loader image

آب بندی چاله آسانسور

خانه | خدمات آب بندی چاله آسانسور | آب بندی چاله آسانسور

فهرست مطالب

آب بندی چاله آسانسور با استفاده از متریال مدرن

در زمان ساخت اتاق آسانسور، یکی از مواردی که حتما باید به آن توجه داشته باشید، آب‌بندی چاله آسانسور است. اگر به این موضوع توجه نداشته باشید، با گذشت زمان و بنا به دلایل مختلفی مانند تجمع رطوبت یا برف و باران، آب وارد اتاق آسانسور و کف آن می‌شود که این امر در بلندمدت باعث سست شدن اسکلت آن خواهد شد.

سست شدن اسکلت نیز مشکلات مختلفی را برایتان ایجاد خواهد کرد. در نتیجه، اگر قصد ساخت چنین اتاق و چاله را دارید، توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان آب بندی چاله آسانسور را از قلم نیندازید.

آب بندی چاله آسانسور | انواع روش‌های آب‌بندی + مراحل انجام این کار

در حال حاضر انواع روش‌ها برای آ‌ب بند‌ی چا‌له آسا‌نسور وجود دارد. برخی از افراد از چسب بتن برای این منظور استفاده می‌کنند. در حالی که برخی دیگر به سراغ متریال نانو می‌روند و برخی دیگر نیز از چسب‌های کریستال‌شونده برای این منظور استفاده می‌کنند. در نهایت، این شما هستید که با مشورت یک فرد خبره در این حوزه و با توجه به شرایط چاله آسانسور، تعیین می‌کنید که به چه نوع موادی برای آ‌ب بند‌ی چا‌له آسا‌نسور نیاز دارید.

برای آشنایی با انواع روش‌های آ‌ب بند‌ی چا‌له آسا‌نسور، هزینه‌های مربوط به آن، تجهیزات مورد نیاز برای این منظور و مراحل آب‌بندی، در این مطلب از مجموعه برکه با ما همراه باشید. همچنین می توانید برای اطلاع از آب بندی چاله آسانسور اهواز، تهران، بندرعباس و سایر استان ها با مجموعه برکه همزاه باشید.

اهمیت آب بندی چاله آسانسور

اهمیت آب بندی چاله آسانسور

اگر این سوال نیز در ذهن شما ایجاد شده است که آب بندی چاله آسانسور چه اهمیتی دارد و چرا باید آن را جدی بگیریم، باید بگوییم که آب‌بندی چاله به عنوان یکی از مراحل مهندسی شده برای ساخت اتاق آسانسور شناخته می‌شود. با کمک آب‌بندی، چاله آسانسور در برابر اتفاقات احتمالی شرایط مناسب و پایداری خواهد داشت.

به عنوان مثال، تصور کنید که بعد از مدتی از ساخت ساختمان و فضای آسانسور، سطح آب‌های زیرزمینی افزایش پیدا کند یا با افزایش حجم بارش‌ها مواجه شوید یا حتی لوله‌گذاری‌های آب و فاضلاب در حوالی آن افزایش پیدا کنند. در تمام این موارد، احتمال نفوذ آب به داخل سازه و چاله آسانسور افزایش پیدا می‌کند. این باعث می‌شود تا آسیب‌ها و خسارات زیادی به سازه وارد شود و امنیت افرادی که در آن سازه حضور دارند، به خطر بیفتد. چرا که در صورت عدم توجه و تخلیه آب موجود، ممکن است که پایه‌های سازه آسیب ببیند و خطر ریزش وجود داشته باشد.

مشکلات احتمالی در صورت عدم توجه به آب بندی چاله آسانسور

در صورتی که به آب بندی چاله آسانسور توجه نداشته باشید، ممکن است مشکلاتی گریبان‌گیرتان شوند. برخی از این مشکلات ممکن است با عیب‌یابی رفع شوند. اما برخی مشکلات دیگر ممکن است اساسی باشند و برای رفع به هزینه و زمان زیادی نیاز داشته باشید. به همین خاطر، توصیه می‌کنیم حتما به این نکته توجه داشته باشید. در ادامه با برخی از این مشکلات احتمالی آشنا خواهیم شد.

تماس با برکه

آسیب رسیدن به تاسیسات برقی و بروش مشکلات برق‌گرفتگی یا حتی آتش‌سوزی

یکی از خطرناک‌ترین مشکلاتی که ممکن است برای سازه‌ها رخ بدهد، مشکل اتصال در سیم‌کشی و ایجاد آتش‌سوزی است. همان‌طور که می‌دانید، آب به عنوان دشمن برق و الکتریسیته شناخته می‌شود. حال تصور کنید آبی به داخل چاله آسانسور نشتی پیدا کرده است و مستقیم به سیم‌کشی راه پیدا می‌کند. در این صورت، احتمال بروز مشکلاتی مانند برق‌گرفتگی و آتش‌سوزی افزایش پیدا می‌کند.

ایجاد مشکل در بخش تاسیسات آسانسور

نفوذ آب به داخل چاله آسانسور باعث بروز مشکل در تاسیسات و اتصالات آن خواهد شد. به عنوان مثال، با ورود آب به داخل چاله، اتصالات و کابل‌هایی که در این بخش قرار دارند، رطوبت می‌گیرند و زنگ می‌زنند. همچنین، به دلیل افزایش رطوبت، این احتمال نیز وجود دارد که اتصالات و کابل‌هایی که در بخش بالاتر قرار دارند، زنگ بزنند و طول عمرشان کاهش پیدا کند. در کل می‌توان گفت که آسیب به اتصالات و تاسیسات آسانسور می‌تواند مشکلات جدی برایتان ایجاد کند.

زنگ زدن عناصر فلزی و احتمال بروز فاجعه

زنگ زدن عناصر فلزی و احتمال بروز فاجعه

علاوه بر کابل، در چاله آسانسور عناصر فلزی و اتصالاتی قرار دارند که رطوبت و آب می‌توانند باعث زنگ زدن آن‌ها شوند. زنگ زدن این عناصر فلزی نیز باعث از بین رفتن مقاومت آن‌ها و افزایش احتمال بروز فاجعه می‌شود. به همین خاطر، توصیه می‌کنیم اگر قصد آ‌ب بند‌ی چا‌له آسا‌نسور را دارید، حتما به این نکته توجه داشته باشید.

کاهش امنیت سازه

همان‌طور که پیش‌تر نیز به این نکته اشاره کردیم، نفوذ آب به داخل چاله آسانسور و عدم مدیریت صحیح یا عایق‌کاری آن می‌تواند باعث آسیب دیدن پایه‌های سازه و شل شدن بنا شود که این خطر زیادی برای امنیت سازه دارد.

آ‌ب بند‌ی چا‌له آسا‌نسور از داخل یا بیرون انجام می‌شود؟

آ‌ب بند‌ی چا‌له آسا‌نسور از داخل یا بیرون انجام می‌شود؟

توجه داشته باشید که آ‌ب بند‌ی چاهک آسا‌نسور را باید از داخل و بیرون انجام داد. برخی از افراد تصور می‌کنند که ممکن است آب از داخل چاله به بیرون نفوذ کند و به همین خاطر، تنها باید داخل چاله را آب‌بندی کرد. این در حالی است که این احتمال نیز وجود دارد که بنا به دلایل مختلفی مانند خرابی لوله یا افزایش سطح آب‌های زیرزمینی، آب از بیرون قصد نفوذ به داخل چاله را داشته باشد. به این نوع فشار، فشار هیدرواستاتیک منفی گفته می‌شود.

توجه داشته باشید که متریال مورد استفاده برای آب بندی فشار منفی چاله آسانسور، تقریبا با مواد مورد استفاده در داخل چاله یکسان هستند. از جمله برخی از این مواد می‌توان به آنی‌گیرها، مواد کریستال شوند و مواد پلی اورتان اشاره کرد.

احتمالا به مواد مطالعه مقاله ” نانو آب بندی چاله آسانسور” علاقه مند باشید.

آیا هر چاله آسانسوری به آب بندی فشار منفی نیاز دارد؟

همان‌طور که پیش‌تر به این نکته اشاره کردیم، ممکن است علاوه بر فشار داخلی به خارجی، آب بخواهید از بیرون به داخل چاله نفوذ کند که این باعث افزایش فشار منفی می‌شود. دلایل مختلفی می‌توانند برای بروز این اتفاق وجود داشته باشند. به همین نمی‌توان هیچ‌جوره همه این دلایل را مهار کرد. همچنین، حتما باید به این نکته توجه کنید که ممکن است در گذر زمان، چند عامل دست به دست هم بدهند و باعث ایجاد فشار منفی و افزایش این فشار شوند. به همین خاطر، توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی، حتما آب بندی چاله آسانسور در کلیه مناطق از جمله آب بندی چاله آسانسور شیراز، اصفهان، تهران و … را از داخل و بیرون انجام دهید.

انواع روش‌های آب بندی چاله آسانسور

انواع روش‌های آب بندی چاله آسانسور

در حال حاضر، آ‌ب بند‌ی چا‌له آسا‌نسور به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. هرکدام از این روش‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. در نهایت، شما باید متناسب با وضعیت چاله آسانسور، بودجه‌ای که در اختیار دارید و شرایط احتمالی برای آب‌بندی، یکی از این روش‌ها را انتخاب کنید. در ادامه، با انواع روش‌های آ‌ب بند‌ی چا‌له آسا‌نسور آشنا خواهیم شد.

در ادامه، لیستی از روش‌های آ‌ب بند‌ی چا‌له آسا‌نسور وجود دارد:

  • انواع پوزولان‌ها
  • مواد آب‌بندی پلیمری، رزینی و اکریلیک بر پایه آب
  • آب‌بند‌های پایه سیمانی
  • عایق‌های رطوبتی نفوذگر
  • عایق‌های رطوبتی RCI
  • انواع واتر استاپ مخصوص
  • ژئوسنتتیک‌ها
  • ایزوگام و قیر
  • چسب بتن برای آ‌ب بند‌ی چا‌له آسا‌نسور
  • مواد نانوی مخصوص آ‌ب بند‌ی چا‌له آسا‌نسور

استفاده از انواع پوزولان‌ها

یکی از بهترین و البته جدیدترین روش‌ها برای آب بندی چاله آسانسور، استفاده از پوزولان است. از جمله پوزولان‌های رایج بازار می‌توان به سیلیس و میکروسیلیس اشاره کرد. طبق تحقیقات انجام شده برخی از کارشناسان در این زمینه، افزایش تراکم و چسبندگی میان دانه‌های شن، ماسه و سیمان می‌تواند شرایط عالی برای آب‌بندی ایجاد کند. پوزولان‌ها نیز می‌توانند با ایجاد چنین شرایطی، آب بندی چاله آسانسور را انجام دهند.

نکته مهمی که در رابطه با استفاده از پوزولان‌ها وجود دارد این است که این محصولات باعث کاهش تخلخل و افزایش مقاومت فشاری می‌شوند. این باعث می‌شود تا مویینگی در منافذ بتن به حداقل برسد. اما این به این معنی نیست که پوزولان‌ها به تنهایی قابلیت ایجاد آب‌بندی را دارند. بلکه بهتر است از آن‌ها به عنوان مکمل استفاده شود تا کیفیت نهایی کار افزایش پیدا کند.

استفاده از مواد آب‌بندی پلیمری، رزینی و اکریلیک بر پایه آب

استفاده از مواد آب‌بندی پلیمری، رزینی و اکریلیک بر پایه آب

گروهی از مواد وجود دارند که می‌توان از آن‌ها برای آب بندی چاله آسانسور استفاده کرد. از نظر عملکردی، این مواد نیز درست مانند پوزولان‌ها می‌توانند چسبندگی میان ذرات سیمان را افزایش دهند و البته باعث پر شدن منافذ کرموی بتن شوند که این آب‌بندی را تکمیل می‌کند.

اگر به درستی از مواد آب‌بندی پلیمری، رزینی و اکریلیک بر پایه آب استفاده نشود، ممکن است با اجزای اصلی بتن عدم همگنی داشته باشند، توده‌هایی را تشکیل دهند که ثابت هستند و حتی مقاومت بتن را کاهش دهند. به همین خاطر، توصیه می‌کنیم آب بندی چاله آسانسور با این مواد را حتما به افراد متخصص بسپارید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، کافی است همین حالا با کارشناسان ما در مجموعه برکه تماس بگیرید.

در بازار نوعی رزین به نام رزین پلی اورتان وجود دارد که می‌توان از آن برای آ‌ب بند‌ی چا‌له آسا‌نسور در کلیه اقیلم ها همچون آب بندی چاله آسانسور لواسان، تهران و حومه استفاده کرد. این نوع رزین معمولا برای آب‌بندی چاله‌هایی استفاده می‌شود که در طبقات منفی قرار گرفته‌اند. را که در این طبقات، خطر نفوذ آب به داخل چاله، فرسایش و خوردگی بتن به مراتب بیشتر است. همچنین اگر چاله آسانسور مورد نظر شما در کنار زمین‌های ساحلی یا لوله‌کشی‌های آب، فاضلاب یا حتی آب‌های زیرزمینی قرار دارد، توصیه می‌کنیم از این محصول برای آب‌بندی استفاده کنید.

برای استفاده از رزین‌های پلی اورتان، باید آن‌ها را در داخل فضای چاله و البته پشت آن تزریق کرد. در صورت استفاده اصولی، آ‌ب بند‌ی چا‌له آسا‌نسور به بهترین شکل انجام خواهد شد و تا چند سال یا حتی چند دهه خیالتان از بابت نشتی آب به داخل یا بیرون چاله آسانسور راحت خواهد بود.

استفاده از آب‌بند‌های پایه سیمانی

استفاده از آب‌بند‌های پایه سیمانی

یکی از انواع محصولاتی که استفاده گسترده‌ای در آ‌ب بند‌ی چا‌له آسا‌نسور دارد، محصول آب‌بندی پایه سیمانی کریستال شونده است. این محصول توسط شرکت‌های خاصی از جمله Pnetron آمریکا، Cryton کانادا و برخی برندهای دایگر سوئیسی، ایتالیایی، استرالیایی و مالزیایی ساخته می‌شوند.

آب‌بندهای پایه سیمانی می‌توانند در زمان قرار گرفتن در مسیر آب یا رطوبت، با آن‌ها واکنش دهند و کریستال‌های آهکی غیرقابل‌حل در آب را تولید کنند. این باعث ناتراوایی بتن می‌شود و هرگونه منفذ و مویینگی احتمالی را مسدود می‌کند.

عملکرد آب‌بند پایه سیمانی به این گونه است که بعد از کاهش رطوبت و آب، دوباره به حالتی پودر تبدیل می‌شود و اجازه عبور جریان هوا را می‌دهد. اما نکته‌ای که باید در این میان به آن توجه داشته باشید این است که برای آب‌بندی صحیح و دقیق، لازم است که این کار را به افراد متخصص و حرفه‌ای در این حوزه بسپارید. حتی اگر بهترین متریال‌ها را نیز در اختیار داشته باشید، اما کار را به فرد غیر مجرب بسپارید، آ‌ب بند‌ی چا‌له آسا‌نسورتان به خوبی انجام نخواهد شد.

استفاده از عایق‌های رطوبتی نفوذگر

استفاده از عایق‌های رطوبتی نفوذگر

اگر قصد آ‌ب بند‌ی چا‌له آسا‌نسور را دارید، بد نیست که کمی هم درباره عایق رطوبتی نفوذگر از نوع LS Proof بدانید. این عایق رطوبتی، از نظر بافت و عملکرد، شبیه به همان ماده‌های آب‌بندی کریستال شونده عمل می‌کند.

به طور کلی، از عایق رطوبتی نفوذگر معمولا در فضاهایی استفاده می‌شود که نشست منفی وجود داشته باشد. توجه داشته باشید که اگر در چاله آسانسور نشت اولیه رخ داده و هنوز شرایط حاد ایجاد نشده باشد، می‌توانید از این عایق رطوبتی نفوذگر استفاده کنید. نکته‌ای که در این میان وجود دارد این است که این مواد از نوع مایع هستند و می‌توانند به خوبی به مجراهای آب و مویینگی‌های ایجاد شده در بافت بتن نفوذ کنند و آب‌بندی را انجام دهند.

اگر نشتی آب در چاله آسانسور شما پیشرفت کرده و نسبتا شدید است، توصیه می‌کنیم از عایق رطوبتی نفوذگر LS Proof به عنوان یک مکمل استفاده کنید. این باعث می‌شود تا عملکرد این کار چندین برابر بهتر شود و کیفیت نهایی کار بالاتر برود.

یکی از مزایای استفاده از عایق رطوبتی نفوذگر، امکان استفاده از آن به صورت مستقیم و در حین بتن‌ریزی است. به این معنی که می‌توانید در حین بتن‌ریزی، آن را با بتن ترکیب و استفاده کنید. همچنین در صورت اتمام ساخت چاله نیز می‌توانید آن را روی سطح بتن دیواره و کف استفاده کنید تا آب‌بندی را به بهترین شکل انجام دهد.

نکته‌ای که درباره عایق رطوبتی نفوذگر LS Proof وجود دارد این است که این عایق‌ها می‌توانند به ازای هر کیلوگرم مایع، حدودا 8 متر مربع از فضا را پوشش دهند. به دلیل صرفه اقتصادی بالا و عملکرد مناسب، این عایق‌ها بیشترین محبوبیت را برای استفاده جهت آ‌ب بند‌ی چا‌له آسا‌نسور دارند.

استفاده از عایق‌های رطوبتی RCI

یکی دیگر از عایق‌های رطوبتی مورد استفاده برای آ‌ب بند‌ی چا‌له آسا‌نسور، عایق رطوبتی از نوع RCI است. همان‌طور که پیش‌تر به این نکته اشاره کردیم، درست است که عایق رطوبتی نفوذگر می‌تواند به تنهایی آب‌بندی را انجام بدهد. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که در برخی موارد، استفاده از این عایق گزینه مناسبی نیست. به عنوان مثال، برای محل درز اتصال کف چاله به دیواره باید از ملات الیاف‌دار MCI و عایق رطوبتی RCI استفاده کنید تا بیشترین بازدهی را داشته باشد.

نکته‌ای که درباره آب بندی چاله آسانسور وجود دارد این است که برای هر متر از فضای ملات‌گذاری شده در چاله آسانسور، معمولا به حدودا 1.5 کیلوگرم از عایق رطوبتی RCI نیاز دارید. شاید نسبت به LS Proof، برای آب بندی چاله آسانسور به حجم بیشتری از محصول نیاز داشته باشید، اما در مقابل، بابت هر کیلوگرم، مبلغ کمتری را پرداخت خواهید کرد.

استفاده از انواع واتر استاپ مخصوص

استفاده از انواع واتر استاپ مخصوص

در بازار محصولاتی به نام واتر استاپ وجود دارند که می‌توانند آب بندی چاله آسانسور را به بهترین شکل ممکن انجام دهند. محصولات واتر استاپ معمولا ترکیباتی از سیمان، شن، ماسه، آب و برخی از مواد افزودنی نانو سیلیس هستند.

سیلیس را می‌ـوان ماده‌ای معرفی کرد که نفوذپذیری بتن را به حداقل می‌رساند و باعث آب‌بندی کامل می‌شود. اگر می‌خواهید کف چاله آسانسور و دیواره آن را بتن‌ریزی کنید، توصیه می‌کنیم از محصولات واتر استاپ استفاده کنید.

به طور کلی، برای بتن‌ریزی و استفاده از واتر استاپ برای آب بندی چاله آسانسور، بهتر است ضخامت بتن را حدودا 15 الی 20 سانتی‌متر در نظر بگرید. البته اگر چاله در طبقات منفی و پایین‌تر از سطح زمین قرار گرفته است، توصیه می‌کنیم فضای چاله را بزرگ‌تر در نظر بگیرید.

نکته‌ای که درباره آب بندی چاله آسانسور با استفاده از انواع واتر استاپ وجود دارد این است که این محصولات به شما امکان آب‌بندی را با ترکیب آن‌ها با مواد افزودنی دیگری مانند متبلورکننده، کریستال شونده و محصولات اکریلیکی می‌دهند. در حال حاضر، سه نوع محصول واتر استاپ در بازار وجود دارد.

از جمله انواع واتر استاپ‌های موجود در بازار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • واتر استاپ‌های هیدروفیلی
  • واتر استاپ‌های بنتونیتی
  • واتر استاپ‌های PVC

استفاده از ژئوسنتتیک‌ها

استفاده از ژئوسنتتیک‌ها

نوع دیگر روش‌های آ‌ب بند‌ی چا‌له آسا‌نسور، ژئوسنتتیک است. این نوع عایق‌ها می‌توانند پوششی مناسب را بین بستر سازه و مقطع بتن‌ریزی ایجاد کنند. این نوع پوشش‌ها قد رت نفوذ‌پذیری بالایی دارند و می‌توانند بتن را در برابر عنوان عوامل نفوذی مقاوم کنند. توجه داشته باشید که عملکرد ژئوسنتتیک به صورت لایه است و پوشش‌های ایجاد شده به این شکل کنار هم قرار می‌گیرند.

در ابزار انواع ژئوسنتتیک برای آ‌ب بند‌ی چا‌له آسا‌نسور وجود دارد:

  • ژئوممبرین آب‌بندی
  • ژئو گرید آب‌بندی
  • ژئو تکستایل آب‌بندی

استفاده از ایزوگام و قیر

اگر به دنبال روش‌های سنتی برای آ‌ب بند‌ی چا‌له آسا‌نسور هستید، استفاده از ایزوگام و قیر را توصیه می‌کنیم. این روش در حال حاضر کاربرد چندانی ندارد. چرا که برای تحمل فشار منفی، ایزوگام عملکرد مناسبی ندارد. با این حال، در برخی مواقع می‌توانید از این روش برای آ‌ب بند‌ی چا‌له آسا‌نسور استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، کافی است همین حالا با کارشناسان ما در مجموعه برکه تماس بگیرید. در صورت وجود روش بهتر برای آب‌بندی، کارشناسان ما آن را به شما پیشنهاد خواهند داد.

استفاده از چسب بتن برای آب بندی چاله آسانسور

استفاده از چسب بتن برای آب بندی چاله آسانسور

چسب بتن یکی از رایج‌ترین متریال و مواد برای آب‌بندی و آب بندی چاله آسانسور است. این محصول عملکرد بهتری نسبت به ایزوگام و قیر دارد. با این حال، در صورت استفاده از چسب بتن نیز مشکلاتی گریبان‌گیرتان خواهد شد. به عنوان مثال، این چسب دوام چندان بالایی ندارد و نسبت به دوام خود، قیمت آن بالا است. همچنین برای اجرای آب بندی چاله آسانسور با استفاده از چسب بتن، به فرد متخصص در این حوزه نیاز دارید. تمام این موارد دست به دست هم می‌دهند تا بخواهید برای آب بندی چاله آسانسور، به سراغ روش‌های دیگر بروید. البته در برخی مواقع، استفاده از چسب بتن نیز جوابگو است.

استفاده از مواد نانوی مخصوص آب بندی چاله آسانسور

در حال حاضر انواع محصولات نانو برای آب بندی چاله آسانسور وجود دارند که از جمله برخی از آن‌ها می‌توان به نانو کریستال و نانو الاستیک اشاره کرد. در بخری مواقع، می‌توان برای آب‌بندی از یکی از این دو محصول استفاده کرد. در حالی که با توجه به شرایط، در برخی مواقع دیگر، نیاز به استفاده از آن‌ها در کنار هم دارید.

استفاده از مواد نانو مزایای زیادی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به دوام بالای آن‌ها، قیمت نسبتا مناسب و اجرای نسبتا آسان اشاره کرد. البته در صورت استفاده نادرست، این محصولات کارایی چندانی نخواهند داشت. به همین خاطر، توصیه می‌کنیم آ‌ب بند‌ی چا‌له آسا‌نسور با استفاده از این محصولات یا هر نوع محصول عایق‌بندی دیگری را به افراد متخصص بسپارید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، می‌توانید همین حالا با کارشناسان ما در مجموعه برکه تماس بگیرید.

انواع واتر استاپ‌های مناسب برای آب بندی چاله آسانسور

انواع واتر استاپ‌های مناسب برای آب بندی چاله آسانسور

همان‌طور که پیش‌تر به این نکته اشاره کردیم، در بازار انواع واتر استاپ وجود دارد که می‌توانید متناسب با نیاز خود، آن‌ها را برای آ‌ب بند‌ی چا‌له آسا‌نسور تهیه کنید. توجه داشته باشید که هرکدام این محصولات ویژگی‌های منحصر به فردی دارند که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.

واتر استاپ‌های PVC

یکی از انواع واتر استاپ‌های رایج در بازار برای آب بندی چاله آسانسور، واتر استاپ‌های پی وی سی هستند که تنوع بالای فرم و سایز دارند. توجه داشته باشید که از نظر عملکردی، این محصولات شبیه به یک پرده ضد آب هستند که می‌توانند مانع ورود هر نوع مایعاتی به داخل بتن چاله آسانسور شوند.

واتر استاپ‌های با متریال هیدروفیلی

واتر استاپ‌های با متریال هیدروفیلی

یکی دیگر از انواع واتر استاپ‌های موجود در بازار، واتر استاپ‌های هیدروفیلی هستند که می‌توان از آن‌ها برای رفع درزهای نسبتا کوچک استفاده کرد. این محصولات دارای ترکیبات پلیمرهای لاستیکی هستند که ارتجاع بسیار بالایی دارند. به همین خاطر، این محصولات استفاده گسترده‌ای در زمینه آب بندی چاله آسانسور دارند.

واتر استاپ‌های از نوع بنتونیتی

از جمله واتر استاپ‌های رایج دیگر می‌توان به واتر استاپ‌های بنتونیتی اشاره کرد. این محصولات بر پایه سدیم بنتونیت فعال هستند که خاصیت ارتجاعی بسیار بالایی دارند و بعد از استفاده، افزایش حجم خواهند داشت. اما استفاده از این واتر استاپ شرایط خاصی دارد.

برای استفاده از واتر استاپ بنتونیتی حتما باید به این نکته توجه داشته باشید که موادی که قصد استفاده از آن‌ها را در کنار این محصول دارید، نباید هیچ‌گونه مشکلی داشته باشند. در غیر این صورت، ممکن است که کیفیت نهایی کار کاهش پیدا کند.

نحوه آب بندی چاله آسانسور

نحوه آب بندی چاله آسانسور

به طور کلی، مراحل آب بندی چاله آسانسور به نوع روشی که انتخاب کرده‌اید، بستگی دارد. به عنوان مثال، مراحل ایزوگام با مراحل استفاده از چسب بتن یا مواد نانو متفاوت هستند. اما به طور کلی، می‌توان گفت که روش‌های امروزی برای این منظور از سه مرحله کلی تشکیل شده‌اند.

سه مرحله اصلی برای آب بندی چاله آسانسور عبارتند از:

  • استفاده از عایق رطوبتی مناسب
  • ماهیچه‌کشی صحیح و اصولی
  • استفاده از بتن مناسب با ترکیبات آب‌بند برای پر کردن چاله آسانسور

استفاده از عایق رطوبت مناسب برای کاهش فشار منفی

برای اینکه فشار منفی چاله آسانسور کاهش پیدا کند و آب بندی چاله به درستی انجام شود، لازم است از عایق رطوبتی قوی و البته مناسب برای این منظور استفاده کنید. بهتر است در این مرحله، به سراغ عایق رطوبتی LS Proof بورید که پیش‌تر به آن اشاره کردیم.

توجه داشته باشید که بعد از بتن‌ریزی کف و دیواره‌های چاله، باید به صورت مستقیم از عایق رطوبتی استفاده شود. بعد از استفاده از عایق، باید حدودا یک شبانه‌روز به آن فرصت دهید تا کاملا خشک شود و بتواند آب‌بندی را به بهترین شکل ممکن انجام دهد. توجه داشته باشید که این عایق تنها یک پوشش اولیه است و سپس باید به سراغ مرحله بعدی یعنی ماهیچه‌کشی بروید.

ماهیچه‌کشی؛ دومین مرحله از آب بندی چاله آسانسور

ماهیچه‌کشی؛ دومین مرحله از آب بندی چاله آسانسور

دومین مرحله از آب بندی چاله آسانسور، مرحله ماهیچه‌کشی است. در این مرحله، کف و دیواره چاله آسانسور را ماهیچه‌کشی کنید. اگر قصد استفاده از مواد عایق‌بندی را دارید، لازم است که برای این منظور، به سراغ ملات ترمیمی آب‌بندی از نوع الیاف‌دار RCM بروید.

اگر قصد استفاده از الیاف RCM را دارید، باید از تقریبا دو تا سه کیلوگرم از این محصول استفاده کنید. بعد از RCM، نوبت به استفاده از عایق RCI می‌رسد. شما می‌توانید به ازای هر متر مربع، حدودا 1.5 کیلوگرم از این عایق استفاده کنید که پیش‌تر به آن اشاره کردیم. توجه داشته باشید که بعد از استفاده از عایق، باید تا زمان خشک شدن آن، مانع از ورود هرگونه آب به داخل چاله شود. در غیر این صورت، عایق کاملا بی‌اثر خواهد شد و دیگر عمل نخواهد کرد.

اجرای بتن با مواد آب‌بندی در بخش کف چاله آسانسور

بعد از استفاده از عایق RCI، نوبت به استفاده از لایه آخر بتن و ترکیب آن با مواد آب‌بندی می‌رسد. البته این مرحله ضروری نیست و می‌توانید برای محکم‌کاری آن را انجام دهید. در این مرحله، توصیه می‌کنیم بین 10 تا 20 سانتی‌متر، کف چاله را بتن‌ریزی کنید تا آب‌بندی به بهترین شکل انجام شود.

برخی از تجهیزات مورد نیاز برای آ‌ب بند‌ی چا‌له آسا‌نسور

اگر این سوال نیز در ذهن شما ایجاد شده است که برای آ‌ب بند‌ی چا‌له آسا‌نسور به چه تجهیزات و ابزارهایی نیاز داریم، باید بگوییم که با توجه به روش و متریال مورد استفاده برای این منظور، ممکن است تجهیزاتی که در نظر دارید نیز با هم متفاوت باشند. به عنوان مثال، برای استفاده از روش‌هایی که به مصالح نیاز دارند، به کاردک بزرگ، ماله، فرغون و بیل نیاز دارید. اما برای ایزوگام و قیر، باید به سراغ پیک‌نیک و تجهیزات گازی بروید تا بتوانید حرارت مناسب را برای این روش ایجاد کنید. برای آشنایی با تجهیزات مورد نیاز جهت آ‌ب بند‌ی چا‌له آسا‌نسور در هر روش، کافی است با کارشناسان ما در مجموعه برکه تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

نکات مهمی که حتما باید در آب بندی چاله آسانسور آن‌ها را رعایت کنید

نکات مهمی که حتما باید در آب بندی چاله آسانسور آن‌ها را رعایت کنید

اگر قصد آب بندی چاله آسانسور را دارید، توصیه می‌کنیم در حین انجام این کار حتما به نکاتی توجه داشته باشید. رعایت این نکات باعث می‌شود تا کیفیت کار نهایی شما افزایش پیدا کند و بتوانید با سرعت بالاتری نیز آب‌بندی را انجام دهید.

تخلیه آب‌های جمع شده

اولین نکته در رابطه با آب بندی چاله آسانسور، تجمع آب است. اگر مشاهده کرده‌اید که چاله آسانسور طبق منفی ساختمان با مشکل نفوذ و جمع شدن آب در آن مواجه شده است، ابتدا باید آب جمع شده در محیط را تخلیه کنید. تنها در این صورت است که آب‌بندی به درستی انجام خواهد شد.

برداشتن لایه ایزوگام قبلی

اگر قبلا برای آب بندی چاله آسانسور از روش ایزوگام و قیر استفاده کرده‌اید، لازم است که برای آب‌بندی مجدد، ایزوگام استفاده شده را بردارید و از سطح و دیواره جدا کنید. عدم توجه به این موضوع باعث می‌شود تا آب‌بندی به درستی انجام نشود و با مشکلات مختلفی مواجه شوید.

کندن لایه‌های سطحی و سست بتن

در صورتی که پیش از آب بندی چاله آسانسور مقداری لایه سست روی بتن سطحی را مشاهده کردید، توصیه می‌کنیم ابتدا لایه‌های سست شده را بردارید تا به سطح بتن برسید. این باعث می‌شود تا مواد آب‌بندی به صورت مستقیم به بتن بچسبند و آب‌بندی به بهترین شکل انجام شود.

تخلیه نخاله‌های جمع‌شده در چاله

موردی که حتما باید در زمان آب بندی چاله آسانسور به آن توجه کنید، تخلیه نخاله‌های جمع شده در کف آسانسور است. وجود نخاله باعث ایجاد ناهمواری در سطح و دیواره چاله می‌شود. همچنین این نخاله‌ها مانع از دسترسی شما به دیواره اصلی و کف بتنی چاله خواهند شد. به همین خاطر، برای آب‌بندی لازم است حتما تمام خاله‌های چاله را از بین بردارید.

ترکیب عایق کریستالی پیش از استفاده از آن

ترکیب عایق کریستالی پیش از استفاده از آن

اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که قصد آب بندی چاله آسانسور را با استفاده از ترکیبات عایق رطوبتی کریستالی دارند، باید حتما به نکته‌ای توجه داشته باشید. اولین نکته، ترکیب این عایق با مقداری آب است. تنها در این صورت می‌باشد که می‌توانید ترکیب را مقداری رقیق کنید. همچنین باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که برای ترکیب این عایق با آب، حتما باید دو تا سه دقیقه ترکیب را هم بزنید.

استفاده از کاردک برای آب‌بندی

برای برخی از روش‌های آب‌بندی چاله آسانسور مانند عایق رطوبتی کریستال شونده، باید حتما از کاردک‌های مخصوص در این زمینه استفاده کنید. این کاردک‌ها می‌توانند به راحتی و به دقیق‌ترین شکل ممکن آب‌بندی را انجام دهند.

هزینه آب بندی چاله آسانسور

هزینه آب بندی چاله آسانسور

به طور کلی، می‌توان گفت که هزینه آب‌بندی چاله آسانسور به نوع موادی که استفاده می‌کنید و ابعاد فضای چاله بستگی دارد. ما در مجموعه برکه به شما این اطمینان را می‌دهیم که خدمات در مجموعه ما با کمترین هزینه ممکن و با بالاترین کیفیت ارائه می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با قیمت آب بندی چاله آسانسور، کارشناسان ما پاسخگوی شما هستند و می‌توانید برای دریافت مشاوره، با برکه تماس بگیرید.

چرا مجموعه برکه را برای خدمات آ‌ب بند‌ی چا‌له آسا‌نسور انتخاب کنید؟

اگر قصد دریافت خدمات آ‌ب بند‌ی چا‌له آسا‌نسور را دارید، کافی است با ما در مجموعه برکه تماس بگیرید. در ادامه این بخش، مزایای انتخاب مجموعه ما را برای دریافت خدمات بررسی کرده‌ایم. از جمله برخی از این مزایا می‌توان به تضمین کیفیت نهایی کار، تعرفه مناسب برای ارائه خدمات، ارائه خدمات در کوتاه‌ترین زمان ممکن، فعالیت قانونی و برخورداری از مجوزهای لازم و برخورداری از کادری مجرب برای ارائه خدمات با ما تماس بگیرید.

تضمین کیفیت نهایی کار

تضمین کیفیت نهایی کار

یکی از برگ‌های برنده برکه نسبت به مجموعه‌های دیگر برای ارائه خدمات آ‌ب بند‌ی چا‌له آسا‌نسور، تضمین کیفیت نهایی کار است. به این معنی که از همان ابتدا، از کیفیت بالای نهایی کار خیالتان راحت خواهد بود. در صورت وجود هرگونه مشکل احتمالی نیز، کارشناسان ما مشکل را برایتان رفع خواهند کرد.

تعرفه مناسب برای ارائه خدمات

ما در مجموعه برکه انواع خدمات آب بندی چاله آسانسور را با کمترین تعرفه ممکن ارائه می‌دهیم. تعرفه در نظر گرفته شده در مجموعه ما با توجه به کیفیت کار، کاملا رقابتی است. برای اطلاع از تعرفه خدمات در مجموعه برکه، با ما در تماس باشید.

ارائه خدمات در کوتاه‌ترین زمان ممکن

وقت‌شناسی و ارائه خدمات در مدت زمان کوتاه از جمله اولویت‌های برکه هستند. کارکنان مجموعه ما همواره در تلاش هستند تا خدمات مورد نیاز شما را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و درست در بازه زمانی تعیین شده انجام داده و کار نهایی را تحویل دهند. همین موضوع باعث افزایش محبوبیت مجموعه ما نسبت به مجموعه‌های دیگر شده است.

فعالیت قانونی و برخورداری از مجوزهای لازم

مجموعه برکه فعالیت کاملا قانونی دارد و تمام مجوزها و تاییدیه‌های لازم را از مراجع مربوطه دریافت کرده است. در نتیجه، می‌توانید با اطمینان خاطر از هر جهتی برای دریافت خدمات از مجموعه ما اقدام کنید. برای دریافت خدمات مشاوره و رزرو نوبت، از طریق یکی از مسیرهای ارتباطی با ما تماس بگیرید.

برخورداری از کادری مجرب برای ارائه خدمات

در آب بندی چاله آسانسور، علاوه بر استفاده از متریال باکیفیت، حتما باید به سراغ افراد مجرب برای اجرای آب‌بندی بروید. ما در مجموعه برکه با برخورداری از کادری مجرب با سابقه‌ای چندین ساله در این حوزه، آماده ارائه خدمات به شما هستیم.

برکه؛ برترین ارائه دهنده صفر تا صد خدمات آب بندی چاله آسانسور

برکه؛ برترین ارائه دهنده صفر تا صد خدمات آب بندی چاله آسانسور

واتر استاپ، عایق‌های رطوبتی، ایزوگام، چسب بتن، مواد نانو و پوزولان‌ها برخی از روش‌های آ‌ب بند‌ی چا‌له آسا‌نسور هستند. ما در مجموعه برکه انواع خدمات مربوط به آب بندی چاله آسانسور را در استان های مختلف از جمله آب بندی چاله آسانسور رشت، عایق کاری چاله آسانسور تهران، مشهد و … ارائه می‌دهیم. برای دریافت خدمات از مجموعه ما کافی است همین حالا با کارشناسان مجموعه برکه تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

سوالات متداول

آیا استفاده از چسب بتن به صورت تکی برای آب‌بندی چا‌له آسانسور مناسب است؟

خیر. چسب بتن دوام چندان طولانی ندارد. بلکه بهتر است از مواد دیگر مانند مواد نانو به عنوان مکمل آن استفاده کنید تا آب‌بندی به بهترین شکل انجام شود.

بهترین روش برای آب بندی چاله آسانسور چیست؟

هر روش مزایا و معایب خاص خود را دارد و نمی‌توان روشی را به عنوان بهترین معرفی کرد. در واقع، این شما هستید که با توجه به شرایط و بودجه‌ای که در اختیار دارید، بهترین روش آب‌بندی را انتخاب می‌کنید.

آیا هر روش آب‌بندی مراحل خاص خود را دارد؟

بله. اما برخی مراحل مانند بتن‌ریزی در این روش‌ها مشترک هستند.

آیا می‌توان برای آب‌بندی چاله آسانسور از مواد نانو استفاده کرد؟

بله. با این حال، توصیه می‌کنیم از این مواد به عنوان مکمل و در کنار مواد آب‌بندی دیگر استفاده کنید.

آیا باید به فشار منفی نیز برای آب‌بندی چاله آسانسور توجه داشته باشیم؟

بله. عدم توجه به این موضوع باعث بروز نشتی آب به داخل چاله آسانسور می‌شود.

چگونه می‌توان فشار منفی را برای آب‌بندی کاهش داد؟

با استفاده از متریال آب‌بندی مناسب و استفاده از الیاف مخصوص در بین لایه‌های بتن می‌توان این فشار را به حداقل رساند.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.8 / 5. تعداد امتیاز : 51

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *