loader image

آب بندی چاله آسانسور مشهد

خانه | خدمات آب بندی چاله آسانسور | آب بندی چاله آسانسور مشهد

آب بندی چاله آسانسور مشهد

افزایش جمعیت در شهرها، نیاز به ساخت‌و‌ساز مسکن را در پی خواهد داشت و یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید در ساخت ساختمان‌ به آن توجه ویژه شود، رعایت اصول استانداردسازی و استقامت بنا است. به همین دلیل باید در ساخت فونداسیون و مسائل پایه‌ای آپارتمان، ‌تمامی نکات ایمنی رعایت شود. عایق‌بندی قسمت‌های مهم ساختمان از مسائلی است که در این زمینه باید به آن به‌طور اختصاصی پرداخته شود.

همچنین آب‌بندی اصولی چاله آسانسور از موارد مهم استانداردسازی در ساخت محسوب می‌شود. این مسئله باید به‌گونه‌ای انجام شود تا بتواند از بروز حوادث احتمالی و خطرناک جلوگیری نماید. در این مقاله به‌صورت اختصاصی به موضوع روش‌های آب بندی چاله آسانسور مشهد می‌پردازیم.

تماس با برکه

چاله آسانسور چیست؟

فضای ایجاد‌شده بین محل توقف آسانسور در آخرین طبقه و کف چاه آن، چاله آسانسور نام دارد. مساحت این فضا متناسب با ظرفیت کابین آسانسور، شکل درب آن و سرعت آسانسور تعیین می‌گردد. این چاله محل قرارگیری تجهیزات برقی آسانسور، محل نصب ریل‌ها، حرکت وزنه تعادل و کابین آسانسور است. به همین‌دلیل عایق‌بندی چاله آسانسور برای جلوگیری از فرسایش این قطعات و عدم اختلال در شبکه برق‌رسانی از اهمیت بالایی برخوردار است.

در مناطقی که سطح آب زیرزمینی بالا بوده یا شبکه فاضلاب استانداردی نداشته، احتمال جمع‌شدن آب در چاله آسانسور وجود دارد. در این مناطق یکی از کارهای اساسی‌ که قبل از نصب آسانسور باید انجام شود، عایق‌بندی اصولی چاله آسانسور است. با این‌کار می‌توان از بروز بسیاری از خطرات و مشکلات احتمالی جلوگیری نمود.

اهمیت آب بندی چاله آسانسور مشهد

طبق اصل پانزدهم مقررات ملی ساخت‌وساز، در زمان بتن‌ریزی پی ساختمان باید تمامی قوانین و مقررات جانمایی آسانسور ساختمان به خوبی و به دقت اجرا شود. بنابراین عایق‌بندی چاله آسانسور یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در ساخت و ساز باید به آن توجه شود.

اهمیت آب بندی چاله آسانسور مشهد

این مسئله نباید به بهانه نبودن شرایط بارندگی در محل آپارتمان یا پایین بودن سطح آب‌های زیرزمینی به فراموشی سپرده شود. درصورتی‌که  احتمال دارد در طول زمان میزان بارندگی و سطح آب‌های زیرزمینی در منطقه افزایش پیدا کند.

بنابراین وقوع شرایط پیش‌بینی نشده امکان بروز مشکل در این زمینه را افزایش می‌دهد. باتوجه به اینکه چاله آسانسور در پایین‌ترین قسمت ساختمان قرار دارد و به فونداسیون ساختمان بسیار نزدیک است، در صورتی‌که آب بندی چاله آسانسور مشهد به آینده موکول شود، هزینه‌های بسیار بالایی را در بر خواهد‌داشت.

آسیب‌ های احتمالی عدم آب بندی چاله آسانسور

در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی و آب‌بندی مناسب، احتمال بروز مشکلاتی از قبیل موارد زیر وجود دارد.

  • آسیب رسیدن به تاسیسات برقی ساختمان و احتمال بروز برق‌ گرفتگی و آتش سوزی،
  • خرابی بخش‌های اساسی آسانسور و خطر سقوط آن؛
  • آسیب به فونداسیون اصلی ساختمان و بروز مشکلات اساسی ساختاری.

نکات مهم پیش از اقدام آب بندی چاله آسانسور مشهد

پیش از انجام مراحل عایق‌بندی چاله آسانسور باید به نکات مهم زیر توجه نمود.

  • توجه به شرایط آب‌و‌هوایی و اقلیمی محل قرارگیری ساختمان؛
  • توجه به عمق چاله آسانسور در آپارتمان؛
  • بررسی محل قرارگیری چاله در منطقه، از لحاظ جنس خاک؛
  • توجه به محل قرارگیری شبکه آب‌و‌فاضلاب ساختمان نسبت به چاله آسانسور؛
  • بررسی وجود احتمالی سفره‌های زیرزمینی و کانال‌های آب منطقه.

روش‌های آب بندی چاله آسانسور مشهد

عایق‌بندی چاله آسانسور کاری کاملاً تخصصی بوده و برای انجام آن باید تمامی موارد پیش‌نیازی که توضیح دادیم را  بررسی نمایید. کارشناس متخصص این‌کار با جمع‌آوری اطلاعات موردنیاز، بهترین روش ممکن را انتخاب و سپس اقدام به عایق‌بندی چاله آسانسور می‌کند. در ادامه به بیان راه‌های مختلفی که برای این‌کار وجود دارد می‌پردازیم.

روش‌های آب بندی چاله آسانسور مشهد

استفاده از ژئوسنتتیک‌ ها

در این روش از یک ورق پوششی به‌عنوان عایق استفاده می‌کنند و آن را در بستر سازه و مقطع بتن قرار می‌دهند.

این عایق برای جلوگیری از نفوذ آب به درون چاله آسانسور یک روش عملی بوده و انواع مختلفی مانند ورق ژئو ممبرین، ژئو گرید و ژئو تکستایل دارد.

اجرای بتن آب‌ بند

در روش آب بندی چاله آسانسور مشهد، به جای استفاده از سدهای ضدرطوبت در سازه بتن و مقطع آن، از مصالحی در ساخت و ساز بتن استفاده ‌می‌کنند که خاصیت عایق‌بندی دارند. اگر بتوان بتن آب‌بند را با حفظ اختلاط کامل میان مصالح استفاده شده، به درستی تولید نمود، این روش یکی از کارآمدترین روش‌های عایق‌بندی چاله آسانسور محسوب‌ می‌شود.

این نوع بتن به‌خوبی می‌تواند در برابر رطوبت مقاومت کرده و بازدهی کار را تا میزان زیادی افزایش دهد. برای ساخت این سازه بتنی از افزودنی‌هایی مانند مایع آب‌بند بتن،  رزین‌های آکریلیکی آب‌بند، پودر آب‌بند کننده و غیره استفاده می‌کنند.

استفاده از انواع واتر استاپ‌ ها

پیش از آشنایی با واتراستاپ‌ها، توضیحاتی را در خصوص انواع ترک‌های ایجاد شده بر روی سازه‌های بتنی، بیان می‌نماییم.

درز‌هایی که درون بتن ایجاد می‌شوند به دو دسته ثابت و متحرک تقسیم می‌شوند. درزهای ثابت در دو حالت ایجاد می‌شوند یکی در هنگام ساخت بتن به‌دلیل قطعی در کار و دیگری در طول زمان به دلیل فرسایش یا فشار به وجود آمده.

همچنین دسته دوم یعنی درزهای متحرک به دلیل انقباض و انبساط‌های حرارتی در سطح و داخل بتن ایجاد می‌شوند. تمامی این درز‌ها راهی هستند برای نفوذ آب و رطوبت به داخل چاله آسانسور که باید جلوی آن‌ گرفته شود. سدکننده‌های فیزیکی که در ادامه با آنها بیشتر آشنا می‌شوید، ابزار مناسبی برای کاهش نفوذ رطوبت وارد شده از طریق ترک‌های بتنی هستند.

واتر استاپ‌ها سدکننده‌های فیزیکی هستند که به‌عنوان یکی از اولین وسایل جلوگیری‌کننده نفوذ رطوبت به داخل چاله آسانسور محسوب می‌شوند. این ابزار فیزیکی در سه نوع بنتونیتی، هیدروفیلی و پی‌وی‌سی تولید می‌شوند که در ادامه به بررسی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

  1. واتراستاپ پی وی سی دارای جنسی بسیار مقاوم بوده و امکان تولید در سایزها و ضخامت‌های مختلف را دارد. انتخاب و قرار دادن سدکننده‌های پی‌وی‌سی در داخل محوطه چاله برای آب بندی چاله آسانسور مشهد باید متناسب با مفصل داخلی چاه آسانسور باشد. این واتراستاپ مانند یک پوشش ضد آب در مقابل نفوذ رطوبت به داخل چاله عمل می‌کند.
  2. واتر استاپ‌های هیدروفیلی از پلیمرهای لاستیکی ساخته شده و خاصیت ارتجاعی بسیار بالایی دارند. آن‌ها مانع نشت آب از درز‌های درون بتن در زمان استفاده می‌شوند. واتر استاپ‌های هیدروفیلی برای پوشش درزهای ثابت درون بتن مناسب هستند.
  3. واتراستاپ بنتونیتی بر پایه سدیم بنتونیت ساخته می‌شوند که خاصیت ارتجاعی و افزایش حجم بسیار بالایی دارند.

اصلاح خاصیت چسبندگی مصالح ساختمانی

با افزودن برخی از پوزولان‌هایی مشابه سیلیس‌ها به مصالح ساختمانی مانند شن و ماسه می‌توان تخلخل موجود بین آنها را از بین برد. با این عمل از ورود آب به درون چاله آسانسور جلوگیری می‌شود. این مواد مانند پلیمرها و رزین‌ها، قابلیت چسبندگی بین ذرات سیمان را افزایش داده و از نفوذ آب به داخل سازه‌های سیمانی جلوگیری می‌کنند.

لازم به ذکر است، استفاده از افزودنی‌هایی که منجر به افزایش استقامت مصالح ساختمانی و سیمان در برابر نفوذ آب می‌شوند، قیمت بالایی داشته و اجرای آن هزینه بیشتری نسبت به سدکننده‌های فیزیکی ایجاد می‌کند.

استفاده از سد‌کننده کریستال شونده

یکی از راه‌هایی که برای عایق‌کاری چاله آسانسور استفاده می‌شود عایق‌بندی رطوبتی کریستالی است. وقتی این محصول را روی سطح بتن می‌ریزند، کریستال‌های رشته‌ای را بر روی سازه بتن ایجاد می‌کند و با  نفوذ به سطح بتن قابلیت مقاومت در برابر آب را در بتن افزایش می‌دهند. این کریستال‌ها در مجاورت آب، تبدیل به یک سیمان آهکی شده و از نفوذ آب به داخل چاله آسانسور جلوگیری می‌کنند.

استفاده از سد‌کننده کریستال شونده

البته برای استفاده از این کریستال باید دمای هوای داخل چاله بین 5 تا 35 درجه سانتیگراد باشد. در غیر این‌صورت رشته‌های کریستال توانایی نفوذ به داخل بتن و عایق‌سازی را ندارد. همچنین زمان آب بندی چاله آسانسور مشهد با عایق رطوبتی کریستال، سطح بتن و چاله آسانسور باید کاملا خشک و تمیز باشد تا عملیات عایق‌بندی به درستی اجرا شود.

کریستال رطوبتی که برای عایق بندی استفاده می‌شود دارای مزایایی مختلفی از قبیل موارد زیر است.

  • افزایش مقاومت سطح بتن در برابر نفوذ آب؛
  • جلوگیری از ترک خوردگی بتن؛
  • عدم نفوذ پذیری آب به داخل بتن؛
  • محافظت از بتن در برابر عوامل فرسایشی مانند یون‌های شیمیایی؛
  • به وجودآمدن خاصیت ترمیم‌کنندگی برای بتن؛
  • سهولت در استفاده؛
  • مقاومت بالادر برابر رطوبت؛
  • قابلیت اجرا در سازه‌های مختلف.

آب بندی چاله آسانسور با رزین پلی‌ اورتان

عایق‌بندی چاله آسانسور به‌کمک رزین‌های پلی‌اورتان بیشتر در طبقات پایین و منفی ساختمان انجام می‌شود. این طبقات به‌دلیل مجاورت با آب‌های زیرزمینی و شبکه فاضلاب رطوبت بیشتری از طریق زمین و دیواره‌های چاله آسانسور جذب می‌کنند. به همین دلیل رزین پلی‌اورتان را به داخل و پشت فضای چاله تزریق کرده تا سدی محکم در برابر نفوذ آب به وجود بیاورند. این پلیمر طبیعی با ساختار مولکولی آزادی که دارد با پوشش درزهای کف، کناره‌ها و محل اتصال زمین و دیوار چاله آسانسور، مانع از ورود آب به داخل محوطه مورد نظر می‌شود.

اجرای پوشش آب‌ بندی داخلی

برای این‌کار از مواد آب بندی با پایه معدنی که توسط پلیمرهای مختلفی اصلاح شده‌اند، استفاده می‌کنند. این مواد مانند یک نوع سیمان که دارای میکرو ذرات فعال بوده عمل می‌کنند. وقتی این مواد با سطح بتن برخورد می‌کنند، کریستال‌هایی تشکیل می‌دهند که شبکه‌ای متراکم به وجود می‌آورد. این شبکه قابلیت پوشاندن تمامی فواصل موجود در سطح بتن را به طور کامل دارد و می‌تواند از داخل چاله آسانسور را آب‌بندی کند. این فرایند از بهترین روش‌های آب بندی چاله آسانسور مشهد محسوب می‌شود.

با اعمال این روش تمامی ترک‌ها حتی تا ضخامت یک میلی‌متر هم به راحتی پوشیده می‌شوند. تنها ایراد استفاده از این آب‌بندها عدم کارایی بر روی بتن‌های قدیمی است. همچنین برای استفاده از آن‌ها باید سطح بتن و داخل چاله آسانسور کاملاً تمیز باشد.

استفاده از ایزوگام و قیرگونی

یکی از قدیمی‌ترین روش‌های عایق‌بندی چاله آسانسور استفاده از ایزوگام و قیرگونی است. به‌طور کلی استفاده از قیر برای جلوگیری از نفوذ آب یکی از روش‌های بسیار کارآمد محسوب می‌شود، ولی برای آب‌بندی چاله آسانسور، با وجود روش‌های بسیار نوین به‌‌وجود آمده منسوخ شده‌است. از دلایل مهم عدم کارایی استفاده از ایزوگام در چاله آسانسور عبارت است از:

  • ایزوگام یا قیرگونی برای مکان‌هایی که آب از بالا به محیط نفوذ می‌کند مناسب است. مانند سقف خانه که برای جلوگیری از نفوذ آب باران و برف از ایزوگام و قیرگونی استفاده می‌شود. در چاله آسانسور آب از محیط به داخل آن ریخته نمی‌شود بلکه رطوبت و آب از دیوارهای بتنی، کف و کناره‌ها به سازه موردنظر نفوذ پیدا می‌کند. این آب‌ها از سفره‌های زیرزمینی و فاضلاب با فشار و قدرت بالایی به چاله‌ آسانسور وارد می‌شوند. لذا ایزوگام کردن نمی‌تواند مانع نفوذ آن‌ها شود.
  • یکی دیگر از اشکالات استفاده از ایزوگام، جمع‌شدن آب در زیر آن و خراب شدن سطح آن است. که با توجه به نوع ورود آب به داخل چاله آسانسور بروز این حالت، اجتناب ناپذیر است.
  • از طرفی ایزوگام دارای عمر مفید بوده و باید هر چند سال یکبار تعویض شود. این امکان برای محیط‌های باز، مانند سقف ساختمان به‌راحتی فراهم می‌شود. اما برای آب بندی چاله آسانسور مشهد که در قسمت‌های زیرین ساختمان قرار دارد امکان‌پذیر نیست و در صورت نیاز به تجدید عایق‌بندی هزینه‌های بسیاری را در بر خواهد داشت.
  • محل قرارگیری چاله آسانسور به گونه‌ای است که فشار محیط و دما آن مدام در حال جابجا شدن بوده که این موضوع منجر به ترک‌خوردن ایزوگام به‌دلیل ساختار آن می‌شود.

استفاده از ایزوگام و قیرگونی

مراحل اجرای آب ‌بندی چاله آسانسور مشهد

متناسب با شرکتی که کار عایق‌بندی چاله آسانسور را انجام می‌دهد روش‌های مختلفی برای این‌کار وجود دارد. اما به طورکلی یکی از کارآمدترین روش‌هایی که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد از سه مرحله زیر تشکیل می‌شود.

  • در مرحله اول از یک عایق رطوبتی کریستال شونده استفاده می‌کنند. برای این‌کار همان‌گونه که قبلا گفته‌شد، بتن را تمیز و خشک نموده، سپس با افزودن این عایق تمامی تخلخل‌های سطح آن را می‌پوشانند.
  • بعد از آن باید به ماهیچه‌کشی و ترمیم دیوارهای چاله آسانسور بپردازند. برای این منظور از ملات‌های ترمیم‌کننده آب‌بندی استفاده می‌کنند.
  • در مرحله آخر پس از دیواره‌ها باید از یک ملات آب‌بند در کف چاله آسانسور برای ایجاد مقاومت استفاده می‌کنند.

نکات انجام آب بندی چاله آسانسور مشهد

برای انجام عایق‌بندی چاله آسانسور باید نکات مهمی مانند موارد زیر را در نظر بگیرید.

  • در صورتی‌که قبل از اقدام به انجام عملیات عایق‌سازی، چاله آسانسور پر از آب بود، باید آن را تخلیه نموده و در صورت امکان در ابتدا نشتی آب را برطرف نمایید.
  • در ابتدا برای آب بندی چاله آسانسور باید تمامی نخاله‌ها و زباله‌های موجود در داخل محوطه را برداشته و سطح رویی بتن را از وجود لایه‌های خراب و پوسته شده پاک نمایید.
  • بهترین زمان برای انجام آب بندی چاله آسانسور مشهد هنگام بتن‌ریزی ساختمان است. دقیقاً وقتی‌که محل قرارگیری آسانسور ساختمان در حال طراحی و پایه‌ریزی است.

نکات انجام آب بندی چاله آسانسور مشهد

کلام پایانی

همانطور که متوجه شدید روش‌های مختلفی برای عایق‌بندی چاله آسانسور وجود دارد که می‌توانید یکی از آن‌ها را برای آسانسور ساختمان خود انتخاب کنید. اما قبل از انتخاب روش عایق‌بندی، باید بدانید، نحوه اجرای صحیح آن در اولویت بالاتری قرار دارد. برای اینکار باید شرکتی معتبر و با سابقه را انتخاب کنید تا بتواند خدماتی باکیفیت، همراه با ضمانت، با قیمتی مناسب به شما ارائه دهد.

شرکت برکه مجموعه‌ای معتبر و با سابقه در این زمینه است که با تکیه بر دانش روز دنیا و روش‌های استاندارد عایق‌بندی اماکن صنعتی، تجاری و محل‌های پر ریسک مانند آب بندی چاله آسانسور و آب بندی فشار منفی چاله آسانسور می‌تواند بهترین خدمات تخصصی را در این خصوص ارائه نمایید.

هزینه انجام عایق‌بندی چاله آسانسور چقدر است؟

در این زمینه با کارشناسان ما تماس بگیرید.

چطور کیفیت کار خود را تضمین می‌کنید؟

تمام خدمات ما دارای گارانتی هستند.

آب‌ بندی چاله چند سال دوام دارد؟

روش‌ های نوین این‌ کار تضمینی است و نیاز به تمدید ندارد.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.7 / 5. تعداد امتیاز : 51

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *