loader image

موتورخانه استخر مازندران

خانه | خدمات موتورخانه استخر | موتورخانه استخر مازندران

فهرست مطالب

موتورخانه استخر مازندران

وقتی وارد استخر می‌شویم، این نکته را نادیده می‌گیریم که تجهیزات مختلفی دست در دست هم می‌دهند تا آب استخر در بهترین حالت قرار داشته باشد. این تجهیزات کدامند و در کجا قرار دارند؟ موتورخانه استخر محلی است که تجهیزات مختلف در آن قرار دارند. طراحی و ساخت موتورخانه استخر مازندران چگونه است؟ برای نگهداری از موتورخانه استخر چه نکاتی را باید رعایت کرد؟ در این مطلب به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

تماس با برکه

در مورد طراحی موتورخانه استخر مازندران چه می‌دانید؟

طراحی را می‌توان اولین قدم در راه‌اندازی و تجهیز موتورخانه استخر در نظر گرفت. برای طراحی اصولی و استاندارد موتورخانه، باید نکات زیادی را در نظر داشته باشید. به طور کلی طراحی موتورخانه، شامل سه بخش اساسی است که عبارتند از تصفیه آب، واحد گرمایش و پمپاژ.

آشنایی با بخش‌های مختلف موتورخانه و تجهیزات موجود در آن، کمک می‌کند تا از طراحی و عملکرد اصولی موتورخانه مطمئن شوید. یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید، دمای آب استخر است. به طور کلی دمای آب شهری که وارد موتورخانه می‌شود، بین 10 تا 20 درجه سانتی‌گراد است. این آب نیاز به تغییرات دمایی دارد تا به دمای آسایش بدن انسان نزدیک شود.

موضوع مهم دیگر در طراحی موتورخانه استخر، تصفیه مناسب آب استخر است. به هر حال آب استخر انواع آلودگی‌ها را به خود جذب می‌کند. از سوی دیگر آب استخر به صورت مستقیم با سلامت انسان سروکار دارد. به همین دلیل باید از موادی در موتورخانه استفاده شود که آلودگی‌ها را حذف کند.

موتورخانه استخر مازندران + 8 نکته کلیدی ساخت موتورخانه استخر مازندارن

ساخت موتورخانه استخر مازندران

یکی از بخش‌های مهم در هر استخر، موتورخانه است که وظایف زیادی را برعهده دارد. اساسا اگر موتورخانه وجود نداشته باشد، راه‌اندازی استخر هم امکان‌پذیر نخواهد بود. با تکمیل موتورخانه، می‌توان به طور کامل از استخر استفاده کرد. برای ساخت موتورخانه استخر، باید به موارد زیادی، ازجمله موقعیت ساخت استخر اهمیت دهید.

وقتی می‌توانید از استخر استفاده کنید که کار ساخت موتورخانه به پایان برسد. به همین دلیل باید به این موضوع هم اهمیت بدهید. برای طراحی موتورخانه استخر مازندران، باید به نکات زیادی توجه داشته باشید. ازجمله فاکتورهای تاثیرگذار در ساخت موتورخانه استخر، دسترسی مناسب، اندازه، موقعیت، قابلیت تعمیر و نگهداری و … هستند.

اندازه موتورخانه استخر بستگی به ابعاد کلی استخر دارد. دسترسی موتورخانه هر استخر هم به نوع و ابعاد آن بستگی خواهد داشت. به هر حال مسائل متعددی در طراحی و ساخت موتورخانه استخر دخیل هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند.

ساخت موتورخانه استخر مازندران

معرفی اجزای موتورخانه استخر مازندران

همانطور که اشاره شد، طراحی موتورخانه استخر با توجه به ابعاد و نوع استخر انجام می‌شود. برای مثال طراحی موتورخانه استخرهای خانگی با استخرهای عمومی متفاوت خواهد بود. با این حال موتورخانه‌های استخرها دارای مجموعه‌ای از تجهیزات مشترک یا پایه هستند. این تجهیزات در ساخت هر نوع استخری مورد استفاده قرار می‌گیرند:

  • پمپ
  • مشعل
  • دیگ بخار
  • موگیر
  • منبع انبساط
  • سختی گیر
  • مبدل حرارتی
  • دیگ آب گرم
  • فیلتر شنی
  • مبدل کویل‌دار
  • شیرآلات و اتصالات

نکته: این که تجهیزات موتورخانه استخر مازندران چگونه جانمایی می‌شوند هم به نوع استخر بستگی دارد. برای مثال نحوه استقرار تجهیزات موتورخانه استخر سرپوشیده با استخر روباز کاملا متفاوت است. در استخرهای روباز به سیستم‌های گرمایشی یا سرمایشی نیاز زیادی وجود ندارد. این درحالی است که استخرهای سرپوشیده برای گرمایش و سرمایش به تعبیه سیستم‌های خاصی در موتورخانه نیاز دارند.

معرفی اجزای موتورخانه استخر مازندران

بررسی مهم‌ترین نکات در ساخت موتورخانه استخر

برای این که بهترین و کارآمدترین موتورخانه را در استخر خود داشته باشید، باید نکاتی را مدنظر بگیرید. در ادامه به بررسی این نکات خواهیم پرداخت.

1. ابعاد و موقعیت قرارگیری موتورخانه

اولین نکته‌ای که در طراحی و ساخت موتورخانه استخر مازندران باید در نظر داشته باشید، اندازه و موقعیت موتورخانه است. اندازه موتورخانه باید کاملا متناسب با ابعاد استخر باشد؛ در غیر این صورت کارایی لازم را نخواهد داشت. طبیعتا هر چقدر استخر شما بزرگ‌تر باشد، باید موتورخانه بزرگ‌تری هم داشته باشید. چرا که استخرهای بزرگ به تجهیزات بیشتری در موتورخانه نیاز دارند. به همین دلیل ابعاد موتورخانه باید بیشتر باشد تا امکان جانمایی تجهیزات فراهم شود.

2. دسترسی موتورخانه

وضعیت دسترسی به موتورخانه باید در بهترین حالت ممکن باشد. با توجه به نیاز موتورخانه‌ها به رسیدگی مداوم و منظم، دسترسی به آنها اهمیت زیادی دارد. چرا که در صورت سخت بودن دسترسی به موتورخانه، ممکن است برخی از تجهیزات دچار مشکل شوند. دسترسی مناسب به موتورخانه، این امکان را برای تعمیرکاران فراهم می‌کند تا برای سرویس تجهیزات به راحتی وارد موتورخانه شوند. به همین دلیل باید موتورخانه را در جای کاملا مناسب قرار دهید.

بررسی مهم‌ترین نکات در ساخت موتورخانه استخر

3. محل قرارگیری کاسه استخر

در ساخت موتورخانه استخر مازندران، باید روش‌های اجرایی مربوط به سیستم‌های کانال و لوله‌کشی را هم در نظر داشته باشید. محل قرارگیری کاسه استخر و لوله‌کشی مربوط به آن اهمیت زیادی دارد. همچنین محل ورودی و خروجی درب استخر هم باید مشخص باشد. به طور کلی اصول و استانداردهای مربوط به ساخت استخر و موتورخانه باید رعایت شود.

4. محافظت از موتورخانه

یکی دیگر از نکات مهمی که در ساخت موتورخانه استخر باید مورد توجه قرار بگیرد، ایجاد فضای محافظت‌شده برای نگهداری از تجهیزات موتورخانه است. به هر حال ممکن است موتورخانه‌ها در معرض آسیب انواع مواد شیمیایی و … قرار بگیرند. در صورتی که از نظر ایمنی و حفاظت، اصول و استانداردهای لازم رعایت نشوند، آسیب‌های زیادی به تجهیزات وارد خواهد شد.

5. آشنایی با تعمیر و نگهداری از تجهیزات موتورخانه

باید کاربری هر کدام از تجهیزات داخل موتورخانه را بشناسید. شناخت تجهیزات موتورخانه این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا بلافاصله پس از بروز مشکل، بتوانید اقدام به رفع مشکل اولیه کنید. نگهداری و تعمیر تجهیزات درون موتورخانه اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشید.

6. در نظر گرفتن ملاحظات الکتریکی

همانطور که می‌دانید برخی از تجهیزات موتورخانه استخر با سیستم الکتریکی فعالیت می‌کنند. به همین دلیل موتورخانه استخر مازندران باید کاملا از نظر الکتریکی محافظت شود. در غیر این صورت با مشکلات جدی مواجه خواهید شد.

7. تخلیه کردن فاضلاب موتورخانه

به هر حال فاضلاب محلی است که آلودگی‌های زیادی در آن وجود دارند. به همین دلیل هنگام طراحی و ساخت موتورخانه، موضوع تخلیه فاضلاب هم باید مدنظر قرار گرفته شود. تخلیه فاضلاب موتورخانه استخر به صورت دوره‌ای و منظم انجام می‌شود. این کار باید توسط افراد متخصص انجام بگیرد.

8. بررسی وضعیت موتورخانه از نظر دما، تهویه و …

آخرین نکته‌ای که در ساخت موتورخانه مازندران باید در نظر بگیرید، وضعیت محیطی آن است. منظور از وضعیت محیطی، رطوبت، دما، سروصدا و تهویه موتورخانه است. دلیل اصلی جداسازی موتورخانه از استخر هم همین موضوع بنظر می‌رسد. موتورخانه باید از نظر تهویه، دما، رطوبت و … اصولی و استاندارد باشد.

چرا نگهداری از موتورخانه استخر اهمیت دارد؟

چرا نگهداری از موتورخانه استخر اهمیت دارد؟

موتورخانه نقش مهمی در همه استخرها دارد. به همین دلیل نگهداری و مراقبت از آن باید در اولویت قرار بگیرد. نگهداری از موتورخانه استخر، نه تنها باعث افزایش آرامش افراد می‌شود، بلکه با سلامت آنها نیز در ارتباط است. در صورتی که نگهداری از موتورخانه به درستی صورت نگیرد، انواع بیماری‌ها در استخر نشر پیدا می‌کنند. همچنین ممکن است بسیاری از آسیب‌های فیزیکی هم در اثر نقص تجهیزات موتورخانه رخ بدهند.

اگر نگهداری از موتورخانه به خوبی صورت نگیرد، آب با دمای مناسب وارد استخر نمی‌شود. به این ترتیب آب استخر یا خیلی سرد خواهد بود یا خیلی گرم. اهمیت این موضوع به تعادل میزان کلر و تنظیم PH آب هم برمی‌گردد. با این اوصاف اهمیت نگهداری از سیستم و تجهیزات موتورخانه استخر را نمی‌توان نادیده گرفت. به همین دلیل باید آموزش‌های مربوط به نگهداری از موتورخانه را تا حدودی یاد بگیرید. این آموزش‌ها به شما کمک می‌کنند تا در مواقع نیاز، مشکل مربوط به موتورخانه را به راحتی برطرف کنید.

بررسی مهم‌ترین نکات نگهداری و مراقبت از موتورخانه استخر مازنداران

بعد از آشنایی با نکات طراحی و ساخت موتورخانه استخر، نوبت به نگهداری از موتورخانه و تجهیزات مربوط به آن می‌رسد. در ادامه نکات مهم نگهداری از موتورخانه استخر را بررسی خواهیم کرد.

روی تمامی تغییرات موتورخانه حساسیت به خرج دهید!

اگر به انواع تجهیزات موتورخانه احاطه داشته باشید، بروز کوچک‌ترین تغییرات در آنها را احساس خواهید کرد. برای جلوگیری از خرابی و ایجاد مشکل در تجهیزات موتورخانه، بهتر است آنها را به صورت دوره‌ای بازدید کنید. این کار باعث می‌شود تا به محض مواجه شدن با تغییرات غیرعادی، بتوانید از مشکل جلوگیری کنید. برای مثال ممکن است در بازدیدهای منظم از موتورخانه، متوجه بوی عجیب و غیرعادی شوید. این بوی عجیب می‌تواند سرنخ یک مشکل بزرگ‌تر باشد که خیلی راحت می‌توانید جلوی آن را بگیرید.

با نحوه کارکرد پمپ و فیلتر آشنایی داشته باشید

با نحوه کارکرد پمپ و فیلتر آشنایی داشته باشید

پمپ و فیلتر را می‌توان ازجمله مهم‌ترین تجهیزات موجود در موتورخانه دانست. کارکرد صحیح این دو سیستم، تاثیر زیادی در کیفیت آب استخرها دارد. به همین دلیل باید با نحوه کارکرد آنها آشنا باشید تا در صورت بروز کوچک‌ترین مشکل، نسبت به رفع آن اقدام کنید.

صدای پمپ موتورخانه را بررسی کنید

این که پمپ حین کار کردن صدا و لرزش تولید کند تا حدودی طبیعی است، اما نباید این سروصدا بیش از حد باشد. شما باید حتما صدای پمپ را حین کارکردن موتورخانه زیر ذره‌بین قرار دهید! در صورت مواجهه با هرگونه صدا و لرزش عجیب و غیرعادی در پمپ، حتما باید با متخصص تماس بگیرید. در صورتی که عیب و نقص پمپ هرچه سریع‌تر برطرف شود از هزینه‌های گزاف تعویض پمپ هم در امان خواهید بود.

نحوه کارکرد درست تجهیزات مختلف موتورخانه را بررسی کنید

همانطور که اشاره کردیم، باید با تجهیزات موتورخانه و نحوه کارکرد آنها آشنایی نسبی داشته باشید. نگهداری و مراقبت دوره‌ای از تجهیزات موتورخانه استخر مازندران اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل باید فردی را مسئول این کار بکنید تا کارکرد صحیح تجهیزات را با دقت بررسی کند. به طور کلی مواردی، مثل تمیز بودن صافی پمپ‌ها، کالیبره بودن ترموستات، صحت اتصالات و … باید مورد بررسی و بازبینی قرار بگیرند.

هزینه ساخت و نگهداری از موتورخانه استخر چقدر خواهد بود؟

هزینه ساخت و نگهداری از موتورخانه استخر چقدر خواهد بود؟

موضوع مهم دیگری که احتمالا ذهن شما را درگیر کرده، هزینه ساخت و نگهداری از موتورخانه است. در این مطلب اشاره کردیم که طراحی و ساخت موتورخانه استخر به عوامل مختلفی، ازجمله نوع و ابعاد استخر بستگی دارد. هزینه ساخت استخر هم علاوه‌بر عوامل اقتصادی و … به این فاکتورها بستگی دارد. برای مثال هزینه ساخت استخر عمومی بزرگ، بسیار بیشتر از استخر خانگی کوچک خواهد بود. موضوع نگهداری هم از این قاعده مستثنی نیست و هزینه‌های مربوط به آن به عوامل زیادی بستگی دارند.

ممکن است برخی مشکلات مربوط به موتورخانه خیلی راحت برطرف شوند. در این صورت هزینه تعمیر و نگهداری موتورخانه زیاد نخواهد بود. با این حال ممکن است گاهی برخی تجهیزات به تعویض نیاز داشته باشند. در این حالت هزینه گزافی روی دست شما خواهد گذاشت. هزینه دستمزد تعمیرکار و متخصص نگهداری از تجهیزات موتورخانه را هم باید در نظر داشته باشید.

کلام پایانی

در این مطلب به صورت جامع در مورد طراحی، ساخت و نگهداری موتورخانه استخر مازندران صحبت کردیم. موتورخانه را می‌توان مهم‌ترین بخش یک استخر در نظر گرفت. بدون وجود موتورخانه، هیچ استخری را نمی‌توان راه‌اندازی کرد. برای طراحی و ساخت اصولی و استاندارد موتورخانه استخر، باید فاکتورهای زیادی را در نظر بگیرید. بعد از طراحی و ساخت موتورخانه، موضوع مهم دیگر، نگهداری و محافظت از تجهیزات موتورخانه است. به همین منظور باید اصول و نکات مهمی که در این مطلب به آنها اشاره شد را رعایت کنید. رعایت این نکات به صورت دقیق، باعث می‌شود تا هزینه کلی نگهداری موتورخانه شما هم کمتر شود.

وبسایت برکه طراح و عرضه‌کننده بهترین پمپ‌های صنعتی، شما را در طراحی و ساخت موتورخانه استخر همراهی خواهد کرد. شما می‌توانید برای تجهیز و راه‌اندازی موتورخانه استخر مازندران از پمپ‌های برکه که با استفاده از برترین تکنولوژی‌ها ساخته‌ شده‌اند، استفاده کنید.

سوالات متداول

چرا نگهداری از تجهیزات موتورخانه اهمیت دارد؟

در صورت بروز مشکل در تجهیزات موتورخانه، ممکن است سلامت افراد با خطر جدی مواجه شود.

هزینه نگهداری از تجهیزات موتورخانه استخر چقدر است؟

هزینه نگهداری موتورخانه استخر به عوامل و فاکتورهای زیادی، ازجمله نوع خرابی تجهیزات بستگی دارد.

طراحی موتورخانه استخر چه اهمیتی دارد؟

طراحی را می‌توان زیربنای ساخت موتورخانه استخر دانست. به همین دلیل باید تمام اصول و استانداردها در طراحی موتورخانه رعایت شود.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.9 / 5. تعداد امتیاز : 33

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *