loader image

برای استخر ایزوگام بهتر است یا چسب؟

خانه | خدمات برای استخر | برای استخر ایزوگام بهتر است یا چسب؟

برای استخر ایزوگام بهتر است یا چسب؟

یکی از مهم ترین روش های نگهداری استخرهای کشاورزی، سیمانی، بتنی و غیره، آب بندی است. از آنجایی که استخر حجم زیادی آب در خود نگه می دارد، باید برای عایق بندی و جلوگیری از نفوذ آب و عایق بندی آن اقداماتی صورت گیرد. این کار نه تنها مانع  نشت آب می شود، بلکه به حفظ نمای بیرونی استخر نیز کمک می کند و عمر مفید آن را افزایش می دهد. روش های مختلفی برای آب بندی استخر وجود دارد، اما کدام یک را باید انتخاب کنید؟ با برکه همراه باشید تا بدانید برای استخر ایزوگام بهتر است یا چسب؟

برای استخر ایزوگام بهتر است یا چسب؟

روش های آب بندی استخر

آیا برای استخر خود به دنبال انتخاب بهترین عایق رطوبتی برای جلوگیری از نفوذ آب به کف آن هستید؟ برای استخر ایزوگام بهتر است یا چسب؟ در گذشته معمولا از ایزوگام برای پوشش پشت بام، استخر و سایر بخش ها استفاده می شد. اما امروزه عایق کاری استخرهای مختلف با توجه به جنس کف و دیواره آن، عمق استخر، روباز یا سرپوشیده بودن آن به روش های مختلفی انجام می شود. در اینجا به بررسی روش های عایق بندی استخر می پردازیم.

چسب نانو

می توان از مواد نانو برای عایق بندی استخرها استفاده نمود. چسب نانو به شکل مایع و شیری رنگ است. اما پس از استفاده بی رنگ خواهد شد. چسب نانو از مقاومت بالایی برخوردار است و از نشت آب جلوگیری می کند.

تماس با برکه

ایزوگام

برای آب بندی استخر با ایزوگام یک سری رول در کنار هم قرار گرفته و سپس با اعمال حرارت بالا، بر کف و دیواره های استخر می چسبد. این رول ها باید به گونه ای بر روی هم قرار گیرند که امکان نفوذ آب به سطح استخر وجود نداشته باشد. در غیر این صورت هیچ گونه خاصیتی نخواهد داشت. در این روش باید از ایزوگام با درصد پلیمر بالا و قطر زیاد استفاده شود.

ورق های ژئو ممبران

در این روش باید ابتدا خاک برداری انجام شود و پس از آن برای حذف سنگ های بزرگ از کف و دیواره استخر اقدام شود. بعد از برش دادن این ورق ها باید اتصالات آن را محکم کنید. در نهایت جوشکاری انجام شده و عایق تست می شود. توجه داشته باشید استخر نباید هنگام اجرای ورق های ژئو ممبران مرطوب باشد.

این روش معمولا برای استخرهای کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد و گزینه مناسبی برای سایر استخرها نیست. طول عمر ورق های ژئو ممبران در صورت نگهداری صحیح بین 10 تا 15 سال می باشد.

پودرهای پلیمری

پودرهای پلیمری یا حتی پلیمرهای مایع یکی دیگر از روش های آب بندی استخر به شمار می روند. در این روش باید پودر را با آب ترکیب کرده و سپس روی سطح اعمال نمایید. یک روز پس از اجرای پودر پلیمری، می توان استخر را پر از آب نمود.

چسب بتن

یکی دیگر از متریالی که برای آب بندی استخر و جکوزی به کار می رود، چسب بتن است. این ماده به منظور افزایش میزان چسبندگی بتن در آب و هوای یخبندان استفاده می شود. این نوع چسب بر پایه رزین و آنتی باکتریال می باشد.

این چسب با ملات بتن و سیمان ترکیب می شود و مورد استفاده قرار می گیرد. میزان آن باید 5 تا 10 درصد سیمان مصرفی برای استخر باشد. اگر برای آب بندی استخر بلوکی یا آجری از چسب بتن استفاده می کنید، باید برای جلوگیری از ترک خوردگی، توری فایبرگلاس یا الیاف پروپیلن بکار ببرید.

رزین

رزین یک ماده سفید رنگ است که بعد از استفاده بی رنگ می شود. یکی از رایج ترین روش ها برای عایق بندی استخرها، استفاده از رزین پلیمری و اکریلیکی است. در این روش معمولا رزین با ملات سیمان و بتن ترکیب می شود. در نتیجه تراکم آن افزایش می یابد و احتمال نشت آب کاهش خواهد یافت.

اندود کاری

یکی دیگر از روش های قدیمی آب بندی استخر، اندود کاری است. در این روش با ترکیب آب و ماسه یک خمیر بوجود می آید و سپس در مکان مورد نظر اعمال می گردد. باید تمامی شکاف ها و محفظه ها را با این خمیر پوشش داد تا عایق بندی به درستی انجام شود. این خمیر از مقاومت بالایی در برابر نفوذ آب برخوردار است.

روش های آب بندی استخر

عایق کاری استخر با ایزوگام!

ایزوگام نام تجاری و بازرگانی یک نوع عایق رطوبتی، ساخته شده از قیر و الیاف مصنوعی است. در واقع این متریال یک نوع عایق آماده به شمار می رود که با اعمال گرما به سطوح مختلف از جمله پشت بام، استخر و غیره می چسبد. هدف استفاده از این متریال، جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت می باشد.

در اغلب کشورهای مدرن به دلیل نکات منفی و همچنین عوارض زیست محیطی، ایزوگام را از لیست محصولات عایق کاری حذف نموده اند. در صورتی که از این نوع متریال نفتی برای آب بندی استخر خود استفاده نمایید، احتمال حل شدن عناصر نفتی آن در آب با افزایش دما وجود دارد. در نتیجه می تواند آب استخر را آلوده کند. همچنین به دلیل نیاز به همپوشانی این فراورده هنگام نصب، آب به مقدار بسیار کم می تواند به لایه های زیرین نفوذ پیدا کند. بنابراین ایزوگام خاصیت ضد آب خود را از دست می دهد.

در چنین شرایطی، تمامی آرماتوربندی ها ومیلگردها دچار زنگ زدگی و تخریب می شوند و دیگر امکان ترمیم آن به صورت نقطه ای وجود ندارد. بنابراین باید تمامی پوشش ایزوگام جدا شود تا مشکلات رفع گردد. سپس با ایجاد سطحی صاف، دوباره برای عایق بندی اقدام شود. این نوع ترمیم هزینه زیادی می طلبد و اصلا روش مقرون به صرفه ای نمی باشد. امروزه با پیشرفت علم می توان روش های مقرون به صرفه تری را جایگزین روش های سنتی مثل ایزوگام نمود.

عایق کاری استخر با ایزوگام!

عایق کاری استخر با انواع چسب!

شما می توانید برای آب بندی استخر از چسب نانو، چسب بتن، رزین، چسب پلی یورتان الاستومرهای دو جزئی استفاده کنید. برای انتخاب بهترین متریال برای استخر، باید با افراد متخصص مشورت کنید. چرا که نوع چسب آب بند کننده به نوع متریال کف استخر، موقعیت استخر و عمق آن بستگی دارد. هر کدام از این روش ها، مزایای منحصر به فردی دارند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم:

چسب بتن

با استفاده از چسب بتن می توان اطمینان حاصل نمود که 50 درصد راه اب بندی سازه را پشت سر گذاشته اید. بنابراین لازم است بعد از اتمام آب بندی با چسب بتن، یکی دیگر از محصولات ضد آب کننده استخر را روی آن استفاده کنید. از جمله مزایای چسب بتن در مقایسه با ایزوگام می توان به خاصیت آنتی باکتریال، کاهش نفوذ پذیری، افزایش مقاومت کششی و فشاری بتن، افزایش میزان چسبندگی بتن و همچنین مقاوم در برابر یخ زدگی اشاره کرد.

چسب پلی یورتان

چسب پلی یورتان یک متریال تک جزئی با قابلیت درزگیری می باشد که از مقاومت بالایی برخوردار است. این نوع چسب را معمولا در عایق کاری های صنعتی بکار می برند. برای اعمال این چسب باید ابتدا محل ترک خوردگی یا شکاف را از هر آلودگی و گرد و غباری پاک نموده و سپس محصول را روی سطوح خشک و غیر مرطوب اجرا نمایید.

به منظور اطمینان از آببندی استخر با چسب پلی یورتان، می توانید از یک سری مشبک فایبر گلاس استفاده کنید. کافیست آن را روی سطوح چسب کاری شده اعمال و سپس از چسب آب گریز روی آن استفاده نمایید. اجازه دهید کاملا خشک شود و سپس روی آن را رنگ بزنید.

چسب رزین اپوکسی

این نوع چسب از چسبندگی بسیار بالایی برخوردار است ولی نسبت به چسب های نانو دوام طولانی ندارد. در واقع عمر مفید آن 5 تا 10 سال است. رزین های ضد آب را می توان با موادی مانند سیمان، ذرات سیلیس و سنگ ترکیب کرد و آن را با ضخامت 4 تا 5 میلی متر زیر کاشی و سرامیک استخر استفاده نمود. این محصولات رزینی معمولا به دو صورت شیری رنگ و سفید وجود دارند که پس از استفاده بی رنگ می شوند.

الاستومرهای دو جزئی

الاستومرهای دو جزئی یکی دیگر از انواع روش های آب بندی استخر می باشد. این محصولات چسبنده دارای دو بخش هستند: بخش پلیمری و بخش سیلیسی و سیمانی. این متریال که شبیه دوغاب است، با قلمو بر روی سطووح مختلف سیمانی، آجری، بتنی، بلوکی استخرها اجرا می شود. از آنجایی که دارای بسپارهای آب گریز می باشد، می تواند استخر را آب بندی کند.

این نوع چسب یک فراورده مناسب برای بخش های بیرونی استخر نیز به شمار می رود. شما به کمک الاستومرهای دو جزئی می توانید از خوردگی و زنگ زدگی میلگردها و همچنین کربناته شدن بتن جلوگیری کنید. توجه داشته باشید که هنگام اعمال این چسب بر روی بدنه استخر، سطح آن را از گرد و غبار، جلبک و ریشه گیاهان تمیز کنید.

چسب نانو

اما چسب نانو یکی از بهترین روش های آب بندی استخر به شمار می رود. چرا که نانو غیر سمی است و اعمال آن بر روی سطوح تنها نیاز به یک قلمو دارد. همچنین در برابر سرما، گرما و آتش سوزی مقاوم می باشد. از دیگر مزایای این روش آب بندی استخر می توان به مقاومت آن در برابر اشعه های خورشید، مواد اسیدی و بازی اشاره کرد. مواد نانو خاصیت آنتی باکتریال دارند و از حجم کمی برخوردار هستند. بنابراین پوشش سبک و نامرئی ایجاد می کنند که تاثیری بر رنگ و بافت سطح استخر نمی گذارد.

عایق کاری استخر با انواع چسب!

برای استخر ایزوگام بهتر است یا چسب؟

برای آب بندی استخر، ایزوگام بهتر است یا چسب؟ اگر بخواهیم در یک کلمه به این سوال شما پاسخ دهیم، باید بگوییم چسب های آب بندی بتن!

کارشناسان معمولا ایزوگام را برای مخازنی که به طور دائم در ارتباط با آب هستند، توصیه نمی کنند. آب استخر باعث ایجاد انبساط و انقباض و در نتیجه ترک خوردگی آن می شود. یکی از دلایلی که بهتر است به جای ایزوگام برای استخر چسب را انتخاب کنید، قیمت بالای ایزوگام و عمر کوتاه آن است. در واقع ایزوگامی که قطور باشد و درصد پلیمر بالایی داشته باشد، برای شما بسیار گران تمام خواهد شد.

استفاده از قیرگونی و ایزوگام برای آب بندی استخر به دلیل فرسودگی سریع، قیمت بالا، نشت آلودگی تقریبا یک روش منسوخ شده به شمار می رود. اما چسب آب بند کننده استخر یک محصول نوین به منظور آب بندی و مقاوم سازی استخرها و مخازن می باشد. چسب نانو یکی از بهترین و رایج ترین انواع چسب برای آب بندی استخر به شمار می رود. بنابراین می توان گفت چسب آب بندی در مقایسه با ایزوگام، انتخاب بهتری برای عایق کاری استخرها به شمار می رود.

پیشنهاد می کنیم به مطالعه مقاله “جایگزین ایزوگام برای استخر” بپردازید تا با بهترین جایگزین ها جهت آب بندی استخر آشنا شوید.

جمع بندی

همانطور که گفتیم، استفاده از چسب های آب بند کننده یک روش نوین برای عایق کاری استخر به شمار می رود. بنابراین دیگر استفاده از روش های سنتی مثل قیرگونی و ایزوگام برای آب بندی استخر توصیه نمی شود. چرا که از معایب متعددی برخوردار هستند و هزینه بالایی برای اجرا و ترمیم آن باید بپردازید. در این مقاله به مقایسه انواع چسب آب بندی با ایزوگام پرداختیم.

شما می توانید برای جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت به انواع استخر از متخصصین ما در مجموعه برکه کمک بخواهید. بهتر است برای انتخاب بهترین محصول برای عایق کاری استخر و انتخاب بین انواع چسب و ایزوگام با متخصصین در این  زمینه مشورت کنید. مجموعه برکه علاوه بر خدمات آب بندی استخر به شما عزیزان برای انتخاب بهترین متریال مشاوره رایگان می دهد. اگر نمی دانید برای استخر ایزوگام بهتر است یا چسب! پس همین حالا با کارشناسان ما تماس بگیرید.

ایزوگام چیست؟

ایزوگام نام تجاری و بازرگانی یک نوع عایق رطوبتی، ساخته شده از قیر و الیاف مصنوعی است که در گذشته برای عایق کاری سطوح مختلف مثل پشت بام و استخر استفاده می شد.

الاستومر دو جزئی چیست؟

الاستومرهای دو جزئی یکی دیگر از انواع روش های آب بندی استخر می باشد. این محصولات چسبنده دارای دو بخش هستند: بخش پلیمری و بخش سیلیسی و سیمانی.

چرا استفاده از قیرگونی و ایزوگام برای آب بندی استخر منسوخ شده است؟

به دلیل استفاده از قیرگونی و ایزوگام برای آب بندی استخر

بهترین روش برای عایق کاری استخر کدام است؟

استفاده از چسب نانو

انواع روش های آب بندی استخر کدامند؟

انواع چسب، اندودکاری، پودرهای پلیمری، ایزوگام، ورق های ژئو ممبران

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.6 / 5. تعداد امتیاز : 57

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *