترین مجموعه ساخت تصفیه خانه استخر و جکوزی

گروه مهندسی برکه؛ بهترین مجموعه ساخت تصفیه خانه استخر و جکوزی

گروه برکه یک مجموعه مهندسی معتبر در زمینه طراحی و ساخت استخر، سونا و جکوزی و عایق‌بندی انواع نماهای ساختمان، چاله‌های آسانسور، اجرای تابلو برق تصفیه خانه استخر، آب‌بندی مخازن است که طیف متنوعی از خدمات را در این زمینه به شما عرضه می‌کند. مجموعه ما با تجربه بالا در زمینه ارائه خدمات مربوط به ساختمان و استخر، باکیفیت‌ترین و مدرن‌ترین تصفیه خانه استخر و جکوزی را برای شما می‌سازد. شما می‌توانید برای آگاهی از خدمات مجموعه برکه و شناخت عوامل موثر بر تعرفه‌های قیمتی احداث تصفیه خانه استخر خانگی و صنعتی خود، با کارشناسان سایت ما در ارتباط باشید.

احداث تصفیه خانه استخر و جکوزی چه اهمیتی دارد؟

بدون نصب تصفیه خانه استخر امکان رشد جلبک‌ها، میکروارگانیسم‌های موجود در آب و ابتلای شناگران به انواع بیماری‌های پوستی وجود دارد.

با نصب تصفیه خانه استخر از چه روش‌هایی برای پاک‌سازی آب می‌توان استفاده کرد؟

با نصب تصفیه خانه استخر می‌توانید از انواع روش‌های ازون‌زنی، کلرزنی، فیلتر شنی، پاک‌سازی با اشعه فرابنفش، فلوکولانت‌ها و ... برای پاک‌سازی آب استفاده کنید.

آیا برای ساخت تصفیه خانه حتما باید لوله‌کشی انجام شود؟

شما می‌توانید برای سازه‌های آبی قدیمی یا استخرهای باغ و ویلای خود، تصفیه خانه استخر بدون لوله‌کشی بسازید که فرایندهای خاص خود را نیاز دارند.

مهم‌ترین مزایای ساخت تصفیه خانه استخر چیست؟

تامین سلامت شناگران، جلوگیری از ورود آلاینده‌های آبی در استخرهای روباز، آگاهی از میزان اسیدی یا قلیایی بودن آب و ... از جمله مزایای ساخت تصفیه خانه به‌شمار می‌روند.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.8 / 5. تعداد امتیاز : 35

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *