loader image

موتورخانه استخر یزد

خانه | خدمات موتورخانه استخر | موتورخانه استخر یزد

موتورخانه استخر یزد

موتورخانه استخر مهم‌ترین بخش هر استخر است و در حقیقت بدون وجود آن، استخر کارایی چندانی ندارد و خیلی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. تجهیزات موتورخانه برای انواع استخر از خانگی گرفته تا عمومی، اجرا می‌شود. این تجهیزات در موتورخانه استخر یزد بسیار کاربردی و پیشرفته است که در ادامه مطلب به مطالعه و بررسی آن می‌پردازیم.

تماس با برکه

وظایف موتورخانه استخرها

مجموعه‌های استخر و جکوزی عمومی و خانگی که از آنها استفاده می‌کنید، نیاز به تاسیسات مکانیکی داشته تا شرایط ایده‌آلی در آنها ایجاد شود و وضعیت پایدارشان تأمین شود. وقتی صحبت موتورخانه استخر به میان می‌آید، تصور براین است که وظیفه‌ی آن گرمایش و حفظ دمای استخر است درحالی که سه وظیفه بسیار مهم دیگر دارد که عبارتند از تصفيه آب، ضدعفونی کردن آب و پمپاژ آب.

  • تصفیه آب

طبیعی است که به‌ مرور زمان، آب استخرها کثیف شده و آلاینده‌های موجود در آن از سطح مجاز بالاتر می‌رود. در این مواقع آب استخر نیاز به تصفيه و پاک‌سازی دارد و فرایند فیلتراسیون بر روی آن انجام می‌شود. دراصل وظیفه سیستم تصفيه آب موتورخانه استخرها، به منظور کاهش سطح آلاینده‌های موجود انجام می‌شود. فرآیند فیلتراسیون اینگونه است که آب از کفشوی‌های تعبیه شده از کف استخر، از طریق خطوط لوله کشی به سمت سیستم فیلتراسیون و تصفيه آب هدایت می‌شود.

وظایف موتورخانه استخرها

  • ضدعفونی کردن آب

پس از انجام فرآیند فیلتراسیون، آب استخرها به‌طور کامل سلامت نمی‌شود و برای بهبود آن، لازم است تا فرآیند ضدعفونی کردن در دستور کار قرار بگیرد. در این فرآیند مواد شیمیایی ضدعفونی کننده، با ترکیبات کنترل شده به آب اضافه می‌کنند که باعت ضدعفونی و سلامت آب می‌شود. نمونه‌ای از این مواد شیمیایی کلر است و در بیشتر استخرها برای ضدعفونی کردن آب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • پمپاژ آب

بعداز انجام فرآیندهای ذکر شده نوبت به پمپاژ آب می‌رسد و آب پس‌از عبور از سیستم مبدل حرارتی به دمای مطلوبی می‌رسد؛ سپس با فشار معینی به داخل استخر پمپاژ می‌شود.

موقعیت احداث موتورخانه‌ها در استخر

از نکات مهم در احداث موتورخانه ‌ها، موقعیت قرارگیری آنهاست که این امر در موتورخانه استخر یزد به طور دقیقی اجرا شده است.  برای اینکه بتوان بهترین موقعیت موتورخانه استخر را تشخیص داد، بایستی از چند زاویه به این موضوع نگاه کرد.

اولین نکته این است که موتورخانه استخر مسیر دسترسی مخصوص داشته باشد؛ به‌طوری که اپراتور تعمیرکار بتواند بدون ورود به محوطه استخر، به آن دسترسی پیدا کند.

موقعیت احداث موتورخانه‌ها در استخر

موضوع بعدی که باید موردتوجه قرار بگیرد، فضای درنظر گرفته شده برای احداث موتورخانه است؛ این فضا در حالت معمول باید درحدود ۲۰ تا ۳۰ درصد مساحت استخر را به خود اختصاص دهد. برای استخرهای عمومی توصیه می‌شود که حداقل 2.2 متر ارتفاع داشته باشند. با رعایت اصول ذکر شده، می‌توان فضای کافی و مناسب را به‌طور ایمن در نظر گرفت.

موقعیت قرارگیری موتورخانه نسبت به استخر، بسیار قابل اهمیت است؛ برای مثال پمپ موتورخانه باید حدود 0.5 متر پایین تر از کف استخر قرار بگیرد. در غیر اینصورت به پمپ‌های فشار قوی نیاز است.

نکته پاياني در این قسمت کنترل آلودگی های صوتی است . در موتورخانه تجهیزاتی موجود است که با سروصدای زیادی کار می‌کنند. برای کنترل این موضوع، موتورخانه باید در فاصله‌ای قرار بگیرد که باعث آزار و اذيت بقیه نشود. علاوه براین عایق‌بندی صوتی آن ، برای کنترل سطح نویز بسیار مناسب است.

تجهیزات موجود در موتورخانه استخر یزد

این تجهیزات به ۲ دسته برقی و گازی تقسیم ‌بندی می‌شوند.

در موتورخانه برقی، گرم کردن آب با سیستم های برقی انجام می‌شود. اما در بیشتر مواقع در کشور به علت دسترسی به گاز طبیعی، در موتورخانه‌ها گرمایش آب به صورت گازی انجام می‌شود. در موتورخانه استخر یزد نیز این فرآیند به صورت گازی است. گفتنی است این فرآیند در موتورخانه استخر ویلا، موتورخانه استخر باغ و … نیز انجام می شود.

معرفی برخی از تجهیزات موتورخانه استخر یزد

معرفی برخی از تجهیزات موتورخانه استخر یزد

تجهیزات مختلفی در موتورخانه استخر یافت می‌شوند که به کار بردن آن‌ها به عملکرد بهتر موتورخانه کمک می‌کند. از جمله این تجهیزات می‌توان به دیگ آب گرم اشاره کرد. وظیفه دیگ آب گرم این است که حرارت مورد نیاز را تامین کند تا دمای استخر در محدوده مناسبی حفظ شود. روی بدنه‌ی این دیگ‌ها مشعل گازی تعبيه شده که باعث ترکیب سوخت و هوا، به نسبت معینی خواهد شد. با این حال دیگ آب گرم تنها یکی از تجهیزات موتورخانه است. دیگر تجهیزات این فضا عبارتند از:

مبدل حرارتی

انتقال حرارت بین ۲ سیال به عهده مبدل حرارتی است. آب گرمی که در دیگ تولید می‌شود و همچنین آب برگشتی استخر، به سمت مبدل حرارتی هدایت می‌شوند. جریان عبوری این دو سیال در مبدل حرارتی کنار هم قرار میگیرد که باعث انتقال حرارت آب گرم به استخر خواهد شد. با این فرآیند، آب به محدوده دمایی مورد نظر می‌رسد و توسط پمپ به استخر منتقل خواهد شد. سپس آب دیگ که حرارت خود را از دست داده، توسط مدار لوله کشی دوباره به سمت دیگ برمی‌گردد. این چرخه به طور مداوم در استخرها تکرار می‌شود.

پمپ

وظیفه‌ی به گردش درآوردن آب در مسیر رفت و برگشت در استخرها به وسیله پمپ است. ویژگی اصلی پمپ‌های استخر بالابودن دبی و پایین بودن هد آن است‌. و معمولا قابلیت این را دارند که برای هدایت آب در دبی و فشارهای مختلف تنظیم شوند. باتوجه به عملکرد سیستم، می‌توان فعالیت پمپ را کنترل کرد ‌. باید این نکته را نیز خاطر نشان کرد که به علت احتمال بالای خرابی پمپ در استخرها، باید یک پمپ در کنار پمپ اصلی رزرو شود. در موتورخانه استخر یزد نیز همین‌گونه است و درکنار پمپ اصلی همیشه یک پمپ رزرو شده قرار دارد.

سختی گیر

اگر استخر در مناطقی احداث شد که آب آنجا سختی زیادی داشت، لازم است که سختی گیر آب استفاده شود. منظور از سخت بودن آب این است که میزان املاح آن یعنی کلسیم و منیزیم آن زیاد است. در این وضعیت آب از درون رزین‌های سختی‌گیر عبور کرده و به مقدار قابل توجهی از میزان کلسیم و منیزیم آن کاسته خواهد شد. با انجام این فرآیند، آب به اصطلاح نرم می‌شود.

دستگاه فیلتر

دستگاه فیلتر

انواع متفاوتی از دستگاه‌های فیلتراسیون موجود است اما پرکاربردترین آنها دستگاه فیلترهای شنی است. درون این فیلترها محفظه‌ای وجود دارد که با شن و سیلیس پر می‌شود و جریان آب برگشتی از استخر، با عبور از این محفظه تصفيه می‌شود.

دستگاه کلر‌زن استخر

دستگاه کلر‌زن به عنوان رایج‌ترین تجهیزات ضدعفونی کننده استخرها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه ابعاد و اندازه کوچکی داشته و در فضای موتورخانه استخر نیز فضای زیادی را اشغال نمی‌کند. مدل‌های مختلفی از دستگاه کلرزن وجود دارد اما کلر‌زن خطی، پرکاربردترین کلرزن موجود در استخرها است. این دستگاه در مسیر خروجی آب از موتورخانه تعبیه شده و مقدار مشخصی کلر به آب اضافه می‌کند و باعث ضدعفونی آن می‌شود. عمل این دستگاه به صورت خودکار است تا به طور لحظه‌ای مقدار کلر موردنیاز آب را تشخیص دهد و به فرآیند ضدعفونی بپردازد.

لوله‌کشی موتورخانه استخر

بین تجهیزات مختلف موتورخانه استخر، خطوط لوله‌کشی اجرا می‌شود. برای لوله کشی استخرهای خانگی معمولا از لوله‌های پلیمری و برای لوله‌ کشی استخرهای عمومی از لوله‌های فلزی استفاده می‌شود. مهم‌ترین نکته‌ای که باید در اجرای لوله‌کشی استخرها مورد توجه قرار بگیرد این است که افت فشار و اتلاف انرژی حرارتی به حداقل مقدار ممکن برسد. خوشبختانه این امر در موتورخانه استخر یزد محقق شده و لوله‌کشی‌های آن با بالاترین دقت انجام شده است.

اهمیت ساخت موتورخانه استخر

اهمیت ساخت موتورخانه استخر

تا به اینجای کار به معرفی برخی تجهیزات موردنیاز موتورخانه استخرها پرداختیم ولی باید در نظر داشته باشیم که استفاده از اين تجهیزات و عملکرد مناسب موتورخانه، دراصل چه اهمیتی دارد؟

قطعا نمی‌توان تمام تجهیزاتی را که عنوآن کردیم در یک جا قرار داد و یا لوله‌کشی و اتصالات را در جای دیگر انجام داد! پس حتما به یک مجموعه متمرکز و منظم برای راه‌اندازی و تآمین و نگهداری استخر نیاز است و اهمیت‎های موتورخانه را عنوان می‌کند.

  • وجود موتورخانه در استخر باعث ایجاد یک مجموعه متمرکز و منظم شده که به بقای عمر استخر می‌انجامد. درعين حال عوامل مورد نیاز آب استخر اعم از حرارت ، ضد عفونی و فیلتراسیون را به عهده دارد.
  • همانطور که گفتیم نمی‌توان هرکدام از وسایل و تجهیزات مورد نیاز را در یک گوشه قرار داد و از آنها استفاده کرد؛ برای تنظیم عوامل به یک مجموعه منظم نیاز داریم، که موتورخانه این موضوع را فراهم می‌کند.

دیگر موارد در اهمیت سرویس و ساخت

  • لوازم و تجهیزات استخر نیاز به سرویس و نگهداری دوره‌ای دارند، موتورخانه استخر سبب سهولت در این امر شده و سرویس و نگهداری تجهیزات استخر و موتورخانه را بهبود می‌بخشد.
  • اگر زمانی در یکی از تجهیزات یا اتصالات لوله‌کشی اختلالی ایجاد شود، به راحتی می‌توان منبع نقص را پیدا کرد و به رفع و رجوع آن پرداخت.
  • بعضی لوازم و تجهیزات موتورخانه هنگام کار سروصدای زیادی تولید می‌کنند، وجود موتورخانه که همیشه مقداری از فضای اصلی استخر فاصله دارد؛ باعث شده که این سروصدا به محیط اصلی استخر نفوذ نکند و باعث آزار شناگران نشود.

علاوه براین موتورخانه استخر یزد به یک‌سری عایق‌ها تجهیز شده و باعث کاهش عبور یا قطع نویز به داخل محوطه اصلی استخر می‌شود.

  • تجهیزات موتورخانه و اتصالات لوله‌کشی کشی در حین کار، دود، روغن، کثیفی و آلاینده‌های دیگری تولید می‌کنند. اگر موتورخانه نباشد این آلاینده‌ها تمام محیط استخر را آلوده‌ می‌کنند و دیگر استخر کارایی ندارد.

در مجموع اگر استفاده از موتورخانه با نقشه‌کشی درست و اصولی باشد، باعث کاهش هزینه‌ها شده، در مصرف سوخت و ساز و انرژی نیز به مقدار قابل توجهی صرفه‌جویی می‌شود. همچنین باعث حفظ طول عمر قطعات و تجهیزات می‌شود و نیاز به تعمیر یا تعویض لوازم را کاهش می‌دهد.

انواع سیستم‌های موتورخانه استخر یزد

انواع سیستم‌های موتورخانه استخر یزد

همانطور که عنوان کردیم در موتورخانه‌ها تجهیزات متفاوتی وجود دارد و هرکدام کار به‌خصوصی انجام می‌دهند. هریک از این اجزا، در سیستم خاصی از موتورخانه قرار دارند و فرآیند خاصی را تسهیل می‌کنند. انواع سیستم موتورخانه‌ها ، عبارتند از:

  • موتورخانه تهویه مطبوع

این بخش از موتورخانه شامل سيستم‌های گرمایشی، سرمایشی، چیلر، برج خنک‌کننده، منبع تحت فشار و … است.

  • موتورخانه تصفيه و تنظیم آب‌رسانی

این سیستم همانطور که از نامش پیداست به تصفيه آب می‌پردازد شامل تجهیزاتی مثل پمپ تصفیه، فیلتر شنی، دیگ، پمپ آب، بوستر پمپ، منبع تحت فشار، تابلو کنترل و… است.

  • موتورخانه سیستم گرمایشی

وظیفه آن حفظ دما، گرم کردن آب و محیط است و شامل تجهیزاتی مثل دیگ، مشعل، انواع مبدل‌های حرارتی، پکیج، شوفاژ و … می‌شود.

موتورخانه با سیستم ترکیبی

  • موتورخانه با سیستم ترکیبی

این سیستم، ۳ مورد اول را که ذکر کردیم دربر می‌گیرد؛ در واقع بیشتر موتورخانه ها ازجمله موتورخانه استخر یزد، از این نوع هستند و تمام عوامل موردنیاز را در یک موتورخانه اصلی گرد هم می‌آورند. یعنی اینکه دارای سیستم آب‌رسانی و پمپاژ آب بوده و علاوه برآن دارای سیستم گرمایشی، سرمایشی و تهویه هوا با پکیج و شوفاژ نیز هستند.

سخن پایانی

موتورخانه ها شامل یک سری تجهیزات و اتصالات لوله‌کشی هستند تا به نحو احسن به انجام کار خود بپردازند و خدمات مورد نیاز ما را ارائه دهند. اما باید درنظر داشته باشیم که سیستم موتورخانه استخر ها به تامین و نگهداری اصولی و مهندسی شده‌ای نیاز دارد که این کار توسط هرکسی ممکن نیست و باید به افراد کاربلد سپرده شود.

به همین سبب اگر در این موارد به مشکل برخوردید می‌توانید به سایت “برکه” مراجعه کرده و از اطلاعات و توصیه‌های آنها بهره‌مند شوید. همچنین این سایت و عوامل کاربلد آن صفرتا صد ساخت،  تآمین و نگهداری استخر را به عهده می‌گیرند و شما را در این امر یاری می‌کنند تا به نتیجه دلخواه و مورد نظر خود برسید.

سوالات متداول

موتورخانه استخر شامل چه تجهیزاتی است؟

دیگ آّب ولرم، مبدل حرارتی، پمپ، سختی گیر، دستگاه فیلتر، دستگاه کلرزن و ... .

برای احداث موتورخانه استخر به چقدر فضا نیاز است؟

مکان موردنیاز موتورخانه باید حدود 20 تا 30 درصد مساحت استخر باشد و حدود 2.2 متر ارتفاع داشته باشد.

عمق موتورخانه باید چگونه باشد؟

موتورخانه استخر باید حدود نیم متر پایین تر از عمق استخر باشد تا پمپاژ آّب به طور کامل انجام شود و با مشکلی مواجه نشود.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد امتیاز : 41

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *