loader image

کف سازی چمن

خانه | خدمات کف سازی | کف سازی چمن

کف سازی چمن

این روزها از چمن مصنوعی برای پوشش کف بسیاری از اماکن ورزشی یا تفریحی استفاده می‌شود. همچنین در منازل برای پوشش کف تراس یا روف گاردن نیز از چمن مصنوعی استفاده می‌کنند. هنگام نصب چمن مصنوعی در زمین‌های ورزشی یا قسمت‌هایی از منزل، مجموعه اقداماتی لازم است تا چمن مصنوعی با کیفیت مطلوب نصب شود. کف سازی چمن، از آن دسته اقدامات ضروری است که باعث افزایش کیفیت نصب چمن مصنوعی می‌شود.

 با کف سازی، می‌توانید مطمئن شوید که نصب چمن مصنوعی از شرایط استانداردی برخوردار است و یکی از مراحل اصلی نصب چمن مصنوعی به شمار می‌رود. در این مقاله می‌خواهیم درباره کف سازی هنگام نصب چمن مصنوعی بیشتر بدانیم. پس اگر شما هم به این موضوع علاقه‌مندید، در این مقاله با ما همراه باشید.

کف سازی چمن

کف سازی چمن: چرا و چگونه؟

زمین‌های ورزشی و استادیوم‌ها معمولا در ابعاد بزرگی طراحی و ساخته می‌شوند. این زمین‌ها اکثرا با چمن پوشانده می‌شوند تا هم پوشش محافظتی داشته باشند و هم زیبایی و جلوه چشم‌نواز. اما هنگام نصب چمن‌های مصنوعی یا طبیعی، مجموعه اقداماتی باید انجام شود. یکی از این اقدامات کف‌سازی چمن است.

کف‌سازی چمن کمک می‌کند تا کیفیت نصب چمن افزایش یابد. همچنین طول عمر و دوام آن نیز به میزان قابل توجهی بیشتر می‌شود. از طرفی با استفاده از کف‌سازی، جلوی تشکیل کپک یا شوره در چمن گرفته می‌شود.

 کف سازی یا زیرسازی چمن مصنوعی به دو روش انجام می‌شود. روش نفوذپذیر و روش نفوذناپذیر. در روش نفوذپذیر که به آن کف‌سازی چمن مصنوعی با روش شنی هم می‌گویند، از روشی راحت‌تر، با دقت بیشتر و ایمن‌تر استفاده می‌شود. اگر می‌خواهید با این دو روش بیشتر آشنا شوید تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

انواع روش‌های کف سازی چمن

به صورت کلی، دو روش برای کف‌سازی چمن وجود دارد که شامل موارد زیر است:

کف سازی چمن با روش سطح سخت برای زمین پدل

در این روش کف سازی چمن، معمولا فرایند کف سازی زمین پدل بر روی سطح سخت بتن مگر انجام می‌شود. به کار بردن این روش، برای زمین پدل مناسب است و برای پروژه‌هایی غیر از آن، چندان استاندارد به نظر نمی‌رسد. در زمین‌های پدل، خروج آب از زمین فقط با ایجاد شیب‌بندی صورت می‌پذیرد. یعنی شیب زمین را طوری طراحی می‌کنند که آب موجود روی چمن به سطح خارج از آن منتقل می‌شود.

کف سازی چمن مصنوعی با روش باند شنی

در این روش کف‌سازی چمن که به آن روش نفوذپذیر هم گفته می‌شود، از خاک طبیعی، شن، ریگ و قلوه سنگ استفاده می‌کنند. با استفاده از این مصالح و متریال، کف‌سازی چمن مصنوعی انجام می‌شود. اگر در حال نصب چمن مصنوعی برای زمین‌های ورزشی هستید، باید کلیه نکات، ضوابط و جزئیات مربوط به نصب را طبق نظر نهادهای بین‌المللی مربوطه انجام دهید.

در صورت رعایت نکردن این اصول، زمین ورزشی استانداردهای لازم را برای برگزاری بازی‌ها و مسابقات نخواهد داشت. مثلا از نظر فیفا، غیر از روش نفوذپذیر با باند شنی سایر روش‌های کف سازی مردود هستند. پس اگر درحال نصب چمن مصنوعی روی زمین‌های ورزشی و استادیوم‌های مهم و شاخص هستید باید به این نکات توجه کنید.

انواع روش‌های کف سازی چمن

مراحل اجرای کف سازی چمن مصنوعی با روش باند شنی

برای کف‌سازی یا زیرسازی چمن مصنوعی، چندین مرحله را باید طی کرد تا به کیفیت مطلوب رسید. دقت داشته باشید که حتما باید همه مراحل را با دقت و به درستی انجام دهید تا کیفیت نصب چمن افزایش یابد. به خصوص، وقتی قرار است این زمین ورزشی، مجوز بازی یا مسابقه را بگیرد، توجه به این نکات ضروری است.

مراحل اجرای کف سازی چمن مصنوعی از این قرار است:

در مرحله اول، باید پوشش گیاهی سطح مدنظر با روش‌های مختلف گیاه‌زدایی، تا ارتفاع مشخصی پاک‌سازی شود. این ارتفاع معمولا چند سانتی‌متر است. اندازه دقیق آن بر اساس ضوابط نصب چمن مصنوعی مشخص می‌شود.

در مرحله دوم، باید سطح و کف زمین را با مخلوط کوهی بپوشانید و سپس با اجرای فرایند غلتک‌زنی، آن را متراکم کنید. بدین ترتیب لایه‌ای چسبنده به دست می‌آید.

در مرحله سوم، با کمک لایه‌های مختلفی از شن و ماسه، سطح مدنظر را صاف و یکدست کنید.

حال، عملیات کف سازی برای نصب چمن مصنوعی انجام شده، و وقت اجرای مراحل نصب چمن مصنوعی رسیده است. شما می‌توانید مراحل بعدی را که مربوط به نصب چمن مصنوعی می‌شود انجام دهید.

تا اینجا درباره کف سازی برای نصب چمن مصنوعی صحبت کردیم و به دو نوع رایج آن اشاره کردیم. حال می‌خواهیم بدانیم کف سازی برای چمن مصنوعی چه مزیت‌هایی دارد. پس همچنان با ما همراه باشید تا از این مهم نیز اطلاع کسب کنیم.

مزیت‌های روش کف سازی چمن مصنوعی

کف سازی یا زیرسازی چمن مصنوعی دارای مزیت‌های متعددی است که در اینجا به برخی از آنها اشاره می‌شود:

  • با استفاده از کف سازی برای چمن مصنوعی، می‌توانید آب را به مجراها وکانال‌های ویژه هدایت کنید.
  • با کمترین هزینه ممکن، می‌توانید کاربری زمین را در صورت لزوم تغییر دهید.
  • با استفاده از کف سازی، می‌توانید طول عمر و همچنین میزان ماندگاری چمن مصنوعی را افزایش دهید.
  • کف سازی کمک می‌کند تا جلوی آسیب به لایه زیره یا بکینگ چمن‌های مصنوعی گرفته شود.
  • با استفاده از کف سازی، آب به صورت کامل خارج شده و جلوی مشکلاتی مانند پوسیدگی‌های ناشی از رطوبت گرفته می‌شود.

در ادامه، نحوه کف سازی چمن مصنوعی در زمین‌های فوتبال و گلف، همچنین سطح تراس منازل و روف‌گاردن توضیح داده می‌شود.

کف سازی و نصب چمن مصنوعی در زمین فوتبال

قبل از نصب چمن مصنوعی در زمین‌های فوتبال، حتما باید کف سازی انجام شود. این کار باعث می‌شود طول عمر چمن مصنوعی نصب شده، افزایش یابد. همچنین انجام این کار میزان ضربه‌پذیری چمن را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. برای این منظور، استفاده از این روش‌ها ضروری است، بنا به ضرورت نیاز و شرایط دست به انتخاب بزنید.

1-کف سازی سخت

در این روش ابتدا با استفاده از مصالح ساختمانی مانند آسفالت، بتن مگر یا قطعه‌های ازپیش‌ساخته، باید سطح زمین را بپوشانید. این لایه به کار رفته باید شیب ملایمی از مرکز به دو ضلع طولی زمین داشته باشد تا آب روی سطح چمن حرکت کند و به خارج از زمین منتقل شود. بدین ترتیب آب باران یا آب ناشی از شستشو روی سطح چمن باقی نمی‌ماند و از آن خارج می‌شود.

2- روش شن‌‌ریزی ناپیوسته

در این روش کف سازی، سطح خاک باید حسابی صاف و کوبیده شود. سپس با استفاده از چند لایه شنی با دانه‌بندی متفاوت، روی سطح زمین را بپوشانید. با این کار، آب سطحی از میان لایه‌های شن و ریگ عبور می‌کند. این آب بعد از رسیدن به لایه سخت زیرین، روی شیب زمین به حرکت می‌افتد. در نهایت آب به شبکه کانال‌های اطراف زمین انتقال پیدا می‌کند. با استفاده از لوله‌های خاصی که درون این کانال گذاشته شده، امکان انتقال حجم بالای آب به نقاط مختلف فراهم است. در نهایت این لوله‌ها می‌توانند آب را به مخازن و چاه‌های زیرزمینی هدایت کنند.

کف سازی و نصب چمن مصنوعی در زمین فوتبال

کف سازی چمن زمین گلف

برای زمین گلف، هم باید کف سازی چمن به صورت استاندارد انجام شود تا زمین کیفیت لازم را داشته باشد. به خصوص برای بازی‌های حرفه‌ای، این کف سازی باید به صورت دقیق و اصولی انجام شود. زیرا بازی گلف حساسیت‌های خاصی دارد که باید به آنها توجه کرد.

انجام کف سازی زمین گلف، به خاطر داشتن پستی و بلندی‌های زمین نیاز به تجربه و مهارت کافی دارد. هر کسی نمی‌تواند از عهده کف سازی زمین گلف برآید. پس کار را باید به یک تیم کاردان و کاربلد بسپارید تا کیفیت زمین گلف شما افزایش یابد. این افراد باید درک و شناخت درستی از حساسیت‌های زمین گلف و نیازمندی ورزشکاران حرفه‌ای داشته باشند تا بتوانند به خوبی کار کف سازی و نصب چمن مصنوعی را انجام دهند.

کف سازی چمن مصنوعی تزیینی

تا اینجا درباره کف‌سازی چمن زمین‌های ورزشی صحبت کردیم. این که چطور باید این زمین‌های ورزشی کف سازی شوند تا زمین، کیفیت لازم برای برگزاری مسابقه و بازی را داشته باشد. در ادامه، می‌خواهیم درباره روش‌های کف سازی برای نصب چمن مصنوعی تزئینی صحبت کنیم.

همان طور که می‌دانید از چمن مصنوعی برای قسمت‌های مختلفی غیر از زمین‌های ورزشی استفاده می‌شود. قسمت‌هایی مانند تراس منزل، روف گاردن و مواردی از این دست. بیایید ببینیم برای این موارد چطور باید کف سازی انجام شود تا چمن نصب شده، از کیفیت لازم برخوردار باشد.

کف سازی چمن مصنوعی تراس

معمولا کف‌سازی چمن مصنوعی برای قسمت‌هایی مانند تراس منزل این نگرانی‌ها را به همراه دارد که ممکن است آب روی سطح چمن باقی بماند و کپک تشکیل شود. به همین منظور باید کف سازی چمن مصنوعی برای استفاده‌های تزئینی را هم جدی گرفت.

جهت کف سازی برای چمن تراس، باید به این موضوع توجه کرد که معمولا کف تراس منازل با سنگ و سرامیک پوشانده شده است و آبراهه‌هایی برای خروج آب از آن در نظر گرفته‌اند. بنابراین هنگام نصب چمن مصنوعی نیاز به کارهایی مانند شیب‌بندی زمین وجود ندارد. زیرا قبلا به این موضوع فکر شده و مساله برطرف شده است.

از طرفی، با توجه به شیبی که در این قسمت‌ها در نظر گرفته‌اند، اگر آبی روی سطح چمن مصنوعی ریخته شود با سرعت به سمت کفشورها حرکت می‌کند. بنابراین آب روی سطح باقی نمی‌ماند که موجبات نگرانی شما را فراهم کند. پس بدون نیاز به اقدامات مقدماتی، می‌توانید چمن مصنوعی خود را نصب کنید.

کف سازی چمن مصنوعی تراس

کف سازی چمن روف گاردن

از چمن مصنوعی برای پوشش کف روف گاردن‌ها هم استفاده می‌شود. استفاده از این چمن باعث زیبایی دوچندان روف گاردن‌ها می‌شود. نکته‌ای که در مورد خرید چمن‌های مصنوعی برای روف گاردن وجود دارد این است که چمن مصنوعی مورد استفاده برای روف گاردن، نباید دارای زهکش باشد.

 اگر در زیره چمن مصنوعی مورد نظر، سوراخ وجود داشته باشد آب از روی چمن مصنوعی به سمت زیره چمن انتقال پیدا می‌کند. اینجاست که دردسرها هم شروع می‌شود و ممکن است در سطح چمن مصنوعی نصب شده، کپک و شوره ایجاد شود. بنابراین هنگام خرید چمن مصنوعی برای روف گاردن به این نکته توجه کنید.

گرچه ممکن است به دلیل بارش برف و باران، آب روی سطح چمن جریان پیدا کند اما معمولا روف‌گاردن‌ها با موزايیک یا سنگ و ایزوگام پوشانده شده‌اند. بدنی ترتیب شاید نگرانی زیادی بابت خروج آب نداشته باشید. با این حال می‌توانید با لایه ژئوتکستایل این نگرانی را هم برطرف کنید. همچنین استفاده از لایه‌های مشبک هم برای کف سازی چمن در روف گاردن توصیه می‌شود. این لایه‌های در ابعاد مختلف و به شکل مربع در بازار موجود است.

در این مقاله با کف سازی برای چمن مصنوعی آشنا شدیم. همچنین به ضرورت و مزایای کف سازی برای چمن‌های مصنوعی و انواع روش‌های آن پرداختیم. در ادامه به کف سازی زمین‌های ورزشی شامل زمین فوتبال و زمین گلف اشاره کردیم و همچنین برای زیر سازی چمن مصنوعی تزئینی نیز به کف‌سازی تراس و روف گاردن پرداختیم. شما می‌توانید بنا به نیاز و شرایط محیط مورد نظر از روش‌های گفته شده استفاده کنید.

برای اطلاع از نحوه کف سازی روف گاردن می توانید به مطالعه مقاله مربوطه بپردازید تا اطلاعات جامع در این خصوص را بدست آورید.

کف سازی چمن با برکه

از آنجایی که کف‌سازی چمن مصنوعی برای زمین‌های ورزشی یا کاربری‌های تزئینی، نیاز به دانش و تجربه کافی دارد، شما می‌توانید امر زیر سازی چمن مورد نظر خود را به کارشناسان ما بسپارید. کافی است با متخصصان و کارشناسان ما در سایت برکه تماس بگیرید تا مشاوره‌های دقیق و اصولی در زمینه خرید، نصب و کف سازی چمن مصنوعی، کف سازی باغ در اختیار شما قرار داده شود.

کیفیت چمن مصنوعی نصب شده بستگی به خرید و انتخاب نوع مناسب آن دارد. همچنین نحوه کف سازی و نصب چمن، نیز تاثیر بسزایی در افزایش کیفیت و دوام آن خواهد داشت. فرصت استفاده از خدمات برکه برای اجرای کف سازی اپوکسی، کف سازی حیاط و ساختمان را از دست ندهید.

مراحل نصب چمن مصنوعی با روش باند شنی برای زمین فوتبال شامل چه مراحلی است؟

پهن کردن ژئوتکستایل، پهن کردن رول‌های چمن مصنوعی و اجرای برش، چسباندن رول‌ها و تکه‌ها به هم، و در نهایت افزودن و پخش کردن شن سیلیس.

کف سازی برای چمن مصنوعی حیاط یا باغچه به چه شکلی انجام می‌شود؟

برای زیر سازی چمن در حیاط و باغجه از دو روش کف سازی روی سطح بتنی و کف سازی روی سطح خاکی باغچه استفاده می‌شود.

برای کف‌سازی چمن مصنوعی بین سنگ‌ها از چه موادی استفاده کنیم؟

بهتر است از سیمان یا نرمه برای کف‌سازی چمن مصنوعی با کاربری بین سنگ استفاده کنید.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.8 / 5. تعداد امتیاز : 46

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *