loader image

آب بندی چاله آسانسور تبریز

خانه | خدمات آب بندی چاله آسانسور | آب بندی چاله آسانسور تبریز

آب بندی چاله آسانسور تبریز

نصب اصولی آسانسور در آپارتمان‌ها و ساختمان‌های تازه‌ساز از قوانین ساخت‌وساز بوده که باید در همان ابتدای عملیات فونداسیون‌سازی ساختمان در نقشه اصلی ساختمان طراحی و اجرا گردد. برهمین اساس باید اتاق تاسیسات که چاه آسانسور نامیده می‌شود، در پایین‌ترین محل فونداسیون جاسازی و احداث شود.

درجه اهمیت طراحی اصولی و آب‌بندی تاسیسات آسانسور از اقدامات تخصصی در زمینه احداث و بهره‌برداری آن در تمامی نقاط کشور به‌خصوص در مناطقی که سطح آب‌های زیرزمینی بالا بوده، محسوب می‌شود و رعایت آن طبق اصل 15 مقررات ملی تاسیس ساختمان الزامی است. در همین راستا در این مقاله به بیان نکات مهمی در خصوص آب ‌بندی چاله آسانسور تبریز می‌پردازیم.

تماس با برکه

اهمیت آب بندی چاله آسانسور تبریز

به پایین‌ترین قسمت چاه آسانسور که محل نصب قسمت‌های مهم فلزی آن بوده چاله آسانسور اطلاق می‌گردد. در این قسمت قطعات مهمی مانند ضربه‌گیرهای وزنه تعادل، فلکه کشش زنجیر جبران آسانسور، پایه‌ ریل‌های راهنمای کابین و تجهیزات برقی قرار دارند.

به‌همین دلیل عایق‌بندی چاه آسانسور برای جلوگیری از فرسایش این قطعات و عدم اختلال در جریان برق از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین باتوجه به اینکه که چاله آسانسور در قسمت فونداسیون ساختمان قرار دارد، تغییرات درجه هوا در بتن ترک‌های بسیاری ایجاد می‌کند. بنابراین برای جلوگیری از نفوذ آب به چاله آسانسور، مقاوم‌سازی آن امری بسیار ضروری به حساب می‌آید.

بهترین زمان برای آب‌بندی چاله آسانسور قبل از بهره‌برداری آن و زمان فونداسیون‌سازی ساختمان است. دلایلی مانند پایین بودن سطح آب‌های زیرزمینی، کمبود بارندگی وگرم‌و‌خشک بودن شرایط آب‌و‌هوایی محل احداث ساختمان به‌دلیل احتمال تغییرات اقلیمی، نباید مانعی برای عایق‌بندی این سازه اساسی در ساختمان شود.

همچنین در نظر داشته باشید که دریافت مجوز بهره‌برداری از آسانسور، منوط به اخذ گواهی‌های کیفیت و استاندارد ساخت و رعایت دستورات ایمنی است که این مجوز با دریافت تاییدیه‌ها و گواهی‌های بازرسی و فنی، طراحی نقشه آسانسور و اجرای آن میسر می‌شود.

اهمیت آب بندی چاله آسانسور تبریز

آب بندی چاله آسانسور تبریز در زمان بتن‌ ریزی

ازآنجایی‌که چاله آسانسور در محلی نزدیک به فونداسیون ساختمان قرار دارد، نفوذ آب به این چاله می‌تواند خسارات زیان‌باری را به فونداسیون ساختمان وارد کند. بنابراین توجه به انجام صحیح آب‌بندی چاله آسانسور و استفاده از متریال‌های مقاوم بسیار حائز اهمیت است. مواد جدید آب‌بندی که در محکم‌سازی بتن استفاده می‌شوند، اطمینان بالایی را برای جلوگیری از نفوذ آب در فشار منفی یا مثبت ایجاد می‌کنند.

روش‌های مختلفی برای انجام آب بندی چاله آسانسور تبریز در مرحله ایمن‌سازی بتن و مصالح ساختمانی وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

استفاده از پوزولان‏ها

یکی از بهترین راه‌هایی که می‌توان بتن را در برابر نفوذ آب و رطوبت مقاوم کرد، افزایش تراکم و چسبندگی بین مصالح سازنده بتن مانند شن و ماسه است. این محصولات با افزایش چسبندگی بین اجزای تشکیل‌دهنده بتن، سبب کاهش تخلخل داخل بتن و افزایش مقاومت آن در برابر نفوذ آب می‌شوند. البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که این مواد به تنهایی نمی‌توانند بتنی ضد‌آب به وجود بیاورند.

استفاده از پليمر، رزين و اكرليك‌ ها

از دیگر موادی که افزودن آن‌ها به مصالح اولیه ساخت بتن، باعث افزایش چسبندگی بین ذرات تشکیل‌دهنده آن می‌شود، پلیمرها، رزین‌ها و مواد اکریلیکی هستند. به‌کار بردن این مواد در ساختار سیمان، منافذ داخلی را پر کرده و باعث آب‌بندی آن می‌شود.

البته عدم همگنی بین اجزای تشکیل‌دهنده بتن با سیمان جدید و آبی که در پشت این سد‌کننده قرار می‌گیرد در طول زمان باعث فشار به سطح بتن و ایجاد ترک‌های عمیق در آن می‌شود. این موضوع یکی از نقاط ضعف استفاده از این مواد محسوب می‌شود. به‌غیر از این مورد، استفاده از این مواد و پایدار‌کننده ساختار سیمان و مصالح تولید‌کننده بتن، مزایای بسیاری در افزایش کیفیت بتن و سازه‌های بتنی دارد.

آب بندی چاله آسانسور تبریز در زمان بتن‌ ریزی

 برخی از این مزایا عبارتند از:

  • ممانعت از ورود مایعات و سیالات؛
  • مقاومت در برابر نفوذ مواد شیمیایی؛
  • مقاومت در برابر مواد خورنده؛
  • مقاومت در برابر املاح موجود در آب‌های زیرزمینی؛
  • افزایش مقاومت بتن در برابر فشار هیدرواستاتیک آب؛
  • ایجاد لایه‌ای یکپارچه و دائمی در داخل بتن؛
  • مقاومت در برابر گرما، آفتاب و افزایش تنفس‌پذیری بتن.

آب‏ بندهاي کریستال‌شونده

استفاده از سیمان‌های کریستال شونده، یکی از بهترین روش‌های آب بندی چاله آسانسور تبریز و جلوگیری از نفوذ آب به داخل سازه‌های بتنی محسوب می‌شود. این روش تنها فناوری عایق‌بندی مورد تایید در سرتاسر جهان است. برای جلوگیری از نفوذ آب در سازه‌های بتنی این مواد را به ساختار اصلی آن اضافه می‌کنند. کریستال‌ها در زمان نفوذ آب به بتن واکنش نشان داده و از خود رشته‌های کریستالی آهکی که در آب حل نمی‌شوند را تولید می‌کنند.

رشته‌های کریستالی تمامی تخلخل و ترک‌های سطح بتن را پوشش داده و مانع نفوذ آب به داخل محیط می‌شوند و پس از قطع شدن جریان آب در مجاورت هوا خشک‌شده و به حالت اصلی باز می‌گردند. این مواد زمانی‌که رطوبت آب دوباره افزایش پیدا کند مجدد فعالیت خود را شروع می‌کنند. می‌توان گفت این کریستال‌ها یک نوع سد‌کننده هوشمند هستند و برای سال‌ها بدون نیاز به ترمیم، خاصیت خود را حفظ می‌کنند و می‌توان از آن‌ها با اطمینان خاطر استفاده کرد.

آب بندی چاله آسانسور تبریز در زمان بهره‌برداری

در صورت عدم توجه به آب‌بندی آسانسور در زمان تاسیس ساختمان و فونداسیون سازی، مشکلات بسیاری به وجود خواهد آمد و باید مجدد با اعمال هزینه‌های بیشتر این‌کار انجام شود. دلایلی که امکان دارد این مسئله مهم به تعویق بیفتد می‌تواند موارد زیر باشد.

  • بی‌توجهی به عایق‌بندی در محیط‌های گرم‌و‌خشک به بهانه نبودن بارندگی و پایین بودن سطح آب‌های زیرزمینی؛
  • قدیمی‌بودن ساختمان و بالا بودن عمر بنا؛
  • تغییرات اقلیمی منطقه.

آب بندی چاله آسانسور تبریز در زمان بهره‌برداری

انجام عملیات آب‌بندی پس از بهره‌ برداری

از جمله روش‌های آب‌بندی چاله آسانسور در این زمان، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  1. پس از احداث ساختمان و نصب آسانسور به صورت کامل، دسترسی به دیوارهای پنهان و قوطی‌های بسیار مشکل بوده و گاهی نیاز به تخریب ساختمان دارد. بنابراین برای آب بندی چاله آسانسور تبریز، حفره‌هایی در قسمت‌های معین به‌وجود می‌آورند و مواد آب‌بندی را به فونداسیون و دیوارهای اصلی دور چاله آسانسور تا عمق خاصی از بتن تزریق می‌کنند.
  2. ترک‌ها و تخلخل‌هایی که روی سطح بتن ایجاد می‌شود یکی از نقاط عبور آب به داخل چاله آسانسور محسوب می‌شود. با استفاده از ملات‌های ترمیمی و پوششی بر روی آن می‌توان تا حدود زیادی از ورود آب به داخل چاله آسانسور جلوگیری نمود.
  3. یکی دیگر از مصالح جدیدی که برای آب‌بندی سطحی بتن از آن استفاده می‌کنند، نفوذگر کریستال غشایی است. این محصول که از مواد جدید تولید‌شده در سطح جهانی بوده در زمان مجاورت سطح بتن با آب، واکنش نشان داده و با ضخامتی در حدود یک میلی‌متر تمامی درزهای سطحی بتن را تا عمق 300 میلی‌متری پوشش می‌دهد. از این طریق می‌توانند مانع نفوذ آب به داخل چاله آسانسور شوند.

استفاده از واتر استاپ‌ ها در آب بندی چاله آسانسور تبریز

واتر استاپ‌ها نوعی آب‌بند در سازه‌های بتنی بوده که استفاده از آن‌ها منجر به افزایش مقاومت بتن و محافظت در برابر نفوذ رطوبت و آب می‌شود. این آب‌بندها در محل ورودی دیوارهای داخلی چاله آسانسور و کف آن بر روی بتن نصب می‌گردند و مانع ورود رطوبت به داخل سازه می‌شوند. واتر استاپ‌ها از قدیمی‌ترین ابزار ممانعت ورود آب به داخل چاله آسانسور به حساب می‌آیند. این ابزار علاوه بر اینکه مانع نفوذ آب می‌شوند دارای مزایا و ویژگی‌های از قبیل موارد زیر هستند.

  • افزایش استحکام و پایداری سازه بتنی؛
  • مقاومت در برابر مواد اسیدی، شیمیایی، کلر آب و مواد قلیایی؛
  • استقامت بالا در برابر ضربه، فشار و عوامل فیزیکی؛
  • افزایش طول عمر بتن و جلوگیری از تغییر رنگ و ترک‌خوردگی آن؛
  • عدم واکنش الکترولیتی با فلزات؛
  • مقاومت در برابر فشار هیدرواستاتیک آب برای آب بندی چاله آسانسور تبریز؛
  • مقاومت کافی مقابل تغییرات حرارتی داخل چاله آسانسور؛
  • حمل آسان و سهولت در نصب؛
  • برخورداری از استانداردهای مشخص تولید.

استفاده از واتراستاپ‌ها در آب بندی چاله آسانسور تبریز

انواع واتر استاپ‌

واتراستاپ‌ها متناسب با نوع کارآیی، در سه گروه قرار می‌گیرند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

واتر استاپ PVC

واتر استاپ پی‌وی‌سی که برای محافظت در برابر نفوذ آب استفاده می‌شود از یک لایه پلیمر پی‌وی‌سی با ضخامت بالا ساخته می‌شود. این سدکننده فیزیکی از بتن در برابر نفوذ آب، حرارت، رطوبت و مواد شیمیایی محافظت می‌کند. این نوع واتر استاپ با مقاومتی که بر سطح بتن ایجاد می‌کند از ترک‌خوردگی و تخلخل روی آن جلوگیری می‌کنند. این آب‌بند فیزیکی طول عمر بالایی داشته و در شرایط سخت آب‌و‌هوایی به‌راحتی نصب و استفاده می‌شود.

واتر استاپ هیدروفیلی یا آکریلیک

واتر استاپ‌های هیدروفیلی یا آکریلیکی، سدبند‌های فیزیکی هستند که دوام بسیار بالا، کاربرد و نصب راحتی دارند. استفاده از آن‌ها در سازه‌های بتنی، مقاومت بسیار بالایی در برابر نفوذ آب به‌وجود می‌آورد. واتراستاپ‌های هیدروفیلی قابلیت پوشش تمام درز‌های ایجاد شده بر روی بتن را دارند. آنها مقاومت کششی بالایی داشته و در دمای بالا شکل ظاهری خود را حفظ می‌کند.

واتر استاپ بنتونیتی

 آب بندهای بنتونی نمونه دیگری از واتراستاپ‌ها محسوب می‌شوند که تحمل بالایی در برابر فشار آب دارند و نسبت به تغییرات آن واکنش نشان نمی‌دهند. آب‌بند‌های بنتونی برای قسمت‌هایی از بتن که ضخامت کم یا سطح ناهمواری دارد استفاده می‌شوند. سهولت در نصب و انعطاف‌پذیری بالا از ویژگی‌های واتراستاپ‌های بنتونیتی محسوب می‌شوند.

ژئوسنتتیک‌ ها در آب‌بندی چاله آسانسور

ژئوسنتتیک‌ از جدیدترین محصولات ساخت‌ه‌شده در صنعت ساختمان سازی بوده که برای جلوگیری از نفوذ آب داخل سازهای بتنی و آب بندی چاله آسانسور تبریز، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول دارای انواع مختلفی است که انتخاب هر کدام بستگی به محل استفاده و نوع سازه مورد نظر دارد. انواع مختلف ژئوسنتتیک‌ عبارت است از:

  1. ژئوممبران که به‌عنوان عایق رطوبتی استفاده می‌شود.
  2. ژئوتکستایل که به‌عنوان تقویت‌کننده سطح بتن برای جلوگیری از نفوذ آب استفاده می‌شود.
  3. ژئوسل، ژئوگریدها و ژئونت‌ها که به‌عنوان جداساز لایه‌های مختلف سطوح خاک و سنگ در برابر نفوذ عوامل فرسایشی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  4. ژئوکمپوزیت‌ها نوع دیگر از این محصول هستند که از ترکیب انواع مختلف ژئوسنتتیک‌‌ها ساخته شده و دارای خواص ترکیبی آن‌ها هستند.

آب‌ بندی فشار منفی چاله آسانسور

پس از تکمیل مراحل بتن‌ریزی، فونداسیون‌سازی و راه‌اندازی آسانسور، عایق‌بندی چاله آسانسور کاری بسیار پرهزینه است. به‌همین دلیل از روش آب‌بندی فشار منفی چاله آسانسور می‌توان استفاده کرد. در این روش به جای عایق‌بندی داخل چاله آسانسور از خارج محوطه، مانع ورود آب به داخل چاله می‌شوند. برای این‌کار می‌توان از سد‌کننده‌های فیزیکی، کریستال شونده‌ها، رزین‌ها و پلیمرهای اصلاح‌کننده خواص سیمان برای مقابله با نفوذ آب استفاده‌کرد.

ایزوگام داخل چاله آسانسور

یکی از روش‌های قدیمی آب بندی چاله آسانسور استفاده از قیرگونی و ایزوگام است. امروزه این روش به دلایل مختلفی که در ادامه توضیح خواهیم داد منسوخ گردیده‌است.

  • ایزوگام برای محل‌هایی که آب با فاصله و فشار غیرمستقیم روی سطح می‌ریزد مناسب است. به‌عبارت دیگر یکی از محیط‌های مناسبی که برای قیرگونی استفاده می‌شود سقف ساختمان برای جلوگیری از نفوذ آب باران و برف است و برای محیط‌هایی که آب با فشار دائم از کف و دیواره‌ها نفوذ می‌کند روش مناسبی و پایداری محسوب نمی‌شود.
  • انجام قیرگونی و ایزوگام دارای زمان مشخص و تاریخ انقضا است و پس از آن باید تمدید شود.

اگر شما به خیابان یا سقف منزل خود توجه‌کنید، خواهید‌دید که پس از مدتی باید قیرگونی آن تمدید شود. درصورتی‌که برای آب بندی چاله آسانسور تبریز از قیرگونی استفاده شود پس از زمان انقضاء، به‌دلایلی که قبلا توضیح دادیم تمدید آن خسارات و هزینه‌های بسیار زیادی را در بر خواهد داشت. حتی در برخی از مواقع منجر به تخریب ساختمان و سیستم کلی آسانسور می‌شود.

  • از دلایل دیگر عدم استفاده از قیرگونی و ایزوگام، کیفیت و متریال استفاده‌شده در سخت آن‌ها است. به‌طورکلی این مصالح پس از مدتی تبله کرده و به‌راحتی آب زیر آن‌ها نفوذ می‌کند. در نتیجه می‌توان گفت که این متریال خیلی مقاوم و قابل اطمینان نیست.

نکات مهمی آب ‌بندی چاله آسانسور تبریز

با توجه به مواردی که گفته شود و وجود روش‌های مختلف آب‌بندی، انجام عملیات این‌کار از ابتدای تشخیص روش تا مرحله پیاده‌سازی آن باید توسط فردی متخصص صورت پذیرد. کارشناس مربوطه برای انجام این‌کار باید بررسی‌های زیر را انجام دهد.

  • توجه به شرایط اقلیمی محل احداث آپارتمان؛
  • بررسی نمونه خاک منطقه از لحاظ میزان سستی و نفوذپذیری رطوبت در آن؛
  • بررسی میزان سطح آب‌های زیرزمینی و عبور شبکه آب و فاضلاب؛
  • بررسی‌های تخصصی محل احداث چاله آسانسور در ساختمان و تعیین فاصله آن با شبکه آب‌و‌فاضلاب داخلی ساختمان.

نکات مهمی آب ‌بندی چاله آسانسور تبریز

قیمت آب بندی چاله آسانسور تبریز

همانطور که عنوا‌ن ‌شد عایق‌سازی چاله آسانسور باید توسط افراد متخصص انجام شود که بتوانند تمامی جوانب کار را بررسی نمایند. بنابراین انتخاب گروه مهندسی و شرکتی که در این زمینه تخصص‌های لازم را دارد، بسیار حائز اهمیت است.

گروه مهندسی برکه از جمله شرکت‌هایی است که سال‌ها در زمینه آب‌بندی اماکن صنعتی و محل‌های پر ریسک مانند چاله آسانسور فعالیت می‌کند. این مجموعه مجهز به جدیدترین فناوری‌های روز دنیا در این زمینه است. از این‌ رو می‌توانید با کارشناس این شرکت تماس گرفته و انجام عملیات آب بندی چاله آسانسور تبریز، آب بندی چاله آسانسور اهواز، آب بندی چاله آسانسور مازندران، و هر استان دیگری که هستید را با اطمینان خاطر به متخصصین آن‌ها بسپارید.

نحوه محاسبه و قیمت آب‌ بندی چاله آسانسور چقدر می‌شود؟

در این زمینه باید با کارشناسان تماس بگیرید.

بهترین روش عایق‌ بندی چه روشی است؟

این موضوع نیازمند بررسی‌های کارشناسی بسیاری است که باید در این زمینه با متخصصین شرکت تماس بگیرید.

کیفیت کار آب‌بندی را چگونه تضمین می‌کنید؟

خدمات ما دارای گارانتی بوده و نمونه کارهای ما بیانگر کیفیت و تخصص ما است.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.8 / 5. تعداد امتیاز : 50

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *