loader image

عایق کاری منبع آب فلزی

خانه | خدمات مخزن آب | عایق کاری منبع آب فلزی

عایق کاری منبع آب فلزی

امروزه به دلیل دسترس‌پذیر بودن، تا حد زیادی برای ذخیره آب از تانکر و منبع فلزی استفاده می‌شود. معمولا در خانه‌ها، هتل‌های بزرگ، یا کارخانه‌ها منبع آب فلزی کاربرد بسیاری دارد. از طرفی به خاطر حفظ کیفیت آب و همچنین افزایش طول عمر منبع فلزی و یا فراهم کردن امکان تعمیر آن معمولا از گزینه عایق ‌کاری منبع آب فلزی استفاده می‌شود.

در این مقاله قصد داریم درباره این نوع عایق کاری با هم بیشتر صحبت کنیم. پس اگر شما هم نیاز به عایق بندی منبع آب فلزی خود دارید و علاقه‌مندید اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورید، با ما در این مقاله همراه باشید.

عایق کاری منبع آب فلزی

عایق منبع آب فلزی با اهداف متفاوتی صورت می‌پذیرد. از این اهداف می‌توان به افزایش کیفیت آب درون مخزن و همچنین افزایش طول عمر خود مخزن آب اشاره کرد. همچنین معمولا به خاطر جلوگیری از هدررفت انرژی هم که شده، سعی می‌کنند منبع آب فلزی را عایق کاری کنند تا جلوی انتقال حرارت گرفته شود.

از طرفی انجام درست عایق کاری و انتخاب مواد مناسب برای این منظور باعث می‌شود بتوانید جلوی نشتی و مصرف بی‌رویه آب را هم بگیرید. پس مشاهده می‌کنیم که عایق کاری مخزن فلزی می‌تواند دربردارنده فواید و مزایای بسیاری باشد.

به خصوص این که وقتی از یک منبع فلزی برای ذخیره آب استفاده می‌کنیم احتمال یخ‌زدگی آن در زمستان بسیار افزایش می‌یابد. استفاده از عایق به ما کمک می‌کند تا در زمستان دچار این مشکل نشویم.  از سوی دیگر با استفاده از عایق بندی منبع آب فلزی، آب درون این مخزن‌های فلزی در ماه‌های گرم سال به شکلی بی‌رویه تبخیر نمی‌شود.

تماس با برکه

انواع مواد عایق منبع آب

برای عایق کاری مخزن آب فلزی از مواد و مصالح متفاوتی استفاده می‌شود که در اینجا سعی می‌شود به برخی از آنها اشاره ‌شود. شما می‌توانید با توجه به نیاز و نوع عایق مد نظر از بین این مواد دست به انتخاب بزنید. اما قبل از انتخاب هر نوع عایقی برای منبع آب فلزی خود حتما به این موضوع دقت کند که یک گزینه مطلوب برای عایق کاری منبع آب فلزی عایقی به حساب می‌آید که هم عایق رطوبتی باشد و هم حرارتی.

اگر این موضوع را رعایت کنید و مدنظر قرار دهید، مطمئنا هدف شما از جلوگیری از هدررفت انرژی هم تحقق می‌یابد. با توجه به مطالب گفته شده چند گزینه پیش رو داریم که در اینجا سعی می‌کنیم به آنها اشاره کنیم:

ایزوگام، گزینه مطلوب برای عایق‌ کاری منبع آب فلزی

همه ما کمابیش با ایزوگام آشنایی داریم. فصل سرد که از راه می‌رسد یکی از دغدغه‌های افراد این است که پشت بام خود را با ایزوگام بپوشانند تا جلوی نفوذ رطوبت به درون منزل را بگیرند. از ایزوگام معمولا برای عایق کاری پشت بام یا دیواره‌های کناری به ویژه در شهرهای شمالی یا پربارش استفاده می‌شود.

شما می‌توانید برای عایق بندی منبع آب فلزی خود از ایزوگام به عنوان یک عایق مطمئن و به‌صرفه استفاده کنید. ایزوگام‌ها معمولا دارای کیفیت و عمر مناسب و طولانی هستند. همچنین از نظر هزینه نیز در مقایسه با سایر عایق‌ها هزینه کمتری برای ما دربردارند.

از طرفی استفاده‌ از ایزوگام نشان داده که این عایق می‌تواند در برابر رطوبت مقاومت زیادی از خود نشان ‌دهد. بنابراین شما می‌توانید از آن برای جلوگیری از نفوذ آب یا رطوبت و نیز نفوذ نشتی استفاده کنید. عایق ایزوگام مقاومت زیادی در برابر سرما و رطوبت دارد. بنابراین گزینه مطلوبی برای عایق کاری مخزن آب فلزی در شهرهای سرد و مرطوب است.

 از دیگر مزایای استفاده از ایزوگام برای عایق کاری منبع فلزی می‌توان به استحکام بالای آن اشاره کرد. این استحکام سبب شده که عایق ایزوگام به راحتی از مخزن فلزی مدنظر جدا نشود. معمولا برای عایق کاری منبع آب فلزی از قسمت بیرونی آن را ایزوگام می‌کنند. روش ایزوگام به قیرگونی نیز معروف است.

انواع مواد عایق منبع آب

استفاده از مواد پلیمری برای عایق کاری مخزن آب فلزی

از دیگر گزینه‌های پیش روی برای عایق کاری مخزن آب فلزی، استفاده از عایق‌های پلیمری است. امکان عایق‌کاری مخزن آب با استفاده از این عایق‌ها به دو شکل فراهم است. شما می‌توانید هم به صورت خارجی و هم به صورت داخلی این مخازن فلزی را عایق بندی کنید. عایق‌های پلیمری به خوبی همه سوراخ‌ها، خلل و فرج، ترک‌ها، شکاف ها و درزهای موجود روی سطح عایق فلزی را می‌پوشانند.

شما می‌توانید از پودرهای پلیمر برای عایق‌ بندی و جلوگیری از نشتی رطوبت استفاده کنید. از طرفی این نوع عایق‌ها نسبت به عایق‌های دیگری مانند ورق پلی کربنات قیمت بهتری دارند و می‌توانند با هزینه کمتر به خوبی جلوی نشت رطوبت و آب را بگیرند.

یکی از عایق‌های پلیمری با عنوان پودر پلیمر از استایرن آکریلیک تولید می‌شود. برای عایق بندی منبع آب فلزی با این نوع پودر باید این عایق با ترکیبی از سیمان و آب روی تانکر فلزی کشیده شود.  با این ترکیب به دست آمده می‌توان همه ترک‌ها و شکاف‌های موجود بر روی منبع فلزی و سطح تانکر را پوشاند.

 به دلیل خاصیت آب‌گریز بودن این ترکیب به دست آمده، امکان عبور آب گرفته می‌شود و دیگر تانکر یا منبع فلزی شما دچار نشتی آب نمی‌شود. همین خاصیت آب‌گریزی سبب می‌شود که کیفیت آب درون مخزن فلزی شما دچار هیچ تغییری نشود، زیرا این عایق در تماس با آب هیچ واکنشی به دنبال نخواهد داشت.

عایق نانو برای عایق‌کاری منبع آب فلزی

شما می‌توانید علاوه بر موارد گفته شده، از عایق‌های نانو هم برای عایق کاری منبع آب فلزی خود استفاده کنید. این عایق‌ها بسیار مناسب هستند. زیرا در برابر آتش‌سوزی، رطوبت، انواع باکتری‌ها و اشعه‌های ماورای بنفش مقاومت بسیار خوبی از خود نشان ‌داده‌اند. همچنین این عایق‌ها نانو علاوه بر منبع آب می‌توانند به عنوان منبع در موارد خاصی که دارای حساسیت‌های بالاست هم مورد استفاده قرار گیرند.

مثلا در محیط‌های صنعتی پرخطر از این نوع عایق‌ها استفاده‌های بسیاری می‌شود. استفاده از این عایق‌های در این محیط‌های پرخطر کمک می‌کند تا کارکنان این بخش‌ها از خسارت و خطرات جانی در امان باشند.

عایق پلی یورتان

عایق پلی یورتان از دیگر عایق‌هایی است که می‌تواند به عنوان عایق منبع آب فلزی عمل کند. در واقع می‌توان گفت در طی چند سال گذشته یکی از پرکاربردترین عایق‌ها برای منبع ذخیره آب فلزی به شمار می‌رود. شما می‌توانید از این نوع عایق برای عایق کاری منبع ذخیره خود که به صورت مداوم در معرض نور خورشید است استفاده کنید. باید توجه داشته باشید که عایق پلی یورتان، بیشتر خاصیت حرارتی دارد تا رطوبتی.

در واقع اگر بیشتر به دنبال این گزینه هستید که با یک عایق حرارتی تانکر فلزی یا منبع ذخیره آب خود را عایق‌ کاری کنید عایق پلی یورتان می‌تواند به کار شما بیاید. این عایق‌ در برابر واکنش‌های شیمیایی نیز بسیار مقاوم است.

 از خصوصیت‌های دیگر عایق پلی یورتان این است که در مقابل اشعه‌های یووی خورشید بسیار مقاوم بوده و   می‌تواند در مقابل هر گونه سایش، فرسایش و خراشی هم مقاومت بالایی از خود نشان‌ دهد. بنابراین اگر به دنبال عایق باکیفیتی برای مخزن فلزی آب خود هستید این گزینه را از دست ندهید.

عایق پلی اوره

از دیگر عایق‌هایی که می‌توانید برای عایق کاری منبع آب فلزی خود استفاده کنید عایق پلی اوره است. این نوع عایق مناسب منبع آن فلزی است و اگر بخواهیم آن را با عایق‌هایی مانند پلی یورتان مقایسه کنیم، باید بگوییم که خاصیت آب‌گریزی بیشتری دارد. همچنین نسبت به عایق پلی یورتان مقاومت بالاتری هم از خود نشان می‌دهد. عایق پلی اوره سازگاری بیشتری با طبیعت و محیط زیست دارد.

عایق پلی اوره

نکته مهم درباره این عایق آن است که شما می‌توانید با خیال راحت از عایق پلی اوره برای عایق کاری مخزن آب فلزی خود استفاده کنید زیرا این عایق غیرسمی است. برای آن که منبع فلزی شما در برابر خوردگی محافظت شود، معمولا این ماده را روی سطح عایق اسپری می‌کنند.

 اگر به دنبال گزینه سالم و بهداشتی برای مخزن ذخیره آب فلزی خود برای مقاصد آشامیدنی هستید، ‌نوع پوشش پلی اوره آن هم گرید 2060 به شما توصیه می‌شود. نصب این عایق معمولا ساده و راحت است و با نصب آن دیگر نگران یخ‌زدگی آب درون تانکر فلزی خود در زمستان و روزهای سرد و یخبندان نباشید.

عایق اپوکسی

عایق اپوکسی گزینه خوبی برای عایق کاری مخزن آب فلزی است. از سوی دیگر می‌توانید از این نوع عایق برای عایق کاری مخزن آب فاضلاب هم استفاده کنید. برای این کار از عایق‌های اپوکسی بیس فنول با پلی آمین استفاده می‌شود. همچنین علاوه بر این کاربردهای مذکور، معمولا از عایق‌ اپوکسی جهت عایق‌بندی مخزن‌های گالوانیزه هم استفاده می‌شود.

این نوع عایق کاربرد بسیاری دارد. مثلا شما می‌توانید برای عایق بندی استخر یا مخازن بتنی هم از این عایق استفاده کنید. عایق اپوکسی به خاطر ضخامتی که روی سطح مدنظر ایجاد می‌کند بسیار مقاوم است. این عایق‌ها تا وقتی که خراش‌ها و ساییدگی‌های عمیقی روی سطح‌شان ایجاد نشود، می‌توانند برای عایق کاری منبع آب فلزی مناسب باشند. امکان اجرای این عایق‌ها در مدت زمان بسیار کوتاه فراهم است. زیرا به سراعت می‌توان آنها را اجرا کرد و فقط در عرض چند روز کاملا قابل بهره‌برداری می‌شوند.

استفاده از عایق‌ اپوکسی به عنوان گزینه مطلوب برای عایق کاری مخزن آب فلزی این امکان را برای شما فراهم می‌سازد که بتوانید داخل مخزن را به سادگی شستشو دهید. در کل عایق بسیار مناسبی برای تانکرها و منابع ذخیره آب فلزی محسوب می‌شوند.

حال که به انواع عایق‌های مناسب برای منبع آب فلزی اشاره کردیم بیایید ببینیم اصلا چرا باید یک مخزن فلزی را عایق‌بندی کرد.

مزایای استفاده از عایق‌کاری منبع آب فلزی

عایق بندی منبع آب فلزی مزیت‌های متعددی دارد که در اینجا به برخی از آنها اشاره می‌شود:

امکان خنثی کردن تاثیر نور و تغییرات دمایی

شما می‌توانید با عایق‌ کاری مخزن آب فلزی خود تاثیر نور را کاهش و یا خنثی کنید. معمولا تانکرها و منبع‌های فلزی در معرض آفتاب و نور خورشید قرار دارند. همچنین در برابر بارش باران یا برف و نیز سرما هیچ حفاظ و پوششی ندارند.

این عوامل باعث می‌شود که تانکرها و منابع ذخیره آب فلزی تغییرات دمایی زیادی را تجربه کنند. از آنجایی که فلز دارای ضریب انتقال حرارتی بسیار بالایی است، بنابراین گرما و سرما می‌تواند به سرعت به آب درون تانکر انتقال پیدا کند. همین امر باعث تبخیر بی‌رویه آب یا یخ‌زدگی و در نهایت کاهش کیفیت آب شود. شما می‌توانید با عایق کاری مخزن آب فلزی خود جلوی این تاثیرات منفی را بگیرید یا آنها را کاملا خنثی کنید.

جلوگیری از زنگ‌زدگی

دغدغه دیگر افرادی که به سراغ عایق کاری منبع آب فلزی می‌روند، این است که نمی‌خواهند منبع آب آنها زنگ بزند. از آنجایی که بدنه تانکرهای فلزی و منابع ذخیره آب در معرض رطوبت و هوا قرار دارند، به سرعت ممکن است دچار زنگ‌زدگی شوند. این زنگ‌زدگی مقاومت و استقامت آنها را کاهش می‌دهد. همچنین باعث می‌شود که ترکیبات فلز به درون آب وارد شده و باعث تغییر در کیفیت و ماهیت و خواص آن می‌شود. بنابراین برای جلوگیری از بروز چنین مشکلات معمولا باید تانکرهای آب را عایق کاری کرد.

مزایای استفاده از عایق‌کاری منبع آب فلزی

عایق کاری منبع آب فلزی با سایت برکه

انتخاب و نصب عایق برای منبع آب فلزی امر مهم و تخصصی به حساب می‌آید. شما می‌توانید با عایق کاری منبع فلزی خود کیفیت آب را حفظ کرده و به افزایش طول عمر منبع خود کمک کنید. هر چند به نظر می‌‌رسد برای این کار نیاز به کمک افراد متخصص دارید.

ما در این زمینه می‌توانیم به شما کمک کنیم تا امر انتخاب و عایق کاری منبع آب فلزی و سایر امور همچون شستشوی مخزن آب، تعمیر منبع آب فلزی را به صورت کارآمد و موثری انجام دهید. به همین منظور توصیه می‌کنیم از خدمات کارشناسان و متخصصان ما در سایت برکه بهره‌مند شوید. شما می‌توانید با خیال آسوده کلیه امور از صفر تا صد کار را به ما بسپارید و از نتیجه کار رضایت داشته باشید.

عایق کاری مخزن آب فلزی چگونه می‌تواند مانع تاثیرات متقابل محیطی شود؟

معمولا برخی از تانکرها در محیط‌های زیرزمینی قرار دارند. عایق کاری باعث می‌شود که رطوبت و حشرات مضر وارد تانکر نشود.

عایق کاری مخزن آب فلزی چطور به کاهش هدررفت انرژی و سرمایه کمک می‌کند؟

شما با استفاده از عایق کاری این مخزن‌ها جلوی افت کیفیت مایع، تبخیر و یخ‌زدگی و اقدامات بازیابی مایع را می‌گیرید.

در انتخاب عایق مناسب برای منبع آب فلزی به چه مواردی باید توجه کرد؟

باید به شرایط محیطی،‌تغییرات دمایی، نوع مایع درون تانکر، اهمیت پروژه و میزان استفاده از تانکر دقت کرد.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.7 / 5. تعداد امتیاز : 61

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *