loader image

ساخت استخر خانگی

خانه | خدمات ساخت استخر | ساخت استخر خانگی

فهرست مطالب

ساخت استخر خانگی؛ چیزی که بسیاری از ساختمان‌ها به آن نیاز دارند

در حال حاضر بسیاری از مالکین ویلاها و ساختمان‌ها اقدام به ساخت استخر خانگی می‌کنند. استخرهای خانگی در عین برخورداری از ابعاد مناسب، هزینه نگهداری نسبتا پایینی دارند. همچنین با هزینه بسیار مناسب نیز می‌توان آن‌ها را ساخت. تمام این موارد دست به دست هم داده‌اند تا استخرهای خانگی بسیار محبوب باشند. به طور کلی، ساخت استخر خانگی نکات و اصول مختلفی دارد. به عنوان مثال، قبل از هرگونه اقدام برای انتخاب سیستم گرمایش، سرمایش و روش‌های عایق‌بندی و آب‌بندی استخر باید موقعیت مکانی و نوع معماری و طراحی آن را انتخاب کنید.

ساخت استخر خانگی چند مرحله دارد | نکات مهم ساخت این نوع استخر

استخرهای خانگی با متریال مختلفی ساخته می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به وینیل، فایبرگلاس، استخرهای پیش‌ساخته و استخرهای معمولی اشاره کرد که با مصالحی مانند بتن و سیمان ساخته می‌شوند. به دلیل پیچیده و تخصصی بودن فرایند ساخت این نوع استخرها، توصیه می‌کنیم حتما ساخت آن را به افرادی بسپارید که در این حوزه شناخته شده هستند و می‌توانند با دریافت کمترین هزینه، بهترین خدمات را به شما ارائه کنند.

ساخت استخر ماهی خانگی و یا بطور عمومی تر ساخت استخر خانگی به چند روش انجام می‌شود؟ در چند مرحله می‌توان استخر خانگی را ساخت؟ مهم‌ترین فاکتورها در تعیین هزینه ساخت استخر خانگی چه مواردی هستند؟ برای پاسخ به این سوال‌ها، در این مطلب از مجموعه برکه با ما همراه باشید.

استخر؛ آرامش‌بخش و جلادهنده روح شما

شنا یکی از محبوب‌ترین ورزش‌ها در کل دنیا است. در کنار آن، آب‌درمانی نیز به عنوان یکی از بهترین روش‌ها برای جذب آرامش و زندگی آرام‌تر شناخته می‌شوند. اگر به دنبال آب‌درمانی یا شنا در محیط منزل خود هستید، ساخت استخر خانگی بهترین گزینه برایتان خواهد بود و همچنین برای استفاده از استخر در فصول سرد سال می توانید اقدام به ساخت استخر سرپوشیده نمایید.

استخر؛ آرامش‌بخش و جلادهنده روح شما

استخر می‌تواند حس و حال شما را عوض کند. به این معنی که وقتی یک روز پرتنش را سپری کرده‌اید، با استفاده از استخر، دوباره به حالت آرامش قبلی باز خواهید گشت. همچنین اگر کمردرد، بدن‌درد یا پا درد دارید و دکتر به شما آب‌درمانی را پیشنهاد کرده است، با کمک استخر خانگی می‌توانید هر روز آب‌درمانی را تجربه کنید. به طور کلی، می‌توان گفت که استخر می‌تواند حس زندگی را به شما برگرداند. به همین خاطر است که روز به روز استخرهای خانگی محبوب‌تر از قبل می‌شوند.

البته ناگفته نماند که ساخت استخر ذخیره اب کشاورزی نیز که بمنظور ذخیره آب بکار می رود و همچنین ساخت استخر ضد آب از دیگر خدمات مجموعه برکه بشمار می رود.

برخی از تفاوت‌های استخر خانگی و استخرهای ورزشی

به طور کلی، می‌توان گفت که استخرهای خانگی تفاوت‌های نسبتا زیاد و البته قابل مشاهده‌ای نسبت به استخرهای ورزشی دارند. این تفاوت‌ها در موارد مختلفی خلاصه می‌شوند که در ادامه این بخش قصد داریم تا آن‌ها را بررسی کنیم.

تماس با برکه

طراحی ظاهری

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های استخرهای خانگی نسبت به ورزشی، طراحی آن‌ها است. استخرهای ورزشی معمولا در ابعاد مستطیلی و بسیار بزرگ ساخته می‌شوند. این در حالی است که استخرهای خانگی ابعاد کوچک‌تری دارند و در طرح‌ها و مدل‌های متفاوتی ساخته می‌شوند.

به عنوان مثال، ممکن است برخی از استخرهای خانگی طراحی ال (L) داشته باشند. در حالی که برخی از استخرهای خانگی دیگر طراحی‌شان به صورت دایره‌ای، مربعی، بیضی یا اشکال منحصر به فردی باشد.

برخی از تفاوت‌های استخر خانگی و استخرهای ورزشی

عمق متفاوت

استخرهای ورزشی به مراتب از استخرهای خانگی عمیق‌تر هستند. نکته‌ای که در این میان وجود دارد این است که استخرهای ورزشی ممکن است در هر متر ابعاد متفاوتی داشته باشند. چرا که معمولا در بخشی از آن‌ها، کف استخر شیب‌دار است و هرچقدر که جلوتر می‌روید، عمیق‌تر می‌شود. حالی که ممکن است استخرهای خانگی به این صورت نباشند.

به دلیل وجود گزینه‌های متنوع برای شخصی‌سازی، بعضی از استخرهای خانگی ممکن است به گونه‌ای ساخته شده باشند که کفشان درست مانند استخرهای ورزشی شیب‌دار باشد و عمق آن‌ها دائما تغییر کند. در عین حال، ممکن است برخی از این استخرها کف صاف داشته باشند و عمقشان در تمام بخش‌ها یکسان باشند که این را می‌توان یکی از تفاوت‌های این استخرها با استخرها ورزشی دانست.

امکانات بیشتر

استخرهای خانگی امکانات ظاهری بیشتری دارند. به عنوان مثال، با توجه به سلیقه فرد، ممکن است در استخر خانگی او از سیستم نورپردازی خاصی استفاده شود که با کمک ریموت کنترل یا اتصال به موبایل بتوانید نورپردازی آن را تغییر دهید. همچنین برخی از استخرهای خانگی منحصر به فرد دارای ماساژور در گوشه‌های استخر هستند. در حالی که در هیچ‌کدام از استخرهای ورزشی چنین مواردی وجود ندارند.

ظاهر شکیل‌تر

استخرهای خانگی به دلیل عدم استفاده تجاری و قرار گرفتن در محیط خانه، معمولا ظاهر شکیل‌تری نسبت به استخرهای ورزشی دارند. همچنین امکان شخصی‌سازی ظاهری نیز برای این نوع استخرها وجود دارد که آن‌ها را از استخرهای معمولی متمایز کرده است.

انواع شکل‌ها و طراحی‌های ساخت استخر خانگی

انواع شکل‌ها و طراحی‌های ساخت استخر خانگی

در حال حاضر انواع شکل‌ها و سبک‌های طراحی برای استخرهای خانگی وجود دارد. چرا که این نوع استخرها امکان شخصی‌سازی دارند و می‌توانید آن‌ها را دقیقا مطابق با سلیقه خود بسازید. اگر قصد ساخت استخر کوچک در حیاط یا هر محیطی از خانه را دارید، می‌توانید با کارشناسان ما در مجموعه برکه تماس بگیرید تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

توجه داشته باشید که انتخاب سبک طراحی برای ساخت استخر خانگی باید به صورت اصولی و با توجه به نکات خاصی انجام شود. به عنوان مثال، ممکن است طراحی ال را برای استخر خانگی مد نظرتان انتخاب کنید. در حالی که فضای موجود برای ساخت استخر به هیچ عنوان به شما امکان ساخت استخری با این سبک طراحی را ندهد. در ادامه انواع سبک‌های طراحی و ساخت استخر خانگی کوچک و بزرگ را به صورت کامل بررسی کرده‌ایم.

استخرهای مستطیلی

از جمله برخی از سبک‌های طراحی استخرهای خانگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استخرهای مستطیلی
  • استخرهای مربعی
  • استخرهای دایره‌ای
  • استخرهای بیضی
  • استخرهای با طراحی و شکل شخصی‌سازی و منحصر به فرد

استخرهای مستطیلی

یکی از رایج‌ترین سبک‌های طراحی استخر، استخر مستطیلی است. این نوع سبک طراحی، چه در استخرهای خانگی و چه در استخرهای ورزشی وجود دارد. اگر فضایی که برای ساخت استخر در نظر دارید، مستطیل است و می‌خواهید استخرتان ظاهری کلاسیک اما شیک داشته باشد، این نوع سبک طراحی گزینه‌ای عالی خواهد بود.

استخرهای دایره‌ای

یکی از انواع دیگر سبک‌های طراح و ساخت استخر خانگی، ساخت استخر با طراحی دایره‌ای شکل است. اگر فضایی که برای ساخت استخر در نظر دارید، چندان بزرگ نیست ولی می‌خواهید استخری بسازید که در عین زیبایی، کاربردی نیز باشد، استخرهای با طراحی دایره‌ای گزینه مناسبی برایتان خواهند بود.

استخرهایی با اشکال سفارشی

همان‌طور که پیش‌تر به این نکته اشاره کردیم، استخرهای خانگی امکان سفارشی سازی را دارند. همین موضوع باعث شده است تا برخی از افرادی که به دنبال ساخت استخر هستند، طراحی منحصر به فردی را برای آن در نظر بگیرند. به عنوان مثال، برای ساخت استخر می‌توان طراحی ال را انتخاب کرد. یا می‌توانید دو استخر دایره‌ای جدا بسازید که توسط آبراهه‌ای به هم متصل می‌شوند. به طور کلی، گزینه‌های خلاقانه زیادی برای ساخت استخر با اشکال سفارشی وجود دارند که توصیه می‌کنیم حتما برای انتخاب طراحی استخر خانگی دلخواهتان، با کارشناسان ما در مجموعه برکه تماس بگیرید.

انواع روش‌های ساخت استخر خانگی

در حال حاضر، استخرهای خانگی به روش‌های مختلفی ساخته می‌شوند. انتخاب روش مناسب برای ساخت استخر بستگی به سلیقه و شرایط شما دارد. به عنوان مثال، می‌توانید استخر دلخواهتان را به صورت روکار بسازید. یا می‌توانید به سراغ استخرهای توکار بروید. به طور کلی، توصیه می‌کنیم انتخاب روش مناسب برای ساخت استخر را به فردی متخصص در این حوزه بسپارید که بتواند با توجه به شرایط، روش مناسب را پیشنهاد دهد. در ادامه این بخش قصد داریم تا انواع روش‌های ساخت استخر خانگی را توضیح بدهیم.

انواع روش‌های ساخت استخر خانگی

ساخت استخر به صورت توکار

یکی از انواع استخرهای خانگی، استخر خانگی از نوع توکار است. استخرهای خانگی که در دسته‌بندی استخرهای توکار قرار می‌گیرند، در داخل زمین قرار خواهند گرفت. به این صورت که برای ساخت این استخرها، زمین به عمق مورد نظر کنده و استخر در داخل زمین ساخته می‌شود.

اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که این نوع استخرها معمولا از نوع پیش‌ساخته هستند. به همین خاطر، در مدت‌زمان بسیار کوتاهی آماده استفاده خواهند شد.

ساخت استخر به صورت روکار

در مقابل استخرهای توکار، استخرهای روکار قرار دارند. این استخرها به گونه‌ای هستند که انگار یک وان بزرگ را روی زمین قرار داده‌اید. در واقع، استخرهای روکار لبه و کناره‌های سنگی یا چوبی دارند. به همین خاطر، از کناره‌های آن‌ها می‌توان به عنوان نشیمنگاه استفاده کرد.

استخر خانگی از نوع روباز

استخر خانگی از نوع روباز

نوع دیگر استخرهای خانگی، استخر روباز است. این استخرها معمولا در حیاط خانه‌ها یا حتی تراس‌ها قابل ساخت و استفاده هستند. البته در برخی مواقع و در صورت وجود زیرساخت مناسب، می‌توان در پشت بام خانه‌ها نیز این نوع استخرها را ساخت!

در صورتی که از فضای کافی برای ساخت استخر روباز برخوردار هستید، توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان از این فرصت دریغ نکنید. چرا که این نوع استخرها دیگر نیازی به تهویه، گرمایش و سرمایه ندارند. به همین خاطر، هزینه ساخت آن‌ها به مراتب کمتر از استخرهای سرپوشیده است. همچنین در تابستان‌ها از فضای کنار آن‌ها می‌توان برای آفتاب‌گرفتن نیز استفاده کرد.

استخر خانگی از نوع سرپوشیده

از جمله انواع طراحی‌های دیگر در ساخت استخر خانگی، می‌توان به استخر سرپوشیده اشاره کرد. این نوع استخرها می‌توانند فضایی لوکس و زیبا در فضای آپارتمان، ویلا و به طور کلی ساختمان ایجاد کنند. بزرگ‌ترین مزیت استفاده از این نوع استخرها، امکان استفاده از آن‌ها در فصول مختلف سال است. در حالی که در فصول سرد سال امکان استفاده از استخرهای روباز را نخواهید داشت.

انواع استخرهای خانگی با توجه به نوع متریال

انواع استخرهای خانگی با توجه به نوع متریال

با توجه به نوع متریال مورد استفاده، ساخت استخر خانگی به چند دسته تقسیم می‌شود. از جمله انواع استخرهای خانگی از نظر نوع متریال می‌توان به استخرهای با جنس وینیل، استخرهای فایبرگلاسی، استخرهای پیش‌ساخته و استخرهای بتنی و سیمانی اشاره کرد که هرکدام ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند. توصیه می‌کنیم اگر قصد ساخت استخر خانگی را دارید، حتما با کارشناسان متخصص در این زمینه مشورت کنید تا بتوانند بهترین نوع متریال استخر را با توجه به شرایط فضای مورد نظر شما پیشنهاد کنند. برای این منظور و دریافت خدمات ساخت انواع استخرهای خانگی در مناطق مختلف همچون ساخت استخر لواسان، تهران، اصفهان و … کارشناسان برکه پاسخگوی شما هستند.

استخرهای پیش‌ساخته بدون نیاز به گودبرداری

یکی از انواع استخرهای موجود در بازار، استخرهای پیش‌ساخته هستند. همان‌طور که از نام این استخرها مشخص است، از قبل ساخته شده‌اند و تنها در فضای مورد نظر شما قرار می‌گیرند و مونتاژ می‌شوند. نکته‌ای که در این میان وجود دارد این است که معمولا استخرهای پیش‌ساخته طراحی و معماری مشخصی دارند و امکان سفارشی‌سازی آن‌ها وجود ندارد.

استخرهای پیش‌ساخته معمولا با متریال فایبرگلاس، پلاستیک و سرامیک ساخته می‌شوند. همین موضوع باعث شده است تا این استخرها مزایا و معایب خاص خود را داشته باشند. به عنوان مثال، استخرهای پیش‌ساخته به سرعت گرما را از دست می‌دهند. در حالی که در استخرهای معمولی خبری از این موضوع نیست و سیستم تهویه وجود دارد. همچنین بعد از هر بار استفاده، باید آب استخر را خالی کنید.

استخرهای پیش‌ساخته بدون نیاز به گودبرداری

استخرهای فایبرگلاسی

در حال حاضر نوع خاصی از استخر خانگی در بازار وجود دارد که به آن استخر فایبرگلاسی گفته می‌شوند. این نوع استخرها با کمک قالب‌گیری‌های مخصوص ساخته می‌شوند و به دلیل قالب‌گیری، دقت کار بالایی دارند و در عین حال با سرعت بالایی نیز ساخته می‌شوند.

توجه داشته باشید که استخرهای فایبرگلاسی معمولا مناسب برای استفاده به عنوان توکار هستند. این نوع استخرها نیز مزایا و معایب خاص خود را دارند. از جمله مزایای این نوع استخرها می‌توان به سرعت ساخت سریع و هزینه مناسب اشاره کرد. در مقابل، در صورت عدم استفاده صحیح ممکن است بعد از گذشت چند سال این نوع استخرها به ترمیم نیاز داشته باشند.

استخر با متریال وینیل

برخی از استخرهای موجود در بازار با متریال وینیل ساخته می‌شوند. وینیل (Vinyl) را می‌توان نوعی پلاستیک آستری رزین معرفی کرد که روی سطح بتنی استخر قرار می‌گیرد. به همین خاطر، می‌تواند مانع نفوذ آب به داخل زمین استخر شود.

استخر بتن و سیمان

مهم‌ترین مزیت ساخت استخر خانگی با متریال وینیل، هزینه پایین آن برای ساخت است. این نوع استخرها به دلیل قیمت پایین مواد اولیه، با هزینه بسیار کمتری نسبت به استخرهای سیمانی و فایبرگلاسی ساخته می‌شوند. اما ممکن است بعد از چند سال، مجبور به تعویض آسترهای استخر شوید.

استخر بتن و سیمان

رایج‌ترین نوع استخر، استخرهای بتنی و استخر سیمانی هستند که روی آن‌ها کاشی‌کاری انجام می‌شود. این نوع استخرها بیشترین طول عمر ممکن را دارند و می‌توانید از این بابت روی آن‌ها حساب ویژه‌ای باز کنید. اگر قصد ساخت استخر خانگی را بهترین متریال ممکن را در کوتاه‌ترین زمان دارید، با کارشناسان مجموعه برکه تماس بگیرید تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

یک استخر خانگی به چه تجهیزات و لوازمی نیاز دارد؟

یک استخر خانگی به چه تجهیزات و لوازمی نیاز دارد؟

یکی از سوالاتی که درباره ساخت استخر خانگی مطرح می‌شود این است که یک استخر خانگی به چه تجهیزات و لوازمی برای عملکرد مناسب نیاز دارد؟ در پاسخ به این سوال، باید بگوییم که با توجه به نوع طراحی و متریال استخر، این تجهیزات و لوازم متفاوت خواهند بود. به همین خاطر، نمی‌توان لیستی دقیق و کامل را برای تمام استخرها بیان کرد.

در ادامه لیستی از برخی تجهیزات و لوازم مورد نیاز برای ساخت استخر خانگی وجود دارد:

  • پمپ تصفیه
  • فیلتر تصفیه
  • اسکیمر برای یکنواخت‌سازی تصفیه استخر
  • قرص کلر
  • چراغ استخری
  • مبدل حرارتی برای گرم کردن آب
  • روکش برای استخرهایی که در محیط باز قرار دارند

پمپ تصفیه

یکی از تجهیزاتی که برای ساخت استخر خانگی و عملکرد مناسب آن نیاز دارید، پمپ تصفیه آب است. این تجهیز، بدون استثنا برای هر نوع استخری مناسب است. این پمپ می‌تواند با کمک سیرکوله کردن آن در بازه‌های زمانی مختلف، آن را از فیلتر شنی عبور دهد و مانع از راکد شدن آب و کدر شدن آن شود. به همین خاطر است که همیشه آب استخرها شفاف هستند.

فیلتر تصفیه

یکی از تجهیزات دیگری که در ساخت استخر خانگی به آن نیاز دارید، فیلتر تصفیه است. این فیلتر برای جداسازی ذرات آلاینده، معلق و ناخالصی‌های موجود در آب استفاده می‌شود. البته به طور کلی، این فیلتر برای ضدعفونی‌کردن و از بین بردن میکروارگانیسم‌ها چندان کاربردی نیست. نکته‌ای که در این میان وجود دارد این است که فیلترهای تصفیه تنها یک نوع نیستند. اگر می‌خواهید آب استخر شما تصفیه و ضدعفونی شود، باید از چند فیلتر در کنار هم استفاده کنید تا چنین اتفاقی رخ دهد. به طور کلی، برای این منظور می‌توان از سه نوع فیلتر در کنار هم استفاده کرد. فیلتر تصفیه شنی، تصفیه دایتومه و تصفیه کارتریجی از جمله این فیلترها هستند.

اسکیمر برای یکنواخت‌سازی تصفیه آب استخر

در برخی از استخرها تصفیه آب به صورت کاملا یکنواخت انجام نمی‌شود. به همین خاطر، باید از اسکیمر استخر استفاده کرد تا مشکلی از بابت راکد شدن آب و رشد جلبک به‌وجود نیاید. همچنین با کمک این ابزار می‌توانید انواع سنگ‌ریزه، گردوخاک، شاخ و برگ درختان و اشیای دیگر را از استخر جدا کنید.

مبدل حرارتی برای گرم کردن آب

از جمله تجهیزات دیگر مورد نیاز برای ساخت، راه‌اندازی و استفاده از استخر خانگی می‌توان به مبدل حرارتی اشاره کرد. این مبدل می‌تواند با تبادل حرارت بین دو دستگاه، آب استخر را گرم کند. توجه داشته باشید که این مبدل این کار را با کمک آب، گاز، روغن یا هوا انجام می‌دهد. اگر قصد ساخت استخر خانگی را مخصوصا در فضای داخلی دارید، باید از مبدل حرارتی استفاده کنید.

زیرساخت مناسب برای ساخت انواع استخر خانگی

زیرساخت مناسب برای ساخت انواع استخر خانگی

اگر قصد ساخت استخر خانگی در مناطق مختلف همچون ساخت استخر یزد، تهران و … را دارید، باید به نکات و شرایط مختلفی توجه داشته باشید که یکی از آن‌ها، زیرساخت‌های مناسب برای ساخت استخر است. به طور کلی، بررسی زیرساخت‌ها، امری کاملا تخصصی می‌باشد و توصیه می‌کنیم آن را به افراد متخصص در این حوزه بسپارید. جهت دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه و راه‌اندازی استخر خانگی در کوتاه‌ترین زمان، کارشناسان ما در مجموعه برکه آماده ارائه خدمات به شما هستند.

بررسی زیرساخت‌های مناسب برای ساخت استخر خانگی از جهات مختلفی انجام می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به محل ساخت استخر، نقشه‌کشی، مجوزهای قانونی برای ساخت استخر و امکان ورود ماشین‌های مناسب برای حفاری و خاک‌برداری و شرایط دیگر اشاره کرد.

نکته بعدی در رابطه با بررسی زیرساخت‌ها، شرایط استفاده از تاسیسات است. متخصصی که قرار است برای شما استخر خانگی را بسازد، باید قبل از اقدام برای ساخت استخر، شرایط قرارگرفتن تاسیسات را به صورت کامل بررسی کند. چرا که موقعیت قرارگرفتن تاسیسات می‌توانند به نوبه خود در تعیین فضای مناسب برای ساخت استخر تاثیرگذار باشند.

صفر تا صد مراحل ساخت استخر خانگی

ساخت استخر کوچک در خانه از چند مرحله تشکیل شده است که این مراحل باید به نوبت و به صورت کاملا اصولی طی شوند. در غیر این صورت، ممکن است استخر به صورت اصولی ساخته نشود و بعد از گذشت مدتی، به بازسازی کامل نیاز پیدا کند. توجه داشته باشید که این مراحل برای ساخت استخر خیلی کوچک و بسیار بزرگ تقریبا یکسان هستند و ارتباطی به ابعاد آن‌ها ندارد.

صفر تا صد مراحل ساخت استخر خانگی

مراحل و نحوه ساخت استخر کوچک خانگی عبارتند از:

  • تعیین کردن محل ساخت استخر
  • طراحی و نقشه‌کشی پلن ساخت
  • حفاری و گودبرداری جهت ساخت استخر
  • مسطح کردن خاک برای ساخت استخر
  • آرماتوربندی استخر به همراه قالب‌بندی آن
  • لوله‌کشی دقیق و مناسب برای سیستم‌های به‌کار رفته در استخر خانگی
  • سیم‌کشی دقیق برای دسترسی به سیستم‌های نورپردازی
  • بتن‌ریزی استخر
  • عایق‌بندی و آب‌بندی استخر
  • سرامیک‌کاری استخر یا رنگ کردن آن
  • نصب سیستم‌های مورد نیاز برای راه‌اندازی و استفاده از استخر

تعیین کردن محل ساخت استخر

اولین مرحله برای ساخت استخر خانگی، تعیین موقعیت مکانی مناسب است. توجه داشته باشید که این موقعیت باید توسط مهندس متخصص در این حوزه تعیین شود. چرا که تعیین موقعیت اشتباه ممکن است مشکلات زیادی برتان ایجاد کند. به عنوان مثال، اگر قصد راه‌اندازی استخر روباز دارید، توصیه می‌کنیم موقعیت مکانی استخر را به گونه‌ای تعیین کنید که به دور از هرگونه سایه درخت و در معرض کامل نور آفتاب باشد. چرا که این باعث می‌شود تا آب همیشه گرم بماند و دیگر به گرمایش آب نیازی نداشته باشید.

طراحی و نقشه‌کشی پلن ساخت

دومین مرحله از ساخت استخر کوچک، طراحی آن است. طراحی استخر بسیار پیچیده می‌باشد و توصیه می‌کنیم انجام آن را به افراد متخصص در این حوزه بسپارید. به طور کلی، استخرهای خانگی در ابعاد استانداردی مانند 3 در 6، 4.5 در 9 و 6 در 12 ساخته می‌شوند. همچنین عمق در نظر گرفته شده برای آن‌ها نیز بین 1 تا 4.5 متر است.

طراحی و نقشه‌کشی پلن ساخت

در رابطه با طراحی استخر، باید بگوییم که هرچقدر عمق بیشتری را برای استخر خانگی‌تان در نظر بگیرید، به تقویت بیشتری برای دیوارها نیاز پیدا خواهید کرد. اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که هرچقدر طراحی پیچیده‌تری را برای استخر در نظر بگیرید، هزینه طراحی استخر برایتان بیشتر خواهد شد.

حفاری و گودبرداری جهت ساخت استخر

در سومین مرحله از ساخت استخر خانگی، نوبت به حفاری و گودبرداری می‌رسد. پیمانکار استخر باید با هماهنگی شما و در زمان تعیین شده برای گودبرداری استخر اقدام کند. برای این منظور، معمولا به بیل مکانیکی و ماشین‌آلات سنگین نیاز دارید. البته در صورتی که قصد ساخت استخر در فضای داخلی را داشته باشید، باید با ابزار کوچک و دستی این کار را انجام دهید.

مسطح کردن خاک برای ساخت استخر

مسطح کردن خاک برای ساخت استخر

بعد از اینکه گودبرداری زمین استخر به درستی انجام شد، نوبت به مسطح کردن سطح خاک آن می‌رسد. نکته‌ای که در این میان وجود دارد این است که تسطیح خاک باید با یک لایه ضخیم از ماسه بادی انجام شود. در نهایت و بعد از ریختن ماسه بادی، باید سطح زمین را کاملا صاف و فشرده کنید. توجه داشته باشید که در حال حاضر تسطیح خاک به چند روش مختلف انجام می‌شود که این بستگی به نوع استخری دارد که قصد ساخت آن را دارید.

آرماتوربندی استخر به همراه قالب‌بندی آن

در استخرهای خانگی بتنی، بعد از تسطیح خاک نوبت به آرماتوربندی می‌رسد. در این مرحله باید کف و دیواره‌هایی که گودبرداری شده بودند، با شبکه مش آرماتوربندی شوند. این کار تنها با هدف افزایش استحکام استخر انجام می‌شود.

مهم‌ترین نکته درباره آرماتوربندی استخر خانگی این است که دیواره‌های استخر باید کاملا صاف، مسطح و با هم هم‌سو باشند. در غیر این صورت، این کار به درستی انجام نخواهد شد. در نتیجه، استخر نیز استحکام چندان بالایی نخواهد داشت.

لوله‌کشی دقیق و مناسب برای سیستم‌های به‌کار رفته در استخر خانگی

بعد از اینکه آرماتوربندی استخر به صورت کاملا دقیق انجام شود، نوبت به لوله‌کشی آن می‌رسد. در این مرحله، باید تمام شبکه لوله‌کشی که برای استخر نیاز دارید را نصب کنید. از جمله برخی از این لوله‌کشی‌ها می‌توان به تخلیه، اسکیمرها، شیرهای دو و سه طرفه، فیلتر تصفیه و پمپ‌های تصفیه اشاره کرد.

توجه داشته باشید که لوله‌کشی استخر باید با توسط فردی متخصص و با تجربه انجام شود. در غیر این صورت، ممکن است ضعفی در این مورد ایجاد شود که برای رفع آن مجبور به تخریب و بازسازی بخش بزرگی از استخر شوید.

سیم‌کشی دقیق برای دسترسی به سیستم‌های مختلف

قبل از اینکه بخواهید قالب‌بندی و بتن‌ریزی استخر خانگی را انجام دهید، باید برای سیم‌کشی دقیق آن اقدام کنید. این سیم‌کشی برای بخش‌ها و سیستم‌های مختلفی استفاده می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به سیستم ورود آب، تخلیه، تصفیه آب و حتی نورپردازی داخل آب اشاره کرد. برای راه‌اندازی و آب‌بندی کامل این سیم‌کشی‌ها باید از برق‌کار حرفه‌ای کمک بگیرید که تجربه کافی در این حوزه دارد.

بتن‌ریزی استخر

بعد از اینکه سیم‌کشی استخر به صورت کامل انجام شد، نوبت به بتن‌ریزی آن می‌رسد. پیمانکار از میکسرهای بتنی برای پوشاندن آرماتورهای استخر استفاده می‌کند. توجه داشته باشید که بعد از ریخته شدن، باید بتن کاملا صاف و مرتب شود. همچنین در زمان بتن‌ریزی، باید به زاویه شیب استخر از زاویه‌های مختلف نیز نگاه کنید که با هم سازگاری داشته باشند. لازم به ذکر است که بتن‌ریزی استخر به دو روش قالب‌گیری و  شات کریت یا همان بتن‌پاشی انجام می‌شود.

عایق‌بندی و آب‌بندی استخر

در مرحله هشتم از ساخت استخر خانگی، نوبت به عایق‌بندی و آب‌بندی آن می‌رسد. در این مرحله، باید متناسب با شرایط و نوع استخر، یکی از روش‌ها را برای آب‌بندی و عایق‌بندی انتخاب کرد که توصیه می‌کنیم آن را به کارشناسان متخصص برکه بسپارید.

سرامیک‌کاری و کاشی‌کاری استخر ای رنگ کردن آن

سرامیک‌کاری و کاشی‌کاری استخر ای رنگ کردن آن

بعد از اینکه عایق‌بندی و آب‌بندی به خوبی انجام شد، باید سرامیک‌کاری استخر را انجام دهید. توجه داشته باشید که این کار باید توسط فردی متخصص انجام شود تا بتواند با استفاده از چسب مناسب، در عین کاشی‌کاری یا سرامیک‌کاری، آب‌بندی استخر را نیز به خوبی تقویت کند.

نصب سیستم‌های مورد نیاز برای راه‌اندازی و استفاده از استخر

در مرحله نهایی از ساخت استخر خانگی، نوبت به نصب سیستم‌های آن می‌رسد. این کار را تکنسین‌های متخصص انجام می‌دهند. توصیه می‌کنیم اگر دانش کافی در این حوزه ندارید، به هیچ عنوان سیستم‌ها را راه‌اندازی نکنید. چرا که در صورت بروز کوچک‌ترین اشتباه احتمال سوختن آن‌ها وجود دارد.

فاکتورهای تعیین کننده در برآورد هزینه ساخت استخر خانگی

عوامل مختلفی وجود دارند که باید در برآورد هزینه ساخت استخر خانگی به آن‌ها توجه داشته باشید. برای برآورد دقیق هزینه و دریافت خدمات، کافی است همین حالا با کارشناسان مجموعه برکه تماس بگیرید تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

اگر تمایل به ساخت استخر در فضای باز دارید پیشنهاد می کنیم مقاله ” ساخت استخر در جنگل ” را مطالعه نمایید.

فاکتورهای تعیین کننده در برآورد هزینه ساخت استخر خانگی

برخی از فاکتورهای تعیین کننده در برآورد هزینه ساخت استخر خانگی عبارتند از:

  • هزینه‌های مربوط به سیستم‌های نورپردازی، تصفیه آب و گرمایش
  • هزینه‌های مربوط به خاک‌برداری و حمل نخاله
  • هزینه مربوط به آرماتوربندی
  • هزینه‌های مربوط به بتن‌ریزی، عایق‌بندی و آب بندی
  • هزینه‌های مربوط به سرامیک‌کاری
  • هزینه‌های مربوط به سیم‌کشی و لوله‌کشی
  • هزینه‌های مربوط به مصالح مورد نیاز برای ساخت استخر

صفر تا صد خدمات ساخت استخر خانگی را به مجموعه برکه بسپارید

صفر تا صد خدمات ساخت استخر خانگی را به مجموعه برکه بسپارید

اگر قصد ساخت استخر خانگی، ساخت استخر ذخیره آب کشاورزی و یا قصد ساخت استخر تبریز ، تهران، مشهد و یا سایر استان ها را دارید، ما در مجموعه برکه آماده پاسخگویی و ارائه خدمات به شما هستیم. برای این منظور و کسب اطلاعات بیشتر، کافی است همین حالا با کارشناسان مجموعه ما تماس بگیرید تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

سوالات متداول

آیا می‌توان در فضای داخلی نیز استخر خانگی احداث کرد؟

بله. البته برای این منظور باید شرایط محیطی فراهم باشد.

هزینه ساخت استخر خانگی چقدر است؟

هزینه ساخت استخر کوچک خانگی به عوامل مختلف بستگی دارد. توصیه می‌کنیم برای پاسخ به این سوال با کارشناسان ما در مجموعه برکه تماس بگیرید.

بهترین نوع استخر خانگی چیست؟

هر نوع استخر خانگی ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را دارد و نمی‌توان یک نوع را به صورت قطعی به عنوان بهترین نوع استخر معرفی کرد.

آیا می‌توانیم استخر خانگی را با طراحی دلخواهمان احداث کنیم؟

بله. برای این منظور باید از خدمات یک مجموعه تخصصی در این زمینه استفاده کنید.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.7 / 5. تعداد امتیاز : 54

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *