loader image

چکار کنیم آب استخر جلبک نزند؟

خانه | خدمات آب استخر | چکار کنیم آب استخر جلبک نزند؟

چکار کنیم آب استخر جلبک نزند؟

تمیزی و کیفیت آب استخر، یکی از عوامل مهم برای لذت بردن از شنا و تفریح در فصول گرم سال است. اما اگر آب استخر شما جلبک زده باشد، نه تنها زیبایی و رنگ آب تغییر می­کند، بلکه این مسئله می­تواند باعث بروز مشکلات و خطرات مختلفی برای سلامتی شما و خانواده­تان شود.

در این مقاله به شما خواهیم گفت که جلبک چیست و چه عواملی باعث رشد آن در استخر می­­شود؛ همچنین راه­ های پیشگیری و درمان جلبک در استخر را به شما معرفی می­کنیم و به سوال چکار کنیم آب استخر جلبک نزند پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

چکار کنیم آب استخر جلبک نزند؟ راهکارهای عملی و کارآمد

شناخت جلبک و انواع آن در استخر

برای اینکه بدانیم چکار کنیم آب استخر جلبک نزند، اول باید آن­ها را بشناسیم. جلبک­ها، یک گروه از ارگانیسم ­های زنده آغازی هستند که در انواع مختلفی یافت شده و بر اساس رنگ، شکل و ساختارشان دسته­ بندی می­شوند. در استخرها، سه نوع جلبک رایج­ هستند، جلبک سبز، جلبک قهوه­ ای و جلبک سیاه. رایج ­ترین نوع جلبک در استخر، نوع سبز است که باعث­ می شود آب استخر به رنگ سبز در بیاید. برای اطلاع از نحوه جلوگیری از گروه مهندسی برکه، نامی معتبر و شناخته شده در زمینه ساخت، آب بندی و ضدعفونی کردن آب استخر است همچنین برای اطلاع از نحوه جلوگیری از سبز شدن آب استخر به مطالعه مقاله “سبز شدن آب استخر” بپردازید.

جلبک سبز معمولا در نقاط کم­نور و کم­گردش آب رشد می­کند و به دیواره­ ها، کف و لوازم استخر می ­چسبد. جلبک قهوه ­ای به صورت لایه ­هایی نازک روی سطح استخر رشد می­کند و جلبک سیاه، به صورت لکه ­های کوچک و سفت روی دیواره ­ها یا کف استخر قرار می­گیرد و به علت داشتن ریشه ­های نفوذکننده، حذف آن بسیار دشوارتر است.

عوامل موثر بر رشد جلبک در استخر

جلبک ­ها برای رشد نیاز به سه عامل اصلی دارند: نور، CO2 و مواد معدنی. این عوامل در آب استخر به صورت طبیعی وجود دارند و طبعا، قابلیت پیشگیری از آن­ها را نداریم؛ اما برخی از عوامل دیگر که می­توانند رشد جلبک را تسریع کنند و یکی از راه ­ها برای دانستن روش اینکه چکار کنیم آب استخر جلبک نزند، حذف کردن این عوامل است. برخی از این عوامل به شرح زیر هستند:

  • تعادل شیمیایی نامناسب آب
  • کمبود گردش آب در استخر
  • آلودگی آب (ناشی از عدم نظافت و تصفیه به موقع و کافی)

تماس با برکه

مشکلات و خطرات ناشی از وجود جلبک در استخر

جلبک در استخر می تواند زیبایی آب را کاهش داده و سبب ازدیاد هزینه ­های نگهداری استخر شود. علاوه بر این، رشد جلبک ­ها می­تواند منجر به لغزندگی سطوح استخر و عفونت­های پوستی و تنفسی شود. برای جلوگیری از این مشکلات، باید آب استخر را به طور منظم ضدعفونی کرده و سطوح استخر را با برس تمیز کنید.

راهکار هایی برای اینکه چکار کنیم آب استخر جلبک نزند

برای جلوگیری از رشد جلبک در استخر، باید چهار عامل اصلی را در نظر بگیرید. تعادل شیمیایی آب استخر، استفاده از مواد ضد جلبک، بهبود گردش آب در نقاط مختلف استخر و استفاده از رنگ ضد جلبک. در ادامه به توضیح هر یک از این عوامل می­پردازیم.

اول، حفظ تعادل شیمیایی آب استخر

نخستین اصل برای دانستن اینکه چکار کنیم آب استخر جلبک نزند، باید تعادل شیمیایی آب را حفظ کنیم. تعادل شیمیایی آب شامل چهار شاخص اصلی است:

سطح pH: این شاخص، نشان­دهنده درجه اسیدی یا قلیایی بودن آب است. سطح pH آب استخر باید در محدوده ۷.۲ تا ۷.۸ باشد. اگر خارج از این محدوده باشد، کلر کافی نیست و جلبک­ها رشد خواهند کرد.

سطح کلر: به کمک اندازه­گیری سطح کلر فعال در استخر که برای ضدعفونی کردن آب استخر و کشتن جلبک­ها و باکتری­ها لازم است، این شاخص مشخص می­شود. سطح کلر آب استخر باید در محدوده ۱ تا ۳ ppm باشد.

سطح بی­کربنات: این شاخص برای آب استخر باید در محدوده ۸۰ تا ۱۲۰ ppm باشد تا تنظیم pH آب به هم نخورد.

سطح فسفات: فسفات یکی از منابع غذایی جلبک­ها است و باعث رشد سریع آن­ها می شود. اگر سطح فسفات آب استخر بالاتر از ۰.۱ ppm باشد، جلبک­ها مقاومت بیشتری در برابر کلر خواهند داشت.

استفاده از مواد ضد جلبک

دوم، استفاده از مواد ضد جلبک

مواد ضد جلبک گروهی از مواد شیمیایی هستند که برای جلوگیری و رفع جلبک ­های موجود در استخر استفاده می شوند. برای پاسخگویی به سوال چکار کنیم آب استخر جلبک نزند، می­توانیم این مواد را در نظر بگیریم. مواد ضد جلبک علاوه بر کشتن جلبک ­ها، باعث می­شوند که جلبک ­ها به صورت منعقد شده در آب شناور شده و با فیلتر خارج شوند. مواد ضد جلبک را می­توان به دو دسته تقسیم کرد: پیشگیری­ کننده و شوک­ دهنده.

مواد ضد جلبک پیشگیری­ کننده، به صورت منظم به آب استخر اضافه می­شوند تا از رشد جلبک ­ها در آب پیشگیری شود. این نوع مواد را باید به صورت هفتگی یا دوره­ای (بسته به دستورالعمل کارخانه سازنده) به آب استخر بریزید. این نوع مواد ضد جلبک ممکن است بر پایه مس، پلیمر یا مواد گیاهی باشند. هر کدام از این نوع مواد خصوصیات و مزایای خود را دارند.

اما اگر استخر شما آلوده شده بود، راه­ رفع آن استفاده از مواد ضد جلبک شوک­دهنده است. این مواد شیمیایی به محض اضافه شدن به آب استخر، جلبک­ ها را نابود می­کنند. توجه داشته باشید که چنین ماده ­ای را باید فقط در موارد اضطراری به آب استخر بریزید. مواد ضد جلبک شوک ­دهنده، ممکن است از ترکیبات مختلفی ساخته مانند اکسیژن فعال، پتاسیم پرمنگانات یا گاز کلروئید ساخته شده باشند.

اگر دنبال جلوگیری از کرم زدن آب استخر هستید، گروه مهندسی برکه با 15 سال تجربه پاسخگوی نیاز شما است.

سوم، بهبود گردش آب در نقاط مختلف استخر

گردش مناسب آب در استخر یکی از عوامل مهم برای پاسخ به سوال چکار کنیم آب استخر جلبک نزند می­باشد. گردش آب باعث می شود که کلر و مواد شیمیایی دیگر به صورت یکنواخت در آب پخش شده و جلبک­ها را در نقاط کم نور و کم گردش آب هم تحت تاثیر قرار دهند. برای بهبود گردش آب در استخر، باید سه عامل را در نظر داشته باشید: تعویض و تمیز کردن فیلتر و پمپ استخر، تنظیم و تمیز کردن جت ها و سوراخ­های خروج آب.

فیلتر

فیلترها، آب استخر را از ذرات آلوده و جلبک ­ها پالایش می­کنند. بسته به نوع فیلتر، می­توانید ذرات ریز تا ۱ میکرون را هم حذف کنید. فیلتر را باید به صورت منظم تعویض و تمیز کنید و نوع فیلتر مناسب را بر اساس حجم و نوع آب استخر انتخاب کنید.

پمپ

پمپ آب استخر با ایجاد فشار، آب را در تمام نقاط استخر به حرکت در آورده و آن را یکنواخت می­کند. پمپ را باید هر چند وقت یک بار چک و تعمیر کنید. اگر حجم و توان خروجی پمپ متناسب با استخر شما نباشد، گردش آب مختل خواهد شد.

جت های خروج آب

جت­ها، آب را از پمپ به سمت سطح و دیواره­های استخر می­فرستند. جت­های خروجی باعث می­شوند که آب در نقاط کم­ نور و کم گردش، فشار بالایی داشته باشد و جلوی رشد جلبک را بگیرد. جت­های خروجی را به صورت منظم تمیز کنید.

استفاده از رنگ ضد جلبک برای دیواره ها و کف استخر

چهارم، استفاده از رنگ ضد جلبک برای دیواره ها و کف استخر

رنگ ضد جلبک یک نوع رنگ ویژه است که برای پوشش دیواره ها و کف استخر استفاده می شود. رنگ ضد جلبک باعث می شود که جلبک ها نتوانند به سطوح استخر چسبیده شوند و رشد کنند. رنگ ضد جلبک علاوه بر جلوگیری از رشد جلبک، باعث می شود که سطوح استخر زیباتر و مقاوم تر شوند. برای استفاده از رنگ ضد جلبک، باید سه عامل را در نظر داشته باشید: نوع سطح استخر، نوع رنگ ضد جلبک و نحوه اجرای رنگ.

نوع سطح استخر

سطح استخر ممکن است از مواد مختلفی مانند بتن، فایبر گلاس، وینیل و غیره ساخته شده باشد هر جنس سطحی نیاز به نوع خاصی از رنگ ضد جلبک دارد. برای مثال، برای سطح بتن، بهتر است از رنگ­های آکریلیک یا اپوکسی، برای سطح فایبرگلاس از رنگ­های پلی استر یا الاستومر و برای سطح وینیل، از رنگ­های پلاستیک یا لاتکس استفاده کنید.

نوع رنگ ضد جلبک

رنگ­های ضد جلبک، به دو دسته­ی عمده تقسیم می­شوند: رنگ­های ضد جلبک با عامل کشنده و رنگ­های ضد جلبک با عامل مانع. دسته اول، حاوی مواد شیمیایی هستند که جلبک ­های در تماس با سطح استخر را از بین می­برند؛ این رنگ­ها در پاکسازی و پیشگیری از جلبک­ها، بسیار موثر هستند، اما ممکن است باعث حساسیت پوست، چشم و حلق شما شده و همچنین، با کلر و سایر مواد شیمیایی تداخل پیدا کنند.

اما دسته دوم، حاوی مواد شیمیایی نبوده و فقط باعث می­شوند که سطح استخر صاف و لیز شود تا جلبک ­ها نتوانند به آن چسبیده و رشد کنند. این رنگ­ها، کمتر در پاکسازی و پیشگیری از جلبک موثر هستند، اما مزیت آن­ها این است که باعث حساسیت نشده و با کلر و سایر مواد شیمیایی سازگار هستند.

نحوه اجرای رنگ ضد جلبک

برای اجرای این رنگ­ها، باید سه مرحله را طی کنید: تمیز کردن سطح استخر، آماده­سازی سطح و پخش رنگ. در مرحله اول، باید سطح استخر را از هرگونه جلبک، گرد و غبار، چربی و رسوبات تمیز کنید. برای این کار، می­توانید از برس، جارو، مواد شستشو دهنده شیمیایی، اسید و غیره استفاده کنید.

در مرحله دوم، سطح استخر را خشک کنید و قسمت ­های ناتراز را با چسب یا روغن پوشش دهید. نهایتا هم رنگ ضد جلبک را به صورت یکنواخت و منظم به کمک رول یا قلم­مو روی سطح پخش کنید. می­توانید تعداد لایه ­های رنگ ضد جلبک را بسته به نوع رنگ ضد جلبک و نوع سطح استخر تعیین کنید.

راه­های رفع جلبک در استخر

اگر با وجود رعایت راه های پیشگیری از رشد جلبک در استخر، هنوز جلبک در استخر شما وجود دارد، باید اقدام به درمان جلبک در استخر کنید. برای درمان جلبک در استخر، باید سه عامل را در نظر داشته باشید: شوک کلرزنی، استفاده از مواد منعقد کننده و خالص سازی فیزیکی با برس، جارو و شیرجات. در ادامه به توضیح هر یک از این عوامل می پردازیم.

شوک کلرزنی

اگر می خواهید آب استخرتان را به سرعت از جلبک­ها پاک کنید، می­توانید از روش شوک کلرزنی استفاده کنید. شوک کلرزنی یعنی افزایش موقت سطح کلر آب استخر به حدی که جلبک­ها را سریعا از بین ببرد. برای این کار، ابتدا باید pH و کلر آب استخر را با نوار تست یا دستگاه الکترونیکی بسنجید و در صورت نیاز آن را تنظیم کنید.

سپس باید مقدار مناسبی از ماده شوک دهنده را به آب اضافه کنید. ماده شوک دهنده می­تواند به صورت جامد، مایع یا پودر باشد. پس از آن، باید آب استخر را به خوبی بچرخانید دهید تا ماده شوک دهنده در تمام قسمت­های استخر پخش شود. در نهایت، باید دوباره pH و کلر آب استخر را اندازه­گیری کنید. با این روش، می توانید پاسخ سوال چکار کنیم آب استخر جلبک نزند را به سرعت بگیرید!

استفاده از مواد منعقد کننده

مواد منعقد کننده، گروهی از مواد شیمیایی هستند که باعث می­شوند جلبک ­ها و ذرات ریز دیگر در آب استخر به صورت منعقد شده (Coagulated) در آب شناور شده و در فیلترها گیر بیفتند. مواد منعقد کننده علاوه بر حذف جلبک­ها، باعث می­شوند که آب استخر شفاف­تر و تمیز­تر هم بشود. برای استفاده از این مواد، باید مراحل زیر را انجام دهید:

اول: انتخاب و استفاده از ماده منعقد کننده

برای این کار، باید نوع و مقدار مناسب ماده منعقد کننده را بر اساس حجم و نوع آب استخر خود انتخاب و به آب بریزید. ماده منعقد کننده می­تواند به صورت جامد، مایع یا پودر باشد. همچنین باید توجه کنید که مقدار مناسب ماده بستگی به درجه آلودگی آب استخر دارد و طبق دستورالعمل تولید کننده مشخص می­شوند.

دوم: چرخاندن و تلاطم آب استخر

پس از اضافه­کردن ماده منعقد کننده، باید آب استخر را به صورت یکنواخت و منظم چرخانده و تلاطم دهید تا ماده در تمام قسمت­­های استخر پخش شود. برای این کار، می­توانید از پمپ استفاده کنید. همچنین باید دقت کنید که آب استخر را حداقل ۲۴ ساعت در حالت تلاطم نگه دارید.

سوم: تعویض و تمیز کردن فیلتر استخر

پس از پخش و تلاطم آب استخر، باید فیلتر استخر را تعویض و تمیز کنید و ذرات منعقد شده­ای که در فیلتر گیر افتاده ­اند را دور بریزید. حالا دیگر به پاسخ سوال چکار کنیم آب استخر جلبک نزند رسیده­اید!

تمیز کردن فیزیکی با برس، جارو

تمیز کردن فیزیکی با برس، جارو

در کنار روش­های شیمیایی، لازم است که سطوح را به صورت فیزیکی و با استفاده از برس و جارو تمیز کنید. ابتدا سطح آب را با یک جاروی بلند، تمیز کنید و جلبک­ها را کنار بزنید، سپس خارج کرده و دور بریزید. سپس سطوح استخر را به خوبی برس بزنید. این کار باعث می­شود که جلبک­های چسبیده به دیواره­ها و کف استخر شکسته شده و در آب حل شوند. نوع برس باید با نوع سطح استخر سازگار باشد. برای مثال، برای سطوح نرم مانند لاینر، باید از یک برس نرم استفاده کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله، به بررسی راه ­های پیشگیری و در صورت نیاز، رفع جلبک در استخر پرداختیم. ما در راه پاسخ دادن به سوال اصلی “چکار کنیم آب استخر جلبک نزند؟”، نشان دادیم که جلبک در استخر می­تواند باعث مشکلات مختلف برای سلامتی و زیبایی استخر شما شود و توضیح دادیم که می­توانید با رعایت چهار عامل اصلی، یعنی تعادل شیمیایی آب استخر، استفاده از مواد ضد جلبک، بهبود گردش آب در نقاط مختلف استخر و استفاده از رنگ ضد جلبک برای دیواره ها و­کف استخر، به صورت قابل توجهی از رشد جلبک در استخر جلوگیری کنید.

همچنین سه عامل اصلی برای رفع جلبک ­ها یعنی شوک کلرزنی، استفاده از مواد منعقد کننده و خالص سازی فیزیکی را نیز معرفی کردیم. به عنوان صحبت پایانی، توجه کنید که برای اطمینان از عملکرد بهینه مواد ضد جلبک، باید قبل از اضافه کردن آن­ها به استخر، آب را تست کنید و مقادیر شیمیایی pH، کلر و سختی آب را تنظیم کنید. ناگفته نماند که خدمات دیگری همچون جلوگیری از تخلیه و یا تبخیر آب استخر توسط مجموعه برکه ارائه می شود.

چگونه می توانم نوع جلبک را در استخر تشخیص دهم؟

بر اساس رنگ و شکل جلبک، می¬توانید نوع آن را مشخص کنید. جلبک¬های سبز، قهوه¬ای و سیاه از انواع رایج جلبک در استخر هستند.

نحوه اندازه¬گیری مقدار کلر آزاد در آب استخر به چه صورت است؟

برای این کار، می توانید از کیت¬های مخصوص آزمایش آب استخر استفاده کنید. این کیت ها شامل قطره¬ها، قرص¬ها یا نوارهای رنگی هستند که با قرار گرفتن در نمونه آب، رنگ عوض می¬کنند. با مقایسه رنگ حاصل با جدول رنگ¬های موجود در دستورالعمل کیت، می¬توانید مقدار کلر آزاد را بدست آورید.

نحوه حذف فسفر از آب چگونه است؟!

فسفر، یک عامل تغذیه¬ای برای جلبک است و باید به حداقل رسانده شود. برای خارج کردن آن از آب، می¬توانید از محصولات خاص خارج کننده فسفر استفاده کنید. این محصولات با منعقد کردن فسفر، باعث جداسازی آن از آب و قابل جذب شدنش توسط فیلترها می¬شوند.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.7 / 5. تعداد امتیاز : 48

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *