loader image

ضد عفونی استخر

خانه | خدمات ضد عفونی استخر | ضد عفونی استخر

فهرست مطالب

ضد عفونی استخر | این کار با چه روش‌هایی انجام می‌شود؟

عوامل بیماری‌زا و انگل‌هایی نامرئی وجود دارند که می‌توانند ایمنی شناکردن در استخر را کاهش دهند و سلامت شناگران را به خطر بیندازند. به همین خاطر، شستشوی استخر و ضدعفونی مداوم آن، یکی از ملزومات نگهداری از آن است. انتخاب یک سیستم ضد عفونی مناسب از میان گزینه‌های متعدد، یکی از دغدغه‌های بسیاری از صاحبان استخر می‌باشد.

برای انتخاب سیستم ضدعفونی آب استخر باید موارد زیادی در نظر گرفته شوند، از جمله هزینه اولیه، هزینه‌ نگهداری، شرایط نگهداری، شرایط آب‌وهوایی و همچنین تعداد شناگران. در این مطلب قصد داریم به معرفی روش‌های ضد عفونی استخر بپردازیم.

ضد عفونی کردن آب استخر با استفاده از نمک و اضافه کردن آن به صورت دستی به آب

چرا ضد عفونی کردن استخر اهمیت دارد؟

آب استخر، در تماس مستقیم با پوست بدن قرار دارد. از سوی دیگر، در بسیاری از موارد آب استخر به صورت ناخواسته استشمام می‌شود. با توجه به این نکات و برای اینکه استخر برای شنا کردن همیشه آماده باشد، لازم است حداقل از یک روش برای ضدعفونی آب استخر استفاده شود. البته ترکیبات مواد ضدعفونی‌کننده، از نوع شیمیایی است. این ترکیبات در طولانی‌مدت عوارض جانبی زیادی زیادی دارند.

گندزدایی یا ضدعفونی استخر باعث از بین رفتن میکروب‌های موجود در آن می‌شود و هدف از این کار، کاهش خطر انتقال عفونت است. باید توجه داشت که ضدعفونی استخر فرایند زمان‌بری نیست. در صورت استفاده از کلر یا برم برای ضد عفونی استخر در غلظت‌های توصیه‌شده، مدت زمان از بین رفتن برای بیشتر میکروب‌ها نزدیک به یک دقیقه یا کمتر است.

البته باید اشاره کرد که اوسیست‌های از نوع cryptosporidicim و کیست‌های از نوع giardia در برابر مواد ضدعفونی‌کننده از خودشان مقاومت نشان می‌دهند. به همین دلیل تا حد امکان باید از ورود این میکروب‌ها به آب استخر جلوگیری کرد. یکی از نکات مهم در هنگام گندزدایی این است که همواره باید میزان ماده ضد عفونی‌کننده بیش از حداقل غلظت توصیه‌شده در آب استخر باشد. ضد عفونی استخر باید توسط موادی انجام شود که میزان باقی‌مانده آنها در استخر برای شناگران مضر نباشد.

برای مطالعه مقاله “بهترین ضد عفونی کننده استخر” و آشنایی با بهترین مواد ضدعفونی کننده برای استخرتان روی لینک کلیک نمایید.

چرا ضد عفونی کردن استخر اهمیت دارد؟

عوامل بیماری‌ زا و علت پیدایش آنها در استخر

عفونت‌ها توسط میکرو ارگانیسم‌های بیماری‌زا ایجاد می‌شوند میکروب نام دارند. فرایند گندزدایی و ضد عفونی کردن استخر باعث از بین رفتن میکروب‌ها می‌شود و به همین دلیل، خطر انتقال بیماری کاهش پیدا می‌کند. در استخرهای شنای عمومی و استخرهای آب گرم باید مواردی همچون سطح ضدعفونی‌کننده‌ها، سطح PH و قلیایی بودن آب بررسی شود.

همچنین باید میزان استاندارد آنها کنترل شود تا رشد میکروب در استخر به کمترین میزان ممکن برسد. استفاده از تجهیزات استخر برای تست PH و سطح ضد عفونی استخر، به راحتی قابل تهیه هستند.

تماس با برکه

عفونت‌ های انتقالی در استخر

در استخرهای شنا و آب گرم، میکروب می‌تواند توسط افراد به استخر منتقل شود. سپس سایر افرادی که در استخر شنا می‌کنند یا با آب استخر تماس دارند، به میکروب آلوده می‌شوند. بسیاری از میکروب‌ها و آلودگی‌ها در استخرهای شنا رشد می‌کنند و به شناگران منتقل می‌شوند.

عدم ضد عفونی استخر می‌تواند منجر به رشد میکروب شود. این میکروب‌ها معمولا باعث بروز مشکل در پوست، چشم، گوش، ریه و دستگاه گوارش می‌شوند و آنها را آلوده می‌کنند. چنین عفونت‌هایی می‌توانند زمینه‌ساز بروز بیماری‌هایی همچون حساسیت‌های پوستی، ورم چشم، پارگی پرده گوش، گوش‌درد، آبریزش بینی، ذات‌الریه، اسهال و استفراغ شوند.

از سوی دیگر، یکی از جدی‌ترین و خطرناک‌ترین مشکلاتی که سلامت شناگران در استخر را می‌تواند به خطر بیاندازد، وجود مدفوع در استخر است. این نوع آلودگی بیشتر توسط نوزادانی تولید می‌شود که هنوز آموزش ندیده‌اند. گاهی اوقات نیز افرادی که دچار اسهال هستند این آلودگی را در استخر از خود بر جای می‌گذارند. والدین نوزادان باید فرزند خود را چک کنند و او را به دستشویی ببرند.

افرادی مبتلا به اسهال نیز تا دو هفته نباید در استخر شنا کنند. با توجه به امکان وجود موارد بالا، باید ورود میکروب‌ها به استخر به پایین‌ترین سطح ممکن برسد. برای این منظور، لازم است افراد قبل از ورود به استخر دوش بگیرند و به دستشویی بروند. همچنین باید کلیه لوازم آرایشی روی پوست خود پاکسازی شود.

استفاده از کلر برای ضدعفونی استخر

یک روش ضد عفونی آب استخر، استفاده از کلر است. کلر محبوب‌ترین ماده برای ضد عفونی استخر است و همواره برای این کار مورد استفاده قرار گرفته است. کلر آب آن را تمیز می‌کند و عاری از باکتری نگه می‌دارد. این فرآیند با از بین بردن پاتوژن‌ها و عوامل بیماری‌زا انجام می‌شود.

کلر باکتری‌ها را با یک واکنش شیمیایی ساده از بین می‌برد. در طی این واکنش، کلر به یون‌های اسید هیپوکلریت و هیپوکلرو تجزیه می‌شود. بدین ترتیب باکتری‌ها تا زمانی که خنثی شوند و یا از بین بروند، تحت فرایند اکسیداسیون قرار می‌گیرند. استفاده از کلر باعث می‌شود شنا کردن برای افراد در یک محیط بهداشتی و سالم، لذت‌بخش باشد. اما روش‌های بهداشتی دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید از آنها برای تمیز نگهداشتن استخر خود استفاده کنید.

لازم به توضیح است که کلر استخر از نظر شیمیایی کلر خالص نیست. ولی معمولا محصولات ضد عفونی‌کننده بر پایه کلر، صرفا کلر استخر نامیده می‌شوند. این ماده با نام اسید هیپوکلروز نیز شناخته می‌شود و می‌تواند عوامل بیماری‌زا مانند E. coli را از بین ببرد. علاوه بر این، کلر مواد شیمیایی متصاعدشده از بدن شناگران و محیط زیست را نیز از بین می‌برد. گفتنی است کلر مانند دیگر ضدعفونی‌کننده‌ها، برای دور نگه داشتن جلبک‌ها از استخر نیز عالی عمل می‌کند.

برای اطلاع از سایر روش های ضدعفونی استخر همچون ازن به مطالعه مقاله “ضد عفونی استخر با اوزون” بپردازید.

استفاده از کلر برای ضد عفونی استخر

باید توجه داشت که لازم است pH استخر در سطح مناسبی نگه داشته شود. بدین ترتیب اطمینان حاصل شود که بیشتر کلر آزاد به شکل HOCl است. از سوی دیگر، PH نباید تا اندازه‌ای پایین باشد که باعث ناراحتی شناگران یا افزایش احتمال خوردگی بشود. یک سیستم خودکار باید بتواند سطح pH را در محدوده توصیه‌شده ۷٫۲ تا ۷٫۴ و در یک سطح ثابت حفظ کند. در ادامه به توضیح روش‌های استفاده از کلر برای ضد عفونی کردن استخر می‌پردازیم.

مزایا و معایب استفاده از کلر برای ضد عفونی استخر

همان‌طور که اشاره شد، استفاده از کلر می‌تواند یک عامل مناسب برای ضد عفونی کردن استخر باشد. بدین ترتیب آب استخر برای شنا امن‌تر می‌شود. از میان مزایای استفاده از کلر برای ضد عفونی استخر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کلر به راحتی و به شکل‌های مختلف مانند مایع، جامد (قرص و گرانول) و همچنین گاز در دسترس است
  • اثر باقیمانده کلر باعث می‌شود نه تنها زمانی که برای اولین بار به آب استخر اضافه می‌شود باکتری‌ها را از بین ببرد، بلکه پس از آن نیز همچنان به فرایند خنثی کردن باکتری‌ها ادامه می‌دهد
  • کلر در کشتن یا غیر فعال کردن عوامل بیماری‌زا و جلبک بسیار موثر عمل می‌کند
  • نیمه‌عمر کلر بالا است. در نتیجه می‌توان این ماده را برای مدت‌زمان طولانی ذخیره کرد
  • کلر برای استخرهای روباز و سرپوشیده قابل استفاده است

اما استفاده از کلر به طور کلی بدون مشکل نیست. معایب ضدعفونی استخر با استفاده از کلر عبارتند از:

  • فراورده‌های جانبی کلر مانند کلرآمین و تری‌هالومتان (THM) باعث سوزش پوست و چشم شناگران می‌شوند
  • کلر، پس از اضافه شدن به آب استخر، به سرعت پراکنده می‌شود. بنابراین در استخرهایی که از کلر استفاده می‌شود، باید به صورت منظم تست و نگهداری شوند
  • فرآورده‌های جانبی کلر باعث بروز برخی از عوارض همچون مشکلات تنفسی می‌شود
  • می‌تواند بوی شدیدی داشته باشد
  • سیستم‌های کلر نمکی می‌توانند باعث فرسایش سریع استخرهای وینیل و بتنی بشوند
  • محصولات جانبی کلر گاهی حاوی موادی هستند که می‌توانند باعث رقیق شدن میزان کلر موجود بشوند

مزایا و معایب استفاده از کلر برای ضد عفونی استخر

قرص کلر

کلر به شکل قرص نیز می‌تواند برای ضد عفونی استخر مورد استفاده قرار بگیرد. این قرص در آب استخر حل می‌شود و در اندازه‌های مختلفی نیز موجود است. قرص‌های کلر در سبد مخصوص قرار داده می‌شوند. همچنین می‌توان آنها را با یک دستگاه پخش‌کننده کلر شناور نیز در آب پخش کرد. در صورت داشتن یک دستگاه کلرور اتوماتیک، می‌توان برای حل کردن قرص‌ها از آن استفاده کرد.

پودر کلر استخر ( کلر گرانول )

با توجه به حجم استخر، پودر کلر به طور مستقیم به آب استخر اضافه می‌شود. البته این میزان بستگی به نتایج آزمایش‌های شیمیایی دارد. کلر گرانول سریع‌تر از قرص عمل می‌کند؛ زیرا قرص می‌تواند به سرعت حل شود، اما مدتی طول می‌کشد تا گرانول در آب حل بشود.

مایع کلر استخر

مایع کلر استخر به صورت مستقیم به آب اضافه می‌شود. این ماده خیلی سریع عمل می‌کند و برای ضد عفونی استخر، یکی از روش‌های موثر است. البته کلر مایع را نمی‌توان برای مدت‌زمان طولانی در حالت بدون استفاده نگهداری کرد. به همین خاطر بلافاصله پس از خرید باید از آن استفاده کرد. به طور کلی گرانول و قرص کلر ماندگاری بیشتری دارند، که یکی از دلایل محبوبیت آنها به شمار می‌رود.

گاز کلر استخر

گاز کلر، تنها شکل واقعی کلر و کاملا خالص است. از گاز کلر برای ضد عفونی استخر استفاده می‌شود. از آنجا که گاز کلر در صورت استفاده نادرست می‌تواند خطرآفرین باشد، تنها افراد واجد شرایط می‌توانند از آن برای ضد عفونی استخر استفاده کنند. لازم به ذکر است که استفاده از گاز کلر رایج‌ترین روش برای ضد عفونی استخر خانگی نیست؛ هرچند که می‌تواند بسیار موثر عمل کند.

کلرناتورهای آب شور

دستگاه‌هایی با نام کلرناتورهای نمکی، با استفاده از یک ژنراتور مخصوص نمک را به کلر تبدیل می‌کنند. برای تبدیل نمک به کلر، صرفا باید مقدار لازم نمک درون استخر ریخته شود؛ مگر اینکه یک سیستم مخزن آب نمکی داشته باشید. سپس ژنراتور بقیه کار را انجام می‌دهد. این نوع سیستم‌ها در استخرهای بوش وینیل که دارای دیوارهای فلزی هستند، عملکرد خیلی خوبی ندارند. در واقع نمک باعث فرسایش فلز می‌شود و با گذشت زمان مشکلاتی در ساختار استخر ایجاد خواهد شد.

از سوی دیگر، نمک می‌تواند برای گچ موجود در استخرهای بتونی نیز به عنوان یک عامل ساینده عمل کند. بدین ترتیب باشد و به روند فرسایش آن سرعت می‌بخشد. اما سیستم‌های نمکی برای استخرهای فایبرگلاس گزینه‌ای کاملا ایده‌آل هستند. از میان مزایای استفاده از کلر زن نمکی، موارد زیر قابل ذکر هستند:

  • با توجه به اینکه کلر تولیدشده در نقطه تولید و در داخل سلول نمک متمرکز است، آب استخر از کلر غنی می‌شود و همین مساله باعث مبارزه با تجمع کلرآمین می‌شود
  • شناگران در مقایسه با استخرهایی که با کلر ضد عفونی می‌شوند، التهاب کمتری در پوست و چشم خود احساس می‌کنند
  • کلرزن نمکی باعث می‌شود سطح PH آب تقریبا خنثی باشد. به همین خاطر برای برقراری سطح تعادل PH لازم است مواد شیمیایی کمتری به آب اضافه شوند

استفاده از برم برای ضد عفونی استخر

عملکرد ضدعفونی‌کننده برم نیز شبیه به کلر است و هر دو به یک خانواده شیمیایی تعلق دارند. اما برم به عنوان ماده ضدعفونی‌کننده، استخر بسیار گران‌قیمت‌تر است؛ هر چند که این هزینه بالا می‌تواند تا حد بسیار زیادی به طول عمر استخر بیافزاید. تفاوت عمده میان برم و کلر در این است که برم بوی شدیدی ندارد و چشم را نیز کمتر تحریک می‌کند. اما کلر به عنوان یک اکسیدکننده، بهتر از برم عمل می‌کند؛ به این معنی که در تغییر ساختار شیمیایی آلاینده‌ها در آب عملکرد بهتری دارد.

ضد عفونی‌کننده‌های کلر و برم، برای استخر بسیار مناسب هستند. این نوع مواد ضد عفونی‌کننده برخی از مواد شیمیایی آلی را که ممکن است وارد استخر شوند، اکسید می‌کنند و از بین می‌برند. برم نسبت به کلر موجود در آب گرم، پایدارتر است و برای استخرهای آب گرم کاربرد فراوانی دارد. اما می‌توان از آن در استخرهای معمولی نیز استفاده کرد.

برم به صورت مایع است، اما معمولا به شکل قرص یا گرانول نیز عرضه می‌شود. لازم به توضیح است که اگر به کلر آلرژی دارید، برم جایگزین مناسبی نیست؛ چرا که حاوی کلر است. همچنین، برم نسبت به کلر در برابر نور خورشید پایداری کمتری دارد و به همین دلیل می‌تواند بیشتر برای استخرهای سرپوشیده مورد استفاده قرار بگیرد.

استفاده از برم برای ضد عفونی استخر

مزایا و معایب استفاده از برم برای ضد عفونی کردن استخر

از لحاظ عملکرد ضدعفونی استخر، برم بسیار شبیه به کلر عمل می‌کند، اما فراورده‌های جانبی برم آن را از کلر متمایز می‌کنند. هنگامی که کلر با آلاینده‌های موجود در آب استخر واکنش می‌دهد، کلرامین تشکیل می‌شود. به طور مشابه، وقتی برم با آلاینده‌های موجود در استخر واکنش می‌دهد، بروموآمین تشکیل می‌شود.

آنچه که این فراورده‌های جانبی را از یکدیگر متفاوت می‌کند، اثری است که آنها در استخر از خود بر جای می‌گذارند. با اینکه کلرآمین هیچ سودی برای استخر ندارد، بروموآمین ویژگی‌های ضدعفونی برم را همچنان حفظ می‌کند. به همین دلیل، بسیاری از استخرداران، از برم برای ضد عفونی استخر شنا استفاده می‌کنند. از میان مزایای استفاده از برم برای ضد عفونی استخر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برم بوی شدید کلر را ندارد
  • در مقایسه با کلر، اثر سوزش کمتری روی چشم دارد
  • یک ماده ضدعفونی‌کننده و الکلیسایز موثر به شمار می‌رود
  • برای ضدعفونی کردن اسپا و وان‌های گرم بسیار مناسب است
  • برم نسبت به کلر در دماهای بالا پایدارتر است. به همین دلیل برای استفاده در جکوزی بسیار مناسب است
  • برم حتی در ترکیب با آلاینده‌ها نیز کارآیی خود را دارد. بنابراین در مقایسه با کلر، مدت‌زمان بیشتری می‌تواند کار پاکسازی را انجام دهد

از میان معایب استفاده از برم به عنوان ماده ضدعفونی‌کننده استخر نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برم گران‌قیمت‌تر از کلر است
  • برم نسبت به کلر قدرت اکسیداسیون کمتری دارد
  • استفاده از این ماده برای کسانی که به کلر آلرژی ندارند چندان مناسب نیست
  • در معرض نور آفتاب عملکرد خوبی ندارد و بیشتر برای استخرهای سرپوشیده مناسب است
  • برم اکسیدکننده ضعیفی است
  • این ماده نسبت به کلر و نمک گران‌قیمت‌تر است
  • اگرچه برم نسبت به کلر بوی زننده‌ای ندارد، اما خلاص شدن از بوی آن بسیار سخت‌تر است

استفاده از لامپ‌های UV برای ضد عفونی استخر

استفاده از لامپ‌های UV برای ضد عفونی استخر

سیستم‌های استخر مجهز به پرتو فرا بنفش یا UV، ضد عفونی را با روشی بدون استفاده از مواد شیمیایی انجام می‌دهند. لامپ‌های پرتو فرا بنفش باید در سیستم سیرکولاسیون استخر قرار داده شوند و نباید در استخر از آنها استفاده کرد.

از آنجایی که پرتو فرا بنفش تنها با عبور از سیستم تصفیه آب، آن را ضدعفونی می‌کند، لازم است برای پاکسازی بیشتر استخر قبل و بعد از فرایند ضد عفونی توسط نور UV، از مواد شیمیایی مکمل نیز استفاده شود.

مزایا و معایب استفاده از لامپ UV برای ضد عفونی استخر

این لامپ با عبور از سیستم تصفیه، برای از بین بردن میکروارگانیسم‌های مضر موجود در آب استخر به عنوان یک میکروب‌کش عمل می‌کند. البته استفاده از لامپ‌های فرا بنفش به این معنا نیست که شما به طور مستقیم در معرض این پرتو قرار می‌گیرد. بنابراین اصلا لازم نیست نگران خطرات مرتبط با آن باشید. از میان مزایای استفاده از لامپ‌های UV برای ضد عفونی استخر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش مواد مصرف شیمیایی
  • موثر در غیر فعال کردن انگل‌ها و سایر عوامل بیماری‌زا
  • هزینه تعمیرات و نگهداری پایین
  • عمر بالا (لامپ‌های فرا بنفش می‌توانند از ۴۰۰۰ تا ۹۰۰۰ ساعت دوام داشته باشند)

با اینکه سیستم‌های ضد عفونی استخر UV در از بین بردن پاتوژن‌ها عالی عمل می‌کنند، ولی اشکالاتی نیز دارند. برای مثال، نمی‌توان گفت که این ضدعفونی‌کنند، به طور کامل عاری از مواد شیمیایی است. از میان سایر معایب لامپ UV برای ضد عفونی استخر، موارد زیر قابل اشاره هستند:

  • این روش به خودی خود اثربخش نیست و به برخی از مواد شیمیایی به عنوان مکمل نیاز دارد
  • لامپ UV تنها به عنوان یک اکسیدکننده و ضد عفونی‌کننده مکمل عمل می‌کند
  • پرتو فرا بنفش به مرور زمان اثربخشی بیشتری پیدا می‌کند و نیاز به تعویض دارد

استفاده از ازن برای ضد عفونی استخر

ازن یک گاز معدنی ناپایدار و حاصل برخورد اتم‌های اکسیژن با مولکول‌های اکسیژن است. گاز ازن همان ماده‌ای است که از ما در برابر نور آفتاب محافظت می‌کند. ازن با قرار دادن مولکول‌های اکسیژن در معرض یونیزاسیون با ولتاژ بالا و یا پرتو فرا بنفش تولید می‌شود.

بیشتر ژنراتورهای ازن از فرایند یونیزاسیون با ولتاژ بالا استفاده می‌کنند؛ زیرا این کار منجر به تولید غلظت بالاتری از ازن می‌شود. برای مقایسه، می‌توان گفت در طی فرایند یونیزاسیون با ولتاژ بالا 20 ازن تولید می‌شود، در حالی که میزان ازن تولید شدن توسط پرتو فرا بنفش تنها 5 درصد است.

این گاز از طریق یک دستگاه با نام اوزوناتور یا تولیدکننده ازن در محل استخر تولید می‌شود. ژنراتور ازن مولکول‌های اکسیژن را جدا می‌کند و دوباره آنها را به هم پیوند می‌دهد. بدین ترتیب ازن از راه‌های مختلفی تشکیل می‌شود. برای بهبود شرایط استخر از ازن و فرایند کلرزنی استفاده می‌شود. گفتنی است استفاده از ازن با فیلتر کربن فعال، می‌تواند عملکرد را تا حد زیادی بهبود ببخشد و از ورود ازن به محوطه استخر جلوگیری به عمل بیاورد.

ژنراتور به سیستم گردش آب استخر متصل می‌شود و آب را عاری از باکتری می‌کند. ازن می‌تواند باکتری‌ها، ویروس‌ها و انگل‌های درون استخر را از بین ببرد و غیرفعال کند. پس از بازگشت آب به استخر، غلظت ازن بسیار کم و بی‌خطر خواهد بود. با توجه به همین غلظت پایین، معمولا در کنار ازن از مواد ضدعفونی‌کننده دیگری مانند کلر نیز استفاده می‌شود تا از سلامت کامل استخر اطمینان حاصل شود.

استفاده از ازن برای ضد عفونی استخر

مزایا و معایب استفاده از ازن برای ضد عفونی استخر

برای استفاده از ازن برای ضد عفونی استخر، پیش از بازگشت آب به استخر، باید ازن به سیستم گردش آب استخر تزریق شود و با استفاده از کربن فعال خاموش بشود. لازم به ذکر است در صورتی که دستگاه ازن یا دستگاه پرتو فرا بنفش به درستی نصب شوند، سیستم‌های ازن با دوز پایین و با تولید کمتر از 2 گرم در ساعت، نیازی به رفع ازن نخواهند داشت. از میان مزایای استفاده از ازن برای ضدعفونی استخر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ازن یک اکسیدکننده قوی است و در این زمینه 100 برابر قوی‌تر از کلر عمل می‌کند
  • این ماده میزان تعمیر و نگهداری استخر را کاهش می‌دهد؛ زیرا آلاینده‌هایی مانند روغن و گریس را که باعث مسدود شدن فیلتر می‌شوند، تجزیه می‌کند
  • ازن هیچ تاثیری در میزان pH استخر ندارد و از این رو، استخرهایی که از ازن استفاده می‌کنند به تنظیم‌کننده PH کمتری نیاز دارند. بدین ترتیب به ماده شیمیایی نیاز کمتری خواهیم داشت
  • ازن روشی بهداشتی برای ضد عفونی کردن آب استخر است
  • این ماده در محل استخر قابل تولید است
  • ازن در غیر فعال کردن انگل‌ها و سایر عوامل بیماری‌زا اثربخشی بالایی دارد
  • از این ماده می‌توان در استخرهای روباز و سرپوشیده استفاده کرد

در میان معایب استفاده از ازن برای ضد عفونی استخر می‌توان موارد زیر را بیان کرد:

  • ازن فقط به عنوان یک عامل اکسیدکننده و ضد عفونی‌کننده مکمل در نظر گرفته می‌شود
  • این ماده به یک عامل ضد عفونی‌کننده باقیمانده نیاز دارد. ازن به تنهایی نمی‌تواند یک روش ضدعفونی کننده استخر باشد؛ چون نمی‌تواند تمام آلاینده‌ها را حذف کند. ازن با کلر یا برم سازگار است.
  • ازن نیمه عمر کوتاهی دارد و نمی‌توان آن را ذخیره کرد و در نتیجه باید بلافاصله پس از تولید استفاده شود. این ماده تنها زمانی موثر است که با آب خط بازگشت مخلوط شود. پس از آن که آب به استخر بر گردد، ازن در اتمسفر منتشر می‌شود
  • غلظت‌های بالای گاز ازن خطرناک هستند

یونیزه کردن آب استخر برای ضد عفونی

یونیزه کردن آب استخر برای ضد عفونی

یکی دیگر از روش‌های ضد عفونی استخر، یونیزه کننده استخر است. در این روش، یون‌های فلزی سنگین مثل مس و نقره در آب استخر آزاد می‌شوند تا باکتری‌ها و جلبک‌ها را از بین ببرند.

البته این روش عملکرد آهسته‌ای دارد و فرایند مستقلی برای ضد عفونی استخر به شمار نمی‌رود. در صورت استفاده از یونیزاسیون، به مواد شیمیایی دیگری مانند کلر نیز نیاز خواهید داشت و لازم است استخر را به طور مرتب شست‌وشو دهید.

مزایا و معایب یونیزه کردن آب استخر برای ضد عفونی

از میان مزایای استفاده از روش یونیزه کردن آب استخر برای ضد عفونی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یونیزه‌کننده‌ها قیمت بالایی ندارند
  • اجزای الکترودهای یونیزه‌کننده معمولا بین سه تا پنج سال عمر می‌کنند و جایگزینی آنها ارزان است
  • این مواد نیاز به بسیاری از مواد شیمیایی استخر را کاهش می‌دهند
  • یون‌های فلزی تولیدشده توسط یونیزه‌کننده، بر خلاف کلر هیچ تاثیر منفی روی تجهیزات استخر ندارند. بنابراین تجهیزات موجود در استخرهای شنای یونیزه، طول عمر بالاتری دارند
  • کارآیی بالا در از بین بردن پاتوژن‌ها
  • توانایی از بین بردن جلبک‌ها
  • قابلیت استفاده در استخرهای سرپوشیده و روباز

از میان معایب یونیزه کردن آب استخر برای ضد عفونی می‌توان موارد زیر را در نظر گرفت:

  • یونیزه‌کننده‌ها باعث اکسید شدن آب استخر نمی‌شوند
  • یون‌های فلزی آزادشده توسط یونیزه‌کننده‌ها سرعت عملکرد پایینی دارند و چندین ساعت طول می‌کشد تا مبارزه با آلاینده‌ها شروع شود. همچنین هرچه استخر بزرگتر باشد، کار طولانی‌تر می‌شود
  • اگرچه یونیزه‌کننده‌ها نیاز به بسیاری از مواد شیمیایی را کاهش می‌دهند، اما نمی‌توانند به تنهایی برای ضد عفونی استخر مورد استفاده قرار بگیرند. در واقع یونیزه‌کننده‌ها به عنوان ضدعفونی‌کننده مکمل استفاده می‌شوند و برای شوک زدن منظم، همچنان به مواد شیمیایی همچون کلر نیاز داریم
  • لازم است PH در یک محدوده مشخص نگه داشته شود. در غیر این صورت، در تجهیزات مسی استخر، زنگ‌زدگی رخ خواهد داد
  • یونیزه‌کننده‌ها می‌توانند باعث ایجاد لکه در استخر بشوند

نکات مهم درباره ضد عفونی کردن استخر

یکی از نکات مهم در هنگام فرایند ضد عفونی کردن استخر که باید در نظر داشت، این است که افزایش PH قدرت ماده ضد عفونی‌کننده را کاهش می‌دهد. اهمیت این نکته تا حدی است که در PH بالاتر از 7.6 کلرزنی بی‌اثر و در PH بالاتر از 8 تزریق برم بی‌اثر می‌شود.

مقدار تثبیت‌کننده یا سیانورات نیز نباید بیش از 50 میلی‌گرم در لیتر باشد، زیرا فرایند ضد عفونی استخر بی‌اثر می‌شود. همچنین، در صورت استفاده از تثبیت‌کننده باید سطح کلر افزایش پیدا کند. در استخرهایی که برای ضد عفونی کردن از برم استفاده می‌شود، استفاده از تثبیت‌کننده مناسب نیست.

در استخرها مقداری از کلر و برم برای مواد آلی اکسیدکننده مصرف می‌شود. اکسیدکننده‌ها بیشتر برای اکسید کردن یا سوزاندن مواد آلی و نیز افزایش قدرت ضد عفونی کلر و برم مورد استفاده قرار می‌گیرند. باید توجه داشت که استفاده از آنها باید به طور خاص و یکبار در هفته و یا دو هفته یکبار باشد؛ چرا که استفاده بیش از حد از مواد اکسیدکننده، می‌تواند نتایج آزمایش کلر و برم را تحت تاثیر قرار دهد.

نکات مهم درباره ضد عفونی کردن استخر

استفاده از فیلتراسیون برای ضد عفونی استخر

استفاده از یک سیستم فیلتراسیون مناسب برای ضد عفونی استخر اهمیت زیادی دارد. در واقع بدون حذف مداوم ذرات جامد معلق موجود در سطح آب، فرایند ضد عفونی استخر غیر ممکن خواهد بود.

فیلترها متناسب با ظرفیت استخر مورد استفاده قرار بگیرند. در کنار فیلتراسیون باید از مواد منعقدکننده مناسب نیز مطابق با دستورالعمل تامین‌کنندگان استفاده شود. فیلتراسیون مناسب در کنار فرایند انعقاد می‌تواند بسیاری از آلودگی‌ها را از آب استخر حذف کند. بدین ترتیب، موجودات زنده کمتر خواهند بود، ضمن آن که به میزان کمتری از کلر نیز نیاز خواهیم داشت.

سیستم فیلتراسیون شامل پمپ استخر و فیلتر استخر است. این تجهیزات می‌توانند آب موجود در استخر را به آب تمیز و شفاف تبدیل کنند. گفتنی است ضد عفونی کردن آب فیلترشده آسان‌تر است؛ چرا که آلاینده‌های موجود در آن کاهش پیدا کرده‌اند و در نتیجه آلودگی کمتری در آن وجود دارد. یکی از نکات مهم دیگر این است که سیستم سیرکولاسیون یا گردش آب استخر باید در زمان استفاده و همچنین یک ساعت قبل و بعد از استفاده از استخر کار کند.

تجهیزات ضد عفونی استخر را از مجموعه برکه تهیه کنید

همانطور که گفته شد، از روش‌ها و مواد مختلفی برای ضد عفونی استخر استفاده می‌شود که هر یک از آنها مزایا و معایب خود را دارند. به دلیل این که آب استخر به طور مستقیم با پوست افراد در تماس است، ضد عفونی کردن آن محدودیت‌هایی دارد. برای مثال، برخی از مواد شیمیایی برای پوست حساسیت ایجاد می‌کنند. از طرف دیگر، گازهای متصاعدشده از آنها نیز می‌توانند بیماری‌های تنفسی به دنبال داشته باشند. بنابراین برای ضد عفونی استخر باید از ماده‌ای استفاده شود که کمترین ضرر را برای انسان دارد.

گروه مهندسی برکه شرکتی پیشرو در طراحی و پیاده‌سازی سازه‌های آبی است. ما در مجموعه برکه برای ضدعفونی استخر با وایتکس و ازن استخر شما، راهکارهای بهینه با هزینه مناسب را پیشنهاد می‌کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ضد عفونی کردن استخر، لطفا با کارشناسان ما در برکه تماس بگیرید.

چرا ضد عفونی کردن استخر اهمیت دارد؟

ضد عفونی کردن استخر باعث از بین رفتن میکروب‌های موجود در آن می‌شود. بدین ترتیب خطر انتقال عفونت کاهش پیدا می‌کند.

چه بیماری‌هایی ممکن است در اثر آب آلوده استخر به انسان منتقل شوند؟

از میان مشکلات مربوط به آب آلوده در استخر می‌توان به بروز حساسیت‌های پوستی، ورم چشم، پارگی پرده گوش، گوش‌درد، آبریزش بینی، ذات‌الریه، اسهال و استفراغ اشاره کرد.

کلرزنی برای ضد عفونی کردن آب استخر چه مزایایی دارد؟

کلر اثری موسوم به اثر باقیمانده دارد. منظور این است که این ماده نه تنها زمانی که برای اولین بار به آب استخر اضافه می‌شود باکتری‌ها را از بین ببرد، بلکه پس از آن نیز همچنان به فرایند خنثی کردن باکتری‌ها ادامه می‌دهد. همچنین کلر در غیر فعال کردن عوامل بیماری‌زا و جلبک بسیار موثر عمل می‌کند

ضد عفونی کردن آب استخر با روش یونیزه کردن به چه شکلی انجام می‌شود؟

در روش یونیزه کردن، یون‌های فلزی سنگین همچون مس و نقره در آب استخر آزاد می‌شوند. این کار باعث می‌شود باکتری‌ها و جلبک‌ها از بین بروند.

برای ضد عفونی کردن آب استخر چه نکاتی را باید مد نظر داشت؟

یکی از نکات مهم برای ضد عفونی کردن استخر این است که افزایش PH قدرت ماده ضد عفونی‌کننده را کاهش می‌دهد. در واقع در PH بالاتر از 7.6 کلرزنی بی‌اثر و در PH بالاتر از 8 نیز تزریق برم بدون تاثیر خواهد بود.

آیا استفاده از تجهیزات فیلتراسیون می‌تواند به ضد عفونی کردن آب استخر کمک کند؟

بله، ضد عفونی کردن آب فیلترشده بسیار راحت‌تر است؛ زیرا آلاینده‌های موجود در آن کاهش یافته‌اند و آلودگی کمتری در آن وجود دارد.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد امتیاز : 36

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *