loader image

ساخت استخر پرورش ماهی خاویاری

خانه | خدمات پرورش ماهی | ساخت استخر پرورش ماهی خاویاری

فهرست مطالب

راهنمای جامع چگونگی ساخت استخر پرورش ماهی خاویاری در گروه صنعتی برکه

برای داشتن یک حوضچه پرورش ماهی چکار باید کرد؟ ساخت استخر پرورش ماهی خاویاری چگونه است؟ شرایط استاندارد یک استخر پرورش ماهیان خاویار به چه صورت است؟ آیا با سرمایه و هزینه اندک می‌توان استخری کوچک برای پرورش ماهی خاویاری داشت؟ برای یافتن پاسخ این پرسش‌ها و اظلاعات تکمیلی دیگر خواندن این مقاله را از دست ندهید.

برای داشتن یک استخر پرورش ماهی خاویار از کجا باید شروع کرد؟

برای داشتن یک استخر پرورش ماهی خاویار از کجا باید شروع کرد؟

پرورش ماهی خاویار یکی از وسوسه‌ برانگیزترین کسب‌وکارهایی است که هر کس به خصوص افراد عاشق آب و ماهی را به سمت خود جذب می‌کند. صید بی‌رویه و خطر انقراض این ماهی باعث شده که در دریای خزر به عنوان بزرگترین و اصلی‌ترین معدن ماهی خاویار ایران، ممنوعیت و محدویت اعمال شود. از این رو در چند سال اخیر پرورش خاویار بسیار مورد توجه مسئولین و پرورش‌دهندگان ماهی قرار گرفته است.

اصل سود پرورش ماهی خاویار در واقع مربوط به تخم گونه‌ای از تاس ماهیان است. این ماده گران قیمت یکی از غذاهای لاکچری در منوی رستوران‌ها به شمار آمده و از آن با عنوان «مراورید سیاه نیز» نیز یاد می‌شود. در ایران در میان 27 گونه تاس ماهی، 5 گونه زیر ارزش سرمایه‌گذاری جهت پرورش ماهی خاویار را دارند:

 5 گونه معروف ماهی خاویار در ایران

  1. فیل ماهی
  2. شیپ
  3. ازون برون
  4. قره برون (تاس ماهی ایرانی)
  5. چالباش (تاس ماهی روسی)

تماس با برکه

احداث استخر پرورش ماهی خاویار

برای ساخت استخر پرورش ماهی خاویاری و یا هر آبزی دیگر همچون ساخت استخر ماهی کپور، دو گام اساسی در پیش رو بوده که در زیر خلاصه‌وار به آن‌ها اشاره شده است.

1. تحقیق و برنامه‌ریزی

در گام اول باید درباره آن موجود زنده تحقیق و با متخصصان مشورت کرد تا بتوان آن مکان مصنوعی را دقیقا (یا حداقل تقریبا مشابه) محل زندگی طبیعی آن آبزی تبدیل کرد. در نتیجه برای ساخت استخر پرورش ماهی خاویاری هم در مرحله اول باید تحقیقات کاملی انجام داد.

احداث استخر پرورش ماهی خاویار

چرا که ماهی خاویار موجود زنده‌ای است که شرایط محل زندگی آن با دیگر ماهیان متفاوت است. پس از طی این مرحله اطلاعات زیر درباره محل احداث، ابعاد، عمق، دمای آب و سایر موارد به دست می‌آید:

· ابعاد استخر پرورش ماهی خاویاری

پیش از هر چیز بهتر است بدانید که ماهیان خاویار جزو بزرگترین ماهیان هستند. با آن که نوع پرورشی آن‌ها کمتر رشد می‌کنند با این حال به طور متوسط طول این ماهی به حدود 1.2 متر نیز می‌رسد. پس میانگین هر ماهی خاویار به اندازه 10 تا 20 برابر طولش جا باید داشته باشد.

البته این مقدار ایده‌آل‌ترین حالت است. در غیر این صورت برای هر ماهی به اندازه حداقل 5 برابر طولش فضا در نظر باید گرفت. بنابراین در هنگام ساخت استخر پرورش ماهی خاویاری تعداد ماهی‌ها مشخص باشد تا ابعاد استاندارد استخر بر اساس آن‌ها تعیین شود.

نوع سیستم پرورش ماهی نیز مسئله مهم دیگری است که در ابعاد استخر و تعداد ماهی‌ها تأثیر مستقیم دارد. به طور کلی سه مدل سیستم زیر برای پرورش ماهی خاویار وجود دارد:

انواع سیستم پرورش ماهی خاویاری
  • سیستم پرورش غیرمتراکم یا گسترده (Extensive)
  • سیستم نیمه متراکم (Semi-intensive)
  • سیستم متراکم (Intensive)
  • سیستم فوق متراکم یا مداربسته (Superintensive)

به جز این موارد اندازه ماهی‌ها و نوع استخر هم در میزان و تعداد ماهی‌ها مؤثر است. مثلا در استخرهای پیش ساخته پرورش ماهی خاویاری که اندازه و قطر ثابت است، میزان ماهی قابل نگهداری هم تقریبا مشخص و در اندازه‌های زیر است:

میزان پرورش ماهی خاویاری در استخرهای پیش ساخته
  • استخر پیش ساخته با قطر 6 متر با امکان نگهداری 750 کیلوگرم ماهی
  • ظرفیت پرورش 1500 کیلوگرم ماهی خاویار در استخرهای پیش ساخته 8 متری
  • استخرهای آماده پرورش ماهی خاویاری 10 متری با گنجایش 2200 کیلوگرم

میزان پرورش ماهی خاویاری در استخرهای پیش ساخته

· عمق استاندارد استخر پرورش ماهی خاویاری

رعایت عمق مناسب و استاندارد نیز نقش مهمی در روند تکاملی و تکثیر ماهیان دارد. برای ساخت استخر           پرورش ماهی خاویاری لازم است استخر حداقل 0.6 متر و حداکثر 2 متر عمق را در نظر گرفت. اما     ایده‌آل‌ترین حالت عمق حدود 1.5 متری است تا هم شرایط برای زندگی ماهی مهیا بوده و هم امکان مشاهده و آنالیز ماهی برای پرورش‌دهنده فراهم باشد.

· شرایط محل مناسب برای ساخت استخر پرورش ماهی خاویاری

بهترین مکان برای پرورش ماهی خاویاری نزدیک دریا، چاه یا رودخانه باشد. البته اگر آب برگشتی از    مزارع هم از کیفیت مناسب برخوردار بود، می‌توان از آن نیز استفاده کرد. در اینجا منظور از آب با کیفیت   آبی است که شرایط زیر را داشته باشد:

شرایط آب مورد نیاز پرورش ماهی خاویار
  • میزان اکسیژن محلول در آب بالاتر از 6 میلی‌گرم در لیتر
  • حداکثر شوری آب 10 گرم در لیتر
  • PH آب بازی و در محدوده‌ی 7 الی 8.5
  • حداکثر مقدار گاز کربنیک 5 میلی‌گرم در لیتر

شرایط آب مورد نیاز پرورش ماهی خاویار

· دمای آب در استخر پرورش ماهی خاویاری

دمای مناسب و استاندارد یکی از فاکتورهای مهم در رشد ماهیان و با هر درجه کم یا زیاد شدن آن زندگی ماهی در خطر می‌افتد. بهترین دما برای بیشتر گونه‌های ماهی خاویار بین 14 تا 26 درجه سانتی‌گراد تخمین زده شده است.

البته در مواردی می‌توان طبق نظر کارشناس درجه آب را کم یا زیاد کرد. مثلا در استخرهای خاکی لازم است آب هر 4 یا 5 روز تعویض شده و دما بر روی 28 درجه سانتی‌گراد تنظیم شود. یا زمانی که اکسیژن و جریان آب زیاد می‌شود، با گرم کردن آب تعادل را دوباره برقرار می‌کنند.

2. طراحی و ساخت استخر پرورش ماهی خاویاری

در گام بعدی بخش که همان عملی پروژه است، باید طبق داده‌ها کار ساخت و ساز و در ادامه تجهیز استخر را عملیاتی کرد. از آن جایی که این مرحله بسیاری تخصصی بوده و هر گونه اشتباه در آن سبب از دست دادن زمان و هزینه و حتی شکست کل پروژه می‌شود، بهتر است ساخت استخر را به شرکت‌ متخصص در این زمینه نظیر گروه صنعتی برکه واگذار کرد.

در این مرحله، ابتدا طراحان بر اساس داده‌های کسب شده، نقشه استخر پرورش ماهی خاویاری ترسیم و کار طراحی بر روی کاغذ آغاز می‌شود. در این مرحله انتخاب نوع استخر موضوع حائز اهمیتی است که به آن توجه ویژه‌ای می‌شود.

در حالت کلی امکان پرورش ماهی خاویاری در انواع استخرها وجود دارد که البته هر یک معایب و مزایای خود را دارند. شرایط محیطی، هزینه و خواست مشتری جزو مهم‌ترین عوامل در انتخاب یکی از فضاهای زیر جهت پرورش ماهی خاویاری محسوب می‌شوند:

انواع فضای پرورش ماهی خاویاری

·  پرورش ماهی خاویاری در استخر خاکی

به دلایل زیر استخرهای خاکی گزینه‌ی مناسبی برای پرورش ماهی خاویاری محسوب نمی‌شوند:

  • اکوسیستم متغیر و غیرثابت
  • امکان بالای ایجاد بستر لجنی
  • هزینه ساخت بالا و عدم توجیه اقتصادی
  • مدیریت و کنترل سخت
  • تغییرات دمایی زیاد در فصول مختلف و بروز مشکلات تغذیه‌ای و …
  • عدم مشاهده ماهیان در آب
·  پرورش ماهی خاویاری در قفس

یکی دیگر از روش‌های پرورش ماهیان در قفس است که به علل مختلف باز هم احتمال شکست و از دست رفتن سرمایه در آن زیاد است. به طور مثال عدم کنترل شرایط طبیعی دریا نظیر طوفان، تغییرات دمایی، تغذیه مناسب یا مسئله‌ی حراست از ماهی‌ها و مشکلات عدیده‌ی دیگر استفاده از قفس برای پرورش ماهی خاویاری توصیه نمی‌شود.

انواع فضای پرورش ماهی خاویاری

· پرورش ماهی خاویاری در سازه‌های بتنی

این نوع از استخرها به دلیل شرایط عالی و تحت کنترل بهترین نوع برای پرورش ماهی با سیستم متراکم به شمار می‌آیند. ساخت استخرهای بتنی در اشکال مستطیلی، دایره‌ای، کانالی و غیره و نیز اندازه‌های مختلف توسط گروه صنعتی برکه امکان‌پذیر است که برای کسب اطلاعات بیشتر حتما با مشاورین ما تماس بگیرید.

· پرورش ماهی خاویاری در استخرهای پیش ساخته

یکی از بهترین و آسان‌ترین روش‌های پرورش ماهی، خرید استخر پرورش ماهی خاویاری آماده است. این دسته از استخرها به دلیل ساختار و متریالی که در آن‌ها به کار رفته است، می‌توانند مکان مناسبی برای پرورش انواع ماهی‌ها باشند. برای اطلاع دقیق از چگونگی آماده‌سازی و ساخت استخر پرورش ماهی خاویاری پیش ساخته می‌توانید با مشاوران گروه صنعتی برکه صحبت کنید.

اما از میان انواع گونه‌های ماهی خاویاری، طبق تحقیقات به عمل آمده، تاس ماهی سیبری (Acipenser Baeri) چنان چه شرایط مناسب و استاندارد مهیا باشد، بهترین گونه‌ برای پرورش در استخر پیش ساخته ماهی است. علاوه بر این که سرعت رشد این ماهی زیاد بوده، در برابر شرایط سخت نیز مقاوم است و مقدار تولید آن در سال حدود 750 تن برآورده شده است.

راه اندازی استخر پرورش ماهی خاویار در خانه

هر چند از لحاظ اقتصادی ساخت استخر پرورش ماهی خاویاری در خانه خیلی به صرفه نیست. اما می‌تواند پلی برای شروع کار با سرمایه کم باشد. بر اساس استانداردهای تعریف شده لازم است حداقل فضایی به متراژ 30 مترمربع در نظر گرفته شود.

این فضا می‌تواند در حیاط منزل یا باغ، پارکینگ یا زیرزمین و هر مکان بلااستفاده دیگری باشد. به شرط آن که بتوان حداقل شرایط را برای رشد ماهی‌ها در آن جا فراهم ساخت. در ادامه برای ساخت و خرید تجهیزات استخر پرورش ماهی خاویاری بهتر است با متخصصان و مشاوران گروه صنعتی برکه صحبت کرد تا با کمک و همفکری آن‌ها پروژه را با موفقیت به پایان برسانید.

هزینه ساخت استخر پرورش ماهی خاویاری

با این که هزینه نگهداری و پرورش ماهی خاویار به نسبت سایر آبزیان بسیار کمتر است، اما سود سرشاری می‌تواند داشته باشد. از این رو اغلب پرورش‌دهندگان به سراغ احداث استخر ماهی خاویاری می‌روند. البته قیمت تجهیزات پرورش ماهی خاویاری کم نیست، ولی در آغاز کار می‌توان با کمترین وسایل کار را شروع سپس به تکمیل تچیزات پرداخت.

هزینه ساخت استخر پرورش ماهی خاویاری

از طرفی دیگر در حال حاضر با روی کار آمدن استخرهای پیش ساخته‌ی فایبرگلاس و یا استخرهای گالوانیزه، هم هزینه‌های ساخت استخر پرورش ماهی خاویاری به حداقل رسیده و هم مکان مناسب‌تری برای رشد ماهیان به وجود آمده است. از این رو چنانچه مایل هستید از ریز هزینه‌های ساخت و تجهیز استخر پرورش ماهی مطلع شوید، حتما با مشاوران گروه صنعتی برکه صحبت کنید.

مشکلات پرورش ماهی خاویاری

سرمایه‌گذاری در پرورش ماهی خاویاری دو مشکل اساسی دارد. اول این که هزینه راه اندازی پرورش ماهی خاویاری، بسیار زیاد است و برای شروع کار به سرمایه زیادی نیاز دارد. خرید زمین، ساخت استخر پرورش ماهی خاویاری، خرید تجهیزات، بچه ماهی و غیره تنها بخشی از هزینه‌های پرورش این ماهی به حساب می‌آیند.

مسئله بعدی مربوط به طولانی بودن زمان سوددهی و بازگشت سرمایه است. چرا که ماهی خاویار خیلی دیر به سن بلوغ می‌رسد. از این رو چندین سال باید صبر کرد تا به درآمد رسید. البته می‌توان برای جبران این زمان اقدام به فروش گوشت ماهی خاویار کرد. با آن که سود کمتری دارد ولی می‌تواند در بازگشت سرمای اولیه مفید باشد.

چرا بهتر است استخر پرورش ماهی خاویاری بسازیم؟

ماهی خاویار یکی از گران‌ترین و با ارزش‌ترین مواد غذایی در جهان است. تخم‌های این ماهی، به عنوان خاویار شناخته می‌شوند و دارای ارزش غذایی و دارویی بالایی هستند.

پرورش ماهی خاویار، یک فعالیت سودآور است که می‌تواند درآمد خوبی برای پرورش دهندگان ایجاد کند. برای پرورش ماهی خاویار، نیاز به استخری با شرایط مناسب است.

مزایای ساخت استخر پرورش ماهی خاویار

  • کنترل شرایط محیطی: در استخر، می‌توان شرایط محیطی مانند دما، کیفیت آب، و میزان اکسیژن را به راحتی کنترل کرد. این امر، باعث می‌شود که ماهی‌ها در شرایطی مناسب رشد کنند و تولید بیشتری داشته باشند.
  • افزایش بازدهی: استخر، فضای بیشتری برای پرورش ماهی‌ها فراهم می‌کند. این امر، باعث افزایش بازدهی پرورش ماهی خاویار می‌شود.
  • کاهش هزینه‌ها: استخر، می‌تواند باعث کاهش هزینه‌های پرورش ماهی خاویار شود. به عنوان مثال، در استخر، نیاز به خرید زمین کمتری است و همچنین، می‌توان از تجهیزات و ماشین‌آلات مدرن برای پرورش ماهی‌ها استفاده کرد.

معایب ساخت استخر پرورش ماهی خاویار

  • هزینه اولیه بالا: ساخت استخر پرورش ماهی خاویار، هزینه اولیه بالایی دارد.
  • نیاز به نیروی متخصص: برای ساخت و مدیریت استخر پرورش ماهی خاویار، نیاز به نیروی متخصص است.

ساخت استخر پرورش ماهی خاویار، مزایای زیادی دارد که می‌تواند باعث افزایش درآمد پرورش دهندگان شود. با این حال، ساخت استخر، هزینه اولیه بالایی دارد و نیاز به نیروی متخصص دارد.

توصیه مهم!

اگر قصد دارید که استخر پرورش ماهی خاویار بسازید، بهتر است که از یک شرکت معتبر طراحی و اجرا استخر کمک بگیرید. این شرکت‌ها، می‌توانند با توجه به شرایط شما، استخری با طراحی مناسب و هزینه‌ای مقرون به صرفه را برای شما طراحی و اجرا کنند.

برای ساخت استخر پرورش ماهی به کجا باید مراجعه کرد؟

در این مطلب به موضوع راه اندازی، ساخت و ارائه راهنمای آب بندی استخر پرورش ماهی پرداختیم و گفتیم که با توجه به هزینه‌های بالا و تخصصی بودن پروژه باید از ابتدا به یک مجموعه حرفه‌ای و با تجربه مراجعه کرد. گروه صنعتی برکه باسابقه طولانی در ساخت انواع استخر و فروش کلیه تجهیزات پرورش ماهی خاویار، کپور، کوی و … گزینه مناسب و ایده‌آلی برای ساخت یک استخر مجهز مطابق با بودجه کارفرما است. برای کسب اطلاعات بیشتر حتما تماس بگیرید.

سؤالات متداول

مجوزهای لازم برای ساخت استخر پرورش ماهی خاویاری کدامند؟

موافقت اصولی از سازمان نظام مهندسی پروانه تأسیس پروانه بهره‌ برداری

هزینه لازم برای ساخت استخر پرورش ماهی خاویاری چقدر است؟

هزینه ساخت و تجهیز استخر متغیر بوده و به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای کسب اطلاعات با مشاوران ما تماس بگیرید.

بهترین استخرها برای پرورش ماهی خاویاری کدامند؟

استخرهای بتنی و استخرهای پیش ساخته

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.8 / 5. تعداد امتیاز : 54

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *