loader image

آب بندی چاله آسانسور شیراز

خانه | خدمات آب بندی چاله آسانسور | آب بندی چاله آسانسور شیراز

آب بندی چاله آسانسور شیراز

آب بندی اصطلاحی است که کاربردهای بسیار گسترده‌ای دارد. بسیاری از نقاط ساختمان به آب بندی نیاز دارند. یکی از این نقاط چاله آسانسور است. چاله آسانسور به محلی گفته می‌شود که تمام تجهیزات مربوط به آسانسور

درباره چاله آسانسور چه می‌دانید؟

برای آشنایی با نحوه آب بندی چاله آسانسور شیراز، ابتدا بهتر است درباره چاله آسانسور بیشتر بدانیم. چاله آسانسور که با اصطلاحاتی، مثل چاه آسانسور، فشار منفی آسانسور و چاهک آسانسور هم شناخته می‌شود به پایین‌ترین قسمت آسانسور گفته می‌شود. معمولا در این قسمت تجهیزات مختلفی نگهداری می‌شوند که برخی از مهم‌ترین آنها، عبارتند از:

  • ضربه گیر وزنه تعادل
  • ضربه گیر کابین آسانسور
  • فلکه کشش زنجیر جبران آسانسور
  • پایه ریل راهنمای کابین
  • فلکه کششی سیم بکسل
  • گاورنر آسانسور
  • چراغ روشنایی ته چاهک
  • نردبان

همه این تجهیزات و قطعات نیاز به نگهداری دارند. در صورتی که آب بندی چاله آسانسور شیراز به درستی انجام نشود، ممکن است تجهیزات آسیب جدی ببینند.

تماس با برکه

بررسی مبحث 15 مقررات ملی ساختمان در مورد چاله آسانسور

نصب تجهیزات آسانسور از زمان اجرای بتن باید در دستور کار قرار بگیرد. به همین دلیل چاله آسانسور یا محل تأسیسات آسانسور را در پایین‌ترین نقطه تعبیه می‌کنند. رعایت تمام موارد ذکرشده در ردیف 15-2-2-6-3  مبحث 15 مقررات ملی ساختمان در چاله آسانسور ضروری است.

با توجه به این مبحث در بهره‌برداری از چاله آسانسور، باید اقدامات تخصصی زهکشی و آب بندی، گودبرداری عمیق و … مورد بررسی قرار بگیرند.

برای گرفتن مجوز بهره‌برداری از چاله آسانسور، باید گواهی استاندارد و کیفیت ساخت دریافت شود. باید دستورالعمل‌های ایمنی، گواهی‌های بازرسی، دستورالعمل‌های بهره‌برداری، نقشه اجرایی، تأییدیه فنی و … مورد توجه قرار بگیرند.

بررسی دلایل آب بندی چاله آسانسور شیراز

آب بندی هر نقطه از ساختمان دلایل و اهمیت خاص خود را دارد. این ضرورت‌ها در مورد آسانسور و نگهداری از تجهیزات آن هم صدق می‌کند. بسیاری از تجهیزات موجود در چاله آسانسور از نوع فلزی هستند و به صورت الکترونیکی کار می‌کنند. به همین دلیل نیاز به مراقبت دارند. در ادامه برخی از مهم‌ترین دلایل آب بندی چاله آسانسور شیراز را بررسی خواهیم کرد.

بررسی دلایل آب بندی چاله آسانسور شیراز

1. جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت

اولین و مهم‌ترین دلیل برای آب بندی چاله آسانسور، گرفتن درزها و شکاف‌های موجود، برای جلوگیری از نفوذ آب است. به هر حال در آب و هوای بارانی و یا در مواقع خاص، ممکن است آب به داخل چاله آسانسور نفوذ کند و باعث خرابی تجهیزات شود.

2. تأمین ایمنی مسافران

وقتی از نفوذ آب به چاله آسانسور جلوگیری شود، تجهیزات هم کیفیت خود را از دست نمی‌دهند و به درستی کار می‌کنند. همین موضوع باعث می‌شود تا تجهیزات عملکرد بهینه‌ای داشته باشند و رفت و آمد مسافران هم با مشکل مواجه نشود. از طرف دیگر آب بندی نادرست باعث عملکرد نامناسب تجهیزات می‌شود و ایمنی مسافران را دچار مشکل می‌کند.

3. حفظ کیفیت تجهیزات

تجهیزاتی که در چاله آسانسور قرار دارند، باید بهترین عملکرد را ارائه دهند. این تجهیزات دارای انواع قطعات الکترونیکی، مکانیکی و … هستند. در صورتی که آب و رطوبت به آنها نفوذ کند، ممکن است خیلی زود دچار خرابی شوند. این خرابی‌ها هم هزینه‌های سنگینی روی دست شما می‌گذارند.

4. مطابقت با استانداردها

یکی دیگر از دلایل اهمیت آب بندی چاله آسانسور شیراز و سایر شهرها همچون آب بندی چاله آسانسور مشهد، تطابق آن با استانداردهای لازم است. در صورتی که آسانسور استانداردهای لازم را نداشته باشد، دچار مشکل می‌شود و از نظر قانونی هم با مشکل مواجه خواهد شد. رعایت استانداردها در ساخت آسانسور و چاله آن اهمیت زیادی دارد.

5. افزایش عمر مفید آسانسور

وقتی تجهیزات مربوط به آسانسور کیفیت لازم را داشته باشند، طول عمر آنها و در نهایت آسانسور هم افزایش می‌یابد. حفظ کیفیت تجهیزات و طول عمر آسانسور هم در گرو آب بندی مناسب چاله آسانسور است. در غیر این صورت آسانسور با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.

اقدامات اولیه بعد از تشخیص نشتی چاله آسانسور کدامند؟

احتمالا نشتی چاله آسانسور را خیلی راحت می‌توانید تشخیص دهید، اما موضوع مهم‌تر، اقدامات بعد از تشخیص نشتی است. راهکارهای کم هزینه‌ای برای جلوگیری از نشتی آب هم وجود دارد. بعد از تشخیص نشتی آب به داخل چاله آسانسور، باید اقدامات زیر را انجام دهید.

  • آسانسور را خاموش کنید.
  • آب موجود در چاله آسانسور را پمپاژ کنید.
  • منبع نشتی را تشخیص دهید. این نشتی ممکن است سال‌ها وجود داشته باشد. همیشه باید به ترک‌ها، درزها و شکاف‌های بتن سیمانی ضعیف شک داشته باشید. آب به دنبال مسیری است که مقاومت کمتری داشته باشد.
  • چاله آسانسور را کاملا خشک کنید.
  • بتن چاله آسانسور را به دقت مورد بررسی قرار دهید. ممکن است بتن آسیب دیده و نیاز فوری به تعمیر داشته باشد. ازجمله راهکارهای تعمیر بتن در مواقع ضروری، می‌توان به تزریق پلی‌اورتان و سیمان هیدرولیک اشاره کرد. این دو ماده برای جلوگیری از جریان آب به کار می‌روند. همچنین می‌توان از آنها برای رفع نشتی آب هم استفاده کرد.
  • استفاده از ملات تعمیری هم یکی دیگر از گزینه‌هاست. این کار نیازی به تخصص ندارد و کافیست آن را با آب مخلوط کنید. به این ترتیب یک ماده سرسخت برای آب بندی به دست می‌آید.
  • سطح آب بندی شده باید تا چند روز کاملا خشک باقی بماند تا مشکلی بوجود نیاید.

اقدامات اولیه بعد از تشخیص نشتی چاله آسانسور کدامند؟

معرفی انواع روش‌های آب بندی چاله آسانسور شیراز

برای آب بندی چاله آسانسور، روش‌های مختلفی وجود دارد. در صورتی که نفوذ آب کنترل نشود، خسارات زیادی به شما وارد خواهد شد. همچنین آب بندی بعد از نفوذ آب و رطوبت، کارایی اولیه را نخواهد داشت. به هر حال نباید اهمیت آب بندی چاله آسانسور نادیده گرفته شود. به طور کلی روش‌های زیادی برای آب بندی چاله آسانسور وجود دارد، اما بهترین روش‌ کدام است؟ در ادامه برخی از مهم‌ترین روش‌های آب بندی چاله آسانسور شیراز را بررسی خواهیم کرد.

1. استفاده از سیلیس و میکروسیلیس

یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش چسبندگی و تراکم بتن، ترکیب سیلیس و میکروسیلیس با آب است. به این ترتیب جلوی نفوذ آب به بتن گرفته می‌شود و آب بندی به درستی انجام می‌گیرد. سیلیس و میکروسیلیس با افزایش تراکم، باعث افزایش مقاومت فشاری بتن می‌شوند.

2. استفاده از کریستال‌شونده‌ها

به آب‌بندهایی که بر پایه سیمان هستند گفته می‌شود. این آب‌بندها در دنیا شناخته‌شده هستند و باعث افزایش طول عمر بتن و حتی میلگردها می‌شوند. معمولا از کریستال‌شونده‌ها در محیط‌های مرطوب استفاده می‌کنند. آب یا رطوبت با این مواد ترکیب می‌شوند به صورت کریستال‌های آهکی درمی‌آیند. به این ترتیب منافذ بتن پوشش داده می‌شوند و خبری از نفوذ آب هم نخواهد بود. وقتی رطوبت کاهش پیدا می‌کند، جریان هوا در بتن به خوبی گردش پیدا خواهد کرد و این چرخه ادامه می‌یابد. کریستال‌شونده‌ها باعث ایجاد خاصیت خودترمیمی در بتن برای چندین سال می‌شوند. این ویژگی باعث افزایش طول عمر بتن هم خواهد شد.

3. استفاده از انواع رزین و اکریلیک برپایه آب

یکی دیگر از روش‌های رایج آب بندی پاله آسانسور شیراز، استفاده از رزین و اکریلیک است. این مواد باعث افزایش چسبندگی ذرات سیمانی می‌شوند و تمام منافذ ریز و درشت بتن را می‌پوشانند. این روش کارایی بسیار خوبی دارد و به خوبی منافذ موجود در بتن را مسدود می‌کند. یکی از نقطه ضعف‌های این مواد، کاهش مقاومت آنها به مرور زمان است.

4. استفاده از ژئوسنتتیک‌ها

منظور از ژئوسنتتیک، ورق‌های عایقی هستند که برای جلوگیری از نفوذ آب بین بستر و مقطع بتن‌ریزی قرار می‌گیرند. این ورق‌ها باعث می‌شود تا آب به داخل چاله آسانسور راه پیدا نکند و انواع مختلفی، ازجمله ژئو گرید، ژئوممبران و ژئوتکستایل دارند. معمولا از این روش در ساخت آسانسور استفاده می‌شود و کارایی بالایی هم دارد. ورق‌های ژئوسنتتیک ضدآب هستند و در برابر فشار زمین هم مقاومت خوبی دارند.

5. استفاده از انواع واتراستاپ‌ها

واتراستاپ یکی دیگر از اصطلاحاتی است که در آب بندی چاله آسانسور شیراز به کار می‌رود. واتراستاپ‌ها انواع مختلفی دارند که هر کدام دارای مشخصات و ویژگی‌های خاص خود هستند. برخی از انواع واتراستاپ‌ها به شرح زیر هستند:

  • واتراستاپ هیدروفیلی: یکی از انواع واتراستاپ‌هاست که فعالانه با آب تعامل برقرار می‌کند. این نوع واتراستاپ دارای ویژگی جذب و نگهداری آب است. موادی که در واتراستاپ هیدروفیلی استفاده می‌شوند، آب‌دوست (هیدروفیلیک) هستند و از آنها در ترک‌ها، اتصالات و … استفاده می‌کنند.
  • واتراستاپ پی وی سی: نوعی ماده آب بندی چاله آسانسور شیراز است که در سازه‌های ساختمانی برای پوشش درزها، ترک‌ها و اتصالات به کار می‌رود و از نفوذ آب جلوگیری می‌کند. معمولا از واتراستاپ پی وی سی در سازه‌های زیرزمینی استفاده می‌کنند.
  • واتراستاپ بنتونیتی: نوع دیگری از واتراستاپ‌هاست که از موادی با نام بنتونیت ساخته می‌شود. این مواد در جلوگیری از نفوذ آب به داخل سازه از طریق ترک‌ها و درزها به خوبی عمل می‌کند. بنتونیت نوعی خاک رس است که بعد از ترکیب شدن با آب به صورت ژل درمی‌اید.

6. استفاده از ایزوگام

احتمالا عنوان ایزوگام را برای عایق کاری پشت بام زیاد شنیده باشید، اما آب بندی چاله آسانسور شیراز با ایزوگام شاید کمی تعجب‌برانگیز باشد. استفاده از ایزوگام برای آب بندی چاله آسانسور، یکی از قدیمی‌ترین روش‌ها به حساب می‌آید. ازجمله مزایای ایزوگام این است که خیلی سریع انجام می‌شود و کارایی بسیار خوبی هم دارد

ایزوگام به خوبی از نفوذ آب به داخل آسانسور جلوگیری می‌کند. با این حال ایزوگام نقاط ضعفی هم دارد که یکی از آنها مقاومت نه‌چندان مناسب در برابر فشار منفی است. به همین دلیل روش بسیار مناسبی برای آب بندی چاله آسانسور محسوب نمی‌شود.

بررسی برخی از الزامات اجرای آب بندی چاله آسانسور شیراز

بررسی برخی از الزامات اجرای آب بندی چاله آسانسور شیراز

اجرای آب بندی به همین سادگی‌ها هم نیست. قبل از انجام آب بندی، ابتدا باید الزامات و استانداردهای پیاده‌سازی روش‌ آب بندی مدنظر مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد. در ادامه برخی از الزامات مهم را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مطابقت با استانداردهای ملی و محلی

اجرای هر کدام از روش‌های آب بندی چاله آسانسور شیراز، باید طبق استانداردهای ملی و محلی انجام شوند. ممکن است برخی استانداردها با توجه به موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی متفاوت از دیگری باشند. همه این موارد باید رعایت شوند.

استفاده از مواد باکیفیت و مطمئن

فرقی نمی‌کند کدام روش آب بندی انتخاب شده باشد، موادی که مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید کیفیت لازم را داشته باشند.

تست آب بندی

بعد از اجرای روش آب بندی، نوبت به تست و کنترل می‌رسد. تست و کنترل آب‌ بندی این اطمینان را می‌دهد که اجرای آن صحیح و بدون نقص بوده است. همچنین در صورت وجود مشکل، می‌توان خیلی زود آن را حل کرد.

کلام پایانی

در این مطلب آب بندی چاله آسانسور شیراز را مورد بررسی و ارزیابی قرار دادیم. چاله آسانسور پایین‌ترین قسمت آسانسور است که تجهیزات و قطعات در آن قرار می‌گیرند. این تجهیزات نیاز به نگهداری دارند. به همین دلیل آب بندی این قسمت اهمیت زیادی پیدا می‌کند. برای آب بندی چاله آسانسور روش‌های زیادی وجود دارد که در این مطلب به برخی از مهم‌ترین آنها اشاره شد. هرچقدر این موضوع نادیده گرفته شود، خسارات زیادی هم به شما تحمیل خواهد شد. به همین دلیل حتما قبل از بروز مشکلات متعدد، نسبت به آب بندی چاله آسانسور اقدام کنید.

برکه یکی از بهترین ارائه‌دهندگان تجهیزات استخر، آسانسور و … با کیفیت بالا و قیمت مناسب است. شما می‌توانید برای خرید انواع این تجهیزات و آب بندی انواع استخر، چاله آسانسور و … با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

چرا چاله آسانسور نیاز به آب بندی دارد؟

این قسمت از آسانسور محل نگهداری از انواع تجهیزات مربوط به آسانسور است. به همین دلیل باید از آن محافظت شود.

هزینه آب بندی چاله آسانسور چقدر است؟

هزینه این آب بندی به عوامل مختلفی، ازجمله روش آب بندی، مواد بکار رفته و ... بستگی دارد.

بهترین روش آب بندی چاله آسانسور کدام است؟

هر کدام از روش‌های معرفی شده برای آب بندی آسانسور، دارای نقاط قوت و ضعف خاص خود هستند و انتخاب بهترین روش بستگی به شرایط خاصی دارد.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد امتیاز : 47

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *