loader image

سرویس و نگهداری موتورخانه

خانه | خدمات موتورخانه استخر | سرویس و نگهداری موتورخانه

فهرست مطالب

سرویس و نگهداری موتورخانه

موتورخانه‌ها یا مکانیکال روم‌ها، بخشی از ساختمان هستند که انواع دستگاه‌های مکانیکی و کنترل‌کننده‌های الکتریکی برای فرایند گرمایش و سرمایش، در آن قرار می‌گیرند. فضای موتورخانه‌ها متناسب با کاربری ساختمان و تعداد تجهیزات اختصاص‌یافته در آن، مساحت متفاوتی دارند.

از طرفی آسیب به هر یک از اجزای این سیستم‌ها، مشکلات فراوانی را برای ساکنین ساختمان به وجود می‌آورد. به همین دلیل آشنایی با فرایندهای سرویس و نگهداری موتورخانه یک اصل ضروری برای مدیریت ساختمان و اطمینان از گرمایش و سرمایش صحیح به‌شمار می‌رود. در این مطلب از وب‌سایت گروه مهندسی برکه به صفر تا صد فرایند نگهداری و سرویس این بخش از ساختمان‌ها می‌پردازیم.

سرویس و نگهداری موتورخانه؛ عامل افزایش طول عمر تجهیزات آن

موتورخانه؛ بخش مهم تاسیسات ساختمان

اگر در ساختمان‌های بزرگ و دارای استانداردهای لازم برای ساخت گشتی بزنید، متوجه یک بخش جدا و مهم در آن‌ها به نام موتورخانه می‌شوید. این بخش با تامین انرژی لازم برای سرمایش و گرمایش ساکنین ساختمان، نقش بالایی در افزایش راحتی و امنیت آن‌ها بر عهده دارد.

قبل از پرداختن به موضوعات ضروری برای تعمیر موتورخانه، باید آشنایی نسبی با این اتاق کاربردی در ساختمان‌ها داشته باشید. موتورخانه‌ها نوعی سیستم سرمایشی و گرمایشی هستند که با کمک رادیاتور و فن‌کوئل، به تنظیم دما در زمستان و تابستان کمک می‌کنند. در واقع این بخش از ساختمان مسئولیت خنک کردن محیط در تابستان و گرم کردن آن در زمستان را بر عهده دارند. به عبارت بهتر آبی که در موتورخانه گرم می‌شود با کمک مولدهای حرارتی و توسط لوله‌ها به رادیاتور و شوفاژ انتقال می‌یابد.

موتورخانه به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین بخش‌های هر ساختمان تجاری و مسکونی، وظیفه نگهداری تجهیزات الکترومکانیکی و مکانیکی را بر عهده دارد تا بتواند در یک فرایند اصولی سرمایش و گرمایش محیط‌های اداری، صنعتی، مسکونی، تجاری و … را تامین کند. سرویس و نگهداری موتورخانه در هر یک از این کاربری‌ها متناسب با تعداد موتورخانه و نوع آسیب وارده با یکدیگر متفاوت است که در زمان سرویس تجهیزات، باید با عملکرد کامل آن‌ها آشنا باشید.

موتورخانه؛ بخش مهم تاسیسات ساختمان

نقش موتورخانه‌ها در ساختمان

تصور کنید در سرمای زمستان هیچ بخشی برای گرم کردن آب یا دمای محیط تعبیه نشده باشد. نه می‌توان از گرمای شوفاژ‌ها استفاده کرد و نه امکان استفاده از آب گرم برای مصارف مختلف وجود دارد. این نکته دقیقا همان نقش موتورخانه‌ها در ساختمان با کاربری‌های مختلف است. البته راهکارهای دیگری مانند استفاده از بخاری، شومینه، کرسی و … وجود دارد؛ اما موتورخانه یک بخش جدایی‌ناپذیر در سازه‌های جدید ساختمانی است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

توجه به زمان سرویس و نگهداری موتورخانه و استفاده از مناسب‌ترین روش برای تعمیر این بخش از خانه‌ها، بسیاری از چالش‌‌های ساکنین در فصل‌های سرد و گرم سال را از بین می‌برد. فقط برای تعمیرات موتورخانه استخر باید از مناسب‌ترین و به‌روزترین راهکارها استفاده کرد تا باعث پرداخت هزینه‌های اضافی نشود. همچنین سرویس دوره‌ای موتورخانه‌ها باید به‌عنوان یک اصل ضروری در برنامه تعمیرات ساختمان گنجانده شود تا ساکنین با مشکل روبه‌رو نشوند.

مزایای موتورخانه به‌عنوان یک بخش مهم ساختمان

مزایای موتورخانه به‌عنوان یک بخش مهم ساختمان

اصلا چرا به سرویس موتورخانه نیاز داریم؟ این سوال بسیاری از ساکنین ساختمان‌های مسکونی و تجاری است که با اهمیت موتورخانه در ساختمان آشنا نیستند. موتورخانه به‌عنوان قلب تپنده تنظیم دمای محیط، مهم‌ترین نقش را در رفاه ساکنین ساختمان بر عهده دارد البته در حالت استخر بدون موتورخانه دیگر حرفی از موتورخانه و سرویس و نگهداری آنها نیست. در ادامه به مهم‌ترین مزایای استفاده از موتورخانه در ساختمان‌ها اشاره می‌کنیم. سپس در خصوص نحوه سرویس و شستشوی کویل موتورخانه صحبت خواهیم کرد.

تماس با برکه

رفاه بیشتر ساکنین

اصلی‌ترین دلیل سرویس و نگهداری موتورخانه، افزایش رفاه ساکنین است. اگر موتورخانه به درستی کار نکند، گرمای تابستان و سرمای زمستان یک عامل مزاحم برای ساکنین خواهند بود و احتمال بیمار شدن آن‌ها به دلیل عدم وجود تعادل دمایی وجود دارد. همچنین اگر موتورخانه‌ها توانایی گرم کردن آب را نداشته باشند، نظافت به یک موضوع مهم تبدیل می‌شود و نمی‌توان از حمام یا سرویس‌های بهداشتی استفاده کرد. به همین دلیل بسیاری از خریداران ملک یا مستاجران برای انتخاب منزل مناسبشان، ابتدا از جدید بودن موتورخانه و سلامت تاسیسات آن مطمئن می‌شوند.

سلامت موتورخانه نشانه‌ای از کیفیت مدیریت ساختمان است

اگر قصد اجاره یا خرید ملک را دارید، توجه به سلامت موتورخانه می‌تواند نشانه مناسبی از کیفیت مدیریت ساختمان و رضایت‌مندی ساکنین باشد. معمولا ساختمان‌هایی که به عملکرد مناسب این بخش اهمیت می‌دهند، در تامین رفاه ساکنین و ایجاد محیطی آرام برای آن‌ها موفق‌تر هستند. بسیاری از مدیران ساختمان‌های تجاری، مسکونی و صنعتی با آگاهی از اهمیت سرویس و نگهداری موتورخانه ساختمان، سرویس دوره‌ای و سلامت این بخش را یکی از اصلی‌ترین دلایل رفاه و آرامش ساکنین در فصل‌های گرم و سرد سال می‌دانند.

انواع سیستم‌های موتورخانه

عملکرد موتورخانه‌ها با یکدیگر یکسان نیست و برای آشنایی با روش‌های سرویس و نگهداری موتورخانه، باید با انواع سیستم‌های آن آشنا بود. برای مثال نوع سیستم موتورخانه‌های بیمارستانی به‌گونه‌ای است که علاوه بر دارا بودن تجهیزات لازم برای فرایندهای گرمایشی و سرمایشی، تجهیزات خاصی برای تولید اوزون، تامین هوای اتاق‌های تمیز، تولید و توزیع اکسیژن در نظر گرفته می‌شوند. به‌طورکلی سیستم‌های موتورخانه به سه نوع گرمایشی، آب‌رسانی و آتش‌نشانی و تهویه مطبوع تقسیم‌بندی می‌شوند که در ادامه به معرفی کاربردهای هر یک از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

سیستم گرمایشی موتورخانه؛ منبع اصلی تولید گرمای ساختمان

اساس کار سیستم‌های گرمایشی موتورخانه‌ها به این صورت است که آب گرم مصرفی در آن‌ها تولید می‌شود. این سیستم برای تولید آب گرم از منبع کویل‌دار، منبع دوجداره، مبدل حرارتی صفحه‌ای و مبدل حرارتی پوسته و لوله کمک می‌گیرد. مبدل‌های حرارتی این سیستم، با تولید بخار، منبع اصلی گرمای رادیاتورها، فن‌کوئل‌ها و هواسازها را تامین می‌کنند. یک راهکار مناسب برای جلوگیری از آسیب به قطعات مختلف این سیستم و افزایش سرعت عمل برای رفع مشکل، زون‌بندی یا منطقه‌بندی این سیستم در ساختمان‌های بزرگ است.

سیستم گرمایشی موتورخانه؛ منبع اصلی تولید گرمای ساختمان

سیستم آب‌رسانی و آتش‌نشانی موتورخانه

برخی از تاسیسات موجود در موتورخانه‌ها نقشی مهم در فرایند آب‌رسانی و آتش‌نشانی دارند. متناسب با نوع کاربری ساختمان‌ها، از تجهیزات متنوعی برای سیستم آب‌رسانی و آتش‌نشانی استفاده می‌شود. ازآنجایی‌که بسیاری از تاسیسات موجود در موتورخانه‌ها، زیر نظر این سیستم کار می‌کنند، بدون شناخت عملکرد آن، سرویس و نگهداری موتورخانه نشدنی است.

در ساختمان‌های کوچک فرایند آب‌رسانی توسط یک پمپ مجزا تامین می‌شود؛ اما با افزایش وسعت ساختمان‌ها برای این کار به چند پمپ به‌عنوان بوستر پمپ نیاز است. انتخاب این پمپ‌ها بر اساس نیاز مصرفی ساختمان و کاربری و ارتفاع آن انجام می‌شود. بوسترهای پمپ علاوه بر تامین آب سرد، در کنترل فشار آب تقویت شده توسط مبدل‌ها در فرایند تامین آب گرم نیز نقش دارد. در واقع این سیستم مقدار فشار آب سرد و گرم را به حد تعادل می‌رساند.

سیستم تهویه مطبوع موتورخانه‌ها

تجهیزات مختلفی مانند سیستم گرمایش، برج خشک‌کننده، منبع انبساط و چیلر در سیستم تهویه مطبوع موتورخانه‌ها نقش دارند. اساس کار سیستم تهویه مطبوع آب در موتورخانه‌های به این گونه‌ است که آب در موتورخانه‌ در دستگاه‌های مخصوصی گرم می‌شود و برای استفاده در زمستان در اختیار ساکنین ساختمان قرار می‌گیرد. این فرایند برای فصل زمستان نیز صادق است و با استفاده از تجهیزاتی مانند چیلر آب سرد تهیه می‌شود و در روزهای گرم در خیال ساکنین را از داشتن آب سرد راحت می‌کند.

شناخت اجزای اصلی موتورخانه؛ مهم‌ترین گام برای تعمیر موتورخانه

موتورخانه‌های در انواع صنعتی و مسکونی خود دارای تاسیسات مختلفی هستند که بدون شناخت کاربردهای آن‌ها، امکان سرویس و نگهداری موتورخانه وجود ندارد. در صورت سپردن این فرایند به تعمیرکاران ماهر نیز، باید اجزای اصلی موتورخانه را بشناسید، تا در زمان بروز عیب آگاهی مناسبی از چگونگی عملکرد تعمیرکار داشته باشید.

سیستم کنترل هوشمند؛ سیستمی جدید برای عملکرد بهتر تاسیسات موتورخانه

بسیاری از مجریان نصب و راه‌اندازی موتورخانه‌ها از یک سیستم جدید برای تنظیم و روشن‌ و خاموش کردن سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی استفاده می‌کنند که سیستم کنترل هوشمند نام دارد. این سیستم از طریق حسگرها و عملگرهایش به‌صورت اتوماتیک دستوراتی را به سایر تجهیزات ارسال می‌کند.

شناخت اجزای اصلی موتورخانه؛ مهم‌ترین گام برای تعمیر موتورخانه

دیگ آب گرم از مهم‌ترین اجزای موتورخانه است

در میان تاسیسات موتورخانه دیگ آب گرم یا بویلر یکی از مهم‌ترین اجزای این بخش از ساختمان است. نحوه کار این قطعه به این صورت است که آب واردشده به دیگ، با کمک مشعل داغ شده و به وسیله لوله‌های انتقال به شوفاژ و رادیاتورها منتقل می‌شود. بعد از سرد شدن این فرایند مدام تکرار می‌شود تا همیشه آب گرم در دسترس باشد.

بویلرها از نظر مقاومت به سه دسته آب گرم، آب داغ و بخار دسته‌بندی می‌شوند که در دو نوع چدنی و فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به مقاومت پایین دیگ‌های چدنی در برابر فشار، استفاده از آن‌ها در موتورخانه‌های منازل مسکونی، رایج‌تر است. از سوی دیگر دیگ‌های فولادی به دلیل مقاومت بالای خود، گزینه مناسب‌تری برای استفاده در ساختمان‌های بزرگ هستند. این دیگ‌ها را می‌توان برای هر سه نوع آب گرم، آب داغ و بخار استفاده کرد. شما باید متناسب با نوع کاربری ساختمان، برای سرویس و نگهداری موتورخانه از نوع مناسب بویلر استفاده کنید.

وظیفه مشعل در تامین گرمای آب موتورخانه

اصلی‌ترین وظیفه مشعل در موتورخانه‌ها، تامین گرمای آب مورد نیاز است. این تجهیزات با استفاده از دو نوع سوخت مایع و گاز کار می‌کنند و با قرار گرفتن زیر دیگ آب گرم، به گرم کردن آب سرد می‌پردازند. مشعل در تامین سه عامل احتراق یعنی هوا، سوخت و جرقه نقش مهمی را در موتورخانه بر عهده دارد.

انواع مشعل‌های مناسب برای استفاده از آن در سرویس موتورخانه عبارت‌اند از:

  • دمنده دار: تولید حرارت بیشتر و دارای بازدهی بالاتر
  • بدون دمنده: مناسب برای فضاهای کوچک با تولید حرارت کم‌تر

بر همین اساس شناخت نوع مشعل در تعمیرات موتورخانه اهمیت بالایی دارد. شما باید متناسب با متراژ فضا و کاربری ساختمان، مشعل مناسب را انتخاب کنید. اگر ساکن آپارتمان‌های کوچک هستید، استفاده از نوع بدون دمنده این تاسیسات گزینه مناسبی برای تعمیر موتورخانه به‌شمار می‌رود.

منبع انبساط موتورخانه

یکی از انواع مخازن نگه‌داری آب در موتورخانه‌ها، منبع انبساط است که وظیفه حفظ تعادل فشار اضافی سیالات گرم شده را بر عهده دارد. منبع انبساط با نصب بر روی بخشی از لوله‌کشی سیستم گرمایش، تغییرات ناشی از افزایش فشار آب را کنترل می‌کند تا از آسیب‌دیدن لوله‌ها، ترکیدن دیگ و … جلوگیری شود. منبع انبساط انواع متفاوتی دارد که برای سرویس و نگهداری موتورخانه باید با آن‌ها آشنا باشید.

دیگ آب گرم از مهم‌ترین اجزای موتورخانه است

انواع منبع انبساط عبارت‌اند از:

  • منبع انبساط باز: شامل منبع انبساط آلومینیومی، منبع انبساط آهنی (گالوانیزه) و منبع انبساط پلی اتیلن
  • منبع انبساط بسته: شامل منبع انبساط قابل تنظیم و منبع انبساط دیافراگمی

پمپ سیرکوله یا سیرکولاتور؛ بخش جدایی‌ناپذیر سیستم تهویه مطبوع موتورخانه

در سیستم‌های تهویه مطبوع موتورخانه‌ها، نمی‌توان نقش پمپ سیرکوله یا پمپ سرکولاتور را نادیده گرفت. سیرکوله در لغت به معنای چرخش در یک محیط بسته است؛ به همین دلیل این پمپ را که سیالات به گردش در می‌آورد، به این نام می‌شناسند.

سیرکولاتور توانایی پمپاژ سیالات تا حداکثر دمای 130 درجه را دارد و در زمان سرویس موتورخانه باید توجه داشته باشید که این دستگاه بتواند بدون مشکل آب داغ برای سیستم گرمایش مرکزی را تامین کند. این دستگاه به دو نوع سرکولاتور خطی و سیرکولاتور زمینی تقسیم می‌شود که کاربردهای متنوعی دارند.

پمپ سیرکوله یا سیرکولاتور؛ بخش جدایی‌ناپذیر سیستم تهویه مطبوع موتورخانه

مهم‌ترین کاربردهای پمپ سیرکوله عبارت‌اند از:

  • ایجاد گرمایش در شوفاژها
  • به گردش درآوردن آب گرم داخل لوله‌های پکیج برای در دسترس بودن آب گرم مصرفی
  • به گردش درآوردن آب سرد مورد نیاز برای مصارف صنعتی و خانگی
  • به گردش درآوردن آب گرم و سرد در سیستم‌های گرمایش از کف
  • پمپاژ آب استخر
  • به چرخش درآوردن آب گرم و سرد در شست‌وشوهای صنعتی

دی اریتور؛ قطعه‌ای که برای سرویس و نگهداری موتورخانه باید آن را بشناسید

نقش دی اریتور در موتورخانه‌ها، جدا کردن اکسیژن از آب است. این کار برای موتورخانه بسیار اهمیت دارد؛ زیرا اکسیژن از عوامل اصلی خوردگی در دیگ‌ها، پمپ‌ها و خطوطی لوله به‌شمار می‌رود و به محض مشاهده چنین نشانه‌هایی باید نقص را در دی اریتور موتورخانه جست‌وجو کرد.

مهم‌ترین وظایف دی اریتور برای نگهداری سالم موتورخانه و افزایش طول عمر قطعات آن عبارت‌اند از:

  • حذف گازهای محلول در آب مانند اکسیژن و دی‌اکسید‌کربن برای کاهش حلالیت گازهای نامطلوب
  • پیش‌گرمایش آب ورودی به بویلر تا دمای 100 درجه سانتی‌گراد برای جلوگیری از تنش در بویلر در اثر اختلاف دمای آب تغذیه و آب موجود در بویلر

در زمان سرویس و نگهداری موتورخانه ساختمان، دقت کنید که دی اریتورها در ارتفاعی بالاتر از دیگ بخار نصب شوند؛ زیرا بالاتر نصب شدن این قطعه به تامین فشار مناسب بر روی پمپ‌های تغذیه دیگ بخار و عدم ایجاد فرایند کاویتاسیون کمک می‌کند.

دی اریتور؛ قطعه‌ای که برای سرویس و نگهداری موتورخانه باید آن را بشناسید

مخزن کندانس

نقش مخزن کندانس در فرایند آب‌رسانی موتورخانه به بخش‌های مختلف ساختمان، بسیار مهم است. در زمان انتقال بخار آب به تجهیزات موتورخانه، انرژی آن منتقل می‌شود. در زمان انتقال انرژی، در حالت میعان آبی تولید می‌شود که آب کندانس نام دارد. مخزن کندانس با ذخیره این آب از تجهیزات دیگ بخار، در زمان قطع شدن آب موتورخانه، آب کندانس را به‌عنوان رزرو به چرخه دیگ بخار آب اضافه می‌کند. سالم بودن این مخزن در تجهیزات موتورخانه، تاثیر مهمی در صرفه‌جویی در مصرف آب و پاکیزه نگه‌داشتن آن دارد.

بر همین اساس در زمان مشاهده چک لیست سرویس و نگهداری موتورخانه برای تعمیر، دقت کنید که این مخزن کاملا بررسی شود و در صورت بروز نقص، با استفاده از روش‌های کاربردی و موثر، نسبت به رفع عیب آن اقدام شود.

استیم تراپ؛ شیر اتوماتیک مهم در موتورخانه‌های مسکونی و صنعتی

یک قطعه مهم در تجهیزات موتورخانه‌ها وجود دارد که در صورت آسیب دیدن می‌تواند بخار تولیدی در موتورخانه را هدر دهد. تله بخار یا استیم تراپ یک شیر اتوماتیک است که وظیفه خارج کردن مایع کندانس و گاز بدون چگالی را بدون از بین بردن فشار بر عهده دارد. این قطعه درون سیستم موتورخانه مانع از خروج گازهای نامحلول در سیستم می‌شود.

در زمان سرویس و نگهداری موتورخانه ساختمان باید به نوع مناسب استیم تراپ توجه کنید. هر کدام از انواع این قطعه کاربردهای خاص خودشان را دارند و باید متناسب با نوع کاربری ساختمان از بهترین نوع آن استفاده کرد.

انواع تله‌های بخار عبارت‌اند از:

  • مدل مکانیکی: به وسیله اتصال مکانیکی خود شیر را باز و بسته کرده و با استفاده از تفاوت چگالی بین بخار و کندانس عمل می‌کند
  • مدل ترموستاتیکی: از جنس حرارتی فولاد یا برنجی است که بر اثر تغییرات دما و انبساط و انقباض حرکت می‌کند. برای تخلیه گازهای متراکم و نامتراکم به همراه مصرف بسیار کم کاربرد دارد
  • مدل ترمودینامیکی: مبنای کار آن بر اساس افزایش سرعت بخار و چگالی بیشتر آب نسبت به بخار است

نقش چیلر در نگهداری موتورخانه

نقش چیلر در نگهداری موتورخانه

یکی از مهم‌ترین تجهیزات موجود در موتورخانه‌های مسکونی و صنعتی، چیلرها هستند. این قطعات نقش خنک کردن محیط را بر عهده می‌گیرند. چیلر پس از خنک کردن هوا، به کمک تجهیزات موجود، هوای خنک را به فن‌کوئل منتقل می‌کند و از با این روش باعث تهویه مطبوع در محیط می‌شود. چیلر یکی از اجزای سیستم تهویه مطبوع به‌شمار می‌آید که در دو نوع جذبی و تراکمی وجود دارد. نوع تراکمی این قطعات به دلیل مصرف بالای برق و نیاز به وجود برج خنک‌کننده، استفاده کم‌تری از آن می‌شود.

بر همین اساس استقبال از چیلر جذبی در بین مجریان و مهندسان برای سرویس و نگهداری موتورخانه بیشتر است؛ زیرا این نوع از چیلرها برای تولید سرما از انرژی حرارتی استفاده می‌کنند و قطعات متحرک کم‌تری نسبت به چیلرهای تراکمی دارند. شناخت مزایای چیلر جذبی در زمان سرویس و نگهداری موتورخانه به شما کمک می‌کند.

این مزایا عبارت‌اند از:

  • کم صدا و بدون لرزش بودن
  • کم بودن میزان آسیب و هزینه‌های مربوط به تعمیرات
  • بدون نیاز به خرید امتیاز برق و دیماند مربوطه
  • کم‌تر بودن هزینه‌های جاری نسبت به چیلر تراکمی

لوله‌های انتقال‌دهنده

برای سرویس و نگهداری موتورخانه ساختمان باید به عایق‌بندی لوله‌های آب سرد و گرم و چگونگی استفاده آن‌ها دقت ویژه‌ای داشت. لوله‌های آب گرم از بویلر به سمت ترمینال‌های گرمایی می‌روند و اتصال لوله‌های مربوط به آب سرد نیز، از چیلر به سمت ترمینال‌های سرمایی است؛ بنابراین وظیفه اصلی لوله‌های انتقال‌دهنده، انتقال آب سرد و گرم می‌باشد.

در بسیاری از موارد شناخت نوع انتقال جریان آب توسط لوله‌های انتقال‌دهنده و استفاده از مواد مناسب برای عایق‌بندی رطوبتی آن‌ها، نقش مهمی در نگهداری موتورخانه و کاهش زمان مورد نیاز برای سرویس این بخش از ساختمان ایفا می‌کند.

برای سرویس و نگهداری موتورخانه باید از شیرآلات مناسب استفاده کنید

شیرآلات با وجود اهمیت کم‌ترشان نسبت به سایر قطعات موتورخانه، اما یک عامل کلیدی در اجرای مناسب عملکرد موتورخانه‌های مسکونی و صنعتی هستند. برای تعمیر موتورخانه باید بدانید دقیقا از چه نوع شیرآلاتی استفاده کنید تا بالاترین کاربرد را داشته باشد.

مهم‌ترین انواع شیرآلات برای استفاده در موتورخانه‌ها عبارت‌اند از:

  • پروانه‌ای
  • کشویی
  • دروازه‌ای
  • سوزنی
  • کروی

برای سرویس و نگهداری موتورخانه باید از شیرآلات مناسب استفاده کنید

سختی‌گیر آب

وظیفه اصلی سختی‌گیر، جلوگیری از نفوذ کلسیم و منیزیم موجود در آب به داخل تجهیزات موتورخانه است. این تجهیز دارای یک استوانه فلزی است که عوامل موثر سختی‌زدایی درون آن قرار گرفته‌اند. کلسیم و منیزیم توسط رزین‌های این استوانه به سدیم تبدیل شده و آب سخت به آب نرم تبدیل می‌شود. استفاده از سختی‌گیر در موتورخانه از گرفتگی لوله‌ها، ورودی و خروجی تجهیزات جلوگیری می‌کند و بسیاری از هزینه‌های احتمالی پاک‌سازی تجهیزات موتورخانه‌ها را کاهش می‌دهد.

سختی‌گیرها متناسب با کاربردشان انواع مختلفی دارند که عبارت‌اند از:

  • رزینی
  • مغناطیسی
  • الکترومغناطیسی
  • رادیویی

ترمینال‌های گرما یا سرما

دستگاه‌هایی که در سیستم موتورخانه مسئولیت انتقال انرژی آب سرد یا آب گرم به محیط داخلی ساختمان را بر عهده دارند، ترمینال‌های گرمایشی یا سرمایشی هستند. از مهم‌ترین ترمینال‌های گرما و سرما در موتورخانه‌ها می‌توان به رادیاتورها و فن‌کوئل‌ها اشاره کرد که نقش گرمایشی یا سرمایشی متفاوتی دارند.

نحوه کارکرد ترمینال‌های گرمایشی یا سرمایشی عبارت‌اند از:

  • رادیاتور: مسئولیت هدایت و انتقال گرما در داخل ساختمان را بر عهده دارد. حرارت آن از آّب گرم تامین می‌شود و در انواع آلومینیومی، پنلی، فولادی و برقی تولید می‌شوند
  • فن‌کوئل: یک دستگاه ساده بوده که از یک مبدل حرارتی (کویل) و یک فن تشکیل می‌شود

ترموستات؛ تنظیم‌کننده دمای گردش آب

ترموستات‌ها مسئول کنترل دمای گردش آب در پمپ‌ها برگشت موتورخانه هستند. در موتورخانه‌ها علاوه بر این ترموستات‌ها، نوع دیگری نیز با عنوان ترموستات مستحرق نصب می‌شود که مسئولیت کنترل درجه حرارت آب تولید شده توسط دیگ را بر عهده دارد.

مزایای سرویس و نگهداری موتورخانه ساختمان

اگر موتورخانه‌ها آسیب ببینند یا در عملکرد یکی از تجهیزات اصلی آن اختلال وارد شود، هیچ راهی برای تامین سرمایش و گرمایش ساختمان وجود ندارد. برای آن که با اهمیت ‌نگهداری‌ موتور‌خانه ساختمان آشنا شوید، در ادامه به مزایای این بخش از ساختمان اشاره می‌کنیم تا بدانید عدم نگهداری مناسب موتورخانه، چه خساراتی را به همراه خواهد داشت.

برای اطلاع از نحوه نصب و راه اندازی موتورخانه استخر فشم، تهران، مشهد و … با کارشناسان ما در تماس باشید.

مزایای سرویس و نگهداری موتورخانه ساختمان

افزایش طول عمر موتورخانه

یکی از اشتباهات رایج ساکنین ساختمان‌های مسکونی و تجاری این است که تا زمان بروز نشانه‌های اختلال در موتورخانه، هیچ اقدامی برای سرویس و نگهداری موتورخانه ساختمان انجام نمی‌شود. این کار علاوه بر افزایش هزینه‌های ساختمان در زمان بروز نقص، طول عمر این بخش ساختمان را نیز کاهش می‌دهد.

بهترین راهکار برای این کار، تعمیر و نگهداری اصولی موتورخانه‌های و سرکشی‌های دوره‌ای است تا بتوان مدت‌زمان بیشتری از خدمات سرمایشی و گرمایشی این تجهیزات استفاده کرد. در صورت استفاده اصولی و نگهداری مناسب موتورخانه، تاسیسات این بخش از ساختمان تا سالیان سال بدون نقص مسئولیت خود را انجام می‌دهند. برای نگهداری اصولی موتورخانه باید در صورت مشاهده اولین نشانه از نقص در عملکرد سیستم موتورخانه، نسبت به رفع آن اقدام کرد.

از سوی دیگر بسیاری از ساختمان‌‌ها از سایر سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی مانند پکیج، بخاری، کولرهای آبی و گازی و … استفاده می‌کنند. تجربه نشان داده است ساختمان‌های دارای موتورخانه‌های سالم سیستم گرمایشی و سرمایشی بهینه‌تر و مناسب‌تری دارند و طول عمر آن‌ها نیز بیشتر است. سرویس دوره‌ای موتورخانه، ساکنین را از خرید سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی متنوع بی‌نیاز می‌کند.

کاهش هزینه‌های ساختمان نسبت به دیگر گزینه‌های سرمایش و گرمایش

بر خلاف تصور بخش عمده‌ای از افراد که نصب و راه‌اندازی موتورخانه را یک فرایند زمان‌بر و گران می‌دانند؛ اجرای این سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی نسبت به سایر روش‌ها مقرون‌به‌صرفه‌تر است. سرویس و نگهداری موتورخانه نیز به‌صورت اصولی بسیاری از هزینه‌های جانبی را کاهش می‌دهد.

استفاده از موتورخانه برای ساختمان‌های بیش از سه واحد یک پیشنهاد مقرون‌به‌صرفه است. نصب اصولی تجهیزات و داشتن یک برنامه دوره‌ای منظم برای بررسی تاسیسات آن، بسیاری از هزینه‌های ساکنین برای اتلاف انرژی را کاهش می‌دهد.

این هزینه‌ها عبارت‌اند از:

  • راه‌اندازی موتورخانه نسبت به پکیج برای هر یک از واحدهای ساختمانی ارزان‌تر است
  • هزینه‌های گازکشی موتورخانه نسبت به لوله‌کشی برای پکیج کم‌تر است
  • تعمیر و نگهداری موتورخانه نسبت به تعمیر سایر سیستم‌های گرمایشی نرخ کم‌تری دارد

نصب راحت‌تر نسبت به سایر سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی

نصب راحت‌تر نسبت به سایر سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی

فرقی نمی‌کند مساحت ساختمان چقدر باشد، استفاده از موتورخانه نسبت به بسیاری از روش‌های مدرن و قدیمی برای تامین انرژی گرمایی و سرمایی مقرون‌به‌صرفه‌تر است. برای تمام واحدهای ساختمانی تنها یک موتورخانه کافی است و تنها هزینه‌ای که شما می‌پردازید، قیمت سرویس و نگهداری موتورخانه در طی یک بازه مشخص است.

بالاترین میزان امنیت

با توجه به این که موتورخانه‌ها در طبقات پایینی و در اتاق‌هایی جداگانه در زیرزمین ساخته می‌شوند، در صورت بروز خطرات احتمالی امنیت ساکنین تامین می‌شود و خطراتی آن‌ها را تهدید نمی‌کند. البته تعمیر و نگهداری موتورخانه به‌صورت اصولی احتمال آسیب و خطرات احتمالی را کاهش می‌دهد.

اشغال فضای کم‌ و قابل استفاده در ساختمان‌هایی با کاربری‌های مختلف

با استفاده از موتورخانه‌ها دیگر نیازی به داشتن اتاقی مجزا برای تابلوهای برق، تجهیزات بهداشتی و برودتی، تاسیسات آتش‌نشانی، موتور برق و … وجود ندارد. تمام این تاسیسات در یک محیط تحت عنوان موتورخانه قرار می‌گیرند و کم‌ترین فضا را اشغال می‌کنند.

برخورداری از دودکش متمرکز

یکی از مهم‌ترین فواید موتورخانه‌ها در آپارتمان‌ها، اجرای دودکش متمرکز است. با استفاده از این قابلیت می‌توان هوای آزاد بیرون را برای تامین هوای مورد نیاز برای سوخت استفاده کرد. به این وسیله علاوه بر جبران کمبود اکسیژن، تهویه‌ مناسب‌تری در ساختمان انجام می‌شود.

بالاترین میزان ظرفیت دستگاه‌های گرمایشی و سرمایشی

اشاره کردیم که با کمک موتورخانه‌ها تمام تجهیزات الکتریکی و مکانیکی برای تولید گرما و سرمای ساختمان‌ها در یک مکان جمع شده‌اند. همین موضوع باعث می‌شود که ظرفیت حرارتی موتورخانه مرکزی تا 70 درصد از ظرفیت دستگاه‌های دیگر بیشتر باشد.

حفظ و نگهداری بهتر

حفظ و نگهداری بهتر

با توجه به این که سیستم موتورخانه برای تمامی واحدهای ساختمان مشترک است، همه اعضا برای سرویس و نگهداری موتورخانه تلاش بیشتری انجام می‌دهند. در ضمن یک سیستم پشتیبان در موتورخانه‌ها وجود دارد که در صورت خرابی این بخش از آپارتمان، ساکنین بتوانند بدون مشکل به زندگی خود ادامه دهند.

چالش‌های نگهداری نامناسب از موتورخانه

با معرفی مزایای بی‌شمار موتورخانه‌ها در ساختمان، بهتر می‌توان درباره ضرورت نگهداری اصولی موتورخانه و استفاده از بهترین روش‌ها برای سرویس این تاسیسات، حرف زد. بدون شناخت نکات مهم و اساسی نگهداری و تعمیر موتورخانه، علاوه بر افزایش هزینه‌های سرویس‌های دوره‌ای، سطحی‌ترین نیازهای ساختمان مانند داشتن آب گرم و هوای مطبوع نیز امکان‌پذیر نخواهد بود. به همین دلیل باید کاملا با اجزا، سیستم‌ها، روش کار و نکات سرویس و نگهداری موتورخانه‌ها آشنا باشید تا در زمان آسیب دیدن تاسیسات آن بهترین تصمیم را بگیرید.

فصل تابستان؛ بهترین زمان برای سرویس موتورخانه

آشنایی با زمان مناسب سرویس و نگهداری موتورخانه ساختمان، علاوه بر افزایش کیفیت نهایی کار، بسیاری از هزینه‌های جانبی را کاهش می‌دهد. بهترین فصل برای تعمیرات موتورخانه، فصل‌های گرم سال به‌ویژه تابستان هستند. شرایط مساعد جوی در تابستان امکان بررسی دقیق و کامل نقص‌های موتورخانه را به وجود می‌آورد و تعمیرکاران می‌توانند در یک شرایط استاندارد و با صرف زمان کافی نسبت به سرویس موتورخانه اقدام کنند.

از سوی دیگر با رسیدن به فصل سرما و تقاضا برای استفاده از سیستم‌های سرمایشی، معمولا تعرفه هزینه‌های تعمیر و نگهداری موتورخانه افزایش می‌یابند و باید مبلغ بیشتری را برای این کار پرداخت کرد. تعمیرکاران مجرب توصیه می‌کنند برای غافلگیر نشدن از آسیب‌های ناگهانی به قطعات موتورخانه، هر دو هفته یکبار دیزل ژنراتور موتورخانه چک شود.

مهم‌ترین نکات برای نگهداری موتورخانه

مهم‌ترین نکات برای نگهداری موتورخانه

برای آن که هزینه‌های تعمیر موتورخانه را کاهش دهید، باید با روش‌های اصولی نگهداری موتورخانه آشنا شوید. منظور از نگهداری موتورخانه رعایت کردن نکاتی است که این بخش از ساختمان‌ها را در برابر آسیب‌های احتمالی محافظت می‌کنند و در افزایش طول عمر تجهیزات موتورخانه تاثیرگذر هستند.

بر همین اساس مهم‌ترین اصول نگهداری موتورخانه عبارت‌اند از:

  • عایق‌بندی لوله‌های رفت و برگشتی
  • به‌کارگیری درزگیر درب و پنجره برای جلوگیری از خروج هوای گرم یا خنک
  • انجام سرویس موتورخانه هر چند وقت یک‌بار
  • انجام به موقع رسوب‌گیری و جرم‌گیری لوله‌ها، دیگ‌ها و سایر قطعات
  • تنظیم مشعل موتورخانه
  • لوله‌های رفت و برگشتی باید عایق‌کاری شوند
  • استفاده از عایق حرارتی برای لوله‌های رفت و برگشت به‌منظور جلوگیری از اتلاف انرژی
  • تنظیم استاندارد دمای ساختمان برای کم کردن فشار به تاسیسات موتورخانه
  • تنظیم مشعل موتورخانه و اطمینان از ارتباط استاندارد مشعل، آکوستات و ترمومتر
  • به‌کارگیری سامانه‌های هوشمند برای تنظیم دمای داخل و خارج به‌منظور بهینه‌تر شدن موتورخانه
  • بررسی دوره‌ای ارتفاع آب یا تنظیم دودکش
  • رسوب‌گیری و بررسی دوره‌ای دیگ آب گرم موتورخانه
  • استفاده از هواکش مجزا برای دیگ‌های آب گرم
  • توجه به ارتفاع استاندارد سقف موتورخانه برای جلوگیری از افزایش فشار هوا به تاسیسات موتورخانه
  • تعویض شیر فلکه

برای سرویس موتورخانه باید با انواع آن آشنا باشید

موتورخانه‌ها متناسب با کاربری مورد استفاده به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. این اتاق‌ها در هر یک از انواع خود نقش مهمی در تامین گرمایش و سرمایش محیط بر عهده دارند. در ضمن این مکان‌ها متناسب با فرایند کاری و سیستم عملکردشان نیز متفاوت هستند؛ اما به‌طورکلی شامل موتورخانه‌های صنعتی، اداری، بیمارستانی، مسکونی، تجاری و … می‌شوند که در میان آن‌ها موتورخانه‌های صنعتی و مسکونی اهمیت بیشتری دارند. بر همین اساس در ادامه به معرفی و نحوه کارکرد این دو نوع از موتورخانه‌ها می‌‌پردازیم.

موتورخانه‌های صنعتی؛ مناسب برای کارخانه‌ها و صنایع بزرگ

موتورخانه‌های صنعتی؛ مناسب برای کارخانه‌ها و صنایع بزرگ

نسبت به موتورخانه‌های مسکونی، در نوع صنعتی این مکان‌ها، به فضای بیشتر و بزرگ‌تری نیاز است. با توجه به بیشتر و حجیم‌تر بودن تاسیسات صنایع بزرگ، موتورخانه‌ها نیز برای نگهداری این تاسیسات به فضایی بزرگ‌تر احتیاج دارند. بر همین اساس در این موتورخانه‌ها باید ملاحظات متفاوت‌تری را در نظر گرفت. استفاده از یک سیستم گرمایش مناسب برای ایجاد محیطی امن و راحت و انجام فعالیت‌هایی مانند پخت‌وپز و فرایندهای صنعتی ضروری می باشد.

موتورخانه‌های مسکونی

اساس کار راه‌اندازی موتورخانه‌های مسکونی برای تامین گرمایش و سرمایش یک مجتمع است. معمولا نصب و اجرای موتورخانه برای تنها یک واحد هزینه‌های بسیار بالایی دارد و به ساکنین ساختمان‌های مسکونی توصیه نمی‌شود. سیستم گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع مسکونی (HVAC) یک نیاز اصلی برای گرم کردن یا خنک کردن خانه‌های آپارتمانی به‌شمار می‌رود و باید متناسب با متراژ ساختمان و تعداد طبقات موجود، بهترین نوع این سیستم در ساختمان‌ها راه‌اندازی شود.

از کجا بفهمیم موتورخانه نیاز به سرویس دارد؟

سوال مشترک بسیاری از ساکنین ساختمان‌ها این است که اصلا از کجا باید متوجه خرابی قطعات موتورخانه و نیاز این بخش به تعمیرات شد؟ پاسخ روشن است. شما باید پیش از فکر کردن به سرویس موتورخانه، نکات اصلی نگهداری اصولی این بخش از ساختمان را بدانید تا به محض مشاهده نشانه‌های خرابی موتورخانه نسبت به تعمیر آن اقدام کنید. توجه داشته باشید که در صورت مشاهده این نشانه‌ها باید سریعا با تعمیرکاران مجرب تماس بگیرید و تمام فرایندهای این کار را به آن‌ها بسپارید.

به‌طورکلی خرابی موتورخانه از سه طریق قابل تشخیص است که عبارت‌اند از:

  • نشانه‌های دیداری: مشاهده سیم و لوله‌های عایق نشده، افزایش و کاهش دمای موتورخانه، خاموش و روشن شدن مشعل موتورخانه و … از جمله این نشانه‌ها هستند
  • نشانه‌های شنیداری: شنیدن صداهای نامتعارف از شیرهای موتورخانه، شنیده شدن صدای چکه آب، صدای ساییدگی قطعات مکانیکی داخل موتورخانه و … نشانه‌ای برای نیاز موتورخانه به تعمیر است
  • به وسیله حس بویایی: استشمام بوی سوختگی، بوی گندیدن آب، بوی گازهای خطرناک و سمی و … از مهم‌ترین نشانه‌های ضرورت سرویس و نگهداری موتورخانه به‌شمار می‌آیند

مهم‌ترین نشانه‌ها برای تعمیر و سرویس موتورخانه و راهکارهای تعمیر

مهم‌ترین نشانه‌ها برای تعمیر و سرویس موتورخانه و راهکارهای تعمیر

پس از آشنایی با روش‌های آگاهی از نیاز موتورخانه به بازسازی و تعمیر، در این بخش به طور کامل به نشانه‌هایی می‌پردازیم که به محض دیدن آن‌ها باید نسبت به سرویس و تعمیر موتورخانه اقدام کنید. برای کاهش آسیب‌های احتمالی به دیگر قطعات و جلوگیری از افزایش قیمت سرویس‌ و نگهداری‌ موتورخانه، به محض دیدن این نشانه‌ها حتما از کمک مجموعه‌های معتبر کمک بگیرید.

وقتی مشعل به صورت مداوم خاموش می‌شود

از رایج‌ترین نقص‌ها در موتورخانه‌ها، خاموش شدن مداوم مشعل در زمان کار کردن آن است. این نقص می‌تواند به دلایل مختلفی رقم خورده باشد که باید تعمیرکاران با بررسی دقیق مشکل، از روش‌های کاربردی برای رفع این نقص استفاده کنند. همچنین تولید صدای بسیار بلند و ناهنجار و خرابی پمپ موتورخانه نیز از دیگر نشانه‌های رایج برای نیاز موتورخانه‌ها به بازسازی و تعمیرات است.

سوراخ شدن دیگ و نیاز به انجام تعمیرات موتورخانه

دیگ‌های موتورخانه‌ها از دو جنس چدن و فولاد ساخته می‌شوند که با وجود مقاومت بالا در برابر فشار، حرارت و ضربه، احتمال آسیب و سوراخ شدن آن‌ها وجود دارد. در بسیاری از موارد بهترین روش تعمیر این قطعه مهم، تعویض آن با یک دیگ موتورخانه جدید است؛ اما اگر تعمیرکاران به فرایندهای تخصصی سرویس و نگهداری موتورخانه آشنا باشند، احتمال تعمیر این قطعه بدون نیاز به تعویض آن وجود دارد.

نشت آب از لوله‌ها و اتصالات

کلکتور موجود در موتورخانه‌ها نیز ممکن است در اثر شرایط محیطی یا نگهداری غیر اصولی، ترک بردارد که در این صورت احتمال نشت آب از درون آن وجود دارد. در صورت مشاهده نشت در اتصالات و لوله‌ها، هیچ راهی برای تعمیر این قطعات وجود ندارد و باید توسط تعمیرکاران حرفه‌ای لوله‌ها و اتصالات تعویض شوند.

اگر مشعل به‌صورت انفجاری روشن می‌شود به سرویس موتورخانه نیاز است

اگر مشعل به‌صورت انفجاری روشن می‌شود به سرویس موتورخانه نیاز است

یکی از نشانه‌های مهم برای نیاز موتورخانه به سرویس، روشن شدن انفجاری مشعل است. در صورت مشاهده این نقص باید سریعا میزان گاز ورودی یا به موتورخانه را قبل از احتمال جرقه و آتش‌سوزی بررسی کنید. یک راهکار مناسب برای این کار تغییر دستی میزان گاز ورودی از طریق شیر لوله گاز تنظیم است. اگر مشکل برطرف نشد، باید قطعه‌ای که باعث جرقه زدن می‌شود را تنظیم یا تعمیر کنید.

کاهش دمای آب گرم در زمان استفاده

در بسیاری از مواقع از سلامت تجهیزات و عملکرد موتورخانه اطمینان دارید؛ اما در زمان استفاده از آب گرم دمای آب به طور مداوم کاهش می‌یابد و شما را کلافه می‌کند. اولین گام برای رفع این مشکل ارزیابی پمپ برگشت آب مصرفی است. در صورت سلامت این قطعه، مرحله بعدی بررسی کویل‌های منبع کویل‌دار برای جلوگیری از رسوب داشتن آن‌ها می‌باشد.

بر همین اساس راهکارهای مناسب برای رفع نقص کاهش دمای آب گرم در زمان استفاده عبارت‌اند از:

  • ارزیابی پمپ برگشت آب مصرفی
  • بررسی کویل‌های کویل‌دار برای جلوگیری از رسوب
  • شست‌وشوی کویل‌ها به وسیله اسیدشویی یا روش‌های مکانیکی هر 3 یا 4 سال

صدای خیلی بلند مشعل موتورخانه

اگر وقتی وارد موتورخانه می‌شوید و مدام یک صدای خیلی بلند و نامتعارف به گوش شما می‌رسد، نشانه‌ای برای سرویس و نگهداری موتورخانه است. در چنین شرایطی باید به شل شدن دمپر مشعل موتورخانه، خراب شدن بلبرینگ و کثیف شدن پره‌های فن مشعل توجه داشته باشید. هر کدام از این قطعات می‌توانند عامل ایجاد صدای نامتعارف و خیلی بلند باشند.

سرریز منبع انبساط متوقف نمی‌شود

اصلی‌ترین دلیل متوقف نشدن سرریز منبع انبساط، آسیب دیدن شناور مخزن است. در چنین شرایطی باید شیر ورودی آب سرد را به منبع بسته متصل کرد؛ اگر سرریز شدن در منبع انبساط قطع شد، شیر شناور باید تعویض شود.

چک لیست سرویس و نگهداری موتورخانه شامل چه مواردی است؟

چک لیست سرویس و نگهداری موتورخانه شامل چه مواردی است؟

پس از این که با تجهیزات کامل و ضروری در موتورخانه و کاربرد آن‌ها آشنا شدیم، باید با مهم‌ترین چک لیست سرویس و ‌نگهداری موتورخانه نیز آشنا شد. شناخت دقیق موارد این چک لیست، به شما برای انتخاب بهترین مرکز سرویس موتورخانه و آگاهی از انتظارات منطقی برای تعمیر اصولی این بخش از ساختمان کمک می‌کند. ممکن است مراکز مختلف چک لیست‌های متفاوتی را مورد استفاده قرار دهند؛ اما مواردی که در ادامه می‌آید، از مهم‌ترین نکات در زمان تعمیر و نگهداری موتورخانه هستند.

موارد چک لیست سرویس و نگهداری‌ موتور‌خانه عبارت‌اند از:

  • بازبینی و بررسی کارکرد پمپ خلا
  • بازبینی آکوستات‌های دیگ بخار
  • تعمیر و سرویس پمپ شوفاژ
  • بررسی نحوه کارکرد برج خنک‌کننده و تسمه فن آن
  • بازبینی مشعل و شعله تولیدشده توسط آن
  • بررسی اندازه سختی و کارکرد صحیح سختی‌گیر آب جاری در تاسیسات موتورخانه
  • ترازکردن محور پمپ آب
  • بازبینی ارتعاشات پمپ در موتورخانه
  • بازبینی و بررسی شرایط کارکرد فتوسوئیچ
  • سیم‌پیچی و تراشکاری پمپ سیرکولیشن شوفاژ
  • تعمیر و سرویس مشعل‌های موتورخانه
  • تعمیر پمپ آب (پمپ فشار آب ساختمان، پمپ پنتاک و پمپ چینی)
  • تعویض کوپلینگ پمپ شوفاژ (کوپلینگ زنجیری پمپ شوفاژ و کوپلینگ لاستیکی پمپ) و پمپ آب‌رسانی
  • اجرای موتورخانه، تعمیرات و نگهداری موتورخانه
  • تعمیر دیگ فولادی و دیگ آبگرم
  • نصب و راه‌اندازی موتورخانه، تاسیسات ساختمان و لوله‌کشی آب و فاضلاب
  • تعویض لوله آتش‌خوار دیگ بخار و دیگ آبگرم
  • نصب اینورتر برای پمپ‌های سه فاز
  • تعمیر دیگ شوفاژ و تعویض پره دیگ چدنی شوفاژ
  • تعمیر موتورخانه، نصب شوفاژ، چیلر تراکمی و نگهداری استخر
  • تعمیر تابلو برق موتورخانه و تاسیسات مرکزی (کنتاکتور و بی‌متال و کنترل فاز و سایر تابلو برق‌ها)

برای نگهداری اصولی موتورخانه باید به این نکات دقت داشته باشید

برای نگهداری اصولی موتورخانه باید به این نکات دقت داشته باشید

توجه به نکات مهم و اساسی برای سرویس و نگهداری موتورخانه، حتی از فرایند تعمیر موتورخانه نیز مهم‌تر است؛ زیرا عمل به نکات ایمنی و استفاده از راهکارهای موثر برای افزایش طول عمر موتورخانه، نقشی مهم در کاهش هزینه‌های اضافی ناشی از تعمیرات موتورخانه دارد. بر همین اساس در ادامه در دو بخش مجزا به نکاتی اشاره می‌کنیم که قبل از شروع فرایند بازسازی و تعمیر و در زمان انجام این کار باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

قبل از تعمیر موتورخانه این نکات را فراموش نکنید

بر اساس نظر بسیاری از مجریان و کارشناسان، فرایند نگهداری موتورخانه، در تامین سلامت تاسیسات این بخش از ساختمان و افزایش عملکرد آن‌ها نقش مهمی دارد. فراموش نکنید نگهداری موتورخانه یک موضوع تخصصی است که باید برای آشنایی با مراحل آن از کارشناسان مجرب کمک بگیرید.

بااین‌حال نکات زیر در نگهداری اصولی موتورخانه به شما کمک می‌کند:

  • به دفترچه راهنمای هر دستگاه دسترسی داشته باشید و مطابق با دستورالعمل‌های آن عمل کنید
  • از دست‌کاری و عیب‌یابی بی‌دلیل در مورد تاسیسات موتورخانه خودداری کنید
  • حتی اگر درباره کوچک‌ترین موضوعات موتورخانه، اطلاعاتی ندارید، حتما از تجربه یک سرویس کار متخصص کمک بگیرید
  • فضای خالی موتورخانه را به انباری تبدیل نکنید. کوچک‌ترین اتفاق می‌تواند انفجار و آتش‌سوزی را به همراه داشته باشد

افزایش طول عمر موتورخانه با کمک رعایت نکات اصولی نگهداری این بخش از ساختمان

در کنار نکات پیشگیرانه از سرویس و نگهداری موتورخانه ساختمان، برخی نکات نیز وجود دارند که در ابتدای دیده شدن نشانه‌ها به کمک شما می‌آیند. دانستن این نکات به این معنا نیست که شما توانایی سرویس و تعمیر موتورخانه را دارید؛ بلکه به شما برای نگهداری بهتر از این مکان کمک می‌کند.

مراحل تعمیر و نگهداری موتورخانه

در زمان بررسی نواقص موتورخانه باید به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • خلاصه‌ای از تعمیرات دستگاه را بعد از هر دوره بررسی و سرویس ثبت کنید
  • اطلاعات مربوط به گزارش تعمیرات قبل، تاریخ آخرین سرویس و دفترچه راهنمای تجهیزات را در اختیار تعمیرکار قرار دهید
  • با دقت صدای مشعل، کنترل‌گرهای مشعل دیگ، صدای پمپ و سایر تجهیزات را چک کنید
  • از دیگ‌ به طور منظم بازدید کنید و در صورت مشاهده نشتی در شیرها یا پره‌های دیگ باید نسبت به رفع آن اقدام کنید
  • دودکش را تنظیم و بررسی کنید و از داشتن شعله نارنجی مایل به سفید آن مطمئن شوید
  • سرویس و نگهداری موتورخانه به معنای تعویض یا تعمیر قطعات آسیب‌دیده نیست؛ بلکه باید تمام فضای موتورخانه را بررسی کنید تا هیچ‌گونه وسایل اضافی و اشتعال‌زا در این محیط وجود نداشته باشند
  • روغن‌کاری پمپ‌های سانتریفیوژ را در اولویت قرار دهید؛ زیرا بر اساس فعالیت مکانیکی آن‌ها، آسیب‌پذیری بیشتری دارند
  • بدون داشتن اطلاعات کامل درباره برق یا چگونگی سرویس موتورخانه، تابلو برق را دست‌کاری نکنید
  • از نشتی نداشتن مخزن گازوئیل موتورخانه مطمئن شوید
  • بررسی شیرآلات را فراموش نکنید تا در صورت داشتن رسوب، نسبت به رسوب‌زدایی اقدام شود
  • از استاندارد بودن دودکش مطمئن شوید
  • به هیچ عنوان فلکه را از روی شیر فلکه بر ندارید

مراحل تعمیر و نگهداری موتورخانه

برای اطمینان از عملکرد مناسب تاسیسات موتورخانه‌ها، باید طی یک برنامه‌ریزی مدون و اصولی نسبت به تعمیر و سرویس آن‌ها اقدام کرد. برای سرویس و نگهداری موتورخانه معمولا دوره‌های ماهانه یا سالانه را مد نظر قرار می‌دهند که در این بازه‌ها نحوه عملکرد تاسیسات بررسی می‌شوند.

مراحل تعمیرات موتورخانه عبارت‌اند از:

  • مشورت با ساکنین ساختمان برای انتخاب بهترین مرکز و به دست آوردن اطلاعات تکمیلی درباره فرایند آب‌رسانی و سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی ساختمان
  • اعزام کارشناس مربوطه پس از انتخاب گروه تاسیساتی برای بررسی تجهیزات موتورخانه
  • بررسی عملکرد مشعل و پمپ‌ها توسط مسئول فنی
  • عیب‌یابی تجهیزات و شروع فرایند سرویس موتورخانه

ایمن‌سازی؛ آخرین گام سرویس موتورخانه پس از تعمیرات

ایمن‌سازی؛ آخرین گام سرویس موتورخانه پس از تعمیرات

فرایند سرویس و نگهداری موتورخانه با رفع نواقص موجود به اتمام نمی‌رسد. شما برای افزایش ایمنی خود و ساکنین و همچنین جلوگیری از آسیب‌های احتمالی، باید نسبت به تجهیز موتورخانه به وسایل ایمنی اقدام کنید. این موضوع پس از تعمیرات موتورخانه بسیار مهم است؛ زیرا عملکرد مناسب تجهیزات و حفظ سلامت ساکنین به آن بستگی دارد.

برای ایمن‌سازی موتورخانه، انجام فعالیت‌های زیر ضروری است:

  • خرید یک کپسول آتش‌نشانی با حجم مناسب و نصب در محل قابل دسترس
  • پاک‌سازی کامل کف از مواد سوختی مانند گازوئیل
  • جمع‌کردن تمام ابزارآلات تعمیراتی و خطرناک
  • پاک‌سازی کامل کف یا اطراف موتورخانه از خرده‌های قطعات، کاغذ یا مواد سوختنی
  • دقت به لخت نبودن سیم‌‌ها و بررسی کلیه کابل‌ها و سیم‌ها برای عدم تماس آن‌ها با مایعات
  • بررسی فاصله مناسب میان دیگ و مشعل با سقف و دیوارهای موتورخانه

عوامل موثر بر تعیین قیمت سرویس و نگهداری موتورخانه

در کنار کیفیت کار و دانش مجریان تعمیرات موتورخانه، تعرفه‌های قیمتی این مجموعه‌ها در انتخاب تعمیرکاران موتورخانه نقش مهمی دارند. تعرفه‌های سرویس و نگهداری موتورخانه پس از بازدید کارشناس و بررسی تمام جوانب تعیین می‌شوند. بااین‌حال برخی عوامل تاثیرگذار وجود دارند که شناخت آن‌ها، در تخمین قیمت‌ سرویس‌ و ‌نگهداری‌ موتورخانه‌ تاثیرگذار هستند. در ادامه به این عوامل اشاره می‌کنیم.

سن موتورخانه؛ مهم‌ترین عامل تعیین قیمت تعمیر موتورخانه

اولین و مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در تعیین قیمت ‌سرویس‌ و‌ نگهداری‌ موتور‌خانه، سن این بخش از ساختمان است. هرچقدر موتورخانه قدیمی‌تر باشد، استهلاک و فرسودگی اجزا و تجهیزات آن نیز بیشتر است. در نتیجه نیاز این تجهیزات به سرویس و تعمیرات افزایش می‌یابد. از سوی دیگر ممکن است بسیاری از موتورخانه‌های قدیمی فاقد عایق‌بندی‌های مناسب باشند که همین موضوع نیز می‌تواند قیمت سرویس‌ و نگهدار‌ی موتور‌خانه را افزایش دهد.

مساحت موتورخانه

با افزایش مساحت و متراژ موتورخانه، به تعمیرکاران بیشتری برای سرویس و نگهداری موتورخانه نیاز داریم. همچنین افزایش ساعات کاری این افراد متناسب با مساحت موتورخانه هزینه‌های بیشتری را به همراه دارد. به همین دلیل تعمیر موتورخانه‌های صنعتی به دلیل نوع کاربری و مساحت بیشتری که دارند، معمولا از هزینه سرویس موتورخانه مسکونی بیشتر است.

بازه زمانی سرویس‌های دوره‌ای

بازه زمانی سرویس‌های دوره‌ای

هر چقدر فاصله بین بازدیدهای دوره‌ای از موتورخانه کم‌تر باشد، هزینه سرویس‌ و نگهداری‌ موتورخانه نیز کم‌تر می‌شود. شما باید با یک برنامه‌ریزی مناسب و مدون بازه‌های دوره‌ای را در فواصل زمانی مشخصی تعیین کنید که نه فاصله زیادی بین این دوره‌ها وجود داشته باشد، نه بدون دلیل برای کارشناسی هزینه اضافی پرداخت شود.

تعمیر قطعات آسیب‌دیده

در بسیاری از موارد، کارشناسان پس از مراجعه به ساختمان با بررسی‌های کارشناسانه فقط هزینه کارشناسی را دریافت می‌کنند که معمولا هزینه ثابتی است. در شرایطی که در زمان بررسی، قطعه‌ای نیاز به تعمیر داشته باشد، هزینه‌های متفاوتی از شما دریافت می‌شود. با افزایش حساسیت قطعات و نیاز به تعمیرات تخصصی نیز، قیمت سرویس موتورخانه افزایش پیدا می‌کند.

تعداد طبقات ساختمان

یکی از عوامل موثر در تعیین قیمت سرویس موتورخانه، تعداد طبقات ساختمان است. با افزایش تعداد طبقات ساختمان‌ها حجم تجهیزات موتورخانه بیشتر می‌شود و برای اطمینان از فرایند صحیح سرویس، به افراد بیشتری نیاز است.

افزایش تعداد قطعات خراب شده هزینه سرویس موتورخانه را بالا می‌برد

در شرایطی که فقط یک قطعه موتورخانه نیاز به تعمیر دارد، مسلما هزینه کم‌تری برای سرویس موتورخانه از شما دریافت می‌شود. این کار علاوه بر بیشتر کردن زحمت تعمیرکاران و افزایش اجرت کار او، نیاز به خرید قطعات جدید را نیز بیشتر می‌کند.

برای تعمیرات موتورخانه از مراکز معتبر کمک بگیرید

تعمیر و نگهداری موتورخانه یک فرایند تخصصی و اصولی است که به مهارت و دانش بالایی نیاز دارد. اگر برای کاهش هزینه‌های سرویس و نگهداری موتورخانه ساختمان، شخصا نسبت به عیب‌یابی این تاسیسات ساختمانی اقدام کنید، علاوه بر افزایش احتمال آسیب به دیگر قطعات، ممکن است برای شما خطرات جانی نیز به همراه داشته باشد. پیشنهاد می‌کنیم از مراکزی استفاده کنید که با فرایند سرویس موتورخانه آشنایی کاملی دارند و با انواع سیستم‌ها و کاربردهای این بخش از ساختمان آشنا هستند.

برای انتخاب بهترین مجموعه تعمیرات موتورخانه، دقت کنید که آن مجموعه ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • توانایی بالا در سرویس و تعمیر موتورخانه مرکزی
  • شناخت روش‌های رفع ایراد در سوراخ شدن لوله‌ها و دیگ منبع
  • شناخت روش‌های عیب‌یابی روشن نشدن مشعل موتورخانه و رفع عیب آن
  • تسلط کامل به تعمیر و تعویض قطعات موتورخانه
  • استفاده از روش‌های کاربردی و پیشرفته برای هواگیری موتورخانه شوفاژ
  • تسلط به سرویس و تعمیر لوله‌کشی‌های موتورخانه
  • برخورداری از تجربه بالا در زمینه تعمیر موتورخانه به‌صورت اختصاصی

خدمات سرویس و نگهداری موتورخانه را به مجموعه برکه بسپارید

خدمات سرویس و نگهداری موتورخانه را به مجموعه برکه بسپارید

گروه مهندسی برکه یک مجموعه معتبر در زمینه طراحی و ساخت موتورخانه استخر، سونا و جکوزی، آب‌بندی نما، پشت بام، استخر، چاله آسانسور و مخازن و همچنین طراحی و ساخت سقف کشسان و آب‌نما است. مجموعه ما با بیش از 15 سال سابقه در حوزه تاسیسات و خدمات، باکیفیت‌ترین خدمات را در این زمینه‌ها به شما ارائه می‌دهد. شما می‌توانید برای شناخت خدمات متنوع برکه برای سرویس و نگهداری موتورخانه از سایت ما وارد بخش خدمات برکه شوید و با بستن قرارداد سرویس و نگهداری موتورخانه کارهای خود را به اطمینان خاطر به ما بسپارید.

قیمت سرویس و نگهداری موتورخانه چقدر است؟

متراژ ساختمان، تعداد طبقات، مساحت موتورخانه، بازه دوره‌ای سرویس‌ها، تعداد دفعات قطعات آسیب‌دیده و ... در تعیین هزینه تعمیر موتورخانه نقش دارند.

بهترین فصل برای سرویس موتورخانه چه فصلی است؟

در تابستان به دلیل شرایط مساعد جوی و کاهش تقاضا برای سرویس‌های دوره‌ای، شرایط مناسب‌تری از نظر هزینه و کیفیت کار برای سرویس موتورخانه وجود دارد.

چک لیست سرویس و نگهداری موتورخانه چه کمکی به ما می‌کند؟

استفاده از این چک لیست به آشنایی با وظایف مجریان تعمیر موتورخانه و آگاهی از عیب‌های قطعات مختلف این تاسیسات ساختمانی کمک می‌کند.

ایمن‌سازی موتورخانه‌ها چه نقشی در تعمیر و نگهداری این تاسیسات ساختمانی دارد؟

پس از پایان مراحل تعمیرات موتورخانه، با ایمن‌سازی این بخش از ساختمان از بروز آسیب‌های احتمالی مانند آتش‌سوزی جلوگیری می‌کنیم.

موتورخانه‌های صنعتی با موتورخانه‌های مسکونی چه تفاوتی دارند؟

هر دوی این تاسیسات برای تامین گرما و هوای مطبوع کاربرد دارند؛ اما موتورخانه‌های صنعتی معمولا تجهیزات تخصصی‌ و بیشتری دارند.

مهم‌ترین نشانه‌های نیاز موتورخانه به تعمیر چیست؟

خاموش شدن مداوم مشعل، شنیده شدن صدای بسیار زیاد، عدم توقف سرریز منبع انبساط، سوراخ شدن دیگ و ... از مهم‌ترین نشانه‌های نیاز موتورخانه به تعمیر هستند.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد امتیاز : 45

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *