loader image

تعمیر مخزن آب پلی اتیلن

خانه | خدمات مخزن آب | تعمیر مخزن آب پلی اتیلن

فهرست مطالب

تعمیر مخزن آب پلی اتیلن

آب نهایت نیاز در فعالیت‌های روزمره هر فرد است. به جرات می‌توان گفت که جهان بدون آب ممکن است هر روز متوقف شود. برای ذخیره و صرفه جویی در آب، مردم راه‌های مختلفی را امتحان می‌کنند. یکی از راحت‌ترین و آسان‌ترین راه‌ها استفاده از مخزن ذخیره آب است. امروز قصد داریم در مورد تعمیر مخزن آب پلی اتیلن با شما صحبت کنیم.

مخزن ذخیره آب همانطور که از نام آن پیداست یک بدنه ذخیره آب است که در آن آب ذخیره شده می‌تواند برای مقاصد شخصی یا تجاری استفاده شود. این یک پدیده جدید نیست. ذخیره آب برای مقاصد مختلف به قرن‌ها پیش برمی‌گردد، اما تغییر جدید این است که مخازن ذخیره آب اکنون از پلاستیکی به نام پلی اتیلن ساخته شده‌اند.

مخزن ذخیره آب پلی اتیلن یک تغییر انقلابی به سمت روشی آسان و راحت برای ذخیره آب بوده است. با این حال، در طول زمان، ممکن است دچار مشکل شود. هر چند تعمیر آن، مشکل بزرگی نیست. راه‌های زیادی برای رفع نشتی مخزن آب وجود دارد. در این مقاله، برخی از بهترین راه‌ها را به شما ارائه می‌دهیم.

استخر ذخیره آب پلیمری

نحوه تشخیص آسیب مخزن آب پلی اتیلن

اگر هر یک از موارد زیر را مشاهده کردید یا متوجه شدید باید بدانید نشانه آسیب است و مخزن باید مورد تعمیر قرار بگیرد.

  • وجود ترک در کناره یا بالای مخزن آب
  • کم شدن فشار آب خارج شده از مخزن
  • کاهش سطح آب موجود در مخزن بدون اینکه شما از آب آن استفاده کرده باشید
  • مشاهده آب بر زمین اطراف مخزن (اگر زمین خیس باشد نشانه نشت آب از مخزن است)

اگر از مخزن برای ذخیره آب آشامیدنی استفاده می‌کنید، به موارد دیگری نیاز دارید که باید مراقب آنها باشید. به عنوان مثال، ریختن مواد شیمیایی به داخل مخزن در طول زمان. در شرایطی مانند این، تعمیر مخزن آب نباید مورد توجه قرار گیرد و مخزن آب باید به طور کامل تعویض شود.

تماس با برکه

تکنیک کندلینگ برای تشخیص خرابی مخزن آب پلی اتیلن

یک ترفند مفید برای تشخیص آسیب قبل از تعمیر مخزن آب پلی اتیلن، تکنیک کندلینگ نام دارد که از نور برای شناسایی شکاف‌ها یا سوراخ‌ها استفاده می‌کند.

لیست زیر راه‌های مختلف انجام این تکنیک را بررسی می‌کند.

الف. استفاده از تکنیک کندلینگ در شب یا زمانی که بیرون به اندازه کافی تاریک است:

  1. با استفاده از نور داخل مخزن آب

یک منبع نور را در داخل مخزن آب از طریق گردن پرکننده یا منهول قرار دهید. سپس مخزن را از بیرون بررسی کنید. سوراخ‌ها یا ترک‌ها به دلیل نور داخل بیشتر نمایان می‌شوند.

  1. با استفاده از نور خارج از مخزن آب

در حالی که شخص دیگری از بیرون مخزن در ناحیه‌ای که شکاف وجود دارد، نور می‌تابد، شما می‌توانید از طریق منهول یا گردن پرکننده، آب داخل مخزن را نگاه کنید.

هشدار: هنگام انجام تکنیک کندلینگ از لامپ‌های داغ (یا سایر منابع گرم نور) استفاده نکنید. برای جلوگیری از آسیب رساندن به مخزن حتما از نور خنک استفاده کنید.

نکاتی که باید به خاطر بسپارید:

  • شما به یک شخص دیگر برای انجام این تکنیک به روش الف نیاز دارید.
  • آب نباید قسمتی را که احتمال آسیب وجود دارد بپوشاند.

تکنیک کندلینگ برای تشخیص خرابی مخزن آب پلی اتیلن

ب- استفاده از نور طبیعی روز برای انجام تکنیک کندلینگ (با مخزن خالی انجام می‌شود و به ۲ نفر نیاز دارد):

  1. با یک نردبان، یک نفر از داخل مخزن بالا می‌رود، در حالی که فرد دیگری دریچه دسترسی را می‌پوشاند تا از ورود نور جلوگیری کند. فرد داخل مخزن، عملیات تشخیص را انجام می‌دهد.
  2. می‌توانید یک نفر را روی یک نردبان بفرستید تا به منهول مخزن تکیه دهد و در عین حال مانع از ورود نور به دریچه دسترسی اطراف بدنش شود. از آنجایی که این باعث تیره شدن داخل مخزن آب می‌شود، دیدن نور از بیرون که از شکاف‌ها یا سوراخ‌ها عبور می‌کند، آسان‌تر بوده و نشان دهنده آسیب است.

هشدار: تعمیر مخزن آب پلی اتیلن از داخل مشکل است زیرا کار در فضاهای محدود خطرناک است و اقدامات ایمنی باید انجام شود.

ابزار مورد نیاز برای تعمیر مخزن آب پلی اتیلن

در زیر مواردی وجود دارد که ممکن است برای رفع نشتی مخزن آب نیاز داشته باشید:

  • چاقو مخصوص
  • میله جوش پلی اتیلن (اپوکسی تعمیر مخزن پلاستیکی)
  • تفنگ جوش پلاستیک
  • مته 1/8 اینچی
  • راگ
  • ابزار چرخشی ساینده
  • ابزار چرخشی

مراحل تعمیر مخزن آب پلی اتیلن

مراحل تعمیر مخزن آب پلاستیکی در خانه به شرح زیر است:

تمیز کردن مخزن ذخیره آب پلاستیکی

ابتدا، قبل از شروع هر اقدامی در راستای تعمیر، مخزن آب باید از داخل و خارج تمیز شود. مخزن باید از بیرون و همچنین با استفاده از مواد ضد عفونی کننده تمیز شود. یک مخزن تمیز تضمین می‌کند که پروژه تعمیر بدون هیچ مشکلی و کار اضافی انجام خواهد شد.

مراحل تعمیر مخزن آب پلی اتیلن

حفاری برای رفع ترک‌ها

برای تامین محلول‌های نشتی مخزن آب، باید دو سوراخ ایجاد شود، یکی در بالای ترک و دیگری در پایین ترک. این سوراخ‌ها از بزرگ شدن ترک‌ها جلوگیری می‌کند و فشار سازه را کاهش می‌دهد. با استفاده از نوک ابزار چرخشی، یک برش ½ اینچی به موازات ترک ایجاد کنید و فضایی برای میله جوش به وجود آورید که ترک ایجاد شده روی سطح مخزن را مهر و موم ‌کند.

استفاده از اپوکسی

هنگام استفاده از اپوکسی به عنوان بخشی از تعمیر مخزن آب پلاستیکی، دستورالعمل‌های ذکر شده را به دقت دنبال کنید. این ماده بیشتر برای پوشاندن ترک‌های کوچک استفاده می‌شود و مخزن ذخیره آب همیشه باید در دمای معینی قرار داشته باشد. لازم به ذکر است استفاده از اپوکسی باید با دقت بالایی انجام شود.

برای پوشاندن ترک‌ها از میله جوش استفاده کنید

در این مرحله از تعمیر مخزن آب پلی اتیلن، بعد از اینکه مرحله استفاده از اپوکسی به درستی تکمیل شد، میله جوش را بردارید و با کمک یک چاقوی برقی آن را به صورت نقطه‌ای در آورید. این یکی از مهم‌ترین مراحل رفع نشتی مخزن آب است. سپس میله جوش در داخل تفنگ جوش قرار می‌گیرد. پس از این، طبق دستورالعمل تفنگ جوش، تفنگ را به سمت پایین تا شکاف مخزن ذخیره آب حرکت دهید. قبل از شروع مرحله بعدی تعمیر، اپوکسی باید حداقل یک ساعت خشک شود.

اپوکسی خشک شده را سمباده بکشید و رنگ کنید!

پس از خشک شدن اپوکسی، آن را به آرامی ‌سمباده بزنید تا لبه‌های ناهموار ایجاد شده در اثر تعمیر مخزن ذخیره آب از بین برود. حالا با توجه به رنگ مخزن ذخیره آب از رنگ استفاده کنید و روی قسمت ترک خورده قبلی را رنگ کنید تا آثار تعمیر پنهان شود.

این یک راه حل کامل برای نشت مخزن آب است، با این حال، پس از تعمیر، هرگز نمی‌تواند به حالت اولیه خود بازگردد. نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کنید این است که اگر مخزن آب به دلیل مشکلات فشار یا گرما ترک خورده است، بهتر است یک مخزن ذخیره آب جدید تهیه کنید.

آیا بالا رفتن از داخل مخازن آب بی خطر است؟

نه. کار در فضاهای محدود بسیار خطرناک است. فضای محدود به فضایی گفته می‌شود که برای سکونت انسان طراحی نشده است. هر چیزی ممکن است در داخل اتفاق بیفتد مانند انفجار یا قرار گرفتن در معرض آتش، غرق شدن توسط یک جامد با جریان آزاد و قرار گرفتن در معرض یک جو سمی ‌و موارد دیگر.

پس در حالت کلی بررسی مخازن آب از داخل خطرات احتمالی زیر را به همراه دارد:

  • بیماری ناگهانی مانند گرمازدگی یا حمله قلبی
  • مشکل در عملیات امداد و نجات در هنگام تعمیر مخزن آب پلی اتیلن به دلیل سختی خروج و ورود از مخزن
  • سطوح ناکافی اکسیژن که باعث خفگی یا از دست دادن هوشیاری می‌شود.
  • غرق شدن زمانی که مخزن آب کاملاً خالی نیست

داشتن یک متخصص برای انجام این روش مطمئن‌ترین گزینه است. توصیه می‌شود در صورت امکان کار را از بیرون انجام دهید و داخل مخزن نشوید.

نکات مهم هنگام کار در فضاهای محدود

هنگام بررسی مخزن از داخل بایستی موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • خطرات را شناسایی کرده و از بین ببرید.
  • یک برنامه اضطراری آماده کنید که در صورت بروز مشکل، انجام آن آسان باشد. یک فرآیند بازیابی ایمن (ایمن برای امدادگر و ایمن برای نجات دهنده) باید بخشی از طرح اضطراری شما باشد.
  • یک فرد توانا و با صلاحیت برای پشتیبانی آماده کمک به شما در مواقع اضطراری باشد. این فرد باید درک روشنی از خطرات موجود داشته باشد.

آیا می‌توانم تعمیر مخزن آب پلی اتیلن خود را انجام دهم؟

بله. با این حال، اگرچه بسیاری از مردم تصمیم می‌گیرند تا مخازن پلی اتیلن آسیب دیده خود را تعمیر کنند، شما باید در تعیین مجموعه مهارت‌های خود صادق باشید و اعتماد به نفس خود را ارزیابی کنید. خطرات موجود و احتمال عدم موفقیت تلاش‌های تعمیر خود را درک کنید.

برای آسیب‌های ساده مانند خراش‌های سطحی کوچک، یک خراش‌دهنده ساده، آسیاب دیسکی و مشعل گاز کوچک به شما این امکان را می‌دهد که مخزن را کاملاً تعمیر کنید. از طرفی اگر مخزن دارای یک شکاف یا سوراخ کوچک بالای سطح آب است، می‌توانید از یک درزگیر برای جلوگیری از ورود گرد و غبار و حشرات کوچک استفاده کنید.

توجه داشته باشید که اگرچه برخی از چسب‌ها یا درزها به پلی اتیلن می‌چسبند، نتایج تعمیر مخزن آب پلی اتیلن می‌تواند غیرقابل پیش بینی باشد. این امر به ویژه در مورد آسیب‌های جدی‌تر صادق است.

آیا می‌توان مخزن آب پلی اتیلن را جوش داد؟

برخی از افراد جوشکاری پلی اتیلن را انتخاب می‌کنند، اما این کاری است که بهتر است توسط یک جوشکار حرفه‌ای انجام شود. در واقع باید از مواد جوشکاری مناسب و ابزارهای مخصوص جوشکاری پلاستیک استفاده شود. این فرآیند شامل گرم کردن پلی اتیلن و فشار دادن یا ذوب سطوح تماس با یکدیگر (یعنی وصله کردن ناحیه معیوب مخزن پلی اتیلن با یک قطعه دیگر) است.

جوشکاری را می‌توان با استفاده از میله جوش برای اتصال قطعات به هم انجام داد. همانطور که در بالا گفته شد، کمک گرفتن از یک جوشکار حرفه‌ای که از جوشکار اکستروژن برای تعمیر مخزن آب شما استفاده می‌کند، توصیه می‌شود.

آیا می‌توان مخزن آب پلی اتیلن را جوش داد؟

چگونه خط و خش را از مخزن پلی اتیلن خود پاک کنم؟

خراش‌های پلاستیکی را می‌توان با استفاده از یک اسکراپر و آسیاب دیسکی فلپ و یک مشعل گاز کوچک ترمیم کرد. لطفا توجه داشته باشید که خراش‌های پلیمری جابجاشده و سطحی بر یکپارچگی ساختار یک مخزن پلی اتیلن تاثیر نمی‌گذارند.

چگونه سوراخی را در مخزن پلی اتیلن آب خود بپوشانم؟

بهترین راه برای رفع سوراخ در مخزن آب پلی اتیلن استفاده از جوشکار اکستروژن پلاستیک حرفه‌ای است. با یک جوشکار اکستروژن پلاستیک، میله پلیمری مذاب را از طریق یک نوک بینی گاو (بخشی از دستگاه) به سوراخ تزریق می‌کنید. پس از خنک و خشک شدن، قسمت بیرون زده را با چاقو برش دهید و صاف کنید.

به خاطر داشته باشید که اگر آسیب کمتر از سطح آب است، به خصوص اگر دسترسی به داخل مخزن نیاز است برای تعمیر مخزن آب پلی اتیلن، ابتدا آب را تخلیه کنید. اگرچه تعمیر تا حدودی با استفاده از آب بند مرطوب (با نتایج متفاوت) انجام می‌شود، ایده آل‌ترین راه تخلیه کامل مخزن و سپس رفع آن با جوش پلی اتیلن است.

اگر پس از تشخیص، فکر می‌کنید که ترک بیش از حد گسترده است، با تخصص یک جوشکار حرفه‌ای مشورت کنید که می‌تواند آسیب را با جوشکاری اکستروژن برطرف کند.

چگونه ترک‌های روی مخزن پلی اتیلن را برطرف کنم؟

  1. قبل از هر چیزی، اطمینان حاصل کنید که ناحیه آسیب دیده و اطراف آن تمیز و عاری از هر چیزی که می‌تواند روند تعمیر را به خطر بیندازد (مانند رنگ، روغن، کثیفی و غیره). این در حالی است که اگر منطقه تمیز باشد، میزان آسیب را بسیار واضح‌تر می‌بینید.
  2. توجه داشته باشید که ممکن است آسیب در طول فرآیند تعمیر بدتر شود. در ترک‌ها، با استفاده از یک مته کوچک برای سوراخ کردن هر انتهای ترک، از آسیب بیشتر جلوگیری می‌شود. این به کاهش ترک کمک می‌کند و از گسترش آن جلوگیری می‌نماید.
  3. بعد از اینکه آماده سازی سطح را انجام دادید، ناحیه آسیب دیده را با یک تفنگ حرارتی یا مشعل از قبل گرم کنید، مطمئن شوید که کمی ‌از ناحیه اطراف آن را پوشانده‌اید تا همه قسمت‌ها پوشیده شود.
  4. اکنون می‌توانید مواد پرکننده پلی اتیلن را به ناحیه آسیب دیده فشار دهید و آن را با ضربات بیشتری از مشعل خود دنبال کنید. سپس با استفاده از یک چاقوی بتونه، مواد مذاب را فشار دهید تا کل آسیب را پر کند و تا جایی که می‌توانید سطح را صاف‌ کنید. هنگامی‌ که به اندازه کافی خنک شد، می‌توانید با چاقوی خود، قسمت‌های اضافی را برش دهید تا تعمیر مخزن آب پلی اتیلن تکمیل شود.

در نهایت پیشنهاد می‌شود اگر توانایی تعمیر مخزن آب خود  و یا عایق کاری منبع آب فلزی را ندارید و مطمئن نیستید که می‌توانید آن را به درستی انجام بدید از گروه مهندسی برکه کمک بگیرید. این مجموعه با کادری مجرب و متخصص برای ارائه سایر خدمات همچون تعمیر منبع آب فلزی در کنار شما هستند.

آیا تعمیر مخزن آب پلی اتیلن آن را مانند روز اول می‌کند؟

مانند روز اول نمی‌شود اما اگر تعمیر توسط یک تیم حرفه‌ای انجام شود دوام زیادی دارد.

آیا برای تعمیر مخزن آب فقط باید از بیرون بررسی انجام شود؟

خیر، گاهی اوقات لازم است فردی به داخل مخزن رفته و نشتی‌ها را بررسی کند.

آیا جوش کاری مخزن آب پلی اتیلن صحیح است؟

بله البته بایستی از ابزار جوش مناسب استفاده شود و کار توسط یک جوشکار پلی اتیلن صورت بگیرد.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد امتیاز : 43

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *