loader image

آیا استخر برای جنین ضرر دارد؟

خانه | خدمات برای استخر | آیا استخر برای جنین ضرر دارد؟

آیا استخر برای جنین ضرر دارد؟

شنا کردن برای زن باردار در صورت رعایت یک سری نکات نه تنها مضر نیست، بلکه می تواند مفید هم واقع شود. اما هر شخص باید با توجه به شرایط بدنی و نظر پزشک خود برای استخر رفتن اقدام کند. اما شنا کردن برای زن باردار مضر است؟ آیا استخر برای جنین ضرر دارد؟ با برکه همراه باشید تا درباره فواید و مضرات استخر برای زن باردار بیشتر بدانید و پاسخ این سوال را بدست آورید که استخر برای چه کسانی ضرر دارد؟

آیا استخر برای جنین ضرر دارد؟

فواید استخر برای بارداری

شنا کردن در دوران بارداری در صورتی که توسط پزشک ممنوع نباشد، یکی از ورزش های مفید است. اما سونا و جکوزی برای جنین ضرر دارد. اما راه رفتن در آب و انجام حرکات کششی می تواند یک انتخاب مناسب برای شما در دوران حاملگی باشد. به طور کلی ورزش کردن در دوران بارداری  باعث پیشگیری از برخی عوارض بارداری می شود. شما می توانید به منظور کاهش دردهای بارداری و آمادگی برای زایمان، شنا کردن را انتخاب کنید. در اینجا به توضیح فواید استخر در دوران بارداری می پردازیم:

کاهش فشار بر مفاصل و استخوان ‌ها

از آنجایی که مفاصل شما در دوران بارداری آسیب ‌پذیر هستند، شنا کردن بهترین ورزش برای این دوران می باشد. در واقع فشار آب باعث کاهش فشار ناشی از افزایش وزن دوران بارداری خواهد شد. در نتیجه باعث کاهش فشار بر مفاصل و استخوان ‌ها می شود.

بهبود خواب در بارداری

شنا کردن در بارداری به شما کمک می کند که خواب راحت تری داشته باشید. اغلب بانوان در دوران بارداری، خواب راحتی ندارند و می توانند با استخر رفتن این مشکل را حل نمایند.

تماس با برکه

کاهش تورم اندام ها

شنا کردن در بارداری تورم اندام‌های شما به‌ویژه پاها را کاهش می‌دهد. فشار آب منجر به برگشت آب جمع شده در پاها به سوی رگ‌ها خواهد شد. شنا در بارداری همچنین باعث بهبود گردش خون در بدن می شود. در نتیجه با کاهش تجمع مایعات در اندام‌ها به از بین رفتن تورم آن کمک می کند.

کاهش درد بارداری

آب می‌تواند بدن درد ناشی از تغییرات هورمونی و افزایش وزن در دوران بارداری را کاهش دهد. شنا کردن در استخر باعث می شود فشار کم تری به عصب سیاتیک وارد شود. این مسئله برای درد ناشی از بواسیر در بارداری،  کمردرد بارداری و کوفتگی بدن در بارداری نیز صدق می کند.

 سلامت سیستم عصبی نوزاد

بر اساس مطالعات در این زمینه، شنا در بارداری تاثیر مستقیم بر سیستم عصبی نوزاد دارد. بنابراین رفتن به استخر در دوران بارداری نه تنها مضر نیست بلکه می تواند به سلامت نوزاد کمک کند.

امکان شنا کردن دوره‌های مختلف بارداری

بسیاری از ورزش‌ها یک سری محدودیت در دوره‌ های مختلف بارداری هستند. اما  رفتن به استخر در دوره‌های مختلف بارداری امکان پذیر است. حتی اگر به دلیل افزایش وزن بارداری امکان انجام هیچ ورزشی را نداشته باشید، می توانید به استخر بروید و با راه رفتن در آب در دوران بارداری خود و فرزندتان را سرحال نگه دارید.

برطرف کردن حالت تهوع بارداری

حالت تهوع یکی از نشانه های بارداری است که در خانم های باردار به میزان مختلفی وجود دارد. یکی از راه های برطرف کردن حالت تهوع دوران بارداری رفتن به استخر در این دوران می باشد. در واقع با شنا کردن احساس آرامش و راحتی به فرد القا می شود و می تواند به کاهش حالت تهوع کمک کند.

فواید استخر در بارداری

ضرر شنا در بارداری

اما عوارض شنا در بارداری چیست؟ آیا استخر برای جنین ضرر دارد؟ شرایط بدن افراد با یکدیگر متفاوت است. بنابراین شما باید ابتدا با پزشک خود در این مورد مشورت کنید. اما معمولا استخر رفتن در طول دوران حاملگی مانعی ندارد. ولی باید مطمئن شوید که در مکان‌های ایمن شنا کنید. از آنجایی که زن باردار نسبت به حالت عادی زودتر خسته می شود، بنابراین بهتر است به مناطق عمیق استخر نرود. از جمله عوارض شنا در بارداری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

عدم رعایت بهداشت استخر

در صورتی که استخر تمیز نباشد، ممکن است دچار عفونت ‌های بارداری شوید. سعی کنید از رفتن به استخرهای عمومی خودداری کرده و فقط در استخرهای خصوصی با بهداشت بالا شنا کنید. در غیر این صورت ممکن است به خود و جنین آسیب بزنید.

سر خوردن در استخر

معمولا در استخر ویژه بانوان باردار تدابیری اندیشیده شده است تا امنیت شما حفظ شود. اما در استخرهای معمولی امکان بروز خطرات متعددی وجود دارد. به طور مثال امکان سر خوردن شما در اطراف استخر یا اتاق تعویض مایو وجود دارد. بنابراین باید مراقب باشید.

افزایش دمای بدن

افزایش دمای بدن می تواند برای جنین خطرناک باشد. باید بدانید که در هنگام حاملگی شنا کردن در استخر آب گرم و یا با شدت بالا، دمای بدن شما را بالا می برد. در صورتی که در سه ماهه اول بارداری نباید دمای بدن شما به بالاتر از 39 درجه برسد. در غیر این صورت احتمال ناهنجاری ‌های هنگام تولد یا حتی سقط جنین وجود دارد.

پس آیا جکوزی برای زن باردار ضرر دارد؟ بله، به طور کلی آب گرم سونا، جکوزی یا حتی حمام کردن با آب داغ یا خیلی سرد برای زن باردار خطرناک است. آب خیلی سرد نیز می تواند به بدن زن باردار شوک وارد کند و جنین را در وضعیت خطرناکی قرار دهد. اما دوش گرفتن معمولی با آب گرم در صورتی که دمای بدن شما را بالا نبرد، مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

زیاده روی در شنا کردن

زیاده روی در شنا کردن می تواند باعث وارد شدن فشار زیاد به زن باردار شود. بنابراین در صورتی که با علائمی مانند حالت تهوع، افزایش دمای بدن، خونریزی، ترشحات واژن، درد شکمی و لگنی و غیره شدید، باید سریعا به پزشک خود اطلاع دهید.

مواد شیمیایی مانند کلر

آیا کلر استخر برای جنین خطرناک است؟ بر اساس مطالعات انجام شده در این زمینه، مواد ضدعفونی‌کننده استخر مانند کلر به زن باردار آسیبی وارد نمی کند. بنابراین رفتن به استخر در بارداری نمی تواند منجر به تولد نوزادان زودرس یا یک سری ناهنجاری‌ مادرزادی ‌شود. اما در هر صورت شما باید با توجه به شرایط بدن خود با پزشکتان در این زمینه مشورت کنید.

پیشنهاد می کنیم به مطالعه مقاله ” خواص کلر برای استخر” بپردازید تا هر آنچه لازم است در این خصوص بدانید.

ضرر شنا در بارداری

نکات مهم برای شنا در بارداری

رفتن به استخر در بارداری یکی از بهترین ورزش ها و تفریحات برای مادران باردار است.در واقع شنا کردن نه تنها از لحاظ روحی به زن باردار کمک می کند، بلکه شنا کردن همیشه باعث سلامت جسم مادران نیز خواهد شد. اما همواره رعایت یک سری نکات قبل از رفتن به استخر یا شنا کردن در دوران بارداری الزامی است:

استفاده از ضدآفتاب

برای شنا کردن در استخر روباز یا در دریا باید به طور منظم ضدآفتاب خود را تمدید کنید. چرا که پوست زن باردار نسبت به حالت عادی بسیار حساس و مستعد آفتاب سوختگی و لک شدن است.

آبرسانی پوست و بدن

معمولا هنگام شنا کردن متوجه کم ‌آبی بدن نمی شوید و شاید احساس کنید نیازی به نوشیدن مایعات ندارید. اما از آنجایی که شنا مانند سایر ورزش‌ها باعث تعریق و از دست رفتن آب بدنتان می شود، باید با استفاده از آب و آب میوه طبیعی بدن خود را آبرسانی کنید.

اهمیت به تغذیه‌

تغییرات هورمونی بارداری می تواند منجر به افت قند خود شود. از طرف دیگر، زن باردار باید هنگام انجام فعالیت های شدید به تغذیه خود اهمیت بدهد. بنابراین قبل از رفتن به استخر بهتر است یک میان وعده سالم و مغذی مصرف کنید.

برای دریافت پاسخ این سوال که “آیا استخر برای سرماخوردگی خوب است” به مطالعه مقاله مربوطه بپردازید.

رفتن به استخر در سه ماه اول بارداری!

برخی از پزشکان بر این باورند که شنا کردن در سه ماهه اول بارداری می تواند مشکلات متعددی مانند افزایش خطر عفونت برای زن باردار ایجاد کند. به همین دلیل معمولا توصیه می کنند که در طول این دوره به استخر نروید.

سه ماهه اول بارداری یکی از مهم ترین دوران حاملگی می باشد و جنین در حال رشد است.در چنین شرایطی بدن مستعد ابتلا به عفونت های ادراری، قارچی و غیره می باشد. در صورتی که می خواهید از استخر در سه ماهه اول بارداری استفاده کنید، باید حتما به استخرهای کاملا تمیز، خصوصی و ضدعفونی شده بروید. البته هر کسی شرایط بدنی متفاوتی دارد و لازم است که قبل از اقدام به هر کاری در دوران حاملگی از پزشک خود مشورت بخواهید.

رفتن به استخر در سه ماه دوم بارداری!

در صورتی که شما از استخرهای خصوصی، تمیز و ضدعفونی شده در دوران بارداری استفاده کنید، مشکلی برای جنین و شما پیش نمی آید. در واقع شنا کردن به ویژه در سه ماهه دوم بارداری نه تنها ضرری ندارید، بلکه با فواید بسیاری همراه است.

اما همیشه یک سری از موارد خاص ممکن است مانند مشکلات قلبی یا تنفسی، عفونت‌های پوستی، وجود خونریزی یا خطر زودرس زایمان و غیره باید برای استفاده از استخر در دوران بارداری، از پزشک مشورت بخواهند.

جمع بندی

برخی فعالیت های بدنی مانند شنا کردن به دلایلی برای یک سری افراد ممنوع می باشد. در صورتی که شما دوران حاملگی پر خطری را پشت سر می گذارید، بهتر است تنها با صلاحدید پزشک خود برای شنا کردن اقدام کنید. اما در شرایط نرمال، شنا کردن در استخر خصوصی و ضدعفونی شده نمی تواند عواقب بدی برای زن باردار داشته باشد.

در این مقاله به بررسی خطر شنا کردن برای جنین پرداختیم. مجموعه برکه علاوه بر خدمات آب بندی استخر به شما عزیزان در زمینه های مربوطه نیز مشاوره رایگان می دهد و می توانید برای کسب اطلاعات درخصوص بهترین رنگ برای استخر سیمانی و سایر استخرها از آنها کمک بخواهید. برای دریافت خدمات همین حالا با ما تماس بگیرید.

آیا جکوزی برای زن باردار ضرر دارد؟

بله، به طور کلی آب گرم سونا، جکوزی یا حتی حمام کردن با آب داغ یا خیلی سرد برای زن باردار خطرناک است.

آیا کلر استخر برای جنین خطرناک است؟

بر اساس مطالعات انجام شده در این زمینه، مواد ضدعفونی‌کننده استخر مانند کلر به زن باردار آسیبی وارد نمی کند.

شنا کردن در استخر در سه ماهه اول بارداری چه خطری دارد؟

می تواند در صورت عدم رعایت بهداشت مشکلات متعددی مانند افزایش خطر عفونت های قارچی، ادراری و غیره ایجاد کند.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد امتیاز : 33

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *