loader image

تعمیر منبع آب فلزی

خانه | خدمات مخزن آب | تعمیر منبع آب فلزی

تعمیر منبع آب فلزی

اگر مخزن آب شما فلزی است و مدت‌هاست از آن استفاده می‌کنید ممکن است در طول زمان سوراخ شده و نیاز به تعمیر پیدا کرده باشد، برای تعمیر منبع آب فلزی باید به سرعت اقدام کنید تا آسیب‌های بیشتری وارد نشود. از طرفی ایجاد سوراخ یا هر گونه مشکلی در تانکرهای فلزی امری رایج است. زیرا حتی مقاوم‌ترین منبع‌ها هم روزی ممکن است دچار نشتی شوند. در این‌گونه مواقع، باید به سراغ تعمیر مخزن آب فلزی بروید چرا که تعویض مخزن در بیشتر موارد هزینه‌بردار بوده و امکان آن وجود ندارد.

در این مقاله می‌خواهیم اطلاعات بیشتری درباره تعمیر منبع‌های آب فلزی به دست آوریم. برای تعمیر مخزن آب فلزی و نیز تعمیر مخزن آب پلی اتیلن چندین روش وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید. پس اگر شما هم دچار چنین مشکلی شده‌اید، بهتر است تا پایان مقاله همراه ما باشید.

تماس با برکه

هر مخزن آبی ممکن است به مرور و در اثر استفاده مداوم خراب شده و نیاز به تعمیر پیدا کند. بسته به جنس و مواد مورد استفاده در ساخت و تولید منبع‌های آب نحوه تعمیر آنها متفاوت است. معمولا منبع‌های آب از جنس فلز، بتن یا پلاستیک است. این منبع‌ها در قسمت‌های مختلف ممکن است دچار آسیب و خرابی شوند. لوله‌ها، مجراها یا خود مخازن دچار خوردگی یا فرسودگی داخلی یا خارجی شوند. به این ترتیب در عملکرد و انسجام آنها اشکال ایجاد می‌شود.  همچنین این آسیب‌ها و خرابی‌ها ممکن است منجر به نازک شدن جداره‌ها و حتی نقص کامل در عملکرد مخزن شود.

تعمیر منبع آب فلزی

 برای این کار روش‌هایی وجود دارد که بتوان این منبع‌های آب را دوباره به چرخه مصرف برگرداند. با برگرداندن این تانکرها به چرخه مصرف جلوی هزینه‌های بیشتر گرفته می‌شود. بنابراین در این مقاله به سراغ گزینه‌های موجود در زمینه تعمیر منبع‌ آب فلزی می‌رویم. اما شما‌ می‌توانید با استفاده از روش‌هایی به تعمیر منبع‌های بتنی و پلاستیکی هم اقدام کنید.

استفاده از خمیر اپوکسی در تعمیر منبع آب فلزی

شما می‌توانید بسته به موقعیت و شرایط کاربری تانکر فلزی خود، از چسب‌های اپوکسی برای تعمیر منبع فلزی استفاده کنید. مقرون به صرفه بودن، سادگی در استفاده و سرعت اجرا از ویژگی‌های استفاده از خمیر اپوکسی برای تعمیر تانکر فلزی است.

 با این کار می‌توانید جلوی بروز مسائل ایمنی در رابطه با عیوب جداره‌ها و نشت‌های جریان‌دار را بگیرید. این نشت‌ها می‌تواند برای تجهیزات مورد استفاده در مجاورت تانکر هم مضر باشد. بنابراین با استفاده از این خمیرها می‌توانید تانکر خود را به خوبی تعمیر نمایید.

تقریبا استفاده از این روش می‌توان گفت آنقدر ساده است که هر کسی با هر تجربه فنی می‌تواند از پس آن برآید. خمیرهای اپوکسی در اصل خمیرهای دوجزیی هستند که با مقدار مساوی از هر دو جز تولید شده‌اند. پس از مخلوط این دو جز با هم رنگ چسب به رنگ خاکستری یکنواختی درمی‌آید. شما می‌توانید از این چسب برای پوشش درز یا شکاف های موجود در محل نشت استفاده کنید.

روش اجرای خمیر اپوکسی برای تعمیر منبع آب فلزی

برای استفاده از این روش باید چند مرحله را طی کنید:

روش اجرای خمیر اپوکسی برای تعمیر منبع آب فلزی

یافتن محل خرابی

ابتدا لازم است که محل نشتی را پیدا کنید. پس از یافتن محل نشت، آن را با یک ماژیک علامت بزنید تا بدانید دقیقا کدام قسمت را باید با خمیر اپوکسی بپوشانید.

بستن منبع اصلی جریان آب و خالی کردن مخزن

در مرحله بعد تعمیر منبع آب فلزی باید مخزن آب را به صورت کامل خالی کنید و منبع اصلی جریان یعنی کنتور آب را ببندید. به این ترتیب مطمئن شوید که آب در جریان نیست. بعد با باز کردن نزدیک‌ترین شیر آب به محل نشتی، از خالی شدن لوله‌ها و مخزن آب مطمئن شوید.

سمباده کاری

در مرحله بعد بهتر است که از یک سمباده به نسبت زبر استفاده کنید. با این سمباده به خوبی محل نشتی را بسابید. محل نشتی باید تمیز باشد. همچنین این محل باید خشک و عاری از هر گونه باقی مانده براده‌های سمباده باشد.

برش دادن خمیر اپوکسی

وقتی کار سمباده کاری و تمیزکاری محل نشت به پایان رسید حالا وقت آن است که بخشی از خمیر اپوکسی را به اندازه‌ای که لازم است برش بدهید. برای این کار خمیر را با انگشت‌های خود ورز دهید تا کاملا با هم مخلوط شود. بعد از مخلوط شدن دو جز همانطور که گفته شد رنگ خمیر به رنگ خاکستری تغییر می‌کند.

فشار دادن خمیر اپوکسی روی محل نشتی

حالا وقت آن رسیده که خمیر اپوکسی را روی محل نشتی آب فشار دهید. به این ترتیب کاملا ناحیه نشتی را با خمیر اپوکسی بپوشانید و حداقل یک اینچ را در هر طرف نشت بگذارید. حواستان باشد اگر نشتی در اتصالات اتفاق افتاده کاملا همه اتصالات را با این خمیر پوشش دهید.

سه دقیقه زمان بدهید

حال که خمیر را روی محل نشتی گذاشته‌اید باید سه دقیقه از زمانی که آن را مخلوط کرده‌اید وقت بدهید. به این نکته مهم حتما عمل کنید. خمیرهای اپوکسی زود سفت می‌شوند. فقط از این خمیرها به مقداری در تعمیر منبع آب فلزی استفاده کنید که می‌توانید روی آنها در سه دقیقه زمان کار کنید.

سفت شدن خمیر اپوکسی

برای این که خمیر روی کار بنشیند و سخت شود، ده دقیقه زمان لازم است اما برای انجام کامل آن تا یک ساعت هم زمان می‌برد. به این ترتیب وقتی یک ساعت سپری شد می‌توانید مخزن را دوباره پر کرده و تست نشتی بگیرید تا مطمئن شوید نشتی آب با این روش برطرف شده و کار تعمیر مخزن آب فلزی شما به پایان رسیده است.

استفاده از چسب و رزین در تعمیر منبع آب فلزی

استفاده از چسب و رزین برای تعمیر و گرفتن نشتی‌های کوچک بسیار مناسب است. برای انجام این کار بهتر است از چسب‌های مخصوص این کار برای تعمیر منبع فلزی خود بهره بگیرید. قبل از هر کاری باید ابتدا به خوبی نقطه نشتی یا خرابی را تمیز کنید. سطح آن را آماده نمایید و به سراغ چسب مخصوص بروید. حال به صورت برجسته، چسب مخصوص را روی نقطه نشتی یا خرابی بگذارید. دیگر وقت آن است که منتظر شوید تا چسب روی تانکر فلزی شما خشک شود.

برای تعمیر تانکرهای فلزی منبع آب یک روش دیگر هم در اختیار دارید. همان روشی که برای منبع‌های آب پلی اتیلن مورد استفاده قرار می‌گیرید. یعنی از روش جوشکاری برای تعمیر مخزن آب فلزی خود استفاده کنید. برای این کار به خصوص اگر منبع نشتی یا خرابی مخزن فلزی شما بزرگ است با استفاده از یک دستگاه جوش، تانکر فلزی در همان نقطه نشتی یا خرابی گرم می‌کنند تا ذوب شود. بعد با کمک مواد خاصی مانند فولاد جوش، همان نقطه خرابی را تعمیر می‌کنند. پس از این روش می‌توانید در تعمیر منبع آب فلزی خود هم استفاده کنید.

تعویض قسمت نشتی

اگر نشتی یا خرابی ایجاد شده روی منبع فلزی بیش از حد بزرگ بود و شدت آن زیاد بود دیگر نمی‌توانید با چسب، خمیر یا دستگاه جوش، منبع آب فلزی خود را تعمیر کنید. برای این کار باید مخزن را به صورت کامل تخلیه کرده و بخش دچار نشتی را با قسمت جدید تعویض نمایید. این بهترین روش برای تعمیر مخزن آب فلزی است، وقتی شرایط خیلی بد بود.

توضیحاتی درباره منبع آب فلزی

منبع آب فلزی معمولا از آلیاژهایی تولید شده‌اند. آلیاژهایی از جنس فولاد و آلومینیوم در تولید این منبع‌های فلزی به کار رفته‌اند. منبع‌های فلزی در مقایسه با منبع‌های دیگر مانند منبع‌های پلاستیکی مقاومت بیشتری از خود در برابر سوراخ شدن و نیاز به تعمیر نشان می‌دهند. یعنی زمان بیشتری می‌برد تا به فکر تعمیر این منبع‌های آب بیفتیم. اما با این وجود اگر این منبع‌های فلزی دچار زنگ‌‌زدگی شوند یا خراشی روی آنها بیفتد ممکن است سوراخ شده و نیاز به تعمیر پیدا کنند. به این ترتیب باید به فکر این باشیم که هر طور شده جلوی ضررهای بیشتر را بگیریم و با روش‌های موجود منبع مورد نظر را تعمیر کنیم.

استفاده از روش جوشکاری در تعمیر منبع آب فلزی

علت‌ های خرابی منبع آب فلزی

منبع آب فلزی ممکن است به دلایل متعددی دچار اشکال شود. در اینجا به برخی از این دلایل اشاره گردیده است. خرابی در سیستم لوله‌کشی، اشکال در شیرهای آب، اشکال در مخزن آب، فشار بالای آب و اشکال در مهره‌ها و اتصالات.

در هر کدام از این مشکلات باید به سرعت به سراغ گزینه تعمیر منبع آب فلزی بروید تا جلوی ضررهای بیشتر را بگیرید. مثلا در مورد اشکال در لوله‌های آب ممکن است لوله‌هایی که آب را از درون مخزن به قسمت‌های دیگر ساختمان منتقل می‌کنند دچار اشکال و خرابی شوند و همین امر باعث نشتی آب و خرابی منبع آب فلزی شده باشند. یا در مورد اشکال در شیرهای آب، ممکن است شیرهایی که آب را از درون مخزن به سمت خطوط آب داخل ساختمان می‌برد، دچار نشتی شوند.

در صورت مشاهده هر گونه اشکال و خرابی در هر کدام از این قسمت‌ها سریعا باید به فکر گرفتن نشتی منبع آب باشید تا از ضررهای بیشتر جلوگیری شود.

چطور قبل از خرابی جلوی آن را بگیریم؟

برای جلوگیری از خرابی منبع‌های آب فلزی بهتر است از روش‌های زیر استفاده کنید تا نیاز به تعمیر مخزن آب فلزی را کاهش دهید:

بازرسی منظم

برای این کار بهتر است که به صورت منظم تانکر فلزی یا منبع فلزی خود را مورد بازرسی قرار دهیم. بدین ترتیب از هر گونه مشکل اعم از خراش، سوراخ یا نشتی به سرعت اطلاع حاصل می‌کنیم و در کوتاه‌ترین زمان جلوی آن مشکل را می‌توانیم با روش‌های متعددی بگیریم. این روش‌ها هزینه‌های زیادی در بر ندارند. اما اگر مشکل به حال خود رها شود در طول زمان می‌تواند مسائل بیشتری برای ما ایجاد کند که حل آنها نیاز به هزینه‌های بیشتر و بیشتر دارد.

نصب پوشش محافظ

از روش‌های دیگری که نیاز به تعمیر مخزن آب فلزی را کاهش می‌دهد نصب پوشش‌های محافظ روی تانکر یا منبع آب فلزی است. برای این کار از لایه پوشش پلی اتیلن روی سطح داخلی مخزن استفاده کنید. این لایه را نصب کنید تا جلوی هر گونه خوردگی، خراش یا دیگر آسیب‌های مکانیکی را بگیرید. همچنین استفاده از عایق برای منبع آب می‌تواند فکر سنجیده و درستی باشد. با استفاده از عایق نیاز چندانی به تعمیر منبع آب فلزی پیدا نمی‌کنید.

تعویض پیچ‌ها و مهره‌ها

 برای این که کمتر دچار مشکل در رابطه با منبع آب فلزی خود شوید بهتر است اگر پیچ‌ها یا مهره‌های منبع آب کهنه یا آسیب دیده‌اند آنها را تعویض کنید. این پیچ‌ها و مهره‌های کهنه و آسیب‌دیده می‌توانند موجب بروز مشکلات بیشتر اعم از نشتی آب شوند.

چطور قبل از خرابی جلوی آن را بگیریم؟

نصب شیلنگ مانع نشت

این گزینه هم می‌تواند شما را از بابت عدم نیاز به تعمیر مخزن آب فلزی آسوده‌خاطر کند. برای این کار بهتر است که شیلنگ مانع نشتی نصب کنید. این شیلنگ باعث می‌شود که در صورت وجود نشت، آب به محیط خارج از مخزن انتقال پیدا نکند و در عوض وارد این شیلنگ شود. بدین ترتیب جلوی نشتی آب گرفته می‌شود و شما از بابت یکی از دغدغه‌ها که همان نشتی آب است خیال تان آسوده می‌شود.

تعمیر منبع آب فلزی با برکه

تعمیر مخزن آب فلزی، امری تخصصی است و نیاز به دقت، تخصص و تبحر خاصی دارد. با تعمیر این منبع می‌توانید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید و دیگر نیازی نیست به فکر خریداری یک منبع جدید آب بیفتید. اما برای انجام درست، دقیق و اصولی تعمیر منبع آب فلزی بهتر است کار را به کاردان بسپارید.

ما کارشناسان و متخصصان سایت برکه را به شما توصیه می‌کنیم. می‌توانید با کارشناسان ما در این زمینه تماس بگیرید تا شما را در زمینه تعمیر منبع آب و همچنین عایق منبع آب به خوبی راهنمایی کنند. از طرفی می‌توانید کار تعمیر مخزن آب فلزی و یا گرفتن نشتی منبع آب خود را به ما بسپارید و از کیفیت و نتیجه آن رضایت داشته باشید زیرا ما کار خود را به صورت تضمین شده و اصولی انجام می‌دهیم. پس از این بابت هیچگونه نگرانی به دل راه ندهید و کار را با خیال آسوده به ما بسپارید.

برای گرفتن نشتی منبع آب تانکرهای گالوانیزه چه مراحلی باید طی کنیم؟

بررسی تانکر، پاک کردن ناحیه نشت، جوشکاری، استفاده از مهره و پیچ

برای تعمیر نشتی منبع آب با چسب مخصوص ضد آب باید چه مراحلی را طی کنیم؟

تمیز کردن سطح تانکر آب، برش زدن نوار چسب، چسباندن نوار چسب و تایید نتیجه.

برای رفع نشتی منبع آب با چسب مخصوص ضدآب شرایط استفاده چگونه است؟

چسب مخصوص ضدآب باید مناسب و باکیفیت باشد و همچنین برای تعمیر نشتی‌های کوچک و سطوح صاف و خشک مناسب‌تر است.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.9 / 5. تعداد امتیاز : 53

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *