loader image

موتورخانه استخر گرگان

خانه | خدمات موتورخانه استخر | موتورخانه استخر گرگان

فهرست مطالب

موتورخانه استخر گرگان

تجهیز و راه‌اندازی استخر و موتورخانه آن، دغدغه بزرگی است که احتمالا ذهن شما را هم درگیر کرده است. برای این که استخر در بهترین وضعیت ممکن باشد، باید موتورخانه را با تجهیزات مناسب پر کنید. برای راه‌اندازی موتورخانه استخر، عوامل زیادی را باید در نظر داشته باشید. این عوامل کدامند؟ در این مطلب قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم. با ما همراه باشید.

تماس با برکه

آنچه باید در مورد موتورخانه استخر گرگان بدانید!

همه مجموعه‌های آبی که دارای استخر و جکوزی هستند به تأسیسات مکانیکی خاصی برای تأمین آب استخر به صورت پایدار نیاز دارند. دمای آب استخر برای شنا اهمیت زیادی دارد.

بهترین دمای آب برای شنا در استخر، 28 درجه سانتی‌گراد است. البته این دما در زمستان و تابستان کمی بالا یا پائین می‌شود. دمای آب جکوزی هم در بهترین حالت، باید حدود 42 درجه سانتی‌گراد باشد.

برای تأمین آب پایدار استخر در دمای مناسب، وجود تجهیزات مختلف ضروری است. این تجهیزات در موتورخانه استخر قرار می‌گیرند. البته وظیفه موتورخانه استخر فقط تنظیم دمای آب نیست، بلکه وظایف مختلفی را برعهده دارد که باید با آنها آشنا شوید.

موتورخانه استخر گرگان + ساخت موتورخانه استخر گرگان با چند نکته ساده

آشنایی با وظایف موتورخانه استخر

موتورخانه استخر گرگان هم مانند سایر موتورخانه های استخر همچون موتورخانه استخر مازندران و … علاوه‌بر تنظیم دمای آب استخر، وظایف دیگری را هم برعهده دارد. در ادامه 3 مورد از مهم‌ترین وظایف موتورخانه استخر را معرفی خواهیم کرد.

1. ضدعفونی کردن آب

انجام فیلتراسیون تنها بخشی از آلودگی‌های آب را از بین می‌برد. برای حذف حداکثری آلودگی‌ها و حفظ سلامت افراد حاضر در استخر، ضدعفونی کردن آب اهمیت زیادی دارد. باید از مواد شیمیایی مجاز و مخصوص برای از بین بردن آلودگی‌های آب استفاده کنید. این مواد را در موتورخانه استفاده می‌کنند.

آشنایی با وظایف موتورخانه استخر

2. تصفیه آب

یکی از مهم‌ترین وظایف موتورخانه، تصفیه آب استخر است. همانطور که می‌دانید، آب استخر ممکن است در اثر مرور زمان، آلوده شود. وقتی ذرات آلودگی موجود در آب بیشتر از سطح مجاز شوند، باید عملیات مربوط به تصفیه یا فیلتراسیون آب انجام شود. این کار از طریق سیستم فیلتراسیون موجود در موتورخانه استخر گرگان انجام می‌شود.

3. پمپاژ آب

آب با عبور از سیستم مبدل حرارتی و رسیدن به دمای مطلوب، آماده سرازیرشدن به داخل استخر می‌شود. این آب باید با فشار مشخصی به داخل استخر پمپاژ شود. سیستم پمپاژ در موتورخانه این وظیفه را برعهده دارد.

معرفی تجهیزات موتورخانه استخر گرگان

معرفی تجهیزات موتورخانه استخر گرگان

با توجه به این که ابعاد استخرها بسته به نوع استخرها متفاوت هستند، تجهیزات موتورخانه هم متفاوت خواهد بود. با این حال برخی از تجهیزات به صورت پایه، برای انواع موتورخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. شناخت این تجهیزات عمومی یا پایه ضروری است. همچنین نحوه چیدمان تجهیزات در موتورخانه هم بستگی به عوامل مختلفی، ازجمله نوع و ابعاد استخر دارد. برخی از مهم‌ترین تجهیزات موتورخانه استخر، عبارتند از:

  • پمپ
  • دیگ بخار
  • مشعل
  • شیرآلات و اتصالات
  • موگیر
  • مبدل حرارتی
  • فیلتر شنی
  • سختی گیر
  • مبدل کویل‌دار
  • منبع انبساط
  • دیگ بخار
  • دستگاه کلرزن

در ادامه به بررسی بیشتر هر کدام از این تجهیزات خواهیم پرداخت.

پمپ

پمپ در موتورخانه نقش اساسی دارد. از مهم‌ترین ویژگی پمپ‌ها می‌توان به دبی بالا و هد پائین اشاره کرد. وظیفه پمپ در موتورخانه استخر، گردش اصولی آب در مسیر رفت و برگشت است. اغلب پمپ‌ها از قابلیت تنظیم برای هدایت آب در فشارها و دبی مختلف برخوردارند. این ویژگی باعث می‌شود تا بتوان عملکرد سیستم موتورخانه را کنترل کرد.

دیگ آب گرم

یکی از مهم‌ترین تجهیزات موتورخانه استخر گرگان است که دمای آب استخر را در حالت مطلوب نگه می‌دارد. برای تنظیم حرارت آب استخر، مشعل گازی را روی بدنه دیگ تعبیه می‌کنند. در این مشعل احتراق با ترکیب سوخت و هوا انجام می‌شود که حرارت بالایی تولید می‌کند. آب داخل دیگ به دمای مدنظر می‌رسد و در نهایت به سمت مبدل حرارتی حرکت می‌کند.

مبدل حرارتی

این وسیله در موتورخانه، وظیفه انتقال حرارت بین دو سیال را برعهده دارد. همانطور که اشاره کردیم، آب گرم تولیدشده در دیگ به سمت مبدل حرارتی حرکت می‌کند. جریان عبوری این دو سیال در کنار یگدیگر قرار می‌گیرند. بعد از اتمام این پروسه، آب گرم وارد استخر می‌شود. آب استخر به محدوده دمای مناسب برای بدن می‌رسد. این آب توسط پمپ به سمت استخر پمپاژ می‌شود. این چرخه به صورت دائمی در موتورخانه استخر گرگان تکرار می‌شود.

دستگاه فیلتر شنی

دستگاه فیلتر شنی

انواع دستگاه‌های فیلتراسیون در بازار وجود دارند که هر کدام ویژگی‌ها و کارایی خاص خود را دارند. فیلتر شنی دستگاهی است که در موتورخانه استخرها مورد استفاده قرار می‌گیرد. جریان آبی که از استخر برمی‌گردد، با عبور از داخل محفظه‌ای که شامل سیلیس و شن است، فیلتراسیون می‌شود. آب بعد از مدتی در ساختمان ساده این فیلتر پاکسازی می‌شود تا سطح آب از انواع آلاینده‌ها حذف شود.

سختی گیر

در برخی مناطق، آب سختی بسیار بالایی دارد. این نوع آب برای استخر و شنا مناسب نیست. آب سخت حاوی مقادیر زیادی منیزیم و کلسیم است. به همین دلیل باید از سختی گیر در موتورخانه استخر استفاده شود تا آب را به حالت مطلوب برساند. سختی گیر حاوی رزین‌های یونی است که آب با عبور از آن میزان زیادی کلسیم و منیزیم از دست می‌دهد. به این ترتیب آب سخت تبدیل به آب نرم و قابل استفاده می‌شود.

دستگاه کلرزن

یکی از مهم‌ترین دستگاه‌ها برای ضدعفونی کردن آب استخر است. به هر حال آب استخر ممکن است حاوی آلودگی‌های زیادی باشد. دستگاه کلرزن بسیار کوچک است و معمولا در مسیر خروجی موتورخانه قرار می‌گیرد. این دستگاه کار ضدعفونی را برعهده دارد.

لوله کشی و اتصالات

خطوط لوله کشی و اتصالات مختلف، بین انواع تجهیزات موجود در موتورخانه انجام می‌شود. استفاده از اتصالات با توجه به نوع استخر متفاوت است. برای استخرهای عمومی، بهتر است از لوله‌های فلزی و برای استخرهای خانگی از لوله‌های پلیمری استفاده می‌شود. نکته مهم در اجرای لوله‌کشی و اتصالات اصولی کاهش اتلاف انرژی و حداقل رسیدن افت فشار است.

طراحی موتورخانه استخر گرگان

طراحی موتورخانه استخر گرگان

اولین قدم در تجهیز و راه‌اندازی موتورخانه استخر، طراحی است. اگر طراحی به صورت اصولی و استاندارد انجام شود، موتورخانه به بهترین شکل تجهیز خواهد شد و مشکلی برای استخر پیش نخواهد آمد. در طراحی موتورخانه، باید 3 بخش اصلی را در نظر داشته باشید. این 3 بخش، شامل تصفیه آب، واحد گرمایش و پمپاژ است. برای طراحی موتورخانه، باید این بخش‌ها حتما وجود داشته باشند.

در طراحی موتورخانه، باید نکات زیادی را در نظر بگیرید که یکی از آنها تنظیم دمای آب استخر، بین 10 تا 20 درجه سانتی‌گراد است. برای تنظیم دما، باید مراحل خاصی در موتورخانه طی شود. موضوع مهم دیگر، نگهداری و تعمیر موتورخانه است که به هیچ عنوان نباید نادیده گرفته شود.

بررسی نکات ضروری در ساخت موتورخانه استخر

برای ساخت هر مجموعه‌ای، باید یک سری اصول و استانداردها رعایت شوند. ساخت موتورخانه استخر گرگان هم از این قاعده مستثنی نیست. برای ساخت و تجهیز موتورخانه استخر، باید معیارهایی که در ادامه معرفی می‌شوند را در نظر بگیرید.

1. وضعیت دسترسی به موتورخانه را در نظر داشته باشید

دسترسی موتورخانه باید در بهترین حالت باشد. این موضوع اهمیت ویژه‌ای در طراحی و ساخت موتورخانه استخر دارد. به هر حال ممکن است بنا به دلایلی، نیاز به تعمیر یا تعویض تجهیزات داخل موتورخانه داشته باشید. در صورتی که دسترسی به موتورخانه در وضعیت مطلوبی قرار نداشته باشد با دردسرهای زیادی مواجه خواهید شد. موتورخانه استخر باید در دسترس‌ترین مکان ممکن قرار داشته باشد.

2. امکان تخلیه فاضلاب موتورخانه را فراهم کنید

فضای داخلی موتورخانه باید با حساسیت خاصی نگهداری شود؛ به گونه‌ای که کاملا عاری از هر نوع آلودگی باشد. فاضلاب موتورخانه که آلودگی‌های زیادی را دارد، باید به صورت مستمر تخلیه شود. اگر این موضوع را نادیده بگیرید، نه تنها موجب افزایش بیماری‌های مختلف می‌شود، بلکه باعث افزایش احتمال خرابی تجهیزات هم خواهد شد. تخلیه فاضلاب باید توسط متخصصان و به صورت دوره‌ای و منظم انجام شود.

از تجهیزات موتورخانه با دقت نگهداری کنید

3. از تجهیزات موتورخانه با دقت نگهداری کنید

نگهداری از تجهیزات موجود در موتورخانه استخر اهمیت زیادی دارد. اگر این موضوع را نادیده بگیرید، باید خیلی زود هزینه‌های گزافی را صرف تعمیر یا تعویض تجهیزات کنید. بهتر است با تجهیزات موتورخانه آشنایی کامل داشته باشید. این کار به شما کمک می‌کند تا هم خیلی زود به وجود مشکل پی ببرید هم تا حد امکان به رفع آن بپردازید. نگهداری از تجهیزات استخر به دو صورت ساده و اصولی انجام می‌شود.

4. فضای محافظت‌شده برای موتورخانه ایجاد کنید

ایمن بودن فضای کلی موتورخانه اهمیت بسیار زیادی دارد. شما باید فضایی را برای احداث موتورخانه در نظر بگیرید که کاملا محافظت‌شده باشد. دلیل اصلی این امر، ایجاد شرایط مناسب برای قرار دادن برخی مواد شیمیایی ضروری است. باید فضای کلی موتورخانه اصولی و طبق استانداردهای تعریف‌شده باشد.

الزامات الکتریکی را رعایت کنید

5. الزامات الکتریکی را رعایت کنید

به هر حال در موتورخانه استخر گرگان، استفاده از تجهیزات الکتریکی اجتناب‌ناپذیر است. به همین دلیل تمامی تجهیزاتی که در موتورخانه وجود دارند، باید کاملا عایق‌بندی شوند. در غیر این صورت ممکن است خطرات احتمالی زیادی در آینده بوجود بیایند. دلیل اصلی این که موتورخانه در فضایی دورتر از استخر انجام می‌شود، همین موضوع است.

6. وضعیت کلی موتورخانه را بررسی کنید

موتورخانه استخر باید در بهترین وضعیت ممکن باشد. به همین دلیل باید به صورت دوره‌ای و منظم، تهویه هوا، دما، رطوبت و … آن را بررسی کنید. نباید کوچک‌ترین ایراد خاصی در موتورخانه استخر وجود داشته باشد. چرا که وجود هرگونه نقص و عیب در موتورخانه، می‌تواند باعث آزار و اذیت شناگران شود.

4 نکته اساسی در تعمیر و نگهداری موتورخانه استخر گرگان

4 نکته اساسی در تعمیر و نگهداری موتورخانه استخر گرگان

بعد از طراحی و ساخت، موضوعی که بسیاری از افراد آن را نادیده می‌گیرند، تعمیر و نگهداری از موتورخانه استخر است. برای نگهداری از موتورخانه استخر، لازم است که نکاتی را در نظر داشته باشید. این نکات را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

1. توجه به تغییرات موتورخانه

اگر آشنایی کاملی با وضعیت موتورخانه و تجهیزات درون آن داشته باشید، نسبت به هرگونه تغییری حساس خواهید شد. برای مثال اگر سروصدای عجیب و غیرعادی در داخل موتورخانه بشنوید، خیلی زود روی آن حساس خواهید شد. این حساسیت شما را وادار به تعمیر و نگهداری از تجهیزات موتورخانه خواهد کرد تا از ضررهای هنگفت در آینده جلوگیری کند.

2. آشنایی با نحوه کارکرد فیلتر و پمپ

همانطور که اشاره کردیم، پمپ و فیلتر دو مورد از مهم‌ترین تجهیزات موجود در موتورخانه هستند. شما باید با کارکرد این دو دستگاه آشنایی داشته باشید تا در صورت بروز مشکلات ابتدایی و جزئی به رفع آن بپردازید. البته برای تعمیرات تخصصی، باید با متخصص تماس بگیرید.

3. بررسی صدای پمپ در موتورخانه

در حالت عادی، پمپ حین کار کردن صدایی تولید می‌کند. این سروصدا نباید بیش از حد ممکن باشد. در صورتی که احساس کردید هرگونه صدای غیرعادی از پمپ خارج می‌شود، باید سریعا از طریق تعمیرکار ماهر، نسبت به رفع مشکل اقدام کنید.

بررسی کارکرد صحیح تجهیزات

4. بررسی کارکرد صحیح تجهیزات

هر کدام از تجهیزات داخل موتورخانه با استانداردهای خاص خود کار می‌کنند. به همین دلیل باید با این اصول و استانداردها آشنایی داشته باشید. در صورتی که هر کدام از تجهیزات کارکرد صحیح و اصولی نداشته باشند، باید سریعا نسبت به رفع مشکل اقدام کنید.

کلام پایانی

ساخت و تجهیز موتورخانه استخر گرگان، باید اصولی و طبق استانداردهای تعریف‌شده باشد. در این مطلب سعی کردیم نکات مفید و مهم ساخت و نگهداری موتورخانه را بررسی کنیم. در ساخت موتورخانه باید دسترسی آن را در نظر داشته باشید. اگر موتورخانه در موقعیت مناسبی نباشد، امکان تعمیر و بررسی تجهیزات هم ممکن نخواهد شد. همچنین باید وضعیت موتورخانه از نظر تهویه، دما، رطوبت و … به صورت منظم و دوره‌ای بررسی شود.

گروه مهندسی برکه سال‌هاست که به صورت تخصصی در حوزه طراحی و ساخت استخر فعالیت دارد. در صورت نیاز به مشورت با کارشناسان در تماس باشید و مشاوره رایگان دریافت کنید.

سوالات متداول

هزینه ساخت موتورخانه استخر چقدر است؟

هزینه ساخت موتورخانه به عوامل مختلفی ازجمله اندازه و نوع استخر بستگی دارد.

چرا نگهداری از تجهیزات موتورخانه اهمیت دارد؟

در صورتی که این موضوع نادیده گرفته شود، ممکن است خرابی تجهیزات خسارات سنگینی را به شما وارد کند.

تجهیز موتورخانه استخر چقدر زمان نیاز دارد؟

این موضوع هم به عوامل مختلفی، ازجمله اندازه استخر و نوع آن بستگی دارد.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.9 / 5. تعداد امتیاز : 52

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *