loader image

عایق منبع آب

خانه | خدمات مخزن آب | عایق منبع آب

عایق منبع آب

امروزه به دلایل مختلفی از منبع آب استفاده می‌شود. معمولا در خانه‌ها، هتل‌های بزرگ، کارخانه‌ها و یا در امر کشاورزی منبع آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. از طرفی به دلیل حفظ کیفیت آب و همچنین افزایش طول عمر تانکر و یا تعمیر آن معمولا منبع آن عایق‌کاری می‌شود. در این مقاله قصد داریم درباره عایق منبع آب با هم صحبت کنیم. همچنین به انواع مختلف این عایق‌ها بپردازیم. پس اگر شما هم نیاز به عایق بندی منبع آب دارید و علاقه‌مندید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید با ما در این مقاله همراه باشید.

عایق مخزن آب با اهداف متفاوتی صورت می‌پذیرد. افزایش کیفیت آب درون منبع و همچنین افزایش طول عمر منبع آب از اهداف آن به شمار می‌روند. همچنین افراد معمولا به دلیل جلوگیری از هدررفت انرژی هم به سراغ گزینه عایق کاری مخزن ذخیره آب می‌روند.

عایق منبع آب

اگر شما بتوانید عایق مخزن ذخیره آب خود را به درستی و با مواد مناسب انجام دهید می‌توانید جلوی نشتی و مصرف بی‌رویه آب را هم بگیرید. پس می‌بینیم که عایق مخزن آب می‌تواند فواید و مزایای بسیاری داشته باشد. به طوری که حتی عایق مخزن آب باعث می شود که نه تنها رطوبت از دیواره مخزن عبور نکند، بلکه جلوی انتقال حرارت نیز گرفته ‌شود که امری بسیار مهم است.

 با این حساب می‌توانید مطمئن باشید که آب درون مخزن در ماه‌های گرم سال به صورت بی‌حساب و کتابی تبخیر نمی‌شود. همچنین اطمینان حاصل کنید که آب درون منبع آب در فصل سرد یخ نمی‌زند.

تماس با برکه

انواع مواد عایق منبع آب

برای عایق کاری مخزن ذخیره آب از مواد و مصالح متفاوتی استفاده می‌شود که در اینجا به برخی از آنها اشاره می‌شود. شما می‌توانید بسته به نیاز و نوع عایق مورد نظر خود از بین این مواد دست به انتخاب بزنید اما قبل از انتخاب هر نوع عایقی برای منبع آب خود بهتر است بدانید که یک گزینه مطلوب برای عایق منبع آب عایقی است که هم عایق رطوبت باشد و هم حرارت.

بدین ترتیب هدف شما از جلوگیری از هدررفت انرژی هم محقق می‌شود. با این حساب می‌توانیم بگوییم در بین موادی که در ادامه معرفی می‌شوند،‌ عایق پشم شیشه می‌تواند گزینه مطلوبی باشد. حال به سراغ معرفی انواع عایق‌ها برویم.

ایزوگام، گزینه مناسب برای عایق‌ بندی منبع آب فلزی

همه ما با ایزوگام آشنایی داریم و از آن برای عایق کاری پشت بام خود به خصوص در شهرهای پربارش استفاده می‌کنیم. شما می‌توانید برای عایق کاری منبع آب فلزی خود از ایزوگام هم استفاده کنید. ایزوگام‌ها معمولا عمری طولانی دارند. همچنین اگر بخواهیم قیمت آنها را با پشم سنگ یا دیگر مواد عایق بررسی کنیم، می‌بینیم که قیمت ارزان‌تری هم دارند.

از طرفی ایزوگام مقاومت زیادی در برابر رطوبت از خود نشان می‌دهد. بنابراین شما می‌توانید از آن برای جلوگیری از نشتی آب استفاده کنید. ایزوگام در برابر سرما و برودت هم بسیار مقاوم است. مزیت دیگر ایزوگام که می‌توان برای آن برشمرد استحکام بالای آن است. همین استحکام باعث شده که ایزوگام به سادگی از مخزن جدا نشود. معمولا مخازن فلزی را از سطح بیرونی آن ایزوگام می‌کنند.

انواع مواد عایق منبع آب

پودر پلیمر

از دیگر گزینه‌های پیش روی ما برای عایق مخزن آب پودر پلیمر است. عایق پودر پلیمر برای عایق بندی سطح داخلی مخزن استفاده می‌شود. شما می‌توانید از پودر پلیمر برای عایق‌کاری و جلوگیری از نشتی آب و رطوبت استفاده کنید. از طرفی این نوع عایق نسبت به ورق پلی کربنات قیمت مناسب‌تری دارد و به خوبی می‌تواند جلوی نشت رطوبت را بگیرد.

این نوع عایق منبع آب از استایرن آکریلیک ساخته شده است. لازم است برای استفاده از این نوع عایق از ترکیب سیمان و آب استفاده شود. با چنین ترکیبی می‌توانید همه ترک‌های موجود در سطح تانکر را بپوشانید. به دلیل آب گریز بودن این ترکیب، دیگر امکان عبور آب وجود ندارد و جلوی نشتی رطوبت و آب گرفته می‌شود. همین خاصیت باعث می‌شود که کیفیت آب درون منبع شما هیچ تغییری نکند، زیرا در تماس با آب هیچ واکنشی در پی نخواهد داشت.

عایق پلی یورتان

عایق پلی یورتان از دیگر عایق‌هایی است که می‌تواند به عنوان عایق مخزن آب عمل کند. شما می‌توانید از این عایق برای عایق بندی مخزن ذخیره خود که همواره در معرض نور خورشید است استفاده کنید. این نوع عایق بیشتر خاصیت حرارتی دارد تا رطوبتی. در واقع اگر شما بیشتر به دنبال این هستید که با یک عایق حرارتی تانکر یا منبع ذخیره آب خود را عایق‌بندی کنید گزینه بسیار مناسبی است.

 از ویژگی‌های عایق پلی یورتان این است که در برابر اشعه‌های یووی خورشید مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. از طرفی مخزن‌های ذخیره آب که با عایق پلی یورتان عایق‌کاری می‌شوند، در برابر هرگونه سایش، خراش یا مواد شیمیایی بسیار مقاوم‌ هستند.

شما می‌توانید از عایق پلی یورتان در مصارف صنعتی هم استفاده کنید. پلی یورتان در جلوگیری از انتقال حرارت مانند مخازنی که از جنس فوم پلی اتیلن رولی ساخته شده‌اند عمل می‌کند. پس اگر به دنبال گزینه عایق حرارتی برای عایق مخزن آب خود هستید این گزینه را از دست ندهید.

عایق پلی اوره

عایق دیگری که می‌توانید برای عایق بندی منبع آب از آن استفاده کنید عایق پلی اوره است. این نوع عایق منبع آب در مقایسه با عایق‌هایی مانند پلی یورتان از خاصیت آب گریزی بیشتری برخوردار است. همچنین باعث ایجاد مقاومت بیشتری در بدنه تانکر یا مخزن ذخیره آب شما می‌شود.

 از طرفی کار با این نوع عایق بسیار ساده و راحت است. اگر می‌خواهید تانکر یا مخزن ذخیره آب شما در زمستان دچار یخ‌زدگی نشود با خیالی آسوده می‌توانید از عایق پلی اوره آن هم از نوع گرید 2060 استفاده کنید. بدین ترتیب در زمستان عایق شما یخ نمی‌زند و مشکلاتی از این بابت نخواهید داشت.

عایق اپوکسی

از دیگر عایق‌های مورد استفاده برای عایق کاری منبع آب عایق های اپوکسی است. این عایق ها از جنس اپوکسی پوششی دوجزئی ساخته شده‌اند. معمولا از عایق‌های اپوکسی برای عایق‌بندی تانکرهای فلزی اعم از تانکرهای آهنی یا مخزن گالوانیزه استفاده می‌شود.

همچنین این نوع عایق گزینه مناسبی برای عایق‌ بندی استخر یا مخازن بتنی است. عایق‌های اپوکسی به دلیل ضخامتی که روی سطح مورد نظر ایجاد می‌کنند، مقاومت مناسبی از خود نشان می‌دهند. این عایق‌ها تا زمانی که خراش‌های عمیقی روی سطح‌شان ایجاد نشود می‌توانند به عنوان عایق مخزن آب مناسب به خوبی کارآمد باشند. شما می‌توانید این عایق‌ها را فقط در عرض چند روز روی سطح مورد نظر خود اجرا کنید. تنها چند روز لازم است تا این عایق‌ها خشک و قابل استفاده شوند.

عایق‌های اپوکسی این امکان را برای شما فراهم می‌کنند که داخل مخزن به سادگی و راحت شستشو شود. از عایق اپوکسی در صورتی استفاده کنید که مخزن آب مورد نظر شما بزرگ باشد. به اندازه‌ای بزرگ که یک نفر بتواند داخل مخزن بایستد. در این صورت عایق اپوکسی گزینه مطلوبی برای شما به حساب می‌آید. با این عایق منبع آب از کیفیت آب درون مخزن خود می‌توانید کاملا مطمئن باشید.

عایق ترموپلاستیک

عایق‌های ترموپلاستیک معمولا از جنس پلی اتیلن و پلی پروپیلن ساخته می‌شوند. شما می‌توانید از این گزینه هم برای عایق منبع مخزن خود استفاده کنید. این دو ماده که ذکر شد، مقاومت شیمیایی بالایی دارند. از طرفی اگر آب با آنها تماس داشته باشد مشکلی از این بابت وجود ندارد و چه بسا کیفیت آب تا حد زیادی هم حفظ می‌شود.

عایق‌های ترموپلاستیک اجازه انتشار انواع آلودگی‌ها را نمی‌دهند، بنابراین آب درون مخزن می‌تواند تمیز باقی بماند. همچنین این نوع عایق مخزن ذخیره آب مقاومت فیزیکی مطلوبی دارد. شما برای نصب آنها ابتدا لازم است عایق ترموپلاستیک را به شکلی ورقه‌هایی که ابعادشان از قبل تعیین شده، روی تانکر وصل کنید. برای این کار لازم است از بولت استفاده نمایید.

عایق ترموپلاستیک

در ادامه سطح این بولت‌ها با پوشش پلی اتیلن پوشانده می‌شود. برای حد فاصل بین ورقه‌ها باید از رادهای ترموپلاستیک استفاده کنید. برای این کار از دستگاه جوش پلاستیک استفاده می‌کنند.

عایق منبع آب کامپوزیتی

عایق دیگری که می‌توانید برای عایق کاری ذخیره منبع آب خود از آن استفاده نمایید عایق کامپوزیتی است. این نوع عایق از ترکیبی از رزین و الیاف شیشه به دست می‌آید. عایق‌های کامپوزیتی معمولا به شکل دستی و به صورت چندلایه بر روی سطح منبع آب کامپوزیت اجرا می‌شوند. این نوع عایق برای تعمیر منبع آب‌هایی که خوردگی دارند بسیار مناسب است. عایق‌های کامپوزیتی مقاومت شیمیایی خوبی از خود نشان می‌دهند.

عایق منبع آب غشایی

شما می‌توانید علاوه بر عایق‌هایی که در این مقاله ذکر شد از عایق غشائی هم استفاده کنید. این نوع عایق منبع آب به شکل رولی ارائه می‌شود. عایق‌های غشائی در ابعاد مختلف به بازار عرضه می‌شوند. این عایق‌ها به شکل دولایه هستند. یک سطح زیرین و یک سطح رویی. سطح زیرین امکان اتصال به سطح مخزن ذخیره آب را دارد.

 سطح رویی هم به دلیل مقاومت شیمیایی مطلوب آن می‌تواند نقش عایق را به خوبی ایفا کند. برای نصب این نوع عایق معمولا از چسب‌های مخصوص استفاده می‌شود. شما می‌توانید در مدت زمان کمی به سرعت این عایق را روی منبع ذخیره آب خود اجرا کنید.

برای عایق بندی مخزن ذخیره آب گزینه‌های متعددی پیش روی شماست. شما می‌توانید بسته به محیط و شرایط آب و هوایی و همچنین کیفیت آب درون منبع دست به انتخاب بزنید.

مراحل اجرای عایق منبع آب

برای اجرای عایق بندی مخزن ذخیره آب باید چند مرحله را طی کنید. دقت کنید که در مرحله انتخاب‌های مناسبی انجام دهید. این مراحل شامل موارد زیر هستند:

  • در قدم اول ابتدا باید شرایط فیزیکی مخزن و منبع ذخیره آب خود را به دقت بررسی کنید. در قدم بعدی باید نوع مایع درون مخزن را در نظر بگیرید که در این مقاله ما به منبع ذخیره آب اشاره داریم.
  • در این مرحله شما باید به جغرافیایی محیط و شرایط آب و هوایی آن هم به دقت توجه کنید و منبع را کاملا منطبق بر شرایط آب و هوایی منطقه خود خریداری کنید.
  • در مرحله بعدی باید به سراغ آماده‌سازی سطح و زیرکاری بروید. هر کدام از این مراحل باید به درستی و با دقت انجام پذیرد تا نتیجه نهایی قابل قبول و رضایت‌بخش باشد.
  • در مرحله آخر باید کار اجرای عایق منبع آب را انجام دهید. برای این کار باید به سراغ کارشناسان و متخصصان این امر بروید تا کار اجرای عایق بندی منبغ ذخیره آب به خوبی و دقت انجام پذیرد. اگر بخواهیم روش‌های عایق بندی منبع ذخیره آب را که در این مقاله به آنها اشاره کردیم مقایسه کنیم کمک شایانی به ما می‌شود. نتایج بررسی‌ها نشان داده است که عایق بندی با پلی اوره نسبت به عایق بندی مخزن ذخیره آب با عایق‌های اپوکسی و پلی یورتان نتایج بهتری در بردارد.

شما می‌توانید از عایق پلی اوره با خیال راحت برای عایق کاری منبع آب خود استفاده کنید و از نتیجه کار رضایت داشته باشید. همچنین طول عمر بالا و صرف اقتصادی این عایق نیز مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. در نهایت باز هم شرایط شما و محیطتان تعیین‌کننده نهایی است. در اینجا به چند سوال متداول می‌پردازیم که ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد.

مراحل اجرای عایق منبع آب

عایق منبع آب با سایت برکه

انتخاب و نصب عایق منبع آب امر مهمی است. زیرا هم باعث حفظ کیفیت آب می‌شود و هم باعث افزایش طول عمر خود منبع آب. از سوی دیگر با عایق بندی مناسب منبع ذخیره آب خود در زمستان دیگر لازم نیست نگران یخ‌زدگی آب درون منبع باشید. اما امر انتخاب و نصب عایق مناسب کاری تخصصی است. به همین منظور پیشنهاد می‌کنیم از خدمات کارشناسان و متخصصان ما در سایت برکه استفاده کنید. بدین ترتیب با خیال راحت می‌توانید صفر تا صد کار عایق ها و یا ضدعفونی منبع آب را به ما بسپارید و از نتیجه کار خرسند و راضی باشید.

چند روش برای جلوگیری از یخ‌ زدن منبع آب معرفی کنید؟

استفاده از مخازن دولایه مشکی پلاستونیک، استفاده از مخزن فوم‌دار پلاستونیک و استفاده از عایق بندی مخزن آب

عوامل مهم در انتخاب یک عایق مناسب برای منبع آب چه مواردی هستند؟

شرایط محیطی مانند تغییرات آب و هوایی در طول سال،‌مواد شیمیایی که در مجاورت مخزن قرار دارند و نیز میزان بارش برف و باران

مزایای استفاده از محصولات نانو در عایق کاری مخزن ذخیره آب چیست؟

دوام بالا، اجرای راحت، قابلیت رنگ‌آمیزی، قیمت مناسب و گواهینامه‌های بهداشتی

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد امتیاز : 47

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *