loader image

چرا آب استخر کدر می‌شود؟

خانه | خدمات آب استخر | چرا آب استخر کدر می‌شود؟

چرا آب استخر کدر می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین نکات حائز اهمیت در استخرها، سلامت و امنیت شناگران است. کدر شدن آب استخر یکی از دلایلی است که سلامت شناگران را به خطر می‌اندازد و موجب کاهش دید آنها می‌شود. در این مقاله قصد داریم به مطالعه و بررسی دلایل کدر شدن استخر بپردازیم و همچنین راه‌های مقابله با آن را بررسی کنیم.

کدر شدن استخر

کدر شدن استخر

شفاف بودن یا کدر شدن آب استخر، موضوعی است که ممکن است به طور مستقیم با شکل ظاهری آن در ارتباط نباشد، اما برای تامین ایمنی و حفظ سلامت شناگران و همچنین حفاظت از تجهیزات و تاسیسات استخر بسیار مهم و حیاتی است.

رنگ و درجه‌ کدر بودن آب به عوامل مختلفی از جمله میزان pH، میزان املاح متفاوت موجود در آب و تعادل شیمیایی آب بستگی دارد. علاوه بر این موارد، وجود هرگونه آلودگی، حضور باکتری‌ها، جلبک‌ها و موارد مشابه آنها، به مقدار بسیار زیادی در رنگ آب و میزان شفافیت آن تأثیرگذار است. همانطور که می‌دانید موارد فوق، به طور کاملا مستقیم و غیرمستقیم برروی سلامت شناگران و طول عمر تجهیزات و تاسیسات استخر تاثیر می‌گذارند.

برای اطلاع از نحوه جلوگیری از جلبک زدن آب استخر پیشنهاد می کنیم به مطالعه مقاله “جلبک آب استخر” بپردازید.

اگر آب استخر شفاف باشد باعث می‌شود که نجات غریقان و سایر افراد بتوانند تمام نقاط استخر را به وضوح مشاهده کنند؛ همچنین باعث می‌شود که به هنگام غرق شدن شناگران، گم شدن وسایل یا وقوع هر حادثه‌ دیگری، به راحتی از مشکل ایجاد شده باخبر شوند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن آن را برطرف کنند.

با توجه به نکاتی که ذکر شد، شفافیت آب مخصوصا در استخرهای عمومی، امری بسیار ضروری و با اهمیت است. در مقابل آن نیز کدر شدن آب استخر، علاوه بر ایجاد مشکلات متعددی که ایجاد می‌کند، می‌تواند نشان دهنده وجود ایرادات و مشکلات دیگری در استخر یا موتورخانه آن باشد. دلایل متفاوتی می‌توانند باعث کدر شدن آب شوند و به همین خاطر در ادامه مطالب، به بررسی دلایل کدر شدن استخر می‎پردازیم.

دلایل کدر شدن استخر

دلایل و علت‌های کدر شدن آب استخر به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند، این سه دسته عبارتند از عوامل محیطی، عوامل فیزیکی و عوامل شیمیایی. در این قسمت از مقاله هر کدام از آن‌ها را به‌صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد.

عوامل محیطی کدر شدن استخر

عوامل محیطی کدر شدن استخر

به طور کلی، کدر شدن آب در استخرهای روباز، بیشتر از استخرهای سر بسته رخ می‌دهد. این مورد مخصوصا در استخرهایی که در باغ یا حیاط خانه‌ها قرار گرفته‌اند، بیشتر ایجاد می‌شود.

علت کدر شدن آب در استخرهای روباز نیز عوامل محیطی بسیاری است که از راه‌های گوناگونی باعث ایجاد آلودگی در آب استخرها می‌شوند. برای مثال موارد زیر می‌توانند منجر به کدر شدن آب استخرها شوند.

  • آلودگی هوا
  • دوده
  • گرد و خاک
  • جلبک‌ها
  • میکروارگانیسم‌ها
  • ذرات معلق گیاهان
  • فضولات پرندگان
  • گل و لای
  • ذرات حمل شده توسط طوفان و باران

این موارد یا حتی دلایل دیگر، علاوه بر ایجاد آلودگی در آب، باعث تغییر رنگ و کدر شدن آب استخر خواهند شد.

البته باید این نکته را خاطر نشان کرد که گاهی به دلیل وجود سایه‌بان‌ها و یا انعکاس تصویر درختان یا گیاهان انبوه، رنگ آب کمی تیره‌تر به نظر می‌رسد و البته این مورد ربطی به پاکیزگی و آلودگی آب ندارد.

در بعضی مواقع شناگران از مواد و لوازم آرایشی و بهداشتی مختلفی استفاده می‌کنند که با ورود آنها به استخر، همه این‌ مواد در آب حل می‌شود و باعث کدر شدن آب استخر خواهد شد. بدیهی است که هرچقدر تعداد شناگران و مخصوصا شناگران خانم بیشتر باشد، میزان تغییر رنگ یا کدر شدن استخر و شدت آلودگی در آن نیز افزایش پیدا می‌کند.

تماس با برکه

عوامل شیمیایی کدر شدن استخر

  • رنگ آب و میزان شفافیت آن، به مقدار بسیار زیادی به عوامل شیمیایی موجود در آب بستگی دارد. وجود حجم بسیار زیادی از املاح و مواد معدنی و یا به قولی بالا بودن سختی آب، باعث کدر شدن آب استخر و همچنین ایجاد خسارت‌هایی برای تجهیزات و تاسیسات استخر خواهد شد.

با افزایش سختی آب ممکن است که هر از گاهی، مقداری از مواد محلول در آب، به شکل رسوباتی در دیواره‌های استخر و همچنین در قسمت‌هایی از لوله‌ها و یا سیستم تصفیه‌ی آب، ظاهر شوند. علاوه بر این موارد، افزایش یافتم مقدار برخی از این املاح، ممکن است برای سلامت شناگران و کاربران استخر نوعی تهدید محسوب شود.

  • نامتعادل بودن pH و یا قلیایی بودن آب استخر می‌تواند باعث کدر شدن آب شود. البته لازم به ذکر است که pH آب، به میزان انحلال عناصر شیمیایی مختلف در آب، بستگی دارد. برای مثال اگر pH آب زیاد باشد، کلر به راحتی در آن حل نمی‌شود و نمی‌تواند به طور موثر در فرایند تصفیه‌ی آب عمل کند.

از طرفی با کاهش pH، کلر آب استخر بسیار واکنش‌ پذیر می‌شود و به کلرامین تبدیل خواهد شد که موجب اسیدی شدن بسیار زیاد آب استخر می‌شود. اسیدی شدن آب استخر، باعث افزایش یافتن قدرت خورندگی و آسیب دیدن تجهیزات استخر خواهد شد. علاوه بر اینها، نامتعادل بودن مقدار pH آب، موجب ایجاد سوزش چشم و مشکلات بسیار دیگری برای شناگران و کاربران استخر خواهد شد.

سایر عوامل شیمیایی موثر در کدر شدن استخر

سایر عوامل شیمیایی موثر در کدر شدن استخر

  • یکی از عوامل شیمیایی موثر بر میزان شفافیت یا کدر شدن استخر، دمای آب است. مد نظر داشته باشید که اغلب در فصل تابستان، میزان کدر بودت آب بیشتر خواهد شد و آب استخرها شیری رنگ به نظر می‌رسند. هرچقدر که دمای آب استخر افزایش پیدا کند، میزان حل شدن کلسیم در آن کاهش یافته و در نتیجه، لایه‌ای از کربنات کلسیم یا همان آهک بر روی آب تشکیل می‌شود که باعث اثر منفی برروی ظاهر استخر خواهد شد.
  • کمبود استفاده و یا حتی عدم استفاده از عناصر و ترکیباتی که از خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دارند و باعث حذف میکروارگانیسم‌ها از آب استخر می‌شوند، در میزان کدورت آب استخر اثر گذاشته و شفافیت آن را کاهش می‌دهد.
  • یکی از شایع‌ترین علت‌های کدر شدن آب استخر، کاهش میزان کلر آزاد در آب و افزایش مقدار کلر ترکیبی یا همان کلرامین در آب است. کلر آزاد باعث حذف باکتری‌ها، میکروب‌ها و میکروارگانیسم‌ها، کنترل بو و طعم آب و در نتیجه پاکسازی آب استخر خواهد شد. اما کلر ترکیبی این قابلیت را ندارد پس در نتیجه، با تبدیل شدن کلر آزاد به کلرامین، وظایف مربوطه به خوبی انجام نمی‌گیرد و آب استخر کدر می‌شود.
  • استفاده‌ بی‌رویه از موادی مثل سیانوریک اسید و یا وجود مقادیری از آمونیاک در آب می‌توانند میزان کدورت آب را افزایش دهند. برخی از باکتری‌ها، سیانوریک اسید را به آمونیاک تبدیل کرده و در نتیجه‌ این عمل، از مقدار شفافیت آب کاسته خواهد شد و آب کدر می‌شود.

عوامل فیزیکی کدر شدن استخر

گاهی کدر شدن آب استخر به عملکرد نامناسب تجهیزات و تاسیسات مکانیکی استخر مربوط می‌شود؛ برای مثال، خراب شدن پمپ استخر و کاهش فعالیت آن، به کدر شدن استخر یا ازبین رفتن شفافیت آن منجر خواهد شد. در حالت عادی، پمپ‌های استخر حدود ۸ تا ۱۲ ساعت فعالیت می‌کنند ولی اگر این میزان فعالیت به کمتر از ۸ ساعت برسد، به تدریج از شفافیت آب استخر کاسته شده و آب کدر خواهد شد.

بسیاری از تجهیزات استخر یا موتورخانه آن با گذشت زمان کارایی خود را از دست می‌دهند. برای مثال فیلتر شنی، به تدریج پر از ذرات معلق می‌شود و منافذ بین سیلیس‌ها بسته خواهد شد. در نتیجه، نرخ جا به جایی هم کاهش می‌یابد و آب استخر، به تدریج کدر خواهد شد.

گاهی مواقع به دلیل ایجاد اختلال در کارکرد سرریز اسکیمر، مقداری هوا وارد پمپ خواهد شد. در برخی مواقع نیز اندازه پمپ نسبت به فیلتر شنی موجود در موتورخانه، بسیار زیاد بوده و این امر باعث عدم تناسب فعالیت سیستم خواهد شد و در نتیجه مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

دلایل دیگری مثل خراب شدن شیر بک واش، وجود گرفتگی در مسیر لوله‌ها، شکستگی پره‌ها، صافی پمپ و یا نقص فنی در برخی دستگاه‌های مورد استفاده، می‌توانند باعث کاهش شفافیت آب شوند.

رفع کدورت آب استخر

رفع کدورت آب استخر

همانطور که تا اینجا بررسی کردیم، کدر شدن آب استخر می‌تواند بنا بر دلایل متعددی باشد. برای رفع کدری آب استخر ابتدا بایستی از طریق بررسی‌های دقیق و یا انجام آزمایش‌های مربوطه همچون سختی سنجی و اندازه‌گیری pH آب، دلیل وقوع مشکل شناسایی شود. سپس با توجه به دلیل کدر شدن آب باید راهکار مناسبی برای ازبین بردن آن ارائه شود.

رفع سختی آب

اگر درجه سختی آب استخر افزایش یابد، این میزان سختی موجب کدر شدن استخر خواهد شد که دلیل آن بالا بودن مقدار املاح معدنی متفاوت در آب است. از طریق روش‌هایی همچون جایگزینی مقداری از حجم آب با آب نرم، می‌توان مقدار وجود این املاح را تنظیم کرد. همچنین، استفاده ازFlocculant نیز می‌تواند باعث جذب مقداری از کلسیم آب و کاهش سختی آن شود.

کاهش میزان pH آب

همانطور که بررسی کردیم، واضح است که باید برای بالا بودن بیش از حد pH آب، راهکارهایی را اعمال کرد تا این مقدار کاهش یابد و شفافیت آب نیز حل شود. برای کاهش pH می‌توان از محصولات شیمیایی مختلفی از جمله انواع اسیدها استفاده نمود.

تنظیم نمودن میزان کلر ترکیبی و کلر آزاد موجود در آب

در صورت عدم تعادل بین کلر آزاد و کلر ترکیبی در آب، بایستی شوک کلر برای استخر انجام شود. با انجام این کار، میزان کلر آزاد موجود در آب استخر به درستی تنظیم می‌شود و همچنین آلودگی‌ها و میکروارگانیسم‌های موجود در آن، ازبین می‌روند. البته این کار ممکن باعث ایجاد کدورت موقتی در آب شود، اما به سادگی این مورد رفع خواهد شد.

استفاده نمودن از زلال‌ساز آب استخر

زلال‌ساز ماده‌ای است که باعث پیوند ذرات کوچک موجود در آب و تشکیل ذرات بزرگتر می‌شود و با این کار به حذف آسان‌تر این ذرات توسط فیلتر کمک می‌کند؛ در نتیجه، کارایی فیلر و میزان شفافیت آب را افزایش خواهد داد.

استفاده نمودن از لخته‌ ساز استخر

استفاده نمودن از لخته‌ ساز استخر

عملکرد لخته‌ساز به زلال‌ساز شباهت دارد و باعث انعقاد و ته‌نشین شدن ذرات و جلبک‌های موجود در آب خواهد شد. در نتیجه‌ این کار، ذرات اضافی موجود در آب به سادگی مکش می‌شوند و از آب حذف خواهند شد و همچنین از کدر شدن استخر جلوگیری به عمل می‌آید.

برای استفاده از ماده لخته‌ساز، باید ابتدا آن را در مقدار مشخصی از آب حل کرده و سپس محلول آماده شده را به آب استخر اضافه کنید. برای این کار فیلتر شنی باید به مدت ۴۸ ساعت خاموش باشد و پس از جدا کردن ذرات اضافی، ناخالصی‌های موجود در آب به طور کلی حذف شوند.

تمیز کردن کف استخر و دیواره‌های آن

علاوه بر تأثیر عوامل شیمیایی، پاکیزگی فضای استخر نیز در حفظ شفافیت آب بسیار موثر است. بایستی که هر چند وقت یک بار، برای پاکسازی نمودن کف و دیواره‌های استخر با روش‌های اصولی و صحیح اقدام شود. اگر که استخر مورد نظر روباز است در باغ یا ویلا قرار دارد، ضروری است که هر چند وقت یکبار برگ‌ها، خس و خاشاک، گرد و خاک و همه موارد مشابه از درون استخر جمع آوری شود.

سرویس کردن تجهیزات تصفیه‌ آب استخر

همان طور که گفتیم، تجهیزات تصفیه آب استخر با مرور زمان، به دلایل زیادی فرسایش می‌یابند و کارایی خود را از دست خواهند داد. پس بهتر است هر چند وقت یک بار، عملکرد و سلامت تجهیزات استخر و موتورخانه مورد بررسی شود و در صورت نیاز برای پاکسازی آنها، تعمیر نمودن یا جایگزینی‌شان اقدام شود.

سخن پایانی

در مطلب سعی کردیم که دلایل کدر شدن شدن آب استخر، عوامل موثر بر آن و همچنین راهکارهای رفع این مشکل را بررسی کنیم. چراکه کدر بودن آب، جذابیت استخر را برای شناگران از بین می‌برد و از طرفی ممکن است سلامت آنها را به خطر بیندازد. پس مهم است که در صورت کدر شدن استخر، آن را مورد بررسی قرار دهیم و امور مورد نیاز برای رفع این مشکل را انجام دهیم.

پیدا کردن دلیل کدورت آب استخر و همچنین رفع آن، کاری سخت و پیچیده است و از عهده هرکسی بر نمی‌آید؛ چراکه این کار باید به افراد کاردان و متخصص در این زمینه سپرده شود. پیشنهاد ما گروه مهندسی برکه است که با تخصص در این زمینه می‌توانند به شما کمک کنند. با مراجعه به “سایت برکه” می‌توانید از امکانات بی‌نظیر آنها بهره‌مند شوید تا استخری سالم،زیبا و کاربردی داشته باشید.

کدر شدن استخر به چه معناست؟

از بین رفتن شفافیت آب استخر

آیا می‌توانیم کدر بودن آب استخر خانگی خود را از بین ببریم؟

تا حدودی شاید بتوان این کار را انجام داد اما بهتر است به افراد متخصص سپرده شود.

دلایل کدر شدن آب استخر چیست؟

عوامل محیطی، فیزیکی و شیمیایی بسیاری بر کدر شدن آب استخر موثرند.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.9 / 5. تعداد امتیاز : 53

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *