loader image

ضدعفونی منبع آب

خانه | خدمات مخزن آب | ضدعفونی منبع آب

ضدعفونی منبع آب

آب، منبع اصلی ما برای مصارف مختلف اعم از آشپزی، آشامیدن و رعایت بهداشت است و باید عاری از هر گونه آلودگی باشد. استفاده از منبع آب به خصوص در باغ‌ها و مراکز خارج از شهر امری رایج است. اما در اختیار داشتن آبی سالم و بهداشتی هنگام استفاده از این منبع‌ها دغدغه بسیاری از افراد است. به همین منظور بحث ضدعفونی منبع آب پیش می‌آید. با ضدعفونی مخزن آب همه باکتری‌ها، ویروس‌ها و عوامل آلودگی آب از بین می‌روند.

این مهم در صورتی ممکن است که فرایند ضدعفونی به درستی انجام شود. ضدعفونی کردن منبع آب با روش‌های مختلفی صورت می‌پذیرد. در این مقاله می‌خواهیم درباره این مطالب بیشتر بدانیم. بنابراین اگر شما هم علاقه‌مندید بدانید چطور می‌توان مخزن آب را ضدعفونی کرد و با خیال راحت آب را مصرف نمود، با ما در این مقاله همراه باشید.

ضدعفونی منبع آب

ضدعفونی منبع آب

برای ضدعفونی مخزن آب باید در قدم اول، آب را از مخزن خالص‌سازی کنید. در این فرایند همه آلودگی‌های معلق آن را باید حذف نمایید. در قدم بعدی، باید از مواد ضدعفونی کننده مناسب این کار استفاده کرده و با خیال راحت همه میکروارگانیسم‌ها را به شکلی موثر از بین ببرید. در این قسمت از کار می‌توانید از موادی مانند کلر، برومین، دی اکسید کلر، کلرامین یا ایدوفرم استفاده کنید. نوع ماده‌ای که برای ضدعفونی کردن مخزن آب به کار می‌برید کاملا به میزان آلودگی مخزن آب شما و نوع آلودگی آن بستگی دارد.

عمل ضدعفونی مخزن آب باید تبدیل به امری مستمر شود تا بتوانید با خیالی آسوده بابت کیفیت و سلامت آب از آن مصرف کنید. همچنین در این فرایند باید کلیه استانداردها و دستورالعمل‌های بهداشتی، مو به مو و دقیق اجرا شوند. این دستورالعمل‌ها می‌تواند شامل مشخص کردن غلظت ماده ضدعفونی کننده، میزان زمان تماس آن ماده با سطوح دیواره منبع آب، و همچنین رعایت کلیه شرایط مربوط به نگهداری از مخزن پس از ضدعفونی باشد.

شما می‌توانید در صورت انجام این فرایند ضدعفونی منبع آب آن هم به صورت درست و منظم مطمئن باشید که مخزن آب شما می‌تواند بستر مناسبی برای نگه داشتن آبی بهداشتی و سالم باشد. بدین ترتیب با رعایت این فرایند خطرات آلودگی آب را به حداقل میزان خود کاهش می‌دهید.

تماس با برکه

روش‌های ضدعفونی منبع آب

برای ضدعفونی کردن منبع آب روش‌های مختلفی وجود دارد که آشنایی با آن‌ها برای انجام هر چه بهتر این کار الزامی است. در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود.

روش‌های ضدعفونی منبع آب

استفاده از قرص کلر برای ضدعفونی منبع آب

یکی از روش‌های رایج برای ضدعفونی کردن منبع آب استفاده از قرص کلر است. کلر، در واقع ماده ضدعفونی‌کننده قوی در آب است که می‌تواند به شکلی موثر میکروارگانیسم‌ها را از بین ببرد.

قرص‌های کلر به شکل تبلت‌های قابل حل در آب هستند. کلر با تماس این قرص‌ها با آب آزاد شده و کار ضدعفونی مخزن آب را انجام می دهد. اگر می‌خواهید از قرص کلر برای ضدعفونی مخزن آب خود استفاده کنید پیشنهاد می‌شود این مراحل را طی نمایید:

غلظت مناسب را تعیین کنید.

شما باید بر اساس حجم آب درون منبع و نیز غلظت موردنیاز، مشخص کنید به چه تعداد قرص کلر نیاز دارید. این غلظت معمولا بر طبق استانداردها و دستورالعمل‌های محلی و بهداشتی مشخص می‌شود.

قرص‌ها را حل کنید.

قرص‌های کلر را در آبی جداگانه ابتدا حل کنید. سپس صبر کنید تا کلر کاملا در آب حل شود.

کلر را به منبع آب بیفزایید.

حال وقت آن است که کلر حل شده را به آب منبع خود بیفزایید. پیشنهاد می‌شود آب را در مخزن مخلوط کنید تا کلر بتواند به شکلی یکنواخت در آب توزیع شود.

مدت زمان تماس کلر با منبع را مشخص کنید.

از قبل باید بدانید که چه مدت زمانی لازم است تا کلر در مخزن باقی بماند تا بتواند همه میکروارگانیسم‌ها را از بین ببرد. این مدت زمان بر اساس استاندارها و دستورالعمل‌های مربوط به ضدعفونی منبع آب مشخص می‌شود.

آب‌داری کنید.

پس از گذشت مدت زمان مشخص شده، وقت آن است که مخزن را خالی کنید. سپس عمل آب‌داری را انجام دهید تا کلر باقی‌مانده از منبع و خطوط آب پاک‌سازی شود. در استفاده از قرص کلر برای ضدعفونی مخزن آب حتما به همه استانداردهای مربوطه توجه کنید. همچنین باید میزان کلری که برای ضدعفونی استفاده می‌کنید به درستی محاسبه کرده باشید.

ضدعفونی مخزن آب با گاز ازن

از دیگر موادی که می‌توانید برای ضدعفونی مخزن آب استفاده کنید گاز ازن است. ازن گازی قوی و ضدعفونی کننده است که به شکلی طبیعی در طبقه‌های بالای جوی تولید می‌شود. این گاز می‌تواند باکتری‌ها،‌ ویروس‌ها و میکروارگانیسم‌ها را از بین ببرد.

ضدعفونی مخزن آب با گاز ازن

شما برای استفاده از این گاز به منظور ضدعفونی مخزن آب باید از یک سیستم ژنراتور ازن استفاده کنید. این سیستم ژنراتور گاز ازن را تولید می‌کند و سپس آن را به تانکر یا منبع آب شما تزریق می‌کند. روند این فرایند به شرح زیر است:

ابتدا تانکر را آماده کنید.

قبل از هر کاری در رابطه با ضدعفونی مخزن آب اول مطمئن شوید که تانکر مورد نظر شما تمیز است و هیچ آبی درون آن نیست. پس پیش از شروع فرایند ضدعفونی تانکر ابتدا آب آن را کاملا خالی کنید. بعد آن را با آب تمیز پر کنید.

گاز ازن را تولید کنید.

برای ضدعفونی مخزن آب همانطور که گفته شد از سیستم ژنراتور ازن استفاده کنید. این سیستم دربردارنده یک واحد تولید ازن و نیز یک واحد تزریق این گاز به تانکر آب است.

گاز ازن را تزریق کنید.

حال که گاز ازن توسط سیستم ژنراتور تولید شده است باید آن را به تانکر تزریق کند. روش دقیقی که می‌توان گاز ازن را به منظور ضدعفونی منبع آب به سیستم تزریق کرد بستگی به سیستم شما دارد. معمولا گاز ازن به آب درون تانکر تزریق می‌شود. بدین ترتیب گاز با میکروارگانیسم‌ها تماس پیدا کرده و آنها را از بین می‌برد.

زمان تماس را مشخص کنید.

برای استفاده موثر از گاز ازن باید مدت زمانی که گاز ازن با آب درون تانکر تماس دارد مشخص شود. این زمان نیز بستگی به میزان آلودگی آب و نیز اندازه خود تانکر دارد. پس حتما به این نکته مهم دقت کنید و این عوامل را در نظر بگیرید.

تهویه مناسب انجام شود.

پس از آن که مدت زمان تماس گاز ازن با تانکر مشخص و این زمان سپری شد، باید تانکر تهویه شود تا گاز ازن از آب خارج گردد. تهویه مناسب باید به شکلی ایمن و استاندارد انجام پذیرد تا هیچ خطری برای افرادی که در آن حوالی هستند در بر نداشته باشد.

در مورد گاز ازن نیز باید همه استانداردهای و دستورالعمل‌های مربوطه به دقت و مو به مو اجرا شود تا ضدعفونی منبع آن به شکلی انجام شود.

استفاده از پرتوافشانی برای ضدعفونی منبع آب

از دیگر روش‌هایی که می‌توانید از آن برای ضدعفونی مخزن آب استفاده کنید پرتوافشانی است. این روش، روشی موثر برای از بین بردن باکتری‌ها، ویروس‌ها و همه آلودگی‌های دیگر است. در این روش از اشعه ماورای بنفش برای ضدعفونی کردن مخزن آب استفاده می‌شود. برای این کار مراحل زیر را انجام دهید:

مخزن آب را آماده کنید.

ابتدا مطمئن شوید که مخزن آب شما تمیز و خالی از آب است. پیش از شروع فرایند ضدعفونی، ابتدا باید مخزن آب را خالی کنید.

دستگاه پرتوافشانی را نصب کنید.

در مرحله بعد باید دستگاه پرتوافشانی را در منبع آب نصب کنید. این دستگاه معمولا یک لامپ ماورای بنفش دارد که امکان ایجاد پرتوهای ماورای بنفش را فراهم می‌کند. حال می‌توانید ضدعفونی منبع آب را شروع کرده و به سراغ از بین بردن آلودگی‌ها و باکتری‌های موجود بروید.

دستگاه پرتوافشانی را روشن کنید.

در این مرحله می‌توانید دستگاه را روشن کرده و پرتوهای ماورای بنفش را در منبع آب ایجاد کنید. میزان پرتودهی و طول موج مورد استفاده باید طبق استاندارها و دستورالعمل‌های موجود تنظیم شوند. پس به استانداردها و دستورالعمل‌های مربوطه مراجعه کنید.

زمان تماس پرتوهای ماورای بنفش را مشخص کنید.

مخزن آب شما باید به مدت زمان مشخص و کافی با این پرتوها در تماس باشد تا همه میکروارگانیسم‌ها به شکلی کامل و موثر از بین بروند. این مدت زمان بر طبق استانداردها و دستورالعمل‌ها مشخص می‌شود.

مرحله آب‌داری

پس از سپری شدن مدت زمان تماس مورد نیاز، حال می‌توانید مخزن را خالی کنید و عمل آب‌داری را انجا مدهید. بدین ترتیب می‌توانید مطمئن شوید که آب دیگر در معرض این پرتوها قرار ندارد.

در این مورد هم مانند روش‌های پیشین باید کلیه مراحل را طبق دستورالعمل پیش بروید تا از نتیجه کار اطمینان حاصل کنید و خطرات ناشی از این روش‌ها به حداقل برسانید.

حال که به این روش‌های ضدعفونی مخزن آب پرداختیم بهتر است بدانیم از مواد ضدعفونی کننده باید در چه میزان و حجمی استفاده کنیم تا تاثیر لازم را داشته باشند.

میزان مصرف مواد ضدعفونی منبع آب

تعیین میزان مصرف مواد ضدعفونی کننده منبع آب به چند عامل بستگی دارد. در اینجا به برخی از آنها اشاره می‌شود. عواملی چون ابعاد منبع آب شما، میزان آلودگی‌های موجود در آب، نوع ماده ضدعفونی‌کننده‌ای که استفاده می‌کنید و همچنین استانداردهای مربوطه تعیین‌کننده هستند. شما با توجه به عوامل گفته شده، می‌توانید مشخص کنید که از هر ماده ضدعفونی کننده تا چه میزان استفاده نمایید. برای این کار بهتر است ابتدا به سراغ استانداردهای مربوطه بروید. همچنین کلیه دستورالعمل‌های محلی را مطالعه کنید و طبق آنها کار ضدعفونی منبع آب را پیش ببرید.

میزان مصرف مواد ضدعفونی منبع آب

از طرفی، حجم آب موجود در منبع آب شما نیز عامل مهمی در تعیین میزان مصرف مواد ضدعفونی‌کننده است. مثلا ممکن است میزان مشخصی از یک ماده ضدعفونی کننده بر حسب لیتر آب برای هر متر مکعب ظرفیت منبع آب یا تانکر شما مشخص شده باشد. شما باید این میزان را در نظر بگیرید و همان مقدار را مصرف کنید.

در ادامه درباره ضدعفونی دو نوع منبع آب اعم از منبع آب فلزی و همچنین منبع آب پلی اتیلن مطالبی ارائه می‌شود که می‌تواند برای شما هم مفید باشد.

ضدعفونی منبع آب فلزی

اگر جنس منبع آب شما از جنس فلز است شما می‌توانید برای ضدعفونی آن از روش‌های زیر استفاده کنید:

استفاده از کلر: برای ضدعفونی مخزن آب فلزی می‌توانید از کلر استفاده کنید. در واقع یکی از رایج‌ترین مواد ضدعفونی کننده برای مخزن آب فلزی همین کلر است. همچنین برای این کار می‌توانید از کلرینه یا هیدروکسید سدیم یا همان جوشاب هم که حاوی کلر هستند بهره بگیرید.

استفاده از پراکسید هیدوژن یا همان آب اکسیژنه. گزینه دیگر شما برای ضدعفونی مخزن آب فلزی تان، پراکسید هیدروژن است. این ماده می‌تواند با اکسید کردن میکروارگانیسم‌ها و ویروس‌ها آنها را به خوبی از بین ببرد. در کنار سایر موادی که گفته شد می‌توانید از اسید استیک هم بهره بگیرید.

ضدعفونی مخزن پلی اتیلن

شما برای ضدعفونی مخزن پلی اتیلن خود می‌توانید از کلر، پراکسید هیدروژن و اسید استیک استفاده کنید. به این منظور بهتر است ابتدا کلیه دستورالعمل‌های مربوطه را مطالعه و با متخصصان امر بهداشت محیط و صنعتی مشاورت‌های لازم را به عمل بیاورید.

ضدعفونی منبع آب با برکه

ضدعفونی مخزن آب و شستشوی مخزن آب امری تخصصی است که باید به دقت و با رعایت کلیه اصول و دستورالعمل‌ها انجام شود. برای این منظور شما می‌توانید از کارشناسان و متخصصان سایت برکه کمک بگیرید.

کارشناسان ما با مشاوره‌های دقیق و اصولی به شما کمک می‌کنند تا بهترین روش را برای ضدعفونی مخزن آب خود و یا گرفتن نشتی منبع آب انتخاب کنید. همچنین می‌توانید با خیال راحت کلیه مراحل ضدعفونی تانکرها و مخازن آب خود را به ما بسپارید و از نتیجه کار بسیار راضی و خرسند باشید. بدین ترتیب خیالتان بابت آب مصرفی و بهداشت و سلامت آن راحت و آسوده خواهد بود.

چرا ضدعفونی کردن منبع آب مهم است:

به دلیل حفظ سلامت عمومی، حفظ کیفیت آب، حفظ عمر مفید مخزن آب و رعایت استانداردهای بهداشتی.

نکات کلیدی ضدعفونی و تمیز کردن منبع آب چه مواردی هستند؟

خاموش کردن و تخلیه تانکر یا منبع آب، پاکسازی مکانیکی، ضدعفونی با مواد ضدعفونی معتبر، رعایت زمان ضدعفونی، شست‌وشوی دقیق و ضدعفونی دوره‌ای.

اگر بخواهیم قدرت ضدعفونی کنندگی ازن را با کلر بسنجیم این میزان چقدر تفاوت می‌کند؟

میزان ضدعفونی‌کنندگی گاز ازن 25 برابر بیشتر از کلر است. همچنین خاصیت اکسیدکنندگی و لخته سازی آن نیز بیشتر از کلر است.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.9 / 5. تعداد امتیاز : 57

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *