loader image

عایق حرارتی مشهد

خانه | خدمات عایق حرارتی | عایق حرارتی مشهد

فهرست مطالب

عایق حرارتی مشهد ؛ انتخاب عایق حرارتی مناسب تا حد زیادی مصرف انرژی را کاهش می‌دهد

عایق حرارتی نوعی پوشش است که با هدف کاستن از مصرف انرژی و ایزوله کردن محیط داخلی، در ساختمان‌ها استفاده می‌شود. بنابراین مواد عایق دارای ویژگی‌های بسیار خاص و نرخ انتقال حرارت پایین هستند؛ به عبارت دیگر انتقال گرما به روش هدایت، همرفت و تابش در این متریال‌ها بسیار پایین است.

استفاده از عایق حرارتی خوب تا حد زیادی از هزینه‌های شما در بخش انرژی کم می‌کند و در بلندمدت سبب صرفه‌جویی قابل توجه خواهد شد. در این مطلب با بهترین عایق حرارتی مشهد برای اجرای پروژه‌های ساختمانی در این شهر و ویژگی‌های آن آشنا می‌شویم.

انتخاب عایق حرارتی مناسب تا حد زیادی مصرف انرژی را کاهش می‌دهد

فاکتورهای بهترین عایق حرارتی برای ساختمان‌های در شهر مشهد

یک عایق حرارتی و برودتی خوب ویژگی‌های خاصی دارد که باعث می‌شود بیشترین اثربخشی و کارایی را داشته باشد. این ویژگی‌ها تا حد زیادی مربوط به توانایی در ایزوله کردن فضا و سهولت استفاده و نصب این متریال‌ها می‌شود. در ادامه با مهمترین فاکتورها و ویژگی‌های عایق حرارتی مشهد آشنا می‌شویم.

ضریب انتقال حرارت پایین

مهمترین ویژگی که هنگام انتخاب عایق حرارتی برای اجرا در مشهد باید مدنظر قرار دهید ضریب انتقال گرمای پایین آن است. هرچقدر این ضریب پایین‌تر باشد میزان تبادل حرارت و اتلاف انرژی کاهش پیدا می‌کند و پوشش عایق کارایی بیشتری خواهد داشت. این ضریب با افزایش دما رشد پیدا می‌کند و معمولا تولیدکنندگان میزان آن در دمای بالای 230 درجه سانتی‌گراد و حرارت بالا را اعلام می‌کنند.

تماس با برکه

طول عمر بالا

هرچه عمر پوشش عایق حرارتی و برودتی بیشتر باشد هزینه تعمیر و نگهداری آن کاهش خواهد یافت. به طور کلی عمر این نوع متریال به فاکتورهای گوناگون مانند میزان میزان مقاومت پوشش در برابر اشعه فرابنفش، مقاومت در برابر رطوبت، مقاومت در برابر رشد قارچ‌ها، مقاومت در برابر تنش و … بستگی دارد. حتما باید در هنگام خرید مشخصات گوناگون پوشش حرارتی را بررسی کنید تا از کارایی و طول عمر بالای آن مطمئن شوید.

فاکتورهای بهترین عایق حرارتی برای ساختمان‌های در شهر مشهد

چگالی پایین

یکی از عوامل مهم در انتخاب عایق حرارتی ساختمان در مشهد چگالی آن است. برخی از متریال‌ها مانند پشم‌ سنگ دارای چگالی متغیر هستند و می‌توانید آن را با مقدار چگالی مدنظر در بازار خریداری کنید. این پارامتر بر ضریب انتقال حرارت، ضریب نفوذ رطوبت، وزن، استحکام و اجرای پوشش عایق تاثیر مستقیم می‌گذارد. به طور کلی معمولا پوشش‌هایی که چگالی بالاتر دارند دارای ضریب انتقال حرارت کمتر، ضریب نفوذ رطوبت بیشتر و دوام بالاتر هستند.

مقاومت در برابر رطوبت

برای عایق‌کاری ساختمان حتما از موادی استفاده کنید که مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارند. با نفوذ رطوبت به داخل عایق ضریب انتقال حرارت افزایش پیدا می‌کند و پس از مدتی کارایی خود را از دست می‌دهد. بنابراین اگر محیط سازه مرطوب است و در تماس با دماهای بسیار پایین قرار دارد حتما به پایین بودن نفوذ رطوبت به داخل آن توجه کنید. شما می‌توانید در محیط‌هایی که شرجی و سرشار از رطوبت هستند از عایق‌های رطوبتی نیز در کنار عایق‌های حرارتی و برودتی استفاده کنید.

مقاومت بالا در برابر فشار

مقاومت فشاری بالا و تحمل تنش یکی از ویژگی‌های مهم عایق حرارتی مورد استفاده در مشهد است. استحکام و مقاومت فشاری با درجه حرارت رابطه عکس با دما دارد، به عبارت دیگر هرچقدر دما بالا رود مقاومت فشاری کاهش پیدا می‌کند. بنابراین هنگام انتخاب عایق به دمای کاری و میزان مقاومت فشاری آن در این بازه توجه کنید تا در بلندمدت کارایی لازم را داشته باشد.

مقاومت در برابر رشد قارچ‌ها

یکی از مهمترین ویژگی‌هایی که عایق حرارتی ساختمان‌های مشهد باید داشته باشند، مقاومت در برابر رشد قارچ‌ است. این موضوع برای افزایش فاکتورهای بهداشتی عایق حرارتی اهمیت بسیار بالایی دارد. در صورتی که عایق حرارتی و برودتی این ویژگی را دارا نباشد می‌تواند به محل رشد انواع میکروب‌ها و قارچ‌ها تبدیل شود و پس از مدتی سلامت ساکنین را به خطر اندازد.

داشتن خاصیت ضد پرتوهای فرابنفش

در صورتی که پوشش عایق حرارتی و برودتی در محلی استفاده می‌شود که در تماس با نور خورشید قرار دارد، باید در برابر تابش پرتوهای فرابنفش مقاوم باشد. این نوع عایق موجب بازتاب پرتوهای UV می‌شود و تا حد زیادی از گرمای تابشی در سازه کم خواهد کرد.

خنثی بودن و نداشتن واکنش شیمیایی

بهترین عایق حرارتی و برودنی باید در برابر واکنش‌های شیمیایی خنثی باشد. به عبارت دیگر در صورت وجود عوامل خارجی نباید دچار تغییر شود. در غیر اینصورت عایق حرارتی می‌تواند موجب بروز مشکلات و خطرات گوناگون برای ساکنین شود و ویژگی‌های خود را از دست می‌دهد. علاوه بر این معمولا واکنش‌های شیمیایی موجب انتشار ترکیبات سمی می‌شوند که برای سلامت افراد بسیار مضر هستند.

مقاومت در برابر حریق و اشتعال‌پذیری

یک عایق حرارتی و برودتی خوب باید در برابر آتشسوزی و حریق مقاوم باشد. این موضوع در هنگام استفاده از پوشش‌های عایق ساختمان‌های تجاری و مسکونی اهمیت بسیار زیادی دارد. اشتعال‌پذیری پوشش عایق تاثیر منفی بر ایمنی سازه می‌گذارد و در صورت بروز حادثه بسیار خطرناک است. علاوه بر این عایق حرارتی مورد استفاده در پروژه‌های ساختمانی مشهد نباید مواد سمی را منتشر کند.

محدوده دمای کارکرد

در زمان انتخاب و خرید عایق حرارتی ساختمان در مشهد باید به دمای کارکرد محصول توجه کنید.

معمولا پوشش‌های معمولی برودتی و حرارتی در دمای 40- تا 820+ کارایی دارند. در صورتی که محدوده دمای کارکرد متریال به کمتری از 40- درجه سانتی‌گراد برسد “عایق برودتی” نام می‌گیرد. همچنین پوشش‌های با دمای کارکرد بالای 820+ درجه سانتی‌گراد “عایق نسوز” به شمار می‌رود.

انواع عایق‌ های حرارتی و برودتی مناسب برای شهر مشهد

امروزه انواع پوشش‌های عایق حرارتی در شهر مشهد قابل خریداری هستند. این متریال‌ها با استفاده از تکنولوژی‌های گوناگون تولید می‌شوند و هرکدام برای نصب در بخشی خاص از ساختمان کاربرد دارند. شما می‌توانید با انجام بررسی‌های کارشناسی و با توجه به فاکتورهای گوناگون بهترین عایق حرارتی شهر مشهد را برای سازه خود استفاده کنید.

بلوک‌ های عایق بتنی

عایق‌های بلوکی شامل قالب‌های فومی قابل نصب بر روی دیوار و فوم‌های افزودنی به بتن می‌شود. شما می‌توانید این نوع متریال را بر روی دیوارهای خارجی و داخلی ساختمان‌ نصب کنید. همچنین قابلیت استفاده طی فرایند نوسازی را نیز دارند. نصب این نوع عایق به دقت و مهارت بالا نیاز دارد و ضریب انتقال حرارت ساختمان را تا حد زیادی کاهش می‌دهند. برای مثال انتقال حرارت بتن‌های حاوی فوم‌های افزودنی یک دهم بتن معمولی است.

پوشش‌ های فومی نرم و سخت

این نوع عایق فومی انواع مختلف مانند پلی‌استایرن، پلی‌ایزوسیانورات، پلی‌اورتان و فنولیک دارد. از این پوشش می‌توان در هنگام ساخت سازه و بر روی دیوارها و سقف استفاده کرد. این نوع پوشش حتما باید در میان دو لایه با ضخامت حداقل 3 سانتی‌متر از مواد استاندارد قرار گیرد تا خطر اشتعال‌پذیری آن به حداقل برسد. در صورت نصب در فضای باز نیز باید سطح عایق حرارتی فومی با پوشش‌های ضدآب پوشیده شود. پوشش فومی با ضخامت محدود می‌تواند انتقال حرارت را تا حد زیادی کاهش دهد.

عایق‌ های پتویی، رولی و الیاف

عایق‌های حرارتی و برودتی پتویی شامل فایبرگلاس، مواد معدنی مانند پشم‌سنگ یا پشم سرباره، فیبرهای پلاستیکی و فیبرهای معدنی می‌شود. این نوع از عایق را می‌توان در ساختمان‌ها در حال ساخت مشهد و به عنوان لایه میانی در دیوار و سقف نصب کرد. عایق‌های مذکور به عنوان لایه میانی به راحتی نصب می‌شوند. اجرای آن‌ها بسیار ساده است، قیمت پایینی دارند و فضاها را کاملا پر می‌کنند.

پوشش‌ های بازتابی

پوشش‌های بازتاب‌دهنده شامل ورقه‌های دارای پوشش فویلی، فیلم‌های پلاستیکی، صفحات پلی‌اتیلن یا ورق‌های کارتنی مخصوص می‌شود. این نوع پوشش بر روی دیوارها و سقف قرار می‌گیرند و از عبور حرارت جلوگیری می‌کنند. شما می‌توانید از پوشش‌های فویلی، فیلم‌های پلاستیکی یا کارتن‌های مخصوص به راحتی در میان چارچوب‌های چوبی نیز استفاده کنید. نصب این پوشش‌ها بسیار آسان است و برای قرار گرفتن در فضاهای استاندارد بسیار ایده‌آل می‌باشد. در بیشتر موارد این نوع پوشش در برابر پرتوهای گرما با جهت تابش رو به پایین مقاوم هستند و کارایی بیشتری دارند.

فوم‌ های اسپری‌شونده

از فوم‌های اسپری‌شونده، سیمانی، فنولیک، پلی‌ایزوسیانورات و پلی‌اورتان به منظور ایجاد پوشش عایق حرارتی دیوارها، بازسازی منازل مسکونی و ایزوله کردن طبقات زیر شیروانی، استفاده می‌شود. برای اجرای این پوشش کارآمد از پیستوله‌های اسپری مخصوص و تحت فشار استفاده می‌شود. با استفاده از این نوع متریال می‌توان ضریب انتقال حرارت سطوح و سازه‌های قدیمی، نواحی دارای شکل نامنظم و اطراف موانع سطحی را تا حد زیادی کاهش داد.

انواع عایق‌ های حرارتی و برودتی مناسب برای شهر مشهد

پنل‌های عایق (SIP)

پنل‌های عایق (SIP) شامل صفحات فومی، قطعات حاوی فوم مایع و عایق‌های دارای ساختار کاهی می‌شود. با قرار دادن پنل‌های SIP در داخل دیوارهای ساختمانی، سقف و کف منزل بهره‌وری انرژی تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند. معمولا با کنار هم قرار دادن چندین پنل SIP می‌توان دیوارها و سقف سازه را شکل داد. خانه‌هایی که با پنل‌های SIP ساخته می‌شوند در مقایسه با سازه‌های سنتی انتقال حرارت بسیار کمتری دارند. علاوه بر این ساخت این نوع منازل در زمان بسیار کوتاه و به آسانی قابل انجام است.

چگونگی نصب و اجرای عایق حرارتی در مشهد

عملکرد بدون نقص و عالی عایق حرارتی ساختمان‌های مشهد به اجرا و نصب صحیح آن بستگی دارد. برای این منظور باید افراد حرفه‌ای مراحل مختلف را انجام دهند تا عایق با حداکثر کارایی در محل خود جای گیرد. پوشش‌های پتویی و پنل‌های عایق باید به طور کامل فواصل چارچوب را بپوشانند و در تمام نقاط ضخامت یکسان داشته باشند. علاوه بر این باید اطراف تجهیزات داخل دیوار، مانند جعبه‌های برق را بپوشانند. معمولا پوشش‌های عایق به عنوان لایه میانی و در بین پنل‌های دیوار و سقف قرار می‌گیرند یا پس از نصب بر روی دیوارهای داخلی یا خارجی با مواد مناسب روی سطح آن‌ها پوشیده می‌شود.

حتما به این نکات توجه کنید:

  • جنس عایق و روکش آن باید مطابق با استانداردها و مقررات تعیین شده برای مقابله با حریق و آتشسوزی تعیین شود
  • استفاده از مواد و مصالح اشتعال‌پذیر، مخصوصا در ساختمان‌های بلندمرتبه، مجاز نیست
  • برای پوشش لوله‌هایی که در معرض یخ زدن قرار دارند باید با انجام بررسی‌های دقیق و کارشناسانه، بهترین گزینه انتخاب شود
  • ضخامت عایق با انجام محاسبات مهندسی تعیین می‌شود. همیشه ضخامت بیشتر عایق به معنای اتلاف حرارتی کمتر نیست

چگونگی نصب و اجرای عایق حرارتی در مشهد

کدام قسمت‌ های خانه باید با عایق حرارتی پوشیده شوند؟

افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف انرژی در منزل با نصب صحیح پوشش عایق حرارتی قابل دستیابی است. شما باید این نوع مواد را در بخش‌هایی که مستعد هدررفت انرژی هستند استفاده کنید تا بیشترین تاثیر را بگذارند. از جمله قسمت‌های خانه که باید با عایق حرارتی پوشیده شوند، عبارتند از:

  • فضای زیر شیروانی: شما باید با نصب پوشش عایق در فاصله میان اتاق زیرشیروانی و محیط داخلی خانه، انتقال حرارت میان این دو محیط را به حداقل برسانید
  • دیوارهای اتاق زیر شیروانی: حتما تمام بخش‌های اتاق زیرشیروانی، شامل سقف و تیرهای موجود را، با پوشش‌های عایق مناسب بپوشانید. این کار برای جلوگیری از خروج گرما از سقف و هدررفت انرژی منزل بسیار مهم است
  • تمام دیوارهای خارجی: حتما باید پوشش‌های عایق سطح دیوارهایی که بین فضای منزل و محیط خارج قرار دارند را به طور کامل بپوشانند. این فواصل شامل محیط داخلی خانه و گاراژ‌های بدون سیستم تهویه، سقف، انباری، زیرزمین و فضای خارجی می‌شود
  • دیوارها و سقف مشترک فضاهای بدون سیستم تهویه: حتما سقف و دیوار گاراژهای بدون سیستم تهویه و هر بخش از منزل که با فضای خارجی و بدون تهویه در تماس است را با پوشش‌های عایق بپوشانید. قسمت‌هایی از منزل که در تماس مستقیم با زمین هستند، نقاطی که بر روی فونداسیون قرار دارند و اطراف تیرچه منازل چوبی را به خوبی با مواد عایق حرارتی ایزوله کنید
  • اطراف پنجره‌ها و درها: معمولا بخش زیادی از اتلاف انرژی منازل متعلق به این بخش‌ها است. با استفاده از عایق مناسب و نصب دقیق آن می‌توانید تا حد زیادی موجب کاستن انتقال حرارت بین فضای داخلی منزل و محیط خارجی شوید

کدام قسمت‌ های خانه باید با عایق حرارتی پوشیده شوند؟

نصب بهترین پوشش عایق حرارتی ساختمان در مشهد

نصب پوشش‌های انواع عایق حرارتی اعم از عایق حرارتی سقف در شهر مشهد اهمیت بسیار زیادی در پروژه‌های ساختمانی، مخصوصا آپارتمان‌ها و مجتمع‌های بزرگ دارد. عدم استفاده از پوشش حرارتی مناسب مشکلاتی مانند تغییرات دمایی زیاد، بهره‌وری پایین، مصرف انرژی بالا و شرایط زندگی نامناسب را ایجاد می‌کند. برای برطرف کردن این مشکلات مواد عایق گوناگون ساخته شده‌اند که باید با توجه به فاکتورهای گوناگون از بهترین آن‌ها در ساختمان استفاده کنید.

پوشش‌های سلولوزی، پشم‌ های معدنی و فوم‌های پلی‌اورتان برخی از پرکاربردترین متریال‌های عایق حرارتی در مشهد هستند. گروه مهندسی برکه انواع پروژه‌های عایق‌کاری بنا و پروژه‌ های مرتبط با آب ساختمان را اجرا می‌کند. شما می‌توانید برای اطلاع از خدمات مجموعه به بخش‌های مختلف وبسایت ما مراجعه کنید.

قیمت عایق حرارتی در مشهد

مشهد یکی از شهرهای بزرگ ایران است که دارای آب و هوایی معتدل و خشک است. این آب و هوا باعث می‌شود که ساختمان‌ها در تابستان گرم و در زمستان سرد شوند. استفاده از عایق حرارتی می‌تواند به کاهش اتلاف انرژی و بهبود شرایط آسایش در ساختمان‌های مشهد کمک کند.

عوامل موثر بر قیمت عایق حرارتی در مشهد

قیمت عایق حرارتی در مشهد تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد، از جمله:

  • نوع عایق: عایق‌های مختلف دارای قیمت‌های متفاوتی هستند. عایق‌هایی که دارای ضریب انتقال حرارتی پایین‌تر و مقاومت بالاتری در برابر آتش و رطوبت هستند، معمولاً گران‌تر هستند.
  • ضخامت عایق: هرچه ضخامت عایق بیشتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود.
  • اندازه عایق: هرچه اندازه عایق بزرگتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود.

قیمت عایق حرارتی در مشهد متفاوت است. به طور کلی، قیمت عایق حرارتی در مشهد کمتر از مناطق گرمسیری مانند اهواز، بوشهر، و بندرعباس است.

استفاده از عایق حرارتی در مشهد می‌تواند به کاهش اتلاف انرژی و بهبود شرایط آسایش در ساختمان‌ها کمک کند. با توجه به عوامل موثر بر قیمت عایق حرارتی، بهتر است قبل از خرید عایق حرارتی، از چند فروشنده مختلف قیمت بگیرید تا بهترین قیمت را پیدا کنید.

نکات مهم در خرید عایق حرارتی در مشهد

  • قبل از خرید عایق حرارتی، نوع عایق، ضخامت عایق، و اندازه عایق را مشخص کنید.
  • از فروشنده معتبر خرید کنید تا از کیفیت عایق اطمینان داشته باشید.
  • قیمت عایق را از چند فروشنده مختلف بگیرید تا بهترین قیمت را پیدا کنید.

عایق حرارتی ساختمان تنها یکی از محصولات و خدمات ارائه شده در مجموعه برکه است. مجموعه‌ای تخصصی که در فرایند تولید محصولات و ارائه خدمات مربوط به آب و ساختمان و تاسیسات در کلیه استان ها همچون عایق حرارتی قزوین، عایق حرارتی قم و … سابقه بیش از ۱۵ سال داشته و خدمات متنوعی را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.

بهترین پوشش عایق برای استفاده در آپارتمان چیست؟

به طور کلی از عایق حرارتی سلولزی یا فایبرگلاس در ساخت آپارتمان‌ها و مجتمع‌های شهر مشهد استفاده می‌شود.

ضریب انتقال حرارت مناسب برای سطوح ساختمانی چقدر است؟

شما با توجه به فضای مورد نظر (دیوارها، اتاق‌ها و فضاهای منزل) باید به ضریب انتقال حرارت خاص دست پیدا کنید. به طور معمول دیوارهای خارجی منزل باید ضریب انتقال حرارت R-13 تا R-23 داشته باشند. این درحالی است که این ضرایب برای سقف و اتاق زیر شیروانی می‌توانند دارای ضریب انتقال حرارت R-30 تا R-49 باشند.

باریک‌ترین پوشش عایق حرارتی با ضریب انتقال حرارت بسیار پایین چیست؟

ورقه ایروژل با ضخامت 10 میلی‌متر باریک‌ترین متریال عایق حرارتی موجود در بازار است

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.9 / 5. تعداد امتیاز : 51

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *