loader image

چسب های آب بندی استخر

خانه | خدمات آب بندی استخر | چسب های آب بندی استخر

فهرست مطالب

چسب های آب بندی استخر

در زمان ساخت استخرها افزایش دوام این سازه‌ها و جلوگیری از آسیب‌های ناشی از فشار آب بسیار مهم است. طراحان استخرها برای بهبود مقاومت این سازه‌ها و عدم نشت آب به بیرون از سازه، انواع روش‌های آب بندی استخر را مورد استفاده قرار می‌دهند.

برای اطمینان از یک عایق‌بندی اصولی و ماندگار، به‌کارگیری انواع چسب های آب بندی استخر بهترین پیشنهاد است. عایق‌کردن کاسه استخر و تاسیسات داخل آن مانند چراغ‌ها و لوله‌های استخر، با استفاده از چسب‌های مخصوص انجام می‌شود. شناخت مواد عایق‌بندی استخرها، اولین گام برای اطمینان از دوام این سازه‌های آبی به‌شمار می‌آید. به همین دلیل در این مطلب از مجموعه برکه به بررسی کامل انواع چسب‌های عایق‌کردن استخرها می‌پردازیم.

افزایش دوام استخرها با چسب های آب بندی استخر

چرا استخرها به آب بندی نیاز دارند؟

بیشتر استخرها از بتن یا سیمان ساخته می‌شوند. این مواد به دلیل داشتن یک سطح متخلخل، به‌راحتی آب را به درون خود وارد می‌کنند و در صورت عدم آب بندی مناسب، فشار خارجی وارد بر بتن، باعث ترک خوردن آن می‌شود. از سوی دیگر درصورتی‌که از روش صحیح عایق کردن کاسه استخر و مناسب‌ترین چسب برای آب بندی استخر استفاده نکنید؛ احتمال نشت آب به درون این محفظه افزایش پیدا می‌کند.

استفاده درست از استخرها و حفظ آن‌ها از دلایلی است که نیاز این سازه‌های آبی به آب بندی را نشان می‌دهد. در صورت عدم استفاده از چسب‌های مناسب یا انتخاب روشی غیر ایمن و نامناسب با استخرها، احتمال آسیب‌های زیر به این سازه‌ها وجود دارد:

  • شکستن دیواره استخر بر اثر نفوذ آب و فشارهای هیدرولیکی وارد بر دیواره‌ها
  • نفوذ آب و آلاینده‌های محیطی از خارج از استخر به داخل که باعث آلودگی آب استخر می‌شود

تماس با برکه

چرا باید مهم‌ترین ویژگی‌های چسب برای آب بندی استخر را بشناسیم؟

استخرها سازه‌هایی هستند که برای ساخت آن‌ها از متریال مختلفی استفاده می‌شود. این متریال‌ها ویژگی‌های مختلفی دارند که برای عایق‌بندی و دوام در برابر رطوبت و آب باید از چسب‌های مناسب استفاده کرد. بیشتر استخرها از جنس سیمانی، بتنی یا بلوکی هستند که نوع واکنش‌پذیری آن‌ها با مواد چسبنده برای عایق‌بندی رطوبتی با یکدیگر متفاوت است. آگاهی شما از ویژگی‌های بهترین چسب آب بندی استخر، به شما در انتخاب مناسب‌ترین متریال و بهترین روش برای افزایش دوام این سازه‌ها کمک می‌کند.

مهم‌ترین ویژ‌گی‌های چسب مخصوص آب بندی استخر

چسب‌های مخصوص آب بندی ویژگی‌های مختلفی دارند که در زمان خرید چسب آب بندی استخر باید به آن‌ها توجه داشته باشید. این چسب‌ها باید بالاترین میزان مقاومت در برابر فشارهای مثبت و منفی آب را داشته باشند و بتوانند در عمق مناسبی از سطح استخر نفوذ کنند.

فراوری این مواد باید به‌گونه‌ای باشد که پس از ترکیب با دوغاب یا استفاده به‌صورت رزین‌های آب‌گریز، با سیمان واکنش نشان دهند و با ایجاد سطحی عایق در برابر نفوذ آب، بیشترین دوام را در این زمینه به وجود بیاورند. بهترین چسب آب بندی استخر باید متناسب با نوع سازه، نوع اثرگذاری، شرایط آب‌وهوایی محل استخر و ماندگاری بالا برای آب بندی انتخاب شود.

مهم‌ترین ویژ‌گی‌های چسب مخصوص آب بندی استخر

تفاوت آب بندی استخرهای شنا با استخرهای ذخیره‌ساز

نکته مهم در زمان عایق‌بندی رطوبتی استخرها، توجه به کاربرد این سازه‌ها و نوع متریالی است که در ساخت کف، دیواره و محفظه آن به کار رفته است. استخرهای شنا معمولا جنسی از بتن یا سیمان دارند که انواع چسب های آب بندی استخر متناسب با کاربردشان برای آن‌ها استفاده می‌شوند.

از سوی دیگر استخرهای ذخیره‌ساز مانند استخرهای پرورش ماهی یا استخرهای کشاورزی با استفاده از بلوک‌ها ساخته می‌شوند که برای عایق کردن آن‌ها باید از چسب مخصوص آب بندی استخر مانند چسب پودری آب بندی استخر استفاده کرد. معمولا به‌کارگیری ورقه‌های ژئوممبران یک گزینه مناسب برای آب بندی استخرهای ذخیره‌ساز است. در زمان شروع فرایند آب بندی استخر باید بر اساس کاربرد این سازه‌ها، بهترین چسب آب بندی استخر را به کار ببرید.

چسب آب بندی استخر چیست؟

اولین سوال بسیاری از استخرداران این است که چسب آب بندی استخر چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید اشاره کنیم که چسب مخصوص آب بندی استخر ماده‌ای چسبناک و نوعی پلیمر مقاوم در برابر رطوبت و آب است که با ترکیب در انواع سیمان و رنگ‌های استخری پایه آب، این متریال را کاملا ضد آب می‌کنند.

در کنار فرایند ضد عفونی کردن آب داخل استخر، عایق‌بندی رطوبتی این سازه نیز اهمیت بسیار بالایی دارد. در گذشته برای افزایش دوام استخرها و مقاومت آن‌ها در برابر فشار آب و عدم نشت آب به خارج از استخر، از روش‌های سنتی مانند ایزوگام، بلوک‌های سیمانی، قیرگونی و کاشی‌کاری استفاده می‌کردند. با رشد صنعت نانو و کاربرد آن در ساخت مواد شیمیایی، استفاده از انواع چسب های آب بندی استخر جایگزین این روش‌های سنتی شده است. صرفه‌جویی در زمان، داشتن مقامت بالا و ماندگاری طولانی مهم‌ترین مزایای استفاده از چسب برای آب بندی هستند.

چسب برای آب بندی استخر چه تفاوتی با دیگر چسب‌ها دارد؟

نمی‌توان از برخی چسب‌های رایج کاشی و سرامیک برای آب بندی کردن استخرها استفاده کرد. بهترین چسب های آب بندی استخر موادی هستند که به دلیل فرایند تولید و استفاده از ترکیبات شیمیایی قوی، به‌محض ترکیب با بتن یا سیمان، سدی محافظ را برای جلوگیری از نشت آب به بیرون یا ورود کثیفی‌ها به درون استخر به وجود می‌آورند.

چسب برای آب بندی استخر چه تفاوتی با دیگر چسب‌ها دارد؟

چسب مخصوص آب بندی استخر با خاصیت رزین و حالتی خمیری شکل یا مایع، به تمام منافذ، درزها، شکاف‌ها و سوراخ‌های دیواره‌ها و کاسه استخر نفوذ می‌کند و بالاترین میزان عایق‌بندی رطوبتی را می‌سازند. معمولا برای آب بندی استخرها از چسب‌های نانو، رزین آب‌گریز و ژل‌های میکروسیلیس به‌عنوان افزودنی‌های روان‌کننده بتن استفاده می‌کنند.

مزایای خرید چسب آب بندی استخر

شما برای این که از چسب‌های مختلف برای عایق‌بندی رطوبتی استخرهای خود استفاده کنید، دلایل زیادی دارید. استفاده از قیر، گونی و ایزوگام و دیگر فراورده‌های نفتی برای آب بندی و ایزولاسیون استخرها، می‌تواند انواع مشکلات فنی، فرسودگی، سوختگی، نشت آلودگی و … را به وجود بیاورد.

چسب مخصوص آب بندی استخر یک عایق رطوبتی مناسب برای فرایند ایزولاسیون است که با کاربرد بالا برای آب بندی و مقاوم‌سازی مخازن، دیواره‌ها، کف و کاسه این سازه آبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مهم‌ترین مزایای استفاده از چسب برای آب بندی استخر عبارت‌اند از:

  • انواع چسب آب بندی استخر مقاومت بالایی در برابر آب، رطوبت، اشعه UV خورشیدی و عوامل جوی دارند
  • این چسب‌ها جایگزین مناسبی برای مواد نفتی، ایزوگام، قیرگونی و پوشش‌های قدیمی هستند
  • نسبت به استفاده از دیگر متریال‌های عایق‌بندی سازه‌های آبی مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند
  • بهترین چسب آب بندی استخر باعث افزایش سرعت فرایند عایق‌بندی، سبک‌سازی سازه و آنتی‌باکتریال شدن (ضد جلبک، ضد خزه و ضد باکتری) می‌شود

شناخت تفاوت آب بندی استخر با دیگر سازه‌ها؛ راهی برای انتخاب چسب

در زمان آب بندی استخرها، باید به تفاوت روش‌های انجام این کار با دیگر سازه‌های بتنی و سیمانی توجه کرد. شناخت این موارد به شما برای انتخاب بهترین چسب های آب بندی استخر و به‌کارگیری مناسب آن‌ها کمک می‌کند. توجه داشته باشید که در شرایط مختلف آب‌وهوایی و نوع روباز یا سربسته بودن استخرها، باید از چسب مناسب برای عایق رطوبتی آن‌ها استفاده کنید.

شناخت تفاوت آب بندی استخر با دیگر سازه‌ها؛ راهی برای انتخاب چسب

در زمان شروع فرایند آب بندی استخرها به نکات زیر برای انتخاب چسب آب بندی مخصوص دقت کنید:

  • به علت اجرای پوشش‌هایی مانند کاشی‌کاری دسترسی به بدنه استخر وجود ندارد؛ بنابراین باید از چسب مناسب استفاده کرد تا متحمل هزینه‌های تخریب کاشی و هزینه‌های اضافی نشوید
  • بهترین چسب برای آب بندی باید در برابر انقباض و انبساط ناشی از تغییرات دمایی آب در استخر مقاومت بالایی داشته باشد و ماندگاری خود را از دست ندهد
  • در زمان خرید چسب آب بندی استخر باید دقت کنید که این ماده تمام درز و شکاف‌های موجود در محفظه استخر، دیواره‌ها و کاسه را بپوشاند تا در طول زمان تعداد ترک‌ها بیشتر نشود

روش‌های آب بندی استخر با استفاده از چسب آب بند و مواد دیگر

پیش از پرداختن به معرفی کامل انواع چسب آب بندی استخر، بهتر است با روش‌های کلی عایق‌بندی رطوبتی این سازه‌های آبی آشنا شوید. انتخاب چسب برای آب بندی استخر متناسب با روش مورد استفاده و متریال به‌کاررفته در ساخت استخر انجام می‌شود. به همین دلیل شناخت روش‌های آب بندی استخر در انتخاب بهترین چسب آب بندی استخر کمک می‌کند. در ادامه به روش‌های آب بندی استخر اشاره می‌کنیم.

آب بندی استخر در زمان اجرا

یکی از روش‌های نه‌چندان معتبر برای آب بندی استخرها، عایق کردن آن‌ها در زمان ساخت و اجرای استخر است. در این روش با استفاده از نوارهای آب بندی واتر استاپ PVC یا بنتونیتی، عملیات آب بندی انجام می‌شود. با توجه به ایجاد درزهایی در بخش‌های مختلف استخر پس از اتمام کار، معمولا باید دوباره با استفاده از چسب های آب بندی استخر، این سازه را عایق‌بندی کرد.

پوشش‌های آب بندی پلی اورتان

به‌کارگیری مواد پلی اورتان برای آب بندی استخر یک فرایند تخصصی و زمان‌بر بود که باید توسط متخصصان ماهر انجام شود. استفاده از این روش شکل ظاهری زیبایی را به استخرهای شما می‌دهد؛ به‌ویژه در زمان‌هایی که قصد ندارید کف استخر را کاشی‌کاری کنید.

پوشش‌های آب بندی پلی اورتان

لایه‌های آب بندی سنتی استخر

در روش سنتی آب بندی استخر، مانند اجرای پلاستر از نرمه ماسه سیمان به همراه چسب بتن یا مواد آب بند برای عایق‌بندی رطوبتی استخرها استفاده می‌کنند. این روش نیز می‌تواند در صورت عدم اجرای صحیح، درزهایی را در بخش‌های مختلف سازه به وجود بیاورد.

پوشش‌های ژئوممبران برای آب بندی استخرهای کشاورزی و بلوکی

خاصیت پوشش‌های ورقه‌های ژئوممبران به‌گونه‌ای است که چسبندگی بالایی را برای کاشی به وجود نمی‌آورد. از سوی دیگر رنگ ظاهری آن نیز زیبایی دیگر روش‌های آب بندی استخر را ندارد. به همین دلیل برای آب بندی استخرهای شنا از این روش استفاده نمی‌شود و کاربرد این روش در عایق‌بندی رطوبتی استخرهای صنعتی، پرورش ماهی، کشاورزی و مخازن آب است.

پوشش‌های نفوذگر کریستال‌شونده برای آب بندی استخرهای بتنی

برای انتخاب چسب های آب بندی استخر باید به نوع متریال مورد استفاده در ساخت کاسه استخر توجه داشت. استفاده از پوشش‌های نفوذگر کریستال‌شونده فقط برای استخرهایی با بدنه بتن کاربرد دارد. این روش برای استخرهای بلوکی و آجری با لایه نهایی پلاستر قابل استفاده و اجرا نیست.

پودر آب بندی استخر دوجزئی

یکی از بهترین روش‌ها برای آب بندی استخرهای شنا و سیمانی، به‌کارگیری پودر آب بندی دوجزئی سوپر الاستومری پایه سیمانی – اکریلیکی است. این فرایند آب بندی مزایای فراوانی مانند: تحمل تنش ناشی از انبساط و انقباض، انعطاف‌پذیری بالا، یکپارچه و بدون درز بودن، چسبندگی فوق‌العاده، ایجاد پل بر روی بتن‌ها و ترک‌ها کرمو، امکان اجرای کاشی و سرامیک، مقاوم در برابر سولفات و کلر و اجرای آسان و ساده را شامل می‌شود.

انواع چسب آب بندی استخر

انواع چسب آب بندی استخر

پس از شناخت کامل انواع روش‌های آب بندی استخر، در این بخش نوبت به معرفی کامل چسب های آب بندی استخر می‌رسد. انواع این چسب‌ها به‌صورت پودری و مایع در اختیار خریداران قرار می‌گیرند و با مقاومت بالا در برابر نوسانات دمایی، سازه را در برابر تهدیدات خارجی مقاوم می‌کند. بهترین چسب آب بندی استخر قیمت مناسبی دارد و شما می‌توانید متناسب با کاربرد مورد نظر این مواد، آن‌ها را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید.

برای انتخاب بهترین چسب آب بندی استخر باید به برخی نکات مهم توجه داشته باشید. پیش از انتخاب این ماده، باید به کاربرد استخرها و متریال به‌کاررفته در طراحی ساخته دقت کرد. هر نوعی از چسب برای متریال‌های مختلفی کاربرد دارد و باید برای خرید چسب آب بندی استخر، از ویژگی‌های آن آگاه بود.

ویژگی‌های یک چسب آب بندی برای استخر عبارت‌اند از:

  • چسب‌ مخصوص آب بندی استخر باید سطح محکم و مقاومی را در برابر آب ایجاد کند
  • اجرای چسب آب بندی استخر باید کاملا ساده و بدون نیاز به دانش تخصصی باشد
  • چسب‌های آب بندی استخر را باید بتوان بر روی سطوح مختلف مانند بتنی، سیمانی و چوبی اجرا کرد
  • بهترین چسب آب بندی استخر نباید باعث پوسته‌پوسته استخر و ریزش آن شود
  • چسب‌های آب بندی بعد از استفاده بی‌رنگ می‌شوند و به‌راحتی می‌توان از آن‌ها در ترکیب با ملات استفاده کرد

بر همین اساس می‌توان مهم‌ترین چسب‌های آب بندی استخرها را به‌صورت زیر دسته‌بندی کرد:

  • رزین نانو آب‌گریز
  • چسب نانو N50
  • عایق آب بند P60
  • چسب نانو P100
  • چسب آب بندی Z90
  • چسب SA 12
  • چسب B70
  • چسب آب بندی S701
  • ژل میکروسیلیس
  • واترپروف‌های دوجزئی
  • پودرهای آب بندی سوپر الاستیکی
رزین نانو آب‌گریز؛ گزینه‌ای مناسب برای آب بندی استخر

رزین نانو آب‌گریز؛ گزینه‌ای مناسب برای آب بندی استخر

در میان روش‌های آب بندی و انواع چسب‌های عایق‌ کردن رطوبتی استخرها، رزین نانو آب‌گریز گزینه‌ای محبوبی است. این مایع شیری‌رنگ با دارا بودن خاصیت واترپروفی 100 درصد نیازی به تخریب سازه ندارد. این روش به‌عنوان یک جایگزین مناسب برای روش‌های سنتی، پس از اجرا بر روی سطح بی‌رنگ و آب‌گریز می‌شود. انواع چسب نانو آب بندی استخر بر پایه رزین‌های اکریلیک و با بهره‌مندی از تکنولوژی نانو ساخته شده‌اند. این مواد قابلیت اجرای بالایی در هر نوعی از دوغاب را برخوردار است و پس از انجام فرایند، با ایجاد یک پیوند قوی با سازه، به درون سطح آن نفوذ کرده و محفظه استخر را از نشت آّب ایمن می‌کند.

رزین نانو آب‌گریز چطور استفاده می‌شود؟

برای به‌کارگیری چسب نانو آب بندی استخر می‌توان از دو روش استفاده کرد. این چسب قابلیت اجرا بر روی کلیه سطوح بتنی، سیمانی، گچی، آجری، چوبی و … را دارد. به‌طورکلی چسب های آب بندی استخر با فناوری نانو را می‌توان با استفاده از روش‌های زیر مورد استفاده قرار داد.

  • استفاده به‌صورت خالص: این ماده را بدون نیاز به ترکیب با دوغاب سیمان می‌توان با نسبتی از آب و با کمک پیستوله یا قلم‌مو برای نقاط مختلف استخر مورد استفاده قرار داد. برای استفاده از این روش باید تمام لایه‌های نفوذناپذیر مانند سطح لعاب‌دار کاشی، سنگ‌های صیقلی و از قبل رزین شده، کلیه سطوح کاور شده با افزودنی‌های پایه نفتی مانند تینر، قیر و … قبل از اجرا برداشته شوند
  • استفاده به‌صورت دوغاب سیمانی برای آب بندی: با توجه به قدرت بالای واترپروفی و مقاومت در برابر فشارها منفی و مثبت آب بالاترین مصرف در بخش ایزولاسیون‌های تخصصی با این روش است. این روش برای آب‌گریز کردن و اجرای پوشش‌های نهایی برای سطوح استخر و مخازن استخرهای بتنی کاربرد فراوانی دارد

چسب‌های آب بندی بتن

در میان انواع چسب های آب بندی استخر، چسب‌های عایق‌بندی رطوبتی بتن تقاضای بالایی برای خرید دارند. این چسب‌ها به‌عنوان افزودنی‌هایی برای چسبندگی لایه‌های مختلف سیمان، به بتن خاصیت آب بند شدن می‌دهند. چسب بتن با نقش موثر در ترمیم بتن، آب بندی، افزایش مقاومت بتن، ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده بتن،  افزایش خواص فیزیکی و شیمیایی و جلوگیری از ترک بتن، یک گزینه ایده‌آل برای آب بندی استخرها به‌شمار می‌آید. به‌طورکلی چسب‌های بتن به دو دسته اپوکسی و لاتکس (پلیمری) تقسیم‌بندی می‌شوند.

چسب‌های آب بندی بتن

مهم‌ترین انواع چسب بتن آب بندی استخر عبارت‌اند از:

  • چسب نانو N50
  • چسب P100
  • چسب آب بندی Z90
  • چسب آب بندی  SA 12
  • چسب بتن B70
  • چسب آب بندی S701

چسب اپوکسی؛ محصول دوجزئی قدرتمند برای آب بندی استخرها

در زمان خرید چسب آب بندی استخر، چسب‌های اپوکسی گزینه مناسبی هستند. این چسب‌ها مایعی غلیظ پلیمری با حالت امولسیونی به‌شمار می‌روند که مقاومت کششی، خمشی و دوام تن را افزایش می‌دهند. این محلول‌های کلوئیدی از پلیمرهای مختلف در آب هستند که برای ترمیم بتن در استخرها بیشترین کاربرد را دارند. چسب‌های اپوکسی آب بندی استخر محصولی دوجزئی بسیار قدرتمند و بر پایه رزین اپوکسی اصلاح شده هستند که با افزایش دوام بتن، می‌توان از آن‌ها به‌عنوان آب بند کننده داخلی بتن نیز استفاده کرد.

نحوه آب بندی استخر با چسب بتن به این صورت است که چسب بتن با ملات، مخلوط یکنواختی را تشکیل می‌دهد و مانع از تراوش آب و تفکیک دانه‌های ریز و درشت می‌شود. این محصول را می‌‌توان قبل از خشک شدن در آب حل کرد؛ اما پس از خشک شدن به‌هیچ‌عنوان این خاصیت را ندارد. بهترین روش استفاده از این چسب‌ها ترکیب دو جز با یکدیگر و اجرای آن با برس بر روی سطح است. چسب بتن آب بندی استخر در سرستون، فونداسیون، ضد آب کردن کاشی‌های خمیری و پودری بیشترین کاربرد را دارد.

مهم‌ترین مزایای چسب اپوکسی برای آب بند کردن استخرها عبارت‌اند از:

  • افزایش نفوذناپذیری بتن در برابر عوامل محیطی، فیزیکی و شیمیایی
  • افزایش مقاومت سایشی، كششی و خمشی تا ۲ برابر ملات معمولی
  • چسبندگی فوق‌العاده به سطوح زیر کار تا 4 برابر ملات معمولی
  • استفاده از چسب بتن برای لکه‌گیری و مرمت سطوح سیمانی
  • مقاومت‌‌های فوق‌العاده زیاد کششی و مکانیکی
  • قابلیت اجرا بر روی مقاطع زیر کار خشک
  • حفظ خواص کیفی برابر با طول عمر بتن
  • كاهش اثرات جمع‌شدگی و انقباض
  • بدون حلال
چسب بتن لاتکس؛ افزودنی مناسب برای افزایش چسبندگی بتن

چسب بتن لاتکس؛ افزودنی مناسب برای افزایش چسبندگی بتن

در میان انواع چسب های آب بندی استخر، چسب‌ بتن لاتکس خاصیتی مکمل دارد. این چسب مایع باعث افزایش چسبندگی ملات و بتن شده و با بهبود خاصیت الاستیسیته بتن، افزایش مقاومت شیمیایی، بهبود پایداری در برابر ضربه و مقاومت بالا در برابر تغییرات دما، یک افزودنی مناسب برای ترمیم نقاط آسیب‌دیده استخرها به‌شمار می‌آید.

چسب بتن آب بندی استخر از نوع لاتکسی، به همراه سیمان پرتلند و ماسه ملات پرقدرتی را می‌سازند که می‌توان برای لایه‌ پیوندزا در ترمیم بخش‌های مختلف استخر از آن استفاده کرد. کاربرد این چسب در استخرها که در مجاورت مستقیم با آب هستند، بسیار بالا است و برای بهبود خاصیت ملات‌های سیمانی یا اضافه‌شدن به چسب‌های پایه سیمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مهم‌ترین ویژگی‌های چسب‌های بتن لاتکس عبارت‌اند از:

  • افزایش چسبندگی بتن یا ملات جدید به بتن یا ملات قدیمی
  • افزایش مقاومت در مقابل سیکل‌های ذوب و انجماد
  • افزایش مقاومت کششی، خمشی و مقاومت سایشی
  • جلوگیری از ترک خوردن و طبله شدن ملات
  • کاهش نفوذپذیری و آب بند کننده بتن

چسب نانو N50؛ یک رزین مناسب برای آب بندی استخر

چسب‌های متعددی با فناوری نانو ساخته شده‌اند که می‌توان از آن‌ها برای مصارف گوناگون استفاده کرد؛ اما چسب نانو N50 یک گزینه مناسب برای آب بندی استخر است. این چسب یک مایه شیری‌رنگ است که خاصیتی واترپروفی دارد.

پس از اجرا بر روی سطح کاملا بی‌رنگ شده و با قابلیت ترکیب در بتن و هر نوع ملات سیمانی دیگر، بر پایه رزین‌های اکریلیک و باتکیه‌بر تکنولوژی نانو تولید شده است. ویژگی‌های این چسب های آب بندی استخر، آن‌ها را به یکی از بهترین مواد برای عایق‌های رطوبتی این سازه‌های آبی تبدیل می‌کند.

چسب نانو N50؛ یک رزین مناسب برای آب بندی استخر

مهم‌ترین ویژگی‌های چسب نانو N50 برای آب بندی استخرها عبارت‌اند از:

  • قابلیت استفاده به‌جای ضد یخ بتن از طریق افزایش سرعت هیدراتاسیون و کاهش زمان گیرش
  • قابل استفاده به‌عنوان midsection ‌(لایه‌ میانی) در انواع ملات و بتن (با هر ضخامتی)
  • افزایش میزان همگرایی، پیوند و چسبندگی اجزا تشکیل‌دهنده بتن و انواع مصالح
  • افزایش دانسیته (تراکم) و کاهش نفوذپذیری بتن (ساخت بتن آب بند)
  • دارای خاصیت آنتی‌باکتریال (ضد خزه، جلبک و باکتری) و معطر
  • مقاومت بسیار بالا در برابر مواد شوینده، اشعه UV و گاز CO2
  • بالا بردن مقاومت کششی و خمشی سازه‌های سیمانی
  • تحمل دمای ۷۵- الی ۳۵۰+ درجه سانتی‌گراد
  • بالا بردن چشمگیر مقاومت سایشی و ترافیکی
  • فراهم نمودن تنفس سازه‌ای
  • سازگار با محیط زیست

نحوه اجرای چسب نانو N50 با توجه به محل اجرا متفاوت است

برای اجرای چسب نانو N50 باید به محل اجرا و روش مناسب با آن دقت داشته باشید. سه روش اصلی دوغاب و ملات تعمیری، ملات سیمان‌کاری و بتن‌ریزی برای به‌کارگیری این چسب مورد استفاده قرار می‌گیرد که نحوه اجرای این چسب آب بندی استخر به‌صورت زیر است:

  • دوغاب و ملات تعمیری: ترکیب یک واحد چسب N50 با دو واحد آب برای ساخت دوغاب و استفاده از یک واحد سیمان به همراه دو واحد پودر سنگ الک شده، مناسب‌ترین ترکیب خشک برای ملات تعمیری به‌شمار می‌آیند
  • ملات سیمان‌کاری: یک واحد N50 را با پنج واحد آب ترکیب کرده و از آن برای ساخت ملات سیمان‌کاری استفاده می‌کنیم. برای ملات سیمان‌کاری نیز بهترین ترکیب یک واحد سیمان به همراه پنج واحد ماسه بدون خاک است
  • بتن‌ریزی: برای بتن‌ریزی مواد باید به مدت 10 دقیقه و با دور تند درون تراک میکسر با یکدیگر ترکیب شوند

عایق آب بند P60 و تاثیر آن بر آب بندی استخرها

چسب‌های فراوانی برای عایق‌بندی بخش‌های مختلف استخرها وجود دارند که در بین آن‌ها چسب بتن ضد آب و آنتی‌باکتریال P60، تمام مشخصه‌های لازم برای یک چسب قوی و موثر را دارد. این چسب آب بندی استخر مایعی غلیظ و پلیمری با حالتی امولسیونی است که برای افزایش چسبندگی بتن یا ملات جدید، در کنار سایر ملات‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چسب P100؛ یک ماده مناسب برای آب بندی استخر در محیط‌های شرجی

چسب عایق P60 را باید پیش از آن که خشک شود در آب حل کنید تا بتواند با تاثیر مستقیم در کاهش نفوذپذیری بتن، سطح مقاوم را برای عایق‌بندی رطوبتی استخرها به وجود بیاورد. این چسب مطابق با استانداردهای ASTM C 1059 ،C 1042  و C 1440 تولید شده است.

چسب P100؛ یک ماده مناسب برای آب بندی استخر در محیط‌های شرجی

در میان انواع چسب‌های عایق‌های رطوبتی، چسب P100 یک چسب نانو آب بندی استخر است که مانند چسب Z90 با بهره‌مندی از رزین‌های اکریلیک تولید شده است؛ اما بر خلاف Z90 پس از خشک شدن کاملا سخت و لاکی شده و نمی‌توان در تمام محیط‌ها از آن استفاده کرد. استفاده از این چسب در مناطق مرطوب و شرجی، جایگزین مناسبی برای چسب‌های Z90 است. این چسب به‌عنوان یک عایق رطوبتی باکیفیت، انواع سطح، دیواره، کف، کاسه و مخزن استخر را به بهترین نوع ممکن از نشت آب محافظت می‌کند.

چسب آب بندی Z90

از دیگر انواع چسب آب بندی استخر می‌توان به یکی از پرکاربردترین این مواد اشاره کرد. چسب آب بندی نانو Z90، مانند چسب N50 خاصیتی مایع با 100 درصد توان آب‌بندی را دارد که برای این کار نیازی به تخریب نیست. این مایع شیری‌رنگ پس از مصرف کاملا بر روی سطح رنگ خود را از دست می‌دهد. چسب Z90، می‌‌تواند پس از اجرا کاملا به درون بافت سیمان، بتن، آهن و حتی چوب نفوذ کند و یک ماده مناسب برای عایق رطوبتی مخازن استخر و تجهیزات توکار آن‌ها مانند لوله‌ها باشد.

برخی از مهم‌ترین مزایای این چسب مخصوص آب بندی استخر عبارت‌اند از:

  • کاهش ضخامت لایه ایزولاسیون و عدم محدودیت اجرا در دیواره‌ها و ارتفاعات
  • عدم آسیب‌پذیری و سوراخ شدن لایه در مقابل تنش‌های طبیعی سازه
  • عدم نیاز به سیمان‌کاری و ملات پلاستر پس از اجرا
  • قابلیت ترکیب با انواع رنگ‌های اکریلیک (پایه آب)
  • عدم تعرق و تورق لایه‌های آب بندی به مرور زمان
  • کاهش هزینه‌های کارگری و مصالح
  • قابل اجرا توسط قلم‌مو و پیستوله
موارد مصرف چسب آب بندی نانو Z90

موارد مصرف چسب آب بندی نانو Z90

با توجه به ساختار یکسان چسب‌های نانو و عملکرد فوق‌العاده آن‌ها برای عایق‌بندی رطوبتی مکان‌هایی که در مجاورت آب و رطوبت قرار دارند، چسب نانو Z90 نیز کاربردی یکسان با دیگر چسب‌های هم‌رده دارد. این چسب بر روی کلیه سطح نفوذناپذیر قابل اجرا بوده و به دو روش می‌توان از آن استفاده کرد. قدرت بالای واترپروفی این چسب برای آب بندی استخر و مقاومت بالای آن در فشارهای مثبت و منفی آب، این ماده را به پرکاربردترین محصول در بخش ایزولاسیون‌های تخصصی تبدیل کرده است.

کاربردهای چسب Z90 در آب بندی استخرها عبارت‌اند از:

  • استفاده برای عایق: این چسب برای آب بندی استخر به کار می‌رود و اغلب به‌عنوان topcoat خاصیتی پوششی و عایق‌بندی برای دیواره‌ها، کف، مخازن و کاسه استخر دارد
  • استفاده جهت رزین: این چسب مخصوص آب بندی استخر را می‌توان برای رزین کردن کامل نماهایی که رنگ و ظاهر آن‌ها نباید تغییر کند، با نسبت معینی از آب ترکیب و با قلم‌مو یا پیستوله اجرا کرد

چسب SA 12؛ آنچه برای عایق رطوبتی استخر به آن نیاز دارید

در میان انواع چسب های آب بندی استخر، میزان چسبندگی چسب SA 12 بسیار بالا است. این چسب مخصوص آب بندی استخر، بر پایه پلیمرهای اصلاح‌شده مناسب برای ساخت‌ ملات‌های چسبنده بر روی سطوح بتن تولید شده است. این ماده با خاصیت چسبندگی قوی به‌عنوان یک ماده ضد آب قدرتمند برای تعمیرات سطوح بتنی و سیمانی استخرها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مهم‌ترین مزایای چسب SA 12 به‌عنوان یک چسب برای آب بندی استخر عبارت‌اند از:

  • تهیه ملات چسبنده برای صافکاری سراسری سطح بتن و اندودهای آب بندی استخر‌های شنا
  • سازگار با رنگ‌های استخری اکریلیک و روغنی برای ضد آب کردن رنگ استخر و پایه آبی
  • افزایش مقامت چسبندگی ملات به بتن قدیم بدون استفاده از توری فلزی
  • قابل ارزیابی با استاندارد‌هایC1440  ،C 1042  و ASTM C 1059
  • مقاوم در برابر فشارهای منفی و مثبت آب مخازن عمیق
  • مناسب برای آب بندی مناسب آب آشامیدنی و استخر
  • افزایش مقاومت کششی و خمشی و مقاومت سایشی
  • کیفیت و دوام بیشتر در برابر اسیدها و مواد قلیایی
  • سازگاری بالا با مواد بتنی و چسبندگی بیشتر بتن
  • افزایش مقاومت در برابر سیکل‌های یخ‌بندان
  • تحمل دمای 60- تا 98+ درجه سانتی‌گراد
  • کاهش ترک ناشی از عدم جمع‌شدگی
  • مقاومت بالا در برابر انواع مواد شوینده
  • افزایش سرعت در اجرای پروژه
  • تشکیل شده بر پایه مواد نانو
  • تقویت ملات‌های بندکشی
  • انعطاف‌پذیری مناسب
  • سازگار با محیط زیست
آماده‌سازي سطح برای استفاده از چسب SA 12

آماده‌سازي سطح برای استفاده از چسب SA 12

برای بهره‌‌مندی از بالاترین میزان تاثیرگذاری چسبندگی انواع چسب های آب بندی استخر، چگونگی آماده‌سازی سطح اهمیت ویژه‌ای دارد. برای استفاده از چسب SA 12 نیز باید یک فرایند اصولی و ایمن را در نظر گرفت تا بالاترین میزان تاثیرگذاری از یک چسب برای آب بندی استخر را شاهد باشیم.

مراحل آماده‌سازی سطح برای استفاده از چسب  SA 12و آب بندی استخر با این چسب عبارت‌اند از:

  • پاک کردن سطح بتن و سیمان از هرگونه آلودگی محیطی، گردوغبار، پوسیدگی و چربی
  • پوشاندن سطوح بتنی و سیمانی در هوای گرم به‌وسیله چادر برای امنیت در برابر تابش آفتاب
  • باز کردن ترک‌های عمیق و سطحی با تجهیزات مناسب
  • ترکیب یک پیمانه چسب SA 12 با یک پیمانه آب و استفاده از ماله برای کشیدن آن بر روی نقاط مختلف استخر
  • کشیدن مش فایبرگلاس بر روی سطح کار و پرداخت آن با ماله برای از بین بردن ملات اضافه
  • ترکیب مقدار 10 گرم الیاف در هر لیتر آب و اضافه کردن سیمان، پودر سیلیس با آن و اضافه کردن 6 درصد از وزن چسب بتن SA 12
  • کشیدن مخلوط به دست آمده بر روی سطح مش به‌صورت خمیری
  • مخلوط کردن خمیر سیمان، چسب و سیلیس با آب و کشیدن این دوغاب بر روی سطح استخرهای رنگ‌شده
  • رنگ‌آمیزی استخر با رنگ اکریلیک همراه با چسب SA 12 برای پوشش نهایی استخر

چسب B70؛ ماده‌ای برای افزایش ضریب چسبندگی ملات به سطح

یکی از مهم‌ترین چسب های آب بندی استخر که مانند دیگر چسب‌های فراوری‌شده با فناوری نانو، کاربرد بالایی در آب بندی استخرهای شنا دارد، چسب B70 است. این چسب آب بندی استخر قیمت یکسانی با دیگر مواد عایق‌بندی رطوبتی دارد و استفاده از آن به نوع روش آب بندی و صلاحدید مجری برمی‌گردد. خاصیت واترپروفی و قدرت چسبندگی چسب B70 بسیار بالا است و می‌تواند دمایی بین 75- تا 350+ درجه سانتی‌گراد را در فشارهای مثبت و منفی آب تحمل کند.

روش عمومی استفاده از چسب B70 و روش‌های آماده‌سازی سطح برای استفاده از آن، دقیقا مانند سایر انواع چسب‌های بتن است که باید بر اساس دستورالعمل‌های گفته شده استفاده شود. در واقع این چسب به‌تنهایی کاربردی ندارد؛ بلکه باید به‌عنوان یک ماده مکمل و افزودنی به ملات سیمان و بتن، در فرایند آب بندی و مقاوم‌سازی استخرها مورد استفاده قرار بگیرد.

چسب آب بندی S701

چسب آب بندی S701

در میان انواع چسب های آب بندی استخر، چسب آب بندی S701 سازگاری بالایی با بیشتر ملات‌های ساختمانی و پرکننده‌های دارد. این چسب نانو آب بندی استخر، علاوه بر دارا بودن قدرت قوی برای چسبندگی، دارای بالاترین میزان انعطاف‌پذیری و رنگ‌پذیری است و مقاومت بالایی نیز در برابر اشعه UV خورشیدی دارد. این چسب برای آب بندی استخر، استفاده در زیرسازی‌های استخر، ساخت عایق‌های رطوبتی، چسب کاشی‌های واترپروف استخر و عایق‌بندی سطوح سلولزی استفاده می‌شود.

مهم‌ترین کاربردهای چسب آب بندی S701 در سازه‌های آبی عبارت‌اند از:

  • آب‌بندی پوشش‌های آب‌بند مانند استخرها و آب‌نماها
  • مورد استفاده به‌عنوان پرایمر زیر کار رنگ
  • برای ساخت چسب کاشی واترپروف
  • ساخت کنیتکس‌های پایه آب

ژل میکروسیلیس؛ یک افزودنی مناسب برای چسبندگی بتن

در میان انواع چسب های آب بندی استخر، ژل میکروسیلیس یک افزودنی بی‌نظیر برای افزایش مقاومت و چسبندگی بتن است. استفاده از این روش یک راهکار مناسب برای افزایش مقاومت کاسه‌، مخازن، دیواره‌ها و کف استخر در برابر نشتی و نفوذ آب می‌باشد. ژل میکروسیلیس بر پایه کربوکسیلات اتر تولید می‌شود در روان کردن بتن نقش موثری دارد.

ژل میکروسیلیس فرایندی متفاوت را برای افزایش دوام استخرها در برابر فشار آب در پیش می‌گیرد. این ژل برای ایجاد سدی محافظتی در برابر فشار آب، با آهک واکنش نشان داده و پس از تشکیل سیلیکات کلسیم و جبران کردن کمبود فیلر بتن، حد اشباعی نفوذپذیری بتن را کاهش می‌دهد. به دلیل ریز بودن ذرات میکروسیلیس از این ژل برای آب بندی دیواره‌ها، درزها و ترک‌های استخرهای بتنی استفاده می‌کنند.

انتخاب ژل میکروسیلیس به‌عنوان یکی از مناسب‌ترین افزودنی‌های چسب های آب بندی استخر به دلیل کاهش نفوذپذیری بتن و ایجاد بتن‌هایی با تراکم بالا برای تولید بتن آب بند و آب بندی بتن انتخاب مناسبی به‌شمار می‌رود.

ژل میکروسیلیس؛ یک افزودنی مناسب برای چسبندگی بتن

مهم‌ترین مزایای استفاده از میکروسیلیس به‌عنوان یک چسب آب بندی استخر عبارت‌اند از:

  • کاربرد آسان و مرتفع‌سازی مشکلات ناشی از استفاده مستقیم از پودر میکروسیلیس
  • افزایش مقاومت فشاری بتن
  • کاهش نفوذپذیری بتن (آب بندی بتن)
  • کاهش ترک‌های پلاستیک در سطح بتن
  • افزایش مقاومت بتن در برابر سایش

واترپروف‌های دوجزئی؛ از پرکاربردترین انواع چسب‌های استخر

استفاده از واترپروف‌های بادوام، برای عایق‌کردن رطوبتی استخرها، یکی از بهترین روش‌ها برای آب بندی کردن استخرها به‌شمار می‌رود. این روش مانند چسب های آب بندی مقاومت سازه بتنی را در برابر فشار مثبت و منفی آب افزایش می‌دهد و با ایجاد عایقی ایمن در برابر عوامل تهدیدکننده، اجازه نشت آب به خارج از محفظه استخر را نمی‌دهد.

در روش استفاده از واترپروف‌های دوجزئی، یک جز پودری سیمانی است که به‌صورت اصلاح‌شده با پودرهای پلیمری و معدنی ترکیب شده است و جز دوم آن نیز یک ماده رزین امولسیونی اکریلیک است. جز دوم این ماده با دارا بودن بالاترین میزان چسبندگی به سطح بتنی، انعطاف‌پذیری بالایی را برای این ماده به وجود می‌آورد. به دلیل همین ویژگی، لایه آب بند ایجاد شده، توانایی بالایی در برابر تحمل ترک‌ها و شکستگی‌های ناشی از تنش‌های سازه آبی و فشار آب دارد.

نکاتی مهم که در زمان استفاده از واترپروف دوجزئی باید به آن‌ها توجه داشته باشید

برای به‌کارگیری واترپروف‌های دوجزئی، بهتر است با برخی ویژگی‌ها و شرایط استفاده از این ماده آشنا باشید. این عایق رطوبتی مانند چسب های آب بندی استخر دارای برخی مقاومت‌ها در برابر فشارها آب و روش استفاده متفاوت است که متناسب با شرایط آب‌وهوایی مکان استخر باید به این ویژگی‌ها برای یک عایق‌بندی ایمن با استفاده از عایق‌های دوجزئی توجه داشته باشید.

پودرهای آب بندی سوپر الاستیکی

نکات مهم در زمان استفاده از واترپروف‌های دوجزئی عبارت‌اند از:

  • این محصول را می‌توان در دمای ۲۰- تا ۷۰+ درجه سانتی‌گراد استفاده کرد
  • امکان استفاده از آب‌بندهای دوجزئی برای عایق‌های رطوبتی استخرهای کشاورزی که  احتمال ضربه به آن‌ها کم است، به‌عنوان لایه نهایی وجود دارد
  • با توجه به شرایط فیزیکی و ضخامت کم این عایق‌های رطوبتی، نمی‌توان از آن‌ها برای لایه نهایی استخرهای شنا استفاده کرد
  • استفاده از لایه‌های محافظ مانند کاشی یا سیمان بر روی آن، ماندگاری آب بند را افزایش می‌دهد
  • این آب بند به‌راحتی بر روی کاشی و سرامیک قابل اجرا است
  • پس از استفاده از این آب بند سطح استخر نیاز به کاشی‌کاری مجدد بر روی لایه آب بند دارد
  • برای ترکیب محصول در زمان خرید از یک ظرف تمیز استفاده کرده و قسمت مایع و بخش پودری را کاملا با هم ترکیب کنید تا مخلوطی همگن به دست آید
  • با استفاده از فرچه، غلتک، ماله و کاردک می‌توان این ماده را بر روی سطح پیاده کرد

پودرهای آب بندی سوپر الاستیکی

نوع دیگری از مواد چسبنده برای عایق رطوبتی استخرها، پودرهای آب بندی سوپر الاستیکی هستند. این پودرها بر پایه ترکیبات شبه سیمانی اصلاح شده و اکریلیک و سوپر الاستیک ساخته شده‌اند که برای آب بندی و دوام سطوح بتنی و پلاستر در سطوح داخلی و خارجی استخر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کاربردهای پودرهای آب بندی سوپر الاستیکی به‌عنوان یک چسب مقاوم عایق‌بندی استخر عبارت‌اند‌ از:

  • ایجاد یک لایه یکپارچه و منعطف آب بند، با چسبندگی بالا و بدون درز، زیر کاشی و ملات
  • محافظت از بتن فونداسیون و دیواره‌های استخر در برابر نمک، کربناتاسیون، سولفات و آب
  • ایجاد پل بر روی ترک‌ها تا عرض 0.92 میلیمتر در ضخامت 2 میلیمتر
  • آب بندی سطوح افقی و عمودی در محیط‌های داخلی و خارجی
  • مقاومت در برابر نمک و مواد شیمیایی موجود در خاک
  • امکان خروج بخارات از بتن به بیرون پوشش
  • آب بندی استخر و مخازن آب تحت فشار
  • آب بندی سطوح دارای لرزش و جابه‌جایی
  • زمان اجرای طولانی و با محدودیت کم
  • بسیار منعطف بدون ترک خوردن
  • قابلیت استفاده در مخازن آب شرب
  • اجرای سریع و آسان – سرد اجرا
  • مقاوم در برابر خاک حاوی کلر

روش استفاده از پودرهای آب بندی استخر

استفاده از پودرهای سوپر الاستیکی بر خلاف چسب های آب بندی استخر مراحل تخصصی‌تری دارد. مجریانی که از این روش برای عایق‌بندی سازه‌های آبی خود استفاده می‌کنند، باید پنج مرحله اصولی را پشت سر بگذارند.

روش استفاده از پودرهای آب بندی استخر

این پنج مرحله عبا‌رت‌اند از:

  • آماده کردن سطح اجرای کار: پاک‌کردن سطح مورد نظر از کلیه آلودگی‌های نفتی، روغنی و گردوغبار برای جلوگیری از چسبندگی به پوشش آب بندی پلیمری
  • ترمیم سطوح: هرگونه بتن تخریب‌شده یا دارای ترک‌خوردگی باید با استفاده از پوشش مناسب ترمیم شود
  • اطمینان از سطح صاف استخر: سطح کار باید بدون تخلخل و کاملا صاف بوده و هیچ‌گونه منفذ یا ترک‌های ریز و درشت نداشته باشد
  • دقت در اجرای لایه اول و دوم: سطح اجرا باید با مرطوب کردن در حالت اشباع با سطح خشک قرار بگیرد. پس از اجرای لایه اول از پودر آب بند، با استفاده از ملات ترمیم‌کننده باید لایه دوم اجرا شود
  • اجرای صحیح پودر آب بندی استخر بر روی سطح: بخشی پودری محصول باید در یک ظرف تمیز ریخته شده و جز مایع نیز به‌آرامی به آن اضافه شود و با دور پایین همزن کاملا مخلوط شود. پس از ترکیب ماده به دست آمده را به‌وسیله بروش در دو تا سه‌ لایه باید بر روی سطح اجرا کنید

نحوه آب بندی استخر با چسب بتن

در میان انواع متریال‌های کاربردی برای آب بندی استخر و تجهیزات داخلی و خارجی آن، انواع چسب‌های بتنی جز بهترین چسب‌های عایق رطوبتی این سازه‌ها به‌شمار می‌روند. همین موضوع باعث شده است تا طیف وسیعی از مجریان و استخرداران برای آب بندی استخرهایشان از بهترین چسب‌های بتن استفاده کنند.

نحوه آب بندی استخر با چسب بتن به نوع سازه و متریال مورد استفاده برای کاسه استخر و مخازن این سازه بستگی دارد. به همین دلیل پرداختن به چگونگی استفاده از این چسب‌ها برای عایق‌بندی رطوبتی یک موضوع مهم است که در ادامه به آن‌ می‌پردازیم.

آب بندی استخر با ترکیب ملات سیمان و چسب بتن

در این روش، میزان مشخصی از چسب بتن را به‌جای آب یا ملات سیمان مخلوط کرده و بر روی سطح استخر اجرا می‌کنیم. باید توجه داشته باشید این روش زمانی موثر است که مرحله ساخت استخر که شامل بتن‌ریزی یا بلوک چینی است کاملا به پایان رسیده باشد.

استفاده از چسب بتن در ملات دوغاب

استفاده از چسب بتن در ملات دوغاب

طراحی برخی از استخرها به‌گونه‌ای است که بعد از ساخت، آن‌ها را کاشی‌کاری می‌کنند. در چنین مواقعی می‌‌توان از چسب های آب بندی استخر به‌جای آب در ملات دوغاب کاشی استفاده کرد. برای این کار باید چسب را با ملات دوغاب ترکیب و برای تمام سطح استخر استفاده کرد تا بالاترین میزان نفوذناپذیری در برابر نشت آب به وجود آید. فقط باید دقت کنید که چسبی که به کار می‌رود، حتما از نوع چسب بتن باشد. در این روش، پس از پایان فرایند آب بند کاری استخر، باید سطح کاشی کاملا تمیز شود.

استفاده از چسب در ملات پلاستر

در روش استفاده از چسب در ملات پلاستر، دقیقا مانند روش چسب بتن باید عمل کنید. تنها تفاوت بین آن‌ها این است که در روش ملات پلاستر پس از لایه اول سیمان‌کاری باید یک توری مش روس روی آن قرار دهید تا بتوانید ملات حاوی چسب را بر روی سطح استخر پیاده کنید.

استفاده از لایه نازک چسب بر روی سطح کاشی

یکی دیگر از روش‌های موثر برای استفاده از چسب های آب بندی استخر بتنی، به‌کارگیری یک لایه نازک چسب بر روی سطح است. در این روش به ترکیب چسب بتن با ملات نیازی نیست. خود چسب به تنهایی به شکل یک لایه روی سطح اجرا می‌شود. ضخامت لایه چسب در این روش بسیار مهم است؛ زیرا در صورت ضخیم بودن لایه احتمال ترک خوردن آن وجود دارد.

آب بندی کردن تاسیسات استخر با آب بندی مخازن استخر متفاوت است

در فرایند آب بندی استخرها، زمانی می‌توان از عایق‌بندی کامل این سازه‌ها مطمئن شد که تمام تجهیزات داخلی مانند لوله‌ها و چراغ‌ها، دیواره‌ها، ترک‌ها و درزها نیز کاملا در برابر نشت آب مقاوم شوند. در این بین آب بندی کردن چراغ‌ها به دلیل فرایند متفاوت‌تری که دارند، مهم‌تر است. برای آب بندی چراغ استخر از چسب مخصوصی استفاده می‌شود که کاملا با چسب های آب بندی استخر متفاوت است.

ضرورت عایق کردن تاسیسات داخلی استخرها

ضرورت عایق کردن تاسیسات داخلی استخرها

در ساخت استخرها علاوه بر به‌کارگیری مصالح مدرن، از انواع کابل‌ها و چراغ‌های متنوع برای افزایش زیبایی و ایجاد بستری مناسب برای روشن شدن استخرها در طول شب استفاده می‌شود. بدون عایق‌بندی مناسب کابل‌های برق، احتمال برق‌گرفتگی بسیار بالا است. مجریان آب بندی استخرها در کنار استفاده از انواع چسب های آب بندی استخر، از روش‌های مخصوص و چسب‌های ویژه برای آب بندی کابل‌های برق و چراغ‌های استخری استفاده می‌کنند تا خطری سلامت افراد درون استخر را تهدید نکند.

چسب آپارات؛ بهترین چسب آب بندی چراغ استخر

برای آشنایی با چسب آب بندی استخر، باید در ابتدا با روش‌های کلی و اصولی این کار آشنا بود. آب بندی کردن چراغ‌ها و کابل‌های استخری کار سختی نیست؛ اما به دلیل حساسیت موضوع و احتمال برق‌گرفتگی توصیه می‌کنیم برای انجام این فرایند حتما از تجربه افراد ماهر کمک بگیرید. در نظر داشته باشید که آب بندی چراغ استخر یک مسیر جداگانه است؛ اما تا زمان انجام ندادن آن نمی‌توان از استخر استفاده کرد.

بدون آب بندی چراغ استخر یا در صورت عایق‌بندی غیر اصولی آن، احتمال آسیب به شما وجود دارد. در هر دو روش ذکر شده برای افزایش دوام و ایجاد سدی محافظ برای جلوگیری از نفوذ آب به درون سیم‌ها، از چسب آپارات استفاده می‌شود. بر همین اساس در ادامه برای معرفی بهترین چسب آب بندی چراغ استخر به روش‌های انجام این کار اشاره می‌کنیم تا درک کامل‌تری در این زمینه به دست بیاورید.

عایق‌بندی سیم‌های توکار استخر با استفاده از چسب آپارات

اصلی‌ترین دلیل نفوذ آب استخر به درون چراغ‌های استخری، اشتباهات رایج در کابل‌کشی و عدم استفاده از نوار چسب آپارات برای عایق کردن آن است. در برخی مواقع نیز به‌جای استفاده از سیم‌های مناسب برای استخر، از سیم‌های ساختمانی برای استخرها استفاده می‌کنند که نمی‌توان آن‌ها را آب بندی کرد.

نوار آپارات به‌عنوان بهترین چسب آب بندی استخر، کاربرد بالایی در ایمن‌سازی این کابل‌ها و جلوگیری از ورود جریان برق به داخل آب دارند. این نوار روکشی نایلونی و پوست ماری دارد که قبل از نصب به‌راحتی می‌توان نوار اصلی را از آن جدا کرد. خاصیت این چسب به‌گونه‌ای است که پس از کشیدن، چندین برابر طول خود کش می‌آید؛ بنابراین اگر آشنایی کاملی با این نوع از چسب‌ها ندارید، برای آب بندی چراغ استخر از متخصصین ماهر کمک بگیرید. آنچه این چسب را به‌عنوان بهترین متریال برای آب بندی چراغ استخر تبدیل کرده است، امکان استفاده از آن بر روی رابرهای بوتیل و روغنی، پلی اتیلن، EPR و PVC است.

عایق‌بندی سیم‌های توکار استخر با استفاده از چسب آپارات

برای استفاده از چسب‌های آپارات در زمان عایق‌بندی چراغ استخری باید مراحل زیر را طی کنید:

دو سیم مورد نظر را به فاصله 15 سانتی‌متر از سر سیم جدا کنید

  • قسمت‌های مختلف سیم را از تمام کثیفی‌ها تمیز کنید
  • هر سیم را به اندازه 5 سانتی‌متر لخت کنید
  • پودر کالک سیم را تمیز کنید
  • سیم‌های هم‌رنگ را گره بزنید
  • چسب آپارات را دور سیم‌های گره‌خورده بپیچید

برای آب بندی چراغ روکار استخر باید از بهترین نوع چسب آپارات استفاده کنید

روش دیگر برای آب بندی چراغ استخری، استفاده از چراغ‌های روکار است که در این روش‌ هم برای افزایش دوام و عایق‌بندی مناسب این چراغ‌ها باید از مناسب‌ترین چسب آپارات استفاده کرد. روش کار چسب آپارات با دیگر چسب های آب بندی استخر متفاوت است و باید کاملا متناسب با روش‌های تخصصی و اصولی فرایند عایق‌کردن سیم‌های چراغ استخری را انجام داد.

برای آب بندی چراغ روکار استخر باید از بهترین نوع چسب آپارات استفاده کنید

قیمت چسب آب بندی استخر

آگاهی از قیمت چسب آب بندی استخر یکی از مهم‌ترین نکات در زمان خرید این عایق‌های رطوبتی کاربردی است. شما برای خرید بهترین چسب آب بندی باید بازه قیمتی این محصولات را بشناسید تا با یک خرید مطمئن از فروشگاه‌های معتبر چسب‌های باکیفیت و مرغوب را تهیه کنید. چسب آب بندی استخر قیمت متفاوتی دارد که متناسب با نوع سازه، کیفیت چسب، اعتبار فروشگاه و مواردی از این دست با قیمت‌های متفاوتی به خریداران عرضه می‌شوند.

خرید چسب آب بندی استخر از مراکز معتبر

تنوع بالای محصولات نانو و وجود تعداد زیادی از مراکز فروش برای چسب های آب بندی استخر، انتخاب یک مجموعه معتبر را به موضوعی سخت تبدیل می‌کند. با توجه به اهمیت موضوع و ضرورت استفاده از باکیفیت‌ترین چسب‌ها برای عایق‌بندی استخرها، برای خرید چسب آب بندی استخر، حتما از مراکز فروش معتبر کمک بگیرید.

آب بندی استخر را به گروه مهندسی برکه بسپارید

آب بندی استخر را به گروه مهندسی برکه بسپارید

گروه مهندسی برکه یک مجموعه معتبر در زمینه ارائه مشاوره تخصصی و اجرای آب بندی استخر، سونا و جکوزی، آب بندی نما، آب بندی ساختمان، آب بندی مخازن و آب بندی چاله آسانسور است که متناسب با شرایط محیطی و نیازهای سازه شما از بهترین مواد آب بندی برای پروژه‌ها استفاده می‌کند. مجموعه ما با بیش از 15 سال سابقه در زمینه خدمات طراحی و ساخت، نگهداری و تعمیرات و آب بندی استخر و جکوزی و پشت بام، خدمات متنوع و باکیفیتی را به شما ارائه می‌دهد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با کارشناسان ما در این مجموعه تماس بگیرید.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.8 / 5. تعداد امتیاز : 39

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *