loader image

تخلیه آب استخر

خانه | خدمات آب استخر | تخلیه آب استخر

تخلیه آب استخر چگونه انجام می شود ؟

استخرها به بخشی جداناپذیر از زندگی ما تبدیل شده‌اند. در پاره‌ای از موارد لازم است که نسبت به تخلیه آب استخر اقدام کنیم. این موضوع یک امر حرفه‌ای به شمار می‌آيد و باید حتماً توسط متخصصان مربوطه انجام گیرد. در غیر این صورت امکان ایجاد آسیب‌های جانی و مالی وجود دارد.

تخلیه کردن آب استخر مانند تصفیه و زلال سازی آب استخر آنچنان که فکر می‌کنید ساده نیست. باید چندین مرحله متفاوت را با دقت بسیار بالایی طی کرد تا در نهایت آب استخر به نحو احسن تخلیه شود. اگر در این زمینه هستید و می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد تخلیه کردن آب استخر به دست بیاورید، با ما همراه باشید.

تماس با برکه

چرا باید برای تخلیه آب استخر اقدام کرد؟

نخستین موردی که قصد داریم در مورد آن صحبت کنیم، دلایل مربوط به تخلیه کردن آب استخر است. در واقع باید بررسی کنیم و ببینیم که در چه شرایط خاصی لازم است آب استخر به صورت کامل تخلیه شود. به طور کلی چهار حالت اساسی را می‌توان در این زمینه در نظر گرفت که در بخش‌های بعدی این مقاله در سایت berke.ir به شکل مختصر در مورد هر یک از آن‌ها صحبت می‌کنیم.

رنگ کردن محیط داخلی استخر

رنگ محیط داخلی استخرهایی که در فضای بیرونی قرار دارند، به مرور زمان آن جذابیت و درخشندگی ابتدایی خود را از دست می‌دهد. دلیل اصلی این امر را می‌توان به موارد مختلفی همچون قرار گرفتن در معرض مستقیم نور آفتاب و همچنین تغییرات دمایی شدید، ارتباط داد. در هر صورت لازم است که رنگ محیط داخلی این استخرها در بازه‌های زمانی مشخصی به طور کامل تجدید شود.

چنانچه استخر مدنظر شما بدین شکل است، طبیعتاً پیش از هر گونه رنگ‌کاری خاصی باید نسبت به خارج کردن آب موجود در درون استخر یا همان تخلیه آب استخر اقدام کنید، در غیر این صورت عملاً امکان رنگ‌ کردن آن وجود ندارد. خوشبختانه رنگ‌های مدرنی که برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرند چندین سال دوام می‌آورند و به همین دلیل پس از یک بار رنگ کردن می‌‌توانید برای چند سال متمادی خیال راحتی از بابت زیبایی و جذابیت استخر خود داشته باشید.

تخلیه آب استخر چگونه انجام می شود ؟

عوض کردن آب استخر

ساده‌ترین و رایج‌ترین موردی که برای انجام آن باید نسبت به تخلیه استخر اقدام شود، عوض کردن آب درون آن است. برخی از کاربران تصور می‌‌کنند که استفاده کردن از محصولات شیمیایی و پاک‌کننده‌های اختصاصی آب استخر موضوع عوض کردن آب را برای همیشه منتفی می‌کند. باید بیان کنیم که چنین تصوری کامل نادرست است.

حتی در صورت بهره‌گیری از برترین و مناسب‌ترین مواد شیمیایی پاک‌کننده و مواد ضدعفونی‌کننده نیز امکان کثیف شدن آب استخر شما وجود دارد. شما باید در بازه‌های زمانی مشخصی به فکر عوض کردن کامل آب موجود در درون استخر باشید تا سلامت خود و عزیزانتان به خطر نیفتد.

به منظور انجام این امر لازم است روند تخلیه آب قبلی صورت بگیرد تا بتوان آب جدید را به درون استخر انتقال داد. این موضوع هم در رابطه با استخرهای داخلی صدق می‌کند و هم در رابطه با استخرهایی که در محیط بیرون قرار گرفته‌اند. مواردی همچون آلاینده‌های محیطی، برگ و گزینه‌های مشابه را نمی‌توان با مواد پاک‌کننده از بین برد و تنها با تخلیه و عوض کردن آب استخر می‌توان از شر آن‌ها خلاص شد.

حل مشکلات ساختاری با تخلیه آب استخر

مورد دیگری که ما را مجبور به تخلیه آب استخر می‌کند، ایجاد مشکل در ساختار کلی آن است. احتمالاً با این امر آشنا هستید که امروزه استخرها با استفاده از متریال‌های مختلفی ساخته می‌شوند. در کشور ما اغلب استخرها ساختاری بتنی دارند، اما در سال‌های اخیر استخرهای فایبرگلاس و وینیل نیز به محبوبیت خوبی دست یافته‌اند.

مهم نیست از چه استخری استفاده می‌کنید، زیرا در هر صورت امکان خراب شدن آن وجود دارد. به عنوان مثال، یک امر کاملاً عادی در مورد استخرهای بتنی آن است که این استخرها دچار ترک‌خوردگی می‌شوند. استخرهای فایبرگلاس و وینیل نیز از خرابی مصون نیستند و در برخی از شرایط شاهد فرسوده شدن آن‌ها هستیم.

حل مشکلات ساختاری با تخلیه آب استخر

به منظور جلوگیری از افزایش میزان آسیب دیدگی در شرایط مختلف، لازم است که آب استخر به طور کامل تخلیه شود و سپس فرایند تعمیر آن آغاز گردد. نمی‌توان در زمانی که آب استخر تخلیه نشده است، روند تعمیر را آغاز کرد، زیرا این موضوع عملاً غیرممکن به نظر مي‌رسد. تا زمان پایان روند تعمیر استخر نمی‌توان آب جدیدی را به آن وارد کرد. البته پس از تعمیر نیز آب به شکل دوره‌ای وارد استخر می‌شود تا از تصحیح مشکلات پیشین اطمینان خاطر کاملی ایجاد شود.

پاک کردن بخش زیرین استخر

بسیاری از ناخالصی‌ها و مواد شیمیایی نامناسب موجود در درون استخر به بخش زیرین یا کف انتقال پیدا کرده و در آنجا رسوب پیدا می‌کنند. رسوباتی بدین شکل علاوه بر اینکه کاملاً خطرناک هستند، می‌توانند ظاهر زیبای استخر شما را به طور کامل تحت تأثیر قرار دهند.

به منظور پاک کردن این رسوبات به شکل کامل نیز باید به تخلیه آب استخر بپردازیم. رسوب‌زدایی کردن استخر آن هم در زمانی که آب موجود در آن تخلیه نشده است نتیجه مناسبی در پی ندارد و حتی منجر به پخش شدن بیشتر رسوبات مدنظر خواهد شد.

پس از تخلیه کردن آب، روند رسوب‌زدایی انجام مي‌گیرد. در حال حاضر عموماً از فرایند اسیدشویی برای کردن و ضدعفونی کردن کامل کف استخر استفاده می‌شود. این روش چندان به طور نمی‌انجامد و نتیجه دریافتی از آن بسیار مناسب است.

روش‌های مختلف مربوط به تخلیه آب استخر

حال که به ضرورت اصلی تخلیه کردن آب استخر اشاره کردیم، بهتر است به روش‌هایی که در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرند بپردازیم. در حالت کلی می‌توان دو روش اصلی را برای این امر در نظر گرفت که عبارت‌اند از: تخلیه کردن آب استخر با کمک پمپ تخلیه و تخلیه کردن آب استخر  به شکل سر ریز. در این بخش هر یک را به تفضیل بررسی می‌کنیم.

روش‌های مختلف مربوط به تخلیه آب استخر

تخلیه کردن آب استخر با کمک پمپ تخلیه

مناسب‌ترین و مدرن‌ترین روش مربوط به تخلیه کردن آب استخر را می‌توان روشی دانست که در آن از یک پمپ تخلیه الکتریکی استفاده می‌شود. این پمپ‌ها با قدرت مکش بسیار بالایی که دارند می‌توانند کثری از ثانیه حجم عظیمی از آب را به بیرون از استخر انتقال دهند.

پمپ‌های تخلیه آب الکتریکی از نظر مصرف انرژی بهینه‌سازی شده‌اند و به همین دلیل با مصرف‌ کم‌ترین میزان انرژی بیشترین حجم آب را از درون استخر خارج می‌کنند. اگر به شکل مناسبی از این پمپ‌ها استفاده شود می‌توان در مدت زمان نسبتاً کوتاهی حتی استخرهای دارای ظرفیت بالا را نیز به راحتی هرچه‌تمام‌تر از آب خالی کرد.

استفاده کردن از پمپ‌های تخلیه آب استخر باید با دقت بالایی صورت بگیرد تا مواردی همچون آلودگی‌های درون استخر (شامل برگ، شاخه درختان و…)‌ در درون پمپ گیر نیفتد و عملکرد آن دچار اختلال نشود. البته، برخی از پمپ‌های مدرن دارای یک فیلتر جداگانه هستند که این موارد را به صورت مشخص جمع آوری می‌کند.

با تخلیه آب به کمک پمپ تخلیه می‌توان اطمینان داشت که آب پیشین به طور کامل از استخر خارج شده است و اثری از آن باقی نمی‌ماند. باید بگوییم که برخی از پمپ‌های تخلیه دارای قابلیت فیلتر مجدد آب هستند. این پمپ‌ها همواره در درون استخر قرار می‌گیرند و وظیفه دارند تا آب را به بخش تصفیه‌کننده انتقال دهند و سپس دوباره به درون استخر بازگردانند.

استفاده از کاسه‌های سر ریز برای تخلیه آب استخر

روش دیگری که از آن به منظور تخلیه کردن آب استخر استفاده می‌شود،‌ بهره‌گیری از کاسه‌های سر ریز است. در این روش،‌ آب موجود در درون استخر از لبه‌های آن به شکل کاملاً دقیق سر ریز خواهد شد و این روند آنقدر ادامه پیدا می‌کند که آب پیشین موجود در استخر به شکل کامل تخلیه شود.

برای بهره‌گیری از این روش باید از قبل برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده باشد. استفاده کردن از کاسه‌های سر ریز حتی پیش از ساخت خود استخر مدنظر قرار می‌گیرد تا بتواند کانال‌های اطراف استخر را به شکل حرفه‌ای طراحی کرد. در غیر این صورت، ممکن است در زمان تخلیه، بخش عظیمی از آب استخر به هیچ وجه تعویض نشود.

کدام روش تخلیه آب استخر بهتر است؟

تخلیه کردن آب استخر به روش سنتی

ساده‌ترین روش موجود برای تخلیه آب استخر نیز همان روش سنتی است که بسیاری از ما با آن آشنایی داریم. در این روش از چندین نیروی انسانی کمک گرفته می‌شود و با ابزارهای ساده روند خالی کردن کامل آب موجود در درون استخر دنبال خواهد شد.

در این روش احتمال خالی نشدن کامل آب موجود در کف استخر وجود دارد،‌ به خصوص در زمانی که تیم مدنظر دارای تجربه کافی نباشند یا ابزارهای مناسبی در اختیار آن‌ها قرار نگیرد. در هر صورت مي‌توان گفت که این روش به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرد، مگر در شرایطی که دو روش پیشین قابل بهره‌برداری نباشند.

کدام روش تخلیه آب استخر بهتر است؟

برای پاسخ به این پرسش باید مزایا و معایب هر یک از روش‌های گفته شده را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم. روش اول که همان روش پمپ تخلیه محسوب می‌شود دارای مزایای زیادی است که از جمله آن‌ها باید به سرعت بسیار بالای تخلیه آب و همچنین اطمینان از خارج شدن کامل آب مانده در کف استخر، اشاره کرد و عیب خاصی را نمی‌توان برای این روش متصور شد.

روش دوم یعنی روش سر ریز کردن آب استخر نیز روش مناسبی محسوب می‌شود،‌ اما سرعت چندان بالایی ندارد. از سوی دیگر، لازم است پیش از طراحی استخر نسبت به طراحی کانال‌های تخلیه اقدام شود. در واقع اگر استخر شما دارای چنین کانال‌هایی نباشد نمی‌توانید از این روش استفاده کنید.

روش آخر یعنی روش سنتی نیز از هر دو مورد فوق سرعت کمتری دارد. در این روش باید هزینه جداگانه‌ای جهت استفاده از نیروی انسانی در نظر گرفته شود، جدای از مورد، همان‌طور که بیان کردیم عموماً امکان خارج کردن کل آب قبلی با کمک چنین روشی وجود ندارد.

چنانچه تمایل دارید تا درخصوص تعویض آب استخر اطلاعاتی کسب کنید پیشنهاد می کنیم به مطالعه مقاله ” آب استخر هر چند وقت یکبار عوض میشود” بپردازید.

نکته بسیار مهم

در مورد تخلیه آب استخر باید به چند نکته مهم اشاره داشته باشیم. نکته نخست در مورد آبی است که پیش از این در درون استخر مورد استفاده قرار گرفته است. نباید از یاد برد که این آب به دلیل وجود مواد شیمیایی متعدد در درون آب قطعاً برای محیط زیست خطرناک خواهد بود.

تخلیه آب استخر با رعایت نکات ایمنی

به همین جهت نباید به هیچ وجه پس از تخلیه وارد محیط زیست شود. این موضوع از جمله مهم‌ترین مواردی به شمار می‌آيد که اغلب به آن توجهی نمی‌شود و به همین دلیل هر ساله شاهد افزایش مشکلات محیط زیستی در این رابطه هستیم. محلی که این آب در آن تخلیه می‌شود باید از قبل انتخاب گردد.

نکته بعدی نیز در ارتباط با مهارت‌های موردنیاز جهت تخلیه کردن آب استخر است. توجه داشته باشید که تخلیه کردن آب استخرها با تخلیه آب حوض و وان حمام فرق دارد! اگر اقدامات ایمنی مناسبی در این زمینه صورت نگیرد ممکن است خطراتی همچون غرق شدن افراد نیز محتمل باشد.

به همین دلیل توصیه می‌کنیم که در هر شرایطی از تخلیه آب موجود در استخر به شکل انفرادی پرهیز کنید. بهتر است در زمان مناسب با تیم‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند ارتباط برقرار کنید و از آن‌ها درخواست نمایید تا این کار را برایتان انجام دهند.

سخن پایانی

تخلیه کردن آب استخر در شرایط مختلفی همچون تمیز کردن استخر، تعمیر کردن استخر، عوض کردن آب و حتی رنگ‌ آمیزی آن ضروری به نظر می‌رسد. فرایند تخلیه آب باید با بهره‌گیری از جدیدترین تکنیک‌های روز انجام گیرد تا بتوان از بابت تخلیه تمام آب موجود در درون استخر اطمینان حاصل پیدا کرد.

در زمان تخلیه آب استخر باید به چند نکته اساسی توجه شود که در این متن به طور کامل در مورد آن‌ها صحبت کردیم. در صورت نیاز به کسب اطلاعات مناسب در مورد استخرها همچون نحوه جلوگیری از تبخیر آب استخر می‌توانید از سایر مقالات موجود در وب‌سایت برکه استفاده کنید یا به طور مستقیم با کارشناسان ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

تخلیه کردن آب استخر چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان موردنیاز به حجم کلی استخر مدنظر بستگی دارد.

آیا تخلیه کردن آب استخر باید به صورت حرفه‌ای انجام بگیرد؟

بله، این امر نیازمند داشتن یک سری مهارت‌های خاص است.

تخلیه کردن آب استخر چقدر هزینه دارد؟

هزینه این کار به مواردی همچون حجم استخر وابسته است.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.9 / 5. تعداد امتیاز : 49

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *