loader image

برای استخر چقدر کلر بزنیم؟

خانه | خدمات برای استخر | برای استخر چقدر کلر بزنیم؟

برای استخر چقدر کلر بزنیم؟

اهمیتی ندارد چه نوع استخری با چه اندازه ای دارید! تمامی استخرها همواره برای تمیز ماندن نیاز به کلر دارند. کلر وظیفه از بین بردن باکتری های موجود در استخر را دارد و مانع کدر یا سبز شدن آن می شود. میزان کلر مورد نیاز استخر با توجه به مکان آن، میزان تابش نور خورشید، شاخ و برگ درختان و تعداد دفعات استفاده از آن بستگی دارد. مقدار کلر همچنین به نوع کلر و روش توزیع آن نیز بستگی دارد. با برکه همراه باشید تا همه چیز را درباره کلر استخر، نحوه عملکرد آن، انواع کلر بدانید! برای استخر چقدر کلر بزنیم؟

برای استخر چقدر کلر بزنیم؟

کلر استخر و انواع آن!

کلر استخر برای ضد عفونی کردن آب و تمیز نگه داشتن استخرها استفاده می شود. این کلر می تواند به صورت جامد یا مایع باشد. اما در حالت طبیعی خود، کلر یک گاز زرد رنگ است که نسبت به هوا وزن بیشتری دارد. اگر قرص های کلر به حال خود رها شوند، بوی بسیار شدیدی متصاعد می کنند که نباید آن را استشمام کرد. زمانی که کلر به استخر اضافه می شود، بلافاصله شروع به تمیز کردن می کند.

چهار نوع اصلی کلر برای استخرها وجود دارد: قرص کلر، کلر مایع، برم و کلر نمکی که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارد. قرص کلر برای نگهداری عمومی گزینه عالی می باشد اما اگر نیاز به افزایش سریع سطح کلر استخر دارید بهترین انتخاب نیست.

تماس با برکه

 در واقع، استفاده از کلر مایع برای بالا بردن سریع سطح کلر استخر مناسب تر است. برم یک جایگزین عالی برای افرادی است که به کلر حساسیت دارند، اما کمی ضعیف تر از قرص های کلر است و مقرون به صرفه نیست. و اما نمک هم مقرون به صرفه است و هم برای شناگران مبتلا به آلرژی به کلر عالی می باشد. اما به ماشین آلات اضافی برای تولید کلر نیاز دارد و حفظ سطح کلر استخر دشوارتر است.

برای استخر چقدر کلر بزنیم؟

اهمیت کلر برای استخر

کلر یکی از ضروری ترین عناصر برای تمیز و سالم نگه داشتن استخرها به شمار می رود. درواقع، کلر یک ماده شیمیایی است که با افزودن آن به آب، نوعی اسید به نام هیپوکلرو اسید ایجاد می کند. این ماده شیمیایی ضعیف، توانایی از بین بردن باکتری‌های موجود در آب استخر را دارد. در عین حال مقدار کنترل شده آن برای سلامتی انسان بی‌خطر است. اما اندازه ‌گیری منظم آن اهمیت زیادی دارد. اگر کلر بیش از حد اضافه شود، نه تنها برای باکتری های مضر استخر بلکه برای شناگران نیز مضر است.

اگر تمایل دارید تا درخصوص تعویض آب استخر بر اثر لجن بستن اطلاعاتی کسب کنید پیشنهاد می کنیم به مطالعه مقاله ” لجن استخر برای درخت” بپردازید.

برای استخر چقدر کلر بزنیم؟

برای داشتن استخر شنا ایده آل باید دائما سلامت و ایمنی آب را مورد بررسی قرار دهید. به این منظور باید مقادیر کلر و PH آب را را تست نموده و در صورت غیراستاندارد بودن آن را متعادل سازید. PH باید بین 7.2 تا 7.9 و میزان کلر باید بین 1 تا 1.5 PPM باشد. شما باید این مقادیر را تمامی فصول به خصوص فصل شنا چک کنید. در تابستان بهتر است دو بار در هفته برای بررسی کلر استخر اقدام نمایید.

اگر میزان کلر استخر در سطح مناسبی باشد، می توان با قرار دادن قرص های کلر در کلرزن استخر، آن را متعادل نگه دارید. نمی توان به طور دقیق گفت که چه تعداد قرص کلر را در چه فواصل زمانی باید به استخر اضافه کنید.

از آنجایی که قرص کلر یکی از رایج ترین انواع آن می باشد، می توانیم بگوییم که قانون کلی برای اضافه کردن کلر، دو قرص 3 اینچی در هر 10000 گالن یا یک قرص 3 اینچی در هر 5000 گالن است.آب استخر خود را آزمایش کنید تا سطح فعلی کلر آن را بیابید. سپس مقادیر کلر را بر اساس مقدار ppm مورد نیاز برای افزایش سطح و تعداد گالن استخر اضافه کنید. حداقل هر هفته آب استخر را مجدد آزمایش نموده و در صورت لزوم کلر اضافه کنید.

به طور کلی، میزان کلر مورد نیاز استخر، بستگی به نوع استفاده شما دارد:

  • میزان تابش نور خورشید و مقدار UV : در صورتی که استخر سرپوشیده نباشد، باید به ساعات تابش نور خورشید توجه کنید. چرا که کلر بر اثر اشعه ماوراء بنفش خورشید کاهش می یابد.
  • درختان در اطراف استخر شنا : هنگام تخمین میزان کلر برای استخر باید به وجود درختان در اطراف آن توجه کنید. برگ ها، حشرات و سایر آلودگی ها می توانند منجر به از بین رفتن کلر شوند.
  • تعداد دفعات استفاده از استخر : هر چه مدت ساعات شنا و تعداد استفاده از استخر بیشتر باشد، کلر سریع تر تجزیه می شود.
  • حجم استخر : حجم و ابعاد استخر در میزان کلر مورد نیاز تاثیر مستقیم دارد.

چه زمانی باید به استخر کلر بزنیم؟

چه زمانی باید به استخر کلر بزنیم؟

ابتدا باید بدانید که چقدر کلر در استخر شما وجود دارد؟ آیا تازه استخر را پر کرده اید؟ به تازگی فصل زمستان را پشت سر گذاشته اید و برف و باران شدیدی را تجربه کرده اید؟ در چنین شرایطی باید با استفاده از گرانول یا قرص کلر برای شوک کلر استخر اقدام کنید.

اگر اغلب از استخر خود استفاده نمی کنید، کافی است هفته ای یک بار PH و کلر آن را اندازه گیری کنید. اما در صورتی که دائما از استخر استفاده می کنید، بهتر است این کار را 2 تا 3 بار در هفته انجام دهید.

افزودن کلر به آب باید به طور منظم انجام شود. اگر هوا سرد است و از استخر زیاد استفاده نمی شود، این کار را می توان هر 2 هفته یکبار انجام داد. اما چنانچه هوا گرم است و ساعات شنا استخر دائمی است، افزودن یک دوز گرانول کلر یا یک قرص کلر هر هفته مناسب است.

چه زمانی باید به استخر کلر بزنیم؟

شوک کلر چیست؟

شوک کلر به افزودن دوز اضافی کلر به استخر گفته می شود که به منظور بازگرداندن میزان کلر به سطح مناسب صورت می گیرد. این کار زمانی انجام می شود که میزان کلر کم یا صفر باشد. معمولا پس از زمستان، هنگام راه اندازی استخر برای اولین بار و بعد از تعطیلات باید برای شوک کلر اقدام شود.

برای انجام شوک کلر باید ابتدا PH آب را به سطح مناسب برسانید و سپس قرص کلر را به آب استخر بیافزایید. در صورت لزوم باید مقداری اسید به آب اضافه شد. اگر از کلر پودری استفاده می کنید، باید قبل از توزیع، داخل یک سطل حل شود. برای اجرای شوک کلر باید 3 پیمانه 40 گرمی گرانول کلر باید به ازای هر 10 متر مکعب آب اضافه شود.

در صورت بالا بودن کلر استخر چه باید کرد؟

یکی از مهم ترین کارهایی که باید هنگام راه اندازی استخر انجام دهید، افزودن کلر برای آماده کردن آب است. با توجه به حجم استخر شما، مقادیر متفاوتی از کلر نیاز می باشد.

سطح کلر استخر خود را بررسی کنید. اگر خیلی بالا باشد، این مشکل را می توان با چندین روش برطرف کرد. کافیست برای حذف تجهیزات جانبی استخر اقدام کنید. سپس آب استخر را برای حدود 3 تا 6 روز در معرض نور خورشید قرار دهید. در صورتی که می خواهید زودتر از استخر استفاده کنید، می توانید مواد شیمیایی حذف کننده کلر را خریداری نمایید. اما این مواد قیمت بالایی دارند.

در صورتی که به تازگی استخر خود را راه اندازی کرده اید، ممکن است برای انتخاب نوع مناسب کلر نیاز به کمک داشته باشید. بنابراین می توانید با همکاران ما در مجموعه برکه تماس بگیرید و از مشاوره رایگان ما بهره مند شوید.

3 روش برای افزودن کلر به استخر

حالا که متوجه شدید برای استخر چقدر کلر باید بزنید، بهتر است با روش های کلرزنی آشنا شوید. قرص های کلر بهتر از گرانول های کلر هستند زیرا قرص ها به آرامی حل می شوند و مقدار کلر را ثابت نگه می دارند. در این قسمت به معرفی 3 روش رای برای افزودن کلر به استخر می پردازیم:

کلر زن شناور استخر

کرزن شناور استخر به محفظه پلاستیکی گفته می شود که قرص کلر داخل آن قرار گرفته و روی سطح آب استخر رها می شود. هر چند استفاده از این روش کم هزینه است اما مشکلاتی هم در پی دارد. در واقع ممکن است روی نقاطی از آب ساکن مانده و حجم بسیار زیادی کلر را تنها به یک بخش از آب انتقال دهد.

در این روش باید هفته‌ای یک بار شناور را با قرص‌ کلر پر کنید و مطمئن شوید که دریچه‌های پایینی باز هستند تا از ترکیب مناسب آن با آب اطمینان حاصل کنید.

کلریناتور

در روش کلریناتور کلر از طریق پمپ تزریق وارد آّب می شود. معمولا از انواع کلر مایع و یا پودری (هیپو کلریت کلسیم) برای تزریق به آب استخر استفاده می شود. این کلرزن اتوماتیک با افزودن کلر به آب، آن را ضدعفونی می کند.

کلر زن نمکی

برای استخرها برای عملکرد صحیح نیاز به کلرزن نمکی دارند. در واقع یکی از راه های گند زدایی استخر به شمار می رود. کلرزن نمکی در صورتی کلر تولید می کند که استخر کار کند و نمک کافی وجود داشته باشد. برای اجرای این روش باید از قبل آب را تست کنید. گاهی ممکن است که ژنراتور به درستی تنظیم شده باشد اما نمک کافی برای استخراج کلر از آن وجود نداشته باشد.

3 روش برای افزودن کلر به استخر

کلر زنی استخر برای از بین بردن جلبک

از آنجایی که در استخر تعادل شیمیایی وجود ندارد، معمولا بدنه آن جلب می گیرد. در صورتی که PH استخر متعادل نباشد، احتمال رشد جلبک افزایش می یابد. بهترین راه برای از بین بردن جلبک ها، کلرزنی یا ضد عفونی استخر می باشد. مقادیر کلر و PH استخر را سه بار در هفته بررسی کنید و در صورت لزوم برای تنظیم آن اقدام نمایید.

فیلتر استخر باید هر روز به منظور خارج ساختن آلودگی ها از آب استفاده شود. اگر مقدار pH استخر مناسب نیست، باید به کمک اسید استخر تنظیم شود. میزان کلر در استخر باید تقریبا 1 میلی گرم در لیتر یا 1ppm باشد. در صورتی که کلر کم باشد، می توان با گرانول کلر آن را افزایش داد. اما اگر زیاد باشد، کافیست استخر در معرض نور خورشید قرار بگیرد و همزمان کلرزن استخر قطع شود. توجه داشته باشید در برخی موارد، جلبک ها در کف استخر ته نشین می شوند. در چنین شرایطی باید از جاروی استخر استفاده شود.

جمع بندی

کلر با ضدعفونی آب استخر و از بین بردن آلودگی ها بر روی سلامتی و ایمنی شناگر و تجهیزات استخر تاثیر زیادی دارد. میزان کلر مورد نیاز استخر به موارد متعددی بستگی دارد و باید برای افزودن آن از افراد متخصص در این زمینه کمک بخواهید. روش های متنوعی برای کلرزنی مانند قرص کلر، پودرها یا کلرهای مایع وجود دارد که هر یک از مزایای خاصی برخوردار هستند.

شما می توانید برای انتخاب بهترین روش برای کلرزنی و تعیین میزان مناسب کلر برای استخر خود از متخصصین ما در مجموعه برکه کمک بخواهید. در واقع مجموعه برکه علاوه بر خدمات آب بندی استخر به شما عزیزان برای ضدعفونی آب استخر نیز مشاوره رایگان می دهد. اگر می خواهید بدانید برای استخر چقدر کلر بزنید و یا بدانید که چه ماهی برای استخر خوب است همین حالا با کارشناسان ما تماس بگیرید.

کلر چیست؟

کلر استخر برای ضد عفونی کردن آب و تمیز نگه داشتن استخرها استفاده می شود. این کلر می تواند به صورت جامد یا مایع باشد. اما در حالت طبیعی خود، کلر یک گاز زرد رنگ است که نسبت به هوا وزن بیشتری دارد.

انواع کلر برای استخر کدامند؟

قرص کلر، کلر مایع، برم و کلر نمکی

میزان کلر مورد نیاز استخر، بستگی به چه مواردی دارد؟

میزان تابش نور خورشید و مقدار UV ، درختان در اطراف استخر شنا، تعداد دفعات استفاده از استخر، حجم و ابعاد استخر

کلرزن شناور استخر چیست؟

کلرزن شناور استخر به محفظه پلاستیکی گفته می شود که قرص کلر داخل آن قرار گرفته و روی سطح آب استخر رها می شود.

برای استخر چقدر کلر بزنیم؟

قانون کلی برای اضافه کردن کلر، دو قرص 3 اینچی در هر 10000 گالن یا یک قرص 3 اینچی در هر 5000 گالن است.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد امتیاز : 49

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *