loader image

چرا به آب استخر کلر می‌زنند؟

خانه | خدمات آب استخر | چرا به آب استخر کلر می‌زنند؟

چرا به آب استخر کلر می‌زنند؟

آب استخر شما به دلایل مختلفی ممکن است آلوده شود. آلاینده‌ها عمدتا محیطی هستند یا توسط انسان ایجاد می‌شوند. آلاینده‌های محیطی شامل گرد و غبار و زباله‌ها، باران حاوی هاگ‌های میکروسکوپی جلبک و آب ورودی از منابع غیربهداشتی است. اگر استخر سرپوشیده است، بدیهی است که احتمال آلودگی محیطی کمتر است.

در برخی موارد، انسان از طریق تعریق، مواد آرایشی، بزاق، ادرار و سایر مواد نامطلوب، منجر به آلوده شدن آب استخر می‌شود. در چنین شرایطی، کلر یا مواد دیگر را به آب اضافه می‌کنند. اما امروزه بیشتر افراد به آب استخر، مقداری کلر اضافه می‌کنند؟ اما دلیل آن چیست؟ کلر استخر چه تاثیری روی آب استخر دارد؟ حد مجاز کلر در آب استخر چقدر است؟ با ما همراه باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم.

نقش کلر استخر در ضدعفونی آب

نقش کلر استخر در ضدعفونی آب

بسیار مهم است که آب استخر شما به طور منظم تصفیه شود و سطح بالایی از بهداشت در آب رعایت شود. برای انجام این کار، فرآیندی به نام «کلرزنی آب» انجام می‌شود. به عبارتی دیگر، یک محلول کلر به آب اضافه می‌شود که این محلول به تعدادی ترکیبات شیمیایی که عمدتاً شامل اسید هیپوکلروس (HOCl) و یون‌های هیپوکلریت هستند، تجزیه می‌شود.

برای به حداکثر رساندن پتانسیل پاکسازی کلر، مهم است که PH آب استخر نه خیلی بالا و نه خیلی کم باشد. محدوده ایده‌آل برای آب استخر شنا پی اچ 7  تا 8.4 است، اما 7.4 مقدار ایده‌آل‌تر است.

برای تمیز کردن آب استخرها از کلر استفاده می‌شود اما چرا؟ چون کلر، یک ماده ضد عفونی‌کننده است که آب استخرها را از طریق یک واکنش شیمیایی ضد عفونی می‌کند. هنگامی که کلر به آب استخر اضافه می‌شود، هیپوکلرو اسید تشکیل می‌شود. باکتری‌ها را می‌کشد، عوامل بیماری‌زا را از بین می‌برد و جلبک‌ها را کنترل می‌کند، بنابراین آب استخر شما تمیزتر و بهداشتی‌تر می‌شود.

صاحبان استخر ده‌ها سال است که از کلر استفاده می‌کنند، اما این ایده در دهه 1920 در سطح ملی مطرح شد. این روزها، به ندرت می‌توان استخری را پیدا کرد که کلر را به آب استخر اضافه نکند.

تماس با برکه

قابلیت ترکیب کلر با مواد شیمیایی و مکانیزم‌های دیگر

برای داشتن آب استخر واقعا زیبا و تمیز، کلر باید با سایر مواد شیمیایی استخر و مکانیسم‌هایی مانند فیلتر با کیفیت، شوک، آزمایش pH آب (یا نوارهای تست) و خلاء ترکیب شود. هنگامی که این محصولات در یک ترکیب مناسب قرار گیرند شفافیت آب استخر را بهبود می‌بخشند، از رشد جلبک‌ها جلوگیری کنند و آب را برای شناگران تمیز و ایمن می‌کنند.

وقتی که کلر استخر به آب استخر اضافه می‌شود، به طور موثر باکتری‌ها، ویروس‌ها و سایر میکروارگانیسم‌هایی را که باعث بیماری و عفونت می‌شوند، از بین می‌برد. با از بین بردن این موجودات مضر، کلر به حفظ یک محیط شنای تمیز و ایمن کمک می‌کند.

جلوگیری کلر استخر از رشد باکتری‌ها و جلبک‌ها

جلوگیری کلر استخر از رشد باکتری‌ها و جلبک‌ها

کلر علاوه بر ضدعفونی از رشد باکتری‌ها و جلبک‌ها در استخرها نیز جلوگیری می‌کند. این میکروارگانیسم‌ها می‌توانند به سرعت در آب گرم تکثیر شده و باعث ایجاد بیماری شده و خطرات مختلف دیگری برای سلامتی انسان دارند. علاوه بر این، کلر به عنوان یک جلبک‌کش قوی عمل می‌کند، آب استخر را شفاف و تمیز نگه می‌دارد، از تشکیل آب سبز یا کدر ناخوشایند جلوگیری می‌کند و نیاز به تمیز کردن مکرر استخر را کاهش می‌دهد.

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های ناشی شده از آب

کلر، نقش مهمی در جلوگیری از انتقال بیماری‌های ناقل از راه آب دارد. چون به طور موثر پاتوژن‌هایی را که می‌توانند در آب استخر وجود داشته باشند را از بین می‌برد و شنا را به فعالیت سالم‌تری برای افراد در هر سنی تبدیل می‌کند. علاوه بر این، کلر با از بین بردن میکروارگانیسم‌های مضر، خطر ابتلا به بیماری‌های منتقله از آب، مانند گاستروانتریت، گوش شناگر و عفونت‌های پوستی را کاهش می‌دهد.

اهمیت کلر به برخی واکنش‌های شیمیایی آن باز می‌گردد. کلر به شکل هیپوکلرو اسید یا یون‌های هیپوکلریت با حمله به لیپیدهای دیواره سلولی باکتری‌ها و سایر میکروارگانیسم‌ها آب را تمیز می‌کند.

علاوه بر این، کلر به ساختارها و آنزیم‌های داخل سلول‌های باکتریایی حمله می‌کند و در نتیجه آنها را کاملاً بی‌ضرر می‌کند. از آنجایی که میکروارگانیسم‌ها و میکروب‌ها تهدید قابل توجهی در آب استخرها هستند، کلر استخر، عملکردی عالی در پاک کردن آنها و قابل قبول کردن آب برای استفاده انسان انجام می‌دهد.

وقتی به گزینه‌هایی برای تمیز نگه داشتن آب استخر خود نگاه می‌کنید، کلر یکی از ساده‌ترین روش‌ها است زیرا بررسی سطح کلر آب و اضافه کردن آن به آب راحت و آسان است.

فرمول‌های ساده‌ای وجود دارد که می‌توانید از آنها برای تنظیم سطح کلر خود بر اساس میزان استفاده از استخر نیز استفاده کنید. همچنین، کلر نسبت به سایر مواد شیمیایی بیشتر در آب ماندگاری بیشتری دارد، حتی اگر در طول زمان تبخیر شود. جایگزین‌هایی مانند اوزون و درمان با اشعه ماوراء بنفش می توانند علاوه بر کلر عالی باشند، اما هیچ کدام قدرت تمیز و سالم نگهداشتن آب برای مدت طولانی را ندارند.

شناسایی آب سالم استخر ها

شناسایی آب سالم استخر ها

چگونه می‌توانید تشخیص دهید که به آب استخر، کلر اضافه شده و از آن به درستی مراقبت می‌شود؟ برای تشخیص آن به دنبال آب آبی شفاف باشید که کف استخر را به راحتی بتوانید ببینید. آب کدر نشانه استخر غیربهداشتی است. کاشی‌های زیر سطح آب را بررسی کنید.

کاشی‌ها نباید لزج باشند بلکه باید صاف و تمیز باشند. استخری که به خوبی از آن نگهداری می‌شود نباید بوی شدید مواد شیمیایی را بدهد، حتی زمانی که از کلر استفاده می‌شود. علاوه بر این، شما می‌توانید با دوش گرفتن قبل از ورود به آب، نقش خود را در حفظ سلامت و تمیزی استخر ایفا کنید. این کار به پاک کردن هرگونه باکتری یا آلودگی روی پوست قبل از رفتن به استخر کمک می‌کند.

چنانچه تمایل دارید درخصوص زنده ماندن و نماندن شپش در آب استخر اطلاعاتی کسب کنید پیشنهاد می کنیم به مطالعه مقاله ” آیا شپش در اب استخر زنده می ماند” بپردازید.

اشکال مختلف کلر مورد استفاده در استخرهای شنا

استخرهای شنا از اشکال مختلف کلر برای ضدعفونی موثر آب استفاده می‌کنند. در زیر، به برخی از رایج‌ترین شکل‌های کلر استخر که برای تمیز کردن آب استخر استفاده می‌شود، اشاره می‌کنیم:

کلر مایع

کلر مایع که اغلب به آن سفید‌کننده نیز گفته می‌شود، یک کلر بسیار غلیظ است. معمولاً با استفاده از فیدر مواد شیمیایی به آب استخر اضافه می‌شود یا مستقیماً در آن ریخته می‌شود.

قرص کلر استخر

قرص‌های کلر یک گزینه مناسب برای حفظ سطح کلر در استخرهای شنا هستند. این قرص‌ها به تدریج در آب حل شده و با گذشت زمان، کلر آزاد می‌کنند و اثر ضد عفونی‌کننده ثابتی دارند.

گرانول کلر

گرانول کلر یکی دیگر از انواع محبوب کلر است که در استخرهای شنا استفاده می‌شود. این نوع از کلر به سرعت در آب حل شده و برای رفع آلودگی یا افزایش سطح کلر گزینه‌ای ایده‌آل هستند.

اقدامات ایمنی برای استفاده از کلر استخر

قبل از استفاده از کلر و اضافه کردن آن به آب بهتر است اطلاعات لازم و مقدار دوز مناسب برای آب استخر را بدانید. در ادامه، به برخی اقداماتی که باید برای استفاده از کلر در آب رعایت کنید اشاره می‌کنیم:

تست مناسب بودن سطح کلر استخر

به برای حفظ سطوح مناسب کلر و تعادل pH، به طور منظم سطح کلر را بررسی کنید. سطح توصیه شده کلر معمولا بین 1.0 تا 3.0 قسمت در میلیون (ppm) است و pH باید بین 7.2 و 7.8 باشد. آزمایش به اپراتورهای استخر کمک می‌کند تا دوز کلر را تنظیم کنند تا آب را برای شناگران ایمن و راحت نگه دارد.

اقدامات بهداشتی خوب

اقدامات بهداشتی خوب

شناگران را تشویق کنید قبل از ورود به استخر دوش بگیرند و از ادرار یا مدفوع در آب برای کاهش تشکیل کلرامین خودداری کنند. بهداشت مناسب به کاهش ورود آلاینده‌ها، کاهش نیاز به کلر استخر و تحریک احتمالی کمک می‌کند.

سوپر کلره یا شوک

گاهی اوقات استخر را با دوز بالاتر کلر شوک دهید تا کلرامین‌ها و آلاینده‌های آلی که ممکن است در آب انباشته شده باشند تجزیه شوند. سوپرکلره روشی موثر برای رفع پیک تقاضای کلر و حفظ شفافیت آب است.

استفاده از تهویه مناسب

از تهویه مناسب در تاسیسات استخرهای سرپوشیده اطمینان حاصل کنید تا قرار گرفتن در معرض دود کلر به حداقل برسد و کیفیت هوا حفظ شود. جریان هوای مناسب به پراکندگی بخارهای کلر کمک می‌کند و خطر مشکلات تنفسی را برای شناگران و کارکنان کاهش می‌دهد.

 استفاده از روش‌ های جایگزین

استفاده از روش‌های جایگزین ضدعفونی استخر، مانند سیستم‌های آب شور، ژنراتورهای ازن، یا سیستم‌های مبتنی بر اشعه ماوراء بنفش را در نظر بگیرید؛ چون وابستگی به کلر و محصولات جانبی آن را کاهش می‌دهند. این روش‌های جایگزین می‌توانند ضدعفونی مؤثری را ارائه دهند و در عین حال برخی از معایب مربوط به استفاده از کلر را برطرف کنند.

رعایت نکات مربوط به نگهدای و استفاده از کلر استخر

در صورت استفاده مستقیم از کلر، لباس محافظ مناسب بپوشید و مواد شیمیایی را در مکانی خنک، خشک و دارای تهویه مناسب، دور از نور مستقیم خورشید و مواد ناسازگار نگهداری کنید. نگهداری و جابجایی مناسب، خطر بروز حوادث را به حداقل می‌رساند و تضمین می‌کند که کلر پایدار و موثر باقی می‌ماند.

چرا گاهی اوقات استخرها بوی مواد شیمیایی یا کلر می‌دهند؟

استخرهای سالم بوی مواد شیمیایی نمی‌دهند. آب استخر اغلب با بوی کلر توصیف می‌شود، اما استخری که به خوبی از آن نگهداری می‌شود نباید بو داشته باشد. رایحه آب استخر از خود کلر استخر نیست، بلکه از ترکیبات شیمیایی به نام کلرامین ناشی می‌شود در صورت تصفیه نامناسب در آب استخر ایجاد می‌شود و بوی کلر مانند ایجاد می‌کند.

کلرامین‌ها از ترکیب دو ماده به وجود می‌آیند: (1) ضدعفونی‌ کننده‌ های کلری که برای ضدعفونی کردن استخرها اضافه می‌شوند و (2) عرق، روغن‌ها و ادراری که از بدن شناگران وارد استخرها می‌شوند. کلرامین‌ها را می‌توان با استفاده از کلر در استخرها از بین برد. برای این کار، تصفیه شوک یا سوپرکلره انجام می‌شود. سوپرکلره عملی است برای اضافه کردن کلر بیشتر به استخرها برای از بین بردن آمونیاک و ترکیبات آلی که با کلر ترکیب می‌شوند و کلرامین می‌سازند.

آیا کلر استخر، چشم شناگر را تحریک می‌کند؟

آیا کلر استخر، چشم شناگر را تحریک می‌کند؟

اگر بعد از شنا، چشمانشان قرمز یا تحریک شده باشد، شناگران ممکن است نگران «کلر بیش از حد در استخر» باشند. با این حال، زمانی که آب استخر چشم را اذیت می‌کند، این معمولاً نشانه‌ای است که کلر کافی در آب استخر وجود ندارد. کلرامین‌ها عامل واقعی تحریک هستند.

برای ایمن نگه داشتن استخر، جکوزی یا آبگرم، آب استخر باید به طور روزانه بررسی شود، مخصوصاً زمانی که از آن زیاد استفاده می‌شود. کلر موجود در استخرها قرمزی و سوزش چشم را به حداقل می‌رساند.

کلر استخر

با این حال، ایجاد تعادل برای به حداقل رساندن خطرات بالقوه سلامتی و اثرات زیست محیطی مرتبط با استفاده از آن ضروری است. با پیروی از اقدامات ایمنی مناسب، اتخاذ شیوه‌های بهداشتی خوب و در نظر گرفتن روش‌های جایگزین بهداشتی، صاحبان و اپراتورهای استخر می‌توانند یک محیط شنای لذت‌بخش ایجاد کنند که هم رفاه شناگران و هم سلامت محیط را در اولویت قرار دهد.

با پیشرفت تکنولوژی، صنعت استخر به دنبال روش‌های جدید و نوآورانه برای حفظ کیفیت آب استخر ادامه می‌دهد و در تلاش برای ایجاد تعادل کامل بین ایمنی، راحتی و پایداری تفریحات آبی برای همه افراد جهان است. در پایان، اگر به دنبال طراحی و ساخت سونا یا استخر مدرن و اضافه کردن آب کلر به استخر خود هستید اما نمی‌دانید چگونه این کار را انجام دهید و یا بدنبال یافتن علت اینکه چرا آب استخر کدر می شود هستید کافی است با متخصصان سایت برکه تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

نتیجه‌گیری

کلر استخر از دیرباز به عنوان ماده شیمیایی مورد استفاده برای تمیز کردن استخرهای شنا بوده است و مزایای متعددی مانند مقرون به صرفه بودن و کارایی بالا را دارد. توانایی آن در ضدعفونی موثر آب استخر و حفظ مداوم تمیزی آب، تجربه شنای ایمن و لذت‌بخشی را برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان تضمین می‌کند.

چرا از کلر برای آب استفاده استفاده می‌شود؟

برای ضدعفونی آب، از بین بردن میکروب‌ها و آلاینده‌ها از کلر استفاده می‌شود.

انواع مختلف اشکال کلر مورد استفاده برای استخر کدامند؟

کلر مایع، قرص کلر و گرانول کلر، محبوب‌ترین اشکال کلر آب استخر هستند.

قبل از استفاده از کلر استخر چه اقدامی باید انجام داد؟

برای این کار، تست سطح کلر آب، کنترل اقداامات بهداشتی و استفاده از دستگاه تهویه هوا را در نظر گرفت.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.9 / 5. تعداد امتیاز : 33

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *