loader image

موتورخانه استخر فشم

خانه | خدمات موتورخانه استخر | موتورخانه استخر فشم

موتورخانه استخر فشم

از آنجایی که وجود استخر می تواند باعث افزایش ارزش ملک شود، امروزه بسیار مورد توجه مالکان قرار گرفته است. یکی از دلایلی که شاید شما را از ساخت استخر در ویلا یا باغ خود منصرف کند، دردسر های راه اندازی موتورخانه می باشد. هر چند ساخت موتورخانه استخر در برخی موارد دشوار و پر هزینه است، اما می توان با هزینه کم تر نیز برای ساخت آن اقدام نمود. اگر شما هم تصمیم به ساخت استخر در فشم دارید، با ما همراه باشید تا با نکات مهم درباره موتورخانه استخر فشم آشنا شوید.

موتورخانه استخر فشم

موتورخانه استخر و اهمیت آن!

موتورخانه استخر یکی از بخش های مهم در ساخت هر نوع استخر به شمار می رود. در واقع این بخش، وظیفه گرمایش آب استخر را بر عهده دارد. برخی از انواع استخر، علاوه بر سیستم گرمایش نیاز به تصفیه و فیلتراسیون نیز دارد. چنین تجهیزاتی را معمولا در موتورخانه استخر نصب می کنند. نوع تجهیزات با توجه به نوع استخر متفاوت است. به طور مثال، تغییر دما برای استخرهای روباز امکان پذیر نیست ولی استخرهای سرپوشیده برای تغییر دما نیاز به پکیج گرمایشی دارند.

از آنجایی که نمی توان هر یک از تجهیزات استخر مانند پمپ تصفیه، فیلترهای شنی، اتصالات و غیره در جاهای جداگانه نصب کرد، بنابراین ساخت موتورخانه ضروری است. به طور کلی، داشتن موتورخانه برای استخر می تواند باعث ایجاد نظم در قرار گرفتن تجهیزات، سهولت در تعمیرات و نگهداری موتورخانه، عدم نفوذ سر و صدای موتورخانه به محیط استخر، عدم نفوذ آلودگی (دود، روغن و غیره) به محیط استخر شود.

تماس با برکه

وظایف موتورخانه استخر

همانطور که می دانید، استخر و جکوزی برای ارائه شرایط ایده آل نیاز به تاسیسات مکانیکی دارند. دمای آب استخر باید در تابستان و زمستان در حد متعادل نگه داشته شود. البته این تنها وظیفه موتورخانه استخر نیست. در ادامه به توضیح وظایف موتورخانه استخر می پردازیم:

تصفیه آب

از آنجایی که آب استخر به طور دائم نیاز به تعویض دارد، باید روی آن عمل فیلتراسیون انجام شود. در واقع آب به محض خارج شدن از کفشو های کف استخر، توسط لاین لوله کشی به سیستم فیلتراسیون انتقال داده می شوند. این سیستم تصفیه آب، وظیفه کاهش آلاینده های موجود در آب را دارد.

ضدعفونی کردن آب

برای حفظ سلامت، تنها تصفیه کردن آب کافی نیست. آب باید ضدعفونی شود تا تمامی آلاینده ها به طور کامل از بین بروند. به همین دلیل با کمک مواد شیمیایی در اندازه های کنترل شده، مانند کلر برای ضدعفونی کردن آب استخر اقدام می کنند.

پمپاژ آب

بعد از این که آب به دمای مطلوب رسید، با فشار معینی به داخل استخر انتقال داده می شود. به همین منظور، در موتورخانه استخر نیاز به یک سیستم پمپاژ آب وجود دارد.

وظایف موتورخانه استخر

نکات مهم درباره اجرای موتورخانه استخر فشم

اگر تصمیم به ساخت موتورخانه استخر در فشم و یا هر شهر دیگری مانند موتورخانه استخر کرج را دارید، باید یک سری نکات را در نظر بگیرید. در اینجا به توضیح این نکات مهم می پردازیم:

محل قرارگیری موتورخانه

اگر قصد ساخت موتورخانه استخر در فشم را دارید، باید محل مناسبی برای آن انتخاب کنید. فاصله موتورخانه با استخر از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که در صورت وجود فاصله طولانی بین استخر و موتورخانه، طول لوله کشی نیز باید افزایش یابد. همچنین این مسئله می تواند منجر به افت فشار و اتلاف انرژی شود.

از طرف دیگر، موتورخانه باید عمقی برابر با عمق استخر داشته باشد. در صورتی که عمق موتورخانه کم تر از عمق استخر باشد، می تواند باعث عدم تخلیه کامل استخر و مشکلاتی در هواگیری پمپ شود. اما اگر موتورخانه استخر بر روی زمین یا عمق بالاتر ساخته شود، کارکرد پمپ ها دچار اختلال می شود و سر و صدای زیادی نیز ایجاد می کند.

بنابراین ساخت موتورخانه استخر در عمقی برابر با استخر یا حتی بیشتر می تواند از مشکلات متعددی جلوگیری کند. به طور مثال، زمانی که برق قطع می شود، آب استخر برگشت پیدا نمی کند.

طراحی موتورخانه استخر

با توجه به نوع استخر باید برای طراحی موتورخانه استخر فشم اقدام کنید. به طور مثال، تمامی بخش های یک استخر عمومی مانند ورودی، رختکن، حوضچه آب سرد، سونا و غیره با یکدیگر در ارتباط هستند. در واقع ایجاد هماهنگی بین این بخش ها بر عهده موتورخانه استخر می باشد. برای طراحی ابعاد موتورخانه نیز باید با به نوع آن توجه کنید. چرا که ابعاد موتورخانه استخر خانگی با ابعاد موتورخانه های مکان های عمومی متفاوت است.

یکی دیگر از مواردی که در طراحی موتورخانه استخر فشم اهمیت دارد، مدل و ظرفیت تجهیزات گرمایشی است. این مسئله در انواع استخر متغیر می باشد. برای نقشه موتورخانه استخر خانگی باید از مهندسان مکانیک کمک بخواهید. آن ها معمولا از برنامه اتوکد برای ترسیم نقشه موتورخانه این نوع استخرها استفاده می کنند. این برنامه برای رسم نقشه تصفیه خانه استخر و غیره نیز کاربرد دارد.

صدای موتورخانه استخر

در صورتی که حین ساخت موتورخانه استخر، استانداردها را در نظر نگیرید، قطعا با سر و صدای زیادی مواجه خواهید شد. به طور مثال اگر فاصله موتورخانه استخر با استخر کم باشد و یا در عمق مناسبی قرار نگیرد، صدای آن آزار دهنده خواهد بود. بنابراین برای جلوگیری از این مشکل باید تمامی استانداردها رعایت شود.

اجزای موتورخانه استخر

از جمله بخش های موتورخانه استخر می توان به دو بخش سیستم گرمایشی و تجهیزات تصفیه خانه اشاره کرد. بخش تصفیه وظیفه جلوگیری از تبخیر آب استخر را بر عهده دارد.

جزء گرمایشی شامل دیگ های چدنی، مبدل های حرارتی، مشعل، لوله و اتصالات می شود. در واقع بخش سیستم گرمایشی یک جزء اصلی موتورخانه به شمار می رود که وظایف مهمی مانند گرم کردن آب استخر، گرم کردن آب جکوزی و حفظ دمای 42 درجه، گرم کردن سالن های استخر، تامین آب گرم برای سرویس بهداشتی و حمام را بر عهده دارد.

نکات مهم درباره اجرای موتورخانه استخر فشم

پکیج گرمایشی استخر

پکیج گرمایشی یکی از تجهیزاتی است که در ساخت موتورخانه استخر فشم بکار می رود. معمولا از این پکیج به منظور تامین گرمای استخرها در ابعاد مختلف استفاده می شود. به منظور افزایش کیفیت طراحی و اجرای پکیج ها باید به تمامی جزئیات موتورخانه مانند توان رادیاتورها و سایر تجهیزات، کیفیت لوله ها و سایر متریال و غیره دقت شود.

تجهیزات موتورخانه استخر فشم

موتورخانه استخر می تواند برقی یا گازی باشد. در موتورخانه های برقی به منظور گرمایش آب از برق استفاده می شود. در کشور ما اغلب موتورخانه ها به صورت گازی هستند. در اینجا به معرفی تجهیزات موتورخانه های گازی می پردازیم:

دیگ آب گرم

دیگ آب گرم یکی از تجهیزات موتورخانه استخر است که وظیفه حفظ دمای آب استخر را بر عهده دارد. یک مشعل گازی روی بدنه دیگ وجود دارد. آب داخل آن در معرض حرارت گرم می شود. سپس این آب به سمت مبدل حرارتی هدایت می شود. در صورتی که استخر روباز باشد، نسبت به استخرهای سرپوشیده نیاز به دیگ آب گرم با ظرفیت بالاتری دارد.

مبدل حرارتی

و اما مبدل حرارتی که به منظور انتقال حرارت بین دو سیال نصب می شود. آب گرم دیگ و آب استخر به سمت مبدل حرارتی انتقال می یابند. حرارت از آب گرم به آب استخر منتقل می شود و سپس توسط پمپ به استخر هدایت می گردد. آب دیگ که سرد شده نیز مجددا به سمت دیگ بر می گردد. و این چرخه در موتورخانه استخر تکرار می شود.

پمپ

پمپ در استخر وظیفه به گردش در آوردن آب را بر عهده دارد. در استخرهای عمومی، احتمالی خرابی پمپ بالا است. به همین دلیل باید یک پمپ رزرو در کنار پمپ اصلی نصب گردد.

فیلتر

در موتورخانه استخر معمولا از دستگاه فیلتراسیون شنی استفاده می شود. این فیلترها دارای محفظه ای پر از شن و سیلیس هستند. آب از استخر بر می گیردد و از این فیلترها عبور می کند. در نتیجه سطح آلاینده های موجود در آب استخر به حداقل می رسد.

دستگاه کلر زن

دستگاه کلر زن یک دستگاه کوچک است که آب استخر را ضدعفونی می کند. معمولا نوع خطی آن در موتورخانه استخر ها استفاده می شود. این دستگاه به صورت خودکار، میزان کلر مورد نیاز را به آب اضافه می کند.

سختی گیر

معمولا در مناطقی که سختی آب بالا باشد، لازم است که دستگاه سختی گیر برای استخر نصب شود. بدین معنا که میزان کلسیم و منیزیم موجود در آب بیشتر از حد مجاز باشد. بنابراین با مشاوره با کارشناسان در این زمینه، مطمئن شوید که برای موتورخانه استخر فشم نیاز به دستگاه سختی گیر دارید یا خیر! این دستگاه میزان کلسیم و منیزیم را کاهش می دهد و آب را به اصطلاح نرم می کند.

تجهیزات موتورخانه استخر فشم

لوله کشی موتورخانه استخر در فشم

یکی از مهم ترین بخش های ساخت موتورخانه استخر فشم، لوله کشی آن می باشد. برای افزایش طول عمر موتورخانه ها، باید مطمئن شوید که لوله کشی آن به طور درست و اصولی انجام شده باشد. لوله های متنوعی مانند لوله های استیل، پلی اتیلن، پروپلین، upvc و غیره در ساخت موتورخانه استخر به کار می روند.

توجه داشته باشید که نوع لوله موتورخانه را باید با توجه به اتصالات و پیچ و خم های موجود در محیط مورد نظر انتخاب کنید. بنابراین بهتر است انتخاب آن را به عهده افراد متخصص در این زمینه بگذارید. در اینجا به توضیح رایج ترین انواع لوله مورد استفاده در موتورخانه استخر می پردازیم:

لوله های UPVC

لوله های Unplasticized Polyvinyl Chloride یکی از مرغوب ترین انواع لوله برای ساخت موتورخانه استخر به شمار می رود. یکی از مزایای آن نسبت به سایر لوله ها، نصب آسان و سریع آن می باشد. اما قیمت آن نسبت به سایر لوله ها به جز لوله های استیل گران تر است.

لوله های پلی اتیلن

لوله های پلی اتیلن همان لوله های سیاه رنگی است که در انتقال آب بین شهری مورد استفاده قرار می گیرد. این لوله ها را می توان در ساخت موتورخانه استخر خانگی نیز بکار برد. البته به دلیل انعطاف پذیری و محدودیت دمایی معمولا در هر نوع موتورخانه ای استفاده نمی شود.

لوله های پروپلین

لوله های PP یکی دیگر از انواع لوله مناسب برای موتورخانه ها می باشند. از مزایای این لوله ها می توان به قیمت مناسب و سرعت نصب بالای آن اشاره کرد. معمولا از این نوع لوله ها برای ساخت استخر ارزان در فشم استفاده می شود. اما گاهی ممکن است دچار نشتی شوند و همین مسئله میزان استفاده از آن در موتورخانه ها را به حداقل می رساند.

لوله های مانیسمان

لوله های مانیسمان یا لوله های بدون درز، یکی دیگر از انواع لوله برای ساخت موتورخانه به شمار می روند. البته از این نوع لوله معمولا در ساخت موتورخانه های صنعتی و مسکونی استفاده می شود. اما برای مجتمع مسکونی بهتر است از لوله هایی با قیمت مناسب تر استفاده شود.

لوله های استیل

لوله های استیل یکی از گران ترین انواع لوله های مورد استفاده در موتورخانه استخرها به شمار می روند. معمولا از این لوله برای ساخت استخرهای لوکس یا استخرهای آب درمانی استفاده می شود. اما برای مصارف خانگی نباید از این لوله ها استفاده کرد.

مزایای ساخت موتورخانه استخر فشم

اگر تمامی مراحل ساخت استخر فشم را به خوبی پشت سر بگذارید ولی موتورخانه را در نظر نگیرید، باید انتظار مشکلات متعددی را در آینده داشته باشید. در واقع موتورخانه می تواند کارایی مطلوب استخر را افزایش دهد و نبود آن معضل بزرگی خواهد بود. از طرف دیگر، هزینه ساخت و تعمیرات آن نسبت به سایر پکیج های گرمایشی پیش ساخته کم تر است. در اینجا به طور خلاصه به مزایای ساخت موتورخانه استخر اشاره می کنیم:

  • مصرف بهینه انرژی
  • هزینه تعمیرات پایین
  • افزایش کارایی مطلوب
  • گرم ماندن آب در طولانی مدت

هزینه ساخت موتورخانه استخر در فشم

به طور کلی، فاکتورهای متعددی در تعیین قیمت ساخت موتورخانه استخر نقش دارند و نمی توان یک قیمت ثابت ارائه نمود. از جمله عوامل موثر در قیمت نهایی موتورخانه استخر می توان به ابعاد موتورخانه، تجهیزات آن و نوع اتصالات اشاره کرد. همچنین نوع لوله ای که برای لوله کشی انتخاب می کنید، می تواند تاثیر زیادی بر هزینه نهایی داشته باشد.

جمع بندی

ساخت موتورخانه استخر در فشم یک امر تخصصی است که باید به افراد حرفه ای واگذار شود. در غیر این صورت می تواند خسارت زیادی به جیب شما بزند. در این مقاله به توضیح ساخت موتورخانه استخر، هزینه آن و نکات مهم در رابطه با این امر پرداختیم.

مجموعه برکه نه تنها در خدمات مربوط به آب بندی تخصص دارد، بلکه ساخت موتورخانه استخر را نیز بر عهده می گیرد. در صورتی که به دنبال ساخت موتورخانه استخر فشم هستید، از مشاوره رایگان ما بهره مند شوید. گروه مهندسی برکه با تکیه بر سال ها تجربه و همچنین تکنولوژی روز دنیا اقدام به ارائه خدمات مربوط به ساخت موتورخانه انواع استخر نموده است.

انجام تمامی امور مربوط به پروژه های استخر، سونا، جکوزی در لواسان، فشم، اوشان، میگون، شمشک و غیره، همچنین کلیه خدمات آب بندی، کاشی کاری و تامین تجهیزات استخر را به ما بسپارید. شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و ساخت استخر و جکوزی روباز ویلایی فشم با همکاران ما تماس بگیرید.

موتورخانه استخر چیست؟

موتورخانه استخر یکی از بخش های مهم در ساخت هر نوع استخر است که وظیفه گرمایش آب استخر را بر عهده دارد.

انواع لوله مورد استفاده در موتورخانه استخر فشم کدامند؟

لوله های پلی اتیلن، لوله های upvc، لوله های پروپلین، لوله های مانیسمان، لوله های استیل

فاکتورهای تاثیر گذار بر هزینه نهایی ساخت موتورخانه استخر فشم کدامند؟

از جمله عوامل موثر در قیمت نهایی موتورخانه استخر فشم می توان به ابعاد موتورخانه، تجهیزات آن و نوع اتصالات اشاره کرد.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.8 / 5. تعداد امتیاز : 50

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *