loader image

بهترین رنگ برای استخر سیمانی

خانه | خدمات برای استخر | بهترین رنگ برای استخر سیمانی

بهترین رنگ برای استخر سیمانی

آیا به تازگی یک استخر بتنی در حیاط باغ یا ویلای خود ساخته اید؟ احتمالاً بی صبرانه منتظر استفاده از آن هستید. اما قبل از استفاده از استخر باید با یک لایه رنگ سطح استخر را به بهترین شکل پوشش دهید. گزینه هایی مختلفی برای رنگ آمیزی استخر وجود دارد و قطعا تعیین بهترین رنگ چالش برانگیز است. با برکه همراه باشید تا بدانید کدام رنگ روی بتن بهتر عمل می‌کند و رنگ استخری چه برتری نسبت به رنگ معمولی دارد؟ بهترین رنگ برای استخر سیمانی کدام است؟ چه رنگی برای استخر مناسب است؟

بهترین رنگ برای استخر سیمانی

انواع رنگ استخر

رنگ استخر دارای ویژگی های بسیار خاصی است که باعث افزایش مقاومت استخر در برابر آب، کلر و نور خورشید می شود. سه نوع رنگ مورد استفاده برای استخرها عبارتند از رنگ اپوکسی، رنگ لعابی و رنگ اکریلیک و رنگ نانو!

رنگ استخری لعابی

رنگ استخری لعابی یک پوششی تزئینی و براق ایجاد می‌کند که از دوام و استحکام خوبی برخوردار است. رنگ های لعابی در گذشته  تنها بر پایه روغن بودند، اما امروزه  بر پایه آب هم تولید می شوند. رنگ‌های لعاب شامل نوعی پلی استر اصلاح‌ شده به نام آلکید است که قوام مشابهی با رنگ‌های روغنی دارد. این رنگ های لعابی به دلیل دوام و ظاهر زیبای آن، اغلب برای استخرها مورد استفاده قرار می گیرند.

رنگ استخر اپوکسی

پوشش‌های اپوکسی دارای رزین‌های شیمیایی خاصی هستند که در برابر مواد شیمیایی، حلال‌ها و ساییدگی مقاوم هستند و همچنین به خوبی به سطوح مختلف می ‌چسبند. می توان از آن برای استخرهای بتنی و فایبرگلاس استفاده کرد. این نوع رنگ برای سطوحی که قبلا با رنگ استخری اپوکسی رنگ آمیزی شده اند، بهترین عملکرد را دارد.

اجرای رنگ اپوکسی یک هفته کامل برای استخرهای روباز و دو هفته برای استخرهای سرپوشیده طول می کشد.

انواع رنگ استخر

رنگ استخری اپوکسی در دو ظرف مجزا عرضه می شود که قبل از استفاده باید مخلوط شوند. رنگ های اپوکسی نسبت به رنگ های اکریلیک از مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی، نور خورشید و کلر برخوردار می باشند. خصوصیات رنگ استخری اپوکسی:

  • ترک ها و شکاف ها را پر می کند.
  • 6-8 سال ماندگاری دارد.
  • استفاده از آن دشوارتر است.
  • گران تر است.
  • رنگ توصیه شده برای استخرهای سیمانی و فایبرگلاس می باشد.
  • سطوح زبر را صاف می کند.
  • اجرای آن بیشتر طول می کشد

رنگ استخری اکریلیک

های اکریلیک مقرون به صرفه هستند، به راحتی اعمال می شوند، به خوبی به سطوح مختلف می چسبند و به سرعت خشک می شوند. خصوصیات رنگ استخری اکریلیک عبارتند از:

  • قابلیت اجرا روی سطوح مرطوب را دارد.
  • کاربرد آن آسان است.
  • می توان آن را روی رنگ های دیگر اعمال نمود.
  • لکه ها را به خوبی پوشش نمی دهد.
  • در عرض سه روز خشک می شود
  • دوام آن 3-4 سال می باشد.
  • گزینه مقرون به صرفه تری است.
  • نیازی به اختلاط ندارد.
  • سطوح ناهموار را پر نمی کند.

تماس با برکه

رنگ استخری نانو

رنگ استخری نانو یکی از پرطرفدار ترین رنگ ها می باشد که بر پایه مواد نانو ساخته شده و خاصیت کشسانی بالایی دارد. به همین دلیل هرگز پوسته پوسته نمی شود و قابلیت استفاده در سازه های هیدرولیکی را دارد. این رنگ سازگار با محیط زیست می باشد و قابلیت نفوذ بالا در سیمان و بتن دارد. از آنجایی که دارای طیف رنگی گسترده ای می باشد، بسیار پر طرفدار است. ویژگی های رنگ نانو عیارتند از:

  • ضخامت بالایی پس از اجرا دارد.
  • چسبندگی بالا به سطح زیری دارد.
  • از مقاومت بالایی در برابر ضربه و سایش برخوردار است.
  • خاصیت کشسانی بالایی دارد.
  • امکان ترمیم در کم ترین زمان ممکن را دارد.
  • مقاوم در برابر نفوذ رطوبت می باشد.
  • امکان استفاده همزمان به جای عایق استخر و رنگ استخر از آن وجود دارد.

بهترین رنگ برای استخر سیمانی چیست؟

به طور کلی، رنگ های پلاستیکی، اکریلیکی و رنگ استخری اپوکسی پرکاربرد ترین رنگ ها برای استخرهای بتنی و سیمانی هستند. هر یک از این رنگ ها دارای مزایا و معایبی می باشند.

در واقع انتخاب بهترین رنگ برای استخر، تا حد زیادی به متریال سازنده استخر بستگی دارد و اینکه آیا در حال رنگ آمیزی مجدد استخر هستید و یا می خواهید یک استخر نوساز را رنگ کنید.

اگر می خواهید برای رنگ آمیزی مجدد استخر اقدام کنید، باید با افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید. در غیر این صورت، ممکن است رنگ جدید به پوشش اولیه نچسبد و به شما خسارت مالی وارد کند.

اما در صورتی که رنگ را روی سیمان خالی می زنید، گزینه ‌های شما محدود خواهد بود: رنگ اپوکسی استخر. در واقع رنگ های دیگر پلاستیکی و اکریلیکی، مواد نازکی هستند که بافتی زبر روی سطح استخر ایجاد می کنند. از طرف دیگر، اپوکسی به اندازه کافی بادوام است و می تواند سیمان را پوشش دهد و سطحی صاف به جا بگذارد.

رنگ اپوکسی استخر چیست؟

رنگ استخر اپوکسی یک رنگ مبتنی بر حلال و استاندارد برای استخرهای سیمانی، گانیت و فایبرگلاس است. بزرگترین مزیت اپوکسی نسبت به سایر رنگ های استخری، مقاومت و استحکام آن در برابر فرسودگی می باشد.

رنگ اپوکسی استخر چیست؟

بیشتر رنگ های اپوکسی استخری بدون نیاز به نگهداری، حدود پنج سال دوام می آورند. با این حال، اگر هنگامی که رنگ اپوکسی اصلی شروع به پوسته پوسته شدن کرد، آن را ترمیم کنید، می تواند چندین دهه بدون آسیب دوام آورد.

رنگ ‌های اپوکسی علاوه بر ماندگاری بالا، در برابر جلبک‌ و رشد کپک‌ بسیار مقاوم هستند. بنابراین حتی اگر فرصت کافی برای تمیز کردن استخر نداشته باشید، رنگ اپوکسی بهترین گزینه برای شما می باشد. این رنگ استخری در چندین رنگ عرضه می شود و قابلیت پوشش ترک ها و آسیب های ساختاری را دارد.

تفاوت بین رنگ استخری و رنگ معمولی چیست؟

قبل از اقدام به رنگ آمیزی استخر خود باید بدانید که استفاده از رنگ اکریلیک معمولی بر روی استخر، ماندگاری لازم را نخواهد داشت. در نتیجه فقط زمان و هزینه خود را هدر می دهید.

رنگ‌های اکریلیک برخلاف اپوکسی قابلیت پوشش عیوب را ندارد. بنابراین پس از خشک شدن رنگ، ترک‌ ها و فرورفتگی‌ های سطح استخر قابل مشاهده خواهند بود. علاوه بر این، رنگ‌ های اکریلیک بر اثر استفاده مکرر استخر بسیار سریع‌ فرسوده می ‌شوند و احتمالاً پس از چند سال نیاز به ترمیم خواهند داشت. رنگ معمولی به استخر جذابیت زیادی می بخشد، اما دوام نمی آورد.

آیا رنگ اپوکسی برای استخرهای سیمانی خوب است؟

همانطور که گفتیم، رنگ اپوکسی برای استخرهای سیمانی مناسب است اما معایبی نیز دارد. مهمترین نکته منفی این است که اجرای این نوع رنگ استخری زمان زیادی می طلبد.

اگر چه رنگ اپوکسی حداقل پنج سال ماندگاری خواهد داشت، اما برای رنگ آمیزی سطح استخر و خشک شدن آن باید حدود یک هفته منتظر بمانید. اگر به این مسئله اهمیت نمی دهید و صبر کافی دارید، اپوکسی بهترین ماده رنگ استخری می باشد.

رنگ استخر ماستیک برموکول یا کاشی و سرامیک استخر؟

 در واقع رنگ استخری برموکول، ماستیک لایه ای می باشد. اجرای این نوع رنگ نیازی به حلال و پرایمر ندارد و تنها در یک انجام می شود. اما کاشی و سرامیک استخری نه تنها به زیر سازی و هزینه های بالای نگهداری نیاز دارد بلکه سطح استخر را به صورت یکنواخت پوشش نمی دهد. همچنین بعد از مدتی، بخش های بند کشی آن دچار کندگی یا بیرون زدگی خواهد شد.

باید بدانید که رنگ های استخری رایج در بازار ایران معمولا بر پایه آب می باشند. این نوع رنگ برای عمق های کم قابل استفاده هستند. معمولا در استخر های روباز، بعد از مدتی دچار  پوسته و حباب می شوند.

رنگ اپوکسی استخر چیست؟

نکات مهم درباره رنگ آمیزی استخر

پوشش استخر مانع  نفوذ آب از طریق بتن یا سایر مواد به زمین می شود. به همین دلیل استخرهای شنا از جنس گچ، سنگ، کاشی، سرامیک یا سیمان نیاز به یک پوشش دارند. این پوشش نه تنها استخر را تمیز جلوه می دهد، بلکه با آن را برای شناگران ایمن تر کند. در اینجا به توضیح دلایل رنگ کردن انواع استخر می پردازیم:

زیبایی شناسی

آماده سازی سطح یکی از مراحل مهم ساخت استخر به شمار می رود. این کار شامل تمیز کردن و احتمالا سنباده زدن و صاف کردن سطح است. در صورتی که رنگ را روی لکه ها یا سطح ناهموار اجرا کنید، فقط اوضاع را بدتر خواهید کرد. در نهایت این عیوب بعد از خشک شدن رنگ خود را نشان خواهند داد.

نقاشی برای ایمنی استخر

رنگ های استخر گاهی باعث لغزنده شدن سطح می شود. بنابراین رنگ کاری جدید می تواند ایمنی شناگران را تضمین کند.

زمان بندی

زمان بندی برای رنگ آمیزی استخر نیز نقش دارد. زیرا هر چه هوا گرمتر باشد، احتمال ایجاد حباب در رنگ بیشتر است. بنابراین باید زمان رنگ آمیزی استخر را با توجه به شرایط آب و هوا انتخاب کنید. بهترین زمان برای رنگ آمیزی معمولا پاییز یا حتی زمستان است. رنگ آمیزی در هوای خشک و خنک بهترین پوشش رنگ استخر را تضمین می کند.

حل مشکلات لغزش

مقداری ماسه را با رنگ مخلوط کنید و از آن در قسمت های کم عمق استخر و پله ها استفاده کنید. پس از رنگ آمیزی مقداری ماسه نرم روی پله ها یا مناطق دیگر پخش کنید. برای رنگ هایی که از قبل خشک شده اند، از اسپری ضد لغزش استفاده کنید.

اگر از ماسه استفاده می کنید، بیش از یک چهارم فنجان (60 میلی لیتر) در رنگ یا روی رنگ استفاده نکنید. زیرا ماسه زیاد می تواند به پوست آسیب برساند.

جمع بندی

رنگ آمیزی سطح استخر با رنگ با کیفیت نه تنها باعث زیبایی استخر می شود بلکه برای آن را در برابر رشد جلبک و کپک مقاوم می سازد. بهترین رنگ برای استخر های سیمانی، رنگ اپوکسی می باشد. در حالی که اجرای رنگ اپوکسی نسبت به سایر گزینه ها بیشتر طول می کشد، اما مزایای بیشتری دارد.

مجموعه برکه با سال ها تجربه در این زمینه، آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد. در صورت لزوم می توانید از مشاوره رایگان ما بهره مند شوید. برای دریافت خدمات و دریافت پاسخ سوالات خود همچون بهترین پوشش برای سقف استخر، بهترین رنگ برای استخر و … همین حالا با ما تماس بگیرید.

آیا جکوزی برای زن باردار ضرر دارد؟

بله، به طور کلی آب گرم سونا، جکوزی یا حتی حمام کردن با آب داغ یا خیلی سرد برای زن باردار خطرناک است.

آیا کلر استخر برای جنین خطرناک است؟

بر اساس مطالعات انجام شده در این زمینه، مواد ضدعفونی‌کننده استخر مانند کلر به زن باردار آسیبی وارد نمی کند.

شنا کردن در استخر در سه ماهه اول بارداری چه خطری دارد؟

می تواند در صورت عدم رعایت بهداشت مشکلات متعددی مانند افزایش خطر عفونت های قارچی، ادراری و غیره ایجاد کند.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.8 / 5. تعداد امتیاز : 57

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *