loader image

موتورخانه استخر لواسان

خانه | خدمات موتورخانه استخر | موتورخانه استخر لواسان

موتورخانه استخر لواسان

موتورخانه یکی از بخش‌های بسیار مهم در ساخت استخر است که وظایف زیادی دارد. برای استفاده از استخرها باید ساخت موتورخانه آنها به درستی انجام شود و طبق استانداردهای روز دنیا باشد. موتورخانه استخر لواسان نیز با طراحی بسیار دقیق و اصولی، طبق استانداردهای روز دنیا پیش رفته و بهترین کیفیت را ارائه می‌کند. مسائل مهم و مورد اهمیتی در ساخت این موتورخانه درنظر گرفته شده، که در ادامه مطالب به مطالعه و برسی برخی از آنها می‌پردازیم.

در ساخت استخر باید به موقعیت و نحوه ساخت موتورخانه توجه خاصی داشت، چرا که ساخت استخر با توجه به شرایط اصول موردنیاز موتورخانه به اتمام می‌رسد. از جمله نکاتی که مورد اهمیت است اندازه، موقعیت، دسترسی و امکان تعمیر و نگهداری موتورخانه است. ابعاد موتورخانه نیز با توجه به مساحت استخر و نوع آن تعیین می‌شود. علاوه بر این، طراحی موتورخانه باید به‌گونه‌ای باشد که اپراتور به بخش‌های مختلف ازجمله لوله‌ها، دودکش، شیرفلکه و سایر تجهیزات به راحتی دسترسی داشته باشد.

ارتفاع موتورخانه با توجه به استانداردهای موجود، باید حداقل 2200 سانتی‌متر یا 2.2 متر باشد. البته این ارتفاع برای استخرهای بزرگ‌تر به نسبت بیشتر می‌شود؛ مثلا در استخرهای مخصوص مسابقات قهرمانی شنا، حداقل ارتفاع موتورخانه 3800 سانتی‌متر یا 3.8 متر است. یکی از دلایل مورد اهمیت بودن ارتفاع موتورخانه، ارتفاع بلند یک سری از تجهیزات آن است.

برای مثال فیلترهای شنی DIN استاندارد، ارتفاع زیادی دارند و شرایط بازرسی و نگهداری آنها را نیز باید درنظر گرفت. بهتر است که قبل از تهیه کردن بعضی از تجهیزات موتورخانه، مثل فیلتر شنی یا سیستم گرمایشی استخر، اندازه و ارتفاع آنها را بررسی و با ارتفاع موتورخانه مقایسه کرد.

نقشه موتورخانه استخر توسط مهندس مکانیک در نرم‌افزارهای خاصی ترسیم می‌شود. در این نقشه مواردی از جمله سایز لوله استخر، مسیر لوله‌کشی موتورخانه و جکوزی مشخص می‌شود.

موتورخانه استخر لواسان و مشخصه های مهم آن

تجهیزات مورد نیاز موتورخانه استخر لواسان

با توجه به نوع، ابعاد و مساحت استخر، طراحی موتورخانه‌ها متفاوت است و همچنین اندازه اجزا مورد نیاز هم متفاوت خواهد بود. مثلا موتورخانه استخر لواسان و یا موتورخانه استخر کرج در مقایسه با موتورخانه استخرهای خانگی متفاوت است. اما در مجموع همه‌ی موتورخانه‌ها به یک سری تجهیزات پایه نیاز دارند. این تجهیزات عبارتند از:

  • مشعل
  • پمپ
  • موگیر
  • دیگ بخار
  • دیگ آب گرم
  • سختی گیر
  • فیلتر شنی
  • دستگاه کلر زن
  • منبع انبساط
  • مبدل کویل دار
  • مبدل‌های حرارتی
  • شیرآلات و اتصالات (لوله‌کشی)

تجهیزات مورد نیاز موتورخانه استخر لواسان

نحوه قرار گیری تجهیزات و طراحی موتورخانه استخرها می‌تواند متفاوت باشد؛ برای مثال مواردی در استخرهای سرپوشیده و سر باز باهم متفاوت است ولی به طور کلی، وجود یک سری تجهیزات در همه‌ی استخرها یکسان است. در استخرهای سر باز، به سیستم گرمایشی و سرمایشی نیاز نیست؛ اما در استخرهای سرپوشیده برای گرمایش یا سرمایش استخر، نیازمند راه‌اندازی این سیستم‌ها هستیم.

تماس با برکه

تجهیزاتی که عنوان شد هرکدام وظیفه خاصی داشته و عملکرد کلی موتورخانه را بهبود می‌بخشند. وظایف این تجهیزات را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

·         دیگ آب گرم

وظیفه دیگ آب گرم تامین حرارت و حفظ دمای استخر در محدوده مورد نظر است. معمولا دیگ آب گرم استخرها از جنس فولاد است و روی بدنه دیگ یک مشعل گازی موجود است که حرارت بالایی تولید می‌کند. سپس آب درون دیگ، با حرارت آن گرم می‌شود و بعد این آب به سمت مبدل حرارتی خواهد رفت.

·         مبدل حرارتی

وظیفه مبدل حرارتی انتقال حرارت بین دو سیال است. آب گرمی که در دیگ تولید شده به اضافه آب برگشتی از  استخر، به سمت مبدل هدایت می‌شوند. جریان عبور این دو مایع درون مبدل، در کنار یکدیگر است؛ به طوری که در این جریان حرارت از آب گرم به آب استخر منتقل می‌شود.

سپس آب توسط پمپ به سمت استخر پمپاژ می‌شود. آب دیگ که حرارت خود را از دست داد توسط یک سری لوله‌کشی‌ها، بار دیگر به سمت دیگ منتقل می‌شود.

مبدل حرارتی

·         پمپ

وظیفه پمپ‌ها، به گردش درآوردن آب در مسیر رفت و برگشت است. در موتورخانه استخر لواسان با توجه به احتمال بالای خرابی پمپ‌های موتورخانه‌ها، در کنار پمپ اصلی یک رزرو پمپ تعبیه شده است.

·         سختی گیر

در برخی مناطق، آب درجه سختی بالایی دارد یعنی اینکه میزان کلسیم و منیزیم آن بیش از حد مجاز است. در این مواقع، از سختی گیر برای حل این مشکل استفاده می‌شود.

آب با عبور از درون رزین‌های یونی دستگاه سختی‌گیر، سبک‌تر شده و سختی آن کاهش می‌یابد. اصطلاحا می‌توان گفت که آب نرم شده و از آن برای پر کردن استخر استفاده می‌کنند.

·         فیلتر شنی

دستگاه‌های فیلتراسیون متفاوتی در بازار موجود است اما پرکاربردترین آنها برای موتورخانه استخرها، فیلتر شنی است. محفظه درون این نوع فیلتر با مقادیر زیادی از شن و سیلیس پر می‌شود، جریان آب برگشتی از استخر از درون این محفظه عبور می‌کند و تصفیه می‌شود. در حقیقت این دستگاه به کاهش سطح آلاینده‌ها آب استخر کمک می‌کند.

ساختمان دستگاه فیلتراسیون شنی به نسبت ساده است و باید بعداز مدتی درون آن پاک‌سازی شود.

·         دستگاه کلرزن استخر

آب استخر نیازمند ضدعفونی است و دستگاه کلرزن رایج‌ترین وسیله ضدعفونی کننده آب استخر است. ابعاد و اندازه این دستگاه کوچک است و در موتورخانه فضای زیادی اشغال نمی‌کند. مدل‌های بسیاری از دستگاه کلرزن موجود است اما دستگاه کلرزن خطی از سایر نمونه‌های آن، کاربردی‌تر است.

این دستگاه در مسیر خروج آب از موتورخانه تعبیه می‌شود تا مقدار مشخصی کلر به آب اضافه کند و فرایند ضدعفونی کردن آب انجام شود. کارکرد این دستگاه به صورت خودکار است و میزان کلر موردنیاز آب را به صورت لحظه‌ای تنظیم می‌کند.

·         شیرآلات و اتصالات (لوله کشی)

خطوط لوله کشی استخرها در بین تجهیزات مختلف موتورخانه استخر اجرا می‌شود. برای لوله‌کشی به شیرآلات و اتصالات فراوانی نیاز است و بهتر است همانند موتورخانه استخر لواسان از کیفیت مرغوب این تجهیزات استفاده شود. زیرا استفاده از تجهیزات درجه پایین، عملکرد موتورخانه را پایین آورده و منجر به خسارت‌های زیادی به سیستم موتورخانه یا لوله‌کشی آن خواهد شد.

نکات مهمی که در ساخت موتورخانه استخر لواسان به کار رفته است

نکات مهمی که در ساخت موتورخانه استخر لواسان به کار رفته است

برای ساخت استخر اعم از عمومی و خانگی، یک سری معیارها را باید در نظر بگیریم تا به کیفیت مورد نظر برسیم. از جمله نکاتی که باید برای ساخت موتورخانه استخر در نظر گرفت، عبارتند از:

وضعیت دسترسی به موتورخانه استخر لواسان

از جمله فاکتورهای بسیار مهمی که مورد توجه است، نحوه دسترسی به موتورخانه و اجزای آن است. ساخت موتورخانه باید به‌گونه‌ای باشد که اپراتورها و نصاب‌ها به راحتی به آن دسترسی داشته باشند. البته نکته دیگری که قابل اهمیت است، این است که موتورخانه استخر راه ورددی جدا داشته باشد و اپراتور بتواند بدون ورود به محوطه خود استخر، وارد آنجا شود.

نگهداری از تجهیزات استخر

برای ساخت موتورخانه استخر باید شناخت کافی بر روی تجهیزات استخر داشته باشید. شناخت درست وسایل باعث می‌شود که هنگام بروز مشکل، بتوانید برای برطرف کردن آن اقدام کنید. نگهداری از تجهیزات موتورخانه استخر نیز اهمیت زیادی دارد ولی باید در مجموع به صورت ساده و اصولی انجام شود و استانداردهای ویژه‌ای داشته باشد.

وجود فضای محافظت شده

موتورخانه استخر نیازمند یک فضای محافظت شده است؛ در این فضای محافظت شده مواد شیمیایی نگهداری می‌شوند. ساخت آن نیز به استانداردهای ویژه‌ای نیاز دارد و در غیر این صورت فضاهای غیر استاندارد و معمولی، مناسب نگهداری مواد شیمیایی نیست.

امکان تخیله کردن فاضلاب موتورخانه استخر لواسان

فضای موتورخانه همانند فضای استخر باید تمیز باشد و در نگهداری آن دقت شود. برای مثال موتورخانه استخر لواسان بسیار تمیز بوده و در نگهداری آن اقدامات لازم انجام می‌شود. اما فاضلاب همه موتورخانه‌ها شامل آلودگی‌هایی است که بایستی به صورت مستمر تخلیه شوند تا موجب آلودگی آنجا نشود. تخلیه  فاضلاب باید به صورت دوره‌ای توسط تعمیرکارها انجام شود.

درنظر داشتن ملاحظات الکتریکی

تمامی تجهیزات موجود در موتورخانه استخر باید عایق بندی شوند. اگر وسایل الکتریکی پوشانده شوند و عایق بندی اصولی انجام شود، از به وجود آمدن خطرات احتمالی در آینده جلوگیری می‌شود. به همین سبب نیز، ساخت موتورخانه باید در فضایی خارج از محیط استخر انجام شود.

برای اطلاع از نحوه نصب و راه اندازی موتورخانه استخر دماوند، تهران، مشهد و … با کارشناسان ما در تماس باشید.

طراحی موتورخانه استخر

طراحی موتورخانه استخر

طراحی موتورخانه به عوامل زیادی بستگی دارد. اما در حقیقت شامل سه بخش اصلی است:

  • واحد گرمایش استخر
  • تصفیه آب استخر
  • پمپاژ آب

اطمینان از عملکرد و طراحی اصولی یک موتورخانه، نیازمند آشنایی با بخش‌های متفاوت آن است. برای مثال آب استخر مهم‌ترین بخش آن است. آب شهری با دمای 10 یا 20 درجه سانتی‌گراد وارد موتورخانه می‌شود. آب ورودی پس از سپری کردن مدتی در موتورخانه، به دمای آسایش می‌رسد.

از نکات مورد توجه دیگر در موتورخانه‌، تصفیه آب استخر و وجود سختی‌گیرها است. آب استخر امکان جذب آلودگی‌های زیادی را دارد و به همین خاطر در این مرحله کلر به آب اضافه می‌شود تا آلودگی‎ها و موارد مضر آن ازبین برود. می‌توان گفت که از موارد مهم طراحی استخرها، توجه به تعمیر و نگهداری اصولی است که با مواد شیمیایی و تجهیزاتی مثل فیلترها انجام می‌شود.

وظایف موتورخانه استخر

تمامی مواردی که گفته شد، گردهم آمده تا موتورخانه استخر وظایف خاصی را برای تامین شرایط استخر انجام دهد. موتورخانه استخر لواسان نیز همانند سایر موتورخانه‌ها این عملکردها را انجام داده تا کیفیت مطلوب استخر به دست آید.این وظایف و عملکردها به طور کلی به 3 دسته تقسیم می‌شوند:

  1. تصفیه آب استخر

به مرور زمان آب استخر آلوده می‌شود و آلاینده‌ها نیز افزایش می‌یابند. پس لازم است که آّب استخر به صورت منظم تعویض شود و فرآیند فیلتراسیون آن صورت بگیرد. آب بعداز خروج از کفشوهای کف استخر، به سمت سیستم فیلتراسیون موتورخانه هدایت می‌شود. در مجموع وظیفه سیستم فیلتراسیون موتورخانه، کاهش آلاینده‌های موجود در آب استخر است.

  1. ضدعفونی کردن آب

فیلتراسیون باعث سلامت کامل آب استخرها نمی‌شود؛ لازم است که برای حفظ سلامت آب عملیات ضدعفونی کردن نیز انجام شود. به این ترتیب که مواد شیمیایی مثل کلر به میزان کنترل شده، فرآیند ضدعفونی کردن آب را انجام می‌دهند.

  1. پمپاژ آب

آب استخر پس از انجام فرآیندهای تصفیه و ضدعفونی، از سیستم مبدل حرارتی عبور کرده و به دمای مطلوب می‌رسد. سپس با فشار معینی وارد استخر می‌شود که این کار توسط سیستم پمپاژ آب در موتورخانه انجام می‌شود.

فضای احداث موتورخانه استخر لواسان

فضای احداث موتورخانه استخر لواسان

فضای موتور خانه بستگی به اندازه استخر داشته و حدود 20 تا 30 درصد آن است.ارتفاع آن نیز حدود 2.2 متر باید باشد.

موقعیت قرارگیری موتورخانه نیز بسیار مهم است و باید حدود 0.5 متر پایین تر از کف استخر قرار بگیرد تا پمپ آب توانایی پمپاژ داشته باشد.

سخن پایانی

موتورخانه استخر فضایی است که تمامی تجهیزات مورد نیاز تامین و نگهداری و گرمایش استخر در آن قرار می‌گیرد. وظیفه اصلی آن تامین گرمایش، بخار و دمای مناسب برای استخر است. ضمن انجام این وظایف اعمال دیگر تصفیه، ضدعفونی و پمپاژ آب را نیز انجام می‌دهد و موتورخانه استخر لواسان در انجام این وظایف به نحو احسن موفق بوده است.

البته پمپاژ آب از مهم‌ترین این وظایف است و به پمپ‌هایی با توانایی بالا نیاز دارند. به همین سبب برای اطمینان خاطر می‌توان با مراجعه به سایت برکه پمپ مورد نیاز استخرها را تهیه کرد. سایت برکه با سابقه درخشان در زمینه طراحی و تولید پمپ‌های صنعتی در این مسیر بسیار پیشرو و موفق عمل کرده است. محصولات این شرکت بسیار پرکاربرد است؛ شرکت برکه با کیفیت خوب و جنس مرغوب توجه طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است. بنابراین پیشنهاد می کنیم برای دریافت خدمات مربوط به موتورخانه استخر گرگان، لواسان و … با ما در مجموعه برکه در ارتباط باشید.

سوالات متداول

مهم ترین تجهیزات موتورخانه استخر لواسان چیست؟

مشعل، پمپ، موگیر، دیگ بخار، دیگ آب گرم، سختی گیر، فیلتر شنی، دستگاه کلر زن، منبع انبساط، مبدل کویل دار، مبدل‌های حرارتی ، شیرآلات و اتصالات.

مهم ترین وظایف موتورخانه استخر چیست؟

تامین گرمایش، بخار و دمای مناسب استخر

از مهم‌ترین نکات ساخت موتورخانه‌ها چیست؟

درنظر گرفتن فضای محافظت شده، درنظر گرفتن ملاحظات الکتریکی، وضعیت دسترسی به موتور خانه، نگهداری از تجهیزات استخر

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد امتیاز : 47

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *