loader image

خواص کلر برای استخر

خانه | خدمات برای استخر | خواص کلر برای استخر

خواص کلر برای استخر

استخرهای شنا در بسیاری از مناطق مسکونی، هتل ها و امکانات تفریحی وجود دارند و فضایی را برای اوقات فراغت ارائه می دهند. این استخرها بدون توجه به نکات مهم درباره تعمیر و نگهداری مناسب می توانند به محلی برای رشد باکتری های مضر، جلبک ها و سایر آلاینده ها تبدیل شوند. اینجاست که کلر وارد عمل می شود.

کلر نقش مهمی در ایمن و تمیز نگه داشتن استخر ایفا می کند. اما اکثر افراد به دلیل عوارض جانبی کلر، تمایلی به استفاده از آن ندارند. در برخی موارد کلر باعث سوزش و تحریک پوست می شود. همچنین می تواند به چشم و گلو آسیب بزند. اما در صورت استفاده صحیح، کلر می تواند بسیار مفید واقع شود. با برکه همراه باشید تا درباره خواص کلر برای استخر بیشتر بدانید و پاسخ این سوال که برای استخر چقدر کلر بزنیم را بدست آورید.

خواص کلر برای استخر

اهمیت کلر برای استخر

کلر منحصر به استخرها نیست و در پاک کننده های معمولی و حتی در آب لوله کشی یافت می شود. در واقع کلر حاوی ترکیب شیمیایی است که به کشتن باکتری ها و جلبک ها کمک می کند.

هر گاه کلر با آب ترکیب شود به هیپوکلرو اسید و هیپوکلریت اسید تجزیه می شود. این مواد شیمیایی به تخریب یا اکسید شدن باکتری ها و سایر میکروارگانیسم های خطرناک کمک می کنند و آب را برای استفاده ایمن تر می سازند.

در ادامه به خواص کلر برای استخر اشاره می کنیم:

نقش کلر در گندزدایی

کلر به دلیل خاصیت ضد عفونی کننده معروف است. هنگامی که کلر به آب استخر اضافه می شود، به طور موثر باکتری ها، ویروس ها و سایر میکروارگانیسم هایی را که می توانند باعث بیماری و عفونت شوند، از بین می برد. در واقع کلر با از بین بردن این موجودات مضر، به حفظ یک محیط تمیز و ایمن برای شناگران کمک می کند.

تماس با برکه

جلوگیری از رشد باکتری ها و جلبک ها

کلر علاوه بر ضدعفونی از رشد باکتری ها و جلبک ها در استخرها نیز جلوگیری می کند. این میکروارگانیسم ها می توانند به سرعت در آب گرم تکثیر شوند که می تواند برای سلامتی خطرناک باشد. کلر به عنوان یک جلبک کش قوی عمل می کند، آب استخر را شفاف نگه می دارد، از کدر یا سبز شدن آب جلوگیری می کند. در نتیجه نیازی نیست به طور مکرر برای تمیز کردن استخر اقدام کنید.

چگونه کلر استخر را ضدعفونی می کند؟

وقتی کلر به هیپوکلرو اسید و هیپوکلریت اسید تجزیه می شود، بر تعادل pH استخر تأثیر می گذارد.

اگر pH بیش از حد بالا باشد، به این معنی است که محتوای کلر در استخر بسیار کم است. سطح پایین کلر روند ضدعفونی استخر را کند می کند. میزان pH ایده آل برای آب استخر بین 7.0 تا 8.0 است.

هنگامی که اسید هیپوکلرو و اسید هیپوکلریت آب استخر را ضدعفونی می کنند، به اتم های منفرد تجزیه می شوند. آنها همچنین می توانند با آمونیاک ترکیب شوند تا کلر را بی ضرر کنند. نور خورشید فرآیند ضدعفونی را سرعت می بخشد و همچنین زمان تجزیه کلر را کاهش می دهد. در ادامه به بررسی نحوه عملکرد کلر در استخرها می پردازیم:

تاثیر کلر بر آلاینده ها

هنگامی که کلر به آب استخر افزوده می شود، با ناخالصی های موجود در آب واکنش نشان می دهد. این ناخالصی ها مانند عرق، ادرار، روغن‌های بدن و کثیفی توسط شناگران وارد استخر می‌شود. کلر این آلاینده ها را به محصولات جانبی بی ضرر تجزیه می کند.

تشکیل هیپوکلرو اسید

ماده ضدعفونی کننده اولیه که هنگام افزودن کلر به آب تشکیل می شود، هیپوکلروس اسید(HOCl) است. این اسید در از بین بردن باکتری ها و ویروس ها بسیار موثر عمل می کند. به دیواره های سلولی میکروارگانیسم ها نفوذ کرده و فرآیندهای متابولیک آنها را مختل می کند و در نتیجه باعث مرگ آنها می شود.

چگونه کلر استخر را ضدعفونی می کند؟

نحوه استفاده ایمن از کلر

معمولاً استخرهای شنا دارای غلظت بالاتری از کلر هستند. بنابراین برای جلوگیری از عوارض جانبی نامطلوب، باید مراقب باشید به طور ناگهانی آب استخر در دهان شما نرود. در صورت استفاده صحیح، کلر هیچ آسیبی به پوست یا چشم شما نخواهد رساند. همچنین استفاده از نسبت مناسب کلر به آب موجود در استخر بسیار مهم است. این مقدار باید حدود 0.00013 اونس در هر گالن آب باشد.

از نوار تست کلر برای تعیین اینکه بالا یا پایین بودن سطح کلر استفاده کنید. همچنین توصیه می شود هنگام تمیز کردن استخر از قرص های کلر به جای کلر مایع یا پودر استفاده کنید. کلر مایع و پودر دارای بوی بدی هستند که می تواند حضور در نزدیکی استخر را ناخوشایند کند و باعث آسیب تنفسی شود. در حالی که کلر برای حفظ تمیزی استخرها ضروری است، اما آگاهی از خطرات احتمالی و انجام اقدامات احتیاطی هم اهمیت بالایی دارد. از جمله خطرات کلر عبارتند از:

واکنش های آلرژیک

کلر می تواند باعث تحریک پوست و چشم افرادی با پوست حساس شود. برای به حداقل رساندن این مشکلات، شناگران باید قبل و بعد از شنا دوش بگیرند، از مرطوب کننده ها و عینک شنا استفاده کنند.

قرار گرفتن در معرض کلر

شناگران می توانند با اجتناب از قورت دادن آب استخر و استراحت در مناطق دارای تهویه مناسب، قرار گرفتن در معرض کلر را کاهش دهند. اپراتورهای استخر هم می توانند سیستم های تهویه مناسب را برای به حداقل رساندن استنشاق کلر نصب کنند.

نگهداری مناسب و آزمایش منظم برای اطمینان از اثربخشی کلر در استخرها ضروری است. در اینجا به نکات مهم برای استفاده ایمن از کلر می پردازیم:

نظارت منظم بر سطح کلر

شما باید به طور مرتب سطح کلر استخر خود را با استفاده از کیت های تست یا تسترهای الکترونیکی کنترل کنید. با انجام این کار می توانید مطمئن شوید که غلظت کلر استخر برای شنا ایمن است.

متعادل کردن سطوح pH

همانطور که گفتیم، محدوده pH ایده آل برای استخرها معمولا بین 7.2 تا 7.6 است. در صورتی که pH خارج از این محدوده باشد، می تواند تاثیر ضد عفونی توسط کلر را کاهش دهد.

اهمیت شوک دادن به استخر

شوک دادن به استخرشامل افزودن دوز سنگین کلر به آب استخر برای از بین بردن آلودگی های انباشته شده و بازگرداندن سطح کلر است. شوک درمانی منظم به حفظ یک استخر تمیز و شفاف کمک می کند.

اشکال مختلف کلر

اشکال مختلف کلر

انواع مختلف کلر برای ضدعفونی استخرهای شنا بکار می روند. در اینجا برخی از اشکال رایج آن را شرح می دهیم:

کلر مایع

کلر مایع که اغلب به عنوان سفید کننده شناخته می شود، یک کلر بسیار غلیظ است. این کلر معمولا با استفاده از دستگاه مخصوص به آب استخر اضافه می شود یا مستقیما در آب ریخته می شود.

قرص کلر

قرص های کلر یک گزینه مناسب برای حفظ سطح کلر در استخرها به شمار می روند. این قرص ها به آرامی در آب حل می شوند و با گذشت زمان کلر آزاد می کنند. قرص کلر اثر ضد عفونی کننده ثابتی دارد.

کلر گرانول

گرانول کلر یکی دیگر از انواع کلر است که در استخرهای شنا استفاده می شود. این نوع کلر به سرعت در آب حل می شود و برای شوک یا افزایش سطح کلر استخر ایده آل می باشد.

خواص کلر برای استخر شنا

مهم ترین خواص کلر برای اتخر شنا، جلوگیری از رشد جلبک ها می باشد. این ماده به عنوان وسیله ای برای ضد عفونی کردن آب بسیار خوب عمل می کند. کلر در کشتن باکتری ها و جلبک ها بسیار موثر است.

اگر باکتری یا جلبک به استخر شما وارد شود، آن را سبز و کدر می کند. بنابراین برای خلاص شدن از شر آلاینده ها باید مقداری کلر به آب استخر بیافزایید. کلر ضدعفونی کننده مقرون به صرفه و موثر و ارزان برای استخر به شمار می رود.

در اینجا به بررسی خواص کلر برای استخر شنا می پردازیم:

هزینه کم تر و مقرون به صرفه تر

نصب و نگهداری استخرهای آب شور بسیار پرهزینه  است و ممکن است برای بسیاری افراد گران باشد. از آنجایی که کلر به راحتی در دسترس است، یافتن متخصصان در این زمینه و برای نگهداری از استخر آسان است. استخرهای آب شور بیشتر خورنده هستند و ممکن است به مرور زمان به عرشه و اثاثیه کنار استخر آسیب برسانند.

ایجاد شرایط ایمن و بهداشتی برای شنا

وجود کلر در استخرها به ایجاد محیطی امن و بهداشتی برای شناگران کمک می کند. علاوه بر این، کلر با از بین بردن میکروارگانیسم ‌های مضر، خطر ابتلا به بیماری‌های واگیردار مانند گاستروانتریت، عفونت گوش خارجی و عفونت‌های پوستی را کاهش می ‌دهد.

کاهش خطر ابتلا به بیماری ها

کلر نقش مهمی در جلوگیری از انتقال برخی بیماری های از طریق آب را دارد. در واقع به طور موثر عوامل بیماری زای موجود در آب استخر وجود داشته باشند را از بین می برد و استخر را به مکان امنی برای شناگران تبدیل می کند.

جمع بندی

افزودن کلر به اتخر روشی آسان، موثر و مقرون به صرفه برای ضدعفونی نگه داشتن استخرها می باشد. اگر سطح کلر را به درستی کنترل کنید، می توانید از قرمزی چشم و خشکی پوست جلوگیری کنید. اما خواص کلر برای استخر نیز بی شمارند و می تواند گزینه مناسبی برای ضدعفونی کردن آب استخر به شمار رود.

در این مقاله به بررسی خواص کلر برای استخر پرداختیم. مجموعه برکه علاوه بر خدمات آب بندی استخر به شما عزیزان در زمینه های مربوطه نیز مشاوره رایگان می دهد. برای دریافت خدمات همین حالا با ما تماس بگیرید.

خواص کلر برای استخر شنا چیست؟

هزینه کم تر و مقرون به صرفه تر، ایجاد شرایط ایمن و بهداشتی برای شنا، کاهش خطر ابتلا به بیماری ها

اشکال مختلف کلر کدامند؟

کلر مایع، قرص کلر، کلر گرانول

اهمیت شوک دادن به استخر چیست؟

شوک دادن به استخرشامل افزودن دوز سنگین کلر به آب استخر برای از بین بردن آلودگی های انباشته شده و بازگرداندن سطح کلر است. شوک درمانی منظم به حفظ یک استخر تمیز و شفاف کمک می کند.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.9 / 5. تعداد امتیاز : 53

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *