loader image

موتورخانه استخر گیلاوند

خانه | خدمات موتورخانه استخر | موتورخانه استخر گیلاوند

موتورخانه استخر گیلاوند

مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش، در ساخت یک استخر موتورخانه است. موتورخانه استخر گیلاوند فضایی است که تجهیزات تصفیه استخر و گرمایش آب در آن جا قرار می‌گیرند. ابعاد موتورخانه استخر در حدود 30 درصد مساحت استخر در نظر گرفته می‌شود. در ادامه به بررسی موتورخانه استاندارد استخر می‌پردازیم.

موتورخانه استخر گیلاوند

معرفی موتورخانه استخر گیلاوند

موتورخانه برای مجموعه استخر، حکم خون در رگ‌های انسان را دارد. تنظیم دما و تصفیه آب از وظایف اصلی موتورخانه محسوب می‌شود. معمولاً برای موتورخانه یک فضای مجزا در نظر می‌گیرند و در آن تجهیزات مورد نیاز برای نصب و راه‌اندازی موتورخانه مانند دیگ، مشعل، فیلتر شنی،  لوازم تصفیه و… قرار داده می‌شود. قبل از ساخت استخر ابتدا باید محل موتورخانه را در نظر بگیرید. بهتر است محل موتورخانه به استخر نزدیک باشد. مواردی که اهمیت ساخت موتورخانه استخر را بیان می‌کنند عبارتند از:

  • ایجاد یک مکان متمرکز برای نصب تجهیزات مورد نیاز استخر
  • موتورخانه به ایجاد نظم در قرارگیری تجهیزات استخر کمک می‌کند.
  • مانع از نفوذ سروصدای موتورخانه به محیط استخر یا ساختمان می‌گردد.
  • باعث سهولت در سرویس و نگهداری تجهیزات می‌شود.
  • از نفوذ دود، روغن و کثیفی تجهیزات به محیط استخر جلوگیری می‌کند.
  • باعث سهولت در عیب‌یابی و تعمیر تجهیزات موتورخانه استخر می‌شود.

تماس با برکه

ابعاد موتورخانه استخر

ابعاد موتورخانه استخر، بستگی به لوازم و تجهیزاتی دارد که می‌خواهید در داخل آن قرار دهید. معمولاً ابعاد موتورخانه استخر بین 20 تا 30 درصد مساحت استخر در نظر گرفته می‌شود. البته این میزان فضا ارتباط مستقیمی با امکانات تعبیه شده در استخر دارد. مثلاً در برخی از استخرها، فقط تصفیه‌خانه  نصب می‌شود در این صورت در موتورخانه تجهیزاتی مانند پمپ تصفیه استخر، سیستم گندزدایی و فیلتر شنی قرار داده می‌شود. ابعاد موتورخانه برای استخرهایی که فقط سیستم تصفیه‌خانه در آنها نصب خواهد شد در حدود 25 درصد مساحت استخر تخمین زده می‌شود.

اما اگر قصد گرمایش استخر را هم دارید در این صورت باید در موتورخانه استخر گیلاوند، تجهیزات و لوازمی مانند دیگ یا بویلر، مشعل و مبدل حرارتی را نیز نصب کنید. در این شرایط ابعاد موتورخانه باید حدود 30 درصد مساحت استخر را شامل ‌شود.

لازم است بدانید که نقشه‌کشی درست و اصولی موتورخانه استخر در کلیه شهره همچون موتورخانه استخر دماوند می‌تواند مزایایی مانند کم‌کردن هزینه‌های تجهیزات مورد استفاده، صرفه‌جویی در سوخت و انرژی، طول عمر قطعات و تجهیزات را در پی داشته باشد. همچنین نیاز به تعمیر و تعویض لوازم را کاهش دهد.

ابعاد موتورخانه استخر

ارتفاع استاندارد موتورخانه استخر گیلاوند

حداقل ارتفاع موتورخانه استخر طبق استاندارد DIN، باید در حدود 2 متر و 200 سانتی‌متر باشد. البته درصورتی‌که استخر بزرگ‌تر باشد؛ مانند استخرهای عمومی، ارتفاع نیز افزایش پیدا می‌کند. زیرا فیلترهای مورد استفاده در استخرهای بزرگ، ارتفاع بلندتری دارند؛ بنابراین بهتر است قبل از سفارش تجهیزات موتورخانه استخر مانند فیلتر شنی، دیگ، مخزن کویلی و مبدل حرارتی، ارتفاع و ابعاد موتورخانه را به فروشنده اطلاع دهید تا او بتواند با بررسی درست ابزارها و تجهیزاتی که با فضای موتورخانه استخر شما مطابقت دارند را  معرفی نماید.

چه نکاتی برای طراحی موتورخانه استخر باید رعایت کنید؟

چه نکاتی برای طراحی موتورخانه استخر باید رعایت کنید؟

باتوجه ‌به اهمیت طراحی موتورخانه استخر، بهتر است برای بالابردن راندمان استخر نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

  1. بررسی وضعیت موتورخانه از نظر تهویه هوا، رطوبت، دما، نزدیکی به استخر
  2. انتخاب درست اندازه و ارتفاع موتورخانه استخر
  3. دقت در تعیین محل قرارگیری کاسه استخر
  4. مشخص‌کردن اجزای لوله‌کشی
  5. تعیین محل مناسب برای نگهداری موادشیمیایی در موتورخانه استخر
  6. توجه به تخلیه فاضلاب موتورخانه

انتخاب لوازم و تجهیزات موتورخانه استخر

همان‌طور که قبلا اشاره کردیم در موتورخانه استخر دودسته کلی از تجهیزات نصب می‌شوند. دسته اول که مربوط به تصفیه‌خانه استخر هستند، وظیفه ضدعفونی و گندزدایی آب استخر را بر عهده دارند. اما دسته دوم  تجهیزات گرمایشی استخر و جکوزی هستند که وظیفه آنها تنظیم دمای آب استخر است. در ادامه مقاله موتورخانه استخر گیلاوند، به معرفی جامع هر دو بخش خواهیم پرداخت. گفتنی است مطالبی که در ادامه گفته می شود در خصوص موتورخانه ها در سایر شهرها همچون موتورخانه استخر یزد نیز صدق می کند.

تجهیزات و وسایل تصفیه موتورخانه استخر

تجهیزات و وسایل تصفیه موتورخانه استخر

تجهیزات مربوط به تصفیه‌خانه استخر وظیفه گندزدایی، ضدعفونی و شفاف‌سازی آب استخر را بر عهده دارد. وسایل و ابزارهای موتورخانه در بخش تصفیه آب عبارت‌اند از:

پمپ تصفیه موتورخانه استخر

پمپ تصفیه، یکی از تجهیزات اصلی موتورخانه استخر محسوب می‌شود. برای اینکه بتوانید وظیفه مهم این پمپ را درک کنید بهتر است ابتدا مختصری در مورد سیستم گردش آب استخر صحبت کنیم. در سیستم گردش آب استخر، آب از طریق پمپ آب وارد سیستم آب استخر شده و سپس به سمت موتورخانه و تجهیزات گرمایشی و تصفیه‌ای هدایت می‌شود. آب در مسیر برگشت از استخر و جکوزی، ابتدا وارد پمپ تصفیه و فیلتر شنی می‌گردد تا تصفیه و پاک‌سازی شود. بعدازاین مرحله آب تصفیه شده وارد دیگ آب می‌شود. به‌طورکلی می‌توانیم مراحل تصفیه آب در پمپ تصفیه استخر را به 5 مرحله زیر تقسیم کنیم:

  1. ابتدا آب از ورودی به پمپ تصفیه تزریق می‌شود.
  2. سبد صافی تعبیه شده در پمپ، ذرات معلق و آشغال‌های درشت را از آب حذف می‌کند. این صافی هرزگاهی باید باز شود و زباله‌های داخل آن تخلیه گردد.
  3. آب از سمت مرکز توسط دیفیوزر پمپ، به داخل پره‌ها هدایت شده و آب اطراف را برای خروج از پمپ جمع‌آوری می‌کند.
  4. پس از نفوذ آب به داخل پره‌های پمپ، آب با نیروی گریز از مرکز پره‌ها، با فشار بالا به سمت نازل خروجی هدایت می‌شود.
  5. بدین صورت فیلتراسیون آب وارد مرحله آخر شده و آب به سمت کاسه استخر فرستاده می‌شود.

فیلتر شنی موتورخانه استخر گیلاوند

فیلتر شنی موتورخانه استخر گیلاوند، عملکردی مشابه با پمپ تصفیه استخر دارد و یکی از لوازم ضروری در موتورخانه استخر به‌حساب می‌آید. وظیفه آن، فیلترینگ و شفاف‌سازی آب استخر است. همان‌طور که گفتیم پمپ آب توانایی جداکردن ذرات درشت معلق در آب را دارد، اما نمی‌تواند مانند فیلتر شنی ذرات ریز، میکروب‌ها و چربی‌های را از آب حذف نماید. با وجود فیلتر شنی دیگر نگران ورود ناگهانی آب به گوش و دهان خود نباشید؛ زیرا این فیلتر آب را پاک‌سازی و تصفیه می‌کند. طرز کار فیلتر شنی عبارت است از:

فیلتر شنی موتورخانه استخر گیلاوند

  • ورودی آب فیلتر شنی در بالای محفظه آن قرار دارد. آب استخر پس از وارد شدن به داخل فیلتر شنی از دو فیلتراسیون ماسه‌ای و سیلیس عبور می‌کند. اندازه دانه‌های شن و ماسه در سه‌لایه درشت، متوسط و ریز تعبیه شده است در نتیجه به طور کامل، آب توسط  این فیلترها تصفیه می‌شود.
  • آب تصفیه شده به کف محفظه هدایت شده و از طریق منافذی که در آن وجود دارد به مسیر خروجی آب از سمت مرکز فیلتر شنی هدایت می‌شود.
  • در نهایت آب، شفاف و بهداشتی از خروجی فیلتر شنی، خارج می‌شود.

سؤالی که شاید در این جا ذهن شما را مشغول کند این است که طریقه  پاک‌سازی فیلتر شنی بعد از کثیف‌شدن به چه نحوی است؟ بهتر است به هیچ عنوان نگران کثیف‌شدن فیلتر شنی نباشید، زیرا تمام فیلترهای شنی  دارای قابلیت بک واش هستند، یعنی با شستشوی معکوس شن، ماسه و سیلیس، تمیز شده و قابل استفاده می‌شوند.

سختی‌گیر رزینی

سختی‌گیر رزینی از جمله تجهیزات استخری است که باعث می‌شود آب استخر شرایط کاملاً استانداردی از لحاظ میزان املاح، درجه سختی، غلظت منیزیم و کلسیم داشته باشد. این قطعه توانایی حذف ترکیبات معدنی با درجه متفاوتی از سختی را دارد و به شناگران کمک می‌کند تا در یک آب باکیفیت به شنا بپردازند. در ادامه مقاله موتورخانه استخر گیلاوند، شما را با پمپ تزریق کلر آشنا خواهیم کرد.

پمپ تزریق کلر

فیلترهایی که در تصفیه‌خانه استخر مورد استفاده قرار می‌گیرند به‌تنهایی نمی‌توانند از ورود آلودگی به آب استخر جلوگیری نمایند. در نتیجه برای ضدعفونی‌کردن کامل آب استخرها، از موادی همچون کلر استفاده می‌کنند. در استخرهای قدیمی تزریق کلر به داخل استخر، به‌صورت دستی انجام می‌شد، اما در حال حاضر با استفاده از دستگاه‌های جدیدی که برای این کار طراحی شده است تزریق کلر به‌صورت کاملاً بهداشتی و به میزان لازم، به آب استخر انجام می‌شود. این دستگاه‌ها در دو نوع دستی و اتوماتیک تولید شده‌اند. بهتر است بدانید که کلر آلودگی‌هایی مانند قارچ‌ها، جلبک‌ها، حشرات ریز داخل آب، میکروارگانیسم‌ها و… را از بین می‌برد.

تجهیزات مربوط به گرمایش موتورخانه استخر گیلاوند

در صورت استفاده از پمپ‌های تزریق کلر به آب استخر، علاوه بر ضدعفونی آب، ph آب نیز تنظیم می‌شود. تعادل PH آب، مانعی برای رشد باکتری‌ها و ویروس‌ها به شمار می‌آید. برای استفاده از این دستگاه کافی است قرص کلر یا محلول کلر را در درون پمپ تزریق کنید. پمپ‌های نوع اتوماتیک توانایی این را دارند که میزان کلر آب و سرعت اضافه‌کردن کلر به آب را تنظیم نمایند. در این صورت دیگر نگران میزان کم‌وزیاد شدن کلر آب نخواهید بود؛ زیرا بالابودن کلر در آب، باعث ایجاد حساسیت‌های مختلف مانند قرمزی در چشم و مشکلات پوستی شناگران می‌شود.

تجهیزات مربوط به گرمایش موتورخانه استخر گیلاوند

این تجهیزات می‌توانند دمای آب را ظرف مدت 6 الی 48 ساعت به دمای 26 درجه سانتی‌گراد برسانند. جهت ایجاد گرمایش در موتورخانه استخر گیلاوند نیاز به تجهیزات زیر دارید:

دیگ و مشعل موتورخانه استخر

دیگ یا بویلر استخری در دو نوع گازوئیلی و گازسوز تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرد. دیگ‌های استخری بعد از اینکه دمای آب را به 180 درجه فارنهایت رساندند، آب را وارد مبدل حرارتی می‌کنند. اما دیگ حرارتی به‌تنهایی ارزش و جایگاهی ندارد؛ بلکه این مشعل است که با مصرف سوخت، گرما را از طریق مبدل، به آب داخل دیگ منتقل می‌کند. رابطه دیگ و مشعل مانند اجاق‌گاز و کتری پر از آب است. دیگ موتورخانه باتوجه ‌به ظرفیت دمای آب خروجی، به سه دسته زیر تقسیم می‌شود:

  • دیگ آب گرم با ظرفیت دمای آب خروجی ۸۰ تا ۸۵ درجه سانتی‌گراد
  • دیگ آب داغ با ظرفیت دمای آب خروجی ۸۵ تا ۹۵ درجه سانتی‌گراد
  • دیگ بخار آب با دمای بیش از ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد که برای بخار سونا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لازم به یادآوری است که دیگ‌های فولادی، از جمله دیگ‌های بادوام برای استخرهای بزرگ به‌حساب می‌آیند. البته دیگ‌های چدنی که از قیمت مناسب‌تری برخوردارند برای استخرهای کوچک مناسب‌تر هستند.

مبدل حرارتی موتورخانه استخر گیلاوند

واردکردن آب کلردار استخر به طور مستقیم به داخل دیگ، باعث اکسیدشدن متریال دیگ استخر شده و طول عمر مفید آن را کاهش می‌دهد، بنابراین برای رفع این مشکل از یک مبدل حرارتی از جنس استیل استفاده می‌شود. این مبدل‌ها در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند و بر اساس ابعاد استخر، نوع استخر (سرپوشیده یا سرباز) و زمان گرمایش انتخاب می‌گردند.

منبع تحت‌فشار استخر

برای افزایش طول عمر پمپ استخر و کیفیت فشار آب، از یک منبع تحت‌فشار در موتورخانه استخر گیلاوند و یا هر شهر دیگری مانند موتورخانه استخر مشهد استفاده می‌کنند. عملکرد این منبع، بدین صورت است که با شروع به کار پمپ، حدود سه چهارم منبع از آب پر می‌شود و یک‌سوم باقی‌مانده از آن را هوا اشغال می‌کند، با بالا آمدن آب، هوا تحت‌فشار قرار می‌گیرد. با خاموش‌شدن پمپ سطح آب براثر فشار منبع همچنان بالا می‌ماند، بنابراین برای استفاده‌های جزئی از آب، دیگر نیاز به روشن و خاموش‌شدن پمپ نیست. در نتیجه منبع تحت فشار استخر ، باعث کاهش استهلاک پمپ موتورخانه می‌شود.

لوله و اتصالات مورد استفاده در موتورخانه استخر

لوله و اتصالات مورد استفاده در موتورخانه استخر

اجزا و تجهیزات موتورخانه استخر خانگی و عمومی توسط لوله‌ها به همدیگر متصل می‌شوند. لوله‌کشی موتورخانه فرایند بسیار مهمی است و بایستی توسط یک متخصص انجام شود. زیرا در غیر این صورت دچار مشکلاتی مانند افت فشار و اتلاف انرژی حرارتی خواهید شد.

در موتورخانه استخرهای خانگی از لوله‌های پلیمری استفاده می‌کنند؛ اما برای استخرهای عمومی معمولاً لوله‌های فلزی بکار برده می‌شود. از مزایای استفاده از لوله و اتصالات پلیمری در استخرها می‌توان به عدم رسوب‌گیری و زنگ‌زدگی لوله‌ها، بهداشتی بودن آنها، آب‌بندی ایمن و مقاومت این لوله‌ها در برابر کلر و مواد شیمیایی اشاره نمود.

هزینه ساخت موتورخانه استخر گیلاوند

هزینه ساخت موتورخانه استخر گیلاوند

فاکتورهای زیادی در ساخت موتورخانه و هزینه‌های مربوط به آن دخیل هستند. از جمله موارد مهمی که باید در ساخت موتورخانه استخر مدنظر داشته باشیم، نوع طراحی و استفاده از تجهیزات باکیفیت و کاربردی است. با شناخت برخی پارامترها می‌توانید هزینه تقریبی ساخت استخر را محاسبه نمایید. این فاکتورها شامل موارد زیر هستند:

  • اندازه و موقعیت موتورخانه
  • ارتفاع موتورخانه
  • تجهیزات موتورخانه
  • شرایط دسترسی و استفاده از موتورخانه
  • نصب و اجرای موتورخانه
  • طراحی و نقشه‌کشی موتورخانه
  • انتخاب نوع موتورخانه
  • نحوه لوله‌کشی و کانال‌کشی

جمع‌بندی

موتورخانه استخر گیلاوند، در واقع قلب استخر به‌حساب می‌آید که وظیفه گرمایش و تصفیه آب استخر را برعهده دارد. در این مقاله سعی کردیم در مورد احداث موتورخانه، ابعاد موتورخانه و  ابزار و تجهیزات ضروری آن اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم. فراموش نکنید اگر از موتورخانه به طور اصولی نگهداری نمایید، استخر عملکرد مناسبی خواهد داشت. درصورتی‌که نیاز به اطلاعات جامع‌تری در مورد موتورخانه استخر دارید می‌توانید به سایت berke.ir مراجعه نمایید.

برخی از سؤالات متداول درباره راه‌اندازی موتورخانه استخر گیلاوند

چند نوع دستگاه کلرزن در بازار وجود دارد؟

دو نوع، دستگاه کلرزن دستی و اتوماتیک

ابعاد استخر چگونه محاسبه می‌شود؟ .

معمولاً ابعاد استخر بین 20 تا 30 درصد مساحت استخر در نظر گرفته می‌شود

وظیفه فیلتر شنی استخر چیست؟ .

وظیفه آن فیلترینگ، شفاف‌سازی و پاک‌سازی آب استخر است

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد امتیاز : 46

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *