loader image

ضدعفونی استخر با اوزون

خانه | خدمات ضد عفونی استخر | ضدعفونی استخر با اوزون

ضدعفونی استخر با اوزون

اگر تصور می کنید که اوزون یک ماده مرموز است که فقط مایل ها بالاتر از استراتوسفر وجود دارد، در اشتباهید! در واقع، اوزون نقش مهمی در محافظت از ما در برابر نور خورشید دارد. اما آیا می دانستید این ماده می تواند شما را در برابر عوامل بیماری زا در استخرها نیز محافظت کند؟

اما نگران نباشید.. لازم نیست آن را از لایه اوزون در آسمان ها استخراج کنید! شما می توانید اوزن را در حیط خانه خود درست کنید. در این مقاله با ما همراه باشید تا در پایان درک بهتری از نحوه عملکرد اوزون، مزایا و معایب آن و چگونگی ضدعفونی استخر با اوزون داشته باشید.

ازن استخر چیست؟

ازن استخر چیست؟

ازن یک گاز آبی رنگ است که از سه اتم اکسیژن تشکیل شده است و یک ضد عفونی کننده استخر بسیار قوی و پرکاربرد به حساب می آید. این ماده در استخرها کاربرد گسترده ای دارد، چرا که به طور موثری در از بین بردن و غیر فعال کردن باکتری ها، انگل ها و ویروس ها نقش دارد. از طرف دیگر، اکسید کننده خوبی نیز می باشد، به این معنا که می تواند آلاینده های موجود در آب را طی فرایند شیمیایی از بین ببرد.

با افزودن ازن به آب استخر مانند سایر مواد شیمیایی، می توانید آب استخر را ضدعفونی کنید. هنگامی که آب طی یک چرخه منظم به استخر یا اسپا بازگردانده می شود، ازن در غلظت بسیار کم و ایمن در آن وجود دارد. بنابراین لزومی ندارد که نگران تماس بدن خود با گاز اوزون در هنگام شنا کردن باشید. برای اطینان کامل باید یک ماده شیمیایی دیگر مثل کلر یا برم به آب اضافه شود تا اطمینان حاصل شود که آب کاملا ضدعفونی شده است و برای شنا ایمن می باشد.

تماس با برکه

نحوه ضدعفونی استخر با ازن

ازن غیر قابل حمل و ناپایدار است. بنابراین شما نمی توانید آن را مانند سایر مواد شیمیایی گازی در مخازن بخرید. در واقع باید با کمک ازناتور یا ازن مولد در محل تولید شود. در ادامه به توضیح عملکرد ژنراتور ازون می پردازیم:

ازناتور یا ژنراتور اوزون در سیستم گردش آب در پایین تجهیزات استخر نصب می شود. آب با عبور از این دستگاه و قبل از بازگشت به استخر، ضدعفونی می شود. از آنجایی که ازن برای انسان بی خطر نیست، تمام یا بیشتر ازن باید قبل از بازگشت آب به استخر، مصرف شود. بر اساس مقرارت محل زندگی، شاید لازم باشد یک سیستم تشخیص اوزون را در استخر خود نصب کنید.

چگونگی عملکرد ازن زن استخر

چگونگی عملکرد ازن زن استخر

به طور کلی دو روش برای تولید ازن وجود دارد: ایجاد قوس الکتریکی و عبور دادن اکسیژن از نور اشعه ماوراء بنفش. همانطور که در طبیعت هم توسط رعد و برق و تابش نور خورشید، ازن ایجاد می شود. در ادامه به توضیح روش های تولید ازن می پردازیم:

ایجاد قوس الکتریکی

 در این روش از تخلیه الکتریکی با ولتاژ بالا برای تولید ازن استفاده می شود. شاید درک آن پیچیده به نظر برسد ولی فرایند ساده ای می باشد: تخلیه الکتریکی، حلقه ای از انرژی ایجاد می کند و با جریان یافتن هوا از میان حلقه، برخی از مولکول های اکسیژن از هم جدا می شوند و دوباره جمع می شوند تا ازن را تشکیل بدهند.

نکته قابل توجه این است که باید قبل از فرایند، تمام رطوبت از هوا حذف شود. به همین دلیل برخی از ژنراتورهای ازن دارای یک خشک کن هوا هستند. در صورتی که ابتدا این رطوبت حذف نشود، در ژنراتور اسید نیتریک تشکیل می شود که باعث ایجاد اختلال در تولید ازن و آسیب به تجهیزات می شود.

عبور دادن اکسیژن از نور اشعه ماوراء بنفش

این یک روش دیگر برای تولید اوزون به منظور ضد عفونی کردن آب استخر به شمار می رود. ژنراتور اوزون برای این که اشعه ماوراء بنفش را به اوزون تبدیل کند، باید هوا را از لامپ های UV که نور 185 نانو متری ساطع می کند، عبور دهد.

همزمان با عبور هوا از روی این لامپ ها، مولکول های اکسیژن تقسیم می شوند و دوباره به مولکول های اوزون تبدیل خواهند شد. به یاد داشته باشید که اکسیژن دارای دو اتم و اوزون دارای سه اتم است. وقتی مولکول های اکسیژن از هم جدا می شوند، سعی می کنند پایدار شوند . طی این فرایند مولکول های اوزون تشکیل می شود.

تفاوت روش های تولید اوزون

زمانی که ازن به هر یک از دو روش بالا تولید شد، باید با آب حل شود. این دو روش از چند جهت با هم متفاوت هستند. در واقع روش اول، غلظت و کیفیت بالاتری از اوزون را نسبت به ژنراتورهای UV تولید می کند.

خرید و نصب مولدهای اوزون به شیوه قوس الکتریکی می تواند پر هزینه تر باشد.

آیا ازن را می توان جایگزین کلر کرد؟

کلر و ازن هر دو برای ضدعفونی کردن آب استخر به کار می روند و مقایسه آن ها مانند مقایسه سیب و پرتغال است. در واقع، کلر و ازن با یکدیگر می توانند تیم خوبی به منظور تصفیه آب استخر تشکیل دهند! به طور مثال، اگر برای آب استخر سرپوشیده از کلر استفاده می کنید، می توانید به کمک ازن باعث ایجاد تعادل در ترکیب شیمیایی آب استخر شوید.

ازن کلرامین های معدنی و آلی را اکسید می کند و باعث کاهش کلر ترکیبی می شود. این مسئله می تواند از تحریک پوست و چشم جلوگیری کند و باعث بهبود کیفیت هوا در استخرهای سرپوشیده می شود. از طرف دیگر، ازن با برم موجود در استخر و اسپا به عنوان یک ضدعفونی کننده و اکسید کننده مکمل عمل می کند.

هر چند ازن اکسید کننده ای قوی تر از کلر به شمار می رود، ولی نمی توان از آن به تنهایی برای ضد عفونی استخر استفاده نمود. در واقع باید تمام ازن استفاده شده، قبل از ورود به استخر از بین برود و برای از بین بردن آلودگی های بعدی از کلر استفاده شود. در ادامه به توضیح دلایل عدم امکان جایگزینی ازن با کلر می پردازیم:

  • از آنجایی که ازن محلول در آب به سرعت تجزیه می شود، امکان گندزدایی آلاینده های ثانویه آب استخر را ندارد.
  • بوی ازن حتی در غلظت پایین می تواند نامطبوع باشد.
  • در صورت استفاده بیش از حد، ازن باعث آسیب به شش ها، تحریک پوست و خارش خواهد شد.

مزایا و معایب ازن برای ضدعفونی استخر

مزایا و معایب ازن برای ضدعفونی استخر

حالا که نحوه ضد عفونی کردن آب استخر با ازن را می دانید، بیایید به بررسی مزایا و معایب ازن برای این کار بپردازیم:

مزایا

  • مناسب برای استخرهای سرپوشیده و روباز
  • مناسب برای استخرهای بتنی، فایبرگلاس و وینیل
  • امکان انتخاب بین دو روش قوس الکتریکی و عبور دادن اشعه ماوراء بنفش

معایب

  • خطرناک بودن ازن بیش از حد برای سلامت انسان (میزان ازن باید کنترل شود)
  • هزینه های گران خرید و نصب مولدهای ازن
  • نیاز به مواد شیمیایی مکمل مثل کلر یا برم

جمع بندی

همانطور که گفتیم، ازن یک اکسید کننده و ضدعفونی کننده مکمل برای آب استخر به شمار می رود. در واقع باید همزمان با کلر یا برم استفاده شود تا بتواند تمام آلاینده های آب را از بین ببرد. از آنجایی که ازن می تواند برای سلامت انسان خطرناک باشد، باید برای تولید و استفاده از آن از افراد متخصص در این زمینه کمک بخواهید. در این مقاله به توضیح نکات مربوط به ضدعفونی استخر با اوزون پرداختیم.

مجموعه برکه علاوه بر خدمات مربوط به آب بندی، در زمینه ضد عفونی و تصفیه آب استخر با ازن و نیز ضدعفونی استخر با وایتکس نیز تخصص دارد. در صورتی که اطلاعات کافی در رابطه با تولید ازن و استفاده از آن ندارید، از مشاوره رایگان ما بهره مند شوید. گروه مهندسی برکه با تکیه بر سال ها تجربه و همچنین تکنولوژی روز دنیا اقدام به ارائه خدمات مربوط به اوزون و ضدعفونی استخر نموده است. برای دریافت اطلاعات بیشتر با همکاران ما تماس بگیرید.

ازن استخر چیست؟

ازن یک گاز آبی رنگ است که از سه اتم اکسیژن تشکیل شده است. این ماده در استخرها کاربرد گسترده ای دارد، چرا که به طور موثری در از بین بردن و غیر فعال کردن باکتری ها، انگل ها و ویروس ها نقش دارد. از طرف دیگر، اکسید کننده خوبی نیز می باشد، به این معنا که می تواند آلاینده های موجود در آب را طی فرایند شیمیایی از بین ببرد.

نحوه ضدعفونی استخر با ازن چگونه است؟

ازناتور یا ژنراتور اوزون در سیستم گردش آب در پایین تجهیزات استخر نصب می شود. آب با عبور از این دستگاه و قبل از بازگشت به استخر، ضدعفونی می شود. از آنجایی که ازن برای انسان بی خطر نیست، تمام یا بیشتر ازن باید قبل از بازگشت آب به استخر، مصرف شود.

دو روش تولید ازن کدامند؟

ایجاد قوس الکتریکی، عبور دادن اکسیژن از نور اشعه ماوراء بنفش

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد امتیاز : 49

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *