loader image

ساخت استخر لواسان

خانه | خدمات ساخت استخر | ساخت استخر لواسان

ساخت استخر لواسان

شنا کردن در استخر یکی از محبوب‌ترین تفریحات و ورزش‎‌ها محسوب می‌شود  که در هر سن و سالی طرفداران به‌خصوص خود را دارد. اما شلوغی، ازدحام و محدودیت سانس استخرهای عمومی، ممکن است این لذت مهیج را از بسیاری از افراد دریغ کند. به همین سبب بسیاری از افراد به دنبال ساخت استخر در لواسان هستند تا بتوانند به راحتی لذت شناکردن را تجربه کنند.

ما در این مقاله به مطالعه و بررسی مراحل ساخت انواع استخرهای کاربردی و زیبا اعم از ساخت استخر عمومی تا ساخت استخر پرورش ماهی در لواسان می‌پردازیم تا بتوانید پس از خواندن این مطلب، برنامه‌ریزی دقیقی برای ساخت استخر لواسان داشته باشید.

تماس با برکه

قیمت ساخت استخر لواسان

در ابتدا بهتر است هزینه‌های مورد نیاز برای ساخت استخر در لواسان را بررسی کنیم، چراکه برآورد هزینه‌ها، مهم‌ترین بخش در ساخت یک استخر به شمار می‌رود. البته هزینه‌های مورد نیاز برای ساخت استخر به عوامل بسیاری بستگی دارد. این عوامل که در ادامه ذکر می‌کنیم، متغییر هستند و هزینه دقیقی نمی‌توان برای ساخت استخر در لواسان محاسبه کرد.

  • نوع استخر: نوع استخر تاثیر بسیار زیادی بر هزینه آن دارد. استخرهای ژئوممبران معمولاً هزینه کمتری نسبت به سایر استخرها دارند.
  • متریال و تجهیزات مورد نیاز استخر: نوع متریالی که برای ساخت استخر استفاده می‌شود بر روی هزینه ساخت آن تاثیرگذار است؛ همچنین تجهیزات موردنیاز استخر، هزینه‌هایی خواهند داشت. از جمله متریال‌ها می‌توان به مواد ساختمانی و گچ‌ریزی و از جمله تجهیزات مورد نیاز استخر می‌توان تجهیزات تصفیه آب اشاره کرد.
  • گودبرداری: گودبرداری و حفر یک گود مناسب برای ساخت استخر نیاز به ماشین‌آلات و کارگرانی دارد که هزینه زیادی به همراه خواهد داشت.
  • آرماتوربندی و قالب‌بندی: ساخت استخر نیازمند آرماتوربندی و قالب‌بندی است که این عامل می‌تواند به عنوان یک بخش از هزینه‌های مورد نیاز ساخت و طراحی استخر، درنظر گرفته شود.

ساخت استخر لواسان

  • کاشی‌کاری: برای کاشی‌کاری استخر به هزینه‌هایی همچون مصالح کاشی‌کاری و دستمزد کاشی‌کار نیاز است.
  • نیازهای خاص: اگر نیاز به امکانات ویژه‌ای همچون سیستم‌های گرمایشی یا سیستم‌های تصفیه هوا داشته باشید، هزینه بیشتری را به همراه خواهد داشت.
  • نگهداری و تعمیرات: هزینه‌های تعمیر و نگهداری استخر، مستقل از هزینه ساخت و طراحی آن است.

مراحل مورد نیاز برای ساخت استخر لواسان

برای ساخت استخر، به عوامل و مراحل متعددی نیاز است تا به کیفیت و عملکرد مورد نظر برای استخر دست یابیم؛ همچنین ترتیب انجام دادن این مراحل هم بسیار مهم است که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

  1. گودبرداری و حفاری استخر: اولین مرحله برای ساخت و طراحی استخر، گودبرداری و حفاری آن است. معمولا گود استخر را از هر طرف 40 سانتی‌متر بیشتر در نظر می‌گیرند. برای مثال اگر شما بخواهید استخری به عمق 2 متر بسازید، حدود 2 متر و 40 سانت حفاوری صورت می‌گیرد. از این قاعده برای طول و عرض استخر نیز استفاده می‌کنند. اگر شما بخواهید استخری به طول 8 متر و عرض 4 متر بسازید، طول و عرض استخر از هر طرف 40 سانتی‌متر بیشتر در نظر گرفته می‌شود؛ یعنی برای ساخت استخری به طول 8 متر و عرض 4 متر، حدود 8.8 متر یا 8 متر و 80 سانتی‌متر برای طول و حدود 4.8 متر یا 4 متر و 80 سانتی‌متر برای عرض حفاری صورت می‌گیرد.
  2. آرماتوربندی استخر: آرماتوربند استخر برای استحکام بیشتر در استخرهای بتنی صورت می‌گیرد. در این مرحله کف و دیواره‌های استخر با میله‌گردهایی از قبیل میلگردهای شماره 12، 14 و 16 آرماتوربندی می‌شوند.
  3. لوله‌کشی استخر: لوله‌کشی یکی از مراحل بسیار مهم در ساخت استخر به شمار می‌رود. به این دلیل که لوله‌کشی در زیر سطح بتنی انجام می‌شود و امکان تعمیر یا تغییر در آن غیرممکن و بسیار دشوار خواهد بود. به قولی می‌توان گفت لوله‌کشی استخر، زیربنای اصلی ساخت استخر است.

مراحل مورد نیاز برای ساخت استخر لواسان

  1. قالب‌بندی و بتن‌ریزی استخر: بعد از اتمام مراحل لوله‌کشی، استخر باید بتن‌ریزی شود. سطوح استخر توسط بتن به صورت منظم، صاف و هموار خواهد شد.
  2. آب‌بندی و کاشی‌کاری استخر: مرحله آب‎بندی در ساخت استخر لواسان، پس از اتمام بتن‌ریزی انجام می‌شود. کاشی‌کاری استخر با کاشی‌کاری مکان‌های دیگر بسیار متفاوت است. باید برای کاشی‌کاری استخر به سراغ افراد متخصص در زمینه کاشی‌کاری استخر رفته و به هیچ عنوان نباید این کار به کسی که کاشی‌کاری معمولی انجام می‌دهد، سپرده شود.
  3. تابلو برق استخر: نصب تابلو برق برای استخر یکی از عوامل بسیار مهم در ساخت و طراحی استخر به شمار می‌رود. سیستم‌هایی مثل تصفیه آب استخر، روشنایی استخر و سیستم حفاظت از تجهیزات استخر، توسط تابلو برق انجام می‌شود. استفاده کردن از تابلو برق استاندارد در ساخت و طراحی استخر، باعث افزایش عمر مفید تجهیزات استخر خواهد شد، همچنین از شناگران در برابر خطر برق گرفتگی نیز محافظت می‌شود.

امکانات دیگر برای ساخت استخر لواسان

برای ساخت و طراحی استخر علاوه بر عوامل و تجهیزات مورد نیازی که ذکر شد، به یک سری امکانات ویژه دیگر نیاز است. ممکن است شما به دنبال ایجاد این امکانات ویژه در استخر خود باشید.

  • سیستم‌های نورپردازی: هنگام طراحی و ساخت استخر ، نورپردازی به عنوان عاملی برای زیباسازی استخر انجام می‌شود. نورپردازی شامل نورهای رنگی، افکت‌های نوری مختلف یا سیستم‌های روشنایی LED است که بسته به نوع استخر و بودجه شما، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • سیستم‌های تصفیه هوا: برای افزایش راحتی و لذت استفاده از استخر، نصب سیستم‌های تصفیه هوا بسیار مهم خواهد بود. چراکه این سیستم‌ها می‌توانند شامل گرمایش استخر یا سیستم تهویه و تصفیه هوا باشند و به حفظ دمای مناسب آب و تصفیه هوا کمک خواهند کرد.
  • سیستم‌های موسیقی یا سینمای خانگی: برای تجربه تفریح بیشتر و لذت بیشتر هنگام شنا کردن، ممکن است بخواهید که سیستم‌های صوتی و تصویری ویژه را در استخر نصب کرده و از آنها استفاده کنید. نصب سیستم‌های صوتی و تصویری در ساخت استخر لواسان، باعث می‌شود که شما در حین استفاده از استخر موزیک گوش داده یا حتی فیلم تماشا کنید و از شنا کردن و تفریح در استخر ویلا لواسان، کاملا لذت برده و تجربه‌ای مهیج و متفاوت داشته باشید.
  • سازه‌های ویژه استخر: اگر به دنبال افزودن سازه‌ها و امکانات ویژه مانند آبشارها، جکوزی‌ها، یا پله‌های زیرآب هستید، ممکن است به ساخت و طراحی این امکانات در استخر نیاز داشته باشید.

انواع استخرهای مورد استفاده

انواع استخرهای مورد استفاده

استخرهای مختلفی با سیستم‌های متفاوت، در لواسان یا جاهای دیگر طراحی و ساخته می‌شوند. انواع استخرها در لواسان موارد زیر را شامل می‌شوند:

  • استخرهای روکار: استخرهای روکار به‌عنوان ارزان‌ترین نوع استخر شناخته می‌شوند. این استخرها به صورت پیش‌ساخته وجود دارند و برای احداث آنها نیازی به حفاری نیست.
  • استخر توکار: استخرهای توکار، استخرهایی هستند که داخل زمین ساخته می‌شوند و برای ساخت آنها به حفاری نیاز است.
  • استخر شیشه‌ای: استخرهای شیشه‌ای با توجه به مکان قرارگیری به 3 دسته تقسیم می‌شوند. استخر شیشه‌ای پنجره‌ای، استخر تمام شیشه‌ای، استخر کف شیشه‌ای و استخر دیوار شیشه‌ای. این سبک استخرها زیبایی خاصی به باغ یا ویلا می‌بخشند.
  • استخر بتنی: استخرهای بتنی یکی از پرهزینه‌ترین نوع استخرها به شمار می‌روند. زیرا برای ساخت استخرهای بتنی، به حفاری و بتن‌ریزی نیاز است.
  • استخر فایبرگلاس: استخر فایبرگلاس نوعی استخر پیش ساخته است. استخرهای فایبرگلاس نسبت به استخرهای بتنی منعطف‌تر بوده و در برابر جلبک‌ها و آلودگی‌ها مقاوم هستند.
  • استخر آب‌بندی شده با وینیل: استخرهای وینیل‌دار نسبت به سایر استخرها مقرون به صرفه‌تر هستند و برای افرادی که قصد ساخت استخر لواسان را دارند و نمی‌خواهند هزینه زیادی بکنند، بسیار مناسب و کاربردی است.

البته علاوه بر موارد ذکر شده، استخرهای دیگری وجود دارند که بیشتر در زمینه کشاورزی و ذخیره آب کاربرد دارند البته نوع دیگری از استخر که از خدمات قابل ارائه در مجموعه برکه است می توان به ساخت استخر ضد آب می باشد.

ساخت استخر کشاورزی لواسان

یکی از استخرهای پرکاربرد به جز برای مصارف شخصی در لواسان، استخر کشاورزی است که شامل 2 نوع ژئوممبران و بلوکی است. البته هرکدام از اینها نیاز مزایای خاصی داشته و برای مصارف مختلفی استفاده می‌شوند. در مجموع انتخاب بین استخر ژئوممبران و استخر بلوکی باید با توجه به نیازها، بودجه و شرایط خاصی انجام شود.

ساخت استخر کشاورزی لواسان

ساخت استخر ژئوممبران لواسان

استخر ژئوممبران بیشتر با هدف ذخیره آب کشاورزی یا ذخیره آب برای پرورش ماهی و شیلات مورد استفاده می‌شود. برای ساخت استخر ژئوممبران به طی یک سری مراحل نیاز است که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد.

  1. جمع‌آوری اطلاعات اولیه: مرحله اولیه ساخت استخر ژئوممبران لواسان بسیار مهم و کلیدی است. در این مرحله بازدید از منطقه، نقشه‌برداری دقیق، جمع‌آوری اطلاعات اولیه، محاسبه حجم و ابعاد استخر، تعیین نوع ساختار ژئوممبران، برآورد هزینه‌ها و مشاوره با متخصصان صورت می‌پذیرد.
  2. طراحی استخر ژئوممبران: با استفاده از اطلاعاتی که در مرحله اول جمع‌آوری شده، محل استخر، میزان حجم استخر، شکل و ابعاد استخر تعیین خواهد شد.
  3. پیاده کردن نقشه استخر ژئوممبران بر روی زمین: این کار با توجه به تعیین شکل و ابعاد استخر و با استفاده از گچ‌ریزی بر روی زمین صورت خواهد گرفت. در این مرحله استخر از عوامل خارجی باید حداقل 3 متر فاصله داشته باشد و علائم هشدار دهنده نیز در اطراف استخر نصب خواهد شد.
  4. خاک‌برداری یا خاک‌ریزی: در این مرحله از ساخت استخر لواسان، گودبرداری یا خاک‌ریزی باید مطابق با استانداردهای موجود انجام شود تا به خاطر فشار ناشی از وزن آب به کف و دیواره‌ها، ورق ژئوممبران دچار نشتی نشود و بعدها اختلالی در روند آن ایجاد نشود.
  5. لوله‌گذاری: استخر ژئوممبران دارای 3 سیستم لوله‌گذاری برای ورود، خروج و سرریز آب است.
  6. محاسبه ورق ژئوممبران مورد نیاز برای ساخت استخر: با توجه به اندازه استخر، مساحت ورق ژئوممبران مورد نیاز محاسبه می‌شود تا به اندازه کافی تهیه شود.
  7. نصب ورق ژئوممبران: ورق‌های ژئوممبران در کف و دیواره‌های استخر پهن شده و سپس توسط دستگاه‌های مخصوص جوشکاری به یکدیگر متصل می‌شوند تا کاربرد مورد نیاز را ارائه کنند.
  8. نصب فنس: پس از ساخت استخر، برای حفاظت از استخر ژئوممبران وجلوگیری از وقوع حادثه باید آن را به طور مناسبی محصور کرد و برای این کار می‌توان از فنس‌ها استفاده کرد.
  9. آب‌گیری استخر: پس از احداث استخر نوبت آب‌گیری آن است. آب‌گیری نهایی استخر باید طی چند مرحله تا پر شدن کامل استخر ژئوممبران انجام شود.

ساخت استخر ژئوممبران لواسان

ساخت استخر بلوکی لواسان

ساخت استخر بلوکی در لواسان، نسبت به سایر استخرها هزینه کمتری دارد. در ادامه مراحل ساخت استخر بلوکی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  1. تعیین ابعاد و مکان استخر: ابتدا بایستی ابعاد و مکان دقیق استخر تعیین شود. برای مثال، دیوارهای استخر را با بلوک‌هایی به ضخامت 20 سانتی‌متر بیشتر از ابعاد استخر علامت‌گذاری خواهد شد.
  2. تعیین محیط حفاری: با کشیدن نخ از پایه‌ها و رشته‌گذاری روی محدوده استخر، محیط حفاری را مشخص خواهد شد. سپس حفره‌ها در داخل رشته و پایه‌ها حفر می‌شود.
  3. اندازه‌گیری عمق: برای ساخت استخر لواسان، می‌توان عمق را از طریق اندازه‌گیری رشته‌های نخ انجام داد. سپس بتن به ضخامت حدود 15 سانتی‌متر برای کف و 7.5 سانتی‌متر برای خط آب ریخته می‌شود. بعداز طی این مراحل باید یک ترانشه به ابعاد 30 سانتی‌متر و عمق 30 سانتی‌متر در اطراف محیط حفر شود.
  4. زهکشی و لوله‌کشی استخر بلوکی: برای ساخت استخر بلوکی، باید منطقه‌ای را در عمق‌ترین قسمت حفر کرد تا زهکش‌های اصلی تنظیم شوند و یک ترانشه از زهکش‌های اصلی به بیرون محیط حفر شود تا لوله‌کشی، تخلیه اصلی را در سطح زمین قراردهد.
  5. میلگردها: میلگردها باید به شکل شبکه‌هایی با ابعاد 15 سانتی‌متر در 15 سانتی‌متر در کف استخر بسته شوند. سپس انتهای میلگرد را به بالا برده و به میلگردهای دیگر متصل کرد و یک ترانشه به اندازه عرض استخر برای محکم کردن دیوارهای بلوکی در نظر گرفت.
  6. ریختن بتن: در این مرحله، کف استخر را با بتن باید پوشاند و پس از خشک شدن بتن، دیوارهای بلوکی را به ارتفاع مورد نظر ساخته شود و بتن را در حفره‌های بلوک‌ها ریخته و میلگردهای اضافی را در داخل حفره‌ها قرار داد.
  7. کاشی‌کاری: روی کف استخر انجام می‌شود تا استخر برای استفاده آماده شود.

اجرای استخر بلوکی کشاورزی

سخن پایانی

طراحی و ساخت جکوزی و استخر پروژه‌ای پیچیده است و برای انجام آن به برنامه‌ریزی دقیق و اصولی و همچنین افراد متخصص در این زمینه نیاز است؛ به همین منظور می‌توان برای ساخت استخر در لواسان و حومه همچنین ساخت استخر دماوند به “سایت برکه” مراجعه کرد و از تجریبات فروان مهندسین آنها بهره برد. گروه مهندسی برکه سالهاست که در زمینه آب بندی و تاسیسات مرتبط با آب فعالیت می‌کند و می‌تواند امکانات دلخواه شما را طراحی و تدوین کند.

هدف از ساخت استخر ژئوممبران چیست؟

به منظور دخیره آب کشاورزی و برای پرورش شیلات استفاده می‌شود.

انواع متفاوت استخرها شامل چیست؟

استخرهای توکار، روکار، شیشه‌ای و ... .

مهم ترین مراحل ساخت استخر چیست؟

لوله کشی و بستن تابلو برق استخر

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.8 / 5. تعداد امتیاز : 50

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *