loader image

استخر ذخیره آب کشاورزی ژئوممبران

خانه | خدمات استخر ذخیره | استخر ذخیره آب کشاورزی ژئوممبران

استخر ذخیره آب کشاورزی ژئوممبران

استخر ذخیره آب کشاورزی ژئوممبران را می‌توان یک گزینه عالی برای افرادی دانست که قصد دارند با صرف هزینه مشخصی بهترین منبع ذخیره آب را در اختیار داشته باشند. این استخرها با داشتن مزایای متعدد به عنوان مناسب‌ترین گزینه جهت ذخیره آب کشاورزی شناخته می‌شوند و نمی‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد. این استخرها را به دلیل بهره‌گیری از یک عایق رطوبتی از جنس ژئوممبران بدین نحو نامگذاری کرده‌اند. اگر قصد دارید به سراغ این استخرها بروید و بر اطلاعات خود بیفزایید،‌ ادامه متن را به هیچ عنوان از دست ندهید.

استخر ذخیره آب کشاورزی ژئوممبران

یک تحول نوین در حوزه ذخیره آب کشاورزی

انسان‌های همیشه در تلاش بوده‌اند تا آب موردنیاز کشاورزی را به روش‌های گوناگونی ذخیره‌سازی کنند. ایرانیان نیز در این زمینه نقش مهمی داشته‌اند و راهکارهای گوناگونی را به کار گرفته‌اند، اما در برخی از این موارد، چنین راهکارهایی موثر واقع نمی‌شدند و یا هزینه مربوط به بهره‌گیری از آن‌ها آنقدر زیاد بود که عملاً به کارگیری آن‌ها امری نامناسب تلقی می‌شد. با گذشت زمان و تولید محصولات جدیدتر،‌ روش‌های بهتری در این حوزه پدید آمدند که از بین آن‌ها می‌توانیم به ساخت استخرهای ژئوممبران اشاره کنیم.

این نوع استخرها با کمک ورق عایق رطوبتی ژئوممبران به تولید می‌رسند. این ورق بسیار خاص اگرچه کاربردهای مختلف دیگری نیز دارد، اما عموماً تنها به منظور ساخت استخرهای کشاورزی به کار گرفته می‌شود. با اختراع ژئوممبران و شناخت کلیه ویژگی‌های مربوط به آن، کار بسیاری از افراد جهت ساخت استخرهای ذخیره آب کشاورزی راحت شد. هم اکنون ماده‌ای را در اختیار داریم که می‌توان به کمک آن روند ساخت چنین استخرهایی را تسریع کرد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به هدف نهایی خود دستی یافت.

تماس با برکه

استخرهای ژئوممبران نسبت به مواردی همچون استخرهای بتنی، استخرهای عایق شده با ایزوگام و… دارای برتری‌های بسیار زیادی است. همین امر موجب می‌شود تا اکثر کاربران این نوع استخرها را به عنوان گزینه نخست خود برای استخرهای مدفون،‌ نیمه مدفون و موارد مشابه انتخاب کنند. استخرهای ژئوممبران می‌توانند در نقاط مختلف کشور ما به کار گرفته شوند که خود یک امر کاملاً‌ مثبت به شمار می‌رود.

اگر تا پیش از این از استخرهای سنتی و قدیمی استفاده کرده‌اید، بهتر است به سوی آينده گام بردارید و به سراغ استخرهای ذخیره‌سازی از جنس ژئوممبران بروید. این نوع استخرها به راحتی می‌توانند تمامی نیازهای شما را در این رابطه پوشش دهند، آن هم با ارائه یک سری مزایای ویژه که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

مزایای استخر ذخیره آب کشاورزی ژئوممبران

سرعت بسیار بالای نصب استخرهای ذخیره آب ژئوممبران

اولین مزیت مربوط به استخر ذخیره آب کشاورزی ژئوممبران را می‌توان سرعت نصب فوق‌العاده بالای آن‌ها دانست. این امر وقتی اهمیت پیدا می‌کند که قصد داشته باشیم یک استخر با متراژ بسیار زیاد را به راه بیندازیم. طبیعتاً در برخی از شرایط لازم است که به سراغ چنین استخرهای بزرگی برای ذخیره آب کشاورزی موردنیاز خود برویم،  زیرا امکان ایجاد مواردی همچون خشک‌سالی‌های متعدد وجود دارد.

نکته جالب در مورد استخرهای آب ساخته شده به کمک ژئوممبران آن است که می‌توان در هر روز هزار متری مربع از آن‌ها را تکمیل کرد. در واقع اگر مهارت نیروی انسانی خاصی که به منظور ساخت این استخرها به کار گرفته می‌شوند بالا باشد، می‌توانید انتظار داشته باشید که در هر روز هزار متر مربع از استخر به نحو احسن پوشش داده شود.

سرعت بسیار بالای نصب استخرهای ذخیره آب ژئوممبران

سرعت بسیار بالای نصب

این موارد موجب خواهند شد تا بتوان استخرهای بسیار عظیم را در مدت زمان نسبتاً کوتاهی تکمیل کرد. حال کافی است این موضوع را با مواردی همچون ساخت استخرهای بتنی مقایسه کنید. حتی ساخت کوچک‌ترین استخرهای بتنی و یا ایزوگامی به زمان بسیار زیادی نیاز دارد و چنین موضوعی هزینه‌های کلی را افزایش می‌دهد.

بنابراین، اگر از جمله افرادی هستید که قصد دارند فرایند کلی ساخت استخرهای ذخیره آب کشاورزی را کاهش دهند، توصیه می‌کنیم که تا جای ممکن به سراغ استخرهای ساخته شده به وسیله ژئوممبران بروید. این استخرها به طور قطع تمامی نیازهایتان را در این زمینه برطرف می‌کنند،‌ آن هم بدون اینکه به زمان زیادی جهت نصب کردن آن‌ها احتیاج داشته باشید.

هزینه کمتر ساخت استخرهای ذخیره آب به وسیله ژئوممبران

یکی از مهم‌ترین عواملی که در گذشته موجب می‌شد تا برخی از کاربران نسبت به ساخت استخر ذخیره آب کشاورزی نظر خوبی نداشته باشند، هزینه‌های بالای مربوط به این موضوع بود. طبیعی است که بهره‌گیری از مواردی همچون بتن و یا موارد مشابه هزینه‌های بسیار زیادی را به شما تحمیل کند. این در حالی است که با استفاده از ژئوممبران می‌توان هزینه‌های چنین موضوعی را به شکل مناسبی کاهش داد. در واقع از زمان به وجود آمدن ژئوممبران، هزینه‌های ساخت استخر ذخیره آب به شکل چشم‌گیری کمتر شده‌ است.

این امر به همه افراد فرصت می‌دهد که حتی با بودجه‌های محدود نیز به سراغ استفاده از چنین استخرهایی بروند و هزینه‌های کلی خود را کمتر کنند. صرفه اقتصادی مربوط به بهره‌گیری از ژئوممبران واقعاً چشم‌گیر است و به هیچ وجه نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. این صرفه اقتصادی موجب می‌شود تا بتوانید از هزینه‌های اضافی تخصیص داده شده جهت ساخت استخر در پروژه‌های دیگری استفاده کنید.

 در کشوری همچون ایران که اکثر کشاورزان دارای اوضاع مالی چندان مناسبی نیستند، استخرهای ژئوممبران مخصوص ذخیره آب یک نوع نعمت به شمار می‌آيند. این استخرها می‌توانند به بهترین شکل ممکن نیازهای شما را برطرف کنند، آن هم بدون اینکه نیازی به پرداخت هزینه‌های بسیار زیاد جهت ساخت آن‌ها وجود داشته باشد.

حتی هزینه‌ مواردی همچون زیرساخت و نصب این نوع استخرها نیز نسبت به نمونه‌های مشابه کمتر است. اگر تا پیش از این بدین هزینه‌های بسیار زیاد ساخت استخر از ایجاد چنین محیط‌هایی خودداری کرده‌اید، بهتر است در تصمیم خود بازبینی کنید و با بهره‌گیری از استخرهای ژئوممبران، هزینه‌هایتان را کاهش دهید.

عمر بی‌نظیر استخرهای ژئوممبران

وقتی که به هزینه‌های پایین ساخت استخرهای ژئوممبران اشاره می‌‌کنیم، بسیاری از کاربران تصور می‌کنند که این هزینه پایین به دلیل بی‌کیفیت بودن ساختار ژئوممبران است. باید گفت که این تصور کاملاً نادرست محسوب می‌شود. استخرهای ژئوممبران نسبت به رقبای خود از کیفیت و عمر بسیار بالایی برخوردار هستند.

عمر بی‌نظیر استخرهای ژئوممبران

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، عمر کلی این استخرها در صورت نگهداری صحیح به بیش از چهل سال می‌رسد که برای چنین محصولاتی کاملاً قابل قبول است. این امر حتی قابل مقایسه با عمر کلی نمونه‌های مشابه نیست و به همین جهت باید بیان کرد که استخرهای ژئوممبران دارای بالاترین عمر در بین استخرهای ذخیره‌سازی آب کشاورزی هستند.

اگر قصد دارید یک سرمایه‌گذاری مناسب و طولانی مدت برای ساخت چنین استخرهایی داشته باشید،‌ استخرهای ژئوممبران بهترین گزینه موجود برای شما محسوب می‌شوند و هیچ کسی نمی‌تواند این موضوع مهم را انکار کند. عمر بالای چهل سال این نوع استخرها موجب خواهد شد تا برای مدت بسیار زیادی بدون هیچ‌گونه نگرانی به طور کامل از استخر مدنظر خود استفاده کنید، آن هم بدون اینکه مشکلی برای آن پیش بیاید.

مقاومت عالی در برابر خزه و جلبک

از جمله مشکلات بسیار مهمی که در اکثر استخرهای ذخیره آب کشاورزی می‌توان آن را مشاهده کرد، ایجاد خزه و جلبک در کنار‌های استخر و همچنین در کف آن است. این دو مورد می‌‌توانند شرایط نامناسبی را جهت به کارگیری استخر به وجود آورند و حتی منجر به ایجاد آلودگی‌های مختلف در آب آن شوند. قاعدتاً به کارگیری این آب آن هم برای مصارف کشاورزی به هیچ وجه مناسب نخواهد بود، زیرا می‌تواند منجر به آسیب دیدن ساختار گیاهان و محصولات مدنظر شما شود.

در این حالت باید به سراغ استخرهایی برویم که به صورت طبیعی در برابر خزه و جلبک مقاومت دارند. ورق‌های ژئوممبران تنها گزینه‌ای است که از همان ابتدا با چنین هدف مهمی به تولید می‌رسد. استخرهایی که به کمک ورق‌های ژئوممبران ساخته می‌شوند می‌توانند به بهترین شکل ممکن در مقابل جلبک و خزه مقاومت کنند و جلوی گسترش آن‌ها را بگیرند. مهم نیست در مورد چه نوع خزه و چه نوع جلبکی صحبت می‌‌کنیم، زیرا این موارد یک انتخاب عالی برای شما محسوب می‌شوند و بهتر است آن‌ها را به عنوان اولویت اصلی خود در نظر داشته باشید.

مقاومت در مقابل عوامل محیطی

برخلاف تصور بسیاری از افراد،‌ استخرها باید علاوه بر مقاومت در برابر مواردی همچون خزه و جلبک، در برابر عوامل محیطی نیست مقاومت خوبی از خود نشان دهند. در غیر این صورت، همین عوامل محیطی به مرور زمان منجر به خراب شدن ساختار آن‌ها می‌شوند و عملاً استخر مدنظر را به یک استخر غیرقابل استفاده تبدیل خواهند کرد. احتمالاً این پرسش برایتان به وجود آمده است که این عوامل محیطی دقیقاً شامل چه مواردی هستند؟

در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که مواردی همچون نور مستقیم آفتاب و یخ زدگی دو مورد از مهم‌ترین عوامل محیطی به شمار می‌آيند که می‌توانیم به آن‌ها اشاره کنیم. هر دوی این مورد در شرایط مختلفی می‌توانند استخر ذخیره آب شما را به یک استخر مخروبه تبدیل کنند و امکان استفاده از آن را از شما بگیرند.

خوشبختانه با وجود ورق ژئوممبران دیگر لازم نیست که نگرانی خاصی در این زمینه داشته باشیم. این استخرها به خوبی تمامی نیازهایمان را جهت مقابله با این عوامل محیطی برطرف می‌کنند و می‌توانند مقاومت خوبی را در مقابل هر یک از آن‌ها نشان دهند. ترکیب این موارد در کنار هم منجر به آن می‌شود که استخرهای ژئوممبران دارای بالاترین کیفیت ممکن باشند و بتوان برای سال‌های متمادی آن‌ها را به کار گرفت.

مقاومت در برابر حوادث جانبی

با انتخاب استخر ذخیره آب کشاورزی ژئوممبران می‌توانید از کلیه مزایای مربوط به آن‌ها بهره‌مند شوید. یکی دیگر از مزایای مربوط به چنین استخرهایی، مقاومت بی‌نظیر آن‌ها در مقابل سوراخ شدگی است. در واقع یک ورق ژئوممبران به دلیل برخورداری از ضخامت بسیار خوب معمولاً به سادگی سوراخ نمی‌شود و در نتیجه آب از آن نفوذ نخواهد کرد. علاوه بر این، ضربات فیزیکی نیز منجر به پاره شدن آن نمی‌شوند که خود یک مزیت عالی به شمار می‌رود. البته باید به این نکته مهم اشاره کنیم که در صورت برخورد شدید یک جسم نوک تیز با این ورق‌ها امکان پارگی‌ آن‌ها وجود دارد و باید به چنین موضوعی دقت داشته باشید.

مراحل به کارگیری این نوع استخرها

به منظور به کارگیری انواع استخر ذخیره آب کشاورزی ژئوممبران لازم است که یک سری مراحل مشخص را پشت سر بگذاریم. اولین مرحله را مي‌توان نقشه‌برداری و طرح احداث پروژه دانست. در این بخش تعیین خواهد شد که استخر باید در چه بخشی و با چه ابعاد مورد استفاده قرار بگیرد.

در گام بعدی فرایند خاک‌برداری آغاز می‌شود که خود دارای مراحل گوناتگونی همچون توجه به نوع شیب و به کارگیری ابزار تخصصی است. وقتی که فرایند خاک‌برداری به خوبی به پایان رسید، نوبت به لوله‌گذاری و همچنین کف‌سازی استخر می‌رسد. این مرحله بسته به اندازه کلی استخر ممکن است به زمان مشخصی نیاز داشت باشد.

مراحل به کارگیری این نوع استخرها

در آخرین گام نیز ورق‌های ژئوممبران در محل تعیین شده قرار می‌‌گیرند و سپس یک فنس در دور استخر قرار می‌گیرد تا از ورود موارد جانبی به درون آب جلوگیری شود. پس از تکمیل کردن همه این موارد، باید به سراغ آبیاری کردن استخر برویم و بعد از آن استخر مدنظر قابل استفاده خواهد بود.

سخن پایانی

استخر ذخیره آب کشاورزی با ورق ژئوممبران یکی از مناسب‌ترین استخرهای مورد استفاده در این زمینه به شمار می‌آيد. این نوع استخرها می‌توانند به عنوان مهم‌ترین راهکار جهت آبیاری محیط مدنظر شما به کار گرفته شوند و به همین جهت از اهمیت قابل توجهی برخوردار هستند. به کارگیری این نوع استخرها دیگر مثل گذشته هزینه‌بر نیست و بسیاری از کاربران به راحتی می‌توانند نسبت به سفارش دادن آن‌ها اقدام کنند. چنانچه هنوز هم با پرسش‌های بیشتری در رابطه با استخرهای ژئوممبران روبرو هستید، تنها کافی است با کارشناسان برکه تماس بگیرید تا شما عزیزان را به طور کامل یاری کنند.

مزیت‌های استخرهای ژئوممبران کدام است؟

از جمله مهم‌ترین مزیت‌های این نوع استخرها باید به مواردی همچون طول عمر بالا و هزینه پایین اشاره کرد.

آیا روند نصب این استخرها طول مي‌کشد؟

باید گفت که این استخرها خیلی سریع نصب می‌شوند به نحوی هر روز ۱۰۰۰ متر مربع را می‌توان نصب کرد.

آیا استخرهای ژئوممبران مقاومت خوبی دارند؟

این استخرها از مقاومت بسیار خوبی در برابر مواردی همچون خزه و جلبک برخوردار هستند.

ف

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد امتیاز : 60

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *