loader image

بهترین عایق استخر

خانه | خدمات عمومی آب بندی | بهترین عایق استخر

بهترین عایق استخر

استخرها باید عایق بندی شوند تا آب در آن‌ها باقی بماند و عمر آن‌ها افزایش پیدا کند. البته عایق کاری به دلیل رعایت مسائل ایمنی هم انجام می‌شود. اما چگونه باید بهترین عایق را انتخاب کنید تا سال‌ها دوام بیاورد؟ در این مقاله، توضیح داده شده که بهترین عایق استخر کدام است.

تماس با برکه

چرا باید استخر بتنی خود را آب بندی کنید؟

آب بندی استخر به دلایل مختلفی انجام می‌شود. دلیل اصلی آب بندی استخر، محافظت از استخر در برابر آسیب‌هایی مانند نفوذ رطوبت، لکه، یخ زدگی- ذوب و نفوذ نمک است. ممانعت از ورود مواد شیمیایی و مایع‌ها به بتن و آسیب رساندن به آن بسیار جدی است. آب بندی طول عمر بتن را افزایش می‌دهد و بنابراین عملکرد استخر را برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌کند.

عایق بتن همچنین می‌تواند برای زیباسازی کف و افزایش درخشندگی استفاده شود. در نهایت، می‌توان از عایق‌ها برای ایجاد نوعی لایه ضد لغزش روی زمین استفاده کرد.

بهترین عایق استخر

اگر بتن را آب بندی نکنید چه اتفاقی برای استخر شما می افتد؟

اگر بتن را آب بندی نکنید، احتمالاً با مشکلات زیادی مواجه خواهید شد. به یاد داشته باشید که بتن ماده‌ای بسیار قوی و بادوام است، اما همچنان متخلخل است. بتن دارای مویرگ‌ها و منافذی است که به خاک، کپک و رطوبت اجازه می‌دهد تا وارد آن شود.

پدیده یخ-ذوب یک نگرانی بزرگ برای بتن بدون آب بندی است. بتن بدون آب بندی که بیرون در آب و هوای سرد قرار دارد، در معرض ورود آب به داخل آن و یخ زدن است. نکته خطرناکی که در اینجا باید به خاطر داشت این است که وقتی آب یخ می‌زند، منبسط می‌شود. این انبساط می‌تواند باعث ترک خوردگی، حفره شدن و پوسته پوسته شدن شود، که همگی در زمان آب شدن یخ در بتن باقی می‌مانند. این عمل انجماد و ذوب برای بتن بسیار مضر است.

 بسیار مهم است که با انتخاب بهترین عایق استخر مانع نفوذ مواد شیمیایی خورنده شوید. بنابراین برای محافظت از استخر خود، از یک عایق طراحی شده مخصوص خود استفاده کنید. عایق کاری همچنین تمیز کردن و نگهداری استخرها را آسانتر می‌کند. اگر آب بندی نکنید، دوام و طول عمر استخر بتنی خود را کاهش می‌دهید.

ویژگی های بهترین عایق استخر

باید استخر بتنی خود را با یک آب بند خوب و در زمان مناسب آب بندی کنید. آب بندی استخر با مواد گوناگونی انجام می‌شود. با این حال، بهترین عایق‌ها برای استخرهای شنا باید دارای موارد زیر باشند:

  • مقاومت بسیار خوب در برابر آب
  • مقاومت بالا در برابر کلر
  • مقاومت بسیار خوب در برابر حمله قارچی
  • غیر خورنده
  • الاستیسیته و انعطاف پذیری بالا
  • ماندگاری بالا

بهتر است بدون توجه به قیمت، از مواد باکیفیت استفاده شود. این نکته را هم باید در نظر داشت که عایق کاری توسط یک فرد متخصص انجام شود. زیرا این افراد بهترین مواد را با توجه به شرایط استخر انتخاب می‌کنند. سپس این کار را به صورت کاملا دقیق و حرفه‌ای انجام می‌دهند. بنابراین پیشنهاد می کنیم برای اجرای بهترین عایق پشت بام و یا استخر با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

ویژگی های بهترین عایق استخر

انواع آب بند بتن

دو دسته کلی از عایقهای بتن وجود دارد: عایقهای موضعی و عایقهای نفوذی. در این دسته‌ها دو نوع آب بند قرار دارند: پایه آب و مبتنی بر حلال.

آب بند پایه آب در مقابل آب بند پایه حلال برای بتن

عایق‌های بتن به صورت پایه آب یا پایه حلال ساخته می‌شوند، اما چند تفاوت کلیدی وجود دارد. هدف از یک حلال در فرمول عایق این است که عامل حامل برای اجزای آب بندی باشد. حلال ماده عایق را رقیق می‌کند و باعث می‌شود پخش آن آسان‌تر شود و با متلاشی شدن حلال فقط پلیمرهای روی سطح باقی بماند.

یک استخر بتنی را می‌توان هم با مواد پایه آب و هم با مواد پایه حلال آب بندی کرد اما گاهی مواد پایه حلال به عنوان بهترین عایق استخر انتخاب نمی‌شوند. نقطه ضعف عایق‌های مبتنی بر حلال این است که آنها خطرناک (اشتعال پذیر) هستند، بوی تند دارند و بخارهای مضر را وارد محیط می‌کنند. با پیشرفت تکنولوژی، اکنون می‌توانیم به جای حلال‌های شیمیایی مضر، از آب به‌عنوان حلال برای آب‌بندهای بتن خود استفاده کنیم.

استفاده از عایق مبتنی بر آب مزایای زیادی دارد. آب به خودی خود با محیط زیست سازگارتر است، هیچ مشکل اشتعال و بو وجود ندارد، بنابراین استفاده از عایق پایه آب ایمن‌تر است. عایق‌های مبتنی بر آب کمتر به رطوبت حساس هستند و تمایل دارند درخشش خود را برای مدت طولانی‌تری حفظ کنند. عایق‌های مبتنی بر حلال شیمیایی می‌توانند درخشندگی بسیار خوبی به سطح ببخشند، اما دوام چندانی ندارند.

بسته به ظاهری که می‌خواهید به دست آورید، می‌توانید از یک عایق مبتنی بر آب یا یک عایق مبتنی بر حلال استفاده کنید، اما باید مطمئن شوید که نسخه بدون لغزش هر یک از عایق‌ها را خریداری می‌کنید. این موضوع باید به وضوح روی برچسب مشخص شده باشد.

در مجموعه برکه، ما بیشتر محصولات مبتنی بر آب را برای مشتریان خود، فرموله می‌کنیم. ما بیشتر بر روی محصولات مبتنی بر آب تمرکز می کنیم زیرا آنها سبزتر هستند و کمتر به رطوبت حساسند.

آب بندهای موضعی در مقابل آب بندهای نفوذی برای بتن

همانطور که گفته شد، دو نوع آب بند برای بتن وجود دارد که عبارتند از آب بند موضعی و آب بند نفوذی. در ادامه هر یک توضیح داده شده است.

آب بندهای موضعی در مقابل آب بندهای نفوذی برای بتن

آب بند موضعی بتن چیست؟

عایق‌های موضعی یک لایه شفاف بر روی لایه بالایی بتن تشکیل می‌دهند و بهترین مانع فیزیکی را برای سطح ایجاد می‌کنند. به همین دلیل بهترین عایق استخر بتنی هستند.

برای آب بندی استخر بتنی از دو نوع عایق استفاده می‌شود که عبارتند از: عایق موضعی و عایق نفوذی

این لایه محافظ شفاف، از ورود مواردی مانند رطوبت، مواد شیمیایی، کثیفی و زباله و لکه‌ها (مانند روغن) به بتن جلوگیری می‌کند.

عایق‌های اکریلیک، اپوکسی و پلی اورتان روی بتن

مواد شیمیایی اصلی موجود برای عایق‌های موضعی، اکریلیک، اپوکسی یا پلی اورتان هستند که می‌توانند بر پایه آب یا بر پایه حلال باشند. در ادامه مطلب، توضیحاتی درباره هر کدام داده شده است.

عایق‌های بتن اکریلیک

عایق‌های بتن اکریلیک را می‌توان در داخل یا خارج استفاده کرد و معمولاً یک محصول تک جزئی هستند. هیچ مخلوطی وجود ندارد، استفاده از آنها راحت است و سریع خشک میشوند. اگرچه پلیمرهای اکریلیک معمولاً به اندازه پلیمرهای موجود در یورتان، در برابر آب سخت یا مقاوم نیستند. اگر تمرکز اصلی شما بر درخشش است، مطمئناً یک سیلر اکریلیک شفاف این کار را انجام خواهد داد.

عایق‌ بتن پلی اورتان، بهترین عایق استخر

بهترین عملکرد عایق‌های اورتان مبتنی بر آب، معمولاً در 2 قسمت وجود دارد. این موضوع به این معنی است که آ و ب را با هم ترکیب کنید. این 2 قسمت از نظر شیمیایی با هم ترکیب میشوند یا به صورت عرضی پیوند می‌خورند تا پلیمر بسیار سخت‌تری روی بتن شما تشکیل دهند. پلی اورتان‌های 2 قسمتی برای محافظت در برابر لکه، سایش و آب روی بتن بسیار بهتر هستند.

بنابراین هر دو عایق اکریلیک و پلی اورتان، بسته به آنچه که در پروژه بتن خود به دنبال آن هستید، می‌توانند به عنوان بهترین عایق استخر در نظر گرفته شوند. اما عایق‌های پلی اورتان 2 قسمتی، با دوام بیشتری همراه هستند و نتایج طولانی‎تری دارند. فقط اینکه که آنها در 2 قسمت هستند که باید با دقت مخلوط شوند (یک مرحله اضافی)، هزینه بیشتری دارند و خشک شدن آنها بیشتر طول می‌کشد.

عایق‌های اکریلیک، اپوکسی و پلی اورتان روی بتن

عایق‌های بتن اپوکسی

عایق‌های بتن اپوکسی بسیار سخت هستند. این نوع عایق مقاومت خوبی در برابر اشعه ماوراء بنفش ندارد، بنابراین بیشتر برای کاربردهای داخلی استفاده می‌شود.

آب بند نافذ بتن، به عنوان بهترین عایق استخر، چیست؟

نوع دیگر آب بند بتن موجود در بازار، عایق نفوذی نامیده می‌شود که گاهی از آن به عنوان عایق اشباع نیز یاد می‌شود. این نوع از عایق‌ها، با بتن خیس آغشته می‌شوند و رطوبت، کثیفی و لکه‌ها را دفع می‌کنند. این محصولات با پوشاندن منافذ و مویرگ‌های داخل بتن با یک فیلم بسیار دافع، عمل می‌کنند.

از آنجایی که این محصولات کمتر یک مانع فیزیکی و بیشتر یک سپر دافع بوده، معمولاً نامرئی هستند. شما نمی‌توانید آنها را روی سطح ببینید، بنابراین ظاهر بتن را تغییر نمی‌دهند. درزگیر بتن نفوذی راه حل بهتری برای کف است؛ به خصوص برای کسانی که خواهان مزایای حفاظتی عایق هستند، بدون تغییر در ظاهر بتن.

کدام نوع عایق بتن بهتر است؟ یا بهترین عایق استخر کدام است؟

نوع عایقی که باید انتخاب کنید – چه یک عایق نافذ باشد یا یک مهر و موم موضعی – به چیزهای زیادی بستگی دارد. به شرایط نوردهی فکر کنید. آیا برای سطح داخلی یا خارجی است؟ آیا سطح صاف است یا ناهموار؟ آیا به دنبال تغییر ظاهر سطح بتنی هستید؟ برای تصمیم گیری در مورد بهترین عایق استخر ادامه مطلب را بخوانید.

اگر استخر در فضای باز است و نگران مقاومت در برابر اشعه ماوراء‌بنفش و مقاومت در برابر لغزش هستید، عایق‌های نفوذی بهترین انتخاب هستند. همانطور که گفته شد، از آنجایی که عایق‌های موضعی یک لایه محافظ تشکیل می‌دهند، ویژگی‌های سطحی بتن را تغییر می‌دهند و در هنگام خیس شدن، لغزندگی را افزایش می‌دهند. بنابراین در ازای یک روکش براق، یک عایق موضعی می‌تواند بتن را لغزنده‌تر کند.

کدام نوع عایق بتن بهتر است؟ یا بهترین عایق استخر کدام است؟

اگر به دنبال عدم تغییر در ظاهر بتن خود هستید، عایق‌های نافذ گزینه خوبی برای این کار هستند. اما در مقابل، اگر به دنبال بهبود یا ایجاد یک سطح تزئینی بیشتر هستید، یک عایق موضعی بهتر عمل می‌کند.

از نظر مقاومت شیمیایی، عایق‌های موضعی یک مانع مطلق هستند. در مورد عایق‌های نفوذی، بالای سطح بتن هنوز از نظر فنی باز است، بنابراین در حالی که مواد شیمیایی، لکه‌ها و آب را دفع می‌کنند، مانع مطلق نمی‌شوند. بنابراین با استفاده از یک عایق نافذ یا اشباع، کمی از محافظت فیزیکی چشم پوشی می‌کنید، اما در عوض آن‌ها ظاهر یا بافت سطح را تغییر نمی‌دهند.

توجه به این نکته مهم است که عایق موضعی که بر روی بتن در یک محیط بیرونی استفاده می‌شود، به دلیل اینکه در معرض عناصر قرار می‌گیرد، به نگهداری بیشتری نیاز دارد. از طرفی عایق‌های نفوذی در بتن هستند و در معرض هوازدگی قرار نمی‌گیرند. بنابراین عایق‌های نفوذی به نگهداری کمتری نیاز دارند.

نتیجه گیری

همانطور که گفته شد همه استخرها باید با استفاده از بهترین عایق استخر آب بندی شوند. عایق‌های استخر از نفوذ آب استخرهای خانگی یا آبگرم‌های تجاری و امکانات تفریحی جلوگیری می‌کنند. یک عایق خوب، استخر شما را تقویت و محافظت می‌کند. استخر هنگامی که به درستی آب بندی شود، عمر بتن تا حد زیادی افزایش می‌یابد. همچنین با این کار از آسیب رسیدن به مناطق اطراف استخر مانند چمن‌ها، ساختمان‌ها و… جلوگیری می‌شود.

در این مطلب ویژگی‌های بهترین عایق‌های استخر را بیان کردیم، درباره آب بندها صحبت نمودیم. انواع آن را برشمردیم و گفتیم کدام یک از آن‌ها برای کدام پروژه‌ها مناسب‌تر هستند. اکنون گزینه‌های خود را برای مهر و موم و عایق بندی استخر بتنی می‌دانید. ما امیدواریم که مطلب ما بینش مناسبی را در مورد اینکه دقیقاً عایق استخر بتنی چیست، انواع مختلف موجود و نحوه تعیین اینکه کدام نوع برای شما بهترین است، به شما داده باشد.

اگر سوالی دارید، در مورد اینکه کدام محصول برای شرایط منحصر به فرد استخر شما بهترین است و در انتخاب بهترین عایق سرویس بهداشتی، بهترین عایق استخر و … سوالی داشتید به سایت برکه با آدرس اینترنتی berke.ir مراجعه کنید و با مهندسان این مجموعه، مشاوره نمایید و از خدمات متنوع آن‌ها استفاده کنید.

هر چند وقت یک بار نیاز به آب بندی استخر داریم؟

این موضوع به شرایط مختلفی بستگی دارد. بسته به محل سکونت شما، بهتر است هر دو سال یکبار این کار را انجام دهید.

عایق استخر چقدر طول می‌کشد تا خشک شود؟

زمان خشک شدن عایق‌های استخر مبتنی بر آب، حدود 4 ساعت است. برای عایق‌های مبتنی بر حلال، می‌توانید انتظار زمان خشک شدن حدود 1 ساعت را داشته باشید.

چند لایه عایق نیاز دارم؟

معمولا بیش از یک لایه نیاز است. بهتر است دو لایه یا بیشتر باشد. پس از خشک شدن لایه اول، لایه دوم را بمالید تا تمام منافذ بسته شوند.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.9 / 5. تعداد امتیاز : 30

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *