loader image

آب بندی چاله آسانسور کرج

خانه | خدمات آب بندی چاله آسانسور | آب بندی چاله آسانسور کرج

آب بندی چاله آسانسور کرج

یکی از سوالاتی که پیش از نصب و قرارگیری آسانسور به وجود می‌آید آن است که آیا چاله آسانسور نیاز به آب‌بندی دارد یا خیر؟ باید بدانید که بخش الکتریکی آسانسورها در قسمت چاله قرار می‌گیرد و با توجه با بالا بودن سطح آب زیرزمینی در اکثر مناطق کشور، آب‌بندی و عایق‌کاری چاله بسیار مهم است.

به دلیل اهمیت موضوع در ادامه به بررسی موضوع آب بندی چاله آسانسور کرج پرداخته می‌شود. اگر می‌خواهید از نحوه ساخت اصولی و استاندارد آسانسورها و نصب مناسب آن‌ها اطلاعات کافی به دست بیاورید، حتما تا انتها با ما همراه باشید.

چاله آسانسور چیست؟

چاله آسانسور چیست؟

قبل از وارد شدن به بحث آب بندی چاله آسانسور کرج، بد نیست با چاله آسانسور بیشتر آشنا شوید. درحقیقت بخشی که به صورت عمیق و عمودی به منظور نصب و کارکرد آسانسور مورداستفاده قرار می‌گیرد، چاله آسانسور نام دارد. این بخش در پایین‌ترین طبقه آسانسور و زیر آن قرار گرفته است.

در این بخش از آسانسورها قطعاتی همچون ضربه‌گیرهای کابین، پایه‌های ریل‌های راهنما، فلکه کششی سیم بکسل، گاورنر آسانسور و … قرار دارد. تجهیزات الکترونیکی مختلف موجود در این بخش، به خوبی اهمیت آب‌بندی آن را نشان می‌دهند.

تماس با برکه

اهمیت آب‌بندی چاله آسانسور

از جمله‌ مهم‌ترین دلایلی که اهمیت آب بندی چاله آسانسور کرج را نشان می‌دهد، جلوگیری از نفوذ آب است. چاله به طور طبیعی تمایل دارد که آب را به درون خود بکشد؛ این موضوع به خصوص در شرایط بارندگی بیشتر نمایان می‌شود. در صورت عدم عایق‌کاری مناسب در این بخش، با وارد شدن آب به قطعات و تجهیزات آسانسور، مشکلات و خسارات بسیاری به وجود می‌آید.

همچنین اگر آب‌بندی به شکل مطلوبی صورت نگیرد، قطعات دچار مشکلاتی همچون خوردگی می‌شوند. وارد شدن آب به شکل مستقیم درون قطعات الکتریکی نیز سبب خرابی گسترده آن‌ها خواهد شد. اهمیت دیگر آب بندی اصولی، حفظ ایمنی افراد است؛ چرا که در مواقع اضطراری همچون آتش‌سوزی، عایق نبودن صحیح می‌تواند منجر به حوادث ناگوار شود.

نکته بعدی افزایش کلی عمر آسانسور و تجهیزات آن است. با کمک عایق‌بندی مناسب می‌توان عمر تجهیزات را به صورت چشم‌گیری افزایش داد و همچنین در این حالت نیاز به تعمیرات و هزینه‌های جانبی کمتری نیز وجود خواهد داشت.

رعایت قوانین و استانداردهای موجود نیز از دیگر دلایل اهمیت آب‌بندی صحیح چاله آسانسور است. در غیر این صورت آسانسور به هیچ عنوان ایمنی و استاندارد لازم را نداشته و در هر زمان امکان مشکل و خرابی برای آن وجود دارد.

روش‌های آب‌بندی چاله آسانسور

روش‌های آب‌بندی چاله آسانسور

به طور کلی روش‌های مختلفی برای آب بندی چاله آسانسور کرج وجود دارد که بسته به شرایط و محیط موجود باید یکی از آن‌ها را انتخاب کرد. در زیر به مهم‌ترین و بهترین روش‌هایی که برای این منظور مورداستفاده قرار می‌گیرند، اشاره می‌شود.

آب‌بندی با کمک ژئوسنتتیک‌ ها

یکی از راه‌های آب بندی چاله آسانسور کرج و شهرهای دیگر مانند آب بندی چاله آسانسور تبریز استفاده از ورق‌ها و پوشش‌های عایق است که بین بستر و مقطع بتن‌ریزی تعبیه می شوند. این عایق‌ها به شکل مطلوبی از نفوذ آب به درون چاله جلوگیری می‌کنند. البته این دسته خود به مدل‌های مختلفی همچون ورق ژئو ممبران، ژئو گرید، ورق ژئو تکستایل و… تقسیم‌بندی می‌شود.

این روش را باید روشی موثر و رایج برای عایق کاری چاله‌های آسانسور بدانیم که در بسیاری از شرایط قابلیت‌ اجرا دارد.

آب‌بندی با بتن آب بند

استفاده از بتن آب بند روش موثر دیگر برای عایق کاری چاله آسانسور است. این روش را معمولا برای اعمال لایه دائمی روی دیواره‌ها و کف چاله استفاده می‌کنند و در واقع از اجرای کارهای مختلف سخت و زمان‌بر جلوگیری می‌شود. در این روش به جای استفاده از ورقه‌های عایق، از بتن‌هایی با خاصیت عایق بودن استفاده می‌شود. از واتر استاپ‌ها نیز می‌توان در این روش کمک گرفت. در صورت ترکیب مناسب و دقیق مصالح در این روش، آببندی به بهترین شکل ممکن صورت می‌گیرد و این روش روشی بسیار موثر قلمداد می‌شود.

بتن‌های عایقی که برای این منظور استفاده می‌شوند را از اضافه کردن موادی مثل مایع آب‌بندکننده بتن، کریستال شونده، پودر آب‌بند و… به دست می‌آورند. لازم به ذکر است که همه این مواد ویژگی خاص خود را دارند و بر حسب شرایط و موقعیت پروژه باید از افزودنی مناسبی استفاده شود.

واتر استاپ‌ ها

در ادامه بررسی آب بندی چاله آسانسور کرج، به معرفی واتر استاپ‌ها می‌رسیم. این نوع مواد آب‌بند‌های فیزیکی هستند که برای این منظور کاربرد دارند. واتر استاپ‌ها در 3 نوع بنتونیتی، هیدروفیلی و پی وی سی موجود هستند.

واتر استاپ پی وی سی ماده‌ای مخصوص آب‌بندی است که در زمانی استفاده می‌شود که هدف جلوگیری از وارد شدن آب به سازه‌های ساختمانی و ترک‌ها و… است. در حقیقت این ماده برای جلوگیری از آسیب آب به سازه در بخش‌های گوناگونی استفاده می‌شود و عملکرد خوبی را هم دارد.

نوع دیگر واتر استاپ، یعنی واتر استاپ هیدروفیلی، به شکلی فعال با آب وارد واکنش شده و توانایی جذب کردن و نگهداشتن آب در خود را دارد. این نوع از واتر استاپ‌ها را نیز می‌توان در بخش‌های مختلف سازه مورداستفاده قرار داد و از موادی ساخته و تهیه می‌شوند که خاصیت هیدروفیلی را دارا هستند.

در نهایت واتر استپ بنتونیتی که از مواد بنتونیت آماده شده، برای جلوگیری از وارد شدن آب به سازه‌ها و ترک‌های موجود در بخش‌های متفاوت استفاده می‌شود. باید گفت که بنتونیت خاک رسی است که در هنگام تماس با آب متورم شده و به صورت ژل در می‌آید. همین ویژگی آن را به عنوان آب‌بندی مناسب در برابر نفوذ آب تبدیل می‌کند.

آب‌بندی با پوشش‌های داخلی

آب‌بندی با پوشش‌های داخلی

از جمله روش‌های اصولی و کلیدی که برای آب‌بندی چاله آسانسور امکان بهره‌مندی از آن‌ وجود دارد، روش آببندی با پوشش‌های داخلی است. از این روش برای آب‌بندی در سازه‌های زیرزمینی استفاده می‌شود. آب‌بندکننده‌های معدنی اصلاح‌شده با پلیمر رایج‌ترین نوع این دسته هستند. مواد نفوذگر برای آب‌بندی چاله آسانسور گزینه بسیار خوب و کاربردی هستند. این مواد با پایه سیمانی که از میکرو ذرات فعال بهره می‌برند، با اعمال شدن روی بتن، شروع به واکنش دادن با آن کرده و کریستال‌هایی را شکل می‌دهند.

این کریستال‌ها در کنار هم شبکه متراکمی را ایجاد می‌کنند و در نهایت از ورد و نفوذ آب به شکلی مطلوب جلوگیری می‌کنند.

آب‌بندی با ایزوگام

در نهایت به معرفی آخرین روش از روش‌های آب بندی چاله آسانسور کرج می‌رسیم. از قدیمی‌ترین و مرسوم‌ترین روش‌ها در این زمینه باید به ایزوگام اشاره کرد. در این روش کف چاله ایزوگام و قیرگونی ریخته می‌شود. یکی از مزایای این روش سرعت بالای آن و همچنین عملکرد خوبش در برابر نفوذ آب است. هر چند که با معرفی روش‌های جدیدتر دیگر ایزوگام روشی مناسب و مطمئن به شمار نمی‌رود.

نکات مهم برای آب‌بندی چاله آسانسور

درنهایت به برخی از نکات مهم و کلیدی که در این خصوص باید مورد توجه قرار بگیرند اشاره می‌شود. در صورت جمع شدن آب در چاله آسانسور، باید حتما قبل از هر اقدامی آن را تخلیه کرد. همچنین در صورت ایزوگام شدن چاله در گذشته، باید ایزوگام برداشته شود. همچنین هرگونه نخاله و اضافات درون چاله نیز باید تخلیه شوند.

در نهایت پس از انجام آب‌بندی، حتما از مناسب بودن عایق و ممانعت آن از ورود آب اطمینان حاصل کنید.

دلیل آب بندی چاله آسانسور چیست؟

مجموعه مهندسی برکه، ارائه‌کننده خدمات آب‌بندی

مجموعه برکه به عنوان شرکتی قدیمی و معتبر در زمینه آب‌بندی ساختمان‌ها به شمار می‌رود. آب‌بندی تمام بخش‌های ساختمان، ساخت و طراحی استخر و… از جمله مهم‌ترین خدمات این مجموعه به شمار می‌رود. همچنین شما می‌توانید با مراجعه به قسمت پروژه‌های انجام‌شده در وبسایت، نمونه‌‌کارهای موجود را مشاهده کنید.

در صورت نیاز به راهنمایی و هر گونه سوال نیز از طریق راه‌های ارتباطی موجود با کارشناسان ما در تماس باشید.

جمع‌بندی

آب بندی چاله آسانسورها به منظور جلوگیری از حوادث و خسارات مختلف ضرروی و مهم است و به هیچ عنوان نباید از این اقدام شانه خالی کرد. در این مطلب سعی شد در این خصوص اطلاعات کافی در اختیار مشتریان گرامی قرار داده شود. شما می‌توانید برای آب بندی چاله آسانسور کرج با شماره‌های موجود در صفحه اصلی وبسایت تماس گرفته و مراحل بعدی لازم را طی کنید.

آب‌ بندی چاله آسانسور لازم است؟

بله، به دلیل بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی به منظور جلوگیری از آسیب‌های احتمالی باید چاله آسانسور به طور کامل عایق‌ بندی شود.

اهمیت عایق کاری چاله آسانسور چیست؟

جلوگیری از نفوذ آب به تجهیزات مهم آسانسور، جلوگیری از آسیب دیدن تجهیزات و حفظ ایمنی افراد از مهم‌ترین این دلایل هستند.

بهترین روش برای آب‌ بندی چاله آسانسور چیست؟

روش‌های مختلفی در این خصوص وجود دارد که کارشناس باید مطابق با شرایط و وضعیت موجود بهترین روش را متناسب با آن در نظر بگیرد.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد امتیاز : 38

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *