loader image

موتورخانه استخر رودهن

خانه | خدمات موتورخانه استخر | موتورخانه استخر رودهن

موتورخانه استخر رودهن

امروزه ساخت استخر در باغ ها یا ویلاهای رودهن بسیار پر طرفدار است. در واقع شما با ساخت استخر نه تنها فضایی برای اوقات فراغت خانواده فراهم می آورید، بلکه ارزش ملک خود را نیز افزایش خواهید داد. قطعا می دانید که هر استخر نیاز به یک سری تجهیزات دارد که در موتورخانه استخر تعبیه می شوند. بنابراین طراحی و اجرای موتورخانه استخر رودهن یکی از اصول اولیه برای داشتن استخر به شمار می رود. با ما همراه باشید تا درباره موتورخانه استخر رودهن و نکات مربوط به آن بیشتر بدانید.

موتورخانه استخر رودهن

موتورخانه استخر چیست؟

برخی از افراد به اشتباه تصور می کنند که موتورخانه استخر یک فضای بزرگ با تجهیزات غول پیکر و هزینه گزاف است! به همین دلیل به جای ساخت موتورخانه به سراغ پکیج های گرمایشی می روند. اما اینگونه نیست..

موتورخانه، قلب تپنده استخر است که به منظور تامین گرمایش استخر و تصفیه آب نصب می شوند. به طور کلی، اجزای موتورخانه به سه بخش تجهیزات گرمایشی، تجهیزات تصفیه و ضدعفونی، و پمپاژ تقسیم می شود.

مهم ترین بخش موتورخانه، تجهیزات گرمایشی می باشد که وظیفه گرم کردن آب استخر تا دمای 28 درجه، گرم کردن آب جکوزی تا 42 درجه، گرمایش سالن استخر و رختکن و تامین آب گرم دوش و سرویس بهداشتی را بر عهده دارد.

برای ساخت موتورخانه استخر بومهن و شهرهای مختلف باید مراحلی مانند تعیین محل قرار گیری استخر، حفاری، تهیه تجهیزات و نصب آن را پشت سر بگذارید. در صورتی که هر یک از این تجهیزات مناسب استخر مورد نظر شما نباشد، می تواند بر کیفیت آن تاثیر گذار واقع شود. به همین دلیل باید قبل از تهیه آن با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید.

از جمله تجهیزات موتورخانه استخر رودهن می توان به فیلتر تصفیه، کلرزن، سیستم گرمایشی، پنمپ تصفیه، لوله و غیره اشاره کرد.

در ادامه به توضیح این تجهیزات می پردازیم:

تماس با برکه

انواع فیلتر تصفیه

به طور کلی، سه نوع فیلتر تصفیه شنی، دیاتومه و کارتریجی در موتورخانه استخرها تعبیه می شود. در ادامه به توضیح این فیلترها می پردازیم:

فیلتر شنی

یکی از رایج ترین انواع فیلتر تصفیه که در موتورخانه استخرهای عمومی و خانگی به کار می رود، فیلتر شنی می باشد. در این فیلترها، سه نوع سیلیس ریز و درشت ریخته می شود که آب را تصفیه می کنند. فیلترهای شنی دارای شیرهای چند راهه هستند که عملیات شستشوی معکوس را انجام می دهند. حجم سیلیس مورد استفاده با توجه به ظرفیت منبع تصفیه مشخص می شود و باید تکنسین موتورخانه عملیات دانه بندی را انجام دهد.

در واقع دانه های درشت سیلیس، ذرات بزرگ تر و دانه کوچک، ذرات کوچک تر را در بر می گیرد و آب تصفیه می شود. در صورتی که فقط از ذرات ریز سیلیس استفاده شود، روند کار مخزن را دچار مشکل می سازد و در فواصل کوتاه نیاز به نگهداری خواهد داشت.

تجهیزات موتورخانه استخر رودهن

فیلتر دیاتومه

فیلتر دیاتومه یکی دیگر از انواع فیلتر تصفیه می باشد که در موتورخانه استخرهای رودهن نصب می شود. این نوع فیلتر عملکرد مشابه به فیلترهای شنی دارد. با این تفاوت که دارای مجموعه ای از شبکه های فیلتر است که با پودر DE پوشیده شده است. این پودر از پوسته های خرد شده رسوبات دریایی و ترشحات موجودات دریایی میکروسکوپی به نام دیاتوم به وجود می آید. زمانی که آب از این کانال ها عبور کند، ذرات آن توسط دیاتوم به دام می افتند و آب شفاف می شود.

هر چند این نوع فیلتر نسبت به فیلتر شنی کارایی بهتری دارد و باعث شفافیت بیشتر آب می شود، ولی هزینه نگهداری آن بیشتر است.

فیلتر کارتریجی

فیلتر کارتریجی دارای قمست هایی به نام کارتریج می باشد. این نوع فیلتر نیازی به شن و ماسه، ذرات دیاتومه و یا مخزن جداسازی ندارد. این نوع فیلتر شستشوی معکوس نیز ندارد. در صورتی که به درستی از این فیلتر نگهداری شود، حدود چهار تا هشت سال دوام می یابد. جایگزین کردن فیلتر کارتریجی به سادگی انجام می شود. کافیست فیلترهای قدیمی را از مخزن جدا نموده و فیلتر جدید را نصب کنید. بنابراین اگر تجربه زیادی در تعمیرات و نگهداری استخر ندارید، این فیلتر بهترین گزینه برای شما می باشد.

انواع سیستم گرمایشی

به طور کلی چهار نوع سسیستم گرمایشی برای موتورخانه استخر وجود دارد: سیستم گرمایشی برقی، سیستم گرمایشی پکیج استخری، سیستم گرمایشی دست ساز، سیستم های دیگ و مشعل موتور خانه ای.. در ادامه به توضیح انواع سیستم گرمایشی موتورخانه استخر رودهن می پردازیم:

  • سیستم گرمایشی برقی از قیمت اولیه مقرون به صرفه ای برخوردار است. اما مصرف برق آن به شدت بالا است و تنها برای استخرهای سرپوشیده و استخر و جکوزی های کوچک مناسب می باشد.
  • سیستم گرمایشی پکیج استخری: یکی دیگر از انواع سیستم گرمایشی که قیمت بالایی دارد. این سیستم دارای مبدل حرارتی، پمپ سرکولاسیون و سیستم کنترلی می باشد.
  • سیستم گرمایشی دست ساز به صورت دیگ های گالوانیزه: این سیستم هزینه پایینی نسبت به سایر پکیج ها دارد. اما عمر این سیستم در مقایسه با پکیج استخری کوتاه تر است. این دیگ های گالوانیزه دست ساز است و به صورت مستقیم با مشعل سر و کار دارد.
  • دیگ و مشعل موتورخانه ای: این نوع سیستم هزینه اولیه بالاتری دارد و تمامی تجهیزات آن مثل پمپ سرکولاسیون، مبدل پوسته و لوله، مشعل و تابلو برق باید به طور جداگانه تهیه شود. معمولا از این روش برای استخرهای آپارتمان ها با موتورخانه مشترک و یا استخرهایی با حجم بالاتر از 100 متر مکعب استفاده می شود.

انواع سیستم گرمایشی

انواع کلرزن ها

کلرزن های استخر که به منظور ضدعفونی کردن آب استخر به کار می روند، دارای انواع و اقسام گوناگونی هستند. در ادامه به توضیح انواع کلر زن می پردازیم:

  • اتومات: کلر زن های اتومات به صورت سنسور دار هستند و پمپ تزریق و مخزن کلر دارند. هر چند این نوع کلر زن قیمت بالایی دارد، اما از کیفیت خوبی نیز برخوردار است.
  • خطی: کلرزن خطی در بین خطوط سیرکولاسیون تصفیه آب تعبیه می گردند. این نوع کلرزن دارای یک محفظه هستند که قرص کلر در آن قرار می گیرد. کلرزن خطی از قیمت مناسبی برخوردار است و از نظر کیفیت می توان در رده متوسط آن را طبقه بندی نمود.
  • شناور: کلرزن شناور نیز دارای محفظه ای برای قرار دادن قرص کلر می باشد. این نوع کلرزن همانطور که از نامش پیداست، به صورت شناور روی سطح آب قرار می گیرد. کلرزن های شناور نسبت به دو نوع دیگر، کارایی پایین تری دارد ولی در عوض قیمت آن مناسب تر است.
  • ازن زن: یکی از جدید ترین روش ها برای ضدعفونی کردن آب، ازن زن ها هستند که منجر به شفافیت هر چه بیشتر آب می شوند. این محصول میزان مصرف کلر را به حداقل می رساند و قیمت مناسبی هم دارد.

انواع پمپ تصفیه

پمپ تصفیه یکی از مهم ترین بخش های موتورخانه استخر به شمار می روند. اگر قصد تهیه پمپ برای موتورخانه استخر رودهن دارید، باید به نکاتی مثل فاصله موتورخانه تا استخر، حجم استخر و ارتفاعی که آب را به استخر منتقل می کند، توجه نمایید. بهتر است برای خرید پمپ، دقت به خرج دهید. در واقع انواع پمپ چینی، پمپ چینی تحت لیسانس و پمپ های با کیفیت خارجی در بازار وجود دارد.

پمپ های چینی بی نام و نشان معمولا قیمت پایینی دارند و شامل گارانتی نمی شوند. اما پمپ های چینی تحت لیسانس می تواند گزینه بهتری برای موتورخانه استخر شما باشد. به طور مثال پمپ برند emaux که در کشور چین تولید می شود، اما استرالیایی است. پمپ های با کیفیت اسپانیایی و آمریکایی مثل برند hayward بهترین انتخاب هستند که البته قیمت بالاتری دارند.

انواع لوله های استخر

لوله کشی بخشی از فرایند ساخت موتورخانه استخر رودهن به شمار می رود. در اینجا به توضیح انواع لوله های استخر بر اساس جنس آن می پردازیم:

  • لوله های پلی اتیلن: این نوع لوله ها که معمولا برای انتقال آب بین شهری به کار می رود، در استخرها نیز مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله معایب این لوله های پلی اتیلن می توان به محدودیت دمایی آن اشاره کرد.
  • لوله های upvc: یکی از مرغوب ترین انواع لوله برای سیستم لوله کشی استخر، لوله های upvc هستند. از مزایای این نوع لوله ها نصب آسان و استحکام بالای آن می توان اشاره کرد. اما قیمت آن نسبت به لوله های استیل گران تر است.
  • لوله های استیل: لوله های استیل یکی از کالاهای لوکس برای ساخت استخر به شمار می روند که قیمت بالایی هم دارند.
  • لوله های مانیسمان: لوله های مانیسمان یا بدون درز یکی دیگر از انواع لوله های استخر به شمار می روند. معمولا برای ساخت موتورخانه های مسکونی و صنعتی این گزینه اولویت دارد. اما در ساخت استخر می توان از گزینه های ارزان قیمت تر و با کیفیت تری مثل لوله های UPVC هم استفاده کرد.

هزینه نصب موتورخانه استخر رودهن

هزینه نصب موتورخانه استخر رودهن

هزینه نصب و راه اندازی موتورخانه استخر رودهن به موارد متعددی بستگی دارد. در واقع شما برای ساخت موتورخانه باید هزینه طراحی و نصب، تجهیزات و غیره را بپردازید. قیمت تجهیزاتی مثل شیرفلکه، لوله ها، فشارسنج، دیگ آب گرم، مشعل و غیره بر هزینه نهایی تاثیر گذار هستند.

به طور کلی، اجرای فونداسیون، لوله کشی آب سرد و گرم، نصب دیگ بخار موتورخانه، نصب مشعل الکتریکی یا گازی، عایق بندی دیوارها، عایق بندی لوله ها و اتصالات و غیره از جمله موارد موثر در قیمت نهایی اجرای موتورخانه استخر رودهن به شمار می روند.

جمع بندی

ساخت موتورخانه استخر در رودهن را باید به افراد حرفه ای بسپارید. در غیر این صورت، عدم رعایت یک  سری نکات تخصصی باعث بروز مشکلات متعددی خواهد شد. در این مقاله به توضیح ساخت موتورخانه استخر رودهن، نکات مربوط به آن پرداختیم.

مجموعه برکه نه تنها در خدمات مربوط به آب بندی تخصص دارد، بلکه ساخت موتورخانه استخر را نیز بر عهده می گیرد. در صورتی که به دنبال ساخت موتورخانه استخر رودهن هستید، از مشاوره رایگان ما بهره مند شوید. گروه مهندسی برکه با تکیه بر سال ها تجربه و همچنین تکنولوژی روز دنیا، خدمات مربوط به ساخت موتورخانه انواع استخر را ارائه می نماید.

انجام تمامی امور مربوط به پروژه های استخر، سونا، جکوزی در رودهن، همچنین کلیه خدمات آب بندی، کاشی کاری و تامین تجهیزات استخر را به ما بسپارید. شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و ساخت استخر و جکوزی روباز ویلایی رودهن با همکاران ما تماس بگیرید.

موتورخانه استخر چیست؟

موتورخانه، قلب تپنده استخر است که به منظور تامین گرمایش استخر و تصفیه آب نصب می شوند.

هزینه نصب موتورخانه به چه مواردی بستگی دارد؟

هزینه نصب و راه اندازی موتورخانه استخر رودهن به موارد متعددی بستگی دارد. در واقع شما برای ساخت موتورخانه باید هزینه طراحی و نصب، تجهیزات و غیره را بپردازید. قیمت تجهیزاتی مثل شیرفلکه، لوله ها، فشارسنج، دیگ آب گرم، مشعل و غیره بر هزینه نهایی تاثیر گذار هستند.

تجهیزات موتورخانه استخر رودهن کدامند؟

از جمله تجهیزات موتورخانه استخر رودهن می توان به فیلتر تصفیه، کلرزن، سیستم گرمایشی، پنمپ تصفیه، لوله و غیره اشاره کرد.

این مقاله چقدر برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی یکی از ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز 4.8 / 5. تعداد امتیاز : 56

اولین کسی باشید که امتیاز خود را ثبت میکند

درباره برکه

ما در تیم فنی مهندسی برکه با تکیه بر دانش مدرن و آکادمیک همکاران خود در تلاشیم تا با ارائه بهترین طرح ها و راه حل ها خدماتی چون آب بندی مخازن ، آب بندی چاله آسانسور ، آب بندی ساختمان و … را به شما ارائه دهیم .

خدمات برکه

آخرین مطالب

It seems we can't find what you're looking for.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *