loader image

موتورخانه استخر شیراز

خانه | خدمات موتورخانه استخر | موتورخانه استخر شیراز

فهرست مطالب

موتورخانه استخر شیراز

ساخت استخر در خانه‌های مسکونی، ویلا و باغ علاوه بر افزایش زیبایی نمای داخلی استخر نقش مهمی در بهبود روحیه ساکنان خانه دارد. قبل از آغاز پروژه شاید تصور کنید که ساخت موتورخانه یکی از پرهزینه‌ترین و چالش برانگیزترین مرحله در طراحی و ساخت یک استخر زیبا است. استفاده از خدمات ساخت موتورخانه استخر شیراز علاوه بر کاهش هزینه اجرا در افزایش دوام و ماندگاری کل سازه تاثیر بسزایی دارد.

موتورخانه استخر شیراز

موتورخانه استخر چیست؟

در یک تعریف ساده می‌توان این قسمت مهم‌ترین بخش در استخر‌های خانگی دانست. با اجرای یک موتورخانه مجهز می‌توان شرایط مساعدی برای انجام اننواع فعالیت‌های تفریحی و ورزشی در استخر‌ها ایجاد کرد. زمانی که از استخر‌های تفریحی صحبت می‌کنیم گزینه‌های مختلفی مانند سونا خشک و بخار، جکوزی و استخر کودک ذهن ما را درگیر می‌کند. استفاده از تجهیزات بدنسازی کنار استخر‌های خانگی یکی دیگر ارز جذابیت‌های ظاهری این سازه است.

بدون طراحی و ساخت یک موتورخانه استاندارد شانسی برای لذت از یک تفریح بیادماندنی نخواهید داشت. موتورخانه مسئولیت تأمین گرمایش و سرمایش استخر در فصل‌های مختلف سال را به عهده دارد. در برخی موارد که استفاده از تجهیزات مختلف مانند سیستم تصفیه و فیلتراسیون ضروری است این تجهیزات باید در موتورخانه نصب شود. در یک دسته‌بندی کلی می‌توان این قسمت مهم از سازه را به سه زیرمجموعه اصلی تقسیم کرد که عبارتند از:

  • بخش مربوط به تجهیزات فیلتراسیون، تصفیه و ضدعفونی
  • بخش مربوط به تجهیزات و سیستم گرمایشی
  • بخش پمپاژ

وطیفه تجهیزات گرمایشی

بدون تردید تجهیزات گرمایشی دومین و مهم‌ترین بخش در هر موتورخانه هستند. برای اینکه به اهمیت این بخش پی ببرید به موارد زیر دقت کنید.

  • کمک به افزایش راندمان استخر و صرفه‌جویی در میزان مصرف انرژی
  • پایداری و ماندگاری دمای آب
  • کاهش هزینه ساخت سازه در مقایسه با استفاده از سیستم‌های گرمایشی پیش ساخته
  • تعمیرات مقرون به صرفه‌تر در مقایسه با پکیج‌های گرمایشی

انواع سیستم‌های موتورخانه استخر شیراز

انواع سیستم‌های موتورخانه استخر شیراز

برای آشنایی با نحوه ارائه خدمات موتورخانه استخر شیراز باید با انواع سیستم‌های قابل اجرای این سازه آشنا باشید. در یک دسته‌بندی کلی می‌توان سیستم‌های موتورخانه را به دسته‌های زیر تقسیم کرد:

  • موتورخانه تهویه مطبوع: این سیستم شامل چیلر، سیستم سرمایش، گرمایش، منبع تحت فشار و برج خنک‌کننده است.
  • موتورخانه آبرسانی و تصفیه: در این سیستم از پمپ‌های تصفیه آب، دیگ، فیلتر شنی، منبع تحت فشار، بوستر پمپ و تابلو کنترل استفاده می‌شود.
  • موتورخانه گرمایشی: این سیستم شامل انواع مبدل‌های حرارتی، شوفاژ، پکیج، دیگ و مشعل است.
  • سیستم‌های ترکیبی: در این نوع سیستم معمولا از ترکیب سه سیستم آبرسانی، تصفیه و تهویه مطبوع استفاده می‌شود. برای تأمین گرمایش و سرمایش موردنیاز نیز به پکیج یا شوفاژ وابسته هستیم.

تماس با برکه

تجهیزات موردنیاز در ساخت موتورخانه استخر شیراز

کیفیت هوای سالن و آب استخر به تجهیزات بکار رفته در ساخت استخر وابسته است. تمام تجهیزات فیزیکی موردنیاز برای ایجاد شرایط مطلوب در آب و محیط مجاور استخر در دسته تجهیزات اصلی موتورخانه قرار می‌گیرند.

· منبع تحت فشار

استفاده از یک منبع تحت فشار نقش مهمی در افزایش طول عمر بوستر و پمپ دارد. به‌علاوه، کیفیت فشار آب بیشتر خواهد شد. به محض شروع به کار پمپ حدود ۴/۳ حجم منبع پر از آب می‌شود. بالا آمدن آب باعث افزایش فشار وارد شده بر هوا می‌شود. در صورت خاموش شدن پمپ، فشار هوا می‌تواند فشار آب موجود در سیستم را بالا نگه دارد. اهمیت استفاده از این حالت در اجرای موتورخانه استخر شیراز به این دلیل است که ضرورت خاموش یا روشن کردن مداوم پمپ را از بین می‌برد. پس، استهلاک پمپ موتورخانه کاهش می‌یابد.

· پمپ تصفیه

آب برای ورود به کاسه استخر باید از پمپ تصفیه عبور کند. آب بعد از خروج از استخر برای ورود دوباره به تجهیزات گرمایشی و آبی باید به پمپ تصفیه و فیلتر شنی وارد شود. بعد از پاکسازی و تصفیه آب، مرحله هدایت آن به سمت دیگ آغاز می‌شود.

· دیگ و مشعل

دیگ و مشعل دو قطعه کاملا مجزا هستند که هر یک بدون دیگری جایگاهی در طراحی موتورخانه ندارد. بعد از پر شدن دیگ، مشعل با مصرف سوخت و از طریق مبدل حرارتی گرما را به آب درون دیگ منتقل می‌کند. آب گرم نیز به کمک پمپ موجود در سیستم آبرسانی به استخر می‌رسد. رابطه دیگ و مشعل مانند شعله و کتری است. تا زمانی که اجاق روشن نشود آب کتری گرم نخواهد شد. در یک دسته‌بندی کلی می‌توان دیگ‌های استخر را به سه دسته تقسیم کرد:

  • دیگ دارای ظرفیت گرمایی ۸۰ تا ۸۵ درجه سانتیگراد
  • دیگ دارای ظرفیت ۹۵ درجه سانتیگراد
  • دیگ دارای ظرفیت دمایی بالای ۱۰۰ درجه سانتیگراد

مسئولیت ایجاد آتش درون بویلر بر عهده مشعل است. آب گرم وارد استخر شده و پس از انتقال گرما دوباره به موتورخانه و دیگ باز می‌گردد. استفاده از دیگ‌های فولادی بهترین گزینه برای افزایش دوام و ماندگاری تجهیزات موتورخانه هستند. در بسیاری از موارد می‌توان دیگ‌های چدنی را جایگزین محصولات فولادی کرد.

فیلتر شنی

· فیلتر شنی

استفاده از این قطعه در خدمات طراحی و اجرای موتورخانه استخر شیراز این است که پاکسازی و شفاف‌سازی آب را انجام می‌دهد. مسئولی تصفیه ذرات درشت بر عهده پمپ است. اما، برای جداسازی ذرات زیر، میکروب و چربی به فیلتر شنی نیاز داریم. در سیستم فیلتراسیون استخر از دو فیلتر شنی استفاده می‌شود. ابعاد و اندازه دانه‌های شن به سه دسته درشت، ریز و متوسط تقسیم می‌شود. تمام فیلتر‌های شنی دارای قابلیت بک واش یا شستشوی معکوس هستند. این عملیات به‌صورت دستی، اتومات و نیمه اتومات انجام می‌شود.

· تابلو برق یکی از تجهیزات اصلی موتورخانه استخر شیراز

در موتورخانه تجهیزات مختلفی مانند پمپ، بوستر پمپ، فیلتر شنی، پمپ تصفیه و موتور الکتریکی وجود دارد. این تجهیزات برای عملکرد خود به استفاده از یک منبع الکتریکی وابسته هستند. نوسانات شدید برق و اضافه بار به سلامت دستگاه‌ها آسیب جدی می‌زند. تابلو برق علاوه بر تامین امنیت قطعات الکتریکی در بهبود عملکرد آن‌ها مؤثر است. تابلو برق به محض کاهش فشار منبع آب، پمپ را روشن می‌کند. برای کاهش استهلاک قطعات، فرآیند روشن دن پمپ‌ها به‌صورت دوره‌ای انجام می‌شود.

· پکیج گرمایشی

در برخی موارد بجای استفاده از دیگ و مشعل به سراغ استفاده از پکیج گرمایشی می‌رویم. استفاده از این پکیج نقش بسزایی در کاهش مصرف سوخت و بهینه‌سازی انرژی دارد. اگر به دنبال یک سیستم ارزان برای تأمین گرمایش استخر و جکوزی هستید پکیج نیاز شما را برطرف می‌کند.

· استفاده از سختی گیر رزینی در اجرای موتورخانه استخر شیراز

آب‌های شهر‌ها و مناطق مختلف ایران از نظر درجه سختی و املاح با یکدیگر متفاوت هستند. در برخی موارد غلظت کلسیم و منیزیم موجود در آب‌های شهری بالاتر از حد استاندارد است. استفاده از سختی گیر رزینی مانع از ورود آب دارای درجه سختی بالا به استخر می‌شود. حذف املاح و ترکیبات مختلف توسط این قطعه به تولید آب استاندارد و سالم کمک خواهد کرد.

عملکرد موتورخانه استخر

عملکرد موتورخانه استخر

برای آشنایی با عملکرد این سیستم باید بدانید که دیگ‌های حرارت مرکزی مولد تامین گرمایش و دمای مورد نیاز آب هستند. برای هدایت آب گرم تولید شده در ساخت موتورخانه استخر شیراز از تیوپ‌های مبدل حرارتی استفاده می‌شود. دمای آب تا زمانی حفظ می‌شود که آب فیلتر شده به وسیله پمپ‌های تصفیه از کاسه استخر مکیده و وارد فیلتر شنی شوند. بعد از این مرحله فرایند انتقال حرارت در مبدل‌ها ادامه می‌یابد. زمانی که دمای آب به ۲۷ درجه سانتیگراد رسید دوباره وارد کاسه استخر می‌شود.

نکات کلیدی در ساخت موتورخانه استخر

برای ساخت یک سازه کامل و بدون نقص رعایت برخی موارد در حین اجرای موتورخانه اهمیت دارد. این موارد عبارتند از:

1. تعیین اندازه و ابعاد موتورخانه استخر

قبل از هر چیز ابعاد و محل قرارگیری سازه را به دقت تعیین کنید. ابعاد و مساحت استخر باید با متراژ ساختمان، باغ یا سالن ورزشی تناسب داشته باشد. رابطه‌ای مستقیم بین ابعاد استخر و اندازه موتورخانه وجود دارد. برای تامین سرمایش – گرمایش یا تصفیه و آبرسانی استخر‌های بزرگ به موتورخانه دارای ابعاد بیشتر نیازمند خواهید بود.

2. اهمیت محل احداث کاسه استخر در اجرای موتورخانه استخر شیراز

عامل دیگری که در فرایند ساخت موتورخانه استخر به آن توجه می‌شود محل قرارگیری کاسه استخر و نحوه اجرای سیستم‌های کانال کشی و لوله کشی است. باید بدانید که استاندارد‌های خاصی برای ساخت استخر و موتورخانه وجود دارد. برای رعایت تمام این معیار‌ها نیازمند تعیین محل احداث کاسه استخر هستیم. هنگام ساخت موتورخانه به این مورد توجه کنید که درب ورودی آن باید با درب ورودی استخر متفاوت باشد. کنار هم قرارگیری درب موتورخانه و استخر بر اساس استاندارد‌های تعیین‌شده اشتباه است.

نحوه دسترسی به موتورخانه

3. نحوه دسترسی به موتورخانه

در مرحله طراحی یا اجرای موتورخانه استخر شیراز بر انتخاب بهترین مسیر دسترسی به این بخش متمرکز می‌شویم. دسترسی آسان به تجهیزات موجود در استخر اهمیت فراوانی دارد. برای انتخاب مسیر دسترسی به سهولت نصب یا تعمیر تجهیزات توجه داشته باشید.

4. تسهیل فرایند نگهداری و بکارگیری تجهیزات

قبل از تعیین محل قرارگیری تجهیزات موتورخانه، اطلاعات دقیقی درباره کاربرد و عملکرد هر یک از آن‌ها جمع‌آوری کنید. کاربری تجهیزات در انتخاب مناسب‌ترین مکان برای نصب آن‌ها تأثیر دارد. با انتخاب مکان مناسب برای نصب هر قطعه در تعمیر یا رویس آن‌ها با مشکل روبرو نمی‌شوید.

5. تعیین فضای محافظت‌شده در اجرای موتورخانه استخر شیراز

در سیستم تصفیه موتورخانه نیازمند استفاده از مواد شیمیایی مانند کلر هستیم. این موارد باید دور از دسترس قرار بگیرند. آن‌ها سمی هستند و تماس با آن‌ها می‌تواند سلامت شکا یا سایر اعضای خانواده را به خطر بیاندازد. تعیین فضای محاظت‌شده به ایجاد مکانی امن برای نگهداری مواد شیمیایی کمک می‌کند. به منظور پیشگیری از بروز مشکلات احتمالی در فرایند سخت موتورخانه استخر برای طراحی منطقه حفاظت‌شده به استاندارد‌ها و معیار‌های تعریف‌شده پایبند هستیم.

6. تعیین فضای مناسب برای تخلیه موتورخانه

فضای درون موتورخانه پر از آلودگی و مواد سمی است. طراحی موتورخانه باید به گونه‌ای باشد که فضای کافی برای تخلیه تمام مواد ایجاد شود. تخلیه فاضلاب به صورت دوره‌ای و توسط تعمیرکاران حرفه‌ای انجام خواهد شد. پس، باید فضای کافی برای ورود آن‌ها یا استفاده از تجهیزات مختلف برای تخلیه فراهم باشد.

7. بررسی وضعیت دمایی، رطوبتی، صدا و تهویه موتورخانه

برای ساخت موتورخانه استخر شیراز باید از زاویه‌های مختلف تجهیزات و فضای موتورخانه را ارزیابی کنیم. برای کنترل سروصدا، رطوبت و دمای موتورخانه باید محل احداث آن را دورتر از استخر در نظر بگیرید.

8. توجه به جزئیات الکتریکی

برای پیشگیری از بروز حادثه‌ای که سلامت و جان افراد را تهدید می‌کند تمام تجهیزات الکتریکی باید عایق‌بندی شوند.

طراحی موتورخانه استخر شیراز

طراحی موتورخانه استخر شیراز

در طراحی موتورخانه باید به بخش‌های اصلی آن یعنی سیستم تصفیه، گرمایشی و پمپاژ دقت کنید. طراحی موتورخانه برای استخر‌های روباز و بسته متفاوت است. در استخر‌های روباز ضرورتی برای استفاده از سیستم تهویه مطبوع و گرمایش وجود ندارد. برای ساخت موتورخانه به مگان دارای عمق و مساحت کافی نیاز داریم.

بهترین محل برای احداث این سازه فاصله ۲۰ تا ۳۵ متر دورتر از استخر است. مساحت موتورخانه باید بین ۳۰ تا ۸۰ متر مربع باشد. باید از تجهیزات دارای پوشش عایق و نسوز استفاده کرد.

ضخامت عایق بکار رفته در ساخت موتورخانه باید بیش از ۱۵ سانتیمتر باشد. برای انتقال هوای موتورخانه به بیرون از فن و هواکش در ساخت این سازه استفاده می‌شود. برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش هزینه‌ها دسترسی مستقیم به سیستم گردش و تزریق آب ایجاد کنید. در تعیین محل احداث، عمق و مساحت موتورخانه باید به اندازه و ابعاد استخر توجه کنید.

هزینه ساخت استخر

در محاسبه هزینه ساخت و اجرای استخر باید به عوامل مختلفی توجه کنید. نمی‌توانید در محاسبه این قیمت به یک مبلغ ثابت اشاره کرد. برند لوازم، نوع و تعداد تجهیزات در کنار ابعاد موتورخانه برای محاسبه و تعیین احداث موتورخانه اهمیت دارند. در نصب موتورخانه استخر‌های خانگی باید از لوله‌ها و اتصالات کافی استفاده کنید. بررسی‌های کارشناسی برای تعیین قیمت لوله، اتصالات و انتخاب تجهیزات در فرایند موتورخانه استخر شیراز ضروری است.

برای ساخت یک موتورخانه اصولی و استاندارد نیازمند استفاده از تجهیزات مدرن و باکیفیت هستید. گروه مهندسی برکه با داشتن سال ها تجربه موفق در این زمینه در کنار شما هستند تا شما را به نتیجه دلخواهتان برسانند. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در تماس باشید.

سخن پایانی

برای استفاده از خدمات ساخت موتورخانه استخر شیراز، موتورخانه استخر تبریز و سایر استان ها باید قبل از هر چیز اطلاعات کافی درباره نیاز‌های خود داشته باشید. در مرحله بعد با بررسی ابعاد و نوع استخر از تجهیزات مناسب برای ساخت موتورخانه خواهد شد. بهتر است موتورخانه در فاصله‌ای دورتر از استخر احداث شود. درب ورودی موتورخانه و استخر باید از هم دور باشد. در تعیین ابعاد موتورخانه باید به کاربرد و مساحت استخر توجه کرد. طبیعی است هر چه استخر بزرگ‌تر باشد برای تأمین آب و گرمایش مورد نیاز آن به موتورخانه بزرگ‌تری نیاز داریم.

تجهیزات اصلی موتورخانه چیست؟

دیگ و مشعل، منبع تحت فشار، فیلتر شنی، پمپ بوستر، پمپ تصفیه، تابلو برق، سیستم تهویه و تخلیه فاضلاب و سیستم گرمایش الی‌ترین تجهیزات هر موتورخانه هستند.

در محاسبه هزینه موتورخانه به چه مواردی دقت کنیم؟

نوع و برند تجهیزات، تعداد قطعات بکار رفته، مساحت و عمق سازه عوامل مؤثر در تعیین قیمت نهایی اجرای پروژه هستند.

مساحت و ابعاد مناسب برای احداث موتورخانه چقدر است؟

در تعیین ابعاد و عمق موتورخانه باید به مساحت استخر توجه کنید. اما ابعاد ۳۰ تا ۵۰ متر مربع بهترین مساحت برای ساخت این سازه به حساب می‌آید.

چرا استفاده از خدمات موتورخانه استخر شیراز ضروری است؟

برای تأمین گرمایش، تصفیه آب و آلاینده‌های استخر نیازمند طراحی یک موتورخانه اصولی هستیم. استفاده از خدمات طراحی و ساخت این سازه در شیراز بهترین گزینه برای دستیابی به این هدف است.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.7 / 5. تعداد امتیاز : 56

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *