loader image

استخر ذخیره آب کشاورزی بلوکی

خانه | خدمات استخر ذخیره | استخر ذخیره آب کشاورزی بلوکی

استخر ذخیره آب کشاورزی بلوکی

فرایند طراحی و ساخت و اجرای استخر ذخیره آب کشاورزی بلوکی را می‌توانید از گروه مهندسی برکه دریافت کنید. مجموعه‌ای که در حوزه طراحی، شبیه سازی و اجرای استخرهای مدرن و شیک، تجربه بیش از ۱۵ سال داشته و برای طراحی و ساخت این نوع سازه‌ها از بهترین ابزار و جدیدترین تکنولوژی‌ها استفاده می‌کند تا زیبایی، دوام و کیفیت آن‌ها را افزایش دهد. گروه مهندسی برکه آماده ارائه خدمات متنوع در حوزه آب و تاسیسات و ساختمان به تمامی متقاضیان است و خدمات طراحی و ساخت استخرهای ذخیره سازی آب کشاورزی بلوکی را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد.

استخر ذخیره آب کشاورزی بلوکی

علاوه بر این سرویس‌ها، این مجموعه آماده ارائه خدمات و محصولات متنوع دیگری نیز است. از مهمترین این خدمات می‌توان به آب بندی استخر و جکوزی، نما، پشت بام و سقف، مخازن و…. اشاره کرد.

در این مقاله به ارائه مطالبی در زمینه یکی از مهمترین خدمات این مجموعه یعنی طراحی و ساخت استخر ذخیره آب کشاورزی بلوکی خواهیم پرداخت و برخی از مهمترین مزایای ساخت این سازه‌ها، مراحل و نکات مورد نیاز برای احداث استخر ذخیره آب کشاورزی بلوکی را مرور و بررسی خواهیم کرد.

پس اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید با ما همراه باشید. همچنین برای اطلاع از نحوه ساخت سایر استخرهای ذخیره به مطالعه مقالات مربوطه همچون “استخر ذخیره آب کشاورزی ژئوممبران” بپردازید.

تماس با برکه

اهمیت و ضرورت طراحی و ساخت استخر ذخیره سازی آب بلوکی

همان‌طور که می‌دانید کشاورزان با دغدغه‌ها و مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند. یکی از بزرگترین مشکلات این افراد به ویژه در سال‌های اخیر کم آبی و بحران آب بوده است. این مشکل با کاهش میزان بارندگی‌ها و کم شدن ذخایر آبی ایجاد شده و خسارت‌های فراوانی را به کشاورزان تحمیل می‌کند. یکی از بهترین راهکارها برای ذخیره آب مورد نیاز این دسته از صاحبان مشاغل طراحی و ساخت استخر ذخیره آب کشاورزی بلوکی است.

تمامی افرادی که در مناطق گرمسیری و یا کم بارش کشور زندگی می‌کنند می‌توانند برای جلوگیری از خشک شدن محصولات و از بین رفتن آن‌ها در فصول گرم سال، یک استخر ذخیره آب بلوکی در نزدیکی مزرعه و یا زمین کشاورزی خود احداث نمایند و از بروز خسارت‌های سنگین ناشی از بحران آب و کم آبی جلوگیری به عمل آورند.

پس از ساخت استخر آب کشاورزی بلوکی می‌توانید آب مورد نیاز برای آبیاری، رشد و پرورش گیاهان و درختان و محصولات کشاورزی خود را تامین کنید. به طور کلی می‌توان فرایند طراحی و ساخت استخرهای ذخیره آب کشاورزی از حنس بلوک را یکی از بخش‌های بسیار ضروری برای سیستم‌های کشاورزی و آبیاری دامی به شمار آورد.

چراکه همان‌طور که پیش از این نیز اشاره شد این سازه‌ها  به کشاورزان کمک می‌کنند تا آب مورد نیاز خود را ذخیره ساخته و در زمان‌های خشکسالی و دوره‌های کم آبی و حاد از آن بهره‌مند شوند.

اهمیت و ضرورت طراحی و ساخت استخر ذخیره سازی آب بلوکی

طراحی و ساخت استخر بلوکی

هرچند عملیات ساخت استخر ذخیره آب کشاورزی را می‌توانید با مصالح مختلفی انجام داده و به روش‌های گوناگونی به این کار دست بزنید، اما از آنجایی که ساخت استخر ذخیره آب کشاورزی بلوکی هزینه‌های بسیار کمتری ایجاد می‌کند بیشتر افراد به دنبال آن هستند.

به این نکته هم دقت داشته باشید که طراحی و ساخت استخر ذخیره آب بلوکی تنها به منظور آبیاری نیست. شما می‌توانید از چنین سازه‌هایی به عنوان یک وسیله موثر برای جمع آوری و ذخیره آب باران استفاده کرده و فرسایش خاک را کاهش دهید.

علاوه بر استفاده از استخرهای ذخیره آب بلوکی برای مصارف کشاورزی، شما می‌توانید از این نوع سازه‌ها برای آبیاری دام و طیور و یا پرورش ماهی نیز استفاده کنید.

روش و مراحل ساخت استخرهای ذخیره سازی آب کشاورزی بلوکی

پیش از آغاز به کار طراحی و ساخت استخر ذخیره سازی آب کشاورزی بلوکی باید به چند نکته مهم دقت داشته باشید و مواردی را در نظر بگیرید تا سازه به وجود آمده مطابق میل شما بوده و از کارایی کافی برخوردار باشد.

یکی از مهمترین نکاتی که باید در مراحل ساخت استخر ذخیره آب کشاورزی بلوکی به آن دقت داشته باشید نحوه مقاوم سازی دیواره‌ها و پی این سازه‌ها است. برای اینکه استخر ساخته شده به اندازه کافی مقاوم باشد باید پی و دیواره‌های آن بر روی زمین بکر بنا شوند.

یعنی در این زمین‌ها هیچگونه ریشه‌ای از درختان و گیاهان وجود نداشته و یا در اصطلاح فاقد خاک نباتی باشند. اگر برای ساخت استخر کشاورزی بلوکی به این نکته دقت داشته باشید، علاوه بر افزایش مقاومت دیواره‌ها و پی سازه، به طول عمر مفید و ماندگاری آن نیز کمک خواهید رساند.

در این صورت استخر مورد نظر شما در برابر آسیب‌هایی از قبیل نشست احتمالی نیز مقاومت قابل توجهی از خود نشان خواهد داد. از سوی دیگر میزان ترک‌های ایجاد شده احتمالی ناشی از تنش برشی و یا فشارهای هیدرودینامیکی بر آن نیز کاهش خواهد یافت.

در مرحله بعدی ساخت استخر ذخیره آب کشاورزی بلوکی باید مقاوم سازی خاک پی و دیواره‌ها با انجام عملیات‌هایی از قبیل شفته ریزی و سنگ و لاشه چینی با ملات سیمان صورت پذیرد. اجرای این مرحله به ویژه در زمین‌هایی که سست به نظر می‌رسند ضرورت بیشتری دارد.

بهترین کاری که می‌توانید در این گام انجام دهید و یا پیش از آغاز عملیات خاک برداری، مشورت کردن و راهنمایی گرفتن از  کارشناسان خبره و کاربلد گروه مهندسی برکه است تا اطلاعات مورد نیاز را در اختیارتان قرار دهند. یکی دیگر از بهترین اقدامات پیش از ساخت استخر ذخیره سازی آب کشاورزی بلوکی این است که میزان خاک برداری از سازه مورد نظر خود را پیش بینی کنید.

سپس نقشه‌های کارگاهی ساخت استخر را تهیه نمایید. برای انجام عملیات خاک برداری نیز می‌توانید از یک تیم با تجربه کمک بگیرید و یا این فعالیت‌ها را خودتان انجام دهید. برای خاک برداری استخر ذخیره آب کشاورزی بلوکی باید تجهیزات و ابزارهای مورد نیاز این کار را نیز در اختیار داشته باشید که از جمله آن‌ها می‌توان به بیل مکانیکی، بابکت و…. اشاره کرد.

پس از اجرای عملیات خاک برداری برای ساخت استخرهای ذخیره آب کشاورزی با بلوک باید به شفته ریزی دست بزنید. پس از آن نوبت به دیوارچینی دیواره‌های استخر می‌رسد و بعد از آن باید داخل بلوک‌ها سیمان ریزی شود.

روش و مراحل ساخت استخرهای ذخیره سازی آب کشاورزی بلوکی

مزایای ساخت استخر آب کشاورزی بلوکی

ساخت استخر کشاورزی بلوکی نسبت به دیگر مصالح و متریال‌ها از قبیل فایبرگلاس، آجر و … مزایایی دارد. به همین دلیل هم بیشتر افراد ترجیح می‌دهند فرایند ساخت استخر ذخیره آب مد نظر خود را با کمک این مصالح به سرانجام برسانند.

یکی از مهمترین مزایای ساخت استخر ذخیره آب کشاورزی بلوکی افزایش دسترسی کشاورزان به آب برای آبیاری است. همان‌طور که می‌دانید در حوزه کشاورزی، آب منبعی بسیار مهم و ارزشمند بوده و عملکرد و کیفیت محصولات را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

شما با ساخت استخرهای ذخیره سازی آب بلوکی به یک منبع آب قابل اعتماد دسترسی خواهید داشت و اطمینان دارید که از عهده تامین آب مزارع خود به میزان کافی و ثابت بر خواهید آمد.

یکی دیگر از مهمترین مزایای ساخت استخر ذخیره آب کشاورزی بلوکی قیمت مناسب و مقرون به صرفه آن است. از سوی دیگر فرایند ساخت استخر با کمک این مصالح به شیوه‌ای اصولی انجام شده و سرعت اجرای کار هم بالا است. به همین دلیل وقت زیادی را از شما تلف نمی‌کند.

با وجود این مزایا مهمترین مزیت ساخت استخر کشاورزی بلوکی امکان شکل دهی بالای این مصالح با هر نوع شکل و مدلی است. در حقیقت و با کمک بلوک سیمانی شما می‌توانید استخر ذخیره آب کشاورزی مد نظر خود را با هر نوع شکل هندسی که ترجیح می‌دهید به اجرا در بیاورید.

به طور کلی می‌توان گفت پس از استخرهای بتنی بهترین نوع استخر ذخیره آب کشاورزی از لحاظ قابلیت شکل پذیری، نوع بلوکی این سازه‌ها است. ذکر این نکته نیز ضرورت دارد که مصالح بلوک سیمانی و بتن همگن محسوب می‌شوند و یا استخرهای ذخیره آب کشاورزی بلوکی را می‌توان در رده استخرهای بتنی جای داد.

در حال حاضر شن و ماسه و سیمان و بلوک در بیشتر نقاط کشور به وفور یافت می‌شوند. پس فرایند ساخت استخر ذخیره آب کشاورزی بلوکی بسیار آسان‌تر از نوع بتنی این سازه‌ها خواهد بود. چراکه برای ساخت سازه‌های بتنی باید در ابتدا قالب گذاری انجام شود و قالب‌ها در تمامی نقاط کشور و به راحتی در دسترس نیستند.

شما می‌توانید برای ساخت استخر ذخیره آب کشاورزی بلوکی از عوامل اجرایی و بومی موجود در منطقه و محل سکونت خود استفاده کنید و نیازی به عوامل خیلی متخصص نخواهید داشت. یکی دیگر از مهمترین مزایای ساخت استخرهای ذخیره آب کشاورزی امکان مسلح کردن آن‌ها با بلوک‌های سیمانی است.

با کمک این مصالح دیواره‌های استخر مورد نظر مانند یک دیوار برشی عمل خواهند کرد و مقاومت و تحمل برشی بالایی در برابر فشار آب و نشت‌های خاک از خود نشان خواهند داد.

مزایای ساخت استخر آب کشاورزی بلوکی

قیمت ساخت استخر ذخیره آب کشاورزی بلوکی

افرادی که تمایل به ساخت استخر ذخیره سازی آب کشاورزی بلوکی دارند علاوه بر بررسی این سازه‌ها و در نظر گرفتن مزایا و ویژگی‌های آن‌ها به قیمت طراحی و ساخت آن هم توجه دارند. لازم است بدانید که قیمت ساخت استخر ذخیره آب کشاورزی بلوکی یک نرخ ثابت و قطعی نبوده و تحت تاثیر چند عامل مهم قرار می‌گیرد.

یکی از مهمترین این عوامل اندازه و ابعاد استخر مد نظر شما است. هرچه استخرهای ذخیره آب کشاورزی از ابعاد و اندازه‌های بزرگتری برخوردار شده باشند نیاز به پرداخت هزینه بالاتری هم دارند. چراکه میزان متریال به کار رفته در ساختار چنین سازه‌هایی بیشتر خواهد شد.

از سوی دیگر مدت زمان بیشتری لازم است تا چنین سازه‌هایی ساخته شده و مورد بهره‌برداری قرار بگیرند. نوع متریال مورد استفاده و درجه کیفی آن نیز قیمت ساخت استخر ذخیره آب کشاورزی بلوکی را با تغییر و تحول مواجه می‌سازد. محل استخر کشاورزی نیز قیمت احداث و ساخت آن را تغییر می‌دهد.

نکات مورد نیاز پیش از ساخت استخر ذخیره آب کشاورزی بلوکی

برای اینکه مراحل ساخت استخر ذخیره آب کشاورزی بلوکی به خوبی سپری شده و اصول این کار رعایت شود باید پیش از اقدام به هر کاری چند عامل را به صورت دقیق بررسی کنید. در غیر این صورت ممکن است به اهداف و نتایج مد نظر خود دست پیدا نکنید.

حواستان باشد که طراحی و ساخت استخر کشاورزی بلوکی کار چندان ساده‌ای نبوده و باید توسط مجموعه‌ها و گروه‌هایی انجام شود که در این زمینه صاحب تخصص و تجربه کافی هستند و تاکنون نمونه‌های موفق بیشماری را به سرانجام رسانده‌اند. ساخت استخر ذخیره آب کشاورزی بلوکی به برنامه‌ریزی‌های دقیقی هم نیاز دارد و باید فرایند اجرا و پیاده سازی آن هم با دقت بالایی صورت پذیرد.

یکی دیگر از مهمترین نکات ساخت استخر کشاورزی از جنس بلوک توجه به موقعیت مکانی احداث سازه است که نقش قابل توجهی در کارایی استخر و اثربخشی آن دارد. اگر مکان مناسب برای این کار در نظر گرفته شود مطمئن خواهید بود که حداکثر دسترسی به آب را دارید و می‌توانید آن را مدیریت کنید.

مکان ساخت استخر ذخیره آب کشاورزی بلوکی باید نزدیک به مزارع شما باشد تا نیازی به استفاده از خطوط لوله طولانی و یا پمپاژ بیش از اندازه نداشته باشید. شیب مکان نیز مهم است تا امکان زهکشی اصولی داشته باشد. شیب‌های ملایم برای ساخت استخر ذخیره آب کشاورزی بلوکی مناسب‌ترند.

پس از توجه به مکان و موقعیت احداث استخر باید به ابعاد و ظرفیت آن نیز توجه کنید. ابعاد و اندازه مناسب برای ساخت این سازه‌ها را باید با توجه به چند عامل در نظر بگیرید. از جمله این عوامل می‌توان به مساحت زمین، نیاز آبی محصولات کشاورزی و یا دام، الگوهای بارندگی مورد انتظار منطقه و…. اشاره کرد.

نکات مورد نیاز پیش از ساخت استخر ذخیره آب کشاورزی بلوکی

نکات مورد نیاز پیش از ساخت استخر ذخیره آب کشاورزی بلوکی

با این حال به این نکته هم توجه داشته باشید که ابعاد استخر شما باید به اندازه‌ای باشد که در فصول خشک و یا روزهای کم آبی نیاز آبی محصولات برطرف شود و بتوانید از آن استفاده کنید. برای بررسی ظرفیت مورد نیاز سازه مد نظر خود هم باید میزان تبخیر آب در شرایط آب و هوایی منطقه را در نظر بگیرید و میزان نشتی‌ها، نرخ پر کردن و…. را نیز ارزیابی نمایید.

 

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.7 / 5. تعداد امتیاز : 50

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *