loader image

آب بندی چاله آسانسور بومهن

خانه | خدمات آب بندی چاله آسانسور | آب بندی چاله آسانسور بومهن

آب بندی چاله آسانسور بومهن

آب بندی کردن از مراحل اجتناب ناپذیر احداث یک چاله آسانسور است. زیرا این چاله‌ها مانند زیرزمین‌های کوچکی هستند که می‌توانند از جانب زمین دچار نم زدگی و رطوبت شوند. برای روشن‌تر شدن این موضوع و آشنایی با خدمات آب بندی چاله آسانسور بومهن متن زیر را بخوانید.

آب بندی چیست و چه اهمیتی دارد؟

آب بندی چیست و چه اهمیتی دارد؟

یک ساختمان را در نظر بگیرید. رطوبت ممکن است از منابع مختلف به آن نفوذ کند. به عنوان مثال رطوبت می‌تواند از زیر ساختمان به کف و دیوارهای آن راه پیدا کند. اگر این اتفاق بیفتد، امنیت سازه کاهش پیدا می‌کند.

برای جلوگیری از این مسئله، آب بندی انجام می‌شود. یعنی یک لایه بین ساختمان و محلی که از آن‌جا آب نفوذ می‌کند، قرار داده می‌شود. این لایه می‌تواند به خوبی جلوی نفوذ آب را بگیرد و از آسیب‌هایی که ممکن است به ساختمان وارد شود، جلوگیری می‌کند.

بهترین زمانی که می‌توان از عایق رطوبتی استفاده کرد، زمانی است که ساختمان در دست ساخت است زیرا راحت‌تر است و هزینه کمتری هم دارد. البته هر زمانی دیگری که در ساختمان خود نشتی آب احساس کردید باید سریعا برای انجام آب بندی اقدام کنید.

تماس با برکه

چرا باید چاله آسانسور را آب بندی کرد؟

در ابتدا باید بدانید که چاله آسانسور دقیقا کدام قسمت آسانسور است و در کجا قرار دارد تا سپس به اهمیت آب بندی آن پی ببرید. یک آسانسور را در نظر بگیرید. این وسیله، در طول روز در یک فضای عمودی از ساختمان، مرتبا جا به جا می‌شود. پایین‌ترین قسمت این فضا، چاله آسانسور است. این چاله، در زیر زمین واقع شده و معمولا جنس آن بتنی بوده و بنابراین احتمال نفوذ آب به آن بسیار است.

آب می‌تواند از منابع مختلف، مانند سفره‌های آب زیر زمینی، به دیواره‌ها و کف برسد و اگر آب بندی انجام نشده باشد، می‌تواند خسارات زیادی ایجاد کند.

این موضوع به خصوص برای چاله‌های آسانسوری که در مناطق ساحلی یا مناطق کوهستانی قرار دارند، جدی‌تر است. می‌توانید برای بررسی وضعیت چاله آسانسور خود از آب بندی چاله آسانسور بومهن کمک بگیرید.

نکته دیگری که باید در نظر بگیرید این است که چاله آسانسور پر از تجهیزات فلزی، برقی و… است. اگر آب به این موارد برسد، اوضاع بسیار خطرناک می‌شود. زیرا تجهیزات فلزی زنگ می‌زنند و آسانسور خراب می‌شود. از طرفی تماس آب با برق می‌تواند منجر به آتش سوزی یا برق گرفتگی شود.

نحوه آب بندی چاله آسانسور بومهن

نحوه آب بندی چاله آسانسور بومهن

به طور کلی آب بندی گودال‌ها، زیرزمین‌ها، چاله آسانسور و… به دو روش انجام می‌شود: آب بندی در زمان احداث و آب بندی بعد از احداث.

آب بندی در زمان احداث چاله

روش اول همانطور که از نامش پیداست، شامل اقداماتی است که در زمان ساخت پروژه، انجام می‌شوند. یکی از کارهایی که در این مرحله انجام می‌شود، طراحی و پیاده سازی یک سیستم زهکشی است.

اقدام دیگری که در این روش آب بندی صورت می‌گیرد، استفاده از ورق‌ها یا لایه‌های ضد آب، قبل از قرار دادن بتن‌ها است. با این کار یک لایه محافظتی بسیار خوب در برابر آب ایجاد می‌شود که تا سال‌ها دوام خواهد داشت. عایق‌هایی که در این مرحله به کار می‌روند معمولا شامل محصولات مختلف ژئو سنتتیک هستند.

خود بتن‌ها را نیز آب بند می‌کنند و بعد در محل مورد نظر قرار می‌دهند. زیرا بتن‌ها دارای حفره‌هایی هستند که می‌توانند آب را از خود عبور دهند. اما پس از آب بندی، آن‌ها به خوبی متراکم و نفوذ ناپذیر می‌شوند.

پس از نصب بتن‌ها نیز، شکاف‌ها و مفاصل ایجاد شده را با مواد ضد آب عایق کاری می‌کنند. عایق‌هایی که در این مرحله استفاده می‌شوند، واتر استاپ و درزگیر نام دارند.

آب بندی پس از ساخت

روش دوم آب بندی چاله آسانسور بومهن و اقلیم های مشابه همچون آب بندی چاله آسانسور فشم نیز شامل عملیاتی است که بعد از ساخت پروژه قابل انجام هستند. مثلا در این روش، مواد عایق روی سطح دیوارها و کف مالیده شده یا درزها پر می‌شوند.

برای اینکه کاملا محکم کاری انجام شود و جلوی نفوذ آب به صورت خیلی خوب گرفته شود، بهتر است همه این روش‌ها در کنار هم انجام شوند.

انواع ضد آب ها برای آب بندی چاله آسانسور بومهن

در گذشته برای آب بندی معمولا از قیر استفاده می‌شد اما امروزه از مواد مختلفی مانند مواد پلیمری و نانو استفاده می‌شود. بعضی از این مواد علاوه بر اینکه منافذ ورود آب را مسدود می‌کنند، خاصیت آبگریزی را نیز روی سطوح ایجاد می‌نمایند.

مواد آب بندی باید با توجه به شرایط محیطی و همچنین مصالح به کار رفته در ساخت سازه، انتخاب شوند تا بهترین نتیجه حاصل شود. بنابراین بهتر است قبل از انتخاب مواد آب بند، آن‌ها را به خوبی بشناسید.

موادی که مقاومت بالایی در برابر آب داشته باشند، سریع خشک شوند، پس از خشک شدن لغزنده نباشند، اجرای آن‌ها آسان باشد، دوام بالایی داشته باشند و با محیط زیست سازگار باشند انتخاب‌های بهتری خواهند بود.

در ادامه تعدادی از پرکاربردترین موادی که برای آب بندی چاله آسانسور استفاده می‌شوند، به صورت مختصر معرفی شده‌اند.

ورق های ژئوممبران

ورق‌های ژئوممبران نوعی عایق رطوبتی هستند. این نوع عایق‌های رطوبتی، یکی از محصولات ژئوسنتتیک بوده و در واقع ورق‌های ضد آبی هستند که ضخامت مناسبی دارند و در زمانی که ساختمان هنوز در حال ساخت است (یعنی قبل از بتن ریزی) قابل استفاده هستند. نکته‌ای که باید در مورد این ورق‌ها به آن توجه کرد این است که در زمان اجرا باید به خوبی به هم جوش بخورند و هیچ شکافی باقی نماند.

ژل میکروسیلیس

ژل میکروسیلیس

آب بندی چاله آسانسور بومهن از مواد مختلفی برای عایق کاری بهره می‌برد. یکی از موادی که برای آب بند کردن بتن استفاده می‌شود، ژل میکروسیلیس است. این ماده به بتن تزریق می‌شود. سپس ماده تزریق شده تمام حفره‌های بتن را پر می‌کند و به این ترتیب نفوذپذیری آن را کاهش می‌دهد.

عایق پلی اورتان، یکی از مواد مورد استفاده آب بندی چاله آسانسور بومهن

عایق‌های پلی یورتان به شکل‌های مختلفی عرضه می‌شوند. نوعی از آن‌ها که برای آب بندی چاله آسانسور به کار می‌رود، به صورت یک مایع بوده که در محل مورد نظر پاشیده می‌شود. این ماده پس از گذشت 5 ثانیه افزایش حجم پیدا می‌کند و به صورت یک لایه فشرده در می‌آید.

مواد پلی یورتان معمولا در داخل بتن نیز تزریق می‌شوند. این مواد تمامی ترک‌ها، سوراخ‌ها و هر نوع حفره‌ای که در بتن وجود دارد را پر کرده و آن را در برابر آب مقاوم می‌کنند.

عایق های پلیمری

این نوع عایق‌ها مستقیما روی سطح مورد نظر اجرا می‌شوند (البته بعد از اینکه روی بتن با پرایمر پوشانده شد) و یک لایه محافظ در برابر نفوذ آب ایجاد می‌نمایند. عایق‌های پلیمری در دو نوع پایه آب و پایه حلال موجودند. نوع پایه آب آن‌ها در دو نوع تک جزئی و دو جزئی وجود دارد. عایق پلیمری پایه آب دو جزئی در برابر آب مقاوم‌تر است و بیشتر استفاده می‌شود.

نفوذگر سیمانی برای آب بندی چاله آسانسور بومهن

این نوع ماده آب بند کننده، بر پایه سیمان و برخی مواد معدنی ساخته شده است. نفوذگر سیمانی کارآیی بسیار خوبی دارد و می‌تواند به عنوان یک عایق رطوبتی دائمی عمل کند. می‌توانید برای آب بندی چاله آسانسور خود با این ماده، از متخصصان آب بندی چاله آسانسور بومهن کمک بگیرید.

این ماده به صورت پودری است که با آب ترکیب شده و سپس روی سطح مورد نظر اعمال می‌شود. این ماده وقتی در ساختار بتن نفوذ کرد، طی برخی واکنش‌های شیمیایی، کریستال تشکیل می‌دهد. به همین دلیل به آن نفوذگر کریستاله نیز می‌گویند. کریستال‌ها ساختار بتن را بسیار متراکم کرده و آن را در برابر نفوذ آب مقاوم می‌سازند. این ماده نسبت به مواد دیگر مقرون به صرفه‌تر است.

واتر استاپ ها

همانطور که گفته شد از واتراستاپ‌ها برای عایق‌بندی مفاصل استفاده می‌شود. یعنی محل‌هایی که دو دیوار به هم می‌چسبند یا محلی که دیوار به زمین می‌چسبد. واتراستاپ‌ها انواع مختلفی دارند. یک نمونه از پرکاربردترین آن‌ها، واتراستاپ‌های PVC و هیدروفیلی هستند. این مواد جلوی نفوذ آب را از قسمت‌های ذکر شده می‌گیرند.

مزایای آب بندی چاله آسانسور بومهن

مزایای آب بندی چاله آسانسور بومهن

همانطور که گفته شد، آب بندی چاله آسانسور یک امر ضروری هنگام احداث آن است. این کار مزایای زیادی  نیز دارد.

افزایش دوام و عمر مفید سازه: یکی از مهم‌ترین مزایایی که آب بندی دارد، این است که عمر چاله آسانسور را افزایش می‌دهد. در واقع آب بندی با جلوگیری از نفوذ آب، از خوردگی، زنگ زدگی، شوره زدن، کپک زدن و به طور کلی پوسیدگی مصالح جلوگیری می‌کند. این کار باعث می‌شود که مصالح تا مدت‌ها سالم باقی بمانند و کارایی خوبی داشته باشند.

افزایش ایمنی: همانطور که می‌دانید، اگر چاله آسانسور دچار نشتی و رطوبت شود، کل سیستم آسانسور با مشکل رو به رو می‌شود. این موضوع می‌تواند در عملکرد آسانسور اختلال ایجاد کند و خطراتی را برای کسانی که از آن استفاده می‌کنند به وجود آورد. اما آب بندی با پیشگیری از این مسائل به راحتی ایمنی آسانسور را حفظ می‌کند. بنابراین برای عایق کاری آن با آب بندی چاله آسانسور بومهن تماس بگیرید.

استاندارد شدن آسانسور: برای احداث آسانسور در یک ساختمان، مجموعه‌ای از قواعد و مقررات وجود دارد که هنگام احداث باید در نظر گرفته شوند. یکی از این مقررات، آب بندی کردن چاله آسانسور است. به عبارت دیگر آب بندی کردن چاله آسانسور می‌تواند این اطمینان را به شما بدهد که سازه‌تان استاندارد است.

صرفه جویی در هزینه‌ها: اگر آب بندی انجام نشود، آب حتما به دیواره‌ها یا کف چاله، نفوذ می‌کند. این موضوع علاوه بر تخریب مصالح باعث تخریب تجهیزات نیز می‌شود. بنابراین کسانی که با این مشکل رو به رو می‌شوند هم باید هزینه زیادی را صرف آب بندی و هم تعمیر یا تعویض مصالح و تجهیزات نمایند. اما اگر از همان ابتدا آب بندی انجام می‌شد، تنها هزینه یک بار آب بندی وجود داشت.

چرا باید آب بندی را به افراد متخصص سپرد؟

چرا باید آب بندی را به افراد متخصص سپرد؟

ممکن است تصور شود که آب بندی کار ساده‌ای بوده و هر کسی می‌تواند آن را انجام دهد. اما باید بدانید که این تصور کاملا اشتباه است. آب بندی یک کار کاملا تخصصی بوده و باید توسط افرادی که در این زمینه تجربه دارند انجام شود تا نتیجه کار کاملا حرفه‌ای از آب در بیاید.

به عنوان مثال فرض کنید می‌خواهید از ورق‌های ژئوممبران برای آب بندی استفاده کنید، این ورق‌ها باید کاملا به هم بچسبند و هیچ گونه سوراخ یا شکافی بین آن‌ها باقی نماند. زیرا همین قسمت‌ها می‌توانند محل نفوذ آب باشند. از آنجایی که این ورق‌ها زیر بتن‌ها قرار داده می‌شوند، تعمیر آن‌ها بسیار پیچیده و پرهزینه خواهد بود. پس بهتر است همان ابتدا یک فرد باتجربه و متخصص آن را نصب کند. از متخصصان آب بندی چاله آسانسور بومهن بهره ببرید.

همچنین مواد ضدآبی که بعدا روی بتن‌ها اجرا می‌شوند نیز باید به صورت تخصصی اعمال شوند تا نتیجه خوبی داشته باشند.

مثلا مواد پودری را در نظر بگیرید، این مواد باید به نسبت درست با آب ترکیب شوند و با سرعت روی دیوار و کف مالیده شوند. در غیر اینصورت ممکن است پودر هدر برود.

از طرفی مشورت با یک متخصص می‌تواند به شما کمک کند تا بدانید از چه مواد و روش‌هایی برای آب بندی استفاده کنید. به هر حال اگر این کار را خودتان انجام دهید باز هم برای اینکه مطمئن شوید آن را درست و مطابق استانداردها انجام داده‌اید یا خیر، نیاز دارید تا از یک متخصص کمک بگیرید.

نتیجه گیری

در نهایت به شما پیشنهاد می‌کنیم که چاله آسانسور خود را حتما آب بندی کنید. آن را در زمانی که هنوز ساخته نشده است، عایق کاری کنید. از بهترین مواد استفاده نمایید و این کار را به صورت کاملا حرفه‌ای انجام دهید. با عمل به این توصیه‌ها تا سال‌ها، خود را از هزینه‌های مربوط به آب بندی‌های مجدد، تعمیر یا تعویض تجهیزات، نجات دهید.

برای آب بندی چاله آسانسور در بومهن، آب بندی چاله آسانسور رشت و یا در سایر استان ها همچون آب بندی چاله آسانسور رودهن، می‌توانید از تیم متخصصان گروه برکه کمک بگیرید. کافی است به سایت berke.ir مراجعه نمایید.

آب بندی چاله آسانسور چند سال دوام می‌آورد؟

اگر این کار به صورت حرفه‌ای انجام شده باشد، پانزده سال یا بیشتر دوام خواهد داشت.

چه عواملی می‌توانند به عایق رطوبتی آسیب برسانند؟

استفاده از مواد بی کیفیت، اجرای نادرست و غیر اصولی آب بندی، شرایط محیطی و... .

آیا آب بندی چاله آسانسور را در زمستان هم می‌توان انجام داد؟

بله، در زمستان شرایط برای انجام این کار سخت است اما غیر ممکن نیست.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.8 / 5. تعداد امتیاز : 35

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *