loader image

ضدعفونی استخر باغ

خانه | خدمات ضد عفونی استخر | ضدعفونی استخر باغ

آنچه درباره ضدعفونی استخر باغ باید بدانید

سلامت آب استخر اهمیت بسیار زیادی دارد که بسیاری از افراد شاید بعد از ساخت استخر به این مورد توجه زیادی نشان ندهند. در واقع شما باید بدانید بیشتر روش‌های مربوط به نگهداری از استخر، مرتبط به تمیز نگه‌داشتن آب درون استخر است و شما هم باید به خوبی این امر را در نظر داشته باشید.

آنچه درباره ضدعفونی استخر باغ باید بدانید

ضدعفونی استخر باغ

ضدعفونی استخر باغ باید بر اساس روش‌ها و نکات استاندارد باشد تا قادر باشید استخر باغ خود را همیشه تمیز نگه‌دارید. بیشتر افراد باغدار و ویلادارها با مسئله تمیزی آب استخر درگیرند تا زمانی که بهترین دستورالعمل را برای تمیز کردن آب درون استخر پیدا کنند.

برای تعویض کردن مداوم آب استخر باید هزینه زیادی را پرداخت کنید، بنابراین شما برای تمیز نگه‌داشتن آب استخر باغ نیازی نیست که حتماً آب درون آن را تعویض کنید. در واقع شما بدون تعویض کردن آب استخر می‌توانید استخری شفاف و تمیز داشته باشید.

تمیز کردن استخر باغ پروتکل‌های ویژه و مخصوص به خودش را دارد. شما از استخر باغ خود در ماه‌های گرم باید بیشتر مراقبت کنید تا همیشه استخری تمیز و سالم داشته باشید. با رسیدگی هفتگی به استخر خود، قادر خواهید بود که همیشه درون استخر شنا کنید.

گروه مهندسی برکه خدمات بسیار حرفه ای و تخصصی را به شما عزیزان ارائه می دهد. خدمات شرکت مهندسی برکه متناسب با نیازهای شما می باشد و تمامی خدمات را دربر میگیرد. مجموعه برکه ارائه دهنده انواع خدمات و محصولات مرتبط با آب در ساختمان است. خدمات طراحی و ساخت، نگهداری و تعمیرات و آب بندی و نیز ضدعفونی انواع استخرها همچون ضد عفونی استخر کشاورزی و باغ بخشی از خدمات مجموعه برکه است.

تماس با برکه

نکاتی در مورد ضدعفونی استخر باغ

شما با رعایت کردن و افزایش آگاهی خود در مورد نحوه تمیز نگه‌داشتن استخر باغ می‌توانید برخی از نکات را در نظر بگیرید تا قادر باشید آب استخر را همیشه تمیز نگه‌دارید. برخی از اصول و قوانین که مربوط به ضدعفونی کردن آب استخر باغ می‌شود عبارت از:

نکاتی در مورد ضدعفونی استخر باغ

نقش پمپ:

مرکز اصلی سیستم گردش آب به وسیله پمپ انجام می‌شود. آب از استخر باغ حرکت می‌نماید و بعد از عبور کردن از فیلتر برای حذف هر نوع گرد و غبار، خاک و مواد دیگر به صورت مجدد به استخر باز خواهد گشت. اگر پمپ قرار داده شده درون استخر به خوبی کار نکند، آب هم به گردش در نمی‌آید و راکد ماندن آب یکی از دلایل اصلی جلبک زدن آب است.

در واقع بسیاری از افراد شاید به نقش پمپ درون آب استخرهای باغ و ویلا دقت نداشته باشند. در صورتی که باید بدانید شرایط استخرتان برای تمیز باقی ماندن به این امر تا حد بسیار زیادی بستگی دارد.

سیستم تصفیه:

کار اصلی و مهم سیستم تصفیه درون استخرهای باغ حذف کردن گرد و غبار و خاک به دست آمده از درون آب استخر می‌باشد. شما باید به خوبی بدانید که ضدعفونی استخر باغ با استفاده از سیستم تصفیه انجام می‌شود و باید به این مورد توجه بسیار زیادی داشته باشید.

فیلتر درون این سیستم، یکی از مهمترین و اصلی‌ترین بخش‌های آن است. در واقع باید بدانید که تصفیه سازی آب استخر را تنها با استفاده از سیستم تصفیه می‌توانید به بهترین شکل ممکن انجام دهید. فیلترهای درون سیستم تصفیه به چند دسته تقسیم می‌شوند که هر یک از آنها دارای ویژگی‌ها و مشخصات متنوعی هستند. انواع فیلترها همراه با کارایی‌شان شامل:

  1. فیلتر شن: این فیلتر با استفاده از مقداری شن تجهیز شده است و برای تمیزکردن آب درون استخر از شن‌های درون این فیلتر استفاده می‌شود.
  2. فیلترهای کارتریجی: انواع متنوعی دارند و هر یک از آنها دارای ویژگی‌ها و مشخصات خاصی می‌باشند.
  3. فیلترهای دیاتومه: یکی از انواع فیلترهای تصفیه ساز آب درون استخر است که برای راندمان بهتر آب درون استخر می‌توانید یکی از آنها را خریداری کنید.
  4. نقش کلر: کلرزنی یکی از روش‌های قدیمی ضدعفونی استخر باغ است که در گذشته تنها از این روش برای تصفیه سازی آب استخر استفاده می‌شد. اما اکنون باید به خوبی بدانید که روش‌های دیگری هم برای تصفیه سازی آب استخر به کار می‌روند. یکی از اساسی‌ترین موادی که برای ضدعفونی کردن آب استخرها به کار می‌رود و آلودگی‌ها را به طور کامل از بین می‌برد، کلر است. زمانی که افراد وارد آب استخر می‌شوند، آلودگی‌های آب استخر را افزایش می‌دهند که با کلر می‌توان آن آلودگی‌ها را از بین برد.

سختی کلسیم در آب

سختی کلسیم اندازه کلسیم حل شده درون آب استخر می‌باشد. زمانی که مقدار کلسیم درون آب استخر زیاد باشد، در بسیاری از تجهیزات استخر رسوب ایجاد می‌کند.

باید به خوبی بدانید که محدوده مشخصی برای سختی آب کلسیم درون استخر وجود دارد و اگر آن تعادل بهم بخورد، ممکن است سختی آب درون استخر افزایش پیدا کرده و تجهیزات به مرور زمان فرسوده شوند. بنابراین با ضدعفونی کردن آب درون استخر باید این سختی‌ها را از بین ببرید تا از استخر مراقبت کنید.

نکات مهم برای ضدعفونی کردن آب استخر

ضدعفونی کردن آب استخر به ویژه در شرایطی که بیماری‌ها مانند کرونا گسترده شده‌اند، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. عفونت‌ها به وسیله میکروب‌های بیماری‌زا ایجاد می‌شوند که به نام میکروب شناخته می‌شوند. فرآیند گندزدایی و ضدعفونی کردن باعث از بین رفتن این میکروب‌ها می‌شود و خطر انتقال بیماری را کاهش می‌دهد.

در استخرهای شنای عمومی و استخرهای آبگرم، مواردی نظیر سطح ضدعفونی‌کننده، سطح pH و قلیایی بودن باید بررسی شود و حد استاندارد آنها حفظ شود تا رشد میکروب در استخر به حداقل برسد. استفاده از تجهیزات استخر برای تست pH و سطح ضدعفونی استخر به راحتی قابل تهیه است.

نکات مهم برای ضدعفونی کردن آب استخر

عفونت‌های انتقالی در استخر

انتقال میکروب در استخرهای شنا و آبگرم زمانی رخ می‌دهد که میکروب‌ها توسط شناگران به استخر منتقل می‌شوند. سپس سایر شناگرانی که در استخر شنا می‌کنند و با آب استخر تماس پیدا می‌کنند، به میکروب‌های آلوده می‌شوند.

میکروب‌ها و آلودگی‌های زیادی وجود دارد که در استخرهای شنا رشد می‌کند و به شناگران منتقل می‌شود. این میکروب‌ها به طور عمده پوست، چشم، گوش، ریه و سیستم گوارش بدن را تحت تاثیر قرار داده و آلوده می‌کنند. این عفونت‌ها می‌توانند بیماری‌هایی مانند حساسیت‌های پوستی، ورم در چشم، پارگی پرده گوش، گوش درد، آبریزش بینی، ذات‌الریه، اسهال و استفراغ ایجاد کنند.

جدی‌ترین و خطرناک‌ترین مشکلی که سلامتی شناگران را در استخر به خطر می‌اندازد، وجود مدفوع در استخر می‌باشد. این نوع آلودگی اکثراً توسط نوزادانی که هنوز آموزش ندیده‌اند و گاهی اوقات توسط افرادی که دچار اسهال هستند، رخ می‌دهد. والدین نوزادان باید مدام کودک را چک کرده و او را به دستشویی ببرند. افرادی که دچار اسهال می‌شوند، تا دو هفته نباید در استخر شنا کنند.

مهمترین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، این است که باید ورود میکروب‌ها به استخر را به حداقل رسانید. قبل از ورود به استخر، دوش گرفته و دستشویی بروید، همچنین کلیه لوازم آرایشی روی پوست خود را پاکسازی کنید.

وجود برخی شرایط نامطلوب در استخرهای شنا می‌تواند منجر به رشد میکروب در استخر شود. این موارد شامل:

  • استخرهای کثیف
  • استخرهای گرم
  • استخرهای بدون تهویه
  • کمبود مواد ضدعفونی‌کننده در استخر
  • استخرهایی با تثبیت‌کننده بیش از حد
  • کم یا زیاد بودن pH در استخر

ترکیبی از شرایط بالا می‌تواند به انتقال عفونت منجر شود.

چرا باید استخر را ضدعفونی کنیم؟

ضدعفونی کردن یک فرآیند است که باعث از بین رفتن میکروب‌ها می‌شود. هدف از گندزدایی، کاهش خطر انتقال عفونت است. گندزدایی یک فرآیند زمان‌بر است. در حداقل غلظت‌های توصیه شده برای کلر و برم، مدت زمان از بین رفتن برای اکثر میکروب‌ها حدود یک دقیقه یا کمتر است، اکثر ضدعفونی‌کننده‌ها از بین می‌روند.

اما اوسیست‌ها و کیست‌هایی که از انواع spore ها می‌باشند مقاومت نشان می‌دهند و در نتیجه تا حد امکان باید از ورود این میکروب‌ها به آب استخر جلوگیری شود. همواره باید سطح ضدعفونی‌کننده بیش از حداقل غلظت توصیه شده در آب استخر وجود داشته باشد. ضدعفونی کردن استخر باید توسط موادی انجام شود که باقی‌مانده آن در استخر برای شناگران مضر نباشد.

ضدعفونی‌ کننده‌ های مناسب برای استخر

ضدعفونی‌کننده‌های برم و کلر، ضدعفونی‌کننده‌های مناسب برای استخر هستند. این نوع ضدعفونی‌کننده‌ها در استخرهای شنای عمومی و آبگرم استفاده می‌شود. این نوع ضدعفونی‌کننده‌ها، همچنین برخی مواد شیمیایی آلی را که ممکن است وارد استخر شوند، اکسید می‌کنند و از بین می‌برند. هر ماده ضدعفونی‌کننده مزایا و معایب خود را دارد که هر استخردار با توجه به نیاز خود از آن استفاده می‌کند.

عوامل ضد عفونی‌ کننده

افزایش pH، قدرت ضدعفونی‌کننده را کاهش می‌دهد. به طوری که در pH بالاتر از 7.6 کلرزنی بی‌اثر و در pH بالاتر از 8 تزریق برم بی‌تاثیر است. تثبیت‌کننده (سیانورات) نباید بیش از 50 میلی‌گرم در لیتر باشد، زیرا ضدعفونی‌کننده بی‌اثر می‌شود و در صورت استفاده از تثبیت‌کننده باید سطح کلر افزایش یابد. در استخرهایی که از برم برای ضدعفونی کردن استخر استفاده می‌شود، استفاده از تثبیت‌کننده مناسب نمی‌باشد.

استخرهای عمومی و خانگی و یا هر نوع استخر دیگری باید به سیستم فیلتراسیون که شامل پمپ استخر و فیلتر استخر است، مجهز باشد. این تجهیزات استخر باید قادر به تولید آب تمیز و شفاف باشند. ضدعفونی کردن آب فیلتر شده آسانتر است. زیرا آلاینده‌ها کاهش یافته و آلودگی کمتری در آن وجود دارد. سیستم سیرکولاسیون آب استخر باید در زمان استفاده از استخر و تا یک ساعت قبل و بعد از استفاده از استخر کار کند.

اکسید کننده‌ ها

مقداری از کلر و برم در استخرها برای اکسیدکننده‌ها مصرف می‌شود. اکسیدکننده‌ها معمولاً برای اکسید کردن یا سوزاندن مواد آلی و افزایش قدرت ضدعفونی‌کننده کلر و برم استفاده می‌شوند. اما استفاده از آنها باید به طور خاص و یکبار در هفته یا دو هفته باشد، زیرا استفاده بیش از حد از اکسیدکننده‌ها می‌تواند نتایج آزمایش کلر و برم را تحت تأثیر قرار دهد.

ضدعفونی‌کننده ازن و نور فرابنفش برای ضدعفونی‌کردن آب استخر شنا و استخر آبگرم، می‌توان علاوه بر استفاده از کلر و برم به عنوان مواد ضدعفونی‌کننده، از سیستم‌های دیگری نیز استفاده کرد. می‌توان برای ضدعفونی‌کردن استخر از لامپ‌های اشعه ماوراء بنفش و سیستم‌های ازن استفاده کرد. لامپ‌های اشعه فرابنفش را باید در سیستم سیرکولاسیون استخر قرار داد و نباید در استخر از آن استفاده کرد.

برای استفاده از ازن در استخر، باید قبل از بازگشت آب به استخر، ازن به سیستم گردش آب استخر تزریق شده و با استفاده از کربن فعال خاموش شود. در صورتی که دستگاه ازن یا دستگاه اشعه ماوراء بنفش به درستی نصب شوند، سیستم‌های ازن با دوز کم و با تولید کمتر از 2 گرم در ساعت نیازی به رفع ازن ندارند.

جهت اطلاع از نحوه ضدعفونی آب استخر خانگی و هزینه اجرای آن به مطالعه مقاله مربوطه بپردازید.

نتیجه گیری

در نتیجه، مراقبت و ضدعفونی کردن مناسب استخرها از اهمیت بسزایی در حفظ سلامت شناگران و جلوگیری از انتقال بیماری‌ها برخوردار است. اقداماتی نظیر شستشوی دقیق بدن قبل از ورود به استخر، تنظیم موارد نظیفی و شیمیایی استخر، استفاده از ضدعفونی‌کننده‌های مناسب، و نظارت دقیق بر شرایط استخرها به عنوان عوامل اساسی مطرح شدند.

همچنین، ترکیبی از شرایطی چون حفظ سطح pH مناسب و جلوگیری از استفاده از استخرهای کثیف، گرم، یا بدون تهویه از مواردی است که می‌تواند در کاهش رشد میکروب‌ها و جلوگیری از انتقال بیماری‌ها تاثیرگذار باشد. برای حفظ استانداردهای بهداشتی، استفاده از ضدعفونی‌کننده‌های مناسب و رعایت دستورالعمل‌های بهداشت عمومی ضروری است. این تدابیر، به افراد امکان می‌دهد تا از استخرها بهره‌وری کامل و در عین حال با اطمینان از سلامتی خود استفاده نمایند.

گروه مهندسی برکه به همت جمعی از مهندسان و با تکیه بر تجربه بیش از ۱۵ سال خود در حوزه تاسیسات و خدمات، با برند برکه شروع به کار نموده است .مجموعه برکه ارائه دهنده انواع خدمات و محصولات مرتبط با آب بندی ساختمان است. خدمات طراحی و ساخت، نگهداری و تعمیرات و آب بندی، ضد عفونی استخر روباز و باغ ها و استخرهای کشاورزی بخشی از خدمات مجموعه برکه است.

برای تمیز نگه داشتن آب استخر حتما باید آن را عوض کنیم؟برای تمیز نگه داشتن آب استخر حتما باید آن را عوض کنیم؟

برای تمیز نگه‌داشتن آب استخر باغ نیازی نیست که حتماً آب درون آن را عوض کنید. بدون تعویض کردن آب استخر و با ضدعفونی استخر باغ می‌توانید استخری شفاف و تمیز داشته باشید.

ضد عفونی استخر روشی موثر در بهبود کیفیت آب استخر باغ است؟

فرآیند گندزدایی و ضدعفونی کردن باعث از بین رفتن میکروب‌ها می‌شود و خطر انتقال بیماری را کاهش می‌دهد و امروزه روشی موثر در بهبود کیفیت آب استخر شناخته می‌شود.

بهترین نوع ضدعفونی استخر چیست؟

ضدعفونی‌کننده‌های برم و کلر، ضدعفونی‌کننده‌های مناسب برای استخر هستند. این نوع ضدعفونی‌کننده‌ها در استخرهای شنای عمومی و آبگرم استفاده می‌شود.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.7 / 5. تعداد امتیاز : 60

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *