loader image

آب بندی چاله آسانسور مازندران

خانه | خدمات آب بندی چاله آسانسور | آب بندی چاله آسانسور مازندران

آب بندی چاله آسانسور مازندران

افزایش جمعیت شهرها، تغییرات زیادی در شکل و بافت شهری ایجاد کرده است که ی کی از آن‌ها تغییرات اساسی در شیوه ساخت و ساز ساختمان‌ها است. این روزها خانه‌های ویلایی جای خود را به آپارتمان‌های مرتفع و برج‌ها و متجمع‌های چندین طبقه داده‌اند که هر کدام افراد زیادی را در خود جای داده‌اند. ساخت و ساز اینگونه ساختمان‌ها قوانین و اصولی دارد که یکی از آن‌ها قوانین مربوط به اجرای اصولی آسانسور است.

در آپارتمان‌، برای رفت‌و‌آمد سریع و راحت بین طبقات نیاز به آسانسور است و طراحی و اجرای آسانسور هم اصولی دارد که یکی از آن‌ها آب بندی چاله آسانسور است. این کار ایمنی آسانسور را افزایش داده و از بسیاری مشکلات مانند ریزش چاله جلوگیری می‌کند. در این مطلب به توضیح آب بندی چاله آسانسور مازندران می‌پردازیم.

آب بندی چاله آسانسور مازندران

چاله آسانسور چیست؟

اگر تجربه مشاهده فرآیند ساخت یک آسانسور را از نزدیک داشته باشید، احتمالا می‌دانید که برای اجرای آسانسور ابتدا یک چاله نسبتا عمیق در زمین ایجاد می‌شود. این چاله که به آن چاهک آسانسور هم گفته می‌شود، در زیر پایین‌ترین طبقه آسانسور قرار دارد و علت عمق زیاد آن، تجهیزات و سیستم‌هایی است که در آن نصب می‌شوند و از جمله آن‌ها می‌توان به ضربه‌گیر کابین، ضربه‌گیر وزنه تعادل، پایه ریل راهنما و… اشاره کرد.

برخی از این تجهیزات، تجهیزات مکانیکی برای افزایش ایمنی آسانسور و برخی دیگر مانند پایه ریل، چراغ روشنایی، فلکه کششی زنجیر و سیم بکسل و… تجهیزات الکتریکی، عمدتا فلزی و وابسته به برق هستند که به حرکت آسانسور کمک می‌کنند. تمام این تجهیزات در چاله آسانسور قرار می‌گیرند تا ایمنی این وسیله بیشتر شود.

تماس با برکه

علت جمع شدن آب در چاله آسانسور چیست؟

همان‌طور که گفتیم، چاله آسانسور زیر این وسیله و زیر پایین‌ترین طبق آسانسور قرار دارد و با توجه به اینکه بیشتر آسانسورها به پارکینگ‌های زیر زمینی ساختمان‌ها هم راه دارند، چاله آسانسور از آن هم پایین‌تر است. در نتیجه احتمال نفوذ آب از طریق باران و… بسیار ضعیف است اما شاید این سوال برای شما ایجاد شود که چطور در این بخش از آسانسور آب جمع می‌شود؟ این اتفاق دلایل زیادی دارد.

 برای مثال در شهرهایی که بارندگی در آن‌ها زیاد است یا شهرهای کوهستانی، سطح آب زیرزمینی بیشتر است و در اثر بارندگی احتمال افزایش ناگهانی آن و نفوذ به چاله زیر زمینی آسانسور وجود دارد. از طرفی در بعضی ساختمان‌ها نقص سیستم فاضلاب باعث ترکیدگی لوله در محل چاله و جمع شدن آب در این ناحیه می‌شود. به همین دلیل آب بندی چاله آسانسور مازندران و شهرها و استان‌هایی با اقلیم مشابه از اهمیت زیادی برخوردار است.

چرا باید چاله آسانسور را آب بندی کرد؟

با توجه به تجهیزات عمدتا برقی که در آسانسور وجود دارد، استانداردسازی این وسیله از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از اصول و قواعد استانداردسازی آسانسور، آب بندی و جلوگیری از نفود آب به بخش‌هایی است که مستقیما با سیستم برق آسانسور سروکار دارند و یکی از این بخش‌ها، چاله آسانسور است که بخشی از تجهیزات برقی در آن قرار دارند. نفوذ آب به این بخش از آسانسور و برخورد آن با تجهیزات برقی مانند هر وسیله دیگری باعث بروز حادثه و مشکلاتی می‌شود که گاها آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به همراه دارند.

چرا باید چاله آسانسور را آب بندی کرد؟

به علاوه تجهیزاتی که در این بخش از آسانسور قرار دارند، مانند رول‌های کشش سیم و زنجیر و… اکثرا از جنس فلزاتی مانند آهن و فولاد هستند که در اثر برخورد با آب واکنش نشان داده و دچار اکسایش و پوسیدگی می‌شوند.

بنابراین آب بندی این بخش از آسانسور اهمیت زیادی داشته و پیش از راه‌اندازی و اجرای نهایی آسانسور و استفاده از آن باید این کار انجام شود. آب بندی این بخش علاوه بر انجام فوری باید با دقت کامل هم انجام گیرد زیرا کوچک‌ترین درز برای نفوذ به آب و حتی بخار آب داخل چاله، بروز مشکلات گفته شده را امکان‌پذیر می‌کند.

روش‌ های مختلف اجرا و آب بندی چاله آسانسور مازندران

آب بندی آسانسور با روش‌های مختلفی قابل انجام است و متریال و محصولات گوناگونی برای این کار استفاده می‌شوند. انتخاب روش آب بندی به چند فاکتور مهم بستگی دارد که یکی از آن‌ها شهر یا منطقه‌ای است که ساختمان و آسانسور در آن قرار دارد.

برای مثال آب بندی چاله آسانسور مازندران و یا آب بندی چاله آسانسور اصفهان به دلیل اقلیم مرطوب و بارانی این استان باید با موادی که نفوذناپذیری 100% به آب داشته باشند، انجام شود و حرفه‌ای‌ترین روش این کار انتخاب شود، در حالیکه برای آب بندی چاله آسانسور در شهرهایی مانند یزد که اقلیم کویری دارد، امکان استفاده از روش‌های کم هزینه‌تر هم وجود دارد.

فاکتور دیگر در انتخاب روش آب بندی آسانسور، زمان آب بندی است. سازمان نظام مهندسی توصیه می‌کند که آب بندی چاله در آسانسورها قبل از احداث سازه آسانسور و تکمیل ساختمان انجام شود، زیرا فرآیند کار ساده‌تر، سریع‌تر و کم هزینه‌تر خواهد بود. با این حال امکان آب بندی بعد از تکمیل ساختمان هم وجود دارد که فرآیند سخت‌تری دارد.

به طور کل باید به این نکته دقت کرد که پروسه آب بندی چاله آسانسور به دلیل موقعیت قرارگیری آن در زیر زمین از حساسیت زیادی برخوردار است. رطوبت در زیر زمین بیشتر از طبقات بالایی و سطحی است، در نتیجه در حالت عادی و بدون بارندگی یا بالا آمدن سفره‌های زیر زمینی هم مشکل رطوبت و خطرات آن وجود دارد.

روش‌ های مختلف اجرا و آب بندی چاله آسانسور مازندران

با توجه به نکات گفته شده و اهمیت آب بندی در حفظ ایمنی آسانسور و عملکرد صحیح آن، روش‌های زیر را می‌توان به عنوان کارآمدترین و بهترین روش‌ها برای آب بندی چاله آسانسور معرفی کرد:

روش ژئوسنتتیک

این روش یکی از ساده‌ترین و سریع‌ترین روش‌ها برای آب بندی چاله آسانسور است که امکان اجرای آن در تمام انواع آسانسور و در تمام مناطق وجود دارد. از این روش پرکاربرد و راحت حتی می‌توان در مناطق باران‌خیز و عمدتا مرطوب مانند آب بندی چاله آسانسور مازندران هم استفاده کرد. در این روش از ورق‌ها یا پوشش‌های عایق استفاده می‌شود.

این ورقه‌ها بین بستر و مقطعی که بتن‌‌ریزی در آن انجام می‌شود، قرار داده شده و عایق نفوذ آب به داخل چاله می‌شود. این روش بسیار کاربردی است و تاثیر زیادی در جلوگیری از نفوذ آب به داخل  چاله آسانسور دارد. ورق‌هایی که به منظور اجرای این روش مورد استفاده قرار می‌گیرند، انواع مختلفی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به ورق ژئو ممبران، ورق ژئو گرید و ورق ژئو تکستایل اشاره کرد.

استفاده از بتن آب بند

دیگر روشی که برای آب بندی چاله آسانسور استفاده می‌شود، استفاده از بتن آب بند است. در این روش به جای استفاده از ورق‌های عایقی که کمی قبل معرفی کردیم از بتن‌هایی استفاده می‌شود که با برخی افزودنی‌ها، خاصیت عایق و نفوذناپذیری بیشتر نسبت به آب پیدا کرده‌اند.

برای مثال در بعضی از چاله‌هایی که به این شیوه آب بندی می‌شوند، از واتر استاپ همراه با بتن برای عایق کردن چاله و نفوذناپذیر کردن آن نسبت به آب استفاده می‌شود. این روش عایق‌بندی کمی پیچیده است زیرا مخلوط بتنی که برای عایق‌بندی استفاده می‌شود را باید با درصد مناسب تهیه کرد، در غیر اینصورت احتمال نشت آب به داخل چاله وجود دارد.

با این حال در صورتی که درصد ترکیب به درستی رعایت شده و ماده اولیه به بهترین شکل آماده شود، این روش نتیجه بسیار مثبتی به همراه خواهد داشت. از جمله افزودنی‌هایی که بتن اضافه می‌شوند و خاصیت نفوذناپذیری آن در برابر آب را افزایش می‌دهند، مواردی مانند آب بند کننده بتن، کریستال شونده، پودر آب بند کننده، رزین آکریلیکی و… را می‌توان نام برد.

هر کدام از افزودنی‌های گفته شده و البته استاپ واترها که کمی قبل معرفی کردیم و در آب بندی چاله آسانسور مازندران و مناطق با اقلیم مرطوب کاربرد زیادی دارند، خاصیت ویژه‌ای داشته و به شکلی خاص منجر به عایق شدن بتن می‌شوند.

اجرای پوشش آب بندی داخلی

دیگر روشی که برای آب بندسازی چاله آسانسور می‌توان از آن استفاده کرد و روشی کاملا موثر و مناسب برای انجام این کار است، اجرای پوشش داخلی برای آب بندی است. در این روش از محصولات و موادی مانند آب بند کننده‌های پایه معدنی استفاده می‌شود.

این مواد توسط پلیمرها اصلاح شده‌اند و این امکان را دارند که فضای داخلی چاله را به طور کامل نسبت به آب مقاوم و نفوذناپذیر می‌کنند. این شیوه آب بندسازی چاله آسانسور، روشی مطلوب و مناسب است زیرا سازگار بالایی با مصالح به کار رفته دیگر در چاله آسانسور به خصوص بتن سطح زیرین داشته و از این طریق خاصیت عایق و آب بندی را بیشتر می‌کند.

اجرای پوشش داخلی آب بندی یا در اصطلاح، استفاده از نفوذگرها برای آب بندی چاله آسانسور یکی از رایج‌ترین روش‌های امروزی است که آب بندی را با سرعت و کمترین دردسر انجام می‌دهند و البته هزینه بسیار مناسبی هم دارند.

نفوذگرها به خوبی میان ترک‌های بتنی که کف چاله ریخته می‌شود، نفوذ کرده و تمام این ترک‌ها و درزها را پوشش می‌دهند تا احتمال نفوذ آب به چاله آسانسور، صفر و نزدیک به صفر باشد. حتی در صورتی که ضخامت درز یا ترک یک میلی‌متر هم باشد این مواد قادر به پوشاندن آن هستند و چاله را نسبت به آب نفوذناپذیر می‌کنند.

ایزوگام کردن چاله

علاوه بر روش‌هایی که تا اینجا گفته شد و همگی روش‌های جدید و به روز برای انجام آب بندی ساختمان بودند، روش‌های قدیمی نیز برای ایجاد این خاصیت در آسانسورها کاربردی هستند. برای مثال هنوز هم در بسیاری از مناطق شمالی مانند آب بندی چاله آسانسور مازندران از ایزوگام کردن فضای داخلی چاله برای آب بندی استفاده می‌شود. قیرگونی و ایزوگام چاله آسانسور روشی کارآمد و مناسب است و هر چند در سال‌های اخیر جای خود را به روش‌های جدید داده اما کارایی زیادی در این زمینه داشته و دارد.

ایزوگان به سرعت قابل اجرا است، هزینه مناسبی‌ دارد و نفوذناپذیری بسیار مناسبی نسبت به آب دارد. البته این شیوه آب بندی معایبی هم دارد که باعث جایگزینی آن با دیگر روش‌ها شده است. از جمله این معایب می‌توان به یک طرفه بودن آب بندی ایزوگام اشاره کرد.

در واقع خاصیت نفوذناپذیری ایزوگام نسبت به آب تنها زمانی است که آب از بالا روی آن بریزد و در صورتی که آب از پایین مانند نشت سفره‌های آب زیرزمینی به بالا نفوذ کند، در زیر ایزوگام جمع شده و باعث خرابی آن می‌شود. به علاوه ایزوگام عمر مفیدی دارد و پس از چند سال باید آن را تعویض کرد، در غیر اینصورت خاصیت خود را از دست می‌دهد و این فرآیند زمانی که آسانسور اجرا شده باشد، بسیار سخت و زمان‌بر است.

قوانین آب بندی چاله آسانسور

یکی از مسائل مهمی که در آب بندی چاله آسانسور، قوانین مربوط به انجام این کار است. همان‌طور که در ابتدای این مطلب گفته شد، هر مرحله یا بخشی از احداث یک سازه قوانینی دارد که برای ایمن‌سازی آن اهمیت داشته و رعایت آن‌ها الزامی است. یکی از قوانینی که در مورد احداث آسانسور، مهم‌ترین و پرکاربردترین سازه در ساختمان‌ها وجود دارد، قوانین مربوط به آب بندی چاله است.

قوانین آب بندی چاله آسانسور

قوانین آب بندی چاله آسانسور در همه شهرها یکسان هستند. در واقع همان قوانینی که برای آب بندی چاله آسانسور مازندران مطرح می‌شود، در آب بندی شهرهای دیگر مانند آب بندی چاله آسانسور گیلاوند هم لازم الاجرا هستند. از جمله این قوانین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در صورتی که دیواره‌های چاله بتنی باشند باید از پروفیل‌های فلزی یا ورق‌های آهنی برای مقاوم‌سازی آن‌ها و نصب اجزای آسانسور استفاده کرد.
  • در صورت فلزی بودن دیواره‌های چاله باید به ایمنی اتصال تجهیزات برقی توجه کرد.
  • بعد از اجرای هر کدام از روش‌های آب بندی باید وجود خلل و فرج و درز در دیواره یا کف به طور کامل بررسی شود.
  • بهتر است پس از اتمام آب بندی یک لایه محصولات پوششی مانند نانو روی سطح کار کشیده شود تا درزهای احتمالی به طور کامل پوشانده شوند.
  • قبل از احداث آسانسور باید آب بندی چاله بررسی شود و در صورت بروز مشکل اقدامات لازم به موقع انجام شود.
  • و….

سخن پایانی

آب بندی چاله آسانسور به عنوان راهی برای مقاوم‌سازی این بخش از ساختمان به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که در این مطلب به معرفی برخی از آن‌ها پرداختیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد آب بندی و اصول و قوانین انجام این کار می‌توانید با شرکت‌های متخصص در این زمینه ارتباط برقرار کنید.

تیم مهندسی برکه یکی از مجموعه‌های فعال و خوش سابقه در این زمینه است که تمام راهنمایی‌ هایی لازم در مورد روش آب بندی و اجرای آن به بهترین شیوه در کلیه شهرها و استان ها همچون آب بندی چاله آسانسور گرگان، تهران و … را به شما ارائه می‌کند. کافی است با مهندسان برکه در تماس باشید.

قدیمی‌ترین شیوه آب بندی چاله آسانسور مازندران کدام است؟

ایزوگام کردن قدیمی‌ترین روشی است که برای آب بندی چاله آسانسور در مازندران استفاده می‌شود.

علت نفوذ آب به چاله آسانسور چیست؟

نفوذ آب به چاله آسانسور در اثر رطوبت هوا، بالا آمدن سطح اب زیر زمینی و نشتی لوله‌های آب اتفاق می‌افتد.

بهترین روش آب بند کردن چاله آسانسور چیست؟

استفاده از بتن آب بند و صفحات عایق آب بند، بهترین روش‌های آب بندی چاله آسانسور هستند.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.9 / 5. تعداد امتیاز : 39

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *