loader image

ضد عفونی کننده استخر

خانه | خدمات ضد عفونی استخر | ضد عفونی کننده استخر

فهرست مطالب

سلامت شناگران با ضد عفونی کننده استخر تضمین می‌شود

استخرهای شنا، به ویژه استخرهای عمومی، همیشه در معرض انواع آلودگی‌ها و انتشار بیماری‌ها قرار دارند. به طور معمول هر شناگر بین یک میلیون تا یک میلیارد میکروارگانیسم را به آب اضافه می‌کند که برای از بین بردن آن‌ها باید از مواد ضدعفونی‌کننده در استخر استفاده شود.

در این بین انتخاب مواد مناسب و سیستم‌های پاکسازی آب اهمیت بسیار زیادی دارد؛ این ترکیبات باید برای افراد شناگر مشکل‌ساز نباشند و همزمان عناصر مضر و خطرناک موجود در آب را از بین ببرند. در این مقاله با فرایند میکروب‌زدایی آب و انواع ضد عفونی کننده استخر آشنا می‌شویم.

ضد عفونی کننده استخر

فرایند نگهداری و مراقبت از استخر

نگهداری از استخر شنا شامل فرایند نظارت و کنترل کیفی آب استخر می‌شود. فیلتر کردن آب، میکروب‌زدایی، گردش آب، پاکسازی دیواره‌ها و کف استخر، تعمیر تجهیزات و بررسی میزان رطوبت و دمای محیط استخر برخی از وظایف شما برای حفظ پاکیزگی استخرهای شنا است. به طور کلی به مجموعه این کارها نگهداری و مراقبت از استخر می‌گویند. در ادامه با هر کدام از این فرایندها به صورت جداگانه آشنا می‌شویم.

فرایند نگهداری و مراقبت از استخر

تنظیم سطح pH آب

بدون شک آب مهمترین بخش استخر است و نگهداری از آن اهمیت بسیار زیادی دارد. در این بین یکی از کارهای اساسی نظارت و تنظیم سطح pH یا همان اسیدی یا قلیایی بودن آب می‌باشد. این شاخص اولین فاکتور کیفیت آب استخر به شمار می‌رود. میزان pH استخر باید بین 7.2 تا 7.8 باشد و حفظ این رقم در بازه مربوطه اهمیت بسیار زیادی دارد. در صورت نامتعادل بودن pH شناگرها دچار حساسیت پوستی می‌شوند و احتمال ایجاد آسیب در تجهیزات، سبز رنگ شدن آب، کدر شدن آب و مشکلات گوناگون دیگر وجود خواهد داشت.

معمولا در استخرهای روباز که بسیاری از منازل ویلایی آن را دارا هستند عوامل گوناگون موجب تغییرات pH می‌شوند. فاکتورهایی نظیر بارش باران، تغییرات دمایی، ورود آلودگی به آب، استفاده از استخر توسط شناگرها، ورود لوسیون‌ها و کرم‌های ضدآفتاب به آب و … می‌توانند pH آب را تغییر دهند. بنابراین باید با انجام آزمایش‌های منظم از وضعیت آب و سطح اسیدی یا قلیایی بودن آن مطمئن شوید.

اندازه‌گیری pH آب کار چندان سختی نیست و می‌توان این کار را با نوار تورنسل انجام داد. برای این کار تنها به کاغذ مخصوص، آب استخر، نمودار رنگ و دستورالعمل استفاده نیاز دارید. اما برای اندازه‌گیری دقیق‌تر باید کنترل‌کننده‌های اتمی pH را در استخر نصب کنید. این تجهیزات خیال شما را از بابت pH آب استخر راحت می‌کنند و دیگر نیازی به تست‌های دستی نخواهید داشت.

اندازه‌گیری میزان قلیایی بودن آب استخر نیز اهمیت بسیار زیادی دارد و از تغییرات ناگهانی pH جلوگیری خواهد کرد. علاوه بر این عملکرد مناسب ضد عفونی کننده کلر استخر رابطه مستقیم با مقدار قلیایی بودن آب دارد. این رقم باید 100 – 150 ppm باشد.

تماس با برکه

اطمینان از گردش آب استخر

در صورتی که آب استخر همیشه و به صورت مناسب در گردش باشد از رکود جلوگیری می‌شود و در مصرف آب صرفه‌جویی خواهید کرد. این کار با عبور آب استخر از فیلترها، ضدعفونی شدن آب و بازگشت دوباره آب به استخر انجام می‌شود. با این کار مطمئن خواهید شد که مواد ضد عفونی کننده استخر و دیگر ترکیبات به صورت مساوی در آب توزیع می‌شوند. همچنین بخش‌های دارای آب راکد از بین می‌روند و آب تمیز به تمام بخش‌ها توزیع خواهد شد.

به طور کلی به زمان لازم برای عبور آب استخر از سیستم فیلتراسیون “نرخ گردش” می‌گویند. هر کشور یک نرخ مشخص برای استخرهای عمومی خود دارد که باید از آن تبعیت شود. این فاکتور یک نشانگر بسیار خوب از توانایی مجموعه برای کنترل کیفیت آب است. به منظور اطمینان از گردش مناسب آب، پمپ‌های قدرتمند در تاسیسات نصب می‌شوند. این پمپ‌ها با توجه به نیاز آب را به سرعت از درون سیستم ضد عفونی و فیلتر عبور می‌دهند تا آب پاک به استخر بازگردد.

اطمینان از گردش آب استخر

سیستم فیلتراسیون آب استخر

نصب سیستم‌های فیلتراسیون کارآمد برای اطمینان از عملکرد مناسب استخرهای شنا اهمیت بسیار زیادی دارند. عملکرد استخرهای شنا به ابعاد فیلتر، نوع سیستم فیلتر و نگهداری مناسب از این سیستم بستگی دارد. در صورتی که پروسه فیلتراسیون به خوبی انجام شود نیاز کمتری به استفاده از مواد شیمیایی خواهید داشت. با این وجود فرایند ضد عفونی در استخرهای عمومی، به دلیل استفاده زیاد از آب توسط تعداد زیادی شناگر، کاملا اجتناب‌ناپذیر است.

کلیه فیلترها با استفاده از مواد گرانولی مانند شن، پرلایت و شیشه تهیه می‌شوند. این مواد با استفاده درون فیلتر آلاینده‌ها را به دام می‌اندازند. اندازه فیلتر نیز با توجه به ابعاد استخر تعیین می‌شود. استخرهای عمومی از فیلترهای پلاستیک‌های مقاوم‌شده با فایبرگلاس (GRP) استفاده می‌کنند؛ این نوع فیلترها مقاومت بسیار زیادی در برابر مواد شیمیایی، فشارهای مکانیکی و پارگی دارند و طول عمر بسیار بالا را تضمین می‌کنند. با تمامی این‌ها به مرور زمان رسوبات آهک، بقایای مواد ارگانیک و ایجاد رسوبات مختلف موجب کاهش عملکرد فیلترها خواهد شد.

یکی دیگر از تکنولوژی ‎‌های فیلتراسیون استفاده از فیلترهای قابل احیا است. این نوع ذرات و مواد آلوده‌کننده را بر روی دیواره تیوب‌های پوشیده شده با پرلیت به دام می‌اندازد.

در ادامه و پس از پر شدن سطح پرلیت سیستم با ایجاد لرزش تیوب‌ها را پاکسازی کرده و دوباره فرایند را تکرار می‌کند. با استفاده از فیلترهای قابل احیا می‌توانید تا 50 درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید و مقدار بسیار کمتری مواد شیمیایی را به کار ببرید. یکی دیگر از روش‌های افزایش کارآیی و بهره‌وری سیستم‌های فیلتراسیون لخته‌کننده (Flocculation) است. به این ترتیب در صورت نیاز این ترکیبات افزایش ابعاد پیدا می‌‎کنند تا فرایند به دام افتادن آلودگی‌ها و فیلتر کردن آب تسهیل شود.

استفاده از مواد ضد عفونی کننده استخر

یکی از مهمترین فرایندها برای اطمینان کیفیت و کارایی آب به کار بردن مواد ضد عفونی کننده استخر است. این کار موجب پاکیزگی و نظافت آب برای مصارف عمومی می‌شود. همچنین با این کار طول عمر تجهیزات مورد استفاده در استخر افزایش پیدا می‌کند و از آن‌ها در برابر آلودگی و پوسیدگی حفاظت خواهد کرد. این سیستم‌ آلودگی‌ها و مواد مضر را از آب خارج می‌کند. مواد شیمیایی و سیستم‌های اتوماتیک مانند Heiox UV، Neolysis یا Freepool2 اجزای اصلی ضد عفونی استخر هستند که با افزودن کلر یا نمک به آب مواد آلاینده را از بین می‌برند.

کلر بهترین و محبوب‌ترین ماده شیمیایی ضد عفونی کننده استخر است. این ترکیبات جلبک، باکتری و دیگر مواد مضر موجود در آب را از بین می‌برند. البته در سال‌های اخیر و با معرفی سیستم‌های کلرزنی نمکی که از نمک برای ضد عفونی آب استفاده می‌کند، شاهد کاهش استفاده از کلر هستیم. نمک یک ماده طبیعی و دوستدار محیط‌زیست که می‌تواند برای ضد عفونی کردن استخر مورد استفاده قرار گیرد. سیستم‌های کلرزنی نمکی با کمک الکترولیز، فرایندی که عناصر را به کمک الکتریسیته جدا می‌کند، مواد آلاینده را از بین می‌برند.

از آب نمک برای حل کردن کلر و ضد عفونی فوری آب استخر استفاده می‌شود. برخی سیستم‌ها نیز همراه با تجهیزات الکترولیز به تجهیزات انتشار پرتوهای فرابنفش نیز مجهز هستند. این سیستم موجب نظافت بهتر، کاهش مصرف آب و پاکسازی کامل آب استخر می‌شود. لامپ‌های UV با از بین بردن DNA باکتری‌های موجود در آب نیاز به ترکیبات شیمیایی را در فرایند ضد عفونی کردن استخر کاهش می‌دهند.

پاکسازی استخر

یکی از بخش‌های بسیار مهم فرایند نگهداری و نظافت استخر پروسه پاکسازی است. برای این منظور تمام بخش‌ها مانند دیواره‌ها و کف استخر به طور کامل تمیز می‌شوند. شما می‌توانید برای نظافت روزانه استخر از ربات‌های نظافتچی و جاروهای دستی استفاده کنید که کف استخر را به طور کامل پاکسازی می‌کند.

برای نظافت بخش‌هایی که به راحتی قابل دسترس نیستند می‌توانید مواد پاک‌کننده را با کمک بروس بر روی این نقاط بکشید؛ این کار باید هر دو هفته یکبار انجام شود. اگر استخر شما دارای پنل‌های PVC است، از آنجا که هیچ نوع اتصال یا جزئیات وجود ندارد می‌توانید نظافت را خیلی سریع انجام دهید. در برخی کشورها قوانینی وجود دارد که تخلیه کامل استخرهای بزرگ و پاکسازی آن را الزام‌آور می‌کند. به این ترتیب می‌توان به بهترین شکل ممکن تمام بخش‌ها را نظافت کنید.

البته باید توجه داشته باشید پاکسازی تنها به نظافت دیوارها و کف استخر ختم نمی‌شود. شما باید آلودگی‌های روی نردبان‌ها، دستگیره‌ها، کانال‌های آب، سکوها، جت‌های آب، دوش‌های آب، چراغ‌ها، قطعات تزئینی و … را از بین ببرید.

انجام این کار باید به صورت دستی و با فاصله دو هفته انجام شود. معمولا از اسفنج و محصولات ضد عفونی کننده مناسب برای هر ماده، استفاده می‌کنند. در پایان سیستم‌ها هیدرولیک و تجهیزات متعلق به آن‌ها نقش مهمی در حفظ کیفیت، حجم و دمای آب دارند. شما باید با وارسی منظم آن‌ها از عملکرد بدون نقص سیستم‌ها مطمئن شوید.

پاکسازی استخر

نگهداری و تعمیر بخش‌های دارای فولاد ضدزنگ

تجهیزات و بخش‌هایی از استخر که دارای فولاد ضدزنگ هستند از نظر بهداشتی سطح استاندارد بالایی دارند. به همین دلیل به نگهداری و نظافت کمتری نیاز خواهند داشت. پاکسازی این قطعات و بخش‌ها با مواد شیمیایی کمتر و تنها با جت‌های آب قابل انجام است. به منظور جلوگیری از ایجاد زنگ‌زدگی و خوردگی در بخش‌های فولادی استخر باید یکسری نکات را رعایت کنید. مهمترین مراحل برای این منظور عبارتند از:

  • از بالانس بودن pH آب در هنگام استفاده مطمئن شوید
  • از بروس‌های مخصوص که موجب خراش استیل نمی‌شوند استفاده کنید
  • به هیچ عنوان از سمباده، اسکاج یا مواد شیمیایی قوی استفاده نکنید
  • از پولیش‌های مخصوص همراه با ترکیبات لکه‌بر استفاده کنید تا بخ‌های زنگ‌زده و رسوبات کلسیم را از بین ببرید
  • همیشه پیش از نظافت استیل آلودگی‌های آن را از بین ببرید. صابون معمولی و آب می‌توانند پاکسازی را به بهترین شکل ممکن انجام دهند. در پایان محل را با آب تمیز بشویید و در پایان با پارچه تمیز آن را پاک کنید
  • حتما با شروع سرما و پایان فصل شنا تجهیزات استیل استخر را خارج کنید و تا شروع گرما آن‌ها را در مکان مناسب قرار دهید

تنظیم دما و رطوبت

با استفاده از پمپ‌ها، خنک‌کننده‌های مناسب و کاورهای حرارتی می‌توانید دمای آب استخر را تنظیم کرده و برای مدت طولانی‌تر از آن استفاده کنید. پمپ‌های گرما تا حد زیادی در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کنند. این تجهیزات تا 80 درصد از انرژی گرمایی مورد استفاده را از طریق هوا دریافت می‌کنند. در صورتی که از کاورهای حرارتی استفاده نکنید تبخیر آب استخر تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه آن شاهد افت دمای استخر، افزایش رطوبت محیط و کاهش بهره‌وری انرژی و آب خواهیم بود.

افزایش رطوبت هوا می‌تواند سبب ایجاد کپک، آسیب به تجهیزات، خوردگی، کاهش طول عمر زیرساخت و ایجاد محیط ناخوشایند برای شناگران شود. برای برطرف کردن این مشکل باید سطح رطوبت استخرهای مسقف را با نصب سیستم‌های مناسب بین 55 تا 65 درصد تنظیم کنید. علاوه بر این از سیستم‌های UV نیز برای تنظیم رطوبت محیط استخر استفاده می‌شود.

تکنولوژی‌ های از راه دور و هوشمند

در بسیاری از موارد، مخصوصا اگر بخواهید وضعیت استخر منزل ویلایی خود در خارج از شهر را کنترل کنید، باید سیستم‌های هوشمند با امکان کنترل از راه دور را به کار ببرید. این نوع سیستم‌ها برای استفاده کسانی که چند استخر بزرگ عمومی دارند نیز قابل استفاده است، به این ترتیب فرایند نظارت تا حد زیادی تسهیل خواهد شد.

شما می‌توانید با نصب این تجهیزات به صورت آنلاین شاخص‌های گوناگون مانند سطح رطوبت، میزان ترکیبات شیمیایی آب؛ دما و … را اندازه‌گیری کنید. علاوه بر این می‌توان وضعیت فیلتراسیون آب استخر، سیستم ضد عفونی کننده استخر، حجم آب، سیستم روشنایی و ماساژورها را بررسی کرد. این کار سبب صرفه‌جویی در زمان و هزینه خواهد شد.

کیفیت استخرهای هوشمند به صورت شبانه‌روز قابل کنترل است و به همین دلیل طول عمر آن‌ها تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر این بهره‌وری و پایداری، به دلیل نظرات همزمان و واحد، بیشتر خواهد شد.

تکنولوژی‌ های از راه دور و هوشمند

نگهداری از سیستم فیلتراسیون

استفاده از فیلترها، مخصوصا فیلترهای GRP با طول عمر بالا، موجب ایجاد رسوبات و دیگر ترکیبات مضر بر روی فیلتر و کاهش کارایی آن می‌شود. با این وجود شما می‌توانید با انجام برخی مراحل به پاکسازی و بهبود عملکرد سیستم فیلتراسیون کمک کنید. در ادامه با این فرایند تعمیر و نگهداری آشنا می‌شویم.

شست‌ و شوی معکوس

در پروسه شست‌وشوی معکوس با معکوس کردن جریان گردش آب آلودگی‌ها و بقایای به جای مانده در داخل سیستم فیلتراسیون و ترکیبات میانی فیلتر خارج می‌شوند. کارشناسان توصیه می‌کنند که شست‌وشوی معکوس هر دو هفته یکبار یا حداکثر به صورت ماهانه انجام شود. البته این موضوع به اندازه استخر و نوع سیستم فیلتراسیون موجود در آن نیز بستگی دارد.

شست‌ و شو با هوا

فرایند شست‌وشو با هوا یک روش جایگزین برای شست‌وشوی معکوس است که می‌تواند در مصرف آب صرفه‌جویی کند. این پروسه تمام اجزای سیستم فیلتراسیون را کاملا پاکسازی می‌کند و کارایی بسیار بالایی دارد. برای این منظور هوا از طریق یک ورودی خاص در کف سیستم فیلتراسیون یا دریچه ورود آب وارد می‌شود. هرچند برای این منظور به انرژی برق نیاز دارید، اما کارایی آن بسیار بالا است.

تعویض ترکیبات واسطه فیلتر

اپراتورهای استخر باید به صورت منظم ترکیبات واسطه سیستم فیلتر را بررسی کنند. این کار برای اطمینان از کارایی و توزیع یکسان آن‌ها بسیار اهمیت دارد. معمولا با گذر زمان و انجام فرایندهایی مانند شست‌وشوی معکوس شاهد تغییر و آسیب به این بخش مهم هستیم، بنابراین باید همیشه مورد بازدید قرار گیرد. در صورت نیاز می‌توانید مواد و ترکیبات فیلتراسیون را تعویض کنید تا عملکرد سیستم بهبود پیدا کند.

نگهداری از سیستم فیلتراسیون

انواع سیستم‌ های ضد عفونی کننده استخر

برای ضد عفونی کردن استخر می‌توان از سیستم‌های گوناگون استفاده کرد که هر کدام دارای تکنولوژی و فرایند مختص به خود هستند. در ادامه این نوشتار به هفت مورد از بهترین ضد عفونی کننده استخر آشنا می‌شویم که می‌توانید با توجه به نیاز خود از آن‌ها استفاده کنید.

ترکیبات ضد عفونی کننده کلر

ترکیبات کلر یا هایپوکلرو اسید توانایی بسیار بالا در نابود کردن پاتوژن‌های گوناگون مانند ایکولی دارند و با از بین بردن آلودگی‌های بدن شناگرها محیط آن را پاکیزه و قابل استفاده می‌کنند. علاوه بر این کلر مانند دیگر مواد ضد عفونی کننده از رشد جلبک در استخر جلوگیری می‌کند. شما می‌توانید ترکیبات کلر را به اشکال مختلف در استخر استفاده کنید که عبارتند از:

  • قرص ضد عفونی کننده استخر: قرص‌های ضد عفونی کننده کلر با حل شدن در آب استخر موجب پاکسازی آن می‌شوند. شما می‌توانید این قرص‌ها را در اندازه‌های مختلف (1 و 3 اینچ) خریداری کنید. شما باید قرص‌ها را در سبد کفگیر یا یک مخزن شناور قرار دهید تا ترکیبات آن به صورت مساوی در تمام بخش‌های استخر توزیع شود. اگر دستگاه کلرزنی اتوماتیک دارید می‌توان از آن برای قرار دادن قرص‌ها استفاده کرد
  • پودر ضد عفونی کننده استخر: پودر ضد عفونی کننده کلر به صورت مستقیم به آب اضافه می‌شود. شما باید میزان موردنیاز را با توجه به ابعاد و حجم آب تخمین بزنید. به طور کلی استفاده از پودر و گرانول کلر کارایی سریع‌تری در مقایسه با قرص دارد، زیرا در زمان کوتاه‌تر و به صورت مساوی در تمام بخش‌ها حل خواهد شد
  • مایع ضد عفونی کننده استخر: مایع ضد عفونی کننده کلر به صورت مستقیم به آب استخر اضافه می‌شود. سرعت واکنش این مایع بسیار بالا است و در زمان کوتاه استخر را پاکسازی می‌کند. البته باید توجه داشته باشید که کلر مایع را نمی‌توان برای مدت طولانی در داخل انبار نگهداری کرد و در مدت کوتاه پس از خرید باید آن را مصرف کنید (قرص و پودر کلر تاریخ انقضای طولانی‌تر دارند)
  • گاز ضد عفونی کننده استخر: در این روش گاز کلر خالص برای ضد عفونی کردن استخر استفاده می‌شود. البته باید توجه داشت که استفاده از آن می‌تواند خطرناک باشد و تنها سازمان‌ها و افراد مجاز می‌توانند با استفاده از آن اقدام به ضد عفونی آب کنند. بنابراین به هیچ عنوان روش معمول برای استفاده در استخرهای خانگی و کوچک نیست

نصب تجهیزات تولید کلر از آب نمک

دستگاه تولید کلر از آب نمک با استفاده از یک ژنراتور مخصوص نمک را به کلر تبدیل می‌کند، تنها کافی است مقدار کافی نمک را به آب استخر اضافه کرده و به ژنراتور زمان کافی را بدهید. البته باید توجه داشته باشید که این نوع سیستم در استخرهای دارای آستر وینیل که دیوارهای فلزی دارند به خوبی کار نمی‌کند، زیرا نمک موجب خوردگی فلز و ایجاد مشکلات بسیار خواهد شد. علاوه بر این نمک می‌تواند موجب تخریب پوشش‌های گچی در استخرهای بتنی شود و فرسودگی آن‌ها را سرعت ببخشد. اما اگر استخر شما از جنس فایبرگلاس است این سیستم می‌تواند کارایی بسیار بالا داشته باشد.

انواع سیستم‌ های ضد عفونی کننده استخر

ضد عفونی کننده برم استخر

ترکیبات برم عملکردی شبیه به کلر دارند، اما قیمت آن‌ها مقداری بیشتر است. تفاوت کلیدی ضد عفونی کننده برم با کلر در آن است که برم بوی زننده و نامطبوع کلر را ندارد و حساسیت‌های چشمی کمتری در شناگرها ایجاد می‌کند. در مقابل کلر اکسیدایزر بهتری در مقایسه با برم است و ساختار شیمیایی ترکیبات آلاینده را سریع‌تر و بهتر نابود می‌کند.

برم معمولا برای ضد عفونی کردن جکوزی و اسپا استفاده می‌شود، زیرا در مقایسه با کلر ماندگاری بیشتری در آب گرم دارد؛ با اینحال می‌توانید آن را در استخر معمولی نیز به کار ببرید حالت طبیعی برم به صورت مایع موجود است، اما بیشتر به صورت قرص یا گرانول به فروش می‌رسد. همچنین به دلیل حساسیت به کلر از برم استفاده نکنید، زیرا حاوی کلر است. نکته دیگر آن‌که برم در تماس با نور خورشید پایداری کمتری دارد و بهتر است در استخرهای سرپوشیده استفاده شود.

سیستم ضد عفونی با اشعه فرابنفش

سیستم‌های ضد عفونی کننده استخر با پرتوهای فرابنفش با استفاده حداقلی مواد شیمیایی ترکیبات مضر و آلاینده موجود در آب را از بین می‌برند. این پرتوها میکروارگانیسم‌ مضر را با عبور از داخل فیلتر نابود می‌کنند، به عبارت دیگر یک بخش جداگانه و قابل نصب در استخر هستند و نیاز نگران تماس با پرتوهای UV و خطرات آن باشید.

هرچند سیستم‌های ضد عفونی کننده با اشعه UV کارایی بسیار بالایی در از بین بردن پاتوژن‌ها دارند، اما باید به معایب آن‌ها نیز توجه کرد. اول از همه باید توجه داشت که این سیستم تنها آب ورودی از درون خود را ضد عفونی می‌کند و برای پاکسازی دیگر بخش‌های استخر همیشه به مواد ضد عفونی کننده شیمیایی، هرچند کمتر، نیاز دارید. علاوه بر این به مرور زمان دستگاه کارایی خود را از دست می‌دهد و باید آن را با نمونه جدیدتر جایگزین کنید.

سیستم ضد عفونی کننده استخر با گاز ازن

سیستم ضد عفونی با ازن با استفاده از ژنراتور مخصوص گاز موردنیاز را تولید و وارد آب استخر می‌کند. هزینه نصب و استفاده از این سیستم بالا است و معمولا برای مبلغ قابل توجهی را برای تولید هر گرم از ازن تولید شده پرداخت کنید. ژنراتور سیستم با اتصال به سیستم گردش آب فرایند ضد عفونی کردن را در بخش فیلتراسیون انجام می‎‌دهد. گاز ازن باکتری‌ها، ویروس‌ها و انگل‌ها را نابود و غیرفعال می‌کند.

میزان ازن موجود در آب نیز برای سلامت شناگرها خطرناک نیست و می‌توانند بدون نگرانی از استخر استفاده کنند. در این سیستم‌ها نیز به دلیل محدودیت اجرایی سیستم تولید گاز ازن معمولا به یک ترکیب شیمیایی ثانویه نیاز خواهید داشت (البته این موضوع به ابعاد استخر و حجم آب بستگی دارد).

شما باید از گاز ازن به عنوان یک سیستم ضد عفونی کننده مکمل استفاده کنید، زیرا پس از عبور آب و تزریق گاز دیگر قادر به میکروب‌زدایی و پاکسازی آن نیست. از این بابت شباهت بسیار زیادی به سیستم‌های اشعه UV دارد.

سیستم یونایزر استخر

سیستم‌های یونایزر استخر با انتشار یون‌های فلزی سنگین مانند مس و نقره موجب مرگ باکتری‌ها و جلبک‌ها می‌شود. این فرایند زمان‌بر خواهد بود و به اندازه کافی کارایی ندارد تا به تنها تمام آلودگی‌ها را از بین ببرد. بنابراین اگر این سیستم را نصب کنید همچنان به ضد عفونی کننده‌های شیمیایی مانند کلر نیاز خواهید داشت. توجه داشته باشید که این روش در صورتی که مدیریت آب استخر و پاکسازی آن را جدی نگیرید می‌تواند موجب ایجاد لکه شود.

سیستم ضد عفونی با هیدروژن پروکساید (آب اکسیژنه)

شما می‌توانید هیدروژن پروکساید را به عنوان جایگزین کلر استفاده کنید. این روش در استخرهای فضای باز بیشترین کارایی را دارد، زیرا برای فعال شدن باید تحت تابش آفتاب قرار گیرد. اگر از این ماده در استخر سرپوشیده استفاده کنید باید نور UV مصنوعی نیز در محیط استخر نصب شود. به طور کلی این ماده ضد عفونی کننده برای کسانی که به کلر حساسیت دارند گزینه بسیار مناسب است، اما باید توجه داشت که قدرت کمتری دارد.

سیستم‌های طبیعی ضد عفونی

اگر می‌خواهید آب استخر را بدون هیچ ماده شیمیایی ضد عفونی کنید باید سیستم های طبیعی را به کار ببرید. برای این منظور باید با وجود گیاهان، سنگ‌ها و تعدادی آبزی در استخر کنار بیایید! این سیستم با استفاده از بایوفیلتر، سنگ‌ها و گیاهان دریایی یک محیط پاکیزه و بسیار شفاف را پدید می‌آورد. در این حالت شما چرخه‌ای شبیه به سیستم ضد عفونی کننده موجود در طبیعت را استفاده خواهید کرد. البته اجرای این چرخه به فضای زیاد و زمان کافی برای رشد گیاهان آبزی نیاز دارد. به طور خلاصه باید زمان کافی برای انطباق سیستم با استخر و انطباق پیدا کردن خودتان با آن اختصاص دهید.

طریقه ضد عفونی کردن استخر پرورش ماهی

استخرهای پرورش ماهی برای آن‌که شرایط مناسب برای زیست ماهی‌های مختلف را داشته باشند باید به روش‌های گوناگون ضد عفونی شوند. این موجودات تحت فاکتورهای گوناگون مانند دمای آب، اکسیژن محلول در آب، میزان pH آب و ارگانسیم‌های موجود در آب قرار دارند. برای آنکه فرایند پرورش ماهی‌ها بدون مشکل پیش برود و دچار بیماری نشوند باید از مواد ضد غفونی کننده استخر ماهی یا تجهیزات مکانیکی گوناگون استفاده کنید.

طریقه ضد عفونی کردن استخر پرورش ماهی

برای مثال پاک کردن جلبک‌ها و تمیز کردن کف استخر با بروس جزو عوامل مکانیکی ضد عفونی هستند. برای پاکسازی کامل محیط استخر ماهی باید در ادامه باید با استفاده از مواد شیمیایی مختلف مانند آهک، آلدئیدها، فرمالین، هالوژن‌ها و گازهایی مثل ازن و عوامل اکسیدکننده و نصب فیلترها تمام عوامل بیماری‌زای داخل آب را نابود کنید.

بدون مصرف ضد عفونی کننده آب استخر غیرقابل استفاده است

پاکسازی و ضد عفونی کردن استخر یک فرایند اساسی به شمار می‌رود که سلامت شناگرها و طول عمر تجهیزات به آن بستگی دارد. ضد عفونی کننده استخر با استفاده از تجهیزات و ترکیبات ویژه آب را پاکسازی می‌کند تا برای شنا مناسب شود. وجود پاتوژن‌ها و میکروب‌های خطرناک می‌تواند سبب ایجاد بیماری شود.

بسیاری از استخرها از کلر به عنوان ضد عفونی کننده استخر استفاده می‌کنند، اما تکنولوژی‌های بسیار متنوع دیگری نیز وجود دارند. گروه مهندسی برکه با داشتن مهندسان باتجربه و حرفه‌ای انواع خدمات و محصولات در حوزه آب و ساختمان را ارائه می‌دهد. شما می‌توانید برای اجرای پروژه سیستم ضد عفونی کننده استخر با تیم ما مشورت کنید.

بهترین ضد عفونی کنده استخر شنا چیست؟

به طور کلی ترکیبات ضد عفونی کننده کلر بیش از دیگر مواد در استخرهای شنا استفاده می‌شوند. معمولا این ترکیبات حاوی هایپوکلرو اسید (HOCl) یا هایپوکلرایت (OCl-) هستند. ترکیبات کلر موجب مرگ میکروارگانیسم‌های موجود در آب می‌شوند و از ابتدای شناگران به بیماری‌های قابل انتقال با آب جلوگیری می‌کنند.

فرایند ضد عفونی کردن استخر باید چند وقت یکبار انجام شود؟

شما باید به صورت منظم و در فواصل زمانی کوتاه استخر شنا را ضد عفونی کنید، در غیر اینصورت امکان انتشار بیماری‌ها و عفونت‌های گوناگون وجود خواهد داشت. به طور کلی بهتر است هر هفته یکبار استخر را پاکسازی و عفونت‌زدایی کنید.

بهترین نرخ pH برای استخرهای شنا چقدر است؟

بهترین نرخ pH در استخرهای شنا بین 7 تا 7.6 است. در صورتی که این رقم از 8 بیشتر باشد احتمال ایجاد حساسیت پوستی در شناگرها افزایش پیدا می‌کند و pH کمتر از 7 نیز مشکلات پوستی و چشمی را در پی دارد.

بهترین دما برای استخرهای شنا چند درجه سانتی‌گراد است؟

بهترین دما در استخر برگزاری مسابقات شنا 34 تا 37 درجه سانتی‌گراد است. این رقم برای استخرهای عمومی 26 تا 28 درجه سانتی‌گراد و در استخرهای خصوصی بین 26 تا 30 درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

چرا کلر موجود در آب استخر موجب خشک شدن پوست می‌شود؟

ترکیبات حاوی کلر در زمان کوتاه با دیگر مواد واکنش می‌دهند و سبب از بین رفتن چربی‌های موجود در مو و پوست می‌شوند. برای پیشگیری از ایجاد خشکی پوست باید بلافاصله پس از خروج از استخر بدن خود را بشویید و روتین‌های پوستی را انجام دهید.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد امتیاز : 45

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *