loader image

ساخت استخر ویلا

خانه | خدمات ساخت استخر | ساخت استخر ویلا

فهرست مطالب

ساخت استخر در ویلا با هدف ایجاد سرگرمی برای اعضای خانواده

شنا کردن و انجام فعالیت‌های تفریحی در آب استخر خانه‌های ویلایی در میان تمامی گروه‌های سنی طرفداران بسیاری دارد. شما می‌توانید در روزهای گرم تابستانی که برای گذراندن تعطیلات به ویلای خود می‌روید، از آب‌تنی و گذراندن وقت در کنار اعضای خانواده یا دوستان نهایت لذت را ببرید.

از طرف دیگر، ساخت استخر باعث افزایش زیبایی ظاهر ویلا می‌شود و همچنین قیمت ملک شما را نیز افزایش می‌دهد. برای ساخت یک استخر مناسب برای ویلا، باید به مواردی مانند محیط و متراژ دقت کرده و با توجه به این موارد براورد هزینه دقیقی را انجام دهید. در این مطلب، با مراحل مختلف ساخت استخر ویلا و عوامل موثر بر هزینه‌های انجام این کار آشنا می‌شویم.

ساخت استخر ویلا | مراحل ساخت انواع استخر و برآورد هزینه‌ها

دلایل محبوبیت ساخت استخر در ویلاهای شخصی

یکی از دلایلی که باعث محبوبیت ساخت استخر در باغ و یا ساخت استخر ویلا در میان صاحبان ویلاها شده است، شلوغ بودن استخرهای ورزشی عمومی، به خصوص در فصول گرم سال مانند تابستان است. بسیاری از افراد حوصله این فضاهای شلوغ را ندارند و نمی‌توانند در دل این ازدحام به راحتی شنا کنند.

البته استخرهای ویلایی بیشتر جنبه تفریح و سرگرمی دارند و معمولا متراژ آن‌ها به قدری زیاد نیست که برای یک شناگر حرفه‌ای مناسب باشد. اما شما می‌توانید در صورت در اختیار داشتن فضای کافی، استخر ویلای خود را با متراژ زیاد بنا کنید. به این صورت شما می‌توانید بدون هیچ مزاحمتی در استخر شخصی خود برای ساعت‌ها شنا کنید، با دوستان خود بازی کنید و از تابستان لذت ببرید.

از طرف دیگر، ممکن است شما با رفتن به استخرهای عمومی به انواع بیماری‌های پوستی و عفونی مبتلا شوید. برخی از این بیماری‌ها می‌توانند سلامتی شما را به شدت به خطر بیندازند. به همین علت بسیاری از افرادی که صاحب ویلا هستند، ترجیح می‌دهند که با صرف هزینه معقول استخر شخصی خود را بسازند و دیگر نگران ابتلا به این بیماری‌ها نباشند. شما می‌توانید آب استخر ویلای خود را به صورت مداوم ضدعفونی کرده و از رشد و تکثیر هر گونه میکروب، باکتری و ویروس‌ جلوگیری کنید.

یکی دیگر از دلایل مهم محبوبیت استخرهای ویلایی این است که ساخت استخر ویلا می‌تواند ارزش ملک شما را به شدت افزایش دهد. تنها کافی است به وبسایت‌های خرید، فروش و اجاره ویلاها در شهرهای مختلف نگاهی بیندازید. با انجام این کار متوجه خواهید شد که قیمت ویلاهای استخردار با ویلاهای بدون استخر قابل مقایسه نیست. پس شما با ساخت استخر در ویلای شخصی خود، در واقع در حال انجام سرمایه گذاری و افزایش قیمت ملک خود هستید.

انواع استخرهای مناسب برای فضای ویلا

انواع استخرهای مناسب برای فضای ویلا

استخرهای مناسب برای فضای ویلا در انواع مختلفی ساخته می‌شوند و شما می‌توانید با توجه به نیاز و بودجه خود یکی از این انواع را انتخاب کنید. به طور کلی، استخرها از منظر موقعیت خود در داخل فضای ویلا به دو دسته روباز و سرپوشیده تقسیم می‌شوند.

استخرهای سرپوشیده معمولا در فضای داخلی ویلاها یا در محیط‌های اختصاصی مانند اتاقک‌های تعبیه‌شده در محوطه ویلا ساخته می‌شوند. هزینه ساخت استخرهای سرپوشیده در مقایسه با استخرهای روباز بیشتر است. به همین دلیل استخرهای سرپوشیده معمولا در میان صاحبان ویلاها طرفداران کمتری دارند.

در نقطه مقابل، استخرهای روباز قرار می‌گیرند که طرفداران بسیار زیادی دارند. شما می‌توانید استخرهای روباز را در حیاط یا حتی پشت بام ویلای خود احداث کنید. به طور کلی، ساخت استخر ویلا به صورت روباز هزینه کمتری دارد. همچنین شما می‌توانید در صورت نیاز، با نصب سقف‌های متحرک در فصول سرد سال نیز از استخرهای روباز خود استفاده کنید.

محبوب‌ترین انواع استخرهای ساخته‌شده در فضای ویلاها عبارتند از:

  • استخرهای وینیلی: گزینه‌ای ارزان و اقتصادی
  • استخرهای بتنی: مناسب برای متراژ‌های بالا
  • استخرهای پیش‌ساخته: تولیدشده از جنس فایبر گلاس
  • استخرهای چوبی: معمولا با استفاده از چوب درختان سرو، ساج، سکویا، ماهون و … ساخته می‌شوند

تماس با برکه

ساخت استخر وینیلی برای ویلا

اگر به دنبال یک روش ساده و کم‌هزینه برای ساخت استخر ویلا هستید، می‌توانید به سراغ استخرهای وینیلی بروید. برای ساخت استخرهای وینیلی از نوعی پلاستیک آستری رزین مانند استفاده می‌شود. این لایه رزینی رو سطح بتنی استخر را می‌پوشاند و از نفوذ آب به داخل زمین جلوگیری می‌کند. هزینه احداث استخرهای وینیلی در مقایسه با سایر گزینه‌ها مانند استخرهای فایبر گلاس بسیار کمتر است. از مهم‌ترین مزایای استخرهای وینیلی می‌توان به احداث و راه‌اندازی آسان و قیمت پایین آن‌ها اشاره کرد.

البته این استخرها در کنار این مزایا معایبی نیز دارند که عبارتند از:

  • در صورت استفاده مداوم نیاز به تعویض آستر دارند
  • دوام و طول عمر بالایی ندارند
  • سطح استخرهای وینیلی پس از مدتی چروک می‌شود

ساخت استخر بتنی برای ویلا

ساخت استخر بتنی برای ویلا

شما می‌توانید با استفاده از بتن استخر ویلای خود را در شکل و ابعاد دلخواه خود طراحی و احداث کنید. با وجود این که ساخت استخر ویلا با استفاده از بتن هزینه زیادی دارد، اما به دلیل بادوام بودن بتن، بسیاری از افراد برای ساخت استخر در متراژ بالا از این روش استفاده می‌کنند.

مهم‌ترین نکته در خصوص احداث استخرهای بتنی در فضای ویلاها و باغ‌ها، توجه به نحوه آب‌بندی این استخرها است. اگر ایزولاسیون استخرهای بتنی به درستی انجام نشود، آب می‌تواند به داخل سازه استخر و زمین نفوذ کند و مشکلات فراوانی را برای صاحب ویلا به وجود آورد.

عدم توجه به آب‌بندی استخرهای بتنی باعث افزایش هزینه‌های مربوط به تعمیر و نگهداری استخر می‌شود. به همین علت، پیشنهاد می‌شود که برای آب‌بندی استخرهای بتنی حتما از نیروهای متخصص و باتجربه کمک بگیرید.

استفاده از استخرهای پیش‌ساخته برای باغ

اگر به دنبال یک راه ساده و بی‌دردسر براس ساخت استخر ویلا می‌گردید، احتمالا استفاده از استخرهای پیش‌ساخته بهترین گزینه برای شما باشد. استفاده استخرهای پیش‌ساخته از روش‌های نوین برای احداث استخر در ویلاهای شخصی به شمار می‌روند که می‌توانند هزینه‌های شما را به شدت کاهش دهند. همچنین شما با استفاده از استخرهای پیش‌ساخته می‌توانید در وقت خود نیز صرفه‌جویی کنید. بدنه استخرهای پیش‌ساخته معمولا از جنس فایبر گلاس تولید می‌شوند که ماندگاری و دوام نسبتا بالایی دارند. بدنه‌های فایبر گلاس در داخل کارخانه تولید شده و پس از گودبرداری در محل مورد نظر نصب می‌شوند.

استفاده از استخرهای پیش‌ساخته برای باغ

مزایای احداث استخرهای پیش‌ساخته فایبر گلاس در ویلا عبارتند از:

  • سطح صاف و صیقلی به دلیل وجود ماده‌ای به نام ژلکوت
  • آنتی باکتریال و ضد جلبک
  • پایین بودن هزینه تعمیر و نگهداری
  • مقاومت بالا در برابر تنش‌های دمایی و جلوگیری از ترک خوردگی
  • مناسب براس ساخت استخر در ویلاهای کوچک

ساخت استخرهای چوبی در ویلا

یکی دیگر از روش‌های موجود برای ساخت استخر ویلا استفاده از متریال‌های چوبی است. البته این روش در مقایسه با سایر روش‌ها مانند احداث استخرهای بتنی و پیش‌ساخته محبوبیت چندانی ندارد. اما به دلیل ظاهر زیبا و طبیعی چوب، برخی از افراد علاقه دارند که برای ساخت استخر از این متریال استفاده کنند.

برای ساخت استخرهای چوبی می‌توان از درختان مختلفی استفاده کرد. چوب درخت سکویا، سرو، ماهون و ساج از بهترین و مقاوم‌ترین گزینه‌ها برای ساخت استخر به شمار می‌آیند. نفوذ رطوبت به داخل چوب می‌تواند باعث تخریب استخر شود، در نتیجه آب‌بندی استخرهای چوبی با استفاده از متریال مناسب، اهمیت بالایی دارد. عدم توجه به آب‌بندی و عایق‌کاری استخرهای چوبی می‌تواند هزینه‌های شما را افزایش دهد. پیشنهاد می‌کنیم که برای آب‌بندی استخرهای چوبی خود از یک پیمانکار معتبر و باسابقه کمک بگیرید.

برای طراحی و ساخت استخر ویلا به چه نکاتی توجه کنیم؟

برای طراحی و ساخت استخر ویلا به چه نکاتی توجه کنیم؟

ساخت استخر در ویلاهای شخصی نه تنها شما و اعضای خانوده و دوستانتان را در فصول گرم سال سرگرم می‌کند و اوقات خوشی را برای شما به ارمغان می‌آورد، بلکه نقش مهمی در زیباسازی فضای استخر ایفا می‌کند. هر چه طراحی استخر شما خلاقانه‌تر و اصولی‌تر انجام شده باشد، ویلای شما در آخر ظاهر زیباتر و جذاب‌تری خواهد داشت.

شاید طراحی وساخت استخر ویلا در نگاه اول برای شما هزینه‌بر باشد، اما مطمئن باشید که پس از تکمیل پروژه و مشاهده میزان اثرگذاری استخر در زیبایی و قیمت ملک خود، از انجام این کار پشیمان نخواهید شد. البته فراموش نکنید که برای انجام این کار، تنها داشتن یک ایده خوب کافی نیست. ساخت استخر ویلا باید با برنامه‌ریزی دقیق و به صورت اصولی توسط یک تیم حرفه‌ای و با تجربه انجام شود. در ادامه به برخی از مهم‌ترین نکاتی که در هنگام ساخت استخر باید به آن‌ها توجه کنید، اشاره می‌کنیم.

تعیین بودجه به‌صورت دقیق

اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که شما برای ساخت استخر ویلا باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید، مشخص کردن مقدار بودجه‌ای است که قصد دارید به انجام این کار اختصاص دهید. پس از تعیین بودجه، شما می‌توانید در مورد مسائل دیگری مانند متراژ، شکل، تجهیزات و فضاسازی اطراف استخر تصمیم‌گیری کنید.

به عنوان مثال، شما برای ساخت استخرهای بزرگ و فضاسازی مناسب در اطراف استخر باید هزینه زیادی را صرف کنید. در نتیجه به شما پیشنهاد می‌کنیم که پس از تعیین بودجه حتما به دنبال پیمان‌کاری بگردید که بتواند طرح مورد نظر شما برای ساخت استخر را اجرایی کند و در صورت امکان هزینه‌های اضافی شما را کاهش دهد.

مشخص کردن هدف از ساخت استخر ویلا

مشخص کردن هدف از ساخت استخر ویلا

یکی دیگر از نکات مهمی که شما در هنگام طراحی و ساخت استخر ویلا باید به آن توجه کنید، این است که چه افرادی قصد دارند از استخر استفاده کنند؟ هدف آن‌ها از استفاده از استخر چیست؟ به عنوان مثال اگر شما صرفا برای سرگرمی و گذراندن اوقات فراغت با خانواده و دوستان قصد ساخت استخر را دارید، لازم نیست که به سراغ استخرهایی با عمق و متراژ بالا بروید.

استخرهای کوچک نیز می‌توانند پاسخگوی نیاز شما باشند. اما اگر هدف شما از ساخت استخر شنا کردن باشد، ناچار هستید که در مرحله طراحی فضای بزرگتری را برای ساخت استخر در نظر بگیرید.

توجه به فضای موجود در محوطه ویلا

یکی از مهم‌ترین اصولی که در طراحی استخر به آن توجه می‌شود، فضای موجود در محوطه ویلا برای ساخت استخر است. شما باید مقدار فضای آزاد موجود رد محوطه ویلای خود را به شکل دقیق ارزیابی کنید تا برای طراحی ابعاد استخر دچار مشکل نشوید. طراحی استخر بدون توجه به فضای موجود در محوطه ویلا می‌تواند بخش بزرگی از بودجه شما برای ساخت استخر ویلا را هدر بدهد.

زیرا شما بدون توجه به مساحت موجود اقدام به خرید مصالح و تجهیزات اضافی می‌کنید. همچنین فراموش نکنید که باید بخشی از فضای اطراف استخر را نیز با استفاده از کاشی، سرامیک و سایر مصالح ساختمانی زیباسازی کرد. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم برای طراحی دقیق ابعاد استخر حتما از یک کارشناس باتجربه کمک بگیرید.

انتخاب مدل و متریال مناسب برای راه‌اندازی استخر

پس از تعیین بودجه و مشخص کردن هدف خود از ساخت استخر ویلا، نوبت به انتخاب مدل استخر می‌رسد. شما باید طرحی را برای استخر خود انتخاب کنید که علاوه‌بر زیبایی، با معماری ویلای شما نیز هماهنگ باشد. هرگز برای انتخاب طرح مناسب عجله نکنید و با حوصله تمامی نمونه‌کارهای شرکت‌های مختلف را بررسی کنید تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید. استخرها امروزه در شکل‌های مختلفی مانند مستطیلی، مربعی، دایره‌ای، پنج ضلعی، شش ضلعی و … ساخته می‌شوند. در نتیجه دست شما برای انتخاب مدل و شکل ظاهری استخر بسیار باز خواهد بود.

از طرف دیگر شما باید در انتخاب متریال مورد استفاده برای ساخت استخر ویلا نیز دقت بالایی داشته باشید. معمولا برای طراحی و ساخت استخر در ویلاهای شخصی از انواع کاشی، سرامیک، سنگ‌ها ساختمانی، بتن، رزین و … استفاده می‌شود. فراموش نکنید که انتخاب متریال بهتر و باکیفیت‌تر به معنای افزایش طول عمر مفید استخر، افزایش مقاومت در برابر عوامل محیطی و کاهش هزینه‌های مربوط به تعمیر و نگهداری خواهد بود. در نتیجه تلاش کنید برای خرید متریال‌ باکیفیت بودجه مناسبی را اختصاص دهید.

برنامه‌ریزی برای محوطه‌سازی در اطراف استخر ویلا

برنامه‌ریزی برای محوطه‌سازی در اطراف استخر ویلا

همان‌طور که اشاره کردیم، شما در هنگام طراحی استخر باید برای محوطه‌سازی در اطراف آن نیز برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید. به عنوان مثال شما می‌توانید برای افزایش زیبایی و جذابیت استخر در صورت در اختیار داشتن فضای کافی، آب‌نما یا سرسره‌های آبی را در کنار استخر ویلای خود بسازید. ایجاد فضای سبز در اطراف استخرهای ویلایی نیز یکی دیگر از ایده‌های جذابی است که می‌توانید در هنگام طراحی و ساخت استخر ویلا به آن توجه کنید.

همچنین شما می‌توانید فضای اطراف استخر را با استفاده از انواع کفپوش‌های چوبی بپوشانید و فضای مناسبی را برای آفتاب گرفتن در روزهای گرم و آفتابی ایجاد کنید. ساخت آلاچیق یا استفاده از مبلمان‌ باغی نیز از دیگر ایده‌های جذاب برای زیباسازی محوطه اطراف استخر به شمار می‌آیند. شما با داشتن کمی خلاقیت و استفاده از متریال مناسب، می‌توانید ظاهر ویلای خود را دگرگون کنید.

نکات ایمنی را فراموش نکنید!

متاسفانه در بسیاری از موارد افراد در طراحی و ساخت استخر ویلا به نکات ایمنی توجه نمی‌کنند. عدم توجه به نکات ایمنی می‌تواند جان عزیران شما را به خطر بیندازد. یک استخر مناسب باید به گونه‌ای طراحی شود که برای استفاده کودکان و بزرگسالان مناسب باشد. حفظ امنیت کودکان، به خصوص کودکانی که با شنا کردن آشنایی ندارند، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. ممکن است کودکان در حال دویدن و بازی کردن با یکدیگر روی سنگ‌ها یا کفپوش‌های اطراف استخر سر بخورند یا در صورت بی‌توجهی به داخل استخر پرتاب شوند و سلامتی خود را به خطر بیندازند.

شما می‌توانید با توجه به چند نکته ایمنی ساده از وقوع بسیاری از حوادث ناگوار جلوگیری کنید. پیشنهاد می‌شود که برای ساخت استخر ویلا از مصالحی استفاده کنید که لغزنده نباشند تا احتمال لیز خوردن افراد را کاهش دهید. از طرف دیگر برای جلوگیری از افتادن کودکان در داخل استخر می‌توانید دور تا دور استخر را نرده بکشید. در صورت امکان بخشی از فضای استخر را به صورت کم‌عمق طراحی کنید تا کودکان نیز بتوانند بدون نگرانی در استخر به شنا کردن و بازی بپردازند.

یکی دیگر از مسائل مهم، توجه به نکات بهداشتی است. شما باید آب استخر را به صورت منظم تخلیه کرده و سطوح و دیواره‌های آن را با استفاده از مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده تمیز کنید.

همچنین برای جلوگیری از رشد و تکثیر کپک، باکتری، جلبک و … در استخر، باید آب استخر را به صورت مداوم با استفاده از موادی مانند کلر ضدعفونی کنید. با رعایت این نکات بهداشتی می‌توانید از به خطر افتادن سلامتی اعضای خانواده و دوستان و ابتلای آن‌ها به انواع بیماری‌های پوستی و عفونی پیشگیری کنید.

مقدمات ساخت استخر ویلا

مقدمات ساخت استخر ویلا

پیش از اقدام به ساخت استخر ویلا، شما باید مقدماتی را فراهم کنید، برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید و همه مراحل کار را با جزئیات کامل و دقیق برای خود مشخص کنید. در گام اول شما باید به سراغ براورد هزینه‌های ساخت استخر بروید. در این مرحله، شما باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که باید در طول هر سال مبلغ مشخصی را نیز برای تعمیر و نگهداری استخر ویلای خود اختصاص دهید.

سپس نوبت به انتخاب مکان مناسب برای ساخت استخر ویلا و تعیین متراژ استخر می‌رسد. برای طراحی دقیق استخر می‌توانید از یک طراح حرفه‌ای و باتجربه کمک بگیرید و عواملی مانند متراژ، تعداد پله‌ها، عمق استخر و … را تعیین کنید. برای اجرای پروژه خود نیز باید به دنبال یک پیمانکار قابل اعتماد و متخصص بگردید. زیرا صفر تا صد مراحل احداث استخر مانند نقشه برداری، اخذ مجوز از شهرداری و اجرای پروژه شما بر عهده پیمانکار است.

فراهم کردن این مقدمات می‌تواند خیال شما را از درست انجام شدن پروژه ساخت استخر، تا حدود زیادی راحت کند. پس از انجام شدن مقدمات و طراحی نقشه استخر و رسیدن به یک برنامه‌ریزی دقیق، شما می‌توانید مراحل احداث استخر در ویلای شخصی خود را آغاز کنید. برنامه‌ریزی دقیق و مشورت با افراد متخصص می‌تواند باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌های شما شود.

مراحل ساخت استخر در ویلا

ساخت استخر ویلا فرایندی تخصصی است که نیاز به نیروهای ماهر و باتجربه دارد. به همین دلیل، همان‌طور که اشاره کردیم شما در گام اول باید یک پیمانکار مناسب را برای اجرای پروژه خود انتخاب کنید. کارشناسان گروه پیمانکاری با انجام ارزیابی‌های دقیق، روش صحیح برای گودبرداری، تسطیح خاک، آرماتوربندی، لوله‌کشی و سایر مراحل احداث استخر را انتخاب می‌کنند و براورد هزینه دقیقی را برای شما انجام می‌دهند. در ادامه با صفر تا صد مراحل احداث انواع استخر در ویلاهای شخصی آشنا می‌شویم.

انتخاب مکان مناسب برای احداث استخر

انتخاب مکان مناسب برای احداث استخر

در گام اول کارشناسان گروه پیمانکاری باید نقطه مناسبی را برای گودبرداری و احداث استخر انتخاب کنند. انتخاب محل مناسب برای احداث استخر از اهمیت بالایی برخوردار است. معمولا پیمانکاران محلی را برای ساخت استخر ویلا انتخاب می‌کنند که در معرض نور خورشید و به دور از سایه درختان باشد. به این صورت شما می‌توانید با استفاده از حرارت خورشید به صورت رایگان آب استخر را گرم کرده و در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید. همچنین دور بودن استخر از درختان باعث می‌شود که برگ‌های درختان در آب استخر نریزند و در نتیجه فرایند تمیزکاری و نظافت استخر برای شما ساده‌تر می‌شود.

از طرف دیگر، استخر باید به دور از سیم‌کشی‌های برق و تلفن و شبکه فاضلاب ویلا احداث شود. معمولا بهترین نقطه برای احداث استخر در قسمت جلوی بنای ویلا است. احداث استخر در این نقطه باعث افزایش زیبایی نمای ویلای شما می‌شود. همچنین شما می‌توانید در هنگام بازی کردن کودکان در استخر، آن‌ها را از داخل ویلا زیر نظر داشته باشید.

طراحی نقشه استخر

یکی از مهم‌ترین بخش‌های ساخت استخر ویلا، طراحی یک نقشه مناسب است. در این مرحله معمولا شکل ظاهری، ابعاد استخر، عمق استخر و مصالح مورد نیاز برای ساخت استخر توسط طراح تعیین می‌شود. پیشنهاد می‌شود برای طراحی استخر ویلای خود به بهترین و زیباترین شکل ممکن، حتما از خدمات یک مجموعه طراحی معماری و دکوراسیون کمک بگیرید.

گودبرداری در محل ساخت استخر ویلا

گودبرداری در محل ساخت استخر ویلا

اولین گام عملی برای ساخت استخر باغ، گودبرداری نقطه مورد نظر است. عملیات گودبرداری توسط تیم پیمانکاری و با استفاده از ماشین‌آلات صنعتی مانند بیل‌های مکانیکی انجام می‌شود. البته تجهیزات و ماشین‌الات مورد نیاز برای گودبرداری نقطه انتخاب‌شده برای احداث استخر به عمق مورد برای گودبرداری بستگی دارد. این مرحله از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. زیرا کیفیت گودبرداری می‌تواند به صورت مستقیم کیفیت و میزان موفقیت عملیات احداث استخر در مراحل بعدی را تحت تاثیر خود قرار دهد. به همین علت کارگران و اپراتورهای ماشین‌آلات مکانیکی باید در این مرحله دقت زیادی به خرج دهند.

تسطیح خاک پس از گودبرداری

پس از پایان مرحله مهم گودبرداری، نوبت به تسطیح یا هموار کردن خاک می‌رسد. زیرسازی و تسطیح خاک کف استخر با روش‌های مختلفی انجام می‌شود. در این روش‌ها برای هموار کردن خاک معمولا از شن و ماسه استفاده می‌شود. البته کارگران برای هموار کردن خاک باید به نقشه استخر نیز توجه کنند. ممکن است کف استخر دارای شیب باشد. در این صورت سطح زیرین استخر باید به صورت شیبدار ساخته شود. برای ساخت استخرهای پیش‌ساخته فایبر گلاسی، پس از زیرسازی نوبت به قرار گرفتن بدنه استخر می‌رسد. اما برای احداث استخرهای بتنی، پس از تسطیح خاک باید به سراغ آرماتور بندی رفت.

آرماتوربندی استخر

همان‌طور که اشاره کردیم، این مرحله مختص به احداث استخرهای بتنی است و استخرهای پیش‌ساخته به آرماتوری بندی نیاز ندارند. در مرحله مش‌بندی استخر، کف و دیواره‌های استخر با استفاده از شبکه‌ای از آرماتورها پوشانده می‌شوند. مرحله آرماتوربندی در ساخت استخر ویلا باعث افزایش استحکام استخر می‌شود. به همین علت این مرحله در ساخت استخرهای بتنی از اهمیت بالایی برخوردار است.

لوله‌کشی تاسیسات؛ گامی مهم در ساخت استخر ویلا

یکی از مهم‌ترین مراحل ساخت استخر ویلا، لوله‌کشی تاسیسات استخر است. در این مرحله تمامی لوله‌های مربوط به ورود و خروج آب و سیستم تصفیه و گرم‌کن آب در کف استخر نصب می‌شوند. جنس لوله‌ها و اتصالات مورد استفاده در این مرحله بسیار مهم است. همچنین شما برای ترسیم نقشه تاسیسات استخر خود باید از یک مهندس تاسیسات باتجربه کمک بگیرید.

نصب و اجرای لوله‌کشی تاسیسات به مهارت و تخصص بالایی نیاز دارد. چرا که این لوله‌کشی‌ها در مراحل بعدی زیر بتن و آرماتوربندی‌ها دفن می‌شوند و شما برای برطرف کردن مشکلات و تعمیر سیستم لوله‌کشی باید هزینه زیادی را پرداخت کنید. در نتیجه برای جلوگیری از افزایش هزینه‌های ساخت استخر ویلا در مرحله لوله‌کشی تاسیسات حتما از افراد متخصص و باتجربه کمک بگیرید.

سیم‌کشی سیستم برق استخر

سیم‌کشی یکی از حساس‌ترین مراحل ساخت استخر ویلا به شمار می‌رود. سیستم برق استخر همواره در مجاورت آب و رطوبت قرار دارد و کوچک‌ترین اشتباهی در مراحل سیم‌کشی آن می‌تواند منجر به برق‌گرفتگی شود و زندگی عزیران شما را به خطر بیندازد. به همین علت برای سیم‌کشی سیستم برق استخر حتما از یک مهندس برق باتجربه کمک بگیرید.

مهندس برق روی تمامی مراحل سیم‌کشی چراغ‌ها، پمپ تصفیه، نصب تجهیزات گرم‌کن و تابلو برق استخر نظارت کرده و اطمینان حاصل می‌کند که تمامی نکات ایمنی به درستی رعایت شوند. شما می‌توانید برای پیدا کردن یک مهندس برق حرفه‌ای و باتجربه با پیمانکار پروژه خود مشورت کنید. حتی ممکن است پیمانکار در گروه خود تعدادی مهندس برق نیز داشته باشد که صفر تا صد مراحل سیم‌کشی سیستم‌های برقی استخر را برای شما انجام دهند.

بتن ریزی استخر

بتن ریزی استخر

پس پایان مراحلی مانند لوله‌کشی، آرماتوربندی و سیم‌کشی استخر، نوبت به بتن‌ریزی می‌رسد. بتن‌ریزی یکی دیگر از مراحل حساس ساخت استخر ویلا به شمار می‌رود که در اجرای آن باید دقت و ظرافت خاصی را به خرج داد. به همین منظور نقش کارگران با تجربه در بتن‌ریزی صحیح استخر انکار ناپذیر است. متخصص بتن عواملی مانند کیفیت و عیار بتن مورد نیاز را تعیین کرده و روش مناسب برای بتن‌ریزی را انتخاب می‌کند. به طور کلی دو روش برای بتن‌ریزی استخر ویلا وجود دارد. بتن در این مرحله یا به صورت پاششی روی سطوح مختلف استخر ریخته می‌شود و یا با روش قالب‌گیری اجرا می‌شود.

پس از بتن‌ریزی نوبت به مرحله ویبره بتن می‌رسد. عملیات ویبره بتن به منظور یک‌دست شدن سطح بتن انجام می‌شود. نظارت بر این مرحله نیز برعهده متخصص بتن است. اگر قصد ساخت استخر وینیلی در ویلای خود را دارید، می‌توانید پس از این مرحله سطح بتن را با استفاده از ورقه‌های وینیلی بپوشانید و استخر خود را راه‌اندازی کنید. ورقه‌های وینیلی خود به عنوان یک عایق رطوبتی مناسب عمل می‌کنند و شما نیازی به آب‌بندی استخرهای وینیلی نخواهید داشت.

آب‌بندی یکی از مراحل حیاتی ساخت استخر ویلا است

آب‌بندی یکی از مراحل حیاتی ساخت استخر ویلا است

همان‌طور که اشاره کردیم، شما برای راه‌اندازی استخرهای وینیلی پس از پایان مرحله بتن‌ریزی نیازی به آب‌بندی استخر ندارید. آب‌بندی برای ساخت استخرهای بتنی از اهمیت بالایی برخوردار است. سطح بتن دارای درزها و حفره‌هایی است که آب می‌تواند از طریق آن‌ها به داخل سازه نفوذ کند و باعث نم‌زدگی و تخریب استخر شود. همچنین نفوذ رطوبت به داخل بتن می‌تواند به سیم‌کشی‌ها و سیستم تصفیه و گرم‌کن استخر نیز آسیب وارد کند و حتی شما را در معرض برق‌گرفتگی قرار دهد. این امر شما را ناچار به ترمیم و بازسازی استخر می‌کند و هزینه‌های شما را افزایش می‌دهد.

در نتیجه برای جلوگیری از بروز این مشکلات، پس از پایان مرحله بتن‌ریزی، تمامی نقاطی را که دارای نشتی هستند، با استفاده از متریال مناسب آب‌بندی می‌کنند. آب‌بندی نیز یکی دیگر از مراحل ساخت استخر ویلا است که شما برای اجرای صحیح آن باید از نیروهای متخصص استفاده کنید. استخرهای پیش‌ساخته نیز معمولا نیازی به آب‌بندی ندارند، زیرا این استخرها با استفاده از فایبر گلاس تولید می‌شوند که خود نوعی عایق رطوبتی هستند. روش‌های مختلفی برای آب‌بندی استخر وجود دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.

سرامیک یا کاشی‌کاری استخر ویلا

سرامیک یا کاشی‌کاری استخر ویلا

کاشی‌کاری یا سرامیک‌کاری بیشتر برای افزایش زیبایی ظاهر استخر انجام می‌شود، چرا که بتن ظاهر و رنگ جذابی ندارد. اما تنها مزیت کاشی‌کاری افزایش زیبایی نمای استخر نیست. کاشی‌کاری یا سرامیک‌کاری یکی از مراحلی است که نقش مهمی را در افزایش استحکام و دوام استخر ایفا می‌کند. همچنین کاشی و سرامیک می‌توانند به عنوان یک عایق رطوبتی عمل کرده و از نفوذ آب به داخل بتن جلوگیری کنند. در نتیجه شما در هنگام انتخاب سرامیک و کاشی برای ساخت استخر ویلا علاوه‌بر رنگ و طرح باید کیفیت متریال به کار رفته برای تولید آن‌ها را نیز در نظر بگیرید.

استخر شما آماده است!

پس از مرحله کاشی‌کاری، نوبت به لذت بردن از آب‌تنی و شنا کردن در استخر و گذراندن اوقات خوش در کنار دوستان و اعضای خانواده فرا می‌رسد. شما می‌توانید در روزهای گرم سال از شنا کردن و آفتاب گرفتن در کنار استخر ویلای خود لذت ببرید. البته فراموش نکنید که پس از پایان مراحل ساخت استخر ویلا، استخر شما همچنان به تعمیر و نگهداری نیاز دارد. در نتیجه فراموش نکنید که استخر خود را به صورت دوره‌ای بازرسی کرده و در صورت بروز مشکل، نقص‌های آن را برطرف کنید.

بهترین روش برای آب‌بندی استخر کدام است؟

بهترین روش برای آب‌بندی استخر کدام است؟

آب‌بندی و عایق‌کاری استخر عامل اصلی جلوگیری از نشتی آب و تخریب سیستم برق‌کشی و نشست سازه است. همان‌طور که اشاره کردیم، امروزه روش‌های مختلفی برای آب‌بندی استخر وجود دارند. در هر یک از این روش‌ها، از متریال خاصی برای عایق‌کاری استخر استفاده می‌شود. همین امر باعث می‌شود هزینه عایق‌کاری استخر با استفاده از روش‌های مختلف با یکدیگر متفاوت باشد.

کاربردی‌ترین روش‌ها برای آب‌بندی استخر عبارتند از:

  • کاشی‌کاری استخر
  • اندودکاری
  • آب‌بندی استخر با مواد نانو
  • استفاده از رنگ و روکش‌های عایق رطوبت
  • ایزوگام و قیرگونی
  • استفاده از ژل میکرو سیلیس
  • استفاده از رزین برای آب‌بندی استخر

آب‌بندی استخر ویلا با استفاده از چسب‌های نانو

همان‌طور که اشاره کردیم، آب‌بندی یکی از مراحل مهم در ساخت استخر ویلا به شمار می‌رود که می‌تواند از نشتی آب و نشست سازه جلوگیری کند. یکی از جدیدترین و کاربردی‌ترین روش‌ها برای آب‌بندی استخر ویلاها استفاده از چسب‌های نانو است. به طور کلی، تکنولوژی نانو در بحث آب‌بندی و عایق‌کاری سطوح مختلف، کاربرد گسترده‌ای دارد.

چسب‌های نانو در برابر تغییرات دمایی مقاومت قابل قبولی از خود نشان می‌دهند و قابل اشتعال نیستند. چسب‌ نانو به صورت مایعی شیری رنگ است که پس از خشک شدن کاملا بی‌رنگ می‌شود. البته باید به این نکته توجه کنید که آب‌بندی استخر با چسب‌ نانو هزینه زیادی دارد. در نتیجه از این روش بیشتر برای آب‌بندی استخرهای کوچک استفاده می‌شود.

استفاده از رنگ‌ها و روکش‌های ضد آب برای عایق‌کاری استخر

استفاده از رنگ‌ها و روکش‌های ضد آب برای عایق‌کاری استخر

استفاده از رنگ‌ها و روکش‌های ضد آب یکی از روش‌های ساده و مقرون‌ به صرفه برای آب‌بندی استخر ویلاها به شمار می‌روند. برای آب‌بندی استخر معمولا از رنگ‌های پلیمری دارای کلر، رنگ‌های سیمانی و رنگ‌های اکریلیک استفاده می‌شود. برای ساخت استخر ویلا و آب‌بندی آن با استفاده از این روش، ابتدا باید سطوح مورد نظر را از هرگونه آلودگی پاک کنید.

البته طول عمر این روش آب‌بندی در برابر سایر روش‌ها کمتر است و شما بعد از گذشت چند سال باید فرایند آب‌بندی را تکرار کنید. برای تکرار فرایند آب‌بندی با رنگ‌های ضد آب، بادی رنگ‌های قبلی را از دیواره‌ها و کف استخر جدا کرد.

ایزوگام متداول‌ترین روش برای عایق‌کاری استخر است

به دلیل سادگی نصب و اجرای ایزوگام، این روش در طول چند دهه گذشته همواره به عنوان یکی از محبوب‌ترین روش‌ها برای آب‌بندی استخر شناخته شده است. شما می‌توانید پس از اجرای مراحل ساخت استخر ویلا و بتن‌ریزی، از ایزوگام برای عایق‌کاری استخر خود استفاده کنید. برای ایزوگام کردن استخر سطح زیرین باید از هرگونه آلودگی مانند گرد و غبار و چربی پاک شود.

معمولا برای اجرای هر چه بهتر ایزوگام و افزایش چسبندگی آن به سطح زیرین از پرایمر استفاده می‌شود. البته شما برای ایزوگام کردن استخر ویلای خود با محدودیت‌هایی نیز مواجه خواهید بود. به عنوان مثال در صورت بالا بودن رطوبت محیط یا بارش باران، شما نمی‌توانید عملیات عایق‌کاری را با موفقیت انجام دهید.

آب‌بندی استخر با استفاده از رزین

آب‌بندی استخر با استفاده از رزین

از دیگر روش‌های محبوب برای عایق‌کاری استخرهای ویلایی می‌توان به استفاده از انواع رزین اشاره کرد. بسیاری از کارفرمایان و مشتریان ترجیح می‌دهند که برای آب‌بندی استخر ویلای خود از رزین استفاده کنند. برای آب‌بندی استخر از رزین‌های پلیمری و اکریلیک استفاده می‌شود. برای تولید رزین سیمان و بتن را با یکدیگر ترکیب می‌کنند. شما می‌توانید پس از پایان مراحل ساخت استخر ویلا، از این روش برای آب‌بندی استخر خود استفاده کنید. اجرای این روش بسیار ساده است و شما می‌توانید با استفاده از تجهیزات ایمنی به تنهایی استخر را آب‌بندی کنید.

هزینه ساخت استخر در ویلا به چه عواملی بستگی دارد؟

هزینه ساخت استخر در ویلا به چه عواملی بستگی دارد؟

یکی از دغدغه‌های اصلی افرادی که قصد احداث استخر در ویلاهای خود را دارند، بحث مقدار هزینه اجرای این پروژه است. عدم آشنایی با عوامل موثر بر قیمت ساخت استخر ویلا می‌تواند باعث افزایش هزینه‌های شما شود و حتی شما را از انجام این کار منصرف کند. اما زمانی که شما بدانید چه عواملی می‌توانند هزینه احداث استخر را تحت‌تاثیر قرار دهند، می‌توانید بودجه خود را به درستی مدیریت کنید و با توجه به مقدار سرمایه، بهترین استخر ممکن را در ویلای خود احداث کنید. در ادامه با برخی از عوامل موثر در افزایش هزینه‌های ساخت استخر ویلا آشنا می‌شویم.

افزایش متراژ استخر می‌تواند باعث افزایش هزینه‌ها شود

بدون شک یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند به صورت مستقیم باعث افزایش هزینه‌های شما برای ساخت استخر ویلا شود، متراژ استخر است. شما برای ساخت استخر‌های بزرگ‌تر باید از مصالح و نیروی کار بیشتری استفاده کنید. همین عوامل باعث افزایش هزینه‌های شما برای احداث استخر می‌شوند. پیشنهاد می‌کنیم که برای صرفه‌جویی در هزینه‌های خود متراژ استخر را کاهش دهید. شما برای گذراندن اوقات خوش در کنار اعضای خانواده و دوستان خود حتما نباید در یک استخر 50 متری شنا کنید!

نوع متریال و تجهیزات

متریال و تجهیزات به کار رفته در استخر نیز یکی دیگر از عوامل موثر بر افزایش یا کاهش هزینه‌ها است. هر چه شما از تجهیزات و متریال باکیفیت‌تری برای ساخت استخر ویلا استفاده کنید، باید هزینه بیشتری را نیز پرداخت کنید. البته فراموش نکنید که شما در قبال پرداخت هزینه بیشتر تجهیزات و متریال‌هایی را خریداری می‌کنید که طول عمر و استحکام بیشتری دارند. در نتیجه خرید تجهیزات و متریال باکیفیت می‌تواند بسیاری از هزینه‌های مربوط به تعمیر و نگهداری استخر ویلای شما را کاهش دهد. پس شما نیاز ندارید که کیفیت را قربانی قیمت کنید.

میزان تجربه و تخصص گروه پیمانکار

تجربه و تخصص گروه پیمانکار نیز یکی از عواملی است که می‌تواند باعث کاهش یا افزایش هزینه‌های شما برای ساخت استخر ویلا شود. یک گروه متخصص می‌تواند با مدیریت صحیح بودجه شما و برنامه‌ریزی دقیق برای اجرای مراحل مختلف ساخت استخر، از هدر رفتن سرمایه شما جلوگیری کند. در واقع شما با پرداخت یک هزینه معقول به تیم پیمانکار از بسیاری از هزینه‌های اضافی خود جلوگیری خواهید کرد. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم که برای صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌های خود، برای ساخت استخر از یک گروه پیمانکاری متخصص و باتجربه کمک بگیرید.

ساخت استخر ویلای خود را به مجموعه برکه بسپرید

ساخت استخر ویلای خود را به مجموعه برکه بسپرید

ساخت استخر در ویلا نه تنها باعث افزایش زیبایی محوطه ویلا می‌شود، بلکه قیمت ملک شما را نیز چند برابر می‌کند. شما برای برنامه‌ریزی درست به منظور احداث استخر باید به عواملی مانند بودجه، فضای موجود در محوطه ویلا و هدف خود از ساخت استخر توجه داشته باشید. همچنین پیشنهاد می‌شود برای ساخت استخر از خدمات یک شرکت معتبر فعال در این حوزه استفاده کنید.

شما می‌توانید برای طراحی، ساخت و اجرای مدرن‌ترین استخرها در ویلای شخصی خود در کلیه استان ها همچون ساخت استخر در شمال، تهران، مشهد و… از خدمات مجموعه برکه استفاده کنید. اعضای تیم تخصصی ما در مجموعه برکه، صفر تا صد مراحل ساخت و آب‌بندی استخر را با استفاده از پیشرفته‌ترین تکنولوژی روز دنیا در کوتاه‌ترین زمان ممکن اجرا می‌کنند. حتی اگر شما قصد ساخت استخر در جنگل را داشته باشید مجموعه برکه آماده ارائه خدمات به شما می باشد.

سوالات متداول

استخرهای مناسب برای فضای ویلا چه انواعی دارند؟

از انواع این استخرها می‌توان به: استخرهای وینیلی، استخرهای بتنی، استخرهای پیش‌ساخته و استخرهای چوبی اشاره کرد.

در زمان ساخت استخر باید به چه نکاتی توجه کرد؟

تعیین بودجه، تعیین کاربرد استخر، تعیین ابعاد و نیز نوع سازه از مهم‌ترین نکات ساخت استخر هستند.

ساخت استخر ویلا چه مراحلی دارد؟

از جمله این مراحل می‌توان به مکان‌نمایی استخر، طراحی نقشه، گوبرداری، اجرای سازه و آب بندی اشاره کرد.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.7 / 5. تعداد امتیاز : 50

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *