loader image

تجهیزات پرورش ماهی

خانه | خدمات پرورش ماهی | تجهیزات پرورش ماهی

معرفی تجهیزات پرورش ماهی و نقش آن در افزایش میزان تولید

در حال حاضر پرورش آبزیان به عنوان یکی از حوزه های کلان کشاورزی شناخته می شود که بخش اعظمی از نیاز انسان ها در کره زمین به پروتئین را تامین می کند. در سال های اخیر محققان و صنعتگران برای افزایش میزان تولید و بهره وری واحدهایی که در این حوزه مشغول به فعالیت هستند اقدام به ساخت تجهیزات و ابزارهای پیشرفته ای کردند.

در این مقاله قصد داریم مهمترین تجهیزات پرورش ماهی که برای تجهیز استخرها به آن نیاز است را معرفی کنیم و در انتخاب تجهیزات مناسب به خوانندگان این مطلب کمک کنیم تا مقدار تولید خود را افزایش داده و میزان سوددهی حوضچه های را افزیاش دهند. به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از تجهیزات مدرن  به عنوان یک راهکار هوشمندانه برای مواجهه با چالش‌ها و مسائل مختلف در این حوزه به شمار می رود و ریسک ها سرمایه گذاری را کاهش می دهد.

تماس با برکه

معرفی انواع تجهیزات پرورش ماهی

همانطور که گفتیم استفاده از تجهیزات در فرایند پرورش ماهی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به صاحبان این کسب و کارهای کمک می کند تا میزان تولید و سوددهی را افزایش دهند. علاوه بر این موجب بهبود شرایط زندگی این آبزیان و کاهش تلفاط در مزارع می شود. در ادامه اصلی ترین این ابزارها را به شما معرفی می کنیم.

معرفی انواع تجهیزات پرورش ماهی

استخر پرورش ماهی

در مزارع برای نگهداری از ماهی ها به استخرها نیاز است. نوع مخزن با توجه به شرایط محیطی مشخص می شود. بهتر است از تخصص کارشناسانی که در این زمینه فعالتی می کنند استفاده کرد و از میان استخر بتنی، پیش ساخته، خاکی و … یکی را انتخاب کنید.

انکوباتور

انکوباتورها، تجهیزاتی هستند که از آن ها برای نگهداری از تخم ها استفاده می شود. تعداد زیادی از این دستگاه ها در سالنی با نام انکوباسیون قرار داده می شوند تا تخم های بارور شده پس از آماده سازی جهت طی کردن مراحل رشد و تبدیل شدن به نوزاد ماهی در آن ها نگهداری شوند. به این نکته توجه داشته باشید که ابزار گفته شده در دو نوع سردابی و گرمابی تولید می شود. پس قبل از تهیه نوع آبزیانی که قصد پروش آن ها را دارید مشخص کنید. از ویژگی های این تجهیزات پرورش ماهی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وجود سنسور حرارتی در بخش ورودی و خروجی آب
  • صفحه نمایشگر درجه حرارت آب
  • امکان تنظیم دستی و خودکار دما
  • استفاده از مواد مقاوم که عمر آن را افزایش می دهد.
  • فراهم کردن نور مناسب برای رشد تخم های بارور شده.

دستگاه سورتر

سورتر وسیله ای است که از ان به منظور جداسازی و دسته بندی ماهی ها براساس وزن و اندازه استفاده می شود. به طور معمول جنس این دستگاه ها از استیل است تا در مجاورت رطوبت و آب دچار زنگ زدگی و خوردگی نشوند.

 نوع دیگری از این ابزار وجود دارد که از آن به منظور طبقه بندی تخم ماهی های سالمون و قزل آلا استفاده می شود. سنسورهای سورتر قابلیت جداسازی تخم های سالم و فاسد از یکدیگر را دارند و به پرورش دهندگان کمک می کنند تا در سریع ترین زمان ممکن کار شمارش را انجام دهند.

پمپ آب

پمپ آب از دیگر تجهیزات پرورش ماهی که وجود آن در مزارع الزامی است و موجب ایجاد جریانی یکنواخت در استخرها می شود. اصلی ترین دلیل استفاده از این وسیله افزایش میزان اکسژن موجود در آب و جلوگیری از تجمع آلودگی ها در بخش خاصی از حوضچه است که می تواند موجب از بین رفتن آبزیان شود.

در حال حاضر انواع مختلفی از پمپ ها تولید می شود. شما باید براساس حجم آب موجود در استخر، دستگاه با توان و ظرفیت مورد نیاز خود را تهیه کنید. انتخاب درست می تواند میزان مصرف انرژی در مزرعه را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و هزینه های شما صرفه جویی کند. به شما توصیه می کنیم برای افزایش عمر دستگاه و استفاده از حداکثر توان آن، بازرسی های دوره ای برای برطرف کردن نواقص احتمالی را در دستور کار خود قرار دهید.

تجهیزات هوادهی

تجهیزات هوادهی یکی از اجزای اساسی در سیستم‌های پرورش ماهی است که به منظور افزایش سطح اکسیژن در آب و تهویه محیط مورد استفاده قرار می‌گیرند.برج اکسیژن و دیفیوزرها از انواع این دستگاه ها به حساب می آیند. اصلی ترین وظیفه آن ها افزایش میزان اکسیژن و جلوگیری از ایجاد استرس اکسیژنی در ماهیان است. برخی از ویژگی های این تجهیزات عبات هستند از:

  • تمیزکاری و نگهداری آسان
  • مقاومت در برابر خوردگی
  • نصب آسان
  • مناسب برای آب های شور و شیرین

تجهیزات هوادهی

دستگاه های غذا دهی

از فیدرها یا همان تجهیزات غذا دهی به منظور تامین منابع مورد نیاز آبزیان به صورت اتوماتیک استفاده می شود. به کار گیری این تجهیزات پرورش ماهی موجب کاهش ضایعات و افزایش دقت توضیح متوازن غذا شده و دخالت نیروی انسان را کاهش می دهد. در ادامه به برخی از ویژگی های این دستگاه ها اشاره می کنیم.

  • امکان کنترل از راه دور
  • مشخص کردن برنامه زمان بندی شده برای غذا دهی
  • مخزن ایزوله برای نگهداری غذا
  • ضد زنگ بودن
  • استفاده در آب ها شور و شیرین
  • مصرف کم انرژی
  • کاهش هزینه مزارع

تجهیزات مانیتورینگ

برای داشتن یک برنامه مدون و دقیق شما باید اطلاعات کافی در مورد وضعیت حوضچه ها و کیفیت آب آن ها داشته باشید. با استفاده از تجهیزات مانیتورنیگ و سنسورهایی که در قسمت های مختلف استخر جایگذاری می کنید، داده ها به صورت لحظه ای برای شما ارسال می شود. به طور مثال اگر میزان آمونیاک بیش از حد مجاز شود از راه دور و با ارسال دستورات لازم می توان سیستم فیلتراسیون را فعال کرد . کیفیت آب را به حالت استاندارد باز گرداند.

وسایل نگهداری

این تجهیزات در واقع همان کیت های دیجیتالی و شیمیایی کنترل کیفیت آب هستند که از آن ها به منظور بررسی میزان ترکیبات موجود در آب استخرها استفاده می شود. با استفاده از این ابزار می توان میزان PH آب، سطح اکسیژن و … را بررسی کرد.

پکیج ترانسفر بچه ماهی

پکیج ترانسفر بچه ماهی از دیگر تجهیزات مورد نیاز برای مزارع پرورش آبزیان است. با استفاده از این وسیله می توانید به راحتی لارو میگو و ماهی را جابه جا کنید. از مهمترین ویژگی ها این پکیج می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان نصب روی انواع وسایل نقلیه
  • نگهداری ماهی تا سه روز بدون نیاز به تعویض آب
  • امکان نصب دستگاه هوادهی، هیتر، چیلر و سیستم مانیتورینگ اکسیژن روی پکیج

انتخاب فروشگاه مناسب خرید تجهیزات پرورش ماهی

همانطور که مشاهده کردید برای داشتن یک استخر مدرن باید دستگاه های مختلفی تهیه کنید. یکی از دغدغه های اصلی صاحبان مزارع پیدا کردن فروشگاهی است که بتوانند از طریق آن تمام تجهیزات مورد نیاز خود تهیه کنند. در ادامه مواردی را که در هنگام انتخاب مجموعه مورد نظرتان باید به آن ها توجه کنید را بررسی می کنیم.

انتخاب فروشگاه مناسب خرید تجهیزات پرورش ماهی

داشتن تمام تجهیزات مورد نیاز

مجموعه ای که انتخاب می کنید باید تمام دستگاه های مورد نظر شما برای راه اندازی مزرع آبزیان داشته باشد. توجه به این نکته از آن جهت ضروری است که به شما کمک می کند بهترین تجهیزات که در هماهنگی کامل با یکدیگر هستند و بالاترین بازدهی را دارند تهیه کنید.

ارائه اطلاعات دقیق و درست در مورد ویژگی دستگاه

در حال حاضر شرکت های مختلف تجهیزات پرورش ماهی را تولید می کنند. کارشناسان فروشگاهی که انتخاب می کنید باید اطلاعات کافی در مورد تمام دستگاه داشته باشند تا بتوانند به پرسش های احتمالی شما پاسخ دهند. تنها در صورتی می توانید بهترین لوازم مورد نیاز را انتخاب کنید که در مورد مزایا و معایب و مشخصات فنی داده های مورد نیاز را جمع آوری کرده و براساس آن تصمیم گیری کنید.

قیمت مناسب

مهم نیست بودجه شما محدود است یا خیر. همیشه باید از فروشگاه های مختلف استعلام قیمت محصولات مورد نظرتان را دریافت کرده تا در هزینه ها صرفه جویی کنید. در واقع با انجام این کار می توانید مزرع خود را توسعه دهید یا ابزار با کیفیت ترین تهیه کنید که میزان بهره وری را افزایش می دهد.

  • برای به دست آوردن قیمت دقیق تجهیزات مورد نظرتان باید بهترین راه مقایسه قیمت ها است.

خدمات پس از فروش

یکی از جنبه‌های حیاتی در انتخاب هر تجهیزات پرورش ماهی، ارائه خدمات پس از فروش با کیفیت است. یک فروشگاه معتبر و مطمئن باید تدابیر خاصی برای این موضوع در نظر گرفته باشد تا مشتریان دغدغه ای از بابت استفاده دستگاه ها نداشته باشند.

تعمیر و نگهداری

 خدمات پس از فروش باید شامل تعمیر و نگهداری باشد. وجود یک تیم از  متخصصان که راهنمایی‌های لازم را برای تعمیر و نگهداری، و تأمین قطعات یدکی دستگاه انجام دهند ضروری است. این امکان به مشتریان کمک می‌کند تا در صورت بروز هر گونه مشکل یا نیاز به تعمیر، به سرعت و به آسانی مشکلات خود را حل کنند.

پشتیبانی فنی

 پشتیبانی فنی از دیگر خدمات پس از فروش مهم است. مشتریان باید دسترسی به مشاوره تخصصی در مورد استفاده از تجهیزات، راه‌اندازی سیستم‌ها، و حل مشکلات داشته باشند. این ارتباط فعال و مستمر با متخصصان فنی به مشتریان اطمینان می‌دهد که در مراحل مختلف چالشی برای کار با دستگاه نخواهند داشت. بهبودهای مداوم در سیستم‌ها و راهکارها با ارائه به‌روزرسانی‌ها و پشتیبانی فنی موثر به مشتریان، ارتقاء بهره‌وری و کیفیت پرورش ماهیان را تضمین می‌کند.

امکان خرید غیرحضوری

شاید شرایط سفر و مراجعه حضوری به فروشگاه را نداشته باشید. مجموعه معتبر باید وب سایت فروشگاهی قدرتمندی را طراحی کند تا مشتریان به مراجعه به آن خرید های خود را به صورت غیر حضوری انجام دهند.  از مهمترین ویژگی های وب سایت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کامل بودن اطلاعات محصول
  • امنیت بالا
  • وجود روش های مختلف پرداخت

تحویل سریع

یکی از عوامل حیاتی در انتخاب یک فروشگاه برای تهیه تجهیزات پرورش ماهی، توانایی تحویل سریع دستگاه های خریداری شده است. مجموعه های معتبر و قابل اعتماد باید سیستمی موثر برای مدیریت سفارشات و تحویل سریع  آن  داشته باشند. این شامل استفاده از فرآیندهای اتوماتیک در پردازش سفارشات، نظارت دقیق بر موجودی، و هماهنگی مؤثر با شرکای حمل و نقل می‌شود.

جمع بندی

تجهیزات پروش انواع ماهی ها از جمله تجهیزات پرورش ماهی قزل آلا و تجهیزات پرورش ماهی خاویار و کوی نقشی اساسی و غیر قابل انکار در رشد و توسعه مزارع پرورش آبزیان دارند. شما باید بتوانید دستگاه های مورد نیاز خود را از فروشگاه های معتبری مثل برکه که سال ها است در زمینه تجهیز استخرهای مختلف فعالیت می کنند تهیه کنید تا محصولات با کیفیت در اختیار شما قرار داده شود.

در این مقاله تلاش کردیم تا انواع لوازمی که برای راه اندازی حوضچه ها به آن نیاز دارید همچون وان پرورش ماهی، تجهیزات مانیتورینگ، وسایل غذادهی و نگهداری و … را معرفی کنیم. اگر در مورد هر کدام از آن ها سوالی در ذهن شما ایجاد شده یا برای انتخاب بین برندهای مختلف با چالش مواجه هستید کافی است با کارشناسان فروش برکه تماس گرفته تا اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهند. همچنین این مجموعه خدمات دیگری همچون ضد عفونی استخر پرورش ماهی، طراحی استخر پرورش ماهی و … نیز ارائه می دهد.

چرا استفاده از تجهیزات پرورش ماهی اهمیت دارد؟

این تجهیزات موجب بهینه سازی محیط و افزایش بهره وری می شوند.

وجود چه تجهیزاتی برای استخر پروش ماهی ضروری است؟

استفاده از فیلترها، پمپ‌های سیرکوله، سیستم‌های هوادهی، تجهیزات مانیتورینگ، و سیستم‌های تصفیه آب از جمله تجهیزات ضروری هستند که باید آن ها را خریداری کرد.

چه عواملی در انتخاب فروشگاه مناسب برای خرید تجهیزات پرورش ماهی مهم هستند؟

تنوع محصول، قیمت مناسب، خدمات پس از فروش و ...

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.8 / 5. تعداد امتیاز : 53

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *