loader image

تجهیزات پرورش ماهی قزل آلا

خانه | خدمات پرورش ماهی | تجهیزات پرورش ماهی قزل آلا

تجهیزات پرورش ماهی قزل آلا

گروه مهندسی برکه تجهیزات پرورش ماهی قزل آلا را در اختیار متقاضیان و خریداران قرار می‌دهد. مجموعه‌ای که در حوزه تاسیسات، ساختمان و آب فعالیت داشته و محصولات و خدمات متنوعی را به علاقمندان ارائه می‌دهد. از جمله این خدمات می‌توان به طراحی و ساخت و عایق کاری، تعمیرات و نگهداری و آب بندی استخر، سونا، مخازن و…. اشاره کرد.

این مجموعه در ارائه خدمات و محصولات خود تجربه‌ای بیش از ۱۵ سال داشته و ضمانت می‌دهد که خدمات مورد نیاز مشتریان را با کیفیت بسیار بالایی در اختیار آن‌ها قرار دهد و بهترین متریال‌ها و مصالح را برای طراحی و ساخت تجهیزات و مصالح گوناگون در نظر بگیرد تا رضایت خاطر مشتریان را جلب نماید. شما می‌توانید تجهیزات پرورش ماهی قزل آلا را نیز با مراجعه به این مجموعه تهیه کنید همچنین هر آنچه لازم است در زمینه ساخت استخر ماهی قزل آلا را از ما بخواهید.

تجهیزات پرورش ماهی قزل آلا

در این مقاله به معرفی برخی از مهمترین این تجهیزات پرداخته و دلایل کاربرد آن‌ها را مرور و بررسی خواهیم کرد. پس اگر شما هم به دنبال خرید تجهیزات پرورش ماهی قزل آلا و یا تجهیزات پرورش ماهی خاویار و آشنایی با نحوه راه اندازی استخر و تهیه تجهیزات پرورش ماهی هستید با ما همراه باشید.

تجهیزات مورد نیاز برای پرورش ماهی قزل آلا

پیش از معرفی تجهیزات پرورش ماهی قزل آلا لازم است به چند نکته دقت داشته باشید و بدانید که این نوع ماهی‌ها از انواع ماهی‌های خوراکی بسیار محبوب و پرطرفدار به شمار می‌روند. شما می‌توانید انواع مختلفی از آن‌ها را در بازار مشاهده و خریداری کنید.

هر کدام از نژادهای ماهی‌های قزل آلا نیازمندی‌های خاص خود را دارند. با این حال تجهیزات پرورش ماهی قزل آلا یکسان و مشابه است. این ماهی‌ها را می‌توان یک نوع ماهی آب شیرین محسوب کرد که به شرایط فیزیکی خاصی احتیاج دارند. برخی از نیازمندی‌های این ماهی‌ها در ادامه آمده است.

تماس با برکه

نیازمندی‌ های فیزیکی ماهی قزل آلا

یکی از مهمترین نیازمندی‌های ماهی‌های قزل آلا دمای مناسب آب و محیط است. این آبزیان برای رشد و تکامل مناسب به آب با دمای مساعد یعنی چیزی در حدود ۱۲ تا ۱۸ درجه سانتیگراد نیاز دارند. این نوع ماهی‌ها می‌توانند در دماهای پایین‌تر هم زندگی کنند، اما رشد کمتری خواهند داشت.

برای پرورش این ماهی‌ها باید یک فضای آبی بزرگ هم طراحی کنید تا بتوانند به راحت‌ترین شکل ممکن و به صورت طبیعی در آن حرکت و رفت و آمد کنند. به طور کلی برای هر کدام از این ماهی‌ها چیزی حداقل یک تا دو متر مکعب آب نیاز خواهید داشت.

نیازمندی‌ های فیزیکی ماهی قزل آلا

این ماهی برای رشد و پرورش مساعد به آب شیرین نیاز دارد و در آب‌های شور کمتر می‌تواند زندگی کند. در واقع شوری آب برای پرورش ماهی قزل آلا باید کمتر از یک واحد ppt باشد. علاوه بر دمای آب و شیرین بودن آن، باید به کیفیت آب نیز دقت داشته باشید.

ماهی قزل آلا به آب تمیز و بدون آلودگی نیاز دارد. این آب باید از PH مناسبی هم برخوردار شده و اکسیژن آن هم باید در محدوده‌ای مطلوب واقع شده باشد. این نوع ماهی‌ها به اکسیژن غنی در آب نیاز دارند. نکته دیگر که باید پیش از خرید تجهیزات پرورش ماهی قزل آلا به آن دقت داشته باشید، تغذیه مناسب است.

این ماهی‌ها به یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین و چربی نیاز دارند که به صورت منظم تامین شده و در اختیارشان قرار بگیرد. داشتن نور مناسب در محیط پرورش، طبیعی و یا مصنوعی نیز اهمیت دارد و می‌تواند چرخه زندگی ماهی قزل آلا را تحت تاثیر قرار دهد.

پس بر این اساس، برای پرورش این نوع از آبزیان به تجهیزات زیادی نیاز پیدا خواهید کرد که از مهمترین آن‌ها می‌توان به دستگاه‌های هوادهی، سیستم‌های تصفیه آب، جاروی استخر، دستگاه‌های غذاده اتوماتیک، توری سایبان و…. اشاره کرد. در ادامه به معرفی این سیستم‌ها خواهیم پرداخت.

استخر یا تانک پرورش ماهی

پیش از هر چیزی باید یک استخر و یا تانک مناسب برای نگهداری ماهی‌های قزل آلا فراهم کنید. فرقی نمی‌کند که استخر و یا تانک را در نظر بگیرید. مهم این است که این تجهیزات پرورش ماهی قزل آلا باید از سیستم‌های مناسب تصفیه آب برخوردار شده باشند و به سیستم تهویه مناسب و کنترل دمای مطلوب مجهز شوند.

شما می‌توانید استخر پرورش ماهی و یا تانک را در ابعاد و اندازه‌های مختلفی انتخاب و خریداری کنید. این موضوع به طور کامل به سلیقه شما وابسته است و به تعداد ماهی‌های مد نظر و نیازهای رشد و پرورش آن‌ها بستگی دارد.

سیستم تصفیه آب

همان‌طور که پیش از این نیز اشاره شد یکی از ضروری‌ترین تجهیزات پرورش ماهی قزل آلا سیستم تصفیه آب است. وجود این سیستم‌ها کمک می‌کند تا کیفیت آب استخر و یا تانک پرورش ماهی حفظ شده و آلودگی‌ها و ذرات معلق در آن حذف شوند.

کیفیت بالای آب استخر و یا تانک نیز خود به خود کمک می‌کند تا ماهی‌های قزل آلا رشد بیشتر و بهتری را تجربه کنند. دستگاه‌های تصفیه آب پرورش ماهی قزل آلا در انواع و اقسام مختلفی طراحی و تولید شده و مدل‌ها و نحوه عملکردشان با یکدیگر اختلافاتی دارد.

پس شما می‌توانید بر اساس نوع سلیقه و تمایل شخصی و البته بودجه‌ای که برای این کار در نظر گرفته‌اید به خرید این سیستم‌ها در مدل، برند و طرح مورد نظر خود دست بزنید.

سیستم گرمایش، سیستم خنک کننده و کنترل ph آب

همان‌طور که گفته شد ماهی‌های قزل آلا باید در آب با دمای مساعد رشد کرده و پرورش داده شوند. برای دستیابی به این هدف استفاده از سیستم‌های گرمایشی و تجهیزات خنک کننده ضرورت دارد. چراکه این تجهیزات می‌توانند دمای استخر و یا تانک پرورش ماهی را تحت کنترل و نظارت دقیق خود قرار دهند و نیازمندی‌های فیزیکی این ماهی‌ها را تامین کنند.

علاوه بر سیستم‌های گرمایش و تجهیزات خنک کننده، تانک و یا حوضچه پرورش ماهی به سیستم‌های دیگری نیز نیاز دارد که یکی از مهمترین آن‌ها سیستم کنترل PH آب است. این دستگاه‌ها همان‌طور که از نامشان نیز مشخص شده به منظور تنظیم مقدار PH آب استخر و کنترل آن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تجهیزات نورپردازی و آزمایشگاهی

نمی‌توان از تجهیزات پرورش ماهی صحبت کرد اما از سیستم‌ها و تجهیزات نورپردازی و آزمایشگاهی سخنی به میان نیاورد. پس اگر می‌خواهید این تجهیزات را به طور کامل فراهم سازید باید سیستم‌های مناسبی را هم برای نورپردازی در محیط پرورش در نظر بگیرید.

از این تجهیزات در استخرهای پرورش ماهی به این منظور استفاده می‌کنند تا چرخه روز و شب را تنظیم نمایند. پرورش دهندگان ماهی قزل آلا به تجهیزات آزمایشگاهی نیز نیاز دارند. با کمک این وسایل و ابزار امکان آزمودن آب و بررسی کیفیت آن فراهم می‌شود و شما می‌توانید نظارت دقیق و کاملی بر پارامترهای محیطی داشته باشید.

تجهیزات اندازه‌ گیری پارامترهای محیطی و سیستم‌های هشدار دهنده

یکی دیگر از تجهیزات پرورش ماهی قزل آلا که باید پیش از شروع و راه‌اندازی این کسب و کار آن‌ها را تهیه کنید، تجهیزات و ابزارهای مورد نیاز برای اندازه‌گیری پارامترهای محیطی هستند. از جمله این ابزارها می‌توان به سنسورهای دما اشاره کرد و یا PH متر را نام برد.

تجهیزات اندازه‌ گیری پارامترهای محیطی و سیستم‌های هشدار دهنده

برای این کار به ابزارهایی به نام اکسیژن متر نیز نیاز دارید تا بتوانید میزان و سطح اکسیژن آب را اندازه بگیرید. سیستم‌های هشدار دهنده هم به این دلیل مورد استفاده قرار می‌گیرند تا در صورت لزوم و بروز مشکلات محیطی در حوضچه و یا استخر پرورش ماهی، آن را به اطلاع شما برسانند تا با سرعتی بالا مشکل پیش آمده را حل و فصل نمایید.

برای نمونه ممکن است سطح اکسیژن آب استخر کاهش پیدا کند و یا دمای آن بیش از حد مورد نیاز گرم و یا سرد شود. این سیستم‌ها چنین مخاطراتی را بلافاصله با شما در میان خواهند گذاشت.

دستگاه هوادهی

بدون شک یکی از مهمترین تجهیزات پرورش ماهی قزل آلا دستگاه هوادهی است. این دستگاه وظیفه دارد اکسیژن کافی و مورد نیاز ماهی‌های قزل آلا را تامین کند. در غیر این صورت ماهی‌ها جان خود را از دست خواهند داد. این دستگاه‌ها در حال حاضر توسط شرکت‌های سازنده مختلف با ویژگی‌های متنوعی طراحی و تولید شده و در بازار وجود دارند.

با این حال بیشتر آن‌ها آب و هوا را با یکدیگر ترکیب ساخته و از این طریق اکسیژن استخر پرورش ماهی را تامین می‌نمایند. با استفاده از این لوازم ماهی‌ها به اکسیژن کافی دست پیدا کرده و تلف نمی‌شوند. علاوه بر آن، رشد بهتری را هم تجربه خواهند کرد.

این سیستم‌ها می‌توانند گازهای مضر و یا عوامل بیماری زا موجود در محیط پرورش ماهی را نیز از بین ببرند و کمک کنند تا ماهی‌های شما گوشت و کیفیت بهتری داشته باشند. یکی از بهترین این سیستم‌ها دستگاه هوادهی اسپلش است. این دستگاه از مکانیزم ساده‌ای برخوردار شده و قدرت بالایی هم دارد.

به همین دلیل از نظر بسیاری از پرورش دهندگان آبزیان این سیستم بهترین دستگاه هوادهی برای پرورش ماهی قزل آلا به شمار می‌رود. نحوه عملکرد این سیستم‌ها به این شیوه است که مقدار زیادی از آب به شکل فواره‌ای پاشیده می‌شود تا فرایند انتقال اکسیژن به آب و ماهی‌ها به درستی انجام گیرد.

یکی از مهمترین مزایای این دستگاه‌ها شکستن سطح آب است. از این طریق تماس بسیار بیشتری میان آب و هوا برقرار شده و با استفاده از آن، آب موجود در سطوح بالای استخر پرورش ماهی با اکسیژن موجود در هوا ترکیب خواهند شد. در این صورت اکسیژن سطح آب حوضچه افزایش بیشتری پیدا می‌کند.

جاروی استخر

جاروی استخر یکی از مهمترین تجهیزات پرورش ماهی قزل آلا است که از آن به منظور تامین شرایط مناسب رشد این آبزیان و سلامت آن‌ها استفاده می‌شود. جاروهای استخر پرورش ماهی در انواع دستی و اتوماتیک طراحی و تولید شده و با ویژگی‌های مختلف، کیفیت‌های گوناگون و قیمت‌های متنوع در گروه مهندسی و سایت برکه وجود دارند.

دستگاه غذاده اتوماتیک

یکی دیگر از تجهیزات پرورش ماهی قزل آلا که باید آن را فراهم سازید دستگاه غذاده اتوماتیک است. وجود این دستگاه به شما کمک می‌کند تا فرایند غذا دادن به ماهی‌ها را با سرعت بیشتری به سرانجام برسانید و در این مرحله نظم بیشتری داشته باشید.

دستگاه غذاده اتوماتیک

توری سایبان

تجهیزات پرورش ماهی قزل آلا به موارد گفته شده در بالا خلاصه نمی‌شود. برای این کار شما به توری سایبان نیز نیاز دارید. وجود این وسیله کمک می‌کند تا جلبک و خزه بر سطح آب استخر پرورش ماهی جمع نشود. از سوی دیگر سایبان توری باعث می‌شود تا نور خورشید به طور مستقیم بر سطح آب حوضچه پرورش ماهی نتابد. در این صورت آب استخر شما هم کمتر تبخیر خواهد شد.

دستگاه اکسترودر

از این نوع تجهیزات پرورش ماهی قزل آلا می‌توانید برای فراهم ساختن غذای مورد نیاز این آبزیان کمک بگیرید. این دستگاه‌ها چند آسیاب دارند. پس شما می‌توانید مواد غذایی اولیه ماهی‌ها را به آن‌ها وارد سازید تا عملیات‌های مربوط به خرد و ریز کردن را به خوبی به سرانجام برسانند.

همان‌طور که می‌دانید هرچه مواد اولیه خوراک ماهی‌ها ریزدانه‌تر باشند، میزان جذب آن‌ها هم بیشتر است. به گونه‌ای که ذرات بسیار ریز و یا نانو ذرات می‌توانند راحت‌تر به مویرگ‌های بدن ماهی‌ها نفوذ کنند. این فرایند از طریق پوست و یا بزاق این آبزیان انجام می‌شود. پس به اکسترودر نیاز خواهید داشت تا با استفاده از آسیاب خود بتواند ذرات غذایی و مواد اولیه را به شکل نانو ذرات خرد و ریزگرداند.

وان پرورش ماهی

وان پرورش ماهی یکی دیگر از تجهیزات پرورش ماهی قزل آلا است. این تجهیزات در ابعاد و اندازه‌های مختلفی طراحی و تولید شده و مدل‌های آن‌ها نیز با یکدیگر فرق می‌کند. پیش از خرید وان برای پرورش ماهی باید به چند نکته دقت داشته باشید تا مناسب‌ترین این تجهیزات را برای خرید در نظر بگیرید.

یکی از مهمترین این نکات توجه به تعداد ماهی‌ها و نوع آن‌ها است. وان‌ها از قیمت‌های متنوعی هم برخوردار شده‌اند. در حالت معمول تولید کنندگان این تجهیزات را با وزنی سبک طراحی و تولید می‌کنند تا پرورش دهندگان بتوانند به راحتی آن‌ها را جابجا کرده و در محل و موقعیت‌های مورد نظر خود مورد استفاده قرار دهند.

تجهیزات برداشت ماهی قزل آلا

شما به ابزارهایی نیاز دارید تا بتوانید در مرحله برداشت ماهی‌ها از آن‌ها استفاده کنید و یا ماهی‌های برداشت شده را به محل مناسب انتقال دهید.

استفاده از تجهیزات پرورش ماهی قزل آلا چه ضرورتی دارد؟

استفاده از این تجهیزات کمک می‌کند تا شرایط محیطی مناسبی برای رشد و پرورش این دسته از آبزیان فراهم شود.

انواع تجهیزات پرورش ماهی قزل آلا کدامند؟

تجهیزات پرورش ماهی قزل آلا شامل موارد متنوعی از قبیل سیستم‌های کنترل اکسیژن و هوادهی، سیستم‌های تصفیه آب، تجهیزات نوری و نورپردازی، دستگاه‌های غذاده اتوماتیک، توری سایبان و.... هستند.

نیازمندی‌های فیزیکی ماهی‌ های قزل آلا کدام است؟

دمای مناسب آب ۱۲ تا ۱۸ درجه سانتیگراد، فضای آبی بزرگ، آب شیرین و با کیفیت با PH مناسب و....

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد امتیاز : 53

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *